Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
PARLAMENT DE LES ILLES BALEARS
Núm. 3996
Projecte de llei de creació de l'Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears (RGE núm. 5950/16)
Versió PDF
Informació sobre la tramitació al Parlament de les Illes Balears (participaciociutadana@parlamentib.es) del Projecte de llei de creació de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears (RGE núm. 5950/16).
Atès que la Mesa del Parlament de les Illes Balears, en sessió de dia 13 d’abril de 2016, ha acordat d’admetre a tràmit el Projecte de llei de creació de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears (RGE núm. 5950/16), per tal de fer efectiu l’article 117.2 del Reglament del Parlament es publica el projecte de llei esmentat, el text del qual es transcriu a continuació.
A la seu del Parlament, 13 d’abril de 2016
La presidenta del Parlament de les Illes Balears
María Consuelo Huertas i Calatayud
PROJECTE DE LLEI DE CREACIÓ DE L’OFICINA DE LLUITA CONTRA LA CORRUPCIÓ DE LES ILLES BALEARS
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
La qualitat de les organitzacions i dels serveis públics i la qualitat democràtica, en allò que fa referència a l’exercici de l’acció de govern, són un dret de la ciutadania i, en aquest sentit, correspon als poders públics vetlar perquè aquest dret sigui real i efectiu.
La millora de la qualitat democràtica exigeix mesures que frenin la desafecció i afavoreixin que el vincle entre poders públics i confiança de la ciutadania es consolidi i maduri. Amb aquest objectiu, els governs més avançats es doten de mitjans materials i legals i de valors i mecanismes que faciliten la bona manera de fer i el control dels responsables públics.
En els darrers temps, aquest posicionament s’ha traduït en diferents iniciatives governamentals, entre les quals es troben la generació, la publicació i l’impuls de codis ètics basats en els millors exemples d’austeritat i honestedat, i també de transparència i responsabilitat, de les diferents organitzacions públiques i privades, així com la millora de la rendició de comptes, mitjançant l’impuls de la cultura de l’avaluació del disseny, el desenvolupament i els resultats i efectes de les intervencions públiques.
En l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s’han de destacar tres iniciatives: la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que crea el Registre d’interessos i activitats i el Registre de patrimoni; la disposició addicional divuitena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, que regula la transparència i el control dels càrrecs públics de les Illes Balears i crea la denominada Oficina de Transparència i Control del Patrimoni de Càrrecs Públics de les Illes Balears, i la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern, que recull principis ètics, regles de conducta i obligacions de governança, i crea l’Oficina d’Avaluació Pública de les Illes Balears, a la qual atribueix funcions de control i investigació, i també la gestió dels registres d’interessos i activitats i de patrimoni.
Malauradament, aquestes iniciatives no s’han desenvolupat en tot l’abast previst, sinó que s’han mantingut disperses, en diferents òrgans i ens, i s’han limitat a l’àmbit autonòmic, sense incloure els àmbits insular i municipal, ni altres ens públics i òrgans estatutaris.
Per contra, hi ha consens en el fet de considerar que el frau i la corrupció són un problema que frena el desenvolupament social i econòmic de la societat i en la necessitat de posar-hi remei.
La persecució i la investigació dels casos de corrupció han deixat de ser tasques en exclusiva pròpies de l’Estat, els partits o els governs autonòmics o municipals, i han passat a ser un dret de la societat que s’ha d’exercir mitjançant l’acció ciutadana.
És, per tant, imprescindible posar més mitjans en tot allò que afecta la lluita contra el frau i la corrupció, establir mecanismes de control i fer-los aplicables a tot el sector públic de les Illes Balears.
II
Els governants de les diferents institucions han d’assegurar un alt nivell de bones pràctiques i tractar d’impedir, amb tots els mitjans al seu abast, les que no ho són, mitjançant polítiques, mesures i infraestructures que garanteixin la integritat en l’acció i les iniciatives públiques.
Els gestors públics han d’ajustar les seves actuacions al compliment de la legalitat vigent; han de promoure i respectar els drets humans i les llibertats dels ciutadans i de les ciutadanes; han d’evitar tota actuació que pugui produir discriminació per raó de naixença, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social, i han de vetlar per l’interès general evitant el conflicte d’interessos. No han d’acceptar cap tracte de favor o situació que impliqui privilegi o avantatge injustificat.
Les activitats públiques rellevants dels governants i gestors públics han de ser transparents; aquests han d’administrar els recursos públics amb austeritat i evitar actuacions que puguin menyscabar la dignitat amb la qual s’ha d’exercir el càrrec públic.
Per això, aquesta Llei s’inspira en els principis que informen l’actuació dels governants i dels gestors públics de les Illes Balears.
L’efectivitat de l’aplicació dels principis informadors d’aquesta Llei no pot obviar l’establiment de mecanismes de control, que es concreten en la creació d’una institució específicament adreçada a preservar els principis que informen l’actuació dels governants i dels gestors públics de les Illes Balears.
Per això, es crea l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears i se la dota de les eines necessàries per reforçar l’autocontrol i assegurar les bones pràctiques en l’Administració pública i en el sector públic que s’hi relaciona.
Entre les funcions de l’Oficina destaca la tasca investigadora que se li encomana, atès que la persecució i la investigació dels casos de corrupció han passat a ser un dret de la societat que s’ha d’exercir mitjançant l’acció ciutadana. La tasca d’investigació és una de les eines més importants de la lluita contra el frau i la corrupció, i, en l’àmbit territorial de les Illes Balears, l’Oficina té com a objectiu prevenir i investigar possibles casos d’ús o de destinació fraudulents de fons públics o qualsevol aprofitament il·lícit, derivat de conductes que comportin conflicte d’interessos o l’ús particular d’informacions derivades de les funcions pròpies del personal al servei del sector públic. Aquesta Oficina pretén ser l’eina que ho possibiliti.
Així, l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears té com a finalitats principals fomentar els valors i els principis d’ètica pública i d’integritat; dur a terme el seguiment de les obligacions que estableixen aquesta i altres lleis, i prevenir i investigar activitats que resultin contràries a això.
Cal assenyalar que els organismes de control que hi ha a les Illes Balears s’han evidenciat necessaris però insuficients pel que fa a la lluita contra la corrupció.
Per tant, cal crear un organisme nou i específic, coordinat adequadament amb els ens de control existents, per evitar disfuncions i per establir patrons d’actuació conjunta, intercanviar informació i compartir experiències, la qual cosa necessàriament ha de dur a millorar els resultats de les polítiques públiques i a assolir el màxim grau de transparència.
La creació d’aquesta Oficina compleix allò que disposa l’article 6 de la Convenció de les Nacions Unides contra la corrupció, aprovada a Nova York el 31 d’octubre de 2003, pel fet que garanteix l’existència d’un òrgan especialitzat i independent encarregat de prevenir la corrupció.
L’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears s’adscriu al Parlament, la qual cosa la legitima i en garanteix la independència i autonomia, per tal de complir amb equanimitat i eficàcia les funcions encomanades.
Correspon al Parlament el control de l’actuació de l’Oficina i el nomenament i el cessament del director o directora, d’acord amb el que estableix aquesta Llei.
En la seva regulació, atenent els referents institucionals europeus, s’ha optat per un model més avançat pel que fa a l’autonomia en l’actuació de l’Oficina, amb la dotació, alhora, de funcions preventives en l’àmbit de la prospecció i de l’avaluació d’àrees de risc.
És necessari que els poders públics de les Illes Balears estableixin mecanismes d’informació a la societat, de control intern de les seves organitzacions i d’avaluació i gestió de riscs en matèria de lluita contra la corrupció. Aquestes funcions són complementàries però també importants, atès que l’Oficina pot instar un procés judicial i actuar com a institució adreçada a constatar eventuals irregularitats i desviacions del poder o com a denunciant qualificat, d’acord amb les seves funcions i potestats.
Des del vessant preventiu, es potencia el paper de la societat civil i s’atorga a l’Oficina la funció d’impulsar iniciatives destinades a fomentar la consciència i la participació ciutadanes a favor de la transparència i l’ètica en l’actuació pública, vertebrant un nou eix de control que pugui derivar en entitats de caràcter civil com, per exemple, observatoris ciutadans de lluita contra el frau o la corrupció.
L’àmbit d’actuació de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears comprèn el sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dels consells insulars, de la resta d’ens locals i d’altres òrgans estatutaris i ens públics, en el marc de les competències que estableix l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, sempre respectant el principi d’autonomia que en cada cas correspongui.
El compliment de les funcions de l’Oficina s’entén sens perjudici de les encomanades a altres òrgans, els quals complementa actuant en diferents estadis operatius, com ara la Intervenció General i institucions com el Síndic de Greuges o la Sindicatura de Comptes i els equivalents insulars i municipals, i amb exempció de les que corresponen, de manera exclusiva, a l’autoritat judicial i al ministeri fiscal.
Finalment, s’han establert els principis que informen el procediment d’actuació de l’Oficina en matèria d’investigació i inspecció, que han de ser objecte del desenvolupament normatiu. L’actuació de l’Oficina ha de respectar sempre els drets i les garanties dels ciutadans i el principi de proporcionalitat.
III
Aquesta Llei es desenvolupa en un títol preliminar i dos títols més, vint-i-sis articles, una disposició addicional, una disposició derogatòria i quatre disposicions finals.
El títol preliminar, «Disposicions generals», que està format per tres articles, recull l’objecte, l’àmbit d’aplicació i els principis generals.
El títol I estableix la creació de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears amb la finalitat de fomentar els valors i els principis que informen aquesta Llei i de dur a terme el seguiment de les obligacions que estableixen aquesta i altres lleis, així com prevenir i investigar activitats que resultin contràries a això.
Per garantir-ne la independència i l’autonomia funcional, l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears s’adscriu al Parlament de les Illes Balears.
El títol II regula les obligacions dels càrrecs públics en relació amb la informació sobre retribucions i declaracions patrimonials.
TÍTOL PRELIMINAR
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
Objecte
L’objecte d’aquesta Llei és crear i regular l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, que s’adscriu al Parlament de les Illes Balears i que actua amb independència de les administracions públiques en l’exercici de les seves funcions.
Article 2
Àmbit subjectiu i objectiu d’aplicació
1. Aquesta Llei és aplicable a:
a. El Govern de les Illes Balears, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i els ens del sector públic instrumental, integrat pels organismes autònoms, les entitats públiques empresarials, les societats mercantils públiques, les fundacions del sector públic i els consorcis que estiguin sota la dependència de l’Administració de la Comunitat Autònoma o que hi estiguin vinculats.
b. Els consells insulars i els ens que en depenen o s’hi vinculen.
c. Els municipis i altres ens de l’Administració local de les Illes Balears, i també els ens que en depenen o s’hi vinculen.
d. El Parlament de les Illes Balears.
e. La Sindicatura de Comptes, el Consell Consultiu, el Consell Econòmic i Social, l’Agència Tributària de les Illes Balears i, en general, tots els òrgans estatutaris i les entitats públiques de les Illes Balears.
f. La Universitat de les Illes Balears.
2. En conseqüència, entren en l’àmbit d’aplicació de la Llei les activitats que, susceptibles de generar frau, corrupció o una situació d’il·legalitat que afecti els interessos generals, duguin a terme els càrrecs públics següents:
a. Els membres del Govern de les Illes Balears, la resta d’alts càrrecs i el personal eventual de l’Administració autonòmica, sigui quina sigui la seva denominació.
b. Les persones titulars dels òrgans directius dels ens que formen el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
c. Els membres dels òrgans de govern, els càrrecs electes, altres alts càrrecs i el personal eventual dels consells insulars i de la resta d’entitats locals de les Illes Balears, sigui quina sigui la seva denominació.
d. Els diputats i diputades del Parlament de les Illes Balears.
e. Els càrrecs públics de qualsevol dels òrgans estatutaris i legals.
f. Les persones titulars dels òrgans directius de la Universitat de les Illes Balears.
g. Les persones titulars dels òrgans directius de qualsevol entitat o organisme, de dret públic o privat, dependent de qualsevol d’aquests òrgans o que hi estigui vinculat, en tots els aspectes en què aquesta Llei ho determini expressament.
3. L’actuació de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció, addicionalment, en la mesura que calgui per complir les seves funcions, pot incloure les activitats de persones físiques i jurídiques, públiques o privades, que, independentment de la seva forma jurídica, siguin perceptores de subvencions públiques, a l’efecte de comprovar la destinació i l’ús de subvencions; gestionin fons públics; prestin serveis públics i els gestionin mitjançant qualsevol de les modalitats de gestió de serveis públics previstes en dret, o exerceixin potestats administratives, en relació amb la gestió comptable, econòmica i financera del servei o l’obra i amb les altres obligacions que derivin del contracte o de la llei.
Article 3
Principis generals
Aquesta Llei s’inspira en els principis següents:
a. Principis d’integritat, objectivitat, neutralitat, imparcialitat, confidencialitat i dedicació al servei públic.
b. Principis de legalitat, eficàcia, eficiència i economia en el compliment dels objectius i finalitats públics.
c. Principi de responsabilitat i rendició de comptes.
TÍTOL I
OFICINA DE LLUITA CONTRA LA CORRUPCIÓ DE LES ILLES BALEARS
Capítol I
Disposicions generals
Article 4
Naturalesa i finalitats
1. Amb la finalitat de fomentar els valors i els principis que informen aquesta Llei, i de fer el seguiment de les obligacions que estableix la legalitat vigent, així com de prevenir i investigar activitats que resultin contràries a això, es crea l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, adscrita al Parlament de les Illes Balears.
2. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció exerceix les seves funcions amb independència plena i autonomia funcional, sotmesa a aquesta Llei i a la resta de l’ordenament jurídic.
Article 5
Funcions
L’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears té les funcions següents:
a. En relació amb l’ètica pública:
1r. Fomentar els valors i els principis d’ètica pública, de transparència i d’integritat, i vetlar perquè es compleixin, amb una incidència especial en la gestió de serveis públics, de contractacions, de convenis i d’ajuts i subvencions.
2n. Estudiar, promoure i impulsar l’aplicació de bones pràctiques en relació amb la transparència en la gestió pública i amb la prevenció i la lluita contra la corrupció.
3r. Col·laborar, a sol·licitud de l’òrgan o la institució competents, en la formació del personal en tot allò a què fa referència aquesta Llei.
4t. Fer assessorament i formular propostes i recomanacions al Parlament, al Govern de les Illes Balears i als òrgans de govern dels consells insulars, dels municipis i de la resta de les administracions públiques de l’àmbit territorial de les Illes Balears i dels ens que en depenen o s’hi vinculen, amb l’objectiu d’adoptar mesures per assolir més transparència en la gestió del sector públic i de prevenció i lluita contra la corrupció.
5è. Establir relacions de col·laboració i d’elaboració de propostes d’actuació amb organismes de l’Estat, de les comunitats autònomes o de la Unió Europea, amb funcions similars.
b. En relació amb la integritat:
1r. Gestionar el Registre de declaracions patrimonials i d’activitats en els termes que regula aquesta Llei. A aquest efecte, és l’encarregada de requerir a les persones de qui s’hagi disposat el nomenament o el cessament en un càrrec públic que compleixin les obligacions previstes en aquesta Llei; també és la responsable de la custòdia, la seguretat i la indemnitat de les dades i els documents que figurin en aquest Registre, a més de la publicació de la informació d’acord amb aquesta Llei, la normativa que regula la publicitat activa i la protecció de dades.
2n. Comprovar i investigar la justificació de les variacions en forma d’increment del patrimoni dels càrrecs públics. A aquest efecte, l’Oficina ha d’actuar per iniciativa pròpia, justificada amb un informe motivat.
3r. Vetlar pel compliment del règim d’incompatibilitats dels càrrecs públics.
4t. Dirimir els casos de conflictes d’interessos.
c. En relació amb la prevenció, la investigació i la lluita contra la corrupció:
1r. Dur a terme estudis i anàlisis de riscs previs en activitats relacionades amb els contractes, els ajuts o les subvencions públics, inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei, que permetin fer la inspecció o el seguiment de la dita activitat, o com a suport als serveis d’auditoria o intervenció de la Comunitat Autònoma.
2n. Promoure i impulsar mesures en matèria de lluita contra la corrupció i contra qualsevol activitat il·legal o contrària als interessos generals o a la deguda gestió dels fons públics, inclosa la comunicació a l’autoritat judicial o al ministeri fiscal del resultat de les investigacions, quan sigui procedent.
3r. Prevenir i alertar en relació amb conductes del personal i dels càrrecs públics que comportin conflicte d’interessos, que consisteixin en l’ús o abús, en benefici privat, d’informacions que tenguin per raó de les seves funcions, o que tenguin o puguin tenir com a resultat la destinació o l’ús irregulars de fons públics o de qualsevol altre aprofitament contrari a l’ordenament jurídic.
4t. Investigar o inspeccionar possibles casos d’ús o destinació irregulars de fons públics, i també les conductes oposades a la integritat o contràries als principis d’objectivitat, eficàcia i submissió plena a la llei i al dret.
5è. Elaborar els dictàmens sol·licitats per comissions d’investigació sobre assumptes en relació amb els quals hi hagi indicis d’ús o destinació irregulars de fons públics o d’un ús il·legítim i en benefici privat de la condició pública d’un càrrec. A l’efecte del que estableix aquesta disposició, el director o directora de l’Oficina ha d’informar d’ofici els òrgans competents perquè exerceixin les iniciatives que els corresponguin.
Article 6
Delimitació de les funcions
1. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears actua en tot cas en col·laboració, i amb el respecte a les funcions que els corresponen, amb altres òrgans estatutaris i entitats públiques de les Illes Balears que exerceixen competències de control i supervisió de l’actuació del Govern, de les administracions públiques i de la resta d’ens del sector públic. El reglament de funcionament i de règim intern de l’Oficina ha de regular el procediment específic d’actuació en els casos d’exercici de funcions concurrents amb altres òrgans.
2. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció no té competències en les funcions i matèries que corresponen a l’autoritat judicial, al ministeri fiscal i a la policia judicial, ni pot investigar els mateixos fets que siguin objecte de les seves investigacions. En el supòsit que l’autoritat judicial o el ministeri fiscal iniciïn un procediment per determinar la rellevància penal d’uns fets que constitueixin alhora l’objecte d’actuacions d’investigació de l’Oficina, aquesta ha d’interrompre tot seguit les dites actuacions i aportar immediatament tota la informació de què disposi, a més de proporcionar el suport necessari constituint-se com a òrgan de suport i col·laboració amb l’autoritat judicial i el ministeri fiscal, especialment en les tasques d’anàlisi i investigació.
3. Quan les investigacions de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció afectin el Parlament de les Illes Balears, els ens estatutaris, les administracions insulars i locals, la Universitat de les Illes Balears i, en general, els ens que gaudeixen d’autonomia reconeguda constitucionalment o estatutàriament, s’han de dur a terme de manera que es garanteixi el degut respecte a la seva autonomia.
Capítol II
Organització i règim de funcionament
Secció 1a
Organització i règim jurídic
Article 7
Organització i règim jurídic
1. L’organització, el règim jurídic i el funcionament de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears s’han de regular mitjançant un reglament de règim interior, l’aprovació del qual correspondrà al Parlament de les Illes Balears, per mitjà de la comissió corresponent. El reglament i les seves modificacions s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Les persones que exerceixin la seva activitat a l’Oficina de Lluita contra la Corrupció estan obligades a guardar secret de tot el que coneguin per raó de la seva funció en els termes legalment establerts, deure que perdura després que cessin en l’exercici del càrrec. L’incompliment d’aquest deure de secret dóna lloc a la responsabilitat que, en cada cas, pertoqui.
3. El personal de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció està sotmès al mateix règim disciplinari establert per al personal al servei de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb les especificitats que fixi el reglament de funcionament i règim intern de l’Oficina.
Article 8
Deure de col·laboració
1. Les administracions i els ens públics inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei han d’auxiliar amb celeritat i diligència l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears en l’exercici de les funcions que li corresponen i li han de comunicar, d’una manera immediata, qualsevol informació de què disposin relativa a fets el coneixement dels quals sigui competència de l’Oficina.
2. El deure de col·laboració amb l’Oficina de Lluita contra la Corrupció afecta també les persones físiques o jurídiques privades incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei.
3. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció ha de cooperar amb les comissions parlamentàries d’investigació en l’elaboració de dictàmens sobre assumptes en relació amb els quals hi hagi indicis d’ús o destinació irregulars de fons públics o d’ús il·legítim i en benefici privat de la condició pública d’un càrrec, sempre que sigui requerida.
4. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció ha de cooperar amb l’Administració General de l’Estat, a la qual pot demanar, en els termes i les condicions establerts per l’ordenament jurídic, les dades i els antecedents quan li calguin per complir les funcions i les potestats que aquesta Llei li atorga en l’àmbit de les Illes Balears i dins el marc de les competències establertes per l’Estatut d’autonomia i la resta de l’ordenament jurídic.
5. El personal al servei de les entitats públiques de les Illes Balears, els càrrecs públics i els particulars inclosos en l’àmbit d’actuació de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció que impedeixin o dificultin l’exercici de les funcions d’aquesta Oficina o que es neguin a facilitar-li els informes, els documents o els expedients que els siguin requerits incorren en les responsabilitats que la legislació vigent estableix.
6. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció ha de deixar constància expressa de l’incompliment injustificat o de la contravenció del deure de col·laboració i ha de comunicar-lo a la persona, autoritat o òrgan afectat perquè pugui al·legar el que consideri convenient. A més, es pot fer constar aquesta circumstància en la memòria anual de l’Oficina o en l’informe extraordinari que s’elevi a la comissió parlamentària corresponent, si escau.
Article 9
Cooperació institucional i societat civil
1. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, per acomplir les tasques que té encomanades i en l’àmbit que li és propi, pot proporcionar la col·laboració, l’assistència i l’intercanvi d’informació amb altres òrgans i institucions de caràcter públic per mitjà de plans i programes conjunts, convenis i protocols que fixin els termes de la col·laboració, sempre que així ho permetin les respectives normes aplicables a les institucions intervinents.
2. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció s’estableix com una entitat de cooperació i relació permanent amb l’autoritat judicial, el ministeri fiscal, el Síndic de Greuges, la Sindicatura de Comptes, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, els òrgans d’intervenció dels consells insulars i municipals, i també amb els òrgans que tenen competències de control, supervisió i protectorat de les persones jurídiques públiques i privades instrumentals. A aquest efecte, i dins els supòsits legals, l’Oficina ha d’aportar tota la informació de què disposi i ha de proporcionar el suport necessari a la institució o a l’òrgan que dugui a terme la investigació o la fiscalització corresponent.
3. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció es relaciona amb les institucions autonòmiques, estatals, comunitàries i internacionals que tenen competències o que compleixen funcions anàlogues.
4. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció es relaciona amb el Parlament per mitjà de la comissió parlamentària que s’estableixi. Aquesta comissió ha d’exercir el control de l’actuació de l’Oficina i li correspon també la comprovació dels requisits exigits al candidat o candidata a director o directora abans de l’elecció pel Ple del Parlament.
5. L’Oficina es relaciona amb el Govern per mitjà del president o presidenta o del conseller o consellera que es determini, i amb la resta d’ens públics per mitjà de l’òrgan unipersonal que els representi; tot això, sens perjudici que, en l’exercici de les seves funcions, pot adreçar comunicacions i sol·licituds directament als òrgans superiors i directius d’aquests ens.
6. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció pot adoptar iniciatives destinades a fomentar la consciència i la participació ciutadanes a favor de la transparència i l’ètica del sector públic i impulsar dins el sector privat l’establiment de mecanismes d’autoregulació a fi d’evitar pràctiques irregulars, amb una incidència especial en les empreses licitadores i adjudicatàries de contractes o beneficiàries de subvencions i ajuts públics.
Secció 2a
Règim de funcionament
Article 10
Potestats d’investigació i inspecció
1. En l’exercici de les funcions d’investigació i inspecció, l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears pot accedir a qualsevol informació que es trobi en poder dels òrgans, els organismes públics o les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, inclosos en el seu àmbit d’actuació. En el cas dels particulars, les potestats d’inspecció s’han de limitar a les activitats relacionades amb els contractes, els ajuts o les subvencions públiques atorgades. En tot cas, l’accés a la informació ha d’estar justificat, s’ha de motivar la relació amb l’activitat investigada i se n’ha de deixar constància en l’expedient
2. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció o, per delegació expressa, el director adjunt o directora adjunta o un funcionari o funcionària de l’Oficina que tengui atribuïdes funcions d’investigació i inspecció poden:
a. Personar-se en qualsevol oficina o dependència de l’Administració o centre afecte a un servei públic per sol·licitar informació, fer comprovacions in situ i examinar els documents, els expedients, els llibres, els registres, la comptabilitat i les bases de dades, sigui quin sigui el suport en què estiguin enregistrats, i també els equips físics i logístics utilitzats, acreditant la condició d’autoritat o agent de l’Oficina.
b. Fer les entrevistes personals que s’estimin convenients, tant a la dependència administrativa corresponent com a la seu de l’Oficina. Les persones entrevistades que tenguin o que es pugui deduir que tenen algun tipus de responsabilitat, poden anar acompanyades i ser assistides per la persona que designin. Així mateix, tenen els drets i les garanties que estableix la legislació vigent, inclosos els drets a guardar silenci i a l’assistència lletrada.
c. Accedir, si així ho permet la legislació vigent, a la informació de comptes bancaris en què s’hagin pogut fer pagaments o disposicions de fons relacionats amb procediments d’adjudicació de contractes públics o d’atorgament d’ajudes o subvencions públiques, per mitjà del requeriment oportú.
d. Determinar, a l’efecte de garantir la indemnitat de les dades que es puguin recollir, que es facin còpies autèntiques dels documents obtinguts, sigui quin sigui el suport en què es trobin emmagatzemades.
Article 11
Confidencialitat de les investigacions i protecció de dades
1. Les actuacions de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears s’han de dur a terme assegurant en tot cas la reserva màxima per evitar perjudicis a la persona o a l’entitat investigades i com a salvaguarda de l’eficàcia del procediment jurisdiccional o administratiu que es pugui iniciar en conseqüència.
2. Els membres de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció, per garantir la confidencialitat de les investigacions, estan subjectes al deure de secret, que perdura també després que cessin en el càrrec. L’incompliment d’aquest deure dóna lloc a l’obertura d’una investigació interna i a la incoació, si escau, de l’expedient disciplinari pertinent, del qual el director o directora de l’Oficina ha de donar compte a la comissió parlamentària corresponent en el termini d’un mes. Les normes d’actuació i de règim interior de l’Oficina han d’establir mesures preventives i disciplinàries per assegurar el compliment del deure de secret.
3. Les dades obtingudes per l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, com a conseqüència de les potestats d’investigació i inspecció que aquesta Llei li atribueix, especialment les de caràcter personal, tenen la protecció de confidencialitat establerta per la legislació vigent.
4. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció no pot divulgar les dades ni posar-les en coneixement d’altres persones o institucions que no siguin les que, d’acord amb les disposicions vigents, poden conèixer-les per raó de les seves funcions, i tampoc no pot utilitzar aquestes dades amb finalitats diferents de les de la lluita contra la corrupció i contra qualsevol altra activitat il·legal connexa.
5. Les obligacions de secret i de reserva màxima són especialment exigibles en els casos de dades protegides per secrets comercials, industrials i empresarials, i en els supòsits de licitacions i altres procediments contractuals en què la confidencialitat és susceptible de proporcionar al titular avantatges competitius. En aquests supòsits, la informació que sol·liciti l’Oficina ha de ser la necessària per dur a terme la funció investigadora i inspectora i el tractament de la informació ha de garantir que no es causa cap perjudici que limiti la competitivitat ni comprometi la protecció eficaç contra la competència deslleial.
Article 12
Garanties procedimentals
1. El reglament de funcionament i de règim intern de l’Oficina ha de regular el procediment per dur a terme les funcions inspectores i investigadores de manera que es garanteixin els drets a la defensa i a la presumpció d’innocència de les persones investigades i respectant en tot cas el que disposa aquest article.
2. Quan l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears determini la possibilitat de la implicació individual en un fet que és objecte d’investigació n’ha d’informar immediatament la persona afectada i li ha de donar tràmit d’audiència.
3. En els casos en què s’exigeixi el manteniment d’un secret absolut en benefici de la inspecció, aquesta comunicació i el tràmit d’audiència es poden diferir. En cap cas, l’Oficina de Lluita contra la Corrupció no pot formular o emetre conclusions personalitzades ni fer referències nominals en els seus informes i exposicions raonades si la persona afectada no ha tingut prèviament la possibilitat real de conèixer els fets, de manera que pugui fer al·legacions i aportar els documents que consideri oportuns, els quals s’han d’incorporar a l’expedient.
4. Si les investigacions de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció afecten personalment alts càrrecs, funcionaris, directius o empleats públics o privats, se n’ha d’informar la persona responsable de la institució, de l’òrgan o de l’ens de qui depenen o en què presten serveis, llevat dels casos que exigeixen el manteniment d’un secret absolut en benefici de la investigació, en els quals aquesta comunicació s’ha de diferir.
Article 13
Memòria anual
1. Dins els tres primers mesos de cada anualitat, l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears ha d’elaborar una memòria anual descriptiva del conjunt d’actuacions desenvolupades durant l’any anterior, en la qual s’ha de recollir una anàlisi global de les conclusions derivades de l’actuació investigadora i inspectora, i la proposta de mesures que es considerin apropiades, així com la referència a les mesures o actuacions adoptades pels òrgans competents.
No s’hi han d’incloure les dades personals que permetin la identificació de les persones afectades tret que aquestes siguin públiques com a conseqüència d’una sentència ferma. En tot cas, hi han de constar el nombre i el tipus d’actuacions empreses, amb la indicació expressa dels expedients iniciats, la dedicació, el temps i els recursos utilitzats, els resultats de les investigacions practicades i l’especificació de les recomanacions i els requeriments cursats a les administracions i ens públics, i també les seves al·legacions.
La memòria ha de contenir, també, els expedients tramitats que hagin estat tramesos a l’autoritat judicial o al ministeri fiscal, les variacions corresponents a la gestió del personal propi i la liquidació del pressupost de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de l’exercici anterior.
2. La memòria anual s’ha de trametre a la Mesa del Parlament, per tal que la traslladi a la comissió corresponent, la qual, en els termes que prevegi el Reglament del Parlament i amb la compareixença prèvia del director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció, pot adoptar les resolucions que consideri oportunes.
Secció 3a
Tramitació del procediment
Article 14
Inici d’actuacions
1. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears inicia d’ofici les actuacions en els casos següents:
a. Per iniciativa pròpia, quan tengui coneixement de fets o conductes que requereixin ser investigats, inspeccionats o dels quals es faci un seguiment, amb la determinació prèvia de la versemblança; també quan, una vegada feta una anàlisi de risc prèvia, els indicadors de risc aconsellin la inspecció o el seguiment de les activitats esmenades.
b. Per iniciativa del Parlament de les Illes Balears, a sol·licitud de la comissió parlamentària corresponent o del president o presidenta, com a conseqüència de la creació d’una comissió d’investigació.
2. La durada de les actuacions d’investigació de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció no pot excedir el termini de sis mesos comptadors a partir de l’acord d’iniciació, llevat que les circumstàncies o la complexitat del cas facin indispensable acordar-ne una pròrroga. En aquest cas, el director o directora de l’Oficina ha de justificar davant la comissió parlamentària corresponent la pròrroga del termini, per un període màxim de tres mesos.
3. Qualsevol persona pot adreçar-se a l’Oficina de Lluita contra la Corrupció per comunicar presumptes actes de corrupció, pràctiques fraudulentes o conductes il·legals que afectin els interessos generals o la gestió dels fons públics. En aquest cas, s’ha d’acusar recepció de l’escrit o de la comunicació rebuts. La persona informant pot sol·licitar que es guardi la confidencialitat sobre la seva identitat i el personal de l’Oficina està obligat a mantenir-la, excepte en el cas que rebi un requeriment judicial.
4. Les autoritats, els empleats públics i tots els que compleixen funcions públiques o treballen en entitats o organismes públics han de comunicar immediatament a l’Oficina de Lluita contra la Corrupció els fets que detectin i puguin ser considerats constitutius de corrupció o conductes fraudulentes o il·legals contraris als interessos generals, sens perjudici de les altres obligacions de comunicació que estableix la legislació processal penal. També en aquest cas, la persona informant pot sol·licitar que es guardi la confidencialitat sobre la seva identitat i el personal de l’Oficina està obligat a mantenir-la, excepte en el supòsit que rebi un requeriment judicial.
Article 15
Mesures cautelars
Durant la tramitació dels procediments sancionadors i disciplinaris, el director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears pot sol·licitar raonadament a l’òrgan competent que adopti les mesures cautelars oportunes, si l’eficàcia i el resultat de les investigacions en curs o l’interès públic així ho exigeixen.
L’òrgan competent, si ho creu convenient, pot acordar i mantenir aquestes mesures fins que el director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció comuniqui el resultat de les seves actuacions.
Article 16
Conclusió de les actuacions
1. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears ha d’emetre un informe raonat sobre les conclusions de les investigacions, que ha de trametre a l’òrgan que en cada cas correspongui, el qual, posteriorment i en un termini de trenta dies, ha d’informar el director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció sobre les mesures adoptades o, si escau, els motius que l’impedeixen actuar d’acord amb les recomanacions i els recordatoris formulats.
2. Si en el curs de les actuacions empreses per l’Oficina de Lluita contra la Corrupció s’observen indicis que s’han comès infraccions disciplinàries o han tingut lloc conductes o fets presumiblement delictius, el director o directora de l’Oficina ho ha de comunicar a l’òrgan que en cada cas correspongui i també, de manera immediata, al ministeri fiscal o a l’autoritat judicial en cas d’indici de delicte.
3. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció pot adreçar recomanacions raonades a les administracions i entitats públiques en què suggereixi la modificació, l’anul·lació o la incorporació de criteris amb la finalitat d’evitar les disfuncions o les pràctiques administratives susceptibles de millora, en els supòsits i les àrees de risc de conductes irregulars detectades.
4. Si la rellevància social o la importància dels fets que han motivat l’actuació de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció ho requereixen, el director o directora de l’Oficina pot presentar a la comissió parlamentària corresponent, a iniciativa pròpia o per resolució del Parlament, l’informe o els informes extraordinaris que corresponguin.
Capítol III
Òrgans de direcció i règim del personal
Article 17
Estatut personal del director o directora
1. Al capdavant de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears hi ha un director o directora, que exerceix el càrrec amb plena independència i inamovibilitat, no rep instruccions de cap autoritat en l’exercici de les seves funcions i actua sotmès o sotmesa a la llei i al dret.
2. El director o directora té la condició d’autoritat pública i està sotmès o sotmesa al règim d’incompatibilitats que preveu aquesta Llei. Ha de tenir dedicació exclusiva a aquesta funció i, si escau, quedarà en la situació administrativa de serveis especials en l’Administració d’origen.
3. No pot estar afiliat o afiliada a cap partit polític, sindicat ni associació empresarial.
4. El mandat del director o directora és de cinc anys i no pot ser reelegit o reelegida.
Article 18
Incompatibilitats
1. La condició de director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears és incompatible amb:
a. Qualsevol mandat representatiu en l’àmbit estatal, autonòmic, insular i local.
b. La condició de membre del Consell Consultiu, del Tribunal Constitucional, del Síndic de Greuges i de la Sindicatura de Comptes o qualsevol càrrec designat pel Parlament de les Illes Balears, el Congrés dels Diputats o el Senat de l’Estat.
c. Qualsevol càrrec polític o funció administrativa de l’Estat, de les comunitats autònomes, dels ens insulars o locals i dels ens que hi estan vinculats o en depenen, i també dels organismes o institucions comunitaris o internacionals.
d. L’exercici de qualsevol activitat professional, mercantil o laboral.
e. L’exercici en actiu de les carreres judicial i fiscal.
f. Qualsevol càrrec directiu o d’assessorament en associacions, fundacions i altres entitats sense ànim de lucre.
Al director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció li és aplicable el règim d’incompatibilitats que estableix la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció, en una situació d’incompatibilitat que l’afecti, ha de cessar en l’activitat incompatible dins el mes següent al nomenament i abans de prendre possessió. Si no ho fa, s’entén que no accepta el nomenament.
3. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció, en el cas d’incompatibilitat sobrevinguda, s’entén que opta per l’activitat incompatible des de la data en què s’hagi produït.
Article 19
Selecció, designació i nomenament del director o directora
1. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears és elegit pel Parlament de les Illes Balears mitjançant votació per majoria de tres cinquenes parts dels seus membres, entre persones de competència reconeguda que compleixin les condicions d’idoneïtat, honorabilitat i independència necessàries per exercir el càrrec i que estiguin en possessió d’una titulació universitària idònia per a les funcions atribuïdes o que pertanyin a un cos funcionarial adscrit al subgrup de titulació A1 i tenguin més de deu anys d’experiència professional acreditada.
2. Si no obté la majoria requerida, s’ha de sotmetre a una segona votació, en la mateixa sessió del Ple, en què requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la cambra per ser elegit o elegida.
3. Els grups parlamentaris poden proposar a la Mesa del Parlament les candidatures a director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció i, una vegada comprovat el compliment dels requisits i de les condicions, la presidència del Parlament ha de proposar a la cambra la designació de la persona proposada que compti amb més suport.
4. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció és nomenat o nomenada pel president o presidenta del Parlament i ha de prendre possessió del càrrec en el termini d’un mes des de la data de la publicació del nomenament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció està subjecte a avaluació de l’acompliment d’acord amb els criteris d’eficàcia i eficiència, responsabilitat per la seva gestió i control de resultats en relació amb els objectius que li hagin estat fixats.
Article 20
Cessament
1. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears cessa per alguna de les causes següents:
a. Renúncia.
b. Extinció del mandat en expirar-ne el termini.
c. Incompatibilitat sobrevinguda, amb dret de tràmit d’audiència.
d. Incapacitat declarada per decisió judicial ferma.
e. Inhabilitació per a l’exercici dels drets polítics declarada per decisió judicial ferma.
f. Investigació amb adopció de mesures cautelars, obertura de judici oral o condemna mitjançant sentència ferma a causa de delicte.
g. Negligència notòria i greu en el compliment de les obligacions i els deures del càrrec, acreditada mitjançant el procés d’avaluació de l’acompliment.
2. En el cas que la causa sigui la determinada per la lletra g de l’apartat anterior, el cessament del director o directora ha de ser proposat per la comissió parlamentària corresponent, a la qual el director o directora té dret d’assistir i fer ús de la paraula, i ho ha d’acordar el Ple del Parlament per majoria de tres cinquenes parts. Si no s’aconsegueix la majoria requerida, s’ha de fer una segona votació, en la mateixa sessió plenària, en la qual és suficient el vot favorable de la majoria absoluta dels membres de la cambra. En tots els altres casos, el cessament és resolt pel president o presidenta del Parlament.
3. Un cop produït el cessament del director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció, s’inicia el procediment per elegir el nou director o directora. En el cas que s’esdevingui la causa determinada per la lletra b de l’apartat primer, el director o directora ha de continuar exercint en funcions el seu càrrec fins a la presa de possessió del nou director o directora. En els altres supòsits ha d’exercir les funcions el director adjunt o directora adjunta o el funcionari o funcionària designat en substitució, fins a la presa de possessió del nou director o directora.
4. El director adjunt o directora adjunta, si n’hi ha, cessa automàticament en el moment de la presa de possessió del càrrec del nou director o directora, tret que aquest decideixi la continuïtat en el càrrec, de manera indefinida o per un període temporal determinat.
Article 21
El director adjunt o directora adjunta
1. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, amb la conformitat prèvia de la comissió parlamentària corresponent, pot decidir la necessitat d’ocupar el càrrec de director adjunt o directora adjunta amb persones que pertanyin a un cos funcionarial de qualsevol administració pública adscrit al subgrup de titulació A1 i tenguin més de deu anys d’experiència professional acreditada, a qui són aplicables les condicions d’elegibilitat i les incompatibilitats corresponents al director o directora. La selecció ha d’atendre els principis de mèrit i capacitat i els criteris d’idoneïtat i s’ha de dur a terme mitjançant un procediment que garanteixi la publicitat i la concurrència.
2. Correspon al director adjunt o directora adjunta col·laborar amb el director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció en les tasques que aquest li encomani, substituir-lo en cas d’absència o incapacitat temporal i assumir les funcions que d’acord amb la llei li delegui.
3. El director adjunt o directora adjunta assumeix interinament les funcions del director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció en els supòsits que estableix l’article anterior.
4. Si no s’ocupa el càrrec de director adjunt o directora adjunta, n’exercirà les funcions un funcionari o funcionària de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció que tengui atribuïdes funcions d’investigació i inspecció i que sigui designat pel director o directora.
Article 22
Personal de l’Oficina
1. L’Oficina de Lluita contra la Corrupció ha de disposar del personal necessari per a l’exercici de les seves funcions.
2. Els llocs de treball de l’Oficina tenen naturalesa funcionarial i s’han de proveir pel sistema de concurs de mèrit específic. El procediment ha de garantir els principis d’igualtat, mèrit, capacitat, publicitat i idoneïtat, l’apreciació dels quals correspon a una comissió de valoració formada d’acord amb els principis de professionalitat i especialització i paritat dels seus membres, i d’acord amb les previsions que estableix l’Estatut bàsic de l’empleat públic.
3. Correspon a la Direcció de l’Oficina establir les bases i el sistema de provisió dels llocs de treball, per a la qual cosa pot comptar amb el suport de l’Escola Balear d’Administració Pública.
4. L’adjudicació dels llocs de treball correspon a la Direcció de l’Oficina.
5. El personal al servei de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció s’ha de regir pel que disposa aquesta Llei i el reglament de règim interior. En tot allò que no s’hi prevegi, li és aplicable supletòriament la legislació sobre funció pública del personal al servei de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
6. A l’inici de cada mandat, la Direcció ha de presentar a la Mesa del Parlament la relació de llocs de treball del personal, que ha de ser aprovada per la comissió parlamentària corresponent, i també qualsevol modificació que es dugui a terme amb posterioritat.
TÍTOL II
OBLIGACIONS DELS CÀRRECS PÚBLICS
Article 23
Informació sobre retribucions i declaracions patrimonials
1. Els càrrecs públics inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei tenen l’obligació de formular una declaració patrimonial que abasti la totalitat dels seus béns, drets, obligacions i activitats, en els termes que estableix aquesta Llei, i que ha de quedar sota la responsabilitat de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, a la qual correspon, també, donar-hi publicitat a través la pàgina web institucional.
2. La publicitat s’ha d’oferir classificada per administracions o entitats a les quals pertanyin els càrrecs públics. Cada administració o entitat ha de fer l’enllaç corresponent per donar també publicitat en els mateixos termes a través de la pàgina web institucional. En tot cas, s’han d’ometre les dades relatives a la localització concreta dels béns immobles i s’ha de garantir la privacitat i la seguretat dels seus titulars.
Article 24
Registre de declaracions patrimonials i d’activitats
1. Es crea el Registre de declaracions patrimonials i d’activitats, adscrit a l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, que ha de contenir les declaracions aportades pels càrrecs públics compresos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei.
2. Així mateix, s’han d’incorporar al Registre de declaracions patrimonials i d’activitats les declaracions anuals de l’impost sobre la renda corresponents a l’any immediatament anterior al de la presa de possessió.
3. Les declaracions patrimonials i d’activitats i les declaracions de renda són públiques. En tot cas, s’hi han d’ometre les dades referents a la localització concreta dels béns immobles i s’ha de garantir la privacitat i la seguretat dels titulars.
4. El Registre s’ha d’instal·lar en un sistema de gestió documental que garanteixi la inalterabilitat i la permanència de les dades.
Article 25
Declaracions patrimonials, de béns, drets, interessos i activitats
1. Els càrrecs públics compresos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei resten obligats a formular en el Registre de declaracions i activitats una declaració patrimonial, comprensiva de la totalitat dels seus béns, drets i obligacions patrimonials, interessos i activitats.
Voluntàriament, el cònjuge, la parella estable o la persona amb qui convisquin en anàloga relació d’afectivitat poden formular aquesta declaració, que serà aportada pel càrrec públic.
2. La declaració ha de comprendre, com a mínim, el següent:
a. La totalitat dels béns, els drets i les obligacions patrimonials que posseeixin o dels quals siguin titulars en el moment de la presa de possessió del càrrec públic i en el moment del cessament.
b. La totalitat de les activitats que exerceixen per si o mitjançant substitució o apoderament en el moment de la presa de possessió del càrrec públic i en el moment del cessament, i les que hagin exercit durant els dos anys anteriors a la presa de possessió en el càrrec.
c. Els valors o actius financers negociables.
d. Les participacions societàries.
e. L’objecte social de les societats de qualsevol tipus a les quals tenguin interessos el càrrec públic, el seu cònjuge, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial, la parella estable o la persona que hi convisqui en anàloga relació d’afectivitat, i els fills dependents i les persones tutelades.
f. Les societats amb participació d’aquelles altres que siguin objecte de declaració segons la lletra d anterior amb la referència dels seus respectius objectes socials.
g. Les relacions en matèria de contractació amb qualsevol administració pública o entitats amb participació, dels membres de la unitat familiar entesa d’acord amb allò que estableixen les normes relatives a l’impost sobre la renda de les persones físiques.
3. La declaració s’ha de fer en el termini improrrogable d’un mes comptador des de la data de presa de possessió i de cessament en cada càrrec públic.
4. Els càrrecs públics han d’aportar, juntament amb les declaracions inicials i les del cessament, anualment, una còpia de la darrera declaració tributària corresponent a l’impost sobre la renda de les persones físiques i a l’impost sobre el patrimoni que hagin tingut l’obligació de presentar a l’Administració tributària. També poden aportar la declaració voluntària del cònjuge, de la parella estable o de la persona amb qui convisquin en anàloga relació d’afectivitat, referida a aquests tributs.
Aquestes declaracions s’han de dipositar en el Registre com a informació complementària.
5. La declaració anual corresponent a l’impost sobre la renda de les persones físiques i, si escau, a l’impost sobre el patrimoni a què fa referència l’apartat anterior s’ha de presentar en el termini improrrogable d’un mes des de la conclusió dels terminis legalment establerts per a la presentació corresponent.
6. Els càrrecs públics compresos en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Llei que legalment puguin compatibilitzar la seva activitat amb el desenvolupament d’activitats privades, per compte propi o d’altri, han de formular a més una declaració de les activitats professionals, mercantils o laborals que exerceixin, i també de les que hagin exercit durant els dos anys anteriors a la seva presa de possessió en el càrrec, relatives a persones físiques o jurídiques que subscriguin o hagin subscrit contractes amb l’Administració autonòmica, insular o local o en siguin subcontractistes, o rebin o hagin rebut ajudes o subvencions provinents d’aquestes administracions.
7. La declaració a què es refereix l’apartat anterior s’ha d’executar en el termini improrrogable del mes següent a la data de presa de possessió en el càrrec. Aquesta declaració ha de ser actualitzada amb caràcter anual.
Article 26
Forma de les declaracions patrimonials, de béns, drets, interessos i activitats
L’Oficina de Lluita Contra la Corrupció de les Illes Balears ha d’establir el model de declaracions patrimonials de béns, drets, interessos i activitats.
Disposició addicional única
Supressió i integració de registres
1. Se suprimeixen el Registre d’interessos i activitats i el Registre de patrimoni dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, creats per l’article 8 de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i adscrits a l’Oficina d’Avaluació Pública de les Illes Balears per la disposició addicional primera de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears.
2. Se suprimeix el Registre de béns i drets patrimonials de càrrecs públics, creat per la disposició addicional divuitena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives.
3. Els elements dels registres que se suprimeixen s’integren en el Registre de declaracions patrimonials i d’activitats que regula aquesta Llei, adscrit a l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, a la qual correspon gestionar-lo i controlar-lo.
Disposició transitòria única
El Registre d’interessos i activitats i el Registre de patrimoni dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears creats per l’article 8 de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i adscrits a l’Oficina d’Avaluació Pública de les Illes Balears per la disposició addicional primera de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, i el Registre de béns i drets patrimonials de càrrecs públics, creat per la disposició addicional divuitena de la Llei 25/2006, continuaran la seva activitat fins que se’n faci efectiva la supressió i integració que estableix la disposició addicional única d’aquesta Llei.
Disposició derogatòria única
1. Es deroguen els capítols I i II del títol IV de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. Es deroga la disposició addicional divuitena de la Llei 25/2006, de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives.
3. Es deroguen l’apartat 3r de l’article 51.1 i la disposició addicional primera de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears.
4. Queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s’oposin al que estableix aquesta Llei.
Disposició final primera
Modificació de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
1. Es modifica l’article 14 de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que passa a tenir la redacció següent:
Article 14
Òrgan de gestió
1. El Consell de Govern o l’òrgan que es designi reglamentàriament serà l’encarregat de la gestió del règim d’incompatibilitats establert en aquesta Llei.
Aquest òrgan serà l’encarregat d’examinar i, si escau, de requerir, a aquells que siguin nomenats o cessats en un càrrec o lloc de treball dels indicats en l’article 2 d’aquesta Llei, el compliment de les obligacions derivades d’aquesta Llei.
2. Reglamentàriament, es desplegarà el contingut i l’abast del que disposa aquest article.
2. Es modifica l’article 15 de la Llei 2/1996, de 19 de novembre, d’incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que passa a tenir la redacció següent:
Article 15
Fets constitutius d’infracció
1. Es consideren infraccions molt greus del règim d’incompatibilitats i de control d’interessos els fets o les conductes següents:
a. L’incompliment de disposicions en matèria d’incompatibilitats, quan suposi el manteniment d’una situació incompatible.
b. La falsedat en les dades i en els documents que s’hagin de presentar o declarar.
2. Es consideren infraccions greus:
a. L’incompliment dels terminis o altres disposicions de procediment en matèria d’incompatibilitats, quan no suposi el manteniment d’una situació d’incompatibilitat.
b. L’omissió o la no aportació de les dades i dels documents que s’hagin de presentar o declarar d’acord amb allò que estableix aquesta Llei i que s’hagin requerit a aquest efecte.
c. La no declaració d’activitats o béns patrimonials en els registres corresponents en el termini establert quan, requerida a aquest efecte, no se’n produeixi la rectificació corresponent.
d. L’incompliment del deure d’inhibició o d’abstenció en els casos en què una norma així ho exigeixi.
3. Es considera falta lleu la no declaració d’activitats o de béns i drets patrimonials en els corresponents registres, dins els terminis establerts, quan s’esmeni després del requeriment a aquest efecte.
Disposició final segona
Modificació de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears
Es modifica l’article 39.1 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i del bon govern de les Illes Balears, que passa a tenir la redacció següent:
Article 39
Informació sobre retribucions i declaracions patrimonials
1. Els membres del Govern i els alts càrrecs tenen l’obligació de formular una declaració patrimonial que abasti la totalitat dels seus béns, drets i obligacions, en els termes que reglamentàriament s’estableixin, i que quedarà sota la responsabilitat de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció.
Disposició final tercera
Reglament de règim intern i desplegament reglamentari
1. El director o directora de l’Oficina de Lluita contra la Corrupció de les Illes Balears, en el termini de tres mesos des del seu nomenament, ha d’elaborar i trametre al Parlament el projecte de reglament de funcionament i de règim intern de l’Oficina perquè la comissió parlamentària que correspongui en dugui a terme la tramitació per a l’aprovació posterior.
2. Es faculta el Govern de les Illes Balears per dictar les disposicions reglamentàries que siguin necessàries per desplegar i executar aquesta Llei.
Disposició final quarta
Entrada en vigor
1. Aquesta Llei comença a vigir l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
2. Això no obstant, el títol II de la Llei produeix efectes des que es faci efectiva la supressió i integració dels registres a què fa referència la disposició addicional única d’aquesta Llei.
Palma, 1 d’abril de 2016
|
|
La presidenta |
|
El conseller de Presidència |
Francesca Lluch Armengol i Socias |
|
Marc Pons i Pons |
|