Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 4914
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) sobre la planta de dosificació per a preparació de formigó promoguda per Afex Hormigones SL al carrer Puig de Sant Nicolau, 2 del TM de Felanitx (25A/15)
Versió PDF
En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 25.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluacions ambientals, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 6 d’abril de 2016,
“DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL
El projecte objecte del present informe està inclòs a la lletra i) “Instal·lacions per fabricar ciment” del grup 4 de l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears (BOIB núm. 133 de 21 de setembre de 2006), per la qual cosa, després d’haver estat sotmesa a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals de data 4 de novembre de 2015, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
1. Antecedents
Afex Hormigones S.L, va iniciar la tramitació del projecte d’instal·lació d’una planta de dosificació per a la preparació de formigó en el polígon industrial de Felanitx mitjançant la presentació de l’Estudi d’Impacte Ambiental-EsIA (gener de 2015) davant l’Ajuntament de Felanitx en data 22 de gener de 2015.
En data 12 de febrer de 2015 l'Ajuntament tramet a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears dita documentació.
En data 03 de juny de 2015 s’emet informe de document d’abast de l’Estudi d’Impacte Ambiental d’acord amb l’article 34 de la Llei 21/2013.
L'Ajuntament de Felanitx sotmet a exposició pública el projecte i l' Estudi d'Impacte Ambiental al taulell d’anuncis de l’Ajuntament i a la web indicant que s’han presentat dues al·legacions.
L'Ajuntament de Felanitx sotmet a exposició pública el projecte i l' Estudi d'Impacte Ambiental al BOIB núm. 181 de 12 de desembre de 2015 sense que a aquesta exposició pública s’hagin presentat més al·legacions.
En data 30 d’octubre de 2015 té entrada a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears la documentació per a l'inici del procediment d'avaluació ambiental (EsIA de juliol de 2015), projecte i addenda d’agost de 2015.
2. Informació del projecte
El promotor del projecte és l’empresa AFEX Hormigones S.l. i l’òrgan que ha tramitat l’expedient a la CMAIB és l’Ajuntament de Felanitx.
L’objecte del projecte és la instal·lació d’una planta de dosificació per a la preparació de formigó en el polígon industrial de Son Colom en el carrer Puig de Sant Nicolau, 2 cantonada carrer de Son Colom, 4, en el terme municipal de Felanitx.
El procés industrial consisteix en efectuar la mescla d’una sèrie de productes, ciment, arena, grava, additiu,....en quantitats prèviament establertes i després d’un procés de hidratació obtenir el formigó.
En el plànol presentat es mostra com quedarà la distribució de l’activitat dins la parcel·la amb les correccions indicades a l’informe de l’Ajuntament per tal de donar compliment al Pla Parcial i al PGOU de Felanitx.
La superfície del solar és de 1.266,05m², amb una porta d’entrada i sortida al c/ Puig de Sant Nicolau, reculada de 10m des dels carrers, una plaça d’aparcament i una zona enjardinada de forma rectangular de 70m².
La major part de l’activitat es durà a terme a l’aire lliure, les úniques zones cobertes són la caseta prefabricada per a les bombes de 4m² i la caseta de control prefabricada de dues plantes amb una alçada de 5,2m i una superfície de 13m².
Els diferents tipus d’àrids que s’utilitzen com a matèries primeres s’emmagatzemaran a l’aire lliure en tres espais, separats per parets de 2.5m d’alçada, s’instal·larà una coberta abatible per evitar que la pluja incideixi sobre ells.
El ciment s’emmagatzemarà dins sitges de 50m³ que disposen de filtres per evitar la sortida de pols.
Els elements que formen la planta són:
-Quatre tremuges en línia de 80m³ de capacitat total amb una alçada de 7,22m.
-Una cinta pesadora i una cinta d’elevació d’ aproximadament 12m de llargària.
-Capçal de descàrrega: entrada directa d’àrids i ciment a camió formigonera amb mànegues de connexió.
-Dues sitges per a ciment de 50m³ cada una.
-Un depòsit d’aigua de 20m³ provinent del fosso de decantació i així l’aigua reciclada tornarà al procés sense abocar-se a xarxa pública
-Un depòsit d’additius de 10m³
-Tres fossats de decantació, el material acumulat es reutilitzarà o s’entregarà a gestor autoritzat.
La zona de tremuges, la cinta transportadora i la cinta pesadora estaran completament cobertes amb carenat de xapa grecada.
La parcel·la estarà tancada amb paret de formigó d’1,25m i reixa d’acer galvanitzat d’1m i haurà un únic accés al carrer Puig de Sant Nicolau.
