Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 4933
Aprovació del Pla d'actuació en transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2016 i 2017
Versió PDF
La Junta de Govern Local a la sessió ordinaria celebrada el 27 d'abril de 2016, aprovà el següent
PLA D'ACTUACIÓ EN TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE TURISME PER ALS ANYS 2016 i 2017 DEL MUNICIPI DE SANT ANTONI DE PORTMANY
El servei del taxi en l'àmbit del transport públic de viatgers té una presència molt destacada per a la mobilitat de les persones en general i, bàsicament, per als turistes que ens visiten durant la temporada estival. La contribució d'aquest sector a l'activitat turística i el component públic i de vegades assistencial d'aquest servei fa convenient una proporcionada actuació que s'ajusti a les especials necessitats de la seua demanda i que es produeixen majoritàriament durant l'època assenyalada.
En les temporades estivals dels darrers anys, s'ha constatat que hi ha una gran desproporció entre l'oferta d'aquest servei i la demanda que es produeix, provocada en gran mesura pel marcat component estacional de la demanda turística d'Eivissa, que fa que la població augmenti notablement durant els mesos estivals i que, per tant, no es pugui prestar un òptim servei amb el nombre de vehicles autoritzats per prestar el servei de transport públic de viatgers durant tot l'any. Això ha provocat sobretot en les darreres temporades estivals un creixent augment de l'oferta il·legal de transport de viatgers, que, a més de suposar un perjudici directe al sector del transport de viatgers en taxi, afecta seriosament la imatge turística pròpia de l'illa i produeix altres distorsions, com ara l'afectació de la seguretat viària.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'exercici de la seua competència exclusiva en matèria de transport per carretera quan aquest es dugui a terme íntegrament dins el territori de les illes, ja va habilitar per anys successius, mitjançant la Llei 13/2005 de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, la possibilitat d'atorgar llicències d'àmbit insular de transport públic de viatgers en vehicles de turisme al Consell Insular d'Eivissa, que va aprovar plans d'actuació en transport públic de viatgers per a les temporades estivals dels anys 2006 , 2007, 2008, 2009, 2010 i 2011 per adequar la desproporció existent entre l'oferta i la demanda de taxis en temporada estival a l'illa d'Eivissa.
Mitjançant l'aprovació del Decret llei 1/2012, de 10 de febrer, sobre mesures orientades a la prevenció de l'oferta il·legal en matèria de transports a l'illa d'Eivissa, el govern autonòmic va habilitar els ajuntaments de l'illa d'Eivissa per concedir autoritzacions estacionals de taxi amb caràcter urgent fins que la comunitat autònoma no legislàs en matèria de transports urbans.
Basant-se en aquesta habilitació legal, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany va aprovar un pla d'actuació en aquesta matèria per als anys 2012 i 2013 i un altre per als anys 2014 i 2015.
De conformitat amb la competència exclusiva en matèria de transports atorgada a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Parlament de les Illes Balears, en virtut de l'article 48 de la Llei Orgànica 1/2007 de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, va aprovar la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, l'article 48 de la qual atribueix als ajuntaments les competències administratives en relació al servei d'autotaxi.
La llei estableix les condicions generals de prestació del servei d'autotaxi i preveu la llicència municipal com a títol per a prestar el servei, distingint entre llicències ordinàries i llicències de caràcter temporal, indicant que aquestes darreres s'atorgaran preferentment als titulars de llicències de caràcter ordinari, i estableix que per a atorgar les llicències temporals, els ajuntaments, mitjançant un acte administratiu, han d'aprovar un pla regulador que determini la seua adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions a les quals hauran de subjectar-se, els drets i les obligacions, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació, el termini de durada i altres condicions que es considerin adients o necessàries.
Pel que fa al nombre de llicències atorgables, ateses les necessitats de llicències municipals del servei de taxi de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, entre altres, l'extensió del municipi, el creixement poblacional dels darrers anys, el nombre de places turístiques i l'oferta turística existent al municipi, es constata la necessitat de disposar com a mínim de 80 llicències temporals durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre.
En relació al sistema d'adjudicació de les llicències temporals, com s'ha indicat anteriorment, la llei preveu que s'atorguin amb caràcter preferent als titulars de llicències ordinàries, reservant per tant un major percentatge de llicències temporals per atorgar als titulars de llicències ordinàries de taxi de Sant Antoni de Portmany i establint un percentatge menor per a aquells assalariats que complint els requisits establerts en aquest Pla vulguin accedir-hi.
En definitiva, aquest Pla regulador persegueix un augment dels nivells de qualitat del servei de transport públic de viatgers en vehicle turisme, que s'aconseguirà amb la coordinació prevista entre els sistemes municipals de transport urbà de viatgers i la resta de mesures d'aplicació per a l'avaluació dels resultats obtinguts, juntament amb la persecució de l'intrusisme existent en el sector.
I. Objecte del Pla d'actuació
El present Pla d'actuació és un acte que té per objecte concretar les condicions a les quals s'han de subjectar les llicències temporals d'àmbit municipal, sens perjudici de l'autorització per a la prestació insular recollida en els articles 53.4 i 69.4 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, per als anys 2016 i 2017.
La vigència del Pla d'actuació ve definida en el temps per la seua estacionalitat aplicable als dos anys de durada.
