Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 3655
Resolució de la Presidenta de l'IMAS (Institut Mallorquí d'Afers Socials) per la qual s’aprova la política de signatura electrònica i certificats de l'IMAS

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 6 d'abril de de 2016, la presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials ha resolt:

«Resolució de la Presidenta de l'IMAS (Institut Mallorquí d'Afers Socials) per la qual s’aprova la política de signatura electrònica i certificats de l'IMAS

Antecedents

1. D'acord amb l'annex de Glosari de termes de Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l’Esquema Nacional d’Interoperