Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 4758
Aprovació definitiva de l'Ordenança reguladora de l'actuació municipal en relació amb la venda de begudes alcohòliques
Versió PDF
En no haver-se presentat reclamacions durant el termini d'exposició al públic, queda automàticament elevat a definitiu l'acord plenari inicial aprovatori de l'Ordenança reguladora de l'actuació municipal en relació amb la venda de begudes alcohòliques, el text íntegre del qual es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local.
«ORDENANÇA REGULADORA DE L'ACTUACIÓ MUNICIPAL EN RELACIÓ AMB LA VENDA, DISPENSACIÓ I SUBMINISTRAMENT DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES
PREÀMBUL
1. Aquesta Ordenança consta de tretze articles, una disposició transitòria i una disposició final. El seu objecte i àmbit d'aplicació es circumscriu als establiments comercials que venguin begudes alcohòliques al terme municipal de Sant Antoni de Portmany i estiguin subjectes a la normativa de comerç, actualment la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears.
2. La regulació que conté aquesta Ordenança es fonamenta en la protecció de la salut pública, el respecte al medi ambient, la protecció dels menors, el dret al descans i la tranquil·litat dels vesins, el dret a gaudir d'un espai públic net i no degradat, l'ús ordenat de la via pública i la garantia de la seguretat pública, a més d'altres béns com ara la competència lleial en el marc d'una economia de mercat i els drets dels consumidors o consumidores i usuaris i usuàries.
3. La Constitució espanyola, dins dels principis rectors de la política social i econòmica, conté els principis i directrius que inspiren l'acció administrativa i l'article 43.2, en relació a la protecció de la salut, exposa que correspon als poders públics organitzar i tutelar la salut a través de mesures preventives i de les prestacions i serveis necessaris.
L'existència entre la població d'una percepció de risc reduït envers les begudes alcohòliques, provoca que el seu consum s'incrementi, fet que dóna lloc a diverses problemàtiques en l'àmbit de la llar, la convivència veïnal i l'increment de l'accidentabilitat, i genera, d'altra banda, un important impacte mediambiental.
La prevenció del consum de begudes alcohòliques, principalment en persones menors d'edat, és un dels elements impulsors del contingut d'aquesta Ordenança, a l'efecte del qual s'exigeix als establiments esmentats en el primer punt, l'adequació de l'àrea o zona destinada a la venda de begudes alcohòliques, sigui quina sigui la seua graduació, mitjançant un sistema que permeti tancar-la durant l'horari en que no n'està permesa la venda.
4. La disposició transitòria preveu un termini d'un mes perquè els establiments comercials que en entrar en vigor aquesta Ordenança disposin de llicència municipal d'activitat o hagin presentat la corresponent declaració responsable d'inici d'activitat i estiguin dins del seu àmbit d'aplicació, adaptin l'àrea o la zona de venda de begudes alcohòliques al que aquesta disposa.
5. L'Ordenança preveu el règim sancionador en els termes del títol IX de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i en els termes del títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
6. L'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany aprova aquesta Ordenança en l'exercici de les competències municipals reconegudes en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, en les següent matèries: urbanisme en l'article 25.2.a), medi ambient urbà en l'article 25.2.b) i protecció de la salubritat pública en l'article 25.2.j); així com en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, en les següents matèries: ordenació i gestió del territori, urbanisme i disciplina urbanística en l'article 29.2.c), ordenació de les relacions de convivència d'interès local i de l'ús dels seus serveis, equipaments, infraestructures, instal·lacions i espais públics en l'article 29.2.k), regulació de l'establiment d'autoritzacions i promocions de tot tipus d'activitats econòmiques, especialment les de caràcter comercial, artesanal i turístic en el seu territori, en l'article 29.2.s), i formulació i gestió de polítiques per a la protecció del medi ambient i el desenvolupament sostenible 29.2.x).
CAPÍTOL I
Objecte i àmbit d'aplicació
Article 1. Objecte
És objecte d'aquesta Ordenança fixar els criteris que constitueixen el marc d'actuació municipal en relació amb la venda de begudes alcohòliques en establiments comercials oberts al públic, amb independència del règim d'obertura que els sigui aplicable.
Article 2. Marc legal
El marc normatiu dins del qual es desenvolupa aquesta Ordenança ve establert per:
- Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
- Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
- Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat.
- Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears.
- Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears.
- Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears.
- Llei 11/2014, de 15 d'octubre, del comerç de les Illes Balears.
Article 3. Àmbit d'aplicació
1. Està subjecta a les prescripcions d'aquesta Ordenança qualsevol activitat de venda, dispensació o subministrament, per qualsevol mitjà, de begudes alcohòliques que tengui lloc en qualsevol establiment comercial, incloses les botigues de conveniència i les botigues annexes a les gasolineres.
CAPÍTOL II
Condicions exigibles a establiments subjectes a aquesta Ordenança
Article 4
1. En els establiments subjectes a les prescripcions d'aquesta Ordenança queda prohibida la venda de begudes alcohòliques, sigui quina sigui la seva graduació, entre les 24 hores i les 8 hores del dia següent.
2. Per garantir el compliment de les condicions previstes en el punt anterior, les begudes alcohòliques destinades a la venda al públic, de la graduació que siguin, s'han d'ubicar en àrees o zones separades físicament de la resta d'articles, i independitzables d'aquests, mitjançant sistemes que permetin tancar aquestes zones durant l'horari en què no es permet la seua venda. L'esmentada separació ha de ser tal que no permeti ni accedir a les begudes ni que quedin a la vista des de les zones obertes al públic.
3. D'altra banda, s'han de disposar cartells dins de l'establiment i al costat de la zona en què es troben les begudes alcohòliques que informin els clients de l'horari en què està permès vendre'n.
4. Finalment, es prohibeix l'exposició de begudes alcohòliques en aparadors o finestres, i en general en llocs fàcilment visibles des de l'exterior.
CAPÍTOL III
Procediment d'inspecció i control
Article 5. Inspecció
1. Correspon als agents de la Policia Local i als funcionaris facultats a l'efecte la vigilància del compliment del que disposa aquesta Ordenança, i a l'Alcaldia la potestat sancionadora, sense perjudici de la delegació del seu exercici a la Regidoria de l'Àrea corresponent.
CAPÍTOL IV
Règim sancionador
Article 6. Règim sancionador
En cas d'infracció de les disposicions específiques d'aquesta Ordenança s'ha d'aplicar el règim sancionador previst en els articles següents.
Article 7. Principis generals
L'exercici de la potestat sancionadora, en l'àmbit d'aquesta Ordenança, es regeix pel que disposa el títol IX de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú; en el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora; en el Reial decret 1398/1993, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament del procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora, i sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que puguin concórrer.
Article 8. Infraccions
1. Constitueixen infraccions a aquesta Ordenança els fets que es recullen a continuació, a les quals s'apliquen les sancions previstes en l'article següent, d'acord amb la seua gravetat.
2. Es considera infracció lleu:
a) No disposar de cartells que informin els clients de l'horari en què està permesa la venda de les begudes alcohòliques.
b) Qualsevol incompliment del que preceptua aquesta Ordenança.
3. Es considera infracció greu:
a) La venda de begudes alcohòliques entre les 24 hores i les 8 hores del dia següent.
b) Impedir o obstaculitzar l'activitat inspectora de l'Administració.
c) No ubicar les begudes alcohòliques en àrees o zones separades físicament de la resta d'articles a la venda a l'establiment.
d) No tancar, entre les 24 hores i les 8 hores del dia següent, les àrees o zones separades on es trobin ubicades les begudes alcohòliques.
e) Deixar a la vista les begudes alcohòliques des de les zones obertes al públic.
f) Exposar les begudes alcohòliques en llocs fàcilment visibles des de l'exterior.
4. Quan l'autoritat municipal tengui coneixement de la comissió d'una infracció de les tipificades en qualsevol altra normativa que sigui d'aplicació a l'activitat, ha de traslladar les actuacions a l'autoritat competent perquè ho sancioni.
Article 9. Sancions
1. D'acord amb el que preveu el títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, les infraccions previstes en l'article anterior poden donar lloc a la imposició de les següents sancions:
a) En el cas d'infraccions lleus: multes de 350 fins a 750 euros.
b) En el cas d'infraccions greus: multes de 751 euros fins a 1500 euros.
Article 10. Gradació de les sancions
1. En la imposició de les sancions s'ha de guardar la corresponent adequació entre la gravetat del fet constitutiu de la infracció i la sanció aplicada, i s'han de considerar especialment els següents criteris per a la gradació de la sanció a aplicar:
a) L'existència d'intencionalitat o reiteració.
b) La naturalesa dels perjudicis causats.
c) La reincidència, per haver comès en el termini d'un any més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma.
Article 11. Prescripció
1. Les infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos; les sancions imposades per faltes molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l'any.
2. El termini de prescripció de les infraccions comença a comptar des del dia en què es comet la infracció.
Interromp la prescripció la inici, amb coneixement de l'interessat, del procediment sancionador, i es reprèn el termini de prescripció si l'expedient sancionador està paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable al presumpte responsable.
3. El termini de prescripció de les sancions comença a comptar des de l'endemà del dia en què la resolució per la qual s'imposa la sanció esdevé ferma.
Interromp la prescripció la inici, amb coneixement de l'interessat, del procediment d'execució, i tornarà a transcórrer el termini si aquest està paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a l'infractor.
Article 12. Responsabilitat
1. D'acord amb els principis que regeixen la potestat sancionadora, només es pot sancionar les persones físiques o jurídiques que resultin responsables, encara que sigui a títol de simple inobservança, per fets constitutius d'infraccions administratives per incompliment de les obligacions que regula aquesta Ordenança
2. Els titulars d'establiments dins de l'àmbit d'aplicació d'aquesta Ordenança són responsables administrativament de les infraccions comeses pels treballadors o per terceres persones que sense vinculació laboral amb els mateixos realitzin prestacions incloses en els serveis contractats per aquests.
Article 13. Delictes i infraccions administratius
1. Quan s'apreciïn indicis que determinats fets poden ser constitutius de delicte o falta, l'òrgan administratiu competent ho ha de comunicar a la jurisdicció penal o al Ministeri Fiscal en incoar el procediment sancionador, abstenint-se de continuar el procediment administratiu mentre l'autoritat judicial no es pronunciï.
2. Si no s'aprecia l'existència de delicte o falta, l'òrgan administratiu competent ha de continuar l'expedient sancionador, i quedarà interromput mentre durin les diligències penals, el termini per a la conclusió de l'expedient administratiu sancionador.
3. La tramitació de les diligències penals interromp els terminis de prescripció de la infracció.
4. No poden sancionar-se els fets que hagin estat sancionats penalment o administrativament, en els casos en què s'apreciï la identitat del subjecte, dels fets i el fonament.
5. En cap cas es pot imposar més d'una sanció pels mateixos fets, si bé s'exigiran les altres responsabilitats que es dedueixin d'altres fets o infraccions concurrents.
Disposició transitòria
Activitats en funcionament o per a les quals ja s'ha sol·licitat la llicència
1. Els establiments comercials que en entrar en vigor aquesta Ordenança disposin de llicència municipal d'activitat o hagin presentat en aquest Ajuntament la declaració responsable d'inici d'activitat, trobant-se dins dels supòsits previstos en l'article 2, disposen d'un termini d'un mes per adaptar-se a aquesta Ordenança.
Disposició final
1. Aquesta Ordenança entrarà en vigor, de conformitat amb l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, una vegada publicat íntegrament el seu text en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i un cop transcorregut el termini de 15 dies hàbils a què es refereix l'article 113 d'aquesta. ».
Contra el present Acord, es pot interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala del Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació del present anunci , de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
A Sant Antoni de Portmany, 25 d'abril de 2016
L'Alcalde
José Tur Torres