Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Núm. 4042
Aprovació definitiva de modificació de la Relació de Llocs de Treball de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
Versió PDF
Mitjançant el present anunci es fa públic que en sessió ordinària de data 17 de març de 2016 el Ple de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar va adoptar acord d´aprovació inicial de modificació de la Relació de Llocs de Treball de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Dit acord fou publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 36 de data 19 de març de 2016 i sotmès al tràmit d´informació pública per un termini de quinze dies hàbils comptats a partir del dia següent a la data de dita publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears a l´efecte que les persones interessades poguessin presentar les al·legacions i reclamacions que consideressin pertinents.
Atès que durant el termini d´informació pública no s´ha presentat cap tipus d´al·legació ni reclamació, l´acord esdevé com d´aprovació definitiva.
L´acord d´aprovació definitiva de la Relació de Llocs de Treball de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar té el següent tenor literal:
“El Ple de l’Ajuntament en sessió de 20 de març de 2014 va acordar la modificació de la relació de llocs de treball de personal fucionari i laboral de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Tal i com s’exposa en l’acord plenari, l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar té organitzada la seva estructura administrativa en diferents àrees o departaments municipals, cada un dels quals presta diferents serveis: Administració General, Hisenda, Urbanisme, Policia Local, Cultura i Ensenyament, Serveis Socials, Brigada Municipal, Medi Ambient, Turisme, Esports i Auditòrium sa Màniga.
Tots els funcionaris que presten serveis a cada un dels departaments municipals de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar tenen tracte directe amb els ciutadans, ja que cap departament té assignat un funcionari únicament a tasques d’informació i atenció al públic, sinó que aquestes les realitza la totalitat de la plantilla de personal funcionari de l’Ajuntament, que atén de forma personal i directa els ciutadans que acudeixen a qualsevol de les diferents àrees de gestió municipal.
La proximitat al ciutadà i el coneixement dels seus problemes són dos dels senyals d'identitat de les entitats locals que han de servir per prestar un servei més eficient, més útil i que respongui al que el ciutadà necessita. Ës clar que les entitats locals són el nivell de servei més proper a la ciutadania. Concretament els ajuntaments amb freqüència s'enfronten a situacions que exigeixen una rapida capacitat de resposta i adaptabilitat, havent de proporcionar serveis puntuals a grups reduïts de ciutadans i amb una durada limitada.
Resulta, dons, fonamental el coneixement de la llengua pròpia del poble, la llengua catalana. La confiança del ciutadà en l’administració municipal i l’eficiència del servei que l’ajuntament presta no es pot concebre sense el coneixement i ús de la llengua pròpia.
La proximitat de l’adminsitració municipal ha quedat reflectida a la normativa local. De les nombroses referències es pot destacar el preàmbul de la Llei 7/1985 de Bases del Règim Local que destaca:
... les institucions que conformen el règim local, a més de la seva importància intrínseca, a més de la seva immediata proximitat no ja a col·lectius més o menys nodrits, sinó a la pràctica totalitat dels ciutadans, posseeixen extraordinària densitat històrica...
Així com els articles 1 i 2 del mateix cos legal:
...els Municipis són entitats bàsiques de l'organització territorial de l'Estat i canals immediats de participació ciutadana en els assumptes públics, que institucionalitzen i gestionen amb autonomia els interessos propis de les corresponents col·lectivitats...
... s’haurà d'assegurar als Municipis, les Províncies i les Illes el seu dret a intervenir en quants assumptes afectin directament al cercle dels seus interessos, atribuint-los les competències que procedeixi en atenció a les característiques de l'activitat pública que es tracti i a la capacitat de gestió de l'entitat local, de conformitat amb els principis de descentralització i de màxima proximitat de la gestió administrativa als ciutadans...
En conseqüència, per tal que tots els ciutadans de Sant Llorenç des Cardassar tenguin l’opció de poder ser atesos en les dues llengües oficials de la Comunitat Autònoma, s’ha de mantenir el requisit que per accedir a la condició d’empleat públic de l’Ajuntament és necessari el coneixement de la llengua catalana, tal com preveu la disposició addicional dotzena, paràgraf 2, de la Llei 9/2012, de 19 de juliol. Únicament si es manté com a requisit es podrà acomplir el dret constitucional que tot ciutadà pugui ser atès en les dues llengües oficials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L’article 3 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears estableix:
“1. La llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, tendrà, juntament amb la castellana, el caràcter d’idioma oficial.
2. Tots tenen el dret de conèixer-la i d’usar-la, i ningú no podrà ser discriminat per causa de l’idioma.
3. Les institucions de les Illes Balears garantiran l’ús normal i oficial dels dos idiomes, prendran les mesures necessàries per assegurar-ne el coneixement i crearan les condicions que permetin arribar a la igualtat plena de les dues llengües quant als drets dels ciutadans de les Illes Balears.”
En aquest mateix sentit es pronuncia la Llei 3/1986, de 29 d’abril, de normalització lingüística, la qual estableix a l’article 2:
“1. La llengua catalana és la llengua pròpia de les Illes Balears i tots tenen el dret de conèixer-la i d’usar-la.
2. Aquest dret implica poder adreçar-se en català, oralment o per escrit, a l’Administració, als organismes públics i a les empreses públiques i privades. També implica poder expressar-se en català a qualsevol reunió i desenvolupar en aquesta llengua les activitats professionals, laborals, polítiques, sindicals, religioses i artístiques; així com rebre l’ensenyament en català i rebre-hi informació a tots els mitjans de comunicació social.
3. Les manifestacions en llengua catalana, en forma oral o escrita, pública o privada, produeixen plens efectes jurídics, i de l’exercici d’aquest dret no podrà derivar-se cap requeriment de traducció ni cap exigència dilatòria o discriminatòria.
4. Ningú no podrà ser discriminat per raó de la llengua oficial que empri.”
La mateixa Llei 9/2012 estableix a la disposició addicional tretzena, relativa a l’atenció a la ciutadania en les dues llengües oficials de les Illes Balears: “Les administracions públiques de l’Administració territorial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les entitats del sector públic instrumental que en depenguin han de posar els mitjans necessaris per poder garantir l’atenció a la ciutadania en la llengua cooficial de les Illes Balears que demani.”
La vulneració dels drets constitucionals bàsics es produirà en aquesta Comunitat Autònoma des del moment en què no s’exigirà el coneixement de la llengua catalana per accedir a la condició d’empleat públic, llengua que també és oficial en aquesta Comunitat juntament amb la castellana.
Per tot l’exposat i analitzada la necessitat d’adaptar l’organització municipal a necessitats del ciutadans del municipi , es considera necessari modificar l’acord plenari de 20 de març de 2014, mantenint l’exigència del nivell C1 de català amb caràcter general però exigint el nivell B2 en el cas del personal laboral de l’empresa municipal Bellver SA integrat en els grups C2 i E, per entendre que les tasques professionals que els hi són pròpies no inclouen en cap cas l’elaboració d’informes, sol·licituds, denuncies o instàncies, per la qual cosa el nivell de català exigit pot ser inferior.
Per tot això, amb el previ dictamen de la Comissió Informativa, S'ACORDA:
Primer. Modificar la relació de llocs de treball de personal fucionari i laboral de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, en el sentit següent:
a) es manté la descripció identificativa de la totalitat de les places de personal funcionari com una de les funcions principals la informació i l’atenció al públic.
b) En els llocs de treball corresponents a cossos, escales, subescales o categories professionals per ingressar en els quals es requereixi un nivell de titulació acadèmica corresponent als grups A1, A2, B, C1 i C2 , s’exigirà com a requisit per accedir a les places el nivell C1 de coneixements de llengua catalana o equivalent.
c) En els llocs de treball corresponents a cossos, escales, subescales o categories professionals per ingressar en els quals es requereixi un nivell de titulació acadèmica corresponent al grup E s’exigirà com a requisit per accedir a les places el nivell B2 de coneixements de llengua catalana o equivalent.
Segon. Establir que per accedir a les places de personal laboral de l’Empresa Municipal Bellver, que tenen com una de les funcions principals la informació i l’atenció al públic, s’exigiran els següents nivells de coneixement de la llengua catalana:
a) Per accedir als llocs de treball corresponents a cossos, escales, subescales o categories professionals per ingressar en els quals es requereixi un nivell de titulació acadèmica corresponent als grups A1, A2, B i C1, s’exigirà com a requisit per accedir a les places el nivell C1 de coneixements de llengua catalana o equivalent.
b) Per accedir als llocs de treball corresponents a cossos, escales, subescales o categories professionals per ingressar en els quals es requereixi un nivell de titulació acadèmica corresponent als grups C2 i E s’exigirà com a requisit per accedir a les places el nivell B2 de coneixements de llengua catalana o equivalent”.
Contra dit acord es poden interposar alternativament els recursos següents:
a) El recurs de reposició potestatiu, en el termini d´un mes davant el mateix òrgan que ha adoptat l´acord.
b) Directament, el recurs contenciós administratiu, dins el termini de dos mesos comptats des de l´endemà de la publicació de l´acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears, davant els jutjats contenciós administratiu de Palma.
Si s´opta per interposar el recurs de reposició potestatiu, no es pot presentar recurs contenciós administratiu fins que es resolgui aquell expressament o se n´hagi produït la desestimació per silenci, que es produirà pel transcurs d´un mes des de la presentació sense que s´hagi resolt expressament ni s´hagi notificat. En aquest cas, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu en el termini de sis mesos comptadors a partir de l´endemà de la desestimació presumpta.
Tot això sens perjudici d´altres recursos o accions que es considerin adients.
Sant Llorenç des Cardassar, 13 d´abril de 2016
El batle,
Mateu Puigròs Sureda