Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 4585
Consell Executiu.
Aprovació de les bases que regulen els ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per a les agrupacions de defensa vegetal de Menorca per a l'any 2016
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 4.4.2016, adopta els acords següents:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca a les agrupacions de defensa vegetal de Menorca i els seus annexos.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2016, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari: les ajudes concedides seran ateses amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats per aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria:
|
Partida |
Quantia màxima |
|---|---|
|
6.41200.4890060 Suport a les produccions vegetals |
44.000 € |
b) El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) La instrucció correspondrà a la senyora Isabel Martín Neira, tècnica del Consell Insular de Menorca.
Tercer.- Publicar el present acord, d'aprovació de les bases i de la convocatòria, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES AGRUPACIONS DE DEFENSA VEGETAL DE MENORCA 2016
1. OBJECTE
L’objecte d’aquests ajuts de minimis és donar suport a les actuacions dutes a terme des de l’1 de desembre de 2015 al 30 de novembre de 2016 per les agrupacions de defensa vegetal de Menorca (d’ara endavant ADV) constituïdes d'acord amb el Decret 52/2013, de 29 de novembre, que regula les agrupacions de defensa vegetal en l'àmbit de les Illes Balears i pel qual es crea el Registre Oficial d'Agrupacions de Defensa Vegetal de les Illes Balears.
2. FINALITAT
Aquesta convocatòria té per finalitat la prevenció i lluita contra els agents nocius dels vegetals mitjançant la utilització racional de tècniques d’aplicació, productes i mitjans fitosanitaris.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.
4. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES
1. Són objecte de subvenció:
a) Els sous i les quotes patronals de la Seguretat Social corresponents al personal tècnic contractat per l’ADV
b) Els contractes d’arrendament de serveis de direcció tècnica o d'assistència tècnica de l’ADV.
c) Les despeses dels tècnics de l’ADV per assistència a cursos o seminaris relatius a l’activitat de l’ADV.
d) Les despeses generades pels desplaçaments dels tècnics a les explotacions sòcies de l’ADV.
e) L’assistència a fires per part del personal tècnic i dels socis de l’ADV.
f) El cost de la compra de material per a la prevenció de plagues i la lluita biològica contra plagues.
g) Compra de contenidors per a la recollida selectiva a la finca d’envasos de fitosanitaris.
h) Material de laboratori.
i) Despeses de gestió ordinària de l'ADV: despeses de missatgeria, material d'oficina, despeses de transport de material, despeses de gestoria
j) Promoció de l’ADV i dels seus productes.
2. Poden ser subvencionades les actuacions realitzades i pagades des de l’1 de desembre de 2015 fins al 30 de novembre de 2016.
3. No es podran concedir ajudes per prevenció o eradicació de malalties, de les quals la normativa europea imposi exaccions específiques per l'aplicació de mesures de lluita.
4. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000€, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin, o quan la despesa s'hagi realitzat abans de presentar la sol·licitud de subvenció, quan així s'hagi establert.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar com a justificació, en el seu cas, a la sol·licitud de la subvenció, s'ha de fer d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament, en una memòria, que l'elecció recaigui en una proposta econòmica no avantatjosa.
5. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS I COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual, i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos o recursos que pugui rebre l'entitat beneficiària per realitzar el mateix projecte, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte.
2. En virtut de la seva naturalesa específica, com ajuts de minimis, estan sotmeses al Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 ,relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre altres coses, que el beneficiari final de l'ajuda no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2014, 2015 i 2016), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressupost públics en concepte de minimis per un import superior a 15.000 €.
3. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.
6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
1. Poden tenir la condició de beneficiàries directes i demanar la subvenció les ADV constituïdes d'acord amb el Decret 52/2013, de 29 de novembre, pel qual es regulen les agrupacions de defensa vegetal en l'àmbit de les Illes Balears i es crea el Registre Oficial d'Agrupacions de Defensa Vegetal de les Illes Balears.
2. Poden ser beneficiàries finals de les ajudes previstes en aquesta convocatòria les petites i mitjanes explotacions agràries integrades a una agrupació de defensa vegetal de Menorca i que compleixin els requisits següents:
a) Estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i el Consell Insular de Menorca. (Annex V).
b) Que siguin titulars d'explotacions agrícoles en activitat i que les explotacions tenguin la condició de PIME, d'acord amb l'annex I del Reglament UE núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat comú en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat CE (annex V)
3. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13.2 de la Llei general de subvencions; en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. (Annex II)
b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat ni amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
La Tresoreria del Consell Insular verificarà d'ofici el fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries del Consell Insular de Menorca.
c) Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2014, 2015 i 2016), ajuts públics o d'ens privats, finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 15.000 € (base 5.2) .
d) Les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals, de conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona. (Annex II)
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a Sa Granja (Maó) i a Sa Roqueta (Ciutadella).
2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa:
a) Còpia acarada del document d’identificació del representant (DNI).
b) Còpia acarada del document d’identificació fiscal de l'ADV (NIF).
c) Original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o del reglament intern de funcionament inscrits en el registre corresponent.
d) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), el model de la qual s’adjunta com a annex II d’aquestes bases.
e) Certificat en què s'indiqui que està inscrit en el Registre Insular d'ADV o document acreditatiu d'haver sol·licitat aquest tràmit. (S'aportarà d'ofici)
f) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s’ha de fer constar expressament.
g) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat. Es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions (annex I).
h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).
Documentació especifica
i) Acta de la Junta General de socis en què s’acorda sol·licitar l’ajuda de l’ADV i se’n designa representant.
j) Nombre dels socis i superfície de cultiu indicant les hectàrees aportades per cadascun d’ell destinada al grup de cultius pel qual l’ADV està reconeguda i la seva ubicació (municipi, polígon i parcel·la).
k) Certificat del secretari de l'agrupació en el qual s'indiqui l’aportació econòmica realitzada pels socis de l’organització durant l’exercici anterior.
l) Memòria detallada en la qual es defineixin les línies principals del treball de l’ADV durant el període subvencionat:
- els treballs habituals de seguiments de plagues i la relació de plagues que seran objecte de seguiment;
- el nombre de punts i freqüència de les observacions;
- el nombre d’observacions de seguiment del cultiu o cultius per espècies, varietats i freqüència de les observacions;
- la metodologia de seguiment per a cada plaga, títol, nombre i lloc;
- el nombre d’observacions de seguiment de dades climàtiques, els paràmetres escollits i la freqüència de les observacions;
- el pla de desenvolupament d’assaigs, experiments i actuacions en comú.
m) Previsió de les despeses subvencionables signada pel president de l’ADV.
n) Contracte signat entre l’ADV i el tècnic que dirigirà el programa de lluita o pressupost del cost de la direcció tècnica mitjançant contracte d’arrendament de serveis.
o) Documentació acreditativa de la condició de pimes de les explotacions integrades de l'ADV, que pot consistir en una declaració responsable dels titulars de l'explotació, la qual s'ha d'ajustar al contingut de d'aquestes bases. (Annex V)
p) Declaració en relació amb l'ajut de minimis rebuts per cada una de els explotacions integrades a l'ADV.
q) Documentació acreditativa de cada una de les explotacions integrades en l'ADV, d'estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social i el Consell Insular. El sol·licitant pot substituir aquests certificats per una declaració de responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLGSIB). (Annex V)
r) Documentació acreditativa de la justificació de la subvenció, si n'és el cas (base 15.1 - justificació de les despeses).
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c i f en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular, circumstància que s’ha de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta, a Sa Granja o als ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
4. Si la sol·licitud o la documentació presentades tenen cap defecte o hi manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 Llei 30/92, de 26 de novembre.