Es realitzarà la dotació de serveis soterrats enllumenat, aigua potable, aigua reciclada, clavegueram,...
Tota la maquinària de la planta utilitza motors elèctrics.
Es preveu l’entrada i sortida de 8 camions formigonera al dia.
2. Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte
El projecte es pretén realitzar a sòl urbà d’ús industrial, fora d’àrea de prevenció de riscs i fora d’àrea de protecció territorial.
El projecte es desenvolupa a una parcel·la totalment antropitzada desproveïda de vegetació i sense fauna protegida o catalogada.
Al voltant de la parcel·la, a la mateixa illa, es troben diferents instal·lacions amb usos diversos com un viver, un celler, un concessionari i una estació d’autobusos.
A l’illa enfront de la que ens ocupa a l’altra banda trobam un altre celler en construcció i al final del carrer de Puig de Sant Nicolau es troba un centre comercial.
A uns 180m lineals des de la parcel·la (dades de l’IDEIB) ens trobam un Centre educatiu dins sòl classificat com a AT-harmonització.
L’activitat es cataloga com a APCA (activitat potencialment contaminant de l’atmosfera) grup B, d’acord amb el Reial Decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminants de l'atmosfera i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seva aplicació.
La Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera defineix les activitats potencialment contaminants de l'atmosfera com aquelles que per la seva naturalesa, ubicació o pels processos tecnològics emprats constitueixen una font de contaminació, les característiques de la qual, requereixen que siguin sotmeses a un règim de control i a un seguiment més estricte.
3. Resum del procés d’avaluació
3.1 Actuacions prèvies:
D’acord amb l’article 33.2 a) “amb caràcter potestatiu, el promotor podrà sol·licitar, de conformitat amb l’article 34, que l’òrgan ambiental elabori un document d’abast de l’estudi d’impacte ambiental”.
El document “estudi d’impacte ambiental” de gener de 2015, es va considerar com a document inicial del projecte amb l’objectiu de determinar l’abast de l’estudi d’impacte ambiental.
En data 3 de juny de 2015 s’emet informe de document d’abast i la CMAIB realitza la consulta a les administració afectada (art. 34 Llei 21/2013) la Secció d’Atmosfera de la DG d’Energia la qual emet informe indicant que necessitarà autorització d’APCA del grup B.
3.2 Fase d’informació pública i de consultes:
En data 30 d’octubre de 2015 té entrada per part de l’Ajuntament ofici indicant que es tramet l’exposició pública, dues al·legacions i informes de l’EsIA.
La documentació presentada no compleix amb l’article 36 de la Llei 21/2013 atès que no s’ha fet l’exposició pública al BOIB, per la qual cosa es requereix la realització de l’exposició pública.
En data 25 de gener de 2016, la Secretària de l’Ajuntament emet certificat de la segona exposició pública de 30 dies indicant que no s’han rebut al·legacions (BOIB núm. 181 de 12 de desembre de 2015).
a) Consultes administracions públiques es va consultar a la Secció d’Atmosfera que remet el mateix informe de fase prèvia.
b) Al·legacions:
El Sr. Carlos María Parra García en representació de la “Asociación Nacional Española de Fabricantes de Hormigón preparado (ANEFHOP)” al·lega que l’activitat ja es troba en funcionament sense llicència, presenta mesures correctores que hauria de tenir l’activitat, exposició de paràmetres o factors que s’haurien de comprovar i sol·licita la suspensió immediata de l’activitat.
El Sr. Antonio Bordoy Mesquida al·lega que:
El projecte incompleix la normativa urbanística respecte a les reculades al carrer i als veïnats.
Incompliment del Pla parcial sobre els accessos i zones enjardinades.
No queden clares les mesures correctores previstes per evitar la pols.
Les activitats instal·lades actualment són incompatibles amb la que es proposa.
No es preveuen mesures per esmorteir els renous
I que es denegui la llicència d’activitats.
c) Informes de l’òrgan substantiu
En data 10 d’agost de 2015 l’arquitecta tècnica de l’Ajuntament emet informe indicant que el projecte no compleix amb les ordenances del Pla Parcial i que a l’EsIA no s’ha tengut en compte el nou celler que es construeix ni l’escola Es Lledoner situada en un entorn molt pròxim.
En data 21 de setembre de 2015, emet un nou informe on es conclou que “per tal de poder continuar s’hauria de requerir al promotor per presentar modificació de l’EsIa on es reculli les edificacions existents al voltant de la instal·lació i aportar els alçats i seccions de les edificacions i instal·lacions”.
El promotor adjunta un annex 2A al projecte amb les alçades i seccions i un document de resposta a l’informe de l’Ajuntament de 21 de setembre de 2015, indicant que les edificacions s’han tengut en compte.
