Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE FORMENTERA
Núm. 3676
Pla d'Actuació en Matèria de Transport Públic de Viatgers en Vehicle Turisme per als anys 2016 i 2017 a l'illa de Formentera
Versió PDF
La Comissió de Govern del Consell Insular de Formentera, reunida en sessió ordinària celebrada el dia 01 d’abril de 2016, va adoptar el següent acord:
PRIMER.- Aprovar el Pla d'Actuació en Matèria de Transport Públic que està annexat al present acord.
SEGON.- Ordenar la publicació de present acord al al BOIB, informant a les persones interessades que contra el mateix, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se:
Un cop transcorregut un mes des de la interposició del recurs de reposició davant el Consell Insular de Formentera sense que s’hagi notificat la resolució, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, contra la desestimació presumpta del recurs de reposició, sense limitació temporal, mentre no hi hagi resolució expressa.
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent.
Formentera, a 1 d’abril de 2016
El President
Jaume Ferrer Ribas
ANNEX
PLA D'ACTUACIÓ EN MATÈRIA DE TRANSPORT PÚBLIC DE VIATGERS EN VEHICLE TURISME PER ALS ANYS 2016 I 2017
El servei del taxi en l'àmbit del transport públic de viatgers té una presència molt destacada per a la mobilitat de les persones en general i, bàsicament, per als turistes que ens visiten durant la temporada estival. La contribució d'aquest sector en l'activitat turística i el component públic i de vegades assistencial d'aquest servei fa convenient una proporcionada actuació que s'ajusti a les especials necessitats de la demanda d'aquest servei i que es produeixen majoritàriament durant l'època assenyalada.
En les temporades estivals dels últims anys, s’ha constatat que existeix una gran desproporció entre l’oferta d’aquests serveis i la demanda que es produeix, provocada en gran part pel marcat component estacional de la demanda turística d’Eivissa, que fa que la població augmenti notablement durant els mesos d’estiu i, per tant, no es pugui prestar un òptim servei amb el nombre de vehicles autoritzats per prestar el servei de transport públic de viatgers durant tot l’any. Això ha provocat sobretot les últimes temporades estivals un creixent augment de l’oferta il·legal de transport de viatgers que, a més de suposar un perjudici directe al sector del transport de viatgers en taxi, afecta seriosament la imatge turística pròpia de l’illa i produeix altres distorsions, com per exemple l’afectació de la seguretat viària.
La Comunitat Autònoma de les Illes Balears va habilitar als Consells Insulars d’Eivissa, Menorca i Mallorca mitjançant la Llei 13/2005 de 27 de desembre, de mesures tributàries i administratives, la possibilitat d'atorgar llicències estacionals d'àmbit insular de transport públic de viatgers en vehicles de turisme.
Mitjançant l'aprovació del Decreto llei 1/2012, de 10 de febrer, sobre mesures orientades a la prevenció de l'oferta il·legal en matèria de transports a la illa d'Eivissa, el govern autonòmic va habilitar als ajuntaments de la illa d'Eivissa per concedir autoritzacions estacionals de taxi amb caràcter urgent fins que la Comunitat Autònoma no legislés en matèria de transports urbans.
No preveient l’esmentat Decret Llei la seva aplicació territorial a la Illa de Formentera, pel Consell Insular de Formentera es va procedir, en l'exercici de les competències insulars i municipals, a l'aprovació del corresponent reglament per a l'atorgament de llicències estacionals,
Així, i sobre la base d'aquesta habilitació legal, el Consell Insular de Formentera va aprovar un pla d'actuació en aquesta matèria per als anys 2014 i 2015, el qual ha finalitzat el seu període de vigència.
Atès que persisteix la desproporció existent entre l'oferta i la demanda de taxis en temporada estival a la illa, es constata la necessitat d'aprovar amb caràcter urgent un Pla d'Actuació Municipal per a la vigent temporada 2016 amb una previsió de continuïtat fins a l'any 2017 que determini les condicions de prestació del servei i el nombre màxim d'autoritzacions que es poden atorgar; les condicions a les quals s'han de subjectar aquestes autoritzacions; els drets i les obligacions que comporten per als adjudicataris; els supòsits de revocació, i el termini de durada de les mateixes.
De conformitat amb la competència exclusiva en matèria de transports atorgada en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Parlament de les Illes Balears, en virtut de l'article 48 de la Llei orgànica 1/2007 de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, va aprovar la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (BOIB núm. 88, de 28 de juny de 2014), que a l'article 48 atribueix als ajuntaments les competències administratives en relació al servei d'auto-taxis.
La Llei estableix les condicions generals de prestació del servei d'auto-taxi i preveu la llicència municipal com a títol per prestar el servei, distingint entre llicències ordinàries i llicències de caràcter temporal indicant que aquestes últimes s'atorgaran preferentment als titulars de llicències de caràcter ordinari i estableix que per atorgar les llicències temporals, els ajuntaments, mitjançant un acte administratiu, aprovaran un pla regulador que determini la seva adjudicació, les condicions de prestació del servei, el nombre mínim i màxim, les condicions al fet que s'han de subjectar, els drets i les obligacions, la quantia de la taxa, els supòsits de revocació, el termini de durada i la resta de condicions que es considerin adequades o necessàries.
La citada disposició legal recull igualment l'obligació dels ajuntaments de comunicar la previsió anual de llicències temporals d'auto-taxi als òrgans insulars competents per expedir les autoritzacions interurbanes, a l'efecte de l'aplicació del règim jurídic que estableix l'article 69.2 de la Llei de Transports Balears, òrgan competent que ha de disposar el que correspongui per regular els recorreguts interurbans en les mateixes condicions de prestació que els titulars de les llicències municipals fixes, amb subjecció a tot el règim de càrrega i descàrrega i a les tarifes aprovades aplicables.
En el cas de Formentera, constituït el Consell Insular en data 10 de Julio de 2007, el mateix es va subrogar en les competències que fins llavors exercia el Consell d'Eivissa i Formentera en virtut de la llei 13/1998, de 23 de desembre, d'atribució de competències als Consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria de transports.
Com a conseqüència de l'anterior, atesa la doble naturalesa del Consell Insular de Formentera com a entitat local i supramunicipal, aquest ostenta plenes competències per a l'atorgament de llicències estacionals de caràcter urbà i interurbà.
El quant al nombre de llicències otorgables, atenent entre uns altres, a l'extensió del municipi, al creixement poblacional dels últims anys, al nombre de places turístiques i a l'oferta turística existent en el municipi, s'estima convenient que el nombre d'autoritzacions a atorgar per donar una òptima cobertura al servei públic siguin un màxim de 8.
En relació al sistema d'adjudicació de les autoritzacions, atenent a l'establert en l'article 52 apartat 4, de la Llei 4/2014 de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears que assenyala que les llicències de caràcter temporal s'han d'atorgar preferentment als titulars de llicències de caràcter ordinari, s'ha considerat atorgar prioritat a aquests, en cas d'empat amb la resta de sol·licitants, l'atorgament de les llicències de taxi estacionals després de l'aplicació dels criteris de valoració.
L'objecte d'aquest Pla d'actuació, al igual que els plans anteriors, és augmentar l'oferta de servei de transport públic de viatgers en vehicle turisme amb l'objecte de corregir la distorsió de l'augment estacional de mobilitat i combatre l'intrusisme, d'altra banda cada vegada més agressiu. El contingut d'aquest, d'acord amb l'establert a la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, és establir les condicions a les quals s'han de subjectar aquestes autoritzacions, el nombre màxim d'autoritzacions a atorgar, les condicions de prestació del servei, els drets i les obligacions que ha d'assumir el subjecte autoritzat, el termini de durada de l'autorització, la quantia de la taxa/cànon i els supòsits de revocació.
Una de les novetats d'aquest Pla és la clara aposta de la Illa de Formentera per un model de mobilitat sostenible i garantista amb el medi ambient, destinant 2 de les 8 llicències estacionals per al període 2016-2017 a vehicles híbrids. Així, i dins de les actuacions singulars, es pretén reduir progressivament el consum dels combustibles fòssils i els impactes ambientals i sobre la salut de les persones que es deriven de les emissions contaminants, així com la reducció de la font de soroll. Impulsar les energies alternatives en la prestació del servei públic, introduir noves tecnologies de gestió de la mobilitat o facilitar el transvasament cap als mitjans més eficients són les principals línies d'actuació en les quals es vol seguir treballant per millorar la qualitat ambiental de Formentera en la seva aposta cap a la preservació del medi ambient en clara coherència amb la imatge que es vol transmetre de la illa com a hàbitat privilegiat.
Formentera compta amb 12 punts de recarrega de vehicle elèctric d'accés públic i gratuït, amb capacitat de recarrega de 28 vehicles de manera simultània, xarxa que resulta suficient per garantir el subministrament de demanda elèctrica sense cap tipus de problemes.
I- Objecte del Pla d'actuació
El present Pla d'actuació és un acte que té per objecte concretar les condicions a les quals s'han de subjectar les llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme, sense perjudici de l'autorització per a la prestació insular recollida en l'article 53,4 i 69.4 de la Llei 4/2014 de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, per als anys 2016 i 2017.
El titular d'una llicència temporal estarà habilitat per realitzar el servei de transport públic de viatgers en vehicles turisme a canvi d'un preu. Així, l'objectiu principal del pla consisteix en l'ampliació, en temporada estival, de la capacitat que el sistema de transport públic de viatgers en vehicle turisme pot prestar a cada moment, a través de l'augment de llicències en aquest cas temporals com a títols habilitats prevists legalment per a la prestació del servei. De forma paral·lela s'incidirà en la millor ordenació del sector, bàsicament quant a un major control de la competència deslleial i l'intrusisme existent i a l'ampliació dels mitjans disponibles per afavorir la mobilitat (transport col·lectiu de viatgers).
II.- Característiques de les autoritzacions estacionals
Les llicències temporals d'àmbit municipal de transport públic de viatgers en vehicle turisme, han de reunir les característiques següents:
Estacionals: Determinada per la temporalitat de la seva vigència que es limitarà a quatre mesos estivals, de l'1 de juny al 30 de setembre. El compliment del segon període (el corresponent a l'any 2017) determinarà la caducitat de l'autorització sense necessitat de cap resolució administrativa expressa, amb la subsegüent pèrdua de qualsevol dret o obligació vinculats en l'autorització caducada. A la finalització del primer període (any 2016) l'autorització romandrà suspesa fins que s'iniciï el nou període de vigència de l'any 2017.
Biennals: El present Pla regulador tindrà una vigència de dos anys consecutius, 2016 i 2017.
Personal: La llicència tindrà el caràcter de personal i per tant anirà vinculada a l'atorgament a una persona física que reuneixi els requisits, i en un únic vehicle que igualment reuneixi les característiques que es demanin. Només podrà obtenir-se una llicència temporal per persona. Els titulars de les autoritzacions estacionals poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'un o més conductors assalariats
Intransmissibles: Aquestes llicències no es podran transmetre en cap cas.
Revocables: Independentment de l'extinció de la llicència temporal per caducitat, el Consell Insular de Formentera podrà revocar-la per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei així com per l'incompliment de qualsevol de les circumstàncies que hagin estat tingudes en compte per a l'adjudicació de les llicències temporals objecte del present Pla.
Àmbit Municipal: Aquestes llicències solament habilitaran la prestació del servei a l'àmbit territorial de la illa de Formentera.
III. Determinació del nombre total d'autoritzacions
El present pla d'actuació estableix un nombre màxim de 8 autoritzacions estacionals atorgables, 2 per a vehicles híbrids, amb vigència de 4 mesos, i 6 per a vehicles de combustió o híbrids, amb vigència de 2 mesos i mig cada torn.
Grup I.- Vehicles híbrids. 2 autoritzacions, des del dia 1 de juny al 30 de setembre, de 9:00 a 1:30h (del dia següent). Titulars i assalariats que acreditin una antiguitat de 4 mesos en els últims dos anys. En el supòsit de quedar vacant l'oferta, les autoritzacions podran atorgar-se a qualsevol sol·licitant que compleixi amb els requisits dels plecs, independentment de l'antiguitat.
Grup II.- Vehicles benzina/dièsel i híbrids 6 autoritzacions, dos torns. Titulars de llicència i assalariats que acreditin antiguitat de 4 mesos en els últims 2 anys.
Primer torn: 3 autoritzacions de 15 de juny a 31 d'agost.
De 15 de juny a 14 de juliol, de 9:00h a 23:00h.
De 15 de juliol a 31 d'agost, de 9:00 a 1:30h (del dia següent)
Segon torn: 3 autoritzacions d'1 de juliol a 15 de setembre.
D'1 de juliol a 14 de juliol, de 9:00h a 23:00h.
De 15 de juliol a 31 d'agost, de 9:00 a 1:30h (del dia següent).
D'1 de setembre de 15 de setembre, de 9:00 h a 23:00h.
No obstant l'anterior, el Consell Insular de Formentera, per resolució de Presidència, podrà autoritzar de forma puntual i amb la deguda antelació i prèvia consulta amb el col·lectiu de taxistes, l'ampliació de l'horari quan les circumstàncies així ho aconsellin i per motius extraordinaris.
IV. Procediment d'autorització.
1.- Inici
Una vegada aprovat el present Pla d'actuació, s'haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i l'endemà de la data de la publicació determinarà l'inici del termini de presentació de sol·licituds per un termini de 10 dies naturals. Així mateix es publicarà en el tauler d'anuncis i a la pàgina web del Consell Insular de Formentera www.conselldeformentera.cat l'obertura d'aquest termini, amb indicació dels requisits exigits per optar a la concessió de les llicències,
Tenint en compte la necessària posada en servei de les llicències objecto de licitació amb efectes d'1 de juny, l'expedient de licitació es tramitarà de manera urgent, amb les conseqüències recollides en l'article 112 del TRLCSP.
De conformitat amb el que es disposa en l'art. 188 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre de les Illes Balears, es sotmetrà a exposició pública per termini de cinc dies naturals el present Pla, simultàniament a l'inici del termini de licitació. Si dins del referit termini es produeixen reclamacions contra el mateix se suspendrà la licitació així com el termini per a la presentació de proposicions, en els casos que sigui necessari per resoldre la qüestió plantejada, i es reprendrà el que quedi d'aquest termini a partir de l'endemà al de la resolució de les reclamacions.
Els requisits exigits per optar a la concessió de les llicències seran els que es detallen a continuació:
Requisits:
1.1. Ser persona física o persona jurídica.
1.2. Complir amb les obligacions fiscals i socials i laborals establertes en la legislació vigent.
1.3. Disposar del permís de conduir per a transport públic de viatgers, classe B o superior i del permís local de conductor de Formentera i targeta identificativa així com la resta de requisits que es recullen en l'ordenança reguladora del servei d'auto-taxi de Formentera.
1.4. Els titulars de les autoritzacions estacionals poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'un o més conductors assalariats.
1.5 Per a aquells que optin com a titulars de llicència municipal, disposar com a màxim d'una llicència municipal de taxi.
1.6. A més, els que optin com a titulars de llicència municipal hauran de presentar l’acreditació del compliment de la declaració censal de trobar-se donat d'alta en l'impost corresponent i en el règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social, d'acord amb la documentació que es detalla a l'apartat següent. En cap cas es considerarà que pot complir-se aquest requisit si s'ha interromput en algun moment la cotització amb motiu de jubilació, amb l'excepció de la modalitat de jubilació contributiva.
1.7. Aquells que optin com a assalariats del sector del taxi (d'acord amb el previst en el procediment d'atorgament), a més dels requisits recollits als apartats 1.1, 1.2 i 1.3 anteriors, hauran d'acreditar el fet d'haver estat contractats pel titular d'una llicència municipal de taxi de Formentera, almenys durant 4 mesos durant els dos anys anteriors a l'inici del termini de presentació d'instàncies. En el supòsit dels assalariats que hagin estat titulars de llicències estacionals durant el període 2014-2015, es computarà aquest període als deguts efectes.
1.8. Podran presentar sol·licituds aquells treballadors assalariats del sector del taxi que tinguin una antiguitat inferior a la indicada anteriorment per passar a formar part del contingent de reserva residual que es podrà establir per al cas que no es cobrissin totes les llicències temporals previstes en el present Pla i no pogués formar-se el contingent de reserva contemplat als apartats 6 i 7 del mateix.
2. Sol·licituds i documentació a presentar.
2.1. El termini de sol·licituds s'obrirà l'endemà a la publicació en el BOIB del present Pla d'actuació, en instància dirigida al President del Consell Insular de Formentera, en model recollit a l'annex corresponent. Aquest termini finalitzarà deu dies naturals posteriors a la data d'inici (considerats els dos dies inclosos).
En cas que l'últim dia del còmput del termini sigui dissabte o festiu, el termini es prorrogarà automàticament fins al següent dia hàbil. Quan es publiquin anuncis de correcció d'errors, rectificacions o aclariments, el termini de presentació de proposicions es computarà a partir de la data del nou anunci.
La presentació de proposicions pressuposa l'acceptació, per part de l'interessat, de les clàusules del present Pla.
Quan la documentació s'enviï per correu, s'haurà de justificar, mitjançant document justificatiu, la data de l'enviament en l'oficina de Correus i anunciar-ho a la corporació mitjançant fax al número 971-32.25.56 o al correu electrònic mobilitat@conselldeformentera.cat dins del mateix dia.
Sense la concurrència dels dos requisits, no serà admesa la documentació si es rep en el Consell amb posterioritat a la data en què finalitzi el termini. Transcorreguts, no obstant això, l'anterior, tres dies naturals a la data de finalització del termini sense haver-se rebut la documentació per part del Consell, aquesta no s'admetrà.
També s'admetrà la documentació presentada d'acord amb les disposicions legals i que compleixi els requisits en elles establertes, sempre que tinguin entrada en les dependències municipals abans de la finalització del termini indicat.
2.2 Cada sol·licitant ha de presentar la següent documentació:
a) Document nacional d'identitat (original i fotocòpia per al seu acarament) i, si se'l cas, l'escriptura d'apoderament degudament legalitzada, o fotocòpies degudament autenticades
b) Declaració responsable de l'acompliment dels requisits establerts en el present Pla regulador.
c) Declaració responsable de no estar culpable el licitador en les prohibicions per contractar recollides en l'article 60 del TRLCSP.
d) Certificats acreditatius de trobar-se al corrent de les obligacions tributaries i amb la Seguretat Social establertes en la legislació vigent amb una antiguitat màxima de 6 mesos. La prova d'aquesta circumstància podrà fer-se per qualsevol dels mitjans indicats en la normativa de desenvolupament del TRLCSP (articles 13 a 16 del RD 1098/2001, de 12 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques) .
i) Certificat expedit per la Prefectura provincial de trànsit, en el qual s'acrediti que la persona interessada no ha estat sancionada per resolució ferma en els dos últims anys per les infraccions qualificades com molt greus de les previstes en el Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial aprovat per Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s'aprova el text articulat de la Llei sobre tràfic, circulació de vehicles de motor i seguretat viària (modificat per Reial decret legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre).
f) Compromís que s'adscriurà a la llicència temporal un vehicle conforme a l'establert al present Pla regulador
g) Compromís d'aportar pòlissa d'assegurança per cobrir de forma il·limitada la seva responsabilitat civil pels danys causats en ocasió del transport.
h) Declaració responsable en la qual s'indiqui la puntuació que li correspongui conforme a l'establert a l'apartat 7 del present Pla (Annexos II i III).
i) Permís de conductor local expedit pel Consell Insular de Formentera.
j) Indicació de l'email o fax a l'efecte de notificacions quan escaigui.
k) Una relació de tots els documents inclosos en aquest sobre.
En el cas dels conductors assalariats, hauran d'aportar a més la documentació que a continuació es detalla:
l) Certificat de vida laboral expedit per la Seguretat Social o qualsevol un altre document que acrediti fefaentment l'acompliment dels criteris que serveixin per adjudicar les llicències.
m) Declaració responsable en la qual indiquin l'antiguitat (no interrompuda) amb la qual expliquen i a la qual hauran d'acompanyar una relació detallada dels titulars i nombres de llicència on s'han prestat els serveis de conductor amb indicació de les dades d'inici i finalització dels serveis (conforme al model previst a l'Annex III d'aquest Plec).
Amb la finalitat d'evitar irregularitats i contradiccions es determina que el sol·licitant que falsegi la documentació, una vegada acreditat tal extrem, quedarà automàticament exclòs del procediment d'atorgament d'autoritzacions temporals
Les persones que com a titulars d'una llicència de taxi en el municipi de Formentera, optin a l'autorització hauran de fer constar en la seva sol·licitud el nombre de llicència que són titulars, així com aportar còpia dels rebuts o documentació acreditativa del pagament de dotze mesos cotitzats en el règim especial d'autònoms al llarg dels últims vint mesos. Quant al requisit de no haver estat jubilat, aquelles persones amb edat suficient per trobar-se en tal circumstància hauran de presentar certificat negatiu, emès per l'Institut Nacional de la Seguretat Social acreditatiu. Aquells que hagin optat per la modalitat de jubilació contributiva, hauran d'aportar certificat acreditatiu de tal extrem.
3. Esmena de deficiències
Transcorregut el termini de presentació de sol·licituds, el Consell obrirà un període de 3 dies hàbils per a esmena de deficiències en relació amb aquells sol·licitants que no hagin acreditat suficientment el compliment dels requisits.
A tals efectes el Consell exposarà en el tauler d'anuncis i a la pàgina web municipal una relació dels sol·licitants que es trobin en aquesta circumstància amb referència a la documentació que han de presentar.
L'endemà a la data de publicació d'aquesta relació en el tauler d'anuncis i a la pàgina web municipal determinarà l'inici del còmput dels 3 dies hàbils per a esmena.
Transcorregut aquest termini sense esmenar les deficiències, el sol·licitant quedarà exclòs del procés d'adjudicació.
4. Llista provisional d'admesos
En cas de no existir deficiències a esmenar o, esmenades aquestes, o, si escau, transcorregut el termini habilitat a aquest efecte sense esmena, la Corporació elaborarà la llista provisional d'admesos que serà exposada al públic a través del tauler d'anuncis municipal i la pàgina web.
Publicada l'anterior llista provisional, s'obrirà un termini de cinc dies naturals perquè els interessats puguin, si és el cas, al·legar el que al seu dret convingui.
5. Llista definitiva d'admesos
Transcorregut el termini per a la presentació d'al·legacions sense que s'haguessin presentat o, si escau, resoltes les mateixes, la Corporació aprovarà la llista definitiva d'admesos que serà exposada al públic a través del tauler d'anuncis municipal i la pàgina web.
En aquesta llista segons el que es disposa a continuació s'assenyalarà dia, hora i lloc en què es durà a terme el sorteig per a l'adjudicació de les autoritzacions temporals, en cas que hi hagués empat en la puntuació de possibles adjudicataris.
6.- Classificació dels sol·licitants admesos
S'estableix un nombre de vuit llicències estacionals, 2 de les quals tenen per objecte la prestació del servei mitjançant vehicles híbrids (Grup I) i les 6 restants, en vehicles de benzina/dièsel i híbrids (Grup II).
a) Grup I. Autoritzacions destinades de forma exclusiva a vehicles híbrids:
En relació a les 2 autoritzacions estacionals per a la prestació del servei de taxis en vehicles híbrids (període 1 de juny a 30 de setembre, de 9:00 a 1:30 hores) seran d’aplicació els següents criteris d'adjudicació:
-Aportació d'un vehicle de menys d'un any d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 5 punts.
- Aportació d'un vehicle de menys de tres anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 3 punts.
- Aportació d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit: 2 punts.
- Millora cànon: 1,25 punts per cada 250 euros de millora sobre quantitat mensual fixada com a cànon (màxim 2,5 punts).
En el cas d'empat, d'haver-hi més sol·licituds que llicències temporals a atorgar, es donarà preferència als sol·licitants titulars de llicència i entre aquests els que acreditin major antiguitat. De persistir la igualtat, s'efectuarà un sorteig públic. En cas d’empat entre assalariats s’efectuarà un sorteig públic.
La sol·licitud de llicències per al Grup I no impedirà que els interessats puguin també presentar la corresponent sol·licitud del Grup II. No obstant l’anterior, l’adjudicació d’una autorització del Grup I suposarà automàticament la exclusió del sol·licitant del procediment d’atorgament de les del Grup II.
b) Grup II. Autoritzacions vehicles benzina/dièsel i híbrids.
En relació a les 6 autoritzacions estacionals en vehicles de benzina/dièsel i híbrids (vigència de 2 mesos i mig), seran aplicables els següents criteris d'adjudicació:
-Aportació d'un vehicle híbrid de menys d'un any d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 6 punts
-Aportació d'un vehicle benzina/dièsel de menys d'un any d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 5 punts
-Aportació d'un vehicle híbrid d'1 a 3 anys d'antiguitat (computats des de la data de matriculació del vehicle): 4 punts
-Aportació d'un vehicle d'1 a 3 anys d'antiguitat benzina/dièsel (computats des de la data de matriculació del vehicle): 3 punts
-Aportació d'un sistema de cobrament que faciliti als usuaris el pagament del servei mitjançant targetes de crèdit: 2 punts.
- Millora cànon: 1,25 punts per cada 250 euros de millora sobre quantitat mensual fixada com a cànon (màxim 2,5 punts).
Es donarà prioritat per a l'elecció dels torns als sol·licitants amb major puntuació.
En el cas d'empat, d'haver-hi més sol·licituds que llicències temporals a atorgar, es donarà preferència als sol·licitants titulars de llicència i entre aquests els que acreditin major antiguitat. De persistir la igualtat, s'efectuarà un sorteig públic amb assignació del torn. En cas d’empat entre assalariats s’efectuarà un sorteig públic.
c) Es constituirà un contingent de reserva per cada grup al qual es podrà acudir en supòsits que realitzada la licitació quedessin autoritzacions vacants, així com en supòsits de renúncies o vacants sobrevingudes, format per les sol·licituds que no s'hagin adjudicat
En cas que ordenada la llista hi hagués un empat de puntuació entre un titular i un assalariat, el primer tindrà preferència sobre el segon i entre titulars, el de major antiguitat. En cas que persistís la igualtat, es decidirà per sorteig. En cas d’empat entre assalariats s’efectuarà un sorteig públic.
Si no es pogués constituir aquest contingent de reserva per falta de sol·licituds, es podrà constituir un contingent de reserva residual per cobrir el nombre de llicències temporals que quedessin vacants o les baixes que es poguessin produir i al que podran accedir aquells assalariats que haguessin presentat sol·licitud amb una antiguitat inferior a la indicada a l'apartat 1.7.
Serà competent el Consell Insular de Formentera, en qualsevol moment i prèvia consulta al col·lectiu de taxistes o persones que els representin, l'atorgament de les autoritzacions que no hagin estat adjudicades.
7.- Llista ordenada
El Consell, mitjançant resolució de l'àrea corresponent aprovarà la llista ordenada per cada torn i ho exposarà en el tauler d'anuncis i web municipal a l'efecte de notificació individual a cadascun dels adjudicataris, atorgant un termini per complir amb l'obligació d'aportar la resta de documentació necessària per a la finalització del corresponent expedient d'autorització.
8.- Documentació a presentar per a l'adjudicació definitiva.
L'eficàcia de l'atorgament de l'autorització estacional restarà condicionada la presentació per part de l'interessat de la documentació que segueix, abans de les dates següents:
- Termini màxim per a la realització del dipòsit (apartat 8.1. següent): Deu dies naturals després de la publicació en el tauler d'anuncis del Consell de la resolució d'adjudicació (és a dir, de la llista)
- Presentació de la resta de documentació (apartats 8.2. a 8.5.):Termini màxim: 5 dies hàbils
Aquest termini s'aplicarà per a l'any 2016 i haurà de tornar-se a actualitzar-se en 2017. Així, en 2017, per poder prestar el servei haurà de presentar-se novament en el Consell Insular de Formentera tota la documentació recollida als apartats que segueixen (excepte el pagament del dipòsit, que només es farà efectiu en 2016), amb un termini que s'obrirà en data 2 de març de 2017 i finalitzarà el 15 de maig de 2017.
8.1. Acreditació d'haver efectuat un dipòsit (retornable en les condicions que es descriuran a continuació) de cinc-cents euros (500 €) en la Tresoreria del Consell Insular de Formentera als efectes i amb les condicions que després es diran.
El dipòsit respondrà en cas de:
- renúncia a l'obtenció de l'autorització definitiva
- la no obtenció de l'autorització definitiva per no presentar la documentació necessària en els terminis assenyalats.
- el no compliment de l'obligació de retirar del vehicle (i acreditar-ho així davant el Consell) tots els signes externs identificatius en el termini màxim d'un mes des de la finalització de la vigència de l'autorització estacional o en els casos de substitució regulats a l'apartat V.
Transcorregut el període de vigència de l'autorització estacional per a la temporada 2016, i comprovat pel Consell el compliment dels requisits anteriors, s'emetrà informe favorable a la devolució del dipòsit una vegada finalitzi la temporada 2016, sempre que es segueixin complint la resta de requisits establerts per a la tornada del dipòsit.
8.2. Acreditació de disponibilitat d'un vehicle turisme, amb passada a servei públic amb un nombre màxim de cinc places, inspecció tècnica de vehicles en vigor, en règim de propietat, arrendament financer o arrendament de vehicle per empresa autoritzada, que reuneixi les característiques tècniques que segueixen: antiguitat màxima de 8 anys, color blanc, llum verda.
Els vehicles seran de color blanc i portaran pintat en les dues portes davanteres l'escut del municipi de Formentera, altres característiques establertes en el reglament del taxi i el nombre corresponent d'autorització.
La resta d'aspectes relatius a col·locació i ubicació es realitzarà d'acord amb els annexos que acompanyen al present Pla d'actuació. L'antiguitat màxima per a l'adscripció d'un vehicle en aquestes autoritzacions serà de vuit anys comptats des de la data de la matriculació fins a la data màxima de presentació de documentació. L'acreditació del compliment de tots els requeriments detallats s'acreditarà mitjançant la presentació d'un certificat de conformitat expedit a aquest efecte per l'estació de la Inspecció Tècnica de Vehicles del Consell Insular de Formentera.
L'any 2017 podrà acreditar-se el compliment de tots aquests requisits amb un vehicle diferent de l'autoritzat per a l'any 2016, i en tot cas haurà de continuar complint la condició de tenir un màxim de 8 anys comptats des de la data de la matriculació fins a la data màxima de presentació de documentació. L'any 2017 es podrà superar l'antiguitat màxima de 8 anys abans de la data de presentació de la documentació només en el cas d'aportar el mateix vehicle que es va autoritzar l'any 2016.
8.3. Tenir assegurada de forma il·limitada la responsabilitat civil amb tercers en ocasió de danys ocasionats en raó d'aquest servei (o com a mínim per import de 50 milions d'euros) durant el temps de vigència de l'autorització.
8.4. Acreditació de disposar d'un conductor amb els permisos de conduir exigits per la normativa corresponent (B o superior), així com amb el permís local de conductor i targeta identificativa exigida pel Consell Insular de Formentera.
8.5. Acreditació del pagament del cànon
Grup I.- 500 Euros mensuals per cada temporada (2.000 €)
Grup II.- 1000 Euros mensuals per cada temporada (2.500 €)
9. Procediment per cobrir renúncies d'adjudicataris.
Si una vegada dictada la resolució amb el corresponent llistat ordenat corresponent a cada Grup, els adjudicataris renunciessin a l'autorització estacional o en el cas que aquesta no arribés a adquirir eficàcia per falta de presentació de la documentació necessària, l´autorització quedarà vacant si bé el Consell podrà acudir al contingent de reserva residual al que es refereix el punt 6 c).
La renúncia o falta de presentació de la documentació comportarà la pèrdua del dret a la devolució del dipòsit en cas que aquest ja s'hagués constituït, l'import del qual passarà a formar part dels ingressos de la corporació corresponents a l'exercici 2016, d'acord amb el procediment administratiu que es dugui a terme a aquest efecte.
10. Emissió targeta de transports.
Els sol·licitants que finalment compleixin tots els requisits i aconsegueixin l'atorgament d'una autorització estacional rebran per part del Consell Insular de Formentera una targeta de transports acreditativa del títol habilitant obtingut, d'acord amb el model incorporat en l'annex IV, amb indicació del titular, termini de vigència, i matrícula del vehicle. Aquesta targeta s'expedirà dues vegades durant el termini de vigència de l'autorització: una targeta que acrediti la vigència de l'autorització durant el torn que li correspongui en els mesos de l'any 2016 i una altra (emesa una vegada s'hagi comprovat per la Corporació el compliment dels requisits per a l'any 2017) que documentarà la vigència durant aquell any.
V.- Prestació del servei. Drets i obligacions
A. Exercici de l'activitat.
1. La prestació d'aquest servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l'autorització estacional, podent-se no obstant això donar-se suposats de substitució definitiva o temporal en els termes que s'indiquen a continuació:
- Substitució Definitiva: En cas que durant la prestació del servei el titular de l'autorització estacional vulgui substituir el vehicle vinculat a l'autorització atorgada, haurà de comunicar-ho al Consell acreditant la disponibilitat de nou vehicle, amb les seves dades, model i matrícula i acreditació que compleix els mateixos requisits que aquest pla exigeix per a la concessió d'autoritzacions (apartat 8.2).
A més, haurà d'acreditar mitjançant certificat de la ITV haver retirat tots els distintius externs del vehicle original.
Comprovat l'anterior, el Consell dictarà resolució autoritzant la substitució, emetent a aquest efecte nova targeta de transport.
En cas de no complir-se els requisits anteriors, la substitució serà denegada.
- Substitució Temporal: Excepcionalment, es podrà accedir a una substitució temporal en cas d'avaria o accident o en el cas de funcionament anormal dels punts de recàrrega que facin inviable la prestació del servei. En aquests casos, l'interessat haurà de sol·licitar-ho al Consell mitjançant instància a la qual acompanyarà acreditació de disposar d'un altre vehicle per a la prestació del servei amb els requisits de l'apartat 8.2 i certificació de taller mecànic acreditatiu de la incidència i durada benvolguda de la seva resolució.
En aquests casos excepcionals s'admetrà que la titularitat del vehicle no coincideixi amb el de l'autorització i que el vehicle de substitució temporal tingui una antiguitat superior a 8 anys.
Igual que en el cas anterior, el Consell, una vegada comprovat que es compleixen tots els requisits, dictarà resolució autoritzant la substitució temporal i emetent a aquest efecte nova targeta de transport (també de caràcter temporal).
No obstant això, aquest supòsit, per l'excepcionalitat del seu règim i atesa la durada de la vigència de l'autorització estacional, no podrà excedir de 15 dies. Cas que la previsió de substitució temporal excedeixi del termini indicat, l'interessat haurà d'acudir al procediment de substitució definitiva abans regulat.
Transcorregut el termini de durada màxima de 15 dies d'aquesta substitució temporal, el titular de l'autorització haurà d'acreditar davant el Consell haver retirat els distintius externs del vehicle temporal.
Aquesta acreditació haurà de produir-se en el termini màxim de 3 dies hàbils des de la finalització del període de 15 dies sense que, en cap cas, tots dos vehicles puguin simultaniejar la prestació.
En el cas que la substitució obeeixi a un mal funcionament del servei de recarrega, s'estarà al mateix temps que resulti fins al restabliment del servei amb plena normalitat.
2. Els titulars de les autoritzacions estacionals poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'un o més conductors assalariats.
3. Acreditació de disposar d'un conductor amb els permisos de conduir exigits per la normativa corresponent (B o superior), així com amb el permís local de conductor i targeta identificativa exigida pel Consell Insular de Formentera.
4. Els titulars de les autoritzacions estacionals hauran de trobar-se de forma ininterrompuda d'alta en el règim especial dels treballadors autònoms durant els dies de vigència de l'autorització (tant de 2016 com de 2017).
5. Els titulars hauran d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l'autorització, excepte en el cas que això es contradigui amb l'establert en la normativa laboral d'aplicació pel que fa a la durada de les jornades i la seva distribució setmanal, així com la legislació que resulti d'aplicació en relació a temps màxims de conducció i descans per conductor.
Amb respecte al mateixos criteris anteriors, la prestació del servei tindrà limitació horària en els termes ja exposats en el present pla.
6. Una vegada conclòs el període de vigència de l'autorització estacional (encara que sigui només del primer any), els adjudicataris quedaran obligats a eliminar del vehicle tots els signes externs identificatius (llum verda, escuts, etc.) de l'activitat i d'acreditar-ho mitjançant la presentació en el Consell Insular de Formentera d'un certificat emès per la ITV a aquest efecte en el termini màxim d'un mes després de la finalització del seu torn. Això, com ja s'ha dit, haurà de fer-se l'any 2016 de la mateixa manera que es farà al moment de l'extinció de l'autorització bianual en 2017.
Una vegada acreditat el compliment d'aquesta exigència després de l'any 2016, s'emetrà un informe per part dels serveis competents del Consell per procedir, en finalitzar la temporada 2017, a la devolució del dipòsit que es va efectuar en ocasió de l'adjudicació de l'autorització estacional.
No podran optar a presentar la documentació per al segon any (és a dir, no podran obtenir targeta per a l'any 2017) aquells adjudicataris que no hagin acreditat l'eliminació del signes externs identificatius en el termini indicat de l'any 2016.
B. Règim tarifari.
En qualsevol cas les tarifes que resultaran d'aplicació seran aquelles recollides en règim tarifari aprovat per l'Ordre del Conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori del Govern de les Illes Balears de 26 de setembre de 2013 per la qual s'autoritza la modificació de tarifes del servei de transport urbà de viatgers en taxi de Formentera, que es presten en l'àmbit territorial de la illa de Formentera (BOIB 136, de 3 d'octubre de 2013) o norma que ho substitueixi o modifiqui.
C. Règim sancionador.
L'incompliment per part del titular d'una autorització estacional de les condicions de prestació del servei o la pèrdua d'alguna de les condicions exigides per a la seva obtenció determinaria el fet d'entendre que s'estaria realitzant l'activitat de transport públic de viatgers sense el preceptiu títol habilitant, de manera que podrà ser sancionat d'acord amb el previst en la normativa general de transports (Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i Llei 16/1987, d'Ordenació del Transport Terrestre, de 30 de juliol). L'incompliment del recollit en les respectives ordenances municipals pel que fa al servei municipal de taxi determinaria la possibilitat de ser sancionat d'acord amb el règim sancionador previst a aquest efecte.
D. Revocació.
El Consell Insular de Formentera podrà revocar l'autorització, que no tindrà caràcter de sanció, per incórrer en la pèrdua de qualsevol dels requisits exigits, així com pel reiterat incompliment de les condicions de prestació del servei i suposaria la pèrdua de tots els drets vinculats a l'autorització i la impossibilitat de prestar el servei que emparava.
Abans de resoldre la revocació de qualsevol autorització, serà preceptiu el tràmit d'audiència a l'interessat. La revocació, com qualsevol altre acte administratiu, es podrà recórrer en via administrativa.
VI.- Pla d'inspeccions
Durant la vigència d'aquestes autoritzacions es reforcessin les inspeccions realitzades per la Policia Local del Consell Insular de Formentera i dels serveis tècnics de Mobilitat en coordinació amb les restants forces i cossos de seguretat de l'Estat. En aquest sentit, es preveu la realització d'inspeccions específiques per controlar la competència deslleial al sector del taxi, amb preferència per ser realitzat en hores i ubicacions on s'acumuli una major presència d'intrusisme. Així d'acord amb la planificació dels serveis propis de coordinació i amb la supervisió dels serveis d'inspecció de transports del Consell Insular de Formentera, es durà a terme, durant els mesos de vigència del Pla d'actuació, una major vigilància per al control de les pràctiques il·legals en relació amb el transport de viatgers en vehicle turisme.
VII.- Comissió de seguiment i avaluació
Es crea una comissió de seguiment i avaluació del present Pla d'actuació, amb l'objectiu d'ajudar a valorar el grau de compliment dels objectius perseguits. La seva composició estarà formada pel Conseller de Mobilitat (que podrà ser acompanyada pels tècnics que consideri oportuns), un representant de cada associació professional de taxistes, un representant de les associacions existents d'assalariats del sector del taxi o, en el seu defecte, persona que els representi, un representant dels usuaris i consumidors i una representació del sector turístic.
La comissió es reunirà almenys una vegada finalitzada la vigència del Pla d'actuació cadascun dels dos anys i la seva funció consistirà en l'assistència al Consell Insular per a l'anàlisi i la valoració del grau de compliment dels objectius perseguits i en la presentació de les conclusions i propostes necessàries per a futures actuacions.
El Consell Insular de Formentera, per obtenir la informació necessària per al correcte seguiment, podrà encarregar els estudis i les pràctiques d'inspecció de transports que consideri oportuns, que serà compartida amb la resta de membres d'aquesta comissió.
ANNEX I: INSTÀNCIA DE SOL·LICITUD
Sr/Sra......................................................, amb DNI/CIF núm,.................... i domicili ......................... al carrer ............................................................... codi postal ..................., telèfon nº. ……………...……………………..
Exposo
Que reuneixo tots i cadascun dels requisits exigits en el Pla d'actuació de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2016 i 2017 aprovat per Consell Insular de Formentera per acord de data .................. (BOIB nº............. de data ..........................) i que per aquest motiu
Sol·licito
poder participar en el concurs establert en l'esmentat Pla d'actuació per a l'atorgament d'una autorització municipal estacional de transport públic de viatgers en vehicle turisme, en les condicions que es preveuen i amb el compliment de les característiques que a continuació assenyalo (s'adjunta documentació acreditativa):
Formentera, .........de .................... de 2016
Data:…………………………….
Signatura………………………….
Alcalde-President de l'Ajuntament – Consell Insular de Formentera
ANNEX II .- DECLARACIÓ RESPONSABLE PER A LA PUNTUACIÓ TOTAL
Jo...........Sr/Sra.....................amb DNI................................ i domicili en........................T.M de.....................
Declaro sota la meva responsabilitat, que la puntuació que em correspondria per a l'adjudicació d'una llicència temporal del GRUP ……………… és la següent:
(La puntuació indicada en aquests supòsits s'entendrà com a compromís adquirit per part del sol·licitant que l'ha d'emplenar, en cas de ser adjudicatari, conforme a l'indicat a l'apartat 8 del present pla regulador).
|
Grup I. Autoritzacions estacionals per vehicles híbrids: |
PUNTUACIÓ |
|
Aportació de vehicle de menys d´ un any |
|
|
Aportació de vehicle d´ 1 a 3 anys |
|
|
Sistema de cobrament que faciliti el pagament amb targetes de crèdit |
|
|
Millora Cànon. ….€/mes |
|
|
Grup II. Autoritzacions estacionals vehicles híbrids/benzina/dièsel: |
PUNTUACIÓ |
|
Aportació de vehicle híbrid de menys d´un any |
|
|
Aportació de vehicle benzina/dièsel de menys d´ un any |
|
|
Aportació vehicle híbrid d´ 1 a 3 anys |
|
|
Aportació vehicle benzina/dièsel d´un a 3 anys |
|
|
Sistema de cobrament que faciliti el pagament amb targetes de crèdit |
|
|
Millora de cànon mensual: ………………….€ |
|
ANNEX III (declaració responsable per al còmput de l'antiguitat).
Jo… Sr/Sra. ….. … amb DNI… i domicili en ……….. T. M. de Formentera
GRUP ….
Pels titulars:
Declaro sota la meva responsabilitat, que sóc titular de la llicència de taxi nombre …... del servei d'auto-taxi del municipi de Formentera, des de l'any..........amb una antiguitat com a titular de.........anys.
Pels assalariats:
Declaro sota la meva responsabilitat que sóc conductor assalariat del servei d'auto-taxi del municipi de Formentera, amb una antiguitat ininterrompuda acreditada de............ anys, per a això adjunt la següent relació:
|
Número Llicència |
Titular de la Llicència |
Data d’inici |
Data finalització |
Antiguitat |
|
|
|
|
|
|
Annex IV: Autorització Estacional de Transport Públic de Viatgers en Vehicle Turisme
Nomeni i cognoms del titular:
NIF:
Matrícula del vehicle:
Municipi d'adscripció:
Horari de prestació:
Nombre d'autorització:
Vigència:
Concedida per Resolució de _________ en data ________, en aplicació del que es disposa en el pla d'actuació en matèria de transport públic de viatgers en vehicle turisme per als anys 2016 i 2017 aprovat per acord de _________ de ....... 2016 publicat en BOIB nº...........de...............de.........de 2016 en desenvolupament de la competència municipal prevista en l'article 53.4 de la Llei 4/2014, de 28 de juny de 2014
Condicions d'Ús de l'Autorització
- La prestació del servei s'efectuarà exclusivament mitjançant la utilització del vehicle vinculat a l'autorització estacional.
- Els titulars de les autoritzacions estacionals poden prestar el servei personalment o mitjançant la contractació d'uns o més conductors assalariats.
- Els titulars hauran d'assegurar la prestació del servei durant tots els dies corresponents al termini de vigència de l'autorització, sempre respectant l’establert en la normativa laboral d'aplicació pel que fa a la durada de les jornades i la seva distribució setmanal, així com la legislació que resulti d'aplicació pel que fa al temps màxim de conducció i descans. En el cas d'existir restricció horària en la prestació del servei, aquest no podrà realitzar-se fora de les hores autoritzades.
- Nota Important: la caducitat de l'autorització es produirà a partir de l'últim dia de prestació del servei, sense necessitat de cap resolució administrativa expressa, amb la subsegüent pèrdua de qualsevol dret o obligació vinculats a l'autorització caducada (apartat II.A de el pla d'actuació)’
Contra el present acord, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se, d'acord amb l'establert en l'article 116 de la Llei 30/92, de 26 de novembre de règim jurídic de les administracions públiques i el procediment administratiu comú, recurs potestatiu de reposició o impugnar-se directament mitjançant recurs contenciós administratiu
Formentera, 01 d’abril de 2016
El President
Jaume Ferrer Ribas