El titular d'una llicència temporal està habilitat per realitzar el servei de transport públic de viatgers en vehicles turisme a canvi d'un preu. Així, l'objectiu principal del pla consisteix en l'ampliació, en temporada estival, de la capacitat que el sistema de transport públic de viatgers en vehicle turisme pot prestar en cada moment, a través de l'augment de llicències, en aquest cas temporals com a títol habilitant previst legalment per a la prestació del servei. De forma paral·lela s'ha d'incidir en la millor ordenació del sector, bàsicament pel que fa al control de la competència deslleial i l'intrusisme existent i a l'ampliació dels mitjans disponibles per afavorir la mobilitat (transport col·lectiu de viatgers).
II. Característiques de les llicències temporals
Les llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme, han de reunir les característiques següents:
Estacionals: Determinada per la temporalitat de la seua vigència, que es limita als quatre mesos estivals, de l'1 de juny al 30 de setembre.
Biennals: El present pla regulador té una vigència de dos anys consecutius, 2016 i 2017.
Personal: La llicència té el caràcter de personal i per tant va vinculada a l'atorgament a una persona que reuneix els requisits, i a un únic vehicle, que igualment reuneix les característiques que es demanen. Només es pot obtenir una llicència temporal per persona.
Intransmissibles: Aquestes llicències no es poden transmetre en cap cas.
Revocables: Independentment de l'extinció de la llicència per caducitat, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany pot revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei o per l'incompliment de qualsevol de les circumstàncies que hagin estat tengudes en compte per a l'adjudicació de les llicències objecte del present Pla.
Àmbit municipal: Aquestes llicències només habiliten la prestació del servei a l'àmbit territorial del municipi de Sant Antoni de Portmany, sens perjudici de la possible autorització del Consell Insular d'Eivissa per prestar el servei fora del terme municipal. Aquesta autorització queda condicionada al consentiment municipal.
III. Determinació del nombre màxim d'autoritzacions
El present pla d'actuació estableix un nombre màxim total de 80 autoritzacions atorgables.
IV. Procediment d'autorització
1. Inici
Un cop aprovat el present Pla regulador, s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i l'endemà de la data de la publicació determinarà l'inici del termini de presentació de sol·licituds durant un termini de 10 dies naturals. Així mateix, s'ha de publicar al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i al lloc web municipal www.santantoni.net l'obertura d'aquest termini, tot indicant els requisits exigits per optar a la concessió de les autoritzacions.
Tenint en compte la necessària posada en servei de les llicències objecte de licitació a partir de l'1 de juny, l'expedient de licitació es tramitarà de manera urgent, amb les conseqüències recollides en l'art. 112 del TRLCSP.
De conformitat amb el que disposa l'art. 188 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre de les Illes Balears, s'ha de sotmetre a exposició pública durant un termini de cinc dies naturals el present pla, simultàniament a l'inici del termini de licitació. Si dins el termini esmentat es produeixen reclamacions contra el plec, se n'ha de suspendre la licitació, així com el termini de presentació de proposicions, en els casos en què sigui necessari per resoldre la qüestió plantejada, i s'ha de reprendre el que resti d'aquest termini a partir del dia següent al de la resolució de les reclamacions.
1. Requisits:
1.1. Ser persona física o jurídica.
1.2. Complir amb les obligacions fiscals, socials i laborals establertes en la legislació vigent.
1.3. Disposar del permís de conduir classe B o superior i del permís municipal de conductor de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i complir la resta de requisits que assenyali l'ordenança reguladora del servei d'autotaxi de Sant Antoni de Portmany.
1.4. Per a aquells que optin com a titulars de llicència municipal, disposar com a màxim d'una llicència municipal de taxi de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i complir amb l'obligació de l'explotació personal de la llicència, la plena i exclusiva dedicació i la incompatibilitat amb una altra professió, entenent com a explotació personal la conducció del vehicle per part del titular de la llicència i no la seua gestió.
1.5. Per a aquells que opten com a titulars de llicència municipal, disposar com a màxim d'una llicència municipal de taxi.
1.6. A més, els que optin com a titulars de llicència municipal han de presentar acreditació del compliment de la declaració censal de trobar-se donats d'alta en l'impost corresponent i en el règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, d'acord amb la documentació que es detalla en l'apartat següent. En cap cas pot complir-se aquest requisit si s'ha interromput en algun moment la cotització amb motiu de la jubilació, amb l'excepció de la jubilació contributiva.
1.7. Aquells que optin com a assalariats del sector del taxi (d'acord amb el que preveu el procediment d'atorgament), a més dels requisits recollits en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3 anteriors, han d'acreditar el fet d'haver estat contractats pel titular d'una llicència municipal de taxi de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany almenys durant trenta mesos durant els cinc anys anteriors a l'inici del termini de presentació d'instàncies, així com haver realitzat aquest treball durant almenys dos mesos al llarg de l'any 2015.
1.8. Poden presentar sol·licituds aquells treballadors assalariats del sector del taxi que tenguin una antiguitat inferior a la indicada anteriorment per passar a formar part de la quota de reserva residual que es pot establir en cas que no es cobreixin totes les llicències temporals previstes en el present Pla i no pogués formar-se la quota de reserva prevista en els apartats 6 i 7 d'aquest.
2. Sol·licituds i documentació que cal presentar.
2.1. El termini de sol·licituds s'obrirà l'endemà de la publicació en el BOIB del present Pla regulador, en instància dirigida a l'Alcaldia d'aquesta Corporació, en model recollit en l'annex corresponent. Aquest termini finalitza en deu dies naturals posteriors a la data d'inici (considerats ambdós dies inclosos). Si el dia indicat cau en dissabte o és festiu, es passa al dia següent.
En cas que l'últim dia del còmput del termini sigui dissabte o festiu, el termini es prorroga automàticament fins al següent dia hàbil. Quan es publiquin anuncis de correcció d'errors, rectificacions o aclariments, el termini de presentació de proposicions es computa a partir de la data del nou anunci.
La presentació de proposicions pressuposa l'acceptació de l'interessat de les clàusules del present Pla.
Quan la documentació s'enviï per correu, s'ha de justificar, mitjançant document justificatiu, la data de l'enviament a l'oficina de Correus i anunciar a la corporació mitjançant fax al número 971 34 41 75 o missatge electrònic (contractacio@santantoni.net) dins el mateix dia.
Sense la concurrència d'ambdós requisits, la documentació no serà admesa si es rep a l'Ajuntament amb posterioritat a la data en què finalitzi el termini. No obstant l'anterior, transcorreguts tres dies naturals a la data de finalització del termini sense haver-se rebut la documentació per part de l'Ajuntament, aquesta no s'admetrà.
També s'admet la documentació presentada d'acord amb les disposicions legals i que compleixi els requisits que s'hi estableixen, sempre que tenguin entrada a les dependències municipals abans de la finalització del termini indicat.
2.2. Cada sol·licitant ha de presentar la sol·licitud d'acord amb l'annex I, acompanyada de la documentació següent:
a. Document Nacional d'Identitat i, si és el cas, l'escriptura d'apoderament degudament legalitzada o fotocòpies d'aquesta degudament autenticades.
b. Declaració responsable del compliment dels requisits establerts en el present pla regulador.
c. Declaració responsable del licitador de no estar incurs en les prohibicions per contractar recollides a l'article 60 del TRLCSP.
d. Certificats acreditatius de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents. La prova d'aquesta circumstància pot fer-se per qualsevol dels mitjans indicats en la normativa de desenvolupament del TRLCSP.
e. Certificat expedit per la Prefectura Provincial de Trànsit, en el qual s'acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos últims anys per alguna de les infraccions qualificades com a molt greus de les previstes en el Reial Decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual es va aprovar el Reglament general de circulació per a l'aplicació i desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació per a l'aplicació i desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària.
f. Compromís que s'adscriurà a la llicència temporal un vehicle d'acord amb el que estableix el present pla regulador.
g. Compromís d'aportar pòlissa d'assegurança per cobrir de forma il·limitada la seua responsabilitat civil pels danys que es causin en ocasió del transport.
h. Declaració responsable en què s'indiqui la puntuació que li correspongui de conformitat amb el que estableix l'apartat V.5 del present Pla. (Annexos II i III).
i. Permís municipal de conductor expedit per l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.
j. Indicació de l'adreça electrònica o fax a l'efecte de notificacions quan sigui procedent.
k. Una relació de tots els documents inclosos en aquest sobre.
En el cas de conductors assalariats, també han d'aportar la següent documentació:
l. Certificat de vida laboral expedit per la Seguretat Social o qualsevol altre document que acrediti fefaentment el compliment dels criteris que serveixin per adjudicar les llicències.
m. Declaració responsable en la qual indiquin l'antiguitat (no interrompuda) amb què compten i a la qual han d'adjuntar una relació detallada dels titulars i números de llicència en què han prestat el servei de conductor, indicant les dates d'inici i finalització dels servei. (D'acord al model previst en l'annex III d'aquest plec).
Per tal d'evitar irregularitats i contradiccions es determina que el sol·licitant que falsegi la documentació, un cop acreditat tal extrem, quedarà automàticament exclòs del procediment d'atorgament de llicències temporals.
Les persones que, com a titulars d'una llicència de taxi al municipi de Sant Antoni de Portmany, optin a la llicència temporal han de fer constar a la sol·licitud el número de llicència de què són titulars, així com aportar una còpia dels rebuts o documentació acreditativa del pagament de dotze mesos cotitzats en el règim especial d'autònoms al llarg dels darrers vint mesos. Pel que fa al requisit de no haver estat jubilat, aquelles persones amb edat suficient per trobar-se en tal circumstància han de presentar certificat negatiu emès per l'Institut Nacional de la Seguretat Social. Els qui hagin optat per la modalitat de la jubilació contributiva han d'aportar certificat acreditatiu de tal extrem.
V. Procediment d'autorització.
1. Esmena de deficiències
Una vegada exhaurit el termini de presentació, s'obrirà un termini de tres dies hàbils per a l'esmena de deficiències d'aquells sol·licitants que no hagin acreditat suficientment el compliment dels requisits, que començarà a partir del dia següent a l'exposició pública en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament i al lloc web municipal dels interessats que es trobin en aquest cas, amb indicació dels defectes que s'han d'esmenar.
Transcorregut aquest termini sense que s'hagin esmenat les deficiències, el sol·licitant quedarà exclòs del procediment d'adjudicació.
2. Llista provisional d'admesos
Després del període d'esmenes, es publicarà al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i al lloc web municipal la llista provisional dels admesos al procediment d'adjudicació i s'obrirà un termini de cinc dies naturals perquè els interessats, si ho troben oportú, puguin formular-hi al·legacions.
3. Llista definitiva d'admesos
Transcorregut el termini d'al·legacions a la llista provisional, es publicarà, prèvia resolució d'aquestes, la llista definitiva d'admesos al tauler d'anuncis de l'Ajuntament i al lloc web municipal. Aquesta llista classificarà els admesos en dos grups (titulars i assalariats) segons el que disposa l'apartat següent i indicarà dia, hora i lloc en què es durà a terme el sorteig per a l'adjudicació de les llicències temporals en el cas que hi hagués empat en la puntuació de possibles adjudicataris.
4. Classificació dels sol·licitants admesos
El procediment d'adjudicació de les llicències estacionals estableix la següent classificació dels sol·licitants i distribució d'aquestes:
- "Titulars": titulars de llicència municipal de taxi (categoria A).
- "Assalariats": assalariats del sector del taxi (categoria B).
El procediment d'adjudicació es regeix per la prevalença dels titulars (categoria A) respecte dels assalariats (categoria B). En aquesta línia, s'estableix una quota de reserva d'atorgament de llicències a favor dels titulars d'un total de 60 llicències temporals a favor dels titulars de llicències ordinàries. Les 20 llicències restants s'atorgaran als assalariats de llicències de taxi del municipi de Sant Antoni de Portmany que compleixin els requisits previstos en el present Pla regulador, d'acord amb el que preveu l'apartat següent.
En el cas que amb el grup dels titulars no s'adjudiqui la totalitat de les llicències estacionals pendents d'atorgar (60), aquestes poden ser adscrites als sol·licitants del grup dels assalariats, incrementant-se en aquest últim supòsit el nombre de llicències estacionals per atorgar-los.
Per al supòsit que es presentin més sol·licituds que nombre de llicències per atorgar, s'ha de constituir una quota de reserva a la qual poder acudir en supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes, format per les sol·licituds que no s'hagin adjudicat, ordenades d'acord amb la puntuació obtinguda d'acord amb els criteris d'adjudicació que es descriuen a l'apartat següent.
Si no es pogués constituir aquesta quota de reserva per falta de sol·licituds, es pot constituir una quota de reserva residual per cobrir el nombre de llicències temporals que quedassin vacants o les baixes que es puguin produir, i a la qual poden accedir aquells assalariats que hagin presentat sol·licitud amb una antiguitat inferior a la indicada a l'apartat 1.7.
5. Adjudicació de les autoritzacions temporals
En el cas dels titulars, en el procediment d'adjudicació es valora com a mèrit per a la determinació de l'ordre d'accés l'antiguitat demostrada en la possessió de la corresponent llicència municipal.
Les llicències temporals s'han d'atorgar a aquells sol·licitants que obtinguin una major puntuació atenent als criteris que a continuació es refereixen:
Categoria A: Titulars de llicències ordinàries d'autotaxi de Sant Antoni de Portmany (màxim 17 punts).
S'ha d'atorgar la puntuació atenent als següents criteris:
- No haver tengut prèviament autorització estacional: 5 punts.
- Haver tingut autorització estacional durant els anys 2012-2013 (però no durant els anys 2014-2015): 2'5 punts.
- Per rigorosa i continuada antiguitat com a titular de llicència municipal de taxi al municipi de Sant Antoni de Portmany, 0,5 punts per cada any d'antiguitat amb un màxim de 5 punts. L'esmentada antiguitat, entesa a la data de finalització de presentació de sol·licituds, únicament es computarà per anys complerts sense que pugui tenir-se en compte la fracció o decimal que pogués resultar d'aquest còmput.
- Aportació de vehicle de menys de dos anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 5 punts.
- Aportació d'un vehicle de menys de 5 anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 2,5 punts.
- Aportació d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit: 2 punts.
En cas d'empat si hi hagués més sol·licitants que llicències temporals per atorgar, s'ha d'efectuar un sorteig públic entre aquells sol·licitants que obtinguin la mateixa puntuació.
Categoria B: Assalariats (màxim 17 punts)
S'ha d'atorgar la puntuació atenent als següents criteris:
- No Haver tingut prèviament autorització estacional: 3 punts.
- Haver Tingut autorització estacional durant els anys 2012-2013 (però no durant els anys 2014-2015): 1'5 punts.
- Per rigorosa i continuada antiguitat acreditada en aquest municipi de Sant Antoni de Portmany com a conductors assalariats dels titulars de llicències d'autotaxi que prestin el servei amb plena i exclusiva dedicació en la professió, acreditada mitjançant la possessió i vigència del permís de Conductor expedit per l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i la inscripció i cotització en tal concepte a la Seguretat Social. 0,45 punts per cada any d'antiguitat amb un màxim de 9 punts. L'esmentada antiguitat, entesa a la data de finalització de presentació de sol·licituds, únicament es computarà per anys complerts sense que pugui tenir-se en compte la fracció o decimal que pogués resultar d'aquest còmput.
L'esmentada continuïtat es considera interrompuda quan voluntàriament s'abandona la professió de conductor assalariat per un termini igual o superior a sis mesos.
No es considera interrompuda de forma voluntària la continuïtat en els períodes en què el sol·licitant es trobi en situació legal d'atur derivada del cessament involuntari en l'activitat de conductor assalariat en el sector del taxi o en situació d'incapacitat temporal. En aquestes situacions i a l'efecte de calcular l'antiguitat es computa el temps de permanència en aquestes circumstàncies, amb un límit màxim del còmput per a la situació legal d'atur de dos anys.
No computa a l'efecte de l'antiguitat en la condició de conductor assalariat del taxi els períodes en què s'hagi exercit aquesta activitat a temps parcial.
Tampoc computen els períodes en què s'hagi compatibilitzat l'exercici de l'activitat d'assalariat a temps parcial en el sector del taxi amb l'exercici d'una altra professió (ja sigui cotitzant en el règim general de la Seguretat Social o en el Règim Especial de Treballadors Autònoms).
L'antiguitat es pot acreditar per qualsevol mitjà admissible en dret.
- Aportació de vehicle de menys de dos anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 3 punts.
- Aportació d'un vehicle de menys de 5 anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 1,5 punts.
- Aportació d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit: 2 punts.
En cas d'empat si hi hagués més sol·licitants que llicències temporals a atorgar, s'ha d'efectuar un sorteig públic entre aquells sol·licitants que obtinguin la mateixa puntuació.
6. Aprovació de la llista ordenada
El dia i l'hora assenyalats en la publicació de la llista provisional d'admesos es farà un sorteig públic per adscriure els adjudicataris provisionals a cada torn concret. És a dir, hi haurà una llista d'adjudicataris provisionals del primer torn (1 de juny a 31 d'agost) i una llista diferent del segon torn (1 de juliol a 30 de setembre).
Els torns s'invertiran en el segon any de vigència del Pla, de manera que aquells que hagin resultat adscrits al primer torn el 2014, quedaran adscrits el segon torn el 2015, i a l'inrevés.
La Corporació ha d'aprovar mitjançant una resolució de la regidoria delegada en matèria de taxis, la llista ordenada per classes, que s'ha d'exposar en el tauler d'anuncis i al web municipal, a l'efecte de notificació individual a cadascun dels adjudicataris, atorgant un termini per complir amb la obligació d'aportar la resta de documentació necessària per a la finalització del corresponent expedient d'autorització.
La publicació d'aquesta llista ordenada equival a la concessió provisional de la llicència temporal, l'eficàcia de la qual queda condicionada a la presentació de l'interessat de la documentació que segueix, i en les dates que s'assenyalen a continuació.
7. Documentació a presentar per a l'adjudicació
L'eficàcia de l'atorgament de la llicència temporal resta condicionada al fet que l'interessat presenti la documentació que segueix abans de les dates següents:
- Termini màxim per a la realització del dipòsit (apartat 7.1 següent): Deu dies naturals després de la publicació al tauler d'anuncis de l'Ajuntament de la resolució d'adjudicació
- La resta de documentació (apartats 7.2. a 7.5):
Aquest termini comptarà per al 2016 i s'haurà de tornar a actualitzar el 2017 mitjançant l'adopció del corresponent acord de la Junta de Govern Local. Així, el 2017, per poder prestar el servei s'haurà de presentar novament a l'Ajuntament tota la documentació recollida en els apartats que segueixen, amb un termini que s'obrirà el 13 de març de 2017 i finalitzarà el 15 maig de 2017 (per al primer torn) i el 12 juny 2017 per al segon.
7.1. Acreditació d'haver efectuat un dipòsit (que es retornarà en les condicions que es descriuen a continuació) de cinc-cents euros (500 €) a la Tresoreria de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, que respondrà en cas de:
- Renúncia a l'obtenció de la llicència temporal definitiva.
- No presentar la documentació necessària en els terminis assenyalats per poder obtenir definitivament la llicència temporal.
- El no compliment de l'obligació de retirar del vehicle (i acreditar davant del municipi) tots els signes externs identificatius en el termini màxim d'un mes des de la finalització de la vigència de la llicència temporal per a cada any o en els casos de substitució regulats en l'apartat VI.
Transcorregut el període de vigència de la llicència temporal estacional per a la temporada 2016, i havent comprovat l'Ajuntament el compliment dels requisits anteriors, s'ha d'emetre un informe favorable a la devolució del dipòsit un cop finalitzi la temporada 2017, o 2018 en cas de pròrroga, sempre que se segueixin complint la resta de requisits establerts per al retorn del dipòsit.
7.2. Acreditació de disponibilitat d'un vehicle turisme, amb pas a servei públic amb un nombre màxim de cinc places, inspecció tècnica de vehicles en vigor, en règim de propietat, arrendament financer o arrendament de vehicle per empresa autoritzada, que reuneixi les característiques tècniques que segueixen: instal·lació d'aparell taxímetre, GPS, emissor-receptor de ràdio (o element de telecomunicació incorporat al vehicle), color blanc, llum verda i indicació de tarifa en el panell superior i altres condicions exigibles en l'Ordenança municipal reguladora dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers (BOIB núm. 133 de 8 de setembre de 2015).
El vehicle ha de portar a les dues portes davanteres el que estableix en relació a la identificació externa (banda transversal, franges, colors, etc.) en les mateixes condicions d'identificació que els vehicles emparats per la llicència municipal de taxi. Així mateix, ha de portar en ambdues portes davanteres l'escut de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany inscrit en un rectangle de 10x10 centímetres, en model oficial amb les mesures exigides per l'Ajuntament en l'Ordenança municipal reguladora dels serveis urbans i interurbans de transports en automòbils lleugers abans esmentada. A l'altre costat de la banda transversal (o davall de la franja horitzontal en el seu cas), figuraran en color vermell el número de llicència temporal assignat per l'Ajuntament. Començaran a comptar a partir de 1001 els vehicles dels adjudicataris de la categoria "assalariats" d'acord amb la llista ordenada que s'aprovi i els titulars disposaran del mateix número de la seua llicència ordinària. En tots dos casos i més avall hi ha de figurar la llegenda "Taxi estacional", tot això en lletres de color vermell font Arial, negreta, de 125 punts d'ample, les tres línies inscrites en un rectangle de 30x15 cm.
La resta d'aspectes relatius a col·locació i ubicació s'ha de realitzar d'acord amb els annexos que acompanyen al present Pla regulador. L'antiguitat màxima per a l'adscripció d'un vehicle a aquestes autoritzacions serà de 8 anys comptats des de la data de la matriculació fins a la data màxima de presentació de documentació. L'acreditació del compliment de tots els requeriments detallats s'acreditarà mitjançant la presentació d'un certificat de conformitat expedit a l'efecte per l'estació de la Inspecció Tècnica de Vehicles del Consell Insular d'Eivissa.
L' any 2017 podrà acreditar-se el compliment de tots aquests requisits amb un vehicle diferent de l'autoritzat per a l'any 2016, i en tot cas haurà de continuar complint la condició de tenir un màxim de 8 anys comptats des de la data de la matriculació fins a la data màxima de presentació de documentació. L'any 2017 es podrà superar l'antiguitat màxima de 8 anys abans d'aquesta data només en el cas d'aportar el mateix vehicle que es va autoritzar l'any 2016.
7.3. Tenir assegurada de forma il·limitada (o com a mínim per import de 50 milions d'euros) durant el temps de vigència de la llicència (els quatre mesos de 2016 i els quatre mesos de 2017,) la responsabilitat civil amb tercers amb ocasió de danys ocasionats en raó d'aquest servei.
7.4. Acreditació de disposar d'un conductor assalariat amb els permisos de conduir exigits per la normativa corresponent i permís municipal de conductor.
7.5. Acreditació del pagament del cànon per un import de 3.213 euros per temporada.
8. Procediment per cobrir renúncies d'adjudicataris
Si un cop dictada la resolució de la llista ordenada, els adjudicataris renuncien a la llicència temporal o, si escau, aquesta no arriba a adquirir eficàcia per falta de presentació de la documentació necessària, la plaça corresponent a aquesta llicència quedaria vacant i l'Ajuntament acudiria perquè fos coberta al sol·licitant que correspongui segons l'ordre d'adjudicació resultant.
La renúncia o falta de presentació de la documentació comporta la pèrdua del dret a la devolució del dipòsit en cas que aquest ja s'hagi constituït, l'import passarà a formar part dels ingressos de la corporació corresponents a l'exercici 2016, d'acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme a l'efecte.
9. Emissió de la targeta de transports
Els sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin la concessió d'una llicència temporal rebran de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, d'acord amb el model incorporat a l'annex corresponent, amb indicació del titular, termini de vigència i matrícula del vehicle. Aquesta targeta s'expedirà dues vegades durant el termini de vigència de la llicència temporal: una targeta que acrediti la vigència de la llicència durant els quatre mesos de l'any 2016 i una altra, emesa un cop la Corporació hagi comprovat el compliment dels requisits per l'any 2017, que documentarà la vigència durant aquest any.
VI. Prestació del servei. Drets i obligacions
A. Desenvolupament de l'activitat.
1. La prestació d'aquest servei s'ha d'efectuar exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a la llicència temporal. No obstant això, poden donar-se supòsits de substitució definitiva o temporal en els termes que es refereixen a continuació:
- Substitució definitiva: En el supòsit que durant la prestació del servei el titular de la llicència temporal vulgui substituir el vehicle adscrit a la llicència temporal atorgada, ho ha de comunicar a l'Ajuntament, acreditant la disponibilitat d'un nou vehicle, amb les seues dades, model i matrícula i l'acreditació que compleix els mateixos requisits que aquest Pla exigeix per a la concessió d'autoritzacions estacionals.
A més, s'ha d'acreditar mitjançant un certificat de la ITV la retirada de tots els distintius externs del vehicle original.
Comprovat l'anteriorment exposat, l'Ajuntament ha d'emetre la resolució autoritzant-ne la substitució.
- Substitució temporal: Excepcionalment es pot accedir a una substitució temporal del vehicle adscrit a la llicència temporal atorgada en casos d'avaria o accident. En aquests supòsits, l'interessat ho ha de comunicar a l'Ajuntament mitjançant una instància, a la qual ha d'acompanyar l'acreditació de disposar d'un altre vehicle per a la prestació del servei amb els requisits de l'apartat 7.2 i la certificació del taller mecànic acreditatiu de la incidència i durada estimada de la seua resolució.
En aquests casos excepcionals, la substitució temporal no pot tenir una vigència superior a 15 dies naturals, admetent que la titularitat del vehicle no coincideixi amb el titular de la llicència temporal i que el vehicle de substitució temporal tingui una antiguitat superior a 10 anys. Transcorregut el termini màxim de 15 dies naturals per a la substitució temporal, el titular de la llicència ha d'acreditar davant l'Ajuntament la retirada dels distintius externs del vehicle temporal dins el termini de 3 dies hàbils comptadors des de la finalització dels 15 dies naturals, sense que en cap cas es pugui simultaniejar la prestació de tots dos vehicles.
Si el termini previst per a la resolució de l'avaria o l'accident és superior a 15 dies naturals, el titular de la llicència temporal ha d'acudir al procediment regulat per a la substitució definitiva del vehicle.
2. Els titulars de les autoritzacions estacionals poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'un o més conductors assalariats.
3. Tots els conductors han d'acreditar trobar-se en possessió (a més del permís de classe B o superior) del permís municipal de conducció.
4. Els titulars de les autoritzacions estacionals (ja es tracti de titulars de llicència municipal o d'assalariats) han de trobar-se de forma ininterrompuda d'alta en el règim especial dels treballadors autònoms durant els dies de vigència de la llicència (els quatre mesos de 2016 i els quatre mesos de 2017).
5. Els titulars han d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de la llicència i en tot cas, dins l'horari comprès entre les 21 i les 9 hores, excepte en el cas que això es contradigui amb el que estableix la normativa laboral d'aplicació pel que fa a la durada de les jornades i la seua distribució setmanal, així com en la legislació que sigui aplicable pel que fa al temps màxim de conducció i descans per conductor.
6. Una vegada acabat el període de vigència de la llicència temporal (encara que sigui només del primer any), els adjudicataris queden obligats a eliminar del vehicle tots els signes externs identificatius (llum verda, escuts, etc.) de l'activitat i a acreditar-ho mitjançant la presentació a l'Ajuntament d'un certificat emès per la ITV a aquest efecte en el termini màxim d'un mes després de la finalització del període per al qual s'atorga la llicència. Això, com ja s'ha dit, s'ha de fer el 2016 de la mateixa manera que es farà en el moment de l'extinció de la llicència bianual en 2017.
No poden optar a presentar la documentació per al segon any (és a dir, no poden obtenir targeta per a l'any 2017) aquells adjudicataris que no hagin acreditat l'eliminació dels signes externs identificatius en el termini indicat de l'any 2016.
B. Règim tarifari
En qualsevol cas, les tarifes que resultin d'aplicació seran les mateixes que ho siguin per a les llicències de caràcter ordinari.
C. Règim sancionador
L'incompliment del titular d'una llicència temporal de les condicions de prestació del servei o la pèrdua d'alguna de les condicions exigides per obtenir-la determinaria el fet d'entendre que estaria realitzant l'activitat de transport públic de viatgers sense el preceptiu títol habilitant, per la qual cosa pot ser sancionat d'acord amb el que preveu la normativa general de transports (Llei 16/1987, de 30 de juliol). L'incompliment del que recull l'ordenança municipal abans esmentada determinaria la possibilitat de ser sancionat per l'Ajuntament corresponent d'acord amb el règim sancionador previst a aquest efecte.
D. Revocació
L'Ajuntament pot revocar la llicència temporal, que no té caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei, per l'incompliment de les condicions que varen ser tingudes en compte com a criteri d'adjudicació o pel falsejament de les dades o documentació aportada al procediment d'autorització; si s'acreditàs i constatàs tal extrem un cop adjudicades les autoritzacions objecte del present pla, suposaria la pèrdua de tots els drets vinculats a la llicència i la impossibilitat de prestar el servei que emparava. Abans de resoldre la revocació de qualsevol llicència temporal, és preceptiu el tràmit d'audiència a l'interessat. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es pot recórrer en la via administrativa.
VII. Pla d'inspeccions
Durant la vigència d'aquestes autoritzacions s'han de reforçar les inspeccions realitzades per l'Ajuntament en coordinació amb les forces i cossos de seguretat dependents dels diferents municipis i de l'Administració General de l'Estat i el serveis d'inspecció de Transports del Consell Insular d'Eivissa.
Contra el present acord, que posa fi a la via administrativa, s'hi pot interposar:
a) Directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma (Mallorca) que resulti competent per repartiment, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de la notificació de la present resolució, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció.
b) El recurs de reposició potestatiu davant l'òrgan que ha dictat aquest acord en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la notificació de la present resolució, de conformitat amb els articles 116 i 117 de Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant l'òrgan jurisdiccional abans esmentat, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la recepció de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Un cop transcorregut un mes de la interposició del recurs de reposició davant l'Ajuntament sense que s'hagi notificat la resolució, s'hi podrà interposar el recurs contenciós administratiu contra la desestimació presumpta del recurs de reposició, sense limitació temporal, mentre no hi hagi resolució expressa.
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que hom trobi oportú.
A Sant Antoni de Portmany, 28 d'abril de 2016
L'Alcalde
José Tur Torres
ANNEX I
INSTÀNCIA DE SOL·LICITUD
............................................................................................., amb DNI/CIF núm. …............................ i domicili a ...................................... al carrer ........................................................................................., ...................... codi postal …...................., telèfon núm. .....................................
EXPÒS
Que reuneix tots i cadascun dels requisits exigits en el Pla d'actuació de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2016 i 2017 aprovat per Ajuntament de Sant Antoni de Portmany per acord de data ............... (BOIB núm .......... de data ….......) i que per aquest motiu
SOL·LICIT
Poder participar en el procediment establert en l'esmentat Pla d'actuació per a la concessió d'una llicència temporal municipal estacional de transport públic de viatgers en vehicle turisme, en les condicions que es preveuen i amb el compliment de les característiques que a continuació assenyal (s'adjunta documentació acreditativa):
(Marcau la casella, si escau)
□ Autoritz l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany a sol·licitar la informació relativa al compliment de les obligacions fiscals a què es refereix l'apartat IV.2.3 del Pla.
Sant Antoni de Portmany, ........... de ....................... de 2015
Signatura ...............................
ALCALDE PRESIDENT DE L'AJUNTAMENT SANT ANTONI DE PORTMANY
ANNEX II
DECLARACIÓ RESPONSABLE PER A LA PUNTUACIÓ TOTAL
Jo, ......................................... amb DNI ….......................... i domicili a ….........................................................
Declar sota la meua responsabilitat que la puntuació que em correspondria per a l'adjudicació d'una llicència temporal és la següent
(*La puntuació indicada en aquests supòsits s'entén com a compromís adquirit del sol·licitant que l'ha d'emplenar, en cas de ser adjudicatari, d'acord amb el que indica l'apartat 7 del present pla regulador)
|
Categoria A: Titulars de llicències ordinàries d'autotaxi |
Puntuació |
|---|---|
|
No haver tengut prèviament autorització estacional |
|
|
Haver tingut autorització estacional durant els anys 2012-2013 (però no durant els anys 2014-2015) |
|
|
Per antiguitat com a titular de llicència municipal de taxi a Sant Antoni de Portmany (0,5 punts per cada any fins a un màxim de 5) |
|
|
Aportació de vehicle de menys de dos anys |
* |
|
Aportació d'un vehicle de menys de cinc anys |
* |
|
Aportació d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit |
* |
|
Categoria B: Assalariats |
Puntuació |
|---|---|
|
No haver tengut prèviament autorització estacional |
|
|
Haver tingut autorització estacional durant els anys 2012-2013 (però no durant els anys 2014-2015) |
|
|
Per antiguitat com a assalariat a Sant Antoni de Portmany (0,45 punts per cada any fins a un màxim de 9) |
|
|
Aportació de vehicle de menys de dos anys |
* |
|
Aportació d'un vehicle de menys de cinc anys |
* |
|
Aportació d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit |
* |
ANNEX III
DECLARACIÓ RESPONSABLE PER AL CÒMPUT D'ANTIGUITAT
Jo, …............................................. amb DNI …................................ i domicili a ..............................................,
Categoria A. Titulars:
Declar sota la meua responsabilitat que som el titular de la llicència de taxi núm.......... del servei d'autotaxi del municipi de Sant Antoni de Portmany, des de l'any …....... comptant amb una antiguitat com a titular de …............. anys.
Categoria B. Assalariats:
Declar sota la meua responsabilitat que som conductor assalariat del servei d'autotaxi del municipi de Sant Antoni de Portmany, amb una antiguitat ininterrompuda acreditada de …......... anys, per la qual cosa adjunt la següent relació:
|
Núm. Llicència |
Titular de la llicència |
Data d'inici |
Data fi |
Antiguitat |
|---|---|---|---|---|
(*) L'antiguitat es computa a la data de finalització de presentació de sol·licituds i únicament es computa per anys complerts sense que pugui tenir-se en compte la fracció o decimal que pogués resultar d'aquest còmput
ANNEX IV
LLICÈNCIA TEMPORAL DE TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE TURISME
Nom i llinatges del titular:
NIF:
Matrícula del vehicle:
Ajuntament d'adscripció:
Horari de prestació:
Número de llicència:
Vigència:
Concedida per Resolució de l'Ajuntament de data............................., en aplicació del que disposa el Pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2016 i 2017 aprovat per acord de la Junta Govern Local ..... de .. ....... de 2016 (BOIB núm ....... de ... de ....... de 2016)
CONDICIONS D'ÚS DE LA LLICÈNCIA TEMPORAL
- La prestació del servei s'ha d'efectuar exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a la llicència temporal estacional.
- Els titulars de les autoritzacions estacionals poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'un o més conductors assalariats.
- Els titulars han d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de la llicència temporal, i en tot cas, dins l'horari comprès entre les 21 i les 9 hores. Sempre respectant el que estableix la normativa laboral d'aplicació pel que fa a la durada de les jornades i la seua distribució setmanal, així com la legislació que sigui aplicable pel que fa al temps màxim de conducció i descans.
- NOTA IMPORTANT: la caducitat de la llicència temporal es produeix a partir del darrer dia de prestació del servei, sense necessitat de cap resolució administrativa expressa, amb la subsegüent pèrdua de qualsevol dret o obligació vinculats a la llicència caducada (apartat II del Pla regulador).