Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 3921
Formalització del Conveni Marc de Col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa amb vista a la posada en funcionament de l'estació d'autobusos situada en el complex denominat "Centro de Transferencia Intermodal y de Servicios"
Versió PDF
En compliment d'allò disposat a la clàusula Vuitena (Publicació) del Conveni Marc de Col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa amb vista a la posada en funcionament de l'estació d'autobusos situada en el complex denominat "Centro de Transferencia Intermodal y de Servicios", es fa públic que en data 7 d'abril de 2016 s'ha procedit a la signatura de l'esmentat conveni per part d'ambdues administracions, el text del qual es publica com Annex.
Així mateix, el conveni formalitzat es troba al portal web del Consell Insular d'Eivissa (www.conselldeivissa.es).
Annex: Conveni Marc de Col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa amb vista a la posada en funcionament de l'estació d'autobusos situada en el complex denominat "Centro de Transferencia Intermodal y de Servicios"
"Conveni Marc de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa amb vista a la posada en funcionament de l'estació d'autobusos situada en el complex denominat "Centro de Transferencia Intermodal y de Servicios"
A Eivissa, 7 d'abril de 2016
Reunits
D'una part, Sr. Vicente Torres Guasch, President del Consell Insular d'Eivissa (d'ara endavant CIE), actuant en nom i representació d'aquesta institució, en virtut del que disposa l'article 9.1 i 9.2.q) de la Llei 8/2000, de 27 d'octubre, de consells insulars.
D'una altra part, Sr. Rafael Ruiz González, Alcalde de l'Ajuntament d'Eivissa, actuant en nom i representació d'aquesta institució, d'acord amb el que disposa l'article 21.1.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (LRBRL).
Les parts intervenen en virtut dels seus respectius càrrecs, i en l'exercici de les facultats i atribucions que per ells tenen concedides, reconeixent-se mútuament capacitat i legitimació per subscriure el present conveni, i a aquest efecte
Exposen
I.- Que el CIE és el titular del servei públic corresponent a les línies de transport públic regular interurbà (supramunicipal) en autobús a la illa d'Eivissa, per efecte de la Llei 13/1998, de 23 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de transports terrestres i article 70.10 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears. Aquestes línies són qualificades de servei públic per la Llei 16/1987, de 30 de juliol, d'Ordenació dels Transports Terrestres (LOTT).
Així mateix, conforme a l'article 6.a) de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 28 de juny de 2014) correspon als consells insulars, exercir, com a pròpies, totes les competències executives i de gestió en matèria de transport públic regular de viatgers per carretera i les seves activitats auxiliars i complementàries que es realitzin dins del seu àmbit insular, d'acord amb la normativa aplicable.
II.- Que l'Ajuntament d'Eivissa ostenta competències conforme a l'article 25.2 b) i g) LRBRL en protecció contra la contaminació acústica i atmosfèrica en zones urbanes, tràfic, estacionament de vehicles, mobilitat i transport col·lectiu urbà, i que conforme a l'article 7 del Reial decret Legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre Tràfic, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Vial, li correspon l'ordenació i el control del tràfic en les vies urbanes de la seva titularitat i la regulació, mitjançant disposició de caràcter general, dels usos de les vies urbanes.
Així mateix, conforme a l'article 7 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, correspon als ajuntaments, entre unes altres, ordenar i gestionar el transport públic i privat de viatgers, atorgar les autoritzacions de transport públic de viatgers d'àmbit municipal, tant de caràcter regular com a discrecional, així com exercir les funcions de control, inspecció, vigilància i sanció relacionades amb les mateixes.
III.- Les estacions de transport per carretera estan regulades en el Capítol V del Títol IV la LOTT com una activitat auxiliar i complementària del transport per carretera. Dins d'aquestes, es troben les estacions de viatgers (article 127 LOTT), com l'estació d'autobusos que existeix en el municipi d'Eivissa.
IV.- Que entre ambdues institucions han existit notables discrepàncies quant a la posada en funcionament (i el cost per la seva utilització) respecte de l'estació d'autobusos situada en el complex denominat Centro de Transferencia Intermodal y de Servicios (d'ara endavant CETIS), atès que no ha existit en el passat la necessària coordinació i col·laboració mútua com hagués estat el desitjable conforme a l'article 4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJ-PAC), la qual cosa ha provocat que l'estació no es trobi en funcionament, existint diversos procediments judicials en relació a diferents actuacions realitzades per part de l'Ajuntament relacionades amb l'estació d'autobusos.
Actualment se segueixen els següents procediments judicials contenciosos incoats a instàncies del Consell Insular:
- Procediment ordinari 89/2013 – Ordre d’entrada en estació-
Jutjat Contenciós Adaministratiu núm. 1 de Palma de Mallorca
Objecte recorregut: Decret de l'Alcaldia de l'Ajuntament d'Eivissa de data 5 de juny de 2013.
- Procediment ordinari 92/2013 - Tarifes per ús estació-
Jutjat Contenciós Administratiu núm. 1 de Palma de Mallorca
Objecte recorregut: Acord del Ple de l'Ajuntament d'Eivissa de dia 28 de febrer de 2013 pel qual es van aprovar les tarifes de l'estació de viatgers situada en el complex denominat Centro de Transferencia Intermodal y de Servicios (CETIS)
- Procediment ordinari 177/2013 – Revisió d’ofici de la concessió-
Jutjat Contenciós Administratiu núm. 2 de Palma de Mallorca
Objecte recorregut: Acord del Ple de l'Ajuntament d'Eivissa, adoptat en sessió extraordinària i urgent celebrada el dia 5 de desembre de 2013, en virtut del qual s'acorda inadmetre a tràmit la sol·licitud al Ple de la corporació de la revisió d'ofici de les actuacions dutes a terme en relació al Centro de Transferencia Intermodal y de Servicios (CETIS), formulada pel Consell Insular d'Eivissa, mitjançant escrit amb RGE Ajuntament d'Eivissa número 20759.
V.- Que ambdues institucions coincideixen en assenyalar el fet que el municipi d'Eivissa disposi d'una estació d'autobusos en el CETIS pot millorar les actuals condicions de prestació del servei d'autobús interurbà, així com la mobilitat, la circulació i una reducció de la contaminació acústica i atmosfèrica del municipi d'Eivissa, la qual cosa redunda en benefici dels ciutadans.
Així, si bé és cert que no existeixen actualment a la illa d'Eivissa línies de transport públic regular de titularitat municipal (urbanes), no cal obviar que el municipi d'Eivissa constitueix la capital oficiosa de l'illa i aglutina la major concentració de les actuals línies de transport, titularitat del Consell, per la qual cosa una estació d'autobusos pot facilitar el desenvolupament dels necessaris serveis preparatoris i complementaris del transport als usuaris i als transportistes.
En aquest sentit, ambdues Institucions es mostren d'acord a realitzar actuacions de millora en l'estació, per aconseguir i garantir la màxima seguretat i operativitat de la mateixa, així com vetllar perquè el possible increment en el cost del transport públic en autobús derivat de l'ús de l'estació sigui suportable per al mateix i redundi en benefici de l'usuari.
Efectivament, el conflicte sorgit entre ambdues institucions i que ha motivat l'oposició del Consell Insular a l'ús de la citada estació s'ha degut a què el Consell Insular ha de garantir, d'una part la correcta prestació del servei interurbà mantenint al temps l'equilibri concessional de les línies respecte de les quals és titular, i d'una altra part, si finalment imposa als seus concessionaris l'ús del CETIS, aquest és garant que la mateixa reuneixi les condicions tècniques necessàries d'operativitat per a l'entrada i sortida de vehicles, així com que es garanteixi la seguretat dels passatgers, usuaris finals.
VI.- Que, d'acord amb les posicions manifestades pel Consell Insular, si es garanteix que el cost del transport públic interurbà no s'incrementa més enllà de l'establert en els plecs que van regir la concessió que va permetre la construcció i posterior explotació per la mercantil Societat Gestora Cetis, SL del complex conegut com CETIS, on se situa l'estació d'autobusos, no existiria obstacle per repercutir sobre el preu del transport públic regular el cost per l'ús de la mateixa.
Si així mateix, es millorés la seguretat i operativitat de l'estació del CETIS no existiria obstacle per part del Consell Insular en la seva utilització voluntària.
Tots dos condicionants han de concórrer i si aquest fet es materialitza, no existiria objecció per finalitzar la conflictivitat existent entre ambdues institucions.
VII.- Que així mateix, el Consell Insular no té interès en procedir a revisar actuacions dutes a terme en seu municipal si es compleixen els condicionants assenyalats anteriorment, tal com evidenciava el propi acord de la Comissió de Govern del Consell Insular d'Eivissa de dia 2 de setembre de 2013 en el qual s'instava a l'Ajuntament la revisió d'ofici inadmesa i determinant del referit PO 177/2013 de l'apartat IV anterior.
VIII.- Que així mateix la ciutadania demanda que les administracions públiques treballin de forma coordinada, prestant-se la cooperació i assistència que sigui necessària, i no s'entén com no és possible que ambdues institucions no posin remei a aquesta situació de conflicte entorn del CETIS.
IX.- Que, com a mostra de conformitat, ha estat aprovat el contingut del present conveni marc i autoritzada la signatura, per part dels Plenaris d'ambdues corporacions, en data 1 d'abril de 2016 (Consell Insular) i en data 31 de març de 2016 (Ajuntament d'Eivissa).
En virtut de tot això, ambdues parts acorden subscriure el present Conveni de Col·laboració, que es regirà per les següents
Clàusules
Primera. Objecte del Conveni.
És objecte del present conveni definir els termes de la col·laboració d'ambdues institucions amb vista a la posada en funcionament de l'estació d'autobusos situada en el CETIS, en el municipi d'Eivissa, resolent al temps les discrepàncies existents entre ambdues administracions.
Segona. Compromisos d'ambdues parts.
Amb vista a solucionar de comú acord els aspectes tècnics i econòmics controvertits, així com els de condicions d'ús de l'estació i afectació a les línies interurbanes, que han determinat la conflictivitat,
L'Ajuntament d'Eivissa, en execució del present conveni es compromet a:
1.- Previ estudi econòmic de la concessió existent, aprovar un nou marc tarifari que en cap cas suposi la repercussió de més de 0,06 € per viatger d'acord als plecs que van regir la licitació i posterior adjudicació de la concessió existent en el CETIS, sense incorporar una tarifa afegida per autobús que, una vegada repercutida, incrementi aquest import. Aquesta tarifa serà únicament revisable segons variacions de l'IPC anual, cabent únicament la possibilitat d'incorporar al marc tarifari una tarifa màxima per operació d'autobús de 3,00 € a partir de que resulti efectiva l'entrada en servei dels nous contractes de gestió de servei públic de transport regular de viatgers d'ús general (interurbà) a atorgar pel Consell Insular, tot d'acord al que es disposa en el punt 4 dels compromisos del Consell Insular d'Eivissa. Ambdues quanties (0,06€ i 3,00€) s'hauran d'entendre actualitzables per l'IPC corresponent des de la data d'adjudicació de la concessió (novembre de 2004) fins a la data en què s'aprovi aquest marc tarifari.
Aquesta quantia de 3,00 €/bus actuaria com a import màxim (revisable d'acord a l'actualització de l'IPC) cas de resultar acreditada la necessitat de la seva aplicació en el corresponent estudi econòmic d'equilibri concessional, i únicament mentre no existissin beneficis per sobre de la taxa de recuperació de la inversió en la resta d'elements susceptibles d'explotació econòmica del complex denominat CETIS.
L'aprovació d'aquest nou marc tarifari expressament haurà de recollir la derogació o anul·lació de l'acord plenari d'aprovació de tarifes de 28 de febrer de 2013 i de l'acord plenari d'aprovació de tarifes de 30 de març de 2005, a l'apartat "I. Tarifas asociadas al Transporte", l'anul·lació del punt "Autobús regular, carga y descarga......... 50'00 euros/unidad".
2.- Impulsar l'execució de les obres relatives a millorar les condicions de l'estació d'autobusos d'acord a les previsions contingudes en l'informe dels serveis tècnics (SSTT) del Consell Insular d'Eivissa de juny de 2014 i/o en nous informes que poguessin emetre aquests SSTT en cas d'apreciar-se noves solucions no recollides en el mateix. Així mateix, s'actuarà en el mateix sentit quant a les actuacions de millora de les condicions d'operativitat que es determinin per ambdues parts.
3.- Determinar d'acord amb el Consell Insular d'Eivissa els concrets termes i condicions de la posada en funcionament de l'estació d'autobusos del CETIS; aprovant les modificacions que procedeixin en el Reglament d'Explotació del Centro de Transferencia Intermodal y de Servicios (BOIB núm. 70, de 07-05-2005), condicions d'utilització, règim intern, manteniment de parades interurbanes en vies de titularitat municipal i totes aquelles qüestions tècniques i/o operatives relacionades amb la seva efectiva posada en funcionament, així com la gestió ordinària (planificació d'ocupació de dàrsenes per línies segons l'estació de l'any, horaris, venda de bitllets, resolució d'incidències, etc.). En aquest procés seran oïts els concessionaris del Consell Insular, així com l'explotadora de l'estació d'autobusos.
4.- Una vegada s'hagi posat en funcionament l'estació, deixar sense efecte el Decret d'Alcaldia de 5 de juny de 2013 que va ordenar inicialment l'ús obligat del CETIS i l'anul·lació de les parades interurbanes preexistents, donada l'existència d'un acord previ amb el Consell Insular respecte a les condicions d'utilització de l'estació del CETIS.
5.- Tractar, en la mesura del possible, de reduir o rebaixar els costos d'explotació de l'estació d'autobusos i, si escau, de sol·licitar i/o obtenir subvencions per contribuir a la seva retribució, cabent la possibilitat de realitzar directament aportacions dineràries, segons disponibilitats pressupostàries municipals a la concessionària Societat Gestora Cetis, SL, que explota l'estació.
El Consell Insular d'Eivissa, en execució del present conveni es compromet a:
1.- Aprovar un suplement tarifari per l'ús de l'estació d'acord amb el nou marc tarifari aprovat per l'Ajuntament d'Eivissa.
2.- Determinar d'acord amb l'Ajuntament d'Eivissa els concrets termes i condicions de la posada en funcionament de l'estació d'autobusos del CETIS; condicions d'utilització, règim intern, manteniment de parades interurbanes en vies de titularitat municipal i totes aquelles qüestions tècniques i/o operatives relacionades amb la seva efectiva posada en funcionament, així com la gestió ordinària (planificació d'ocupació de dàrsenes per línies segons l'estació de l'any, horaris, venda de bitllets, resolució d'incidències, etc.). En aquest procés seran oïts els concessionaris del Consell Insular, així com l'explotadora de l'estació d'autobusos.
Respecte de l'operativitat de l'estació, el Consell Insular realitzarà per sí o mitjançant contractació externa de serveis, i al seu cost, un estudi tècnic a aquest efecte.
3.- Verificades les condicions de seguretat i operativitat de l'estació i una vegada executats els dos punts anteriors, el Consell Insular imposarà als seus concessionaris l'obligació d'ús de l'estació, en les condicions establertes per ambdues administracions, mantenint l'equilibri econòmic concessional de les seves línies i respectant els termes contractuals que regeixin en aquest moment respecte dels seus concessionaris.
4.- Incorporar en els plecs de licitació amb vista a l'adjudicació dels nous contractes de gestió de servei públic de transport regular de viatgers d'ús general (interurbà) amb autobús a partir de l'any 2019 la previsió als nous concessionaris d'haver de contribuir amb un màxim de 3,00 € per operació d'entrada i sortida en l'estació del CETIS, d'acord al marc tarifari previst a l'apartat primer dels compromisos de l'Ajuntament d'Eivissa, sense possibilitat de repercussió al viatger per sobre dels 0,06 € ja tractats, en haver-se fixat en els mateixos plecs una tarifa màxima exempta d'aquesta repercussió i respectar-se per tant les previsions dels plecs que van regir la licitació de l'estació interurbana d'autobusos d'Eivissa. Ambdues quanties (0,06€ i 3,00€) s'hauran d'entendre actualitzables per l'IPC corresponent des de la data d'adjudicació de la concessió (novembre de 2004) fins a la data en què s'aprovi aquest marc tarifari.
5.- Incorporar la construcció de la segona entrada al CETIS (segona fase de les obres previstes en l'informe dels SSTT de juny de 2014) al Projecte de Reforma de la E-10 i assumir el cost i el compromís de la seva realització en el marc d'execució d'aquest projecte viari en tot el relatiu a la construcció del nou vial d'accés subterrani a la parcel·la del complex, previ a la cessió d'aquesta via E-10 a l'Ajuntament d'Eivissa.
6.- El Consell Insular d'Eivissa es compromet a facilitar al màxim l'ús i consideració de l'estació d'autobusos del CETIS com a punt principal de referència insular amb allò relacionat al transport interurbà de viatgers (en relació a punt principal d'informació, emissió de bitllets i abonaments o qualssevol altres qüestions relacionades), a causa de la gran proporció de viatgers que hauran d'usar-la en relació al volum total de viatgers de la illa d'Eivissa (superior al 55% en relació a estimacions d'ús àmpliament acceptades).
Tercera. Finalització de la controvèrsia judicial.
1. L'aprovació de l'esmentat nou marc tarifari per part de l'Ajuntament d'Eivissa i subsegüent anul·lació de l'acord plenari d'aprovació de tarifes de 28 de febrer de 2013 i respecte de l'acord plenari d'aprovació de tarifes de 30 de març de 2005, a l'apartat "I. Tarifas asociadas al Transporte", l'anul·lació del punt "Autobús regular, carga y descarga......... 50'00 euros/unidad", determinarà la finalització del recurs contenciós interposat pel Consell Insular contra les tarifes per l'ús de l'estació (el PO 92/13) per la via de la desaparició sobrevinguda de l'objecte.
A aquests efectes, l'Ajuntament comunicarà oportunament aquest fet al jutjat contenciós, mostrant-se conforme el Consell Insular a la finalització del plet per aquesta causa.
2. La revocació del Decret d'Alcaldia de 5 de juny de 2013 que va ordenar inicialment l'ús obligat del CETIS i l'anul·lació de les parades interurbanes preexistents, determinarà la finalització del recurs contenciós PO 89/13 per la via de la desaparició sobrevinguda de l'objecte.
A aquests efectes, l'Ajuntament comunicarà oportunament aquest fet al jutjat contenciós, mostrant-se conforme el Consell Insular a la finalització del plet per aquesta causa.
3. Així mateix, a causa del canvi de les circumstàncies concurrents: signatura del present conveni que assegura la no invasió competencial que el Consell Insular considerava que s'havia produït, i estableix un marc de col·laboració interadministrativa; aprovació d'un nou marc tarifari que ja no resulta lesiu al transport regular interurbà; i l'acreditació per part del Consell Insular de les condicions de seguretat i operativitat de l'estació, determinarà que el Consell Insular d'Eivissa ordeni la retirada (desistiment) del PO 177/2013 seguit contra la inadmissió de la revisió d'ofici instada a l'Ajuntament d'Eivissa, pels motius abans exposats.
A aquests efectes es faculta expressament als serveis jurídics del Consell Insular, sense que calgui l'adopció de nou acord amb vista a la disposició de l'acció processal, perquè en nom del Consell Insular formulin el desistiment d'aquesta corporació en aquest recurs, una vegada que la Comissió de Seguiment del present conveni certifiqui l'execució del punt 3 dels compromisos del Consell Insular, que es contenen en la clàusula segona d'aquest conveni.
Quarta. Vigència del Conveni.
El present Conveni assortirà efectes des del dia de la seva signatura fins al 31 de desembre de 2019, podent prorrogar-se per períodes anuals mitjançant acord exprés d'ambdues corporacions, sempre que la pròrroga s'adopti amb anterioritat a la finalització del seu termini de durada.
Cinquena. Resolució i denúncia del Conveni.
1. Són causes de resolució del present conveni, l'incompliment, per qualsevol de les parts, de les obligacions assumides; el mutu acord i la finalització del termini convencional.
2. Així mateix, qualsevol de les parts podrà denunciar el present Conveni comunicant-ho a l'altra part per escrit amb un mes d'antelació a la data en la qual desitgi la terminació del mateix.
En qualsevol cas, les parts es comprometen a finalitzar el desenvolupament de les accions ja iniciades al moment de notificació de la denúncia.
Sisena. Comissió de Seguiment.
1. El Conveni serà administrat per una Comissió de Seguiment, formada per dos (2) representants del Consell Insular d'Eivissa i altres dos (2) de l'Ajuntament d'Eivissa, que adopta els seus acords per unanimitat. En les reunions d'aquesta Comissió, els representants de cada part poden estar assistits per personal tècnic, si ho estimen oportú.
A aquesta Comissió li correspon vetllar per l'efectiu compliment de l'acordat en el present conveni, impulsant els acords entre ambdues parts que resultessin necessaris per al dit objectiu.
2. Es faculta expressament a la Comissió de Seguiment perquè redacti els documents en els quals es concreti l'execució dels compromisos adquirits en el marc establert en el present conveni de col·laboració. La Comissió de Seguiment certificarà l'execució de cadascun dels punts dels compromisos adoptats per ambdues parts i que es contenen en la clàusula segona d'aquest conveni.
3. Així mateix, les parts signatàries es comprometen a solucionar per acord mutu, en el si de la Comissió de Seguiment, quantes diferències resultin de la interpretació i compliment d'aquest Conveni, sense perjudici de la competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu per al coneixement de quantes qüestions i litigis poguessin sorgir.
4. Les reunions de la Comissió de Seguiment podran celebrar-se per mitjans electrònics, estenent-se acta del contingut de les mateixes.
Setena. Naturalesa i règim jurídic del Conveni.
1. Al present Conveni Marc de Col·laboració celebrat a l'empara de l'article 4.1.c) del Reial decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, li és aplicable els articles 6 i 8 de la LRJ-PAC, aplicant-se els principis del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic per resoldre els dubtes i llacunes que puguin plantejar-se.
2. Les qüestions litigioses que puguin sorgir en la seva interpretació i compliment, sense perjudici del previst en la clàusula Sisena, seran de coneixement i competència de l'Ordre Jurisdiccional Contenciós-Administratiu.
Vuitena. Publicació
La formalització d'aquest conveni i qualsevol supòsit de la seva extinció seran objecte de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB), al portal web del Consell Insular d'Eivissa (www.conselldeivissa.es) i en el de l'Ajuntament d'Eivissa (www.eivissa.es).
Així mateix, serà objecte d'idèntica publicació els acords adoptats per ambdues administracions públiques en execució de l'acordat en el present conveni.
En prova de conformitat, i per deixar-ne constància als efectes oportuns, les parts signen el present Conveni per duplicat exemplar, en el lloc i data al principi indicats.
Consell Insular d'Eivissa, Vicente Torres Guasch
Ajuntament d'Eivissa, Rafael Ruiz González"
Eivissa, 8 d'abril de 2016
El secretari tècnic de Turisme, Interior, Territori i Mobilitat,
Ramón Roca Mérida