Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 4857
Consell Executiu.
Aprovació de les bases que regulen els ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca mitjançant el contracte agrari de la Reserva de Biosfera i aprovació de la convocatòria de 2016
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 18.4.2016, adopta els acords següents:
Primer.- Aprovar les bases que regeixen la convocatòria dels ajuts de minimis per promoure pràctiques sostenibles a les explotacions agràries de Menorca mitjançant el contracte agrari de la reserva de biosfera, i els seus annexos, que s'acompanyen a la proposta.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2016, que es regirà per les bases a què es fa referència n el punt anterior, d'acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s'indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats en el supòsit d'aportacions expresses de tercers:
|
Partida pressupost 2016 |
Quantia màxima |
|
6.41200.7805400 Contracte agrari de la reserva de biosfera |
530.000.-€ |
b) El termini de presentació de sol·licituds és de 40 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) La instrucció correspon a la senyora Helena Fonolleda Gómez, tècnica del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER PROMOURE PRÀCTIQUES SOSTENIBLES A LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES DE MENORCA MITJANÇANT EL CONTRACTE AGRARI DE LA RESERVA DE BIOSFERA
1. Objecte
1. L'objecte d'aquesta convocatòria de minimis és establir compensacions per als titulars de les explotacions agroramaderes per la seva contribució a la recuperació i al manteniment del paisatge rural tradicional d'alt valor ambiental i cultural. Les compensacions per als titulars de les explotacions estaran en funció de les actuacions dutes a terme entre l'endemà del dia que es publiqui aquesta convocatòria en el BOIB i el 20 de desembre de 2016.
2. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes de minimis que regula aquesta convocatòria és l'Illa de Menorca.
2. Finalitat
La finalitat d'aquests ajuts de minimis és reconèixer els serveis ambientals i culturals que genera l'activitat agrària i ramadera i crear externalitats positives a favor d'altres sectors.
3. Requisits dels beneficiaris
1. Poden ser beneficiàries d'aquests ajuts de minimis les persones físiques o jurídiques, les agrupacions de persones físiques o jurídiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que siguin titulars d'una explotació agrària i que es comprometin a millorar el valor paisatgístic, a reduir els possibles impactes sobre el medi ambient i el patrimoni natural i compleixin els requisits següents:
a) L'explotació agrària ha de comptar amb un agricultor a títol principal (ATP) o agricultor professional (AP).
- S'entén per ATP el treballador autònom que obtengui almenys el 50 % de la renda de l'activitat agrària i el temps de treball dedicat a activitats no relacionades amb l'activitat agrària del qual sigui inferior a la meitat del temps total de treball.
- S'entén per AP la persona física que, sent titular d'una explotació agrària, com a mínim el 50 % de la seva renda total l'obtengui d'activitats agràries (inclou la pròpia transformació) o altres activitats complementàries, sempre que la part de renda procedent directament de l'activitat agrària no sigui inferior al 25 % de la seva renda total, i que el volum de feina dedicat a activitats agràries i complementàries sigui igual o superior a la meitat d'una unitat de treball anual.
- Activitats complementàries: la transformació i venda directa de productes de l'explotació que una vegada elaborats no estiguin inclosos en l'annex 1 del TUE, la conservació de l'espai natural i protecció del medi ambient, les activitats agroturístiques, cinegètiques i artesanals relacionades amb l'explotació.
- La participació i presència del titular, com a conseqüència de l'elecció pública, en institucions de caràcter representatiu o en òrgans de representació de caràcter sindical, cooperatiu o professional, sempre que aquests estiguin vinculats al sector agrari.
b) L'activitat de l'explotació ha d'absorbir, com a mínim, 1 unitat de treball agrari (UTA). Per a les explotacions exclusivament de fruita, ha d'absorbir un mínim de 0,5 UTA (annex V).
c) L'explotació ha d'estar inscrita en el Registre Interinsular Agrari (RIA) i les dades que hi figuren s'empraran de base per calcular els requisits per poder sol·licitar el CARB (es comprovarà d'ofici).
d) Les explotacions que sol·licitin el CARB han de tenir com a màxim una càrrega ramadera d'1,5 unitats de bestiar major per hectàrea (UBM/ha) (annex V).
e) Les explotacions ramaderes ubicades en zones vulnerables han de complir amb el Pla de gestió de dejeccions ramaderes, en què es tindran en compte el nombre i l'espècie del bestiar de l'explotació, les rotacions de les pastures, les hores d'estabulació, la distribució dels fems, etc. Aquest pla l'ha de realitzar un tècnic competent (annex I) i s'ha de presentar en el moment de justificar l'ajut de minimis concedit.
f) L'explotació es compromet a no utilitzar llavors transgèniques de blat dindi ni d'altres plantes en cap dels cultius que realitzi ni per destinar a l'autoconsum del bestiar, ni per venda, ni de forma experimental (annex I).
g) Les explotacions han de complir les bones practiques agràries i els requisits legals de gestió que desplega l'RD 486/2009, de 3 d'abril, publicat en el BOE núm. 94 de 17-4-2009.
2. S'entén per titular d'una explotació agrària qualsevol persona física o jurídica, agrupacions de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat sens personalitat jurídica que exploti agrícolament una o més finques rústiques.
3. Els requisits prevists en el punt 1 d'aquest article s'han de complir prèviament a la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'han de mantenir fins que acabi el termini de justificació dels ajuts de minimis. Només es pot presentar una sol·licitud per explotació i agricultor.
4. No obstant això, no poden ser-ne beneficiaris:
- Les persones o entitats en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen l'art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (annex II).
- Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració general de l'Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
(La Tresoreria del Consell Insular ha de verificar d'ofici el fet d'estar al corrent de les obligacions tributàries del CIM.)
4. Naturalesa de l'ajut de minimis i compatibilitat amb altres ajuts
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors, i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos o recursos que pugui rebre l'entitat beneficiària per dur a terme el mateix projecte, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte.
2. En virtut de la seva naturalesa específica com a ajuts de minimis, estan sotmesos al Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre altres, que cada empresa beneficiària, segons es defineix en el punt 2.2 d'aquest reglament, no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals, ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics per un import superior a 15.000 €.
3. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.
5. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds, juntament amb la documentació que seguidament s'enumera i d'acord amb el model oficial que s'adjunta com a annex a aquestes bases (annex I), s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d'Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i Sa Granja o als ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit un conveni amb el CIM per a la prestació d'aquest servei. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb el que estableix l'art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
2. Amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Si és persona física, fotocòpia acarada del DNI i, si escau, del DNI del representant.
b) Si és persona jurídica, original o còpia acarada de l'escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o reglaments inscrits en el registre corresponent, del CIF de l'entitat i del DNI del representant.
c) Certificat de l'acord adoptat per l'òrgan de govern de l'entitat per sol·licitar l'ajuda i designar representant, si escau.
d) Si es tracta d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (quan siguin persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
e) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre.
f) Declaració de complir les bones pràctiques agràries i els requisits legals de gestió (inclosa en l'annex I).
g) Declaració responsable de complir els requisits que estableix l'art 10.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, d'acord amb el model que consta en l'annex II, signat per cada un dels sol·licitants.
h) Certificat en el qual consti que està al corrent de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social (inclòs en l'annex I).
i) Document de designació del compte bancari de l'empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.
j) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i sol·licitades d'altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat i declaració en relació amb l'ajut de minimis dels anys 2014, 2015 i 2016 (annex IV).
Documentació específica
-Documents que acreditin la titularitat de l'explotació (si el titular ja està inscrit al RIA, es comprovarà d'ofici).
-Justificant de pagament del darrer rebut de la Seguretat Social o altra documentació acreditativa per tal de comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1 a.
-Documentació corresponent a la darrera declaració de renda efectuada o altra documentació adient per tal de comprovar el compliment del requisit descrit en el punt 3.1 a. En cas de persona jurídica, el certificat de retencions de l'empresa, el resum d'IVA i l'impost de societats.
-En cas d'acollir-se a algun increment de l'apartat 6.2:
1. Documentació que acrediti si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari per un mínim de mitja jornada.
2. Certificat de la institució que hagi realitzat l'estudi previst en l'apartat 6.2 b.
3. Certificat de l'entitat amb la qual es tengui subscrit l'acord de custòdia o certificat expedit pel Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (CBPAE) en cas d'agricultura ecològica.
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, e i i quan ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 71 Llei 30/92, de 26 de novembre.
6. Quantia de les ajudes i determinació de l'import de la subvenció
1. L'import de la prima que s'ha de percebre es computarà en virtut dels compromisos que adquireixi el beneficiari (vegeu punt 7).
2. La quantia base màxima per beneficiari és de 3.000,00 € per explotació. A aquesta base s'hi podrà sumar:
-Un 15 % si a l'explotació hi ha una dona assegurada en el règim agrari a jornada complerta.
-Un 5 % en el cas de la participació d'estudis amb administracions públiques que tenguin per objecte l'estudi, la reserva i l'anàlisi de temes relacionats amb finques de Menorca.
-Un 15 % en el cas que el titular de l'explotació tengui subscrit un acord de custòdia de territori o siguin explotacions de producció ecològica.
En qualsevol cas, la quantia màxima no podrà superar l'import de 4.050,00 €
7. Criteris de valoració
1. Els criteris de valoració per computar l'import de l'ajut de minimis estaran en funció dels compromisos que assumeixi el titular de l'explotació. Aquests compromisos tenen una incidència directa en la conservació del valuós paisatge rural, tant pel que fa als elements etnològics i a les construccions tradicionals, com a la conservació i millora de la vegetació i la fauna que conformen aquest paisatge.
|
Compromís |
Actuació |
Objectius |
Descripció |
Unitats |
preu/unitat |
|
|
Mesures ambientals i paisatgístiques |
||||||
|
Hàbitats fràgils o singulars |
Protecció de l'hàbitat i l'entorn (15 m) |
-Manteniment de la biodiversitat -Millor qualitat de l'aigua (zones humides) |
No llaurar ni l'hàbitat ni l'entorn. No aportar-hi aigua de reg. No emprar herbicides ni fitosanitaris. |
€ |
400€ |
|
|
Beurades Passos de bestiar |
Ambientalitzar |
Manteniment de la fauna auxiliar i de la biodiversitat |
Beurades: posar-hi rampes per tal que en cas que qualque animal de la fauna auxiliar caigui a les beurades en pugui sortir. Posar punts d'aigua arran de terra i integrar la beurada en el paisatge. Passos: reomplir amb grava o terra i posar-hi una rampa perquè tortugues i eriçons puguin sortir-ne en cas de caure-hi. |
€/ beurada
€/pas de bestiar |
300 €
150 € |
|
|
Control biològic |
Control biològic Confusió sexual |
-Disminució de la contaminació sòl/aigües -Manteniment biodiversitat i fauna auxiliar |
Col·locació de trampes o mosquers per fer un control de les plagues per captura massiva o confusió sexual. Dins el preu s'ha computat part del cost de les trampes, la matèria activa, així com les hores de feina per a la seva col·locació. |
€/ha €/ha |
350 350 |
|
|
Enclova |
Sembrar |
-Increment de la fertilitat del sòl -Diversificació de cultius -Protecció contra l'erosió |
Sembrar enclova. En el pressupost està computat: llaurar, adobar, sembrar i tirar herbicida, a part del cost de la llavor. |
€/ha |
150 |
|
|
Voreres |
Eixermar |
-Millora del paisatge -Millora del rendiment dels cultius |
Eixermar la vegetació que creix damunt les parets mitjançant dalls, desbrossadores o motoserres. Retirada de la vegetació i eliminació d'aquesta mitjançant cremes o triturades. |
€/m |
2,5 |
|
|
Boscarrons |
Neteja i poda |
- Millora del paisatge - Manteniment del mosaic agroforestal - Manteniment de la biodiversitat |
Esporgada inferior amb xerrac manual, motoserra o destral de l'arbrat i vegetació arbustiva, desbrossament de part del sotabosc. |
€/m2 |
2,00 |
|
|
Barreres |
Adquisició i col·locació |
-Millora del paisatge -Facilitar la gestió del bestiar |
Comprar i col·locar barreres fetes d'ullastre, tradicionals de Menorca |
€ |
60 % cost sense IVA |
|
|
Elements etnològics |
Rehabilitar Eixermar Substitució de peces |
-Millora del paisatge -Facilitar la gestió bestiar |
Restaurar elements etnològics ubicats dins la finca. |
€ |
60 % cost sense IVA |
|
|
Varietats locals |
Fruita Horta |
-Manteniment de la diversitat genètica -Increment de la resistència a plagues i sequera -Diversificació de la producció |
Cultivar varietats de Menorca, tan de fruita com d'horta, que estiguin reconegudes al Banc de llavors de Menorca i a la llista de varietats amb risc d'erosió genètica de les Illes Balears. |
€/ha €/ha |
300 200 |
|
|
Apicultura |
Tenir casetes d'abelles (mínim 5) |
-Millora de la pol·linització -Diversificació de productes/mercat |
Ubicar casetes d'abelles a les finques per afavorir la pol·linització. Les casetes poden anar a nom de l'explotació o d'un apicultor. En aquest cas l'explotació ha de figurar com a ubicació a la cartilla de l'apicultor. |
€ |
300 |
|
|
Rotació cultius |
Tres sementers amb un terç de lleguminosa obligatòria |
-Millora de la gestió de pastures -Manteniment del mosaic agroforestal -Manteniment de la biodiversitat -Millora de les condicions del sòl -Millor protecció contra plagues -Control de contaminació aigües |
Fer rotació de conreus. La superfície dedicada a fer la rotació haurà de tenir les característiques agrològiques apropiades tan pel cereal com per la farratgera i la pastura (TA). Es pagarà per hectàrea i tindran dret a percebre lajuda tota la superfície que estigui dins la rotació escollida. |
€/ha |
40€/ha |
|
|
Mesures per a la millora de gestió |
||||||
|
Itineraris de pas |
Permetre el pas per camins existents de l'explotació |
-Millora de la funció social -Foment del senderisme responsable, sensibilització social |
Permetre laccés a les finques a particulars amb mobilitat sostenible. |
€ |
400€ |
|
|
Formació |
Assistir a cursos i jornades |
-Millora dels coneixements agronòmics i millors pràctiques de gestió |
El titular de l'explotació ha de fer 20 h de formació relacionades amb la gestió de l'explotació agrària. |
€ |
150€ |
|
|
Mesures en eficiència energètica |
||||||
|
Elements etnològics hidràulics |
Restaurar elements |
-Millora del paisatge -Protecció contra l'erosió -Millores en la gestió de l'aigua |
Recuperar per al seu ús elements etnològics hidràulics. P. ex. condicionar els aljubs per recuperar el seu ús d'emmagatzematge d'aigua. |
€ |
80 % cost damunt factura sense IVA |
|
|
Bombes solars d'extracció d'aigua |
Compra i instal·lació |
-Increment de l'eficiència energètica -Millora en la gestió del bestiar |
Compra i instal·lació de bombes d'extracció d'aigua que s'alimentin amb energia solar |
€ |
80 % cost damunt factura sense IVA |
|
|
Plaques solars tèrmiques |
Compra i instal·lació |
-Increment de l'eficiència energètica |
Compra i instal·lació de plaques solars tèrmiques |
€ |
80 % cost damunt factura sense IVA |
|
|
Síquies |
Neteja Rehabilitació de murs |
-Millora del paisatge -Disminució del risc d'inundació -Protecció contra l'erosió |
Llevar terra i vegetació de síquies per facilitar el drenatge de les tanques. L'import anirà en funció de l'amplada de la síquia: Fins a 1 m d'amplada Entre 1 i 2 m Més de 2 m d'ampla En cas de síquies paredades, s'incrementaran els imports amb un 50 %. |
€/m €/m €/m |
5 7,5 10 |
|
|
Torrents* |
Neteja Rehabilitació de murs |
|
Llevar terra i vegetació de torrents seguint el pla de gestió realitzat per l'Administració competent |
€/m |
20 |
|
|
*En cas de torrents de competència de l'Administració hidràulica de les Balears, haurà haver-hi un conveni de col·laboració per poder-hi fer actuacions |
||||||
8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable
1. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és una despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa d'aquest, sigui estrictament necessària per planificar, preparar, coordinar, executar i difondre el projecte i, estigui legalment justificada amb factures o altres documents que l'acreditin.
La data d'emissió de les factures o dels justificants ha d'estar compresa dins els 3 mesos posteriors a la data d'execució del projecte, fins al 20 de desembre de 2016 com a límit.
A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda de minimis. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base dotzena: Justificació de les despeses. En aquest sentit, el lliurament al creditor d'un efecte mercantil garantit per una entitat financera o entitat asseguradora també té la consideració de despesa pagada.
2. No són despeses subvencionables, i per tant no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
- Les despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.
- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
- Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar-lo ni dur-lo a terme.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i sancions administratives i les despeses de procediments judicials.
- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o d'altres semblants.
3. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:
- Quan l'import de la despesa subvencionable sigui igual o superi els 18.000 euros (quantitat prevista en l'art. 138.3 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, mitjançant el qual s'aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, per a la contractació menor), s’han de presentar tres pressuposts.
- Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, si s’escau, la part que s’imputa a la subvenció, no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.
9. Inspecció prèvia
Després que s'hagi presentat la sol·licitud ,i prèviament a la resolució dels ajuts de minimis, per tal de comprovar que les actuacions per a les quals es demana l’ajut de minimis no s’han iniciat, es farà una inspecció prèvia.
10. Comissió avaluadora dels ajuts
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
- Secretari/ària: un funcionari o una funcionària del Departament
- Vocals:
-Miquel Truyol Olives, director insular de Medi Rural i Marí
-Titular: Guillem Simó Bordoy, interventor del CIM
-Suplent: Carlos Cardona Florit, TAG del CIM
-Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta
-Ibai Martínez Eceolaza, tècnic agrícola del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
-Fca. Llabrés Riudavets, tècnica mitjana de gestió del Departament de Ocupació, Projecció Econòmica, Formació i Esports
11. Procediment i òrgans competents per a la resolució dels ajuts
1. Aquests ajuts de minimis s'han de concedir d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s'ha de fer a través de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspon al personal tècnic del departament competent en matèria d’agricultura, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts de minimis.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la instrucció.
5. L’instructor ha d'elaborar un informe que ha d'acreditar, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import, així com el compliment dels requisits establerts en cada convocatòria. L'instructor també ha d'emetre una proposta prèvia de resolució per a la distribució dels fons entre els sol·licitants.
6. Un cop emès l’informe esmentat en el punt anterior, la Comissió Avaluadora examinarà la proposta de resolució, que ha d’anar acompanyada de l’expedient complet, i informarà sobre la proposta de resolució per a la distribució dels fons. Si alguna sol·licitud, segons l’informe emès pel Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, no compleix els requisits establerts, es proposarà de denegar l'ajut al sol·licitant.
7. Si el total dels ajuts de minimis que s'hauria de concedir és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants, segons la quantia obtinguda.
8. La concessió dels ajuts de minimis s’ha d'aprovar per acord del Consell Executiu a proposta del conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera.
9. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
Si la subvenció implica una despesa pluriennal, la resolució de concessió ha de determinar el nombre d’exercicis a què s’aplicarà la despesa i la quantitat màxima que s’ha d’aplicar a cada exercici.
10. Quan la quantia de l’ajut de minimis que resulti de l’informe previ sigui substancialment inferior a la sol·licitada, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
11. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des del dia que acabi el termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu té caràcter desestimatori.
12. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de notificar mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
12. Justificació i abonament dels ajuts
1. L’abonament de la prima global dels ajuts de minimis que es concedeixin a l’empara del CARB es farà quan s'hagin executat totes les accions objecte de subvenció, i es pagarà un cop els serveis tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera hagin emès un informe de compliment final dels compromisos.
Si l’informe de compliment final dels compromisos que emetin els serveis tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera determina que no s’han complert totes les accions objecte de subvenció, només es pagarà la part executada, sense perjudici que s’apliqui, si escau, el que disposen els articles 34.3.2, 37 i 42 de la Llei 38/2003, general de subvencions; l'article 89 del Reial decret 887/2006, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei anterior, i els articles 43 i 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i garantint en qualsevol cas el dret de l’interessat a l’audiència.
2. Les sol·licituds de pagament, que s'han de presentar d’acord amb el model que consta en l’Annex III, han d'anar acompanyades de la documentació següent:
a) Factura justificativa i comprovant de pagament en el cas de compromisos que es computin amb un percentatge damunt el cost sense IVA.
b) Pla de dejeccions ramaderes.
c) Documentació que acrediti les hores de formació, en cas d'escollir el compromís de formació.
3. No es podrà pagar la subvenció si el beneficiari no està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
4. El termini màxim per justificar l’acompliment dels compromisos adquirits serà el 5 de novembre de 2016, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d’al·legar per escrit abans de la finalització d'aquest termini. A la vista de l’anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
5. La justificació dels ajuts de minimis en els quals no s’auxiliï inversió s’efectuarà mitjançant un informe d’execució favorable del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera.
6. La justificació dels ajuts de minimis en els quals s’auxiliïn despeses d’inversió es farà mitjançant factures. Sens perjudici de l’anterior, els tècnics del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera podran fer les comprovacions que considerin necessàries.
7. L'ajuda es pagarà en el moment que es comprovi que la justificació presentada s’ajusta als requisits que s'exigeixen en les bases de la convocatòria i d'acord amb les disponibilitats de tresoreria del CIM.
8. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
9. Si la documentació presentada fos incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de quinze dies hàbils (art. 76 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre).
10. Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l'entitat subvencionada. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
11. El Consell Insular podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
13. Obligacions dels beneficiaris
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
1. Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d’ençà que la concessió hagi estat publicada en el BOIB.
2. Realitzar l’activitat objecte de subvenció d’acord amb la concessió i en el termini establert a les bases.
3. Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts de minimis i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
4. Obtenir tots els permisos, les llicències i les inscripcions en els registres que siguin legalment o reglamentàriament exigibles.
5. Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa actuació.
6. Fer constar el logo del Consell Insular de Menorca en la realització de l’activitat subvencionada i participar en les mesures de difusió que dugui a terme el CIM.
7. Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes han de mantenir l’activitat durant un termini mínim d’un any des de la data de presentació de la sol·licitud. En cas d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, s'ha de destinar el bé al fi concret pel qual se li ha concedit la subvenció durant un període de dos anys. En cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se'ls hagi concedit la subvenció.
8. Acreditar, quan el Consell Insular els ho sol·liciti, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària quan s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
9. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
10. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
14. Control del compliment de les obligacions dels beneficiaris
1. Un cop efectuada la sol·licitud per formular el CARB, es durà a terme un control administratiu dels documents aportats per tal de verificar que són els exigits.
2. Tots els compromisos i les obligacions d’un beneficiari estaran sotmesos a control i inspecció dels tècnics de Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca.
3. Les activitats de control de les ajudes comprendran tant controls administratius com inspeccions sobre el terreny.
15. Revocació i reintegrament dels ajuts. Criteris de graduació de possibles incompliments
1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions recollides en aquestes bases, incorre en alguna de les causes de l'article 37 de l’LGS o altera les condicions, els aspectes o les característiques rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajut, l'òrgan competent ha de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret al cobrament o l'haurà de reintegrar, d'acord amb l'establert respecte a la revocació i el reintegrament de les subvencions, segons el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
2. Amb caràcter general, en cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. S’haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment, si aquest s'ha degut a actuacions doloses o negligents, i si hi ha bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
4. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
5. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, la pèrdua al dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:
a) En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè sigui inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o perquè no s’ha executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
b) En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.
c) Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.
d) Si no es manté 1 any l'activitat es podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
e) Si s'incompleixen les altres condicions de concessió de l’ajut s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor. La disminució segons la gravetat serà d’un 5 % per als casos lleus, d'un 10 % en casos greus i un d'15 % en casos molt greus.
6. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
7. En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
8. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
9. L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
16. Infraccions i sancions
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions del que estableixen aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
17. Comissió de Seguiment
1. Es podrà crear una comissió de seguiment d'aquesta convocatòria d'ajuts.
La funció de la comissió de seguiment serà la d'avaluar el compliment dels objectius del CARB. Es reunirà dues vegades entre l'aprovació de la convocatòria i dia 5 de novembre de 2016 i elaborarà un informe. La comissió de seguiment ha de vetllar pel seguiment del grau d'execució dels fons destinats al CARB.
2. La comissió de seguiment la integraran els membres següents, que seran nomenats per el conseller executiu del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
President: conseller del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
Secretari: director insular de Medi Rural i Marí
Vocals:
-tres representants de les OPA de Menorca
-un representant d'una associació per a la defensa de la natura
-un representant d'ASHOME
-un representant de l’Institut Menorquí d’Estudis
-un tècnic de l'Àrea d'Ocupació, Projecció Econòmica, Formació i Esports del CIM
-un tècnic de l'Àrea de Medi Rural i Marí del Consell Insular de Menorca
-el director de l’Agència de la Reserva de Biosfera
18. Altres disposicions
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
- Reglament de la UE núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
Annex I. Sol·licitud d'ajuts de minimis del CIM (consta en l'expedient)
Annex II. Declaració responsable (consta en l'expedient)
Annex III. Sol·licitud de pagament de l'ajuda concedida (consta en l'expedient)
Annex IV. Declaració responsable d'altres ajuts rebuts (consta en l'expedient)
Annex V. Taules de conversió per al càlcul de les UBM i les UTA absorbides per una explotació amb sistema d'agricultura convencional i ecològica (consta en l'expedient)
Maó, 27 d'abril de 2016
El Secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón