Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE VILAFRANCA DE BONANY
Núm. 4979
Aprovació definitiva taxa taules i cadires
Versió PDF
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la Taxa per ocupació de terrenys d’ús públic amb taules, cadires i elements anàlegs amb finalitat lucrativa.
Atès que no s’ha presentat cap tipus d’al·legació durant el termini d’exposició al públic de la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la Taxa per ocupació de terrenys d’ús públic amb taules, cadires i elements anàlegs amb finalitat lucrativa, aprovada inicialment pel Ple de l’ajuntament de Vilafranca de Bonany en sessió ordinària celebrada en data 8 de març de 2016 (BOIB núm. 33 de 12.03.2016), d’acord amb els articles 49 de la Llei 7/1985 reguladora de les bases del règim local i 102.1 de la Llei 20/2006 municipal i de règim local de les Illes Balears, es dóna per aprovada definitivament la modificació, publicant-se a continuació íntegrament el seu text:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER OCUPACIÓ DE TERRENYS D’ÚS PÚBLIC AMB TAULES, CADIRES I ELEMENTS ANÀLEGS AMB FINALITAT LUCRATIVA
Article 1. Fonament i naturalesa
De conformitat amb els articles 106.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local i 20 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’estableix una taxa per l’ocupació de terrenys d’ús públic amb taules, cadires i elements anàlegs amb finalitat lucrativa.
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable d’aquesta taxa l’ocupació de terrenys d’ús públic amb taules, cadires i elements anàlegs amb finalitat lucrativa.
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius d’aquesta taxa les persones físiques, jurídiques i entitats a les quals fa referència l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, a favor de les quals s’atorguin les corresponents concessions o autoritzacions, o les que es beneficiïn de l’aprofitament, si s’ha procedit a l’ocupació sense la corresponent concessió o autorització.
2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones i entitats a les quals fa referència l’article 42 de la Llei general tributària.
3. Respondran subsidiàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones i entitats a les quals fa referència l’article 43 de la Llei general tributària.
Article 4. Base imposable
Es prendrà com a base de la taxa la superfície de domini públic efectivament ocupada amb taules, cadires i elements anàlegs amb finalitat lucrativa.
Article 5. Base liquidable
No s’admet cap reducció de la base imposable declarada o comprovada per l’Ajuntament.
Article 6. Quota tributària
Les tarifes a aplicar són:
a) Ocupació efectiva domini públic sense estructura: 6 €/any/m2
b) Ocupació efectiva domini públic amb estructura: 10 €/any/m2
Dites tarifes es fixaran en termes anuals amb independència dels mesos d’ocupació efectiva de l’ús o del domini públic i serà uniforme en tot el terme municipal.
Article 7. Beneficis fiscals
En aplicació d’aquesta taxa no s’admetrà cap exempció ni cap benefici fiscal, a excepció dels expressament previstos a les normes amb rang de llei o els derivats de l’aplicació de tractats internacionals.
Article 8. Normes de gestió
1. Les quantitats exigibles d’acord amb la tarifa es liquiden per cada ocupació o aprofitament sol·licitat o realitzat i són irreductibles per anys naturals.
2. De conformitat amb l’article 26 del Reial decret legislatiu 2/2004, tota sol·licitud de concessió o autorització, per tal que pugui ser admesa a tràmit, haurà d’anar acompanyada don justificant del dipòsit previ de dita taxa.
3. Les persones i entitats interessades en la concessió o autorització d’ocupacions o aprofitaments regulats en dita ordenança han de sol·licitar prèviament la corresponent concessió o autorització, realitzar l’esmentat dipòsit previ i formular una declaració on consti la superfície de l’ocupació o aprofitament efectius i els elements que s’hi instal·laran. A més, s’ha d´adjuntar a la sol·licitud un plànol detallat de la superfície que es pretén ocupar i la seva situació dins el municipi.
4. Els serveis tècnics municipals comprovaran i investigaran les declaracions que hagin formulat les persones i entitats interessades. Les concessions i autoritzacions s’atorgaran si no es troben diferències amb les corresponents sol·licituds, declaracions i plànols. Si n’hi ha, aquestes diferències es notificaran a les persones i entitats interessades i es giraran, si és procedent, les liquidacions complementàries pertinents. Les concessions i autoritzacions s’atorgaran quan les persones i entitats interessades hagin esmenat les diferències i, si és procedent, hagin realitzat els corresponents ingressos complementaris.
5. En cas que les concessions o autoritzacions es deneguin, les persones i entitats interessades poden sol·licitar a l’Ajuntament la devolució de l’import ingressat.
6. No es permet l’ocupació privativa o aprofitament especial de vies públiques i espais públics amb taules, cadires i elements anàlegs amb finalitat lucrativa fins que els interessants no hagin obtingut la corresponent concessió o autorització. L’incompliment d’aquest precepte pot originar el no atorgament de la concessió o autorització, sens perjudici del pagament de la taxa i de les sancions i recàrrecs que pertoquin.
7. Si l’ocupació privativa o aprofitament especial de vies públiques i espais públics amb taules, cadires i elements anàlegs amb finalitat lucrativa s’hagués iniciat sense la preceptiva concessió o autorització, es practicarà i notificarà a la persona o entitat interessada la liquidació corresponent d’acord amb la present ordenança. A tals efectes, els serveis tècnics municipals comprovaran la superfície efectivament ocupada i n’aixecaran la corresponent acta. L’interessat haurà de facilitar, dins els corresponents límits legals, dites actuacions municipals de comprovació.
7. Una vegada autoritzats l’ocupació privativa o aprofitament especial, aquests s’entenen prorrogats mentre la Batlia no n’acordi la caducitat o la persona interessada, o els seus representants legítims, en cas de defunció, no presentin la baixa justificada.
8. La presentació de la baixa dins el primer trimestre de l’any tindrà efectes dins el mateix any de dita presentació. La presentació de la baixa a partir de dia 1 d´abril tindrà efectes a partir de l’any següent a dita presentació. Sigui quina sigui la causa que s’al·legui en contrari, la no presentació de la baixa determinarà l’obligació de continuar pagant la taxa.
9. Les concessions i autoritzacions tindran caràcter personal i no podran cedir-les ni tampoc sotsarrendar-les a tercers. L’incompliment d’aquest precepte donarà lloc a l’anul·lació de la concessió o autorització.
Article 9. Meritació
1. Es merita la taxa i sorgeix l’obligació de pagament:
a) Quan es tracti de noves ocupacions o aprofitaments de vies públiques i espais públics, en el moment de sol·licitar la corresponent autorització o concessió.
b) Quan es tracti d’ocupacions i aprofitaments de vies públiques i espais públics ja concedits o autoritzats i, en el seu cas, prorrogats, dia primer de gener de cada any.
c) Quan s’hagi produït l’ocupació o l’aprofitament de vies públiques i espais públics sense sol·licitar o haver obtingut la corresponent concessió o autorització, o una vegada presentada la baixa, en la data d’inici de dita ocupació o aprofitament, així com en el seu cas, dia primer de gener de cada un dels anys següents.
2. El pagament de la taxa es realitza:
a) Quan es tracti de noves ocupacions o aprofitaments de vies públiques i espais públics, mitjançant ingrés directe a la Tresoreria municipal o al compte bancari que estableixi l’Ajuntament, sempre abans de retirar la corresponent concessió o autorització.
Aquest ingrés tindrà caràcter de dipòsit, d’acord amb el disposat a l’article 26 del Reial decret legislatiu 2/2004 i s’elevarà a definitiu quan s’atorgui la concessió o autorització corresponent.
b) Quan es tracti d’ocupacions o d’aprofitaments de vies públiques i espais públics ja concedits o autoritzats i, en el seu cas, prorrogats, una vegada inclosos en els padrons o matrícules d’aquesta taxa, per anys naturals mitjançant ingrés directe a la Tresoreria municipal o al compte bancari que estableixi l’Ajuntament.
c) Quan s’hagi produït l’ocupació o l’aprofitament de vies públiques i espais públics sense sol·licitar o haver obtingut la corresponent concessió o autorització, o una vegada presentada la baixa, per anys naturals mitjançant ingrés directe a la Tresoreria municipal o al compte bancari que estableixi l’Ajuntament.
Article 10. Recaptació
Les tarifes no satisfetes en període voluntari es faran efectives pel procediment de constrenyiment d’acord amb el Reglament general de Recaptació així com la resta de normativa que sigui d’aplicació.
Article 11. Crèdits incobrables
Es consideren partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, declaració per la qual es formalitzarà el corresponent expedient d’acord amb el que preveu el Reglament general de recaptació.
Article 12. Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions tributàries es regiran pel disposat a la Llei general tributària i al Reglament de recaptació així com a la resta de normativa que sigui d’aplicació.
Article 13. Normativa supletòria
En tot el no expressament regulat en la present ordenança seran d’aplicació supletòria, la Llei general tributaria, el Reglament general de recaptació, el Reial decret legislatiu 2/2004 pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals així com la resta de normativa que sigui d’aplicació.
Article 14. Entrada en vigor
Aquesta ordenança entrarà en vigor el primer dia del mes següent al en que s’hagi fet la publicació íntegra del seu text al Butlletí Oficial de les Illes Balears, continuant vigent fins a la seva modificació o derogació.
Vilafranca de Bonany, 2 de maig de 2016.
El Batle
Montserrat Rosselló Nicolau