Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 4166
Resolució del director general d’Innovació i Comunitat Educativa de 9 d’abril de 2016 per la qual es despleguen determinats aspectes per al curs escolar 2016-2017 respecte dels processos d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer cicle d’educació infantil

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. El Decret 37/2008, de 4 d’abril, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres docents sostinguts amb fons públics regula el procés i els criteris d’admissió d’alumnes als centres públics i als centres privats concertats de les Illes Balears que imparteixen els ensenyaments regulats a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig.

2. A la disposició final primera del mateix Decret s’autoritza el conseller competent en matèria d’educació perquè dicti les disposicions necessàries per executar-lo i desplegar-lo.

3. El Decret esmentat aplica allò previst a la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en la redacció donada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, en referència als criteris preferents per a l’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics en el supòsit de no existir places suficients per cobrir la totalitat de la demanda i, alhora, fixa el barem de puntuació que s’hi ha d’aplicar.

4. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència, modifica a la disposició final sisena l’apartat 2 de l’article 84 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, reformada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, el qual estableix els criteris prioritaris per adjudicar places en el procés d’admissió a l’escolarització. D’aquesta manera quan no existeixin places suficients, el procés d’admissió es regirà pels criteris de priorització següents: presència de germans matriculats al centre; lloc de feina dels pares, mares o tutors legals al centre mateix; proximitat del domicili o del lloc de treball d’algun dels seus pares, mares o tutors legals; renda per càpita de la unitat familiar i condició legal de família nombrosa; situació d’acolliment familiar de l’alumne o l’alumna, i concurrència de discapacitat en l’alumne o l’alumna o en algun dels seus pares, mares o germans, sense que cap d’aquests criteris tengui caràcter excloen

5. Alhora, la Llei 26/2015, a la disposició final setena modifica la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, modifica l’apartat seixantè del seu article únic i en dóna una nova redacció a l’apartat 2 de l’article 87 de la Llei orgànica 2/2016, de 3 de maig, d’educació. Per tant, segons estableix aquest article, es pot autoritzar un increment de fins a un deu per cent del nombre màxim d’alumnes per aula als centres públics i privats concertats d’una mateixa àrea d’escolarització per necessitats que vénguin motivades pel trasllat de la unitat familiar en període d’escolarització extraordinària a causa de la mobilitat forçosa de qualsevol dels progenitors o tutors legals o bé arran de l’inici d’una mesura d’acolliment familiar en l’alumne o l’alumna.

6. Aquesta modificació afecta parcialment els articles 84.2 i 87.2 de la Llei orgànica 26/2015, de 28 de juliol, en relació amb les normes sobre escolarització en centres públics i privats concertats, amb incidència directa en la normativa de l’Ordre que regula aquesta resolució.

7. El Decret 24/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer (BOIB núm. 23, de 18 de febrer) pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix a l’article 2.4. e que l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància (IEPI) queda integrat a la Conselleria d’Educació i Universitat i que les competències en l’àmbit de primera infància corresponen a la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa.

8. L’article 7.2 del títol I, capítol I, secció segona de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears estableix que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de tenir com a prioritat l’ús de les tecnologies de la informació en l’activitat administrativa. En especial, ha de facilitar l’accés per mitjans electrònics de la ciutadania a la informació i al procediment administratiu, amb les limitacions que es deriven de la Constitució i de la resta de l’ordenament jurídic. La utilització dels mitjans electrònics no ha d’implicar, en cap cas, una minva dels drets ciutadans, així com tampoc restriccions o discriminacions de qualsevol natura en l’accés als serveis públics.

9. En aquest marc, la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa considera oportú i necessari implementar un procés telemàtic d’admissió i matriculació d’alumnes a centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells del primer cicle d’educació infantil, a l’efecte de dotar-los d’una eficàcia i eficiència més gran en la gestió del procés d’escolarització en relació amb l’admissió, que haurà de redundar necessàriament en benefici dels interessats; un procés telemàtic que es configura, a més a més, com a una opció per a la ciutadania.

10. En data 3 de maig de 2012, el conseller d’Educació, Cultura i Universitats dictà l’Ordre que regula la convocatòria del procés d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013.

11. Aquesta Ordre, que s’aplica mitjançant aquesta Resolució, i de la qual s’han adequat alguns aspectes per al curs escolar 2016-2017, manté la vigència en relació als preceptes que fan referència al primer cicle d’educació infantil.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació.

2. Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.

3. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l’adolescència.

4. La Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears.

5. El Decret 37/2008, de 4 d’abril, pel qual s’estableix el règim d’admissió d’alumnes als centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

6. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 1/2016, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. El Decret 39/2011, de 20 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.

8. L’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 que regula la convocatòria del procés d’admissió i matriculació d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer i segon cicle d’educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, mòduls voluntaris de programes de qualificació professional inicial (PQPI) i batxillerat per al curs 2012-2013.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la creació d’un procés telemàtic per al procés d’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells del primer cicle d’educació infantil per al curs escolar 2016-2017. Aquest procés és el que es regula a l’annex 1 d’aquesta Resolució.

Sense perjudici de la tramitació de la sol·licitud mitjançant el procediment telemàtic, la documentació acreditativa de les circumstàncies al·legades a l’efecte de puntuació de les sol·licituds s’ha de presentar al centre escollit en primera opció o al lloc determinat pel titular del centre.

Els criteris prioritaris, quan no existeixin places suficients, són els establerts a l’annex 1 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 (BOIB núm. 64, de 5 de maig). En tots els casos, es donarà el mateix tractament per als infants que estiguin en situació d’acolliment familiar simple o permanent, de preadopció o d’adopció. Igualment, tindrà el mateix tractament l’infant que es trobi en règim d’acolliment residencial.

2. Actualitzar, a l’efecte de còmput de terminis de convocatòria, les dates contingudes a l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012. Les dates actualitzades es recullen a l’annex 2 d’aquesta Resolució.

3. Publicar el calendari del procés d’admissió d’alumnes de primer cicle d’educació infantil per al curs escolar 2016-2017, que es recull a l’annex 3 d’aquesta Resolució.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual començarà a vigir.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució —que posa fi a la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l’òrgan que l’ha dictada en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En el cas que s’interposi un recurs de reposició, una vegada desestimat aquest, expressament o per silenci, es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que disposa l’article 46 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que disposa l’article 46 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 9 d’abril de 2016

 

El director general

Jaume Ribas Segui

   

ANNEX 1

Procés telemàtic d’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer cicle d’educació infantil per al curs escolar 2016-2017

Primer

Objecte i naturalesa dels processos telemàtics

1. Els processos telemàtics creats mitjançant aquesta Resolució tenen per objecte esdevenir una eina alternativa al sistema d’admissió i adscripció presencials regulats a l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012, per la qual cosa tenen una natura opcional per a les persones interessades.

2. La utilització de qualsevol procés per part dels interessats comporta necessàriament que aquests accepten i se sotmeten a la normativa vigent en matèria de protecció i tractament de dades electròniques.

3. Sense perjudici de la tramitació de la sol·licitud mitjançant el procediment telemàtic, la documentació acreditativa de les circumstàncies al·legades a l’efecte de puntuació de les sol·licituds s’ha de presentar al centre escollit en primera opció o a al lloc determinat pel titular del centre.

Segon

Àmbit d’aplicació

Aquest sistema telemàtic s’habilita per als processos d’admissió d’alumnes als centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics als nivells de primer cicle d’educació infantil per al curs escolar 2016-2017.

Tercer

Tramitació de les sol·licituds telemàtiques

1. La persona interessada a tramitar un procés telemàtic d’admissió ha d’emplenar la sol·licitud electrònica creada a aquest efecte, la qual es troba disponible a la pàgina web de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa (http://dgice.caib.es).

2. El tràmit es pot dur a terme amb certificat digital. Els certificats digitals vàlids per fer el tràmit telemàtic són els autoritzats per l’òrgan competent.

3. En el cas de no fer servir certificat digital, la persona interessada ha de presentar al centre sol·licitat en primera opció la sol·licitud que s’imprimeix durant el procés telemàtic.

4. A cada sol·licitud electrònica que es tramiti se li assigna un codi identificatiu. Aquest codi serà el mateix fins a la finalització del procés iniciat.

5. La sol·licitud electrònica ha de contenir, com a mínim, els camps enunciats a continuació, els quals s’han d’emplenar perquè la sol·licitud sigui vàlida:

a) Nom, llinatges i DNI del pare, la mare o els tutors legals.

b) Nom i llinatges de l’alumne o alumna.

c) Adreça de l’alumne o alumna.

d) Centre triat en primera opció i nivell d’estudis que se sol·licita.

e) Data de naixement, país i nacionalitat de l’alumne o alumna.

f) Data de naixement i nacionalitat dels tutors legals.

g) La identificació i enumeració dels documents acreditatius establerts en el barem a l’efecte que els interessats n’acceptin i autoritzin la recaptació interadministrativa d’ofici.

6. Si es tracta d’una família monoparental o l’infant pateix alguna de les malalties previstes a l’annex 2 de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012, a la sol·licitud electrònica s’han d’indicar aquestes circumstàncies. En aquest cas, el pare, la mare o els tutors legals han de presentar obligatòriament la documentació justificativa d’aquesta situació al lloc indicat pel titular del centre i hi han de fer constar el codi identificatiu de la sol·licitud cursada.

7. Per fer qualsevol modificació de les dades consignades en una sol·licitud el tràmit de la qual (sigui presencial o telemàtic) s’hagi donat per finalitzat, els progenitors o els tutors legals del sol·licitant han de comparèixer al lloc determinat pel titular del centre per formalitzar-la.

8. Els centres gestors poden dur a terme el seguiment de les sol·licituds presentades al seu centre per via telemàtica a través de l’aplicació habilitada al GestIB.

9. En el cas que l’Administració pertinent detecti durant el procés de gestió de les sol·licituds qualsevol problema derivat d’aquest procediment (existència de sol·licituds duplicades, etc.) requerirà els pares o tutors legals de l’alumne o alumna perquè compareguin al lloc concretat pel titular del centre per resoldre la situació plantejada en el termini màxim de tres dies posteriors a la data de finalització del període de presentació de les sol·licituds. Si no atenen aquest requeriment, s’anul·laran les sol·licituds presentades i se’ls donarà cita al lloc concretat pel titular del centre per adjudicar-los una plaça de les vacants existents.

Quart

Matriculació d’alumnes al GestIB

Els centres educatius han de matricular al GestIB els alumnes que hagin obtingut plaça escolar al seu centre durant el període ordinari d’acord amb el calendari establert a l’annex 2. En qualsevol cas, aquests alumnes han d’estar donats d’alta en el sistema de gestió educativa el dia 15 de juliol de 2016.

Cinquè

Característiques tècniques de l’aplicació i de la informació tramesa

En compliment de les disposicions establertes per la normativa vigent en l’àmbit d’Administració electrònica, així com de les principals regulacions en aspectes de seguretat, disponibilitat, normalització i interoperabilitat de la informació i els documents electrònics, l’aplicació informàtica SISTRA (plataforma de tramitació i notificació telemàtica de la Comunitat Autònoma), s’adequa als requisits següents:

1. El sistema s’allotja a la seu electrònica del Govern de les Illes Balears, que és accessible des del web <http://www.caib.es>.

2. Per tal d’assegurar el funcionament correcte del tràmit telemàtic, la persona sol·licitant ha de disposar del següent programari:

– Sistemes operatius: Windows (XP, Vista, 7), Mac OS X (Lion) i Linux (distribució Ubuntu 10.04), o versions superiors.

– Navegadors: Internet Explorer (versió 7 o superior), Mozilla Firefox (versió 11 o superior), Google Chrome (versió 18.0.1025.168 o superior) i Safari (versió 5 o superior).

– Lector de PDF: Adobe Acrobat Reader (versió 8 o superior).

Sisè

Característiques tècniques de l’accés al tràmit

1. Aquest tràmit permet l’accés anònim.

2. Aquest tràmit permet l’accés amb usuari i contrasenya.

3. Aquest tràmit permet l’accés amb certificat digital.

Setè

Característiques tècniques dels documents

1. Els documents resultants han de tenir format PDF/A-1 (ISO 19005-1:2005).

2. El document final de l’autorització ha de disposar d’una marca digital amb format PDF417 (ISO 15438) i una adreça electrònica que permeti la verificació del document en qualsevol moment per part de l’òrgan gestor o dels agents de l’autoritat mitjançant la seu electrònica.

 

ANNEX 2

Actualització de dates de l’Ordre del conseller d’Educació, Cultura i Universitats de 3 de maig de 2012 per al curs escolar 2016-2017

1. L’any fiscal al qual al·ludeix l’article 20 (punts 9 i 10) és el 2014.

2. La data indicada a l’article 25.5 passa a ser el 30 de setembre de 2016.

3. L’annex que detalla l’article 27.3 passa a ser l’annex 3 d’aquesta Resolució.

 

ANNEX 3

Calendari del procés d’admissió d’alumnes al primer cicle educació infantil

1. Calendari general:

· Presentació de sol·licituds:    

  Inici: 04/05/2016    

  Finalització: 18/05/2016

· Llistes provisionals de persones admeses: 30/05/2016

· Reclamacions:

  Inici: 31/05/2016

  Finalització: 2/06/2016

· Resolució de les reclamacions: 3/06/2016

· Llistes definitives: 14/06/2016

· Matriculació:

  Inici: 15/06/2016

  Finalització: 21/06/2016

2. Les entitats públiques que siguin titulars dels centres de primer cicle d’educació infantil poden fixar un calendari distint de l’establert amb caràcter general sempre que s’ajusti a les fases que s’estableixen i es respectin els dies assignats:

· Anunci del procés d’admissió amb concreció del calendari i punt d’informació: mínim 15 dies naturals abans de l’inici de la fase següent.

· Presentació de sol·licituds: almenys 15 dies naturals.

· Llista provisional de persones admeses.

· Reclamacions: almenys 3 dies hàbils.

· Resolució de les reclamacions.

· Llistes definitives.

· Matriculació: almenys 4 dies hàbils.

Es pot optar per una de les dues opcions. En qualsevol cas, s’ha d’especificar clarament l’opció triada a l’hora de fer públic el calendari del procés. Així mateix, s’ha de comunicar aquesta opció abans de la publicació a l’Institut per a l’Educació de la Primera Infància a través del correu institutprimerainfancia@dgice.caib.es.