Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 3696
Convocatòria i bases que regeixen la concessió d'ajuts individuals, temporals i d'emergència social de l'Ajuntament des Mercadal per a l'any 2016

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Des de l’Alcaldia de l’Ajuntament des Mercadal, dia 4 d’abril de 2016, s’ha dictat la següent resolució, la qual s’ha enregistrat amb el núm.303261 en la Base de Dades Nacional de Subvencions:

“El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca va acordar en la seva sessió de 14 de març, l’aprovació dels convenis amb els Ajuntaments de Menorca per a la tramitació i gestió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència social finançats per l’ens insular. El Conveni amb l’Ajuntament fou signat en data 4 d’abril i concedeix a l’Ajuntament un total de 12.618,94 €, dels quals 11.861,80 es poden destinar als ajuts.

En virtut de l’informe de secretaria del Consell Insular de Menorca, la competència pròpia de la tramitació i concessió dels ajuts econòmics individuals, temporals i d’emergència socials és compartida entre el Consell Insular de Menorca i els ajuntaments.

L’Ajuntament des Mercadal vol atendre la realitat social que dóna peu a la concessió d’aquests ajuts i per tant complementa l’ajut rebut amb fons propis per 6.000 €. A més, en previsió que es rebin més fons amb aquesta finalitat, l’import de la convocatòria es podrà ampliar, prèvia publicació d’aquest acord en el BOIB.

D’acord amb les anteriors consideracions, aquesta Batlia RESOL:  

1r. Aprovar la convocatòria d’ajuts individuals, temporals i d’emergència social de l’Ajuntament des Mercadal per a l’any 2016, segons les bases que es transcriuen en el punt següent.

·      Termini de presentació de sol·licituds: fins al dia 9 de desembre de 2016

·      Lloc de presentació de sol·licituds: Registre General de l’Ajuntament des Mercadal.

2n. Aprovar les bases que regulen les condicions que hauran de complir els interessats per gaudir dels ajuts individuals, temporals i d’emergència social de l’Ajuntament des Mercadal per a l’any 2016.

BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS INDIVIDUALS, TEMPORALS, I D’EMERGÈNCIA SOCIAL DE L’AJUNTAMENT DES MERCADAL PER A L’ANY 2016

Article 1. Objecte  i finalitat dels ajuts

1. L’objecte d’aquesta convocatòria és la concessió d’ajuts individuals, temporals i d’emergència social de l’Ajuntament des Mercadal per a l’any 2016, segons les bases reguladores incloses en la base 14ena de les Bases d’Execució del Pressupost de 2016, aprovat inicialment pel Ple de 16 de desembre de 2015 i publicat definitivament en el BOIB núm. 8 de 16 de gener de 2016..

2. Tenen la consideració d’ajuts econòmics individuals temporals i d’emergència social els emmarcats dins els conceptes següents:

·      Situacions en què una ajuda econòmica puntual forma part d’un pla d’intervenció, en què no només es pretén resoldre el problema per al qual se sol·licita l’ajuda, sinó que també es pretén actuar d’una manera més integral amb aquella persona/família segons uns objectius pactats prèviament.

·      Situacions en què una ajuda econòmica puntual pot resoldre el problema per al qual se sol·licita l’esmentada ajuda.

·      Situacions produïdes per emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.

·      Situacions de necessitats puntuals, urgents i bàsiques, de subsistència, derivades de la crisi econòmica.

3. Finalitat. L’ajut es concep com una eina més per aconseguir els objectius definits pels serveis socials envers la persona o família destinatària, i no com un fi en si mateix. Per aquest motiu, l’ajut formarà part d’un pla d’intervenció mitjançant el qual l’ajut pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.

Article 2. Import dels ajuts. Finançament.

1. Els ajuts seran atesos amb càrrec a l’aplicació pressupostària 30.2310.48200 del Pressupost General de 2016, amb un import màxim conjunt de 17.861,80 euros. En el cas que es rebi una subvenció per aquest concepte, es podrà ampliar aquest límit, prèvia publicació de l’ampliació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. Quan l’import de les sol·licituds d’ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada a la convocatòria, es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en les presents bases. segons els principis i criteris continguts en l’article 8.

3. Es procurarà, sempre que sigui possible, que el sol·licitant cofinanci part de l’objecte o del servei al qual va destinat l’ajut.

Article 3. Règim de compatibilitat dels ajuts.

1. Els ajuts que s’atorguin de conformitat a aquestes bases seran compatibles amb la concessió d’altres ajuts, sens perjudici de l’obligació de les entitats beneficiàries de comunicar-ho a aquest ajuntament en la forma establerta en aquests bases.

2. L’import de les subvencions o ajuts que es concedeixin no pot superar, en cap cas, de manera aïllada o amb concurrència amb altres ajuts, el cost de l’activitat subvencionades.

Article 4. Beneficiaris dels ajuts.

1. Poden prendre part en aquesta convocatòria aquelles persones que:

a) Estiguin empadronades en el municipi des Mercadal.

b) Siguin majors de 18 anys, o bé menors amb càrregues familiars.

c) No disposin d’ingressos per atendre la situació de necessitat o d’emergència.

d) Estar sotmès a les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari de les subvencions públiques recollides en els apartats a), d), f), g), h) l’article 13.2 de la LGS.

e) Estar sotmès a les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari de les subvencions públiques recollides en l’article 13.3 de la LGS.

2. L’escassetat d’ingressos econòmics dels beneficiaris s’avaluarà d’acord als següents criteris:

a) Si la unitat de convivència està formada per un sol membre, els ingressos no poden superar el 125% de l’IPREM. Per a l’any 2016, aquesta quantitat queda fixada en 9.318,90 euros anuals.

b) A partir del segon membre, es computarà 2.522 euros més per cada un dels membre de la unitat de convivència.

c) Per tal de calcular els ingressos econòmics de la unitat de convivència es farà la mitjana dels ingressos obtinguts en els darrers sis mesos anteriors a la data de la sol·licitud.

d) Excepcionalment, si no es compleix algun dels requisits anteriors però des de la unitat de treball social es considera justificada la situació de necessitat, podrà concedir-se un ajut. Hi haurà especial consideració en els casos de sol·licituds per emergència social o per motius sociosanitaris en què la necessitat de dur a terme una inversió important i imprescindible superi la capacitat econòmica del sol·licitant. En qualsevol cas, les excepcions han d’estar degudament justificades amb els informes tècnics i/o mèdics que corresponguin en cada cas.

Article 5. Import màxims dels ajuts i condicions per al seu gaudiment.

Els imports màxims dels ajuts i les condicions per al seu atorgament són les següents:

5.1. Ajuts per a habitatge:

a) Pagament de lloguer i quotes puntuals d’hipoteca: en aquells casos en què quedi justificat que no es poden acollir a les ajudes d’arrendament regulades en el Decret 90/2005, en el qual s’aprova el Pla jove d’habitatge i les ajudes a la promoció i accés a l’habitatge de les Illes Balears, ni als ajuts regulats en el Reial decret 1472/2007, de renda bàsica d’emancipació per a joves, es podrà concedir un ajut amb un import màxim equivalent a 3 mensualitats, ja sigui en concepte de lloguer o com a dipòsit i/o fiança.

b) Equipament de la llar: petits electrodomèstics i estris bàsics i necessaris de l’habitatge. Fins a un màxim de 500 euros.

c) Manteniment de la llar: petites obres i reparacions per tal de millorar les condicions de l’habitatge. Fins a un màxim de 600 euros.

d) Pagament de pensions/hostals: atesa la temporalitat de la situació, es pagarà com a màxim l’import de dos mesos d’estada, sempre que s’hagin esgotat altres vies com cases d’acollida o altres recursos disponibles.

5.2. Ajuts per a manutenció:

a) Pagament de bolquers i llet per a nadons: per a un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 180 euros per mes i fillet/a.

b) Pagament de menús: per un període màxim d’un mes i per una quantia màxima de 180 euros per persona, sempre que no sigui possible o s’hagin esgotat altres vies, com menjadors socials, cases d’acollida, etc.

c) Manutenció en general: per a aquelles unitats familiars que, per circumstàncies puntuals, no compten amb ingressos econòmics suficients per cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació de tots els seus membres. Per un període màxim de 6 mesos i per una quantia màxima de 120 euros per mes i persona.

5.3. Ajuts per activitats educatives

a) Pagament de l’escola infantil: es pagarà fins a un màxim del 75% del total del cost anual.

b) Pagament de material escolar: Sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d’Educació o l’ajuntament pel mateix concepte, els ajuts seran:

- Educació infantil: fins a 150 euros per fillet/a

- Primària: fins a 210 euros per fillet/a

- Secundària: fins a 240 euros per fillet/a

c) Pagament del menjador escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d’Educació, l’Ajuntament o l’APIMA pel mateix concepte. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir del servei de menjador escolar. En els casos en què es rebi ajut de la Conselleria d’Educació, aquesta es podrà complementar fins a arribar al 75% del cost total.

d) Pagament d’activitats extraescolars i de lleure: fins a un màxim del 75% del cost total anual. A més dels ingressos econòmics, es valorarà especialment la necessitat educativa i social de gaudir d’aquestes activitats.

e) Pagament de transport escolar: fins a un màxim del 75% del cost total anual, sempre que no rebin ajut per part de la Conselleria d’Educació pel mateix concepte. En els casos en què es rebi ajut de la Conselleria d’Educació, es podrà complementar aquest ajut fins a arribar al 75% del cost total. Així mateix en aquells casos que no puguin acollir-se a transport escolar organitzat es podrà subvencionar la targeta de transport del Consell Insular

Excepcionalment, en el cas dels ajuts per necessitats educatives, quan es donin circumstàncies en què sigui necessari prioritzar el benestar i l’atenció del menor, es podrà superar els màxims previstos en els apartats anteriors.

5. 4. Ajuts per a inserció social i laboral:

a) Pagament puntual d’ajuts per a l’assistència a accions formatives per a aquelles persones amb especials dificultats d’inserció social i laboral que no es puguin acollir a altres tipus de beques, ajuts o prestacions, i sempre que es valori que l’ajut és imprescindible per les circumstàncies del cas (amb un màxim de 12 euros/dia).

b) Ajudes per a transport per afavorir la inserció social i laboral per a aquelles persones que assisteixen a una acció formativa i que viuen fora del municipi on s’imparteix. Es valorarà la possibilitat de finançar una part de la targeta de transport corresponent o, de forma excepcional, en els casos en què no sigui possible el transport públic, finançar fins a un màxim de 0,21 €/km.

c) Desplaçaments per inserció social per a aquelles persones que no compten amb recursos econòmics suficients per poder atendre les despeses de desplaçament que siguin imprescindibles per afavorir-ne la inserció social (desplaçaments per tramitació de documentació, assistència a judicis, permisos i visites penitenciaries, etc.).

d) Ajuts puntuals per a la guarda del fills, per a aquelles situacions en què la seva atenció dificulti la inserció laboral, sempre que no existeixin altres alternatives, recursos o ajuts.

5.5. Ajuts per motius sociosanitaris:

a) Ajudes tècniques: per a aparells com audiòfons, ulleres, cadires de rodes, faixes ortopèdiques, pròtesis, matalassos antiescares, adaptació de vehicles, etc. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent a finançar es valorarà, a més de la capacitat econòmica de la unitat de convivència, que el model sol·licitat s’adeqüi a la prescripció feta per l’especialista, si està o no finançat per l’IBSALUT i/o una altra entitat, i el grau de necessitat.

b) Reparació/adaptació de la llar: es tracta de totes aquelles obres que es duen a terme en un domicili amb l’objectiu de facilitar l’estada a una persona discapacitada o a una persona major amb dificultats de mobilitat. S’atorgarà només en aquells casos en què el sol·licitant no s’hagi pogut acollir, per un motiu justificat, als ajuts d’accessibilitat a edificis i habitatge regulats en el Decret 90/2005 de la Conselleria d’Obres Públiques i Transports del Govern de les Illes Balears.

Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total. Per tal de fixar el tant per cent que es finançarà, es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència i el grau de necessitat de l’obra efectuada.

c) Tractaments professionals: es tracta d’aquells tractaments que no són coberts pel sistema nacional de salut, pel sistema d’autonomia i d’atenció a la dependència o per qualsevol organització de servei públic implantada al territori, com poden ser tractaments psicològics, de rehabilitació, d’estimulació precoç, de logopèdia, etc. En aquests casos excepcionals es valorarà la capacitat econòmica de la unitat de convivència, la necessitat del tractament, la freqüència i el període previst de tractament. Se’n finançarà com a màxim el 75% del cost total.

5.6. Ajuts per emergència social

Es tracta d’emergències greus i imprevisibles que fan que una persona/família es trobi de sobte en una situació de necessitat; per exemple, a causa d’incendis, inundacions, accidents, robatoris, etc.

Article 6. Forma de concessió dels ajuts.

La concessió d’aquests ajuts es realitzarà en règim de concurrència competitiva, mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d’establir la prelació d’aquestes segons els criteris previstos a l’article 8 d’aquesta convocatòria.

Article 7. Sol·licituds i documentació a presentar.

1. Les sol·licituds s’han de presentar, dins del termini establert en la convocatòria, al Registre General de l’Ajuntament des Mercadal, i mitjançant l’imprès normalitzat inclòs a l’annex 1, de qualssevol de les formes admeses en dret, i juntament amb la següent documentació:

a) DNI del sol·licitant i/o del seu representant.

b) Certificat d’empadronament.

c) Justificació dels ingressos o les rendes de la unitat familiar del peticionari o, si pertoca, còpia de la seva declaració de la renda.

d) Fotocòpia del llibre de família.

e) Declaració jurada del sol·licitant de no haver rebut ajudes econòmiques, en el mateix any natural, d’altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d’haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda

f) Informe social.

g) Certificat de la condició de discapacitat, si pertoca, expedida per l’administració autonòmica competent.

i) Si pertoca, full de dades bancàries

j) Declaració responsable de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’article 13.2 a), d), f), g), h) i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

k) Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l’ajut.

Article 8. Criteris en la concessió dels ajuts.

Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.

En la selecció de les sol·licituds i la graduació dels ajuts, les sol·licituds seran valorades d’acord amb el següent ordre de prioritats i tot tenint en compte la dotació pressupostària recollida en l’article 2:

a) Els imports màxims i les condicions de cadascun dels ajuts seran els recollits a l’article 4.

b) La necessitat de realitzar l'activitat, compra o servei subvencionat, manifestada i/o certificada o justificada mitjançant recepta, recomanació, ... d'algun professional.

c) L'esgotament de recursos previs i "ordinaris" per a solucionar el problema econòmic que presenta.

d) Finalment, s’atendrà als ajuts per ordre de registre d’entrada.

Article 9. Comissió tècnica d’ajuts socials.

1. Es crea la comissió tècnica d’ajuts socials, que està formada per:

- El regidor de Serveis Socials, o la persona en qui delegui, que actuarà com a president/a.

- Vocals:

- Una treballadora social dels Serveis Socials l’Ajuntament.

- Dos tècnics dels Serveis Socials de l'Ajuntament.

2. Les funcions de la comissió tècnica seran les següents:

- Examinar, avaluar i qualificar les sol·licituds d’acord amb els criteris i els requisits que estableix aquesta convocatòria.

- Emetre l’informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

Article 10.- Tramitació i resolució dels ajuts.

1. La treballadora social serà l’òrgan instructor del procediment de concessió d’aquests ajuts.

2. La treballadora social analitzarà el compliment dels requisits establerts en aquesta convocatòria, avaluarà les sol·licituds presentades, tot evacuant l’informe social previst a l’article 7. Amb aquest fi, la treballadora social ha d’examinar les sol·licituds presentades i la documentació adjunta per tal de determinar si l’ajuda s’adequa a l’objecte d’aquesta convocatòria. En particular, realitzarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. Si es considera necessari disposar de documentació complementària per poder fer una correcta valoració de la necessitat sol·licitada, podrà sol·licitar la documentació que consideri oportuna.

3. La Comissió tècnica d’ajuts socials examinarà la documentació i emetrà un informe on es concretarà el resultat de l’avaluació efectuada

4. El regidor de Serveis Socials, a la vista de l’expedient i l’informe de la comissió tècnica, formularà una proposta de resolució al batle, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.

5. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts a les bases, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

6. Els ajuts s’atorgaran per Decret de batlia en base a la proposta de la regidoria de Serveis Socials. El termini màxim per resoldre serà de dos mesos, comptadors des de la data de presentació de la sol·licitud o l’esmenada definitiva de les deficiències, si són necessàries. Si no recau resolució en el termini indicat, les sol·licituds presentades s’entendran com desestimades.

7. La resolució del procediment se notificarà als interessats d’acord amb allò previst en l’article 58 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del procediment administratiu comú.

8. La resolució de concessió dels ajuts es publicarà en el tauler d’anuncis de l’ajuntament, amb expressió de tots els elements indicats a l’article 18 de la LGS.

Article 11. Obligacions dels beneficiaris.

Són obligacions dels beneficiaris:

a) Destinar l’import de l’ajuda a l’objecte per al qual s’ha sol·licitat

b) Justificar davant l’ajuntament el compliment dels requisits i condicions recollits a l’article 4 d’aquestes bases

c) Justificar l’aplicació de la subvenció, segons el que determinen aquestes bases

d) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control que pertoquin per part de l’aquest Ajuntament, la Sindicatura de Comptes o d’altres òrgans de control extern, així mateix es comprometen a facilitar quanta informació els sigui requerida per aquestes en relació amb els ajuts concedits.

e) Comunicar a l’Ajuntament l’obtenció d’altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financin les activitats subvencionades

f) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, en tant puguin esser objecte de les activitats de comprovació i control

Article 12.- Abonament dels ajuts.

1. Atesa la naturalesa i l’objectiu social d’aquests ajuts, l’import de la subvenció s’abonarà un cop aprovada la concessió de l’ajut, la qual cosa no eximeix la seva plena justificació.

2. L’abonament es podrà realitzar, segons els casos en favor del beneficiari o d’una entitat o persona col·laboradora, per tal d’aconseguir els fins que persegueixen la concessió de l’ajut.

Article 13. Justificació de les subvencions. Forma i règim de pagament.

1. La justificació de la inversió proposada en la resolució s’haurà de realitzar abans del 31 de desembre de 2016.

2. La documentació a entregar per justificar la subvenció serà la següent:

Factures o altres comprovants de la despesa efectuada.

3. En el supòsit que no es justifiqui totalment la realització de l’activitat subvencionada, però s’hagi complert parcialment la finalitat per a la qual va ser concedida, es procedirà a la revisió de la quantia, tot minorant-se proporcionalment a la part no justificada.

Article 14. Reintegrament dels ajuts concedits.

1.  D’acord amb el que disposen els articles 37 i 38 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el beneficiari ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si n’és el cas, l’interès de demora, en els casos següents:

· L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.

· L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables a la persona beneficiària.

· L’incompliment de l’obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establerts en l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

· La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa activitat.

· La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control previstes en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.

2.  Per tal de reintegrar les ajudes s’han d’aplicar els procediments prevists per a aquest efecte en els articles 41, 42 i 43 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els quals s’han de garantir l’audiència a les persones interessades.

3. Les quantitats reintegrades tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Article 15. Règim d’infraccions i sancions.

1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables serà l’establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2. L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca de conformitat amb l’establert a l’article 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.

Article 16. Normativa aplicable.

1. En tot allò no previst expressament en aquestes bases serà d’aplicació l’ordenança general reguladora de la concessió de subvencions, aprovada inicialment pel Ple de l’ajuntament d’11 d’octubre de 2005 i publicada definitivament en el BOIB núm. 198, de 17/12/2005.

2. En qualsevol dels casos seran aplicables les disposicions contingudes en les normes següents:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE 18/11/2003)

- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB 31/12/2005).

3r. Ordenar la publicació d’aquesta convocatòria en un diari de màxima difusió a Menorca i en la Base de Dades Nacional de Subvencions”.

 

Es Mercadal, 5 d’abril de 2016

 

El batle

Francesc Ametller Pons

Documents adjunts