En data 27 d’octubre de 2015 s’emet nou informe on es conclou que per tal de continuar amb la tramitació ambiental s’ha de tenir en compte les edificacions existents i les que es troben en construcció.
4. Anàlisi tècnic de l’expedient
4.1 Alternatives:
L’Estudi d’impacte ambiental presenta tres alternatives:
Alternativa zero: no execució del projecte.
Alternativa 1: realització del projecte a un altre lloc del municipi que no sigui sòl industrial.
Alternativa 2: realització del projecte a la parcel·la indicada.
Es conclou que l’alternativa 2 presenta una puntuació global més favorable, s’ubica a sòl industrial. L’alternativa 1 és la més desfavorable atès que s’ubicaria a un lloc no destinat per aquesta activitat, com pot ser el sòl rústic amb l’augment dels impactes sobre el medi. L’alternativa zero implica la importació d’àrids des de altres llocs de la Illa amb l’augment del cost, transport,...
4.2. Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció:
a) Sòl i subsòl
No es considera que es produeixin impactes atès que es tracta d’una parcel·la industrial amb llosa de formigó.
b) Emissions (renous/partícules)
A la matriu d’identificació i valoració d’impactes la interacció dels factors qualitat de l’aire i qualitat acústica amb l’acció de presencia i funcionament del projecte es troba valorat amb puntuació 20 moderat (la màxima de la taula) i color vermell (efecte significatiu).
Les mesures correctores establerts se basen en la protecció de les fonts de renou (tremuges, cintes, bàscules,...) mitjançant carenats d’estructura de planxa metàl·lica.
Es presenta un estudi acústic realitzat amb estimacions on s’indica que la taula B2 de l’annex III del RD 1367/2007 no es d’aplicació, atès que no existeixen locals contigus. Que a més, es compliria l’establert a la taula B1, atès que es tracta d’un sòl industrial i el màxim nivell d’immissió permès és de 65 dB, el càlcul realitzat amb les mesures de protecció estableix que el nivell de recepció externa seria de 65dB.
Respecte a les emissions de partícules s’indica que:
- Les zones de transport i mesclat es regaran cada dos dies.
- A la zona d’aplec d’àrids s’instal·laran aspersors.
- Instal·lació de basses de decantació, l’aigua es reutilitzarà.
- Neteja de camions.
- Instal·lació del carenat, filtres de cautxú a les sitges per depurar l’aire, mànegues de cautxú, i la zona de càrrega disposarà de cortines de PVC al voltant de la boca del camió formigonera.
També s’indica que els aplecs de matèries primeres s’emmagatzemaran dins tancs, tremuges i magatzems tancats equipats amb els corresponents sistemes de filtrat de partícules, aquesta condició no es reflecteix en lloc més del projecte.
c) Hidrologia
No s’observa la presència de torrents propers, es reutilitza l’aigua dels fossats de decantació.
La parcel·la es troba formigonada per la qual cosa no es preveu la contaminació de l’aigua subterrània.
S’indica que la maquinària és elèctrica i no es posarà benzina als camions i aquests no es repararan a les instal·lacions.
No es preveu impacte sobre aquest factor.
d) Flora i fauna
Al tractar-se d’una parcel·la antropitzada i amb ús industrial, els efectes són pràcticament inexistents i no són necessàries mesures correctores.
e) Residus
Els residus de la neteja de les zones de pas, circulació i fossats de decantació seran emmagatzemats dins cisternes estanques i entregats a gestors autoritzats.
S’indica que no es produiran residus perillosos. Si a la planta es realitza manteniment de les instal·lacions, maquinària, cintes, tremuges,... es considera que sí que es produiran residus perillosos, com draps contaminats, envasos que ha contingut substàncies perilloses,... a part dels residus assimilables a domèstics que es puguin generar.
f) Paisatge
El paisatge es veurà afectat a la fase de construcció i a la de funcionament per la presència de les noves edificacions/construccions.
Es tracta d’un paisatge antròpic de naus industrials, a més el projecte presenta una zona enjardinada; un rectangle d’uns 70m² enfront del carrer Colom. Es considera que seria més necessari al voltant del tancament de la parcel·la, atès que tendria la funció de tipus barrera vegetal i donaria compliment al pla parcial.
S’adjunta un annex d’incidència paisatgística on es proposa revegetar la reixa amb espècies no invasores i si no es possible recobriment amb bruc i pintar la paret de color terrós.
g) Patrimoni
No existeixen elements catalogats que es puguin veure afectats per l’activitat.
4.3 Seguiment ambiental:
Es presenta un Programa de Vigilància Ambiental on s’especifica que es realitzarà un seguiment de les obres i funcionament, especialment de les activitats que generen renou i pols, un control sobre el maneig d’hidrocarburs i olis i altres controls que s’estimin oportuns.
Es preveu la realització de visites trimestralment durant la fase d’execució i amb la periodicitat que estimi el responsable del seguiment i control ambiental a la fase de funcionament, sempre complint els límits legals.
No s’indica qui és el responsable de dur a terme el control, ni la periodicitat de les mesures ni els indicadors.
4.4 Consideracions addicionals
Cal remarcar que el projecte s’ubica dins un polígon industrial a sòl d’ús industrial, on coexisteixen diverses activitats: dos cellers, un viver, una estació d’autobusos, entre altres activitats. A més, a l’altra banda del carrer Colom, a menys de 200m, se situa un Centre Educatiu. Això fa, que s’hauran d’aplicar mesures correctores i un seguiment de les mateixes,
ja que les característiques del projecte presentat i l’activitat que es desenvolupa, es considera una activitat molesta per la generació de renous i insalubre per a la generació de pols.
5. Conclusions
S’acorda formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte de Planta de dosificació per a la preparació de formigó promogut per AFEX Hormigones S.L. al polígon industrial de Son Colom en el terme municipal de Felanitx, al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures preventives, correctores incloses en l'Estudi d'Impacte Ambiental, i a més:
- L’aplec de matèries primeres s’haurà de realitzar baix coberta.
- S’haurà de disposar d’un netejador de vehicles abans de la sortida de la instal·lació, l’aigua recollida haurà de ser destinada al fossat de decantació, en cap cas pot conduir-se o abocar-se, a la xarxa de pluvials.
- S’haurà de disposar de captació local de pols en els punts de transferència i prèviament a les caigudes de material.
- La zona enjardinada que es projecta s’haurà de situar al voltant del tancament, per tal de realitzar una doble funció de pantalla acústica/visual i complir amb el Pla parcial.
- La càrrega dels camions haurà d’anar coberta amb lona.
- S’haurà de presentar davant l’òrgan substantiu (que és el responsable del seguiment del compliment de la Declaració d’impacte ambiental -art.52 de la Llei 21/2013), abans de la posada en marxa de l’activitat, un programa de vigilància ambiental (PVA), on s’indicarà qui és la persona responsable del mateix, periodicitat de les inspeccions, com es duran a terme, els indicadors del compliment de cada mesura,...
Aquest PVA haurà d’incloure a més de les mesures indicades a continuació, les proposades al projecte i a l’estudi d’impacte ambiental:
- Un cop en funcionament s’hauran de realitzar les sonometries necessàries per comprovar que es compleixen els límits establerts al RD 1367/2007. Malgrat l’escola no es trobi contigua, s’hauran d’avaluar també els nivells d’immissió que s’assoleixen al centre educatiu. Les sonometries s’hauran de dur a terme dins els tres primers mesos d’inici de l’activitat.
- S’haurà de realitzar un estudi de les emissions difuses i, en funció dels resultats, establir les mesures correctores adients.
- S’haurà de realitzar cada 15 dies una inspecció visual per detectar la possible afecció de les emissions a les activitats dels voltants.
- S’haurà de controlar la correcta gestió de tots els residus generats.
- Es realitzarà una inspecció visual de l’estat del carenat.
- S’haurà de controlar l’estat de neteja dels camions a la sortida de les instal·lacions.
Es recomana tenir en compte:
- La instrucció tècnica: mesures de prevenció i correcció d’emissions difuses de partícules a l’atmosfera de la Secció d’Atmosfera de la DG d’Energia i Canvi Climàtic.
- La decisió d’execució de la Comissió de 26 de març de 2013 per la qual s’estableixen les conclusions sobre les millors tècniques disponibles (MTD) per a la fabricació de ciment, cal, òxid de magnesi conforme a la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, sobre les emissions industrials.
- El Document BREF d’emissions en emmagatzemament.
Es recorda que:
-Abans de l’inici de les obres s’haurà d’obtenir autorització com a APCA de la Secció d’Atmosfera de la DG d’Energia i Canvi Climàtic.
-Els residus perillosos s’hauran de gestionar a través de gestors autoritzats i els residus assimilables a domèstics per les ordenances municipals i el Pla director sectorial per a la Gestió de residus urbans de Mallorca.”
Aquest acord es publica abans de ser aprovada l’acta corresponent i a reserva dels termes que resultin de la seva aprovació, de conformitat amb l’establert a l’article 27.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
Palma, 21 d’abril de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias