Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 4771
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 22 d’abril de 2016 per la qual es convoca el procés de selecció de centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat per implantar-hi plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres durant el curs 2016-2017
Versió PDF
Fets
1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig, i suplement en català núm. 11, de 16 de maig), manifesta, en l’exposició de motius, que les reformes educatives han de ser contínues i graduals i que el paper dels legisladors i dels responsables de l’educació no és altre que el d’afavorir la millora contínua i progressiva de l’educació que reben els ciutadans.
Afegeix, també, que, tot i que les administracions han d’establir el marc general en què s’ha de desenvolupar l’activitat educativa, els centres han de tenir un marge propi d’autonomia que els permeti adequar la seva actuació als principis, criteris, objectius i plantejaments educatius del seu projecte educatiu i a les característiques del seu alumnat, amb l’objectiu d’aconseguir l’èxit escolar de tots els estudiants.
Així mateix, l’article 2.2 estableix que els poders públics han de prestar una atenció prioritària al conjunt de factors que afavoreixen la qualitat de l’ensenyament, en especial, la qualificació i la formació del professorat; la seva feina en equip; la dotació de recursos educatius; la recerca, l’experimentació i la renovació educatives; el foment de la lectura i l’ús de biblioteques; l’autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió; la funció directiva; l’orientació educativa i professional; la inspecció educativa, i l’avaluació.
2. Amb relació a l’autonomia dels centres, l’article 120 de la mateixa Llei orgànica estableix que les administracions educatives han d’afavorir l’autonomia dels centres de manera que els seus recursos econòmics, materials i humans es puguin adequar als plans de treball i organització que elaborin, una vegada hagin estat convenientment avaluats i valorats. Afegeix, també, que els centres, en l’exercici de la seva autonomia, poden dur a terme experimentacions, adoptar plans de treball i formes d’organització o ampliar l’horari escolar en els termes que estableixin les administracions educatives.
Quant al fet de dotar els centres de recursos, l’article 122.2 estableix que les administracions educatives poden assignar dotacions més grans de recursos a determinats centres públics o privats concertats per raó dels projectes que ho requereixin o atenent les condicions d’especial necessitat de la població que escolaritzen.
Pel que fa als perfils professionals, l’article 123.3 preveu que, per complir els seus projectes educatius, els centres públics poden formular requisits de titulació i capacitació professional respecte de determinats llocs de feina del centre, d’acord amb les condicions que estableixin les administracions educatives.
3. La Llei esmentada, en el títol VII, encomana a la inspecció educativa el suport a l’elaboració dels projectes educatius i l’autoavaluació dels centres escolars, com a peça clau per millorar el sistema educatiu.
4. En el context de les Illes Balears, mitjançant el Decret 67/2008 s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears. En l’exposició de motius s’exposa que l’exigència de proporcionar una educació de qualitat a tots els alumnes, tenint en compte la diversitat d’interessos, característiques i situacions personals, obliga a reconèixer als centres educatius una capacitat de decisió que afecta tant l’organització com el funcionament en els tres àmbits de la seva autonomia: pedagògica, organitzativa i de gestió de recursos.
El Decret esmentat reconeix també que l’avaluació és un instrument valuós de seguiment i de valoració dels processos i dels resultats obtinguts. Amb la finalitat de millorar constantment i de retre comptes sobre l’ús que es fa dels mitjans i dels recursos, s’han d’establir procediments d’avaluació dels diferents àmbits i agents de l’activitat educativa.
El foment de l’autonomia dels centres queda recollit, en el Decret esmentat, en l’article 11, més concretament en els apartats 1 i 3, en els quals s’estableix que la Conselleria d’Educació i Universitat ha de fomentar aquesta autonomia mitjançant l’assessorament, la formació i els recursos específics, de manera que els centres puguin adequar les seves possibilitats organitzatives i funcionals als plans de treball que elaborin en el marc de la normativa vigent. També s’hi preveu que els centres, en l’exercici de la seva autonomia, poden adoptar projectes d’innovació, projectes de recerca, plans de treball o formes d’organització que suposin una millora contínua tant dels processos educatius com dels seus resultats, en els termes que estableixi la Conselleria d’Educació i Universitat.
5. D’acord amb aquests plantejaments, la Conselleria d’Educació i Universitat promou, mitjançant aquesta Resolució, la implantació de plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat, en l’exercici de l’autonomia que els atribueix la llei. En l’annex 1 s’inclou la definició dels plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres i les característiques, el desenvolupament, els objectius i el contingut mínim d’aquests plans.
La proposta de base que es fa per canviar el funcionament dels centres gira a l’entorn del concepte de comunitat professional d’aprenentatge: una organització amb un lideratge distribuït i una autonomia suficient per crear les condicions necessàries per al desenvolupament personal i l’alt rendiment acadèmic de l’alumnat en un entorn inclusiu; una organització que fomenta el creixement professional del docent i fa evident el compromís de cadascun dels seus membres amb una visió comuna centrada en l’aprenentatge.
6. En espera que s’actualitzi la normativa reglamentària de l’organització i el funcionament dels centres docents de les Illes Balears, convé fer possible que s’adoptin propostes sistematitzades d’actuació dels centres en el marc normatiu explicitat en els paràgrafs anteriors. Així, resulta pertinent dur a terme una convocatòria que permeti a l’Administració educativa donar la possibilitat als centres docents de les Illes Balears de promoure mesures de millora, a fi de fomentar la igualtat d’oportunitats i millorar els resultats educatius dins un entorn inclusiu.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l’educació (BOE núm. 159, de 4 de juliol, i suplement en català núm. 7 de 1985).
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4 de maig, i suplement en català núm. 11, de 16 de maig), segons la redacció fixada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (BOE núm. 295, de 10 de desembre, i suplement en català de la mateixa data).
3. La Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril).
4. El Decret 67/2008, de 6 de juny, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de l'educació infantil, l'educació primària i l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears (BOIB núm. 83, de 14 de juny).
5. El Decret 119/2002, de 27 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament orgànic de les escoles públiques d’educació infantil, dels col·legis públics d’educació primària i dels col·legis públics d’educació infantil i primària (BOIB núm. 120, de 5 d’octubre).
6. El Decret 120/2002, de 27 de setembre, pel qual s’aprova el Reglament orgànic dels instituts d’educació secundària (BOIB núm. 120, de 5 d’octubre).
7. El Decret 12/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, segons el qual corresponen a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres les competències en matèria de planificació educativa, coordinació, règim orgànic i funcionament dels centres docents.
Per tot això, i d’acord amb la proposta del director general de Planificació, Ordenació i Centres formulada en data 20 d’abril de 2016, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar la definició, les característiques i els objectius dels plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres (annex 1).
Segon
Convocar el procés de selecció de centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat per implantar-hi plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres durant el curs 2016-2017 (annex 2).
Tercer
Donar a conèixer les línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació 2016-2020 i les formacions que hi estan relacionades (annex 3).
Quart
Aprovar el model de sol·licitud d’admissió a la convocatòria per implantar plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres (annex 4).
Cinquè
Disposar la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 d’abril de 2016
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà
ANNEX 1
Definició, característiques i objectius dels plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres
Primer. Definició dels plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres
El pla d’innovació pedagògica per a la millora educativa del centre és un document estratègic que, a partir de l’anàlisi de les necessitats detectades pel centre educatiu en les quatre darreres memòries anuals, defineix els objectius de millora i les estratègies i actuacions necessàries per aconseguir-los. Es formalitza per mitjà d’un acord de col·laboració entre el centre educatiu i la Conselleria d’Educació i Universitat, en el qual s’han de definir els compromisos assumits per les parts. La posada en marxa del pla es converteix en una oportunitat perquè els centres posin en pràctica les actuacions necessàries per:
- Millorar l’aprenentatge dels alumnes en termes de desenvolupament de totes les competències, especialment, les fonamentals per aprendre a ser, aprendre a fer, aprendre a conviure i aprendre a aprendre.
- Reorganitzar la feina en equip i cooperativa dels professors.
- Promoure la participació de tota la comunitat educativa, especialment de les famílies.
- Obrir-se a l’entorn a través de projectes i col·laboracions amb altres centres educatius i entitats de la zona (serveis socials, centre de salut, associacions, etc.).
El pla d’innovació pedagògica es fonamenta en l’autonomia dels centres per organitzar els seus recursos i el seu currículum i per respondre de la gestió que fan dels recursos humans i econòmics. Els centres tindran el suport de l’Administració educativa durant el procés de canvi i integració de les actuacions de millora.
El pla ha de concretar elements estratègics de millora de la gestió dels centres, de la formació dels professors, de la coordinació dels equips de feina i d’innovació metodològica i de la participació de les famílies en l’aprenentatge dels alumnes. L’avaluació de la implantació d’aquest canvi estratègic ha d’anar lligada a l’avaluació de l’impacte que té en els resultats acadèmics, en la millora de la convivència i en la reducció de l’absentisme i, en el cas de secundària, de l’abandonament del sistema educatiu abans d’obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria.
Segon. Modalitats
Els plans d’innovació pedagògica, objecte d’aquesta convocatòria, es poden desenvolupar a través de dues modalitats:
- Pla presentat per un centre educatiu a través del qual el centre elabora i aplica el seu propi pla.
- Pla presentat per un grup de centres d’una mateixa zona a través del qual un conjunt de centres, amb objectius compartits i en col·laboració amb els serveis i els recursos de l’entorn, elaboren i apliquen de manera coordinada el pla que afecta tots els centres implicats.
Tant en una modalitat com en l’altra, el claustre de professors i el consell escolar de cada un dels centres ha d’haver aprovat prèviament que el centre participi en aquesta iniciativa.
Tercer. Objectius estratègics dels plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres
Els objectius estratègics dels plans són els següents:
- Promoure models de gestió i organització ajustats a la realitat i a les necessitats de cada centre docent que apareixen definides en el projecte educatiu o en altres documents institucionals.
- Promoure l’autonomia dels centres en la recerca de pràctiques educatives innovadores que contribueixin al desenvolupament de les competències de tots els alumnes, dissenyades en el projecte educatiu o en altres documents institucionals.
- Fomentar la coordinació i la feina en equip de tots els docents i dels altres professionals que participen en el procés d’ensenyament-aprenentatge de tal manera que els centres es converteixin en comunitats professionals d’aprenentatge.
- Impulsar l’aplicació de canvis organitzatius i metodològics que permetin donar resposta a les necessitats educatives des d’una perspectiva inclusiva.
- Fomentar la col·laboració de les famílies en el desenvolupament dels projectes del centre.
- Millorar la coordinació del centre docent amb l’entorn i optimitzar l’ús dels recursos que es posen a disposició seva.
- Promoure la cultura de l’autoavaluació i l’assessorament entre iguals com a pràctica quotidiana dels centres i de tots els seus agents.
- Sistematitzar l’intercanvi de pràctiques educatives de referència, que consisteixen en iniciatives dels professors vinculades al projecte educatiu del centre que evidencien una millora educativa, així com els materials i els recursos educatius elaborats pels professors, un cop s’han implementat i sempre que aportin millores per a l’aprenentatge.
- Recollir i ordenar les bones pràctiques d’actualització o innovació pedagògica, que consisteixen en iniciatives d’un centre educatiu, o d’un grup de centres, que formen part de manera explícita del projecte educatiu del centre, que responen a objectius de millora educativa prèviament fixats en el pla de millora i que aporten evidències del canvi que han significat per al centre o centres pel que fa a les competències dels alumnes o a l’organització i la gestió.
- Integrar l’oferta d’activitats extraescolars en el projecte educatiu del centre, entesa com un mitjà més per contribuir al desenvolupament integral dels alumnes.
- Promoure l’oferta de serveis complementaris (escola matinera, menjador escolar, etc.) per facilitar la conciliació de la vida familiar.
Quart. Àmbits d’intervenció educativa
Les actuacions per assolir aquests objectius s’han d’agrupar entorn dels àmbits triats pel centre, basats en les necessitats de canvi detectades en l’anàlisi de la situació inicial del centre i la realitat d’aquest. En qualsevol cas, han de fer referència a algun o alguns dels àmbits d’intervenció següents:
- La innovació metodològica per a la feina per competències, basada en la participació activa dels alumnes perquè esdevinguin els protagonistes del seu procés d’aprenentatge i del procés dels altres.
- L’adopció de mesures organitzatives, curriculars i pedagògiques que permetin la interdisciplinarietat i la globalització dels aprenentatges, a partir d’una gestió flexible dels horaris i noves formes de coordinació interdepartamental o entre cicles.
- L’adopció de mesures organitzatives, curriculars i pedagògiques enfocades a l’atenció educativa de tots els alumnes de manera inclusiva.
- La gestió eficient dels recursos humans, basada en la feina coordinada i en equip dels professors i l’assignació clara de responsabilitats dins l’estructura organitzativa, amb especial esment als criteris de confecció d’equips de professors i d’equips de tutors.
- La implantació d’un pla de formació dels professors lligat al projecte educatiu del centre.
- La creació d’un clima de convivència positiva al centre, a partir d’activitats encaminades a la prevenció dels conflictes que fomentin la creació de vincles positius entre els membres de la comunitat escolar i que dotin els alumnes d’eines que millorin la seva autonomia i competència social.
- La participació de les famílies en processos decisoris, avaluadors i educatius i la relació i la cooperació amb els serveis educatius i socials, d’acord amb els procediments de participació prevists en el pla.
- El disseny i la posada en pràctica de mecanismes d’autoavaluació dels centres, dels seus projectes i dels seus responsables, així com l’assessorament entre iguals, tant entre els professors com entre els centres, en el cas de plans de zona, per facilitar la reflexió sobre el procés educatiu i la millora de la qualitat educativa.
Cinquè. Característiques i desenvolupament del pla d’innovació pedagògica per a la millora educativa del centre
El pla d’innovació pedagògica per a la millora educativa del centre tindrà una vigència de dos anys, sempre que se superi l’avaluació de seguiment. Les actuacions d’intervenció educativa per assolir els objectius que hagin resultat eficaces s’hauran d’integrar de manera global en la dinàmica del centre i s’hauran de concretar en l’actualització del projecte educatiu del centre.
El pla s’ha d’elaborar d’acord amb el guió recollit en aquest annex. En tot cas, ha d’estar emmarcat en el context de cada centre i ha de partir d’un diagnòstic inicial, elaborat per l’equip directiu a partir de les memòries de les quatre darreres programacions anuals, que ha d’incloure els projectes ja en marxa i el nivell d’integració d’aquests projectes en les dinàmiques del centre. En aquest sentit, el pla incorpora la resta de plans i projectes del centre per facilitar-ne la coordinació i l’execució.
El pla s’ha d’elaborar i executar d’acord amb aquest procés de temporalització:
Fase 1: signatura del programa d’actuacions
El programa d’actuacions signat pels centres docents seleccionats i la Conselleria d’Educació i Universitat ha d’establir les actuacions que assumirà cadascuna de les parts. Al programa, s’hi han d’adjuntar els documents següents:
- El pla d’innovació pedagògica per a la millora del centre per a dos anys.
- La concreció d’aquest pla per al curs 2016-2017.
- Els criteris de seguiment i avaluació del pla per part de la Conselleria.
Fase 2: execució del pla
Els centres inicien el desenvolupament del seu programa d’actuacions amb la concreció d’actuacions presentada.
Un cop finalitzades i avaluades les actuacions corresponents, s’ha d’elaborar una nova concreció del pla d’innovació per al curs següent. L’assignació de recursos s’ha d’establir en una addenda al programa d’actuació.
Fase 3: incorporació de les actuacions al projecte educatiu del centre
L’objectiu és aconseguir un plantejament únic de centre, a través del qual es duguin a terme les actuacions que suposin l’adopció de mesures organitzatives estables als centres educatius. S’ha de donar continuïtat a la feina iniciada en les fases anteriors, de manera que les actuacions previstes contribueixin a promoure models de gestió i organització ajustats a la realitat i a les necessitats de cada centre. S’han de promoure propostes que siguin sostenibles en el temps, que han de formar part de la “cultura del centre” una vegada finalitzada la implementació del pla.
En tot cas, la direcció del centre ha d’avançar en el disseny d’una organització interdisciplinària i transversal, tenint en compte tots els aspectes educatius aprovats pel claustre de professors.
Així mateix, els centres han de dedicar una atenció especial a la definició i el desenvolupament de bones pràctiques, que serviran a altres centres com a model i experiència. Els centres seleccionats per l’Administració que finalitzin la seva participació podran dur a terme tasques de tutorització d’altres centres, assessorant-los i donant-los suport en el procés d’autoavaluació, el disseny de plans de millora i la concreció d’actuacions, d’acord amb els criteris i les pautes de la Conselleria d’Educació i Universitat.
S’ha de promoure la col·laboració del centre amb organismes, institucions i entitats de l’entorn mitjançant l’establiment de xarxes d’interacció i coordinació.
Sisè. Compromisos de les parts
Els directors dels centres seleccionats han de subscriure amb la Conselleria d’Educació i Universitat un programa d’actuacions en el qual s’han de detallar les actuacions que ha de dur a terme cada un dels signants.
Aquestes actuacions són les següents:
1. Amb caràcter general, tots els centres docents que participin en el programa han de dur a terme les actuacions següents:
- Constituir un equip de responsables, liderat per l’equip directiu, que dinamitzi i promogui el pla i en faci un seguiment.
- Desenvolupar un programa de formació del centre vinculat al pla d’innovació pedagògica per a la millora educativa del centre, en col·laboració amb el centre de professorat de referència, que tengui com a eix les actuacions previstes en el pla quadriennal de formació del professorat i d’acord amb les instruccions que, a aquest efecte, dicti la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat.
- Participar en la formació d’acompanyament proposada per la Conselleria d’Educació i Universitat.
- Dirigir els processos d’ensenyament-aprenentatge al desenvolupament i a l’avaluació de les competències bàsiques, de manera progressiva i a partir del primer any d’aplicació del pla.
- Fer un seguiment periòdic de les actuacions previstes en el programa.
- Dissenyar i implementar processos globals i parcials d’autoavaluació interna del centre, dels càrrecs de responsabilitat i dels professors.
- Col·laborar amb l’Administració en l’avaluació que dugui a terme del pla.
- Concretar la participació, el compromís i la coresponsabilitat dels agents de la comunitat educativa en la implementació del pla.
- Informar l’Administració educativa i les famílies del procés d’implantació i execució del pla.
- Gestionar i organitzar els recursos d’acord amb les actuacions previstes en el pla.
- Incloure, una vegada acabat el període de dos anys, el pla d’innovació pedagògica en els documents institucionals del centre com a projecte compartit i assumit per la comunitat educativa.
2. La Conselleria d’Educació i Universitat, per mitjà de la direcció general o departament competent, ha de dur a terme les actuacions següents amb cada un dels centres seleccionats, d’acord amb els seus plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa:
- Assignar els recursos sol·licitats pels centres, sempre que estiguin degudament justificats en el pla, estigui prevista l’avaluació de l’impacte que tindran i estiguin a l’abast de la disponibilitat pressupostària.
- Promocionar i facilitar l’accés a la formació permanent sol·licitada en el programa de formació del pla.
- Proporcionar l’assessorament necessari per al desenvolupament, el seguiment i l’avaluació del pla.
- Donar suport a la cooperació i a l’intercanvi d’experiències amb altres centres i amb l’entorn.
- Fomentar la formació adreçada a les famílies dels alumnes.
- Aplicar mesures per facilitar l’assignació de professors d’acord amb les característiques del projecte presentat pel centre. Aquesta assignació es podrà fer en la convocatòria anual de comissions de servei, en l’apartat específic per a plans de millora. En el cas de professorat interí, es demanarà el compromís d’integrar-se en el projecte del centre i participar en el seu pla de formació, que haurà de versar sobre alguna de les vuit línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació per al període 2016-2020 que figuren en l’annex 3. Els plans es podran consultar a la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
- Establir un conjunt d’indicadors que permetin l’avaluació objectiva i homogènia dels diferents plans estratègics.
Setè. Seguiment i avaluació del pla integral de millora
La inspecció educativa i l’equip assessor de la Conselleria faran el seguiment de cada una de les actuacions, dels indicadors d’avaluació dels objectius plantejats i dels responsables directes de la implementació del projecte i dels processos interns que permetin determinar-ne el grau d’assoliment.
Al final del primer curs d’aplicació del pla d’innovació pedagògica per a la millora educativa, els directors dels centres han d’incloure un apartat específic en la memòria anual amb l’avaluació de l’assoliment d’objectius del pla i les actuacions realitzades, així com les propostes de millora.
La Comissió de Selecció prevista en l’apartat quart d’aquesta convocatòria, una vegada rebuda la memòria anual, ha de proposar, si escau, la continuació del programa i les modificacions que consideri adients.
Vuitè. Guió dels plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres
Els plans han de contenir, com a mínim:
- Un diagnòstic inicial elaborat a partir de les valoracions de les dades de tots els àmbits del centre i dels resultats de les avaluacions externes. Com a part d’aquest diagnòstic, hi han de figurar específicament els àmbits en els quals es detecta una necessitat de millora, de tal manera que s’adeqüi al projecte educatiu de centre i al projecte de direcció.
- La concreció dels objectius que el centre vol assolir, gradualment, dins el període previst en la convocatòria, relacionats amb els àmbits de millora esmentats en l’apartat anterior. Aquests objectius han de ser específics, mesurables, assolibles, realistes i temporalitzats i s’ha de disposar d’indicadors d’avaluació que permetin comprovar en quina mesura s’assoleixen.
- Els àmbits d’intervenció educativa. Han d’estar relacionats amb els objectius i es poden referir als recollits en el punt quart d’aquest annex.
- La gestió del pla.
- L’atribució de responsabilitats, amb una menció especial a l’equip impulsor: determinació dels agents del centre (individuals, òrgans de coordinació didàctica i altres de prevists) que seran els responsables de dur a terme els processos que es deriven de l’aplicació del pla.
- L’organització i la distribució dels recursos tenint en compte el desenvolupament del pla. Cal definir els recursos que se sol·liciten a l’Administració (econòmics, hores de coordinació, provisió de determinats llocs de feina, etc.).
- La temporalització general, amb el calendari d’actuacions.
- El programa de formació (convocatòria del Servei de Formació del Professorat).
- La previsió del seguiment i l’avaluació del pla. S’han d’especificar les actuacions previstes i els procediments de seguiment i d’avaluació que han de permetre, als òrgans de coordinació i de govern del centre, determinar el grau d’assoliment dels objectius plantejats.
ANNEX 2
Procés de selecció de centres per implantar-hi plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres durant el curs 2016-2017
Primer. Objecte de la convocatòria
L’objecte d’aquesta convocatòria és fomentar l’elaboració i la posada en pràctica de plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres docents durant el curs 2016-2017 i establir-ne el seguiment, l’assessorament i l’avaluació, amb l’objectiu d’anar generalitzant gradualment aquesta mesura.
Segon. Destinataris
1. Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents de titularitat pública dependents de la Conselleria d’Educació i Universitat que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. L’equip directiu és el responsable d’elaborar el projecte inicial del pla, per iniciativa pròpia o a proposta d’un conjunt de membres del claustre de professors que suposi, com a mínim, el 30 % dels membres que el conformen. El director ha de presentar el projecte inicial al claustre de professors i al consell escolar del centre perquè facin les aportacions que considerin adients abans de la redacció definitiva.
3. Una vegada s’hagi elaborat la redacció definitiva del pla, aquest s’ha de sotmetre a l’aprovació del claustre de professors i del consell escolar del centre.
4. Cada centre només pot presentar un únic pla en aquesta convocatòria.
Tercer. Termini de presentació de sol·licituds i documentació que s’ha de presentar
Per formalitzar la participació en el procés de selecció i documentar l’aplicació dels criteris continguts en l’apartat cinquè d’aquest annex, els centres han d’aportar la documentació següent:
- L’imprès de sol·licitud oficial emplenat (annex 4).
- El pla d’innovació pedagògica per a la millora educativa del centre.
- Un certificat que acrediti el suport del claustre de professors i del consell escolar a la sol·licitud de participació en la convocatòria.
- Un certificat que acrediti, si s’escau, la participació del centre en programes promoguts per la Conselleria d’Educació i Universitat.
- Un certificat que acrediti el percentatge de professors que, durant el present curs 2015-2016, participa en la formació al centre lligada al projecte de centre i impulsada o sostinguda per l’equip directiu.
- Un certificat de la direcció del centre que acrediti l’adquisició de compromisos del centre i del seu professorat respecte a les qüestions següents:
Els noms dels responsables de l’equip que impulsa el pla i les tasques assumides.
Els professors compromesos en la formació vinculada al pla d’innovació pedagògica per a la millora educativa del centre per al curs 2016-2017.
Els professors que participaran en el procés d’aprenentatge i assessorament entre iguals.
La sol·licitud, juntament amb els certificats, s’ha adreçar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació i Universitat (c. d’Alfons el Magnànim, 29, 4t, 07004, Palma).
El termini de presentació de sol·licituds és de 30 dies naturals comptadors des de l’endemà de la publicació de la Resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Quart. Instrucció del procediment i comissió de selecció
L’òrgan competent per instruir i ordenar el procediment per seleccionar els centres és la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres.
L’estudi i la valoració de les sol·licituds presentades correspon a la Comissió de Selecció que s’ha de crear a aquest efecte, presidida pel director general de Planificació, Ordenació i Centres o la persona que delegui i integrada pels vocals següents:
- Un funcionari designat per la directora general de Formació Professional i Formació del Professorat.
- Un funcionari designat pel director general d’Innovació i Comunitat Educativa.
- Un funcionari designat per la directora general de Personal Docent.
- Un funcionari designat pel cap del Departament d’Inspecció Educativa.
- Un funcionari designat pel director de l’IAQSE.
- Un funcionari designat pel director general de Planificació, Ordenació i Centres, que hi actuarà de secretari.
La composició de la Comissió de Selecció s’ha de fer pública a la web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació i Universitat
(http://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?lang=caHYPERLINK"http://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?lang=ca&coduo=36"&HYPERLINK"http://www.caib.es/govern/organigrama/area.do?lang=ca&coduo=36"coduo=36).
Cinquè. Criteris de selecció
La Comissió de Selecció ha de verificar que les sol·licituds rebudes s’ajusten als requisits establerts en aquesta convocatòria i les ha de valorar d’acord amb els criteris següents:
- Pla d’innovació pedagògica per a la millora educativa del centre: fins a 20 punts.
- Diagnòstic inicial i adequació del pla al projecte educatiu del centre i al projecte de direcció: fins a 2 punts.
- Adequació, contextualització, coherència i qualitat dels objectius i indicadors: fins a 2 punts.
- Gestió del pla: lideratge de l’equip responsable, estructures de coordinació, assignació de responsabilitats, temporalització i optimització de recursos: fins a 4 punts.
- Pla de formació vinculat al projecte del centre: fins a 2 punts.
- Àmbits d’intervenció educativa: fins a 8 punts.
- Previsió de seguiment i avaluació del pla. Fixació de criteris, instruments i moments de l’avaluació: fins a 2 punts.
- Tasques realitzades i compromís del centre: fins a 12 punts.
a) Més del 70 % dels membres dels òrgans de govern col·legiats del centre han estat d’acord a participar en aquesta convocatòria: fins a 2 punts.
a.1. L’acord per a la incorporació del centre al programa té el suport de més del 70 % de professors: 1 punt.
a.2. L’acord per a la incorporació del centre al programa té el suport de més del 70 % de membres del consell escolar: 1 punt.
b) El centre ja ha posat en pràctica objectius i actuacions vinculats als àmbits d’intervenció descrits en el punt quart de l’annex 1: fins a 3 punts.
c) El centre ha participat, durant el present curs, en el desenvolupament de programes promoguts per la Conselleria d’Educació i Universitat: fins a 1 punt.
c.1. Ha participat en tres programes com a màxim: 0’50 punts.
c.2. Ha participat en més de tres programes: 1 punt.
d) Percentatge de professors, computat sobre el total de l’etapa educativa subjecte del pla, que ha participat en accions formatives recollides en el pla de formació del centre durant el curs 2015-2016: fins a 2 punts.
d.1. Més del 30 % de professors: 1 punt.
d.2. Més del 40 % de professors: 2 punts.
e) Percentatge de professors, computat sobre el total de l’etapa educativa subjecte del pla, compromesos a participar en el pla de formació lligat al pla d’innovació per al curs 2016-2017: fins a 2 punts.
e.1. Més del 40 % de professors: 1 punt.
e.2. Més del 50 % de professors: 2 punts.
f) Percentatge de professors, computat sobre el total de l’etapa educativa subjecte del pla, compromesos a participar en el procés d’avaluació i d’aprenentatge entre iguals propi del pla d’innovació per al curs 2016-2017: fins a 2 punts.
f.1. Més del 5 % de professors: 1 punt.
f.2. Més del 10 % de professors: 2 punts.
La Comissió de Selecció té facultats per resoldre totes les qüestions que sorgeixin durant el procediment de selecció i pot entrevistar les direccions dels centres sol·licitants, quan ho consideri necessari, amb la finalitat de concretar certs aspectes del pla. A més a més, pot demanar el suport i l’assessorament de persones especialitzades en la matèria per valorar les sol·licituds.
Sisè. Resolució de la convocatòria
La Comissió de Selecció, un cop valorades les sol·licituds presentades, ha d’emetre un informe, que ha de traslladar a l’òrgan instructor. Aquest informe ha de contenir una relació dels centres seleccionats, ordenada per ordre decreixent segons la puntuació obtinguda, i una relació de centres no seleccionats.
El nombre màxim de centres (o grups de centres, en el cas de plans de millora de zona) que es poden seleccionar en aquesta convocatòria és de 30. D’aquests, 20 places han de ser per a CEIP i 10, per a centres de secundària. En cas d’empat, s’aplicarà el criteri de proporcionalitat territorial.
En el cas que les sol·licituds presentades superin aquest nombre, se seleccionaran els centres que hagin obtingut més punts d’acord amb els criteris expressats en l’apartat anterior. En cas d’empat, es podrà incrementar fins a un 10 % el nombre de centres seleccionats.
Una vegada feta la preselecció dels centres, la Comissió ha de posar a l’abast de les associacions de directors, les associacions de mares i pares i els sindicats tota la informació d’aquest procediment i els n’ha de retre comptes abans de fer la selecció definitiva, que s’ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres de la Conselleria d’Educació i Universitat.
Els interessats poden presentar les al·legacions, la documentació i els justificants que considerin convenients en el termini de deu dies naturals comptadors a partir de l’endemà de la publicació.
La Comissió de Selecció ha d’emetre un informe sobre les al·legacions presentades, un cop examinades. L’òrgan instructor, atesos l’expedient i l’informe, ha d’elevar la proposta de selecció dels centres que s’han d’incorporar al programa al conseller d’Educació i Universitat, que ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució que s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Un centre, per accedir al programa, cal que hagi obtingut un mínim de 20 punts segons els criteris de valoració.
Si cap de les sol·licituds presentades assoleix aquesta valoració mínima, la convocatòria es podrà declarar deserta.
Setè. Programa d’actuacions
Una vegada feta la selecció, els centres docents seleccionats i la Conselleria d’Educació i Universitat han de signar el programa d’actuacions previst en l’annex 1 d’aquesta Resolució, en el qual s’han d’establir les actuacions que ha d’assumir cada un dels signataris.
ANNEX 3
Línies estratègiques del Pla Quadriennal de Formació 2016-2020 i formacions relacionades
1. Metodologies d’aprenentatge
Formació contextualitzada i vinculada a la millora de les pràctiques educatives, al rendiment i a la millora dels resultats dels processos d’aprenentatge.
Formacions relacionades amb la línia estratègica 1:
- Metodologies innovadores d’aprenentatge que facilitin la feina per competències, com la feina per projectes, l’aprenentatge cooperatiu, l’aprenentatge experiencial, l’aprenentatge basat en problemes o l’aprenentatge amb sentit.
- Metodologies i procediments per desenvolupar el pensament creatiu, lateral, intuïtiu, sistemàtic i reflexiu.
- Metodologies per afavorir la recerca dins l’aula, l’avaluació dels processos d’aprenentatge i la innovació educativa.
2. Convivència i educació emocional
Formació per a la convivència amb recursos i tècniques de desenvolupament personal i gestió emocional i habilitats comunicatives i de relació per millorar les competències personals del docent, generar expectatives positives en els alumnes i millorar el clima de l’aula i les habilitats emocionals i socials dels alumnes.
Formacions relacionades amb la línia estratègica 2:
- Formació en l’àmbit de les habilitats socials i emocionals dels professors i dels alumnes: habilitats socials, cohesió de grups, educació emocional, gestió dels conflictes, exercici de la tutoria i altres habilitats.
- Formació per detectar i prevenir els maltractaments i l’assetjament escolar i per implementar les pràctiques restauratives i la mediació.
- Formació en actituds docents: escolta activa, empatia, assertivitat, congruència, consideració positiva i autoestima.
- Formació en els àmbits del desenvolupament de la totalitat de la persona en totes les dimensions: corporal, intrapersonal, emocional, interpersonal, social, racional, espiritual.
3. Gestió d’equips i coordinació docent
Formació per millorar la gestió dels centres i els equips de feina, que inclou la competència per exercir la funció directiva, el lideratge pedagògic, la coordinació docent, la facilitació de grups, la dinamització i l’assessorament de la formació.
Formacions relacionades amb la línia estratègica 3:
- Formació en gestió d’equips, lideratge estratègic, coordinació i facilitació de grups de feina i altres.
4. Educació inclusiva
Formació per conèixer les dimensions i les implicacions de la diversitat i per aplicar estratègies d’atenció a la procedència heterogènia dels alumnes a partir de models organitzatius i educatius inclusius i d’educació per a la igualtat des de la consciència de gènere i la coeducació.
Formacions relacionades amb la línia estratègica 4:
- Metodologies de la inclusivitat: atenció a la diversitat, interculturalitat, tutorització i acompanyament entre iguals i altres.
- Formació per a la implementació de l’educació i la igualtat de gènere i la prevenció de la violència de gènere.
5. Millora de les competències lingüístiques
Formació per millorar els processos d’aprenentatge de llengües, des de l’actualització pedagògica i didàctica, amb metodologies que vinculin l’aprenentatge amb les situacions de la vida quotidiana, a partir dels projectes lingüístics de cada centre.
Formacions relacionades amb la línia estratègica 5:
- Formació en metodologies d’aprenentatge de llengües.
- Formació en l’elaboració i la implementació de projectes lingüístics de centre.
- Formació en l’elaboració de recursos i en la pràctica metodològica per incidir en la normalització lingüística i cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, en l’àmbit escolar.
- Formació en l’impuls de la dimensió europea de l’educació i per participar en programes europeus.
6. TIC i competència digital
Formació per integrar les tecnologies de la informació i la comunicació en el currículum i fomentar-ne els usos didàctics, així com per desenvolupar la competència digital dels professors en l’activitat professional.
Formacions relacionades amb la línia estratègica 6:
- Formació en l’elaboració i l’ús de materials i recursos d’aprenentatge en entorns virtuals.
- Formació en l’ús dels recursos d’Internet i de xarxes socials educatives per a l’aprenentatge.
7. Actualització científica, tècnica i de col·lectius específics
Formació per a l’actualització científica i didàctica de col·lectius específics per millorar el seguiment i l’avaluació dels centres educatius, la intervenció socioeducativa, la construcció de l’aprenentatge a partir de la pràctica, els nous coneixements cientificotècnics i la connexió entre l’entorn educatiu i la realitat productiva i d’ocupació.
8. Comunitat educativa d’aprenentatge
Formació adreçada a donar suport a la transformació dels centres educatius en entorns col·laboratius d’aprenentatge en què participin tots els membres de la comunitat educativa.
Formacions relacionades amb la línia estratègica 8:
- Formació conjunta dels membres de la comunitat educativa per millorar el rendiment escolar.
- Formació compartida per participar en processos d’innovació.
- Formació en models de participació, intervenció i desenvolupament comunitari.
ANNEX 4
Sol·licitud d’admissió a la convocatòria per implantar plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres
........................................................................................................... , director/a del centre ......................................................................
[Nom i llinatges]
SOL·LICIT:
Que aquest centre docent sigui admès en la convocatòria per implantar plans d’innovació pedagògica per a la millora educativa dels centres.
Per això, adjunt la documentació següent a aquesta sol·licitud:
□ El Pla d’Innovació Pedagògica per a la Millora Educativa del Centre.
□ El certificat que acredita el suport donat pel Claustre de Professors i el Consell Escolar a la sol·licitud per participar en la convocatòria.
□ El certificat que acredita la participació del centre en programes promoguts per la Conselleria d’Educació i Universitat.
□ El certificat que acredita el percentatge de professors que, durant el curs 2015-2016, participa en la formació al centre lligada al projecte de centre i impulsada o sostinguda per l’equip directiu.
□ El certificat de la direcció del centre que acredita l’adquisició de compromisos del centre i del seu professorat.
................... , ....... d......................... de 2016
[Signatura del director / de la directora] [Segell del centre]
CONSELLERIA D’EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
DIRECCIÓ GENERAL DE PLANIFICACIÓ, ORDENACIÓ I CENTRES