8. DESPESES SUBVENCIONABLES, PRESSUPOST DEL PROJECTE I PRESSUPOST SUBVENCIONABLE.
1. Són despeses justificables d’aquesta convocatòria:
a) Nòmines i quotes patronals corresponents al personal tècnic contractat.
b) Factures de serveis de direcció tècnica o d'assistència tècnica de les ADV.
c) En relació amb l'assistència a cursos pels tècnics: despeses de trasllat, allotjament i matrícula als cursos realitzats pels tècnics.
d) Despeses de manteniment i de carburant dels vehicles de les ADV.
e) En relació amb l'assistència a fires dels socis i els tècnics: despeses de trasllat i allotjament.
f) Compra de material per a la prevenció de plagues i lluita contra les plagues: compra de trampes i feromones per monitoreig, confusió sexual i captura massiva, fauna auxiliar, productes fitosanitaris admesos en producció integrada, així com el material que tenguin com a finalitat la disminució dels tractaments fitosanitari.
g) Despeses de contenidors per la recollida selectiva d’envasos fitosanitaris.
h) Despeses de material de laboratori.
i) Factures de serveis de gestories, factures de copra de material d'oficina, factures d'enviament de material, factures de missatgeria.
j) Despeses de promoció de les ADV als mitjans de comunicació: premsa, ràdio, revistes especialitzades, fullets publicats, TV i internet
2. D'acord amb l'establert en l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.
3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant, subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base quinzena (Justificació de les despeses).
4. En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte:
- Inversions, obres, compra d'equipaments o de qualsevol bé inventariable de naturalesa similar.
5. En tot cas, no són despeses subvencionables i, per tant, no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
- Les despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.
- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives, i les despeses de procediments judicials.
- Els impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos sobre la renda.
- Els costos indirectes de llum, telèfon i Internet.
- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis d'àpats o altres de semblants.
6. La data d'emissió de les factures o dels justificants ha d'anar compresa dins els 3 mesos posteriors a la data d'execució del projecte i en tot cas fins al 30 de novembre de 2016 com a data límit. D'altra part i, en relació amb les factures relatives al transport corresponent, donat que se solen emetre una vegada finalitzat el projecte, han de ser emeses dins el termini dels 15 dies següents a la fi de la data d'execució o, en tot cas, fins al 30 de novembre de 2016.
9. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
1. Els ajuts màxims que es poden concedir en cada una de les activitats subvencionables fixades en el punt 4.1, són els següents:
- Apartats a i b: el 50% del cost total fins a un màxim de 15.000 €
- Apartats del c al j: conjuntament fins un màxim de 15.000 €, amb les condicions següents:
- Les actuacions seran subvencionables amb un màxim del 75 %
- Per les despeses generades pels desplaçaments del tècnic a les explotacions sòcies de l’ADV fins a un màxim de 800 € (apartat d).
2. L'ajut total màxim que podrà rebre cada agrupació serà de 25.000 €.
Tenint en compte que per poder constituir una ADV han de ser un mínim de deu explotacions, es pot quantificar que l'ajut individual màxim aproximat que pot rebre una explotació és de 2.500 € (sempre que l'agrupació obtengui a l'ajuda màxima de 25.000 € i que el nombre d'associats únicament sigui el nombre mínim exigit per llei, deu).
10. CRITERIS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS D’AJUTS
1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria s’atorgaran els ajuts sol·licitats amb els límits fixats en la convocatòria i en les presents bases dins el crèdit disponible.
2. Si el total de l’ajut sol·licitat és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits i fins l'import màxim establert en la base vuitena.
3. Per a la concessió dels ajuts es tindran en compte i es prioritzaran els aspectes següents:
a) Per nombre de socis. Fins a 10 socis, es donaran 5 punts. Per cada soci de més,1 punt més.
b) Major aportació anual que realitzen els socis a l’entitat. Fins a una aportació mitjana de 300 €/soci/any es donaran 3 punts, per cada 100 €/soci/any un punt més.
c) Formació que es preveu dur a terme per als tècnics de l’ADV, d'acord amb les línies establertes pel Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, fins a 5 punts.
S'atorgaran dos punts per cada un dels cursos dels temes següents:
- Aplicació de la Directiva europea d’ús sostenible de productes fitosanitaris
- Marc legal dels mitjans de defensa fitosanitària a Espanya
- Sanitat Vegetal en els diversos àmbits: horta, fruita, etc.
- Producció integrada de cultius hortícoles
- Producció integrada de fruiters i cítrics
- Control biològic de plagues
- Ús sostenible de plaguicides
- Racionalització de la fertilització. Plans d’adobatge
- Hidroponia i cultius sense sòl
- Bones pràctiques i tècniques agroambientals
- Poda i empelt en fruiters
d) Major nombre d’assaigs, experiments o actuacions en comú en relació amb la sanitat vegetal. Per cada un 2,5 punts.
4. L'import de l’ajut es calcularà en funció de la puntuació obtinguda i segons els barems següents:
|
PUNTUACIÓ |
IMPORT |
|---|---|
|
Fins a 10 punts |
15.000 € |
|
D’11 punts a 29 |
S’augmentarà proporcionalment |
|
30 punt o més |
25.000 € |
11. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva. La Comissió pot instar a l'òrgan instructor perquè requereixi a les entitats sol·licitants els informes o els aclariments que consideri convenients.
2. La comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
- Vocals:
- el director de Medi Rural i Marí
- Isabel Martín Neira, tècnic agrícola del CIM
- Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta
- Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió del CIM
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del CIM
12. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent.
3. La instrucció correspondrà a un funcionari del Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera, que es determinarà en la convocatòria i li correspondrà realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.
Anteriorment a l'emissió de l'informe de la comissió avaluadora, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient emetrà un informe en el qual s'acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la comissió avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut proposat per l’òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l'obligació de notificar-la individualment als beneficiaris directes de les ajudes (agrupacions de defensa vegetal de Menorca) i als beneficiaris finals de l'ajuda (explotacions agràries integrades a les ADV de Menorca).
13. MODIFICACIÓ DEL PROJECTE
1. Quan l'entitat beneficiària, per causes de força major o per causes imprevisibles i alienes a la seva voluntat, hagi d'introduir modificacions irrellevants al projecte; és a dir, que no alterin els objectius ni aspectes essencials, aquestes s'han de comunicar al Consell Insular de Menorca el més prest possible o, en tot cas, en el moment de la justificació.
2. No s'admetran modificacions substancials del projecte; és a dir, que alterin la naturalesa, les finalitats, les característiques essencials o qualsevol altre aspecte que pugui desvirtuar-lo.
14. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Els ajuts s’abonaran després que el beneficiari hagi justificat la realització de l’activitat subvencionada de conformitat amb el que estableixen aquestes bases.
2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d’obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.
4. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'estar al que estableix la base 6. No obstant, l'entitat beneficiària pot susbstituir les certificacions que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f) TRLGSIB)
5. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
6. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
15. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. El termini per justificar les despeses objecte de subvenció acaba el 30 de novembre de 2016.
Es preveu la possibilitat que es presenti la justificació juntament amb la sol·licitud de subvenció si les actuacions per la es quals se sol·licita l'ajut ja s'han executat. (Annex I)
2. La justificació de la realització del projecte subvencionat s'ha de realitzar de forma individual per cada una de les actuacions subvencionades, i ha d'acreditar la consecució dels objectius de la subvenció, així com el compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut. És la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb com el va sol·licitar inicialment o amb la introducció dels canvis que prèviament hagi comunicat al Departament. S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat, que ha de tenir el contingut següent:
a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i suport documental d'aquestes i altres aspectes que siguin rellevants. En cas que no s'hagi executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria n'ha d'exposar les causes i ha d'explicar la resta del projecte realitzat.
b) Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i document, import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament. En cas que el pressupost s'atorgui d'acord amb un pressupost estimat, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes. (Annex V amb caràcter orientatiu)
c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència.
d) Un exemplar, en cas d'actuacions que tenguin lloc després de l'aprovació de la convocatòria, de la publicitat escrita i gràfica relativa a l'activitat subvencionada, en la qual s'ha de fer constar el patrocini del Consell Insular de Menorca.
e) Una declaració responsable de l'entitat beneficiària sobre el fet que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat (art. 31.1 i 33 LGS)
f) Si escau, una declaració responsable de l'entitat beneficiària que acrediti que no recupera ni compensa l'IVA (art. 31.8 LGS)
g) Qualsevol altra documentació que es derivi de les bases o sigui requerida per l'entitat beneficiària amb la finalitat de comprovar la justificació econòmica del projecte subvencionat.
3. Si la sol·licitud o la documentació presentades tenen cap defecte o hi manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 Llei 30/92, de 26 de novembre.
4. Si la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podrà requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de mostreig, els justificants de despesa seleccionats.
6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
7. Si el beneficiari no adopta les mesures de difusió adequades per donar publicitat al finançament públic del projecte, d'acord amb el que estableix l'article 31.3 b de l'RLGS, l'òrgan instructor li farà un requeriment perquè les adopti en un termini no superior a 15 dies, amb l'advertiment de les conseqüències que es poden derivar de no adoptar-les en aplicació de l'article 37 de l'LGS (en cas d'actuacions que tenguin lloc després de l'aprovació de la convocatòria).
16. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a) Dur a terme les activitats que han fonamentat la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
b) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorreguts quinze dies hàbils des de la seva notificació.
c) Dur a terme les activitats que han fonamentat la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment o, en tot cas, a l'hora de justificar la subvenció, la sol·licitud o l’obtenció d'altres ingressos, subvencions o recursos d'ajudes per al mateix projecte.
e) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total,
f) Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes hauran de mantenir l’activitat durant un termini mínim d'un any des de la presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se’ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
g) Acreditar, d'acord amb l'establert en aquestes bases, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
h) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
i) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
j) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que els substitueixi.
k) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
l) Dur a terme les mesures de difusió adequades per fer públic el suport econòmic del Consell Insular de Menorca. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte. Si es fan fullets, cartells o qualsevol altra material imprès, s'hi ha de fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca en la realització de les activitats subvencionades (en cas d'actuacions que tenguin lloc després de la convocatòria) i el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO.
m) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
17. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions recollides en aquestes bases, incorre en alguna de les causes de les causes de l'article 37 de l'LGS o altera les condicions, els aspectes o les característiques rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajut, l'òrgan competent ha de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret al cobrament, o l'haurà de reintegrar.
D'acord amb l'establert respecte a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
2. Amb caràcter general, en cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència s'han de regir pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. S’ha de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment, si aquest s'ha degut a actuacions doloses o negligents i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
4. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
5. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, la pèrdua al dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:
a) En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenti deficiències perquè sigui inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
b) Si el beneficiari no justifica en el termini establert l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.
c) Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.
6. S'ha de mantenir 1 any l'activitat, en cas contrari, es podrà exigir al beneficiari la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual se li ha concedit la subvenció.
7. En cas que l'import de la suma de l'ajut més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
8. En cas que l'import de la suma dels ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics sigui superior a 15.000 € o 200.000 € (segons correspongui el règim de minimis aplicable) en els tres darrers exercicis fiscals, l'import de revocació parcial de la subvenció ha de ser de la quantitat que excedeixi de l'import anteriorment esmentat.
9. Quan s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
10. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
11. L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
18. INFRACCIONS I SANCIONS
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
19. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears
- Decret 52/2013, de 29 de novembre, mitjançant el qual es regulen les agrupacions de defensa vegetal en l'àmbit de les Illes Balears i es crea el Registre Oficial d'Agrupacions de Defensa Vegetal de les Illes Balears
- Reglament UE núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
Annex I: Sol·licitud d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca a les agrupacions de defensa vegetal de Menorca any 2016 (consta en l'expedient)
Annex II: Model de declaració responsable de la convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per a les agrupacions de defensa vegetal 2016 (consta en l'expedient)
Annex III: Declaració responsable d'altres ajuts rebuts de la convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per a les agrupacions de defensa vegetal 2016 (consta en l'expedient)
Annex IV: Relació nominativa de les despeses dels ajuts del Consell Insular de Menorca a les agrupacions de defensa vegetal per a l'any 2016 (consta en l'expedient)
Annex V: Declaració responsable d'explotacions integrades ADV (convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per a les agrupacions de defensa vegetal 2016) (consta en l'expedient)
Maó, 21 d'abril de 2016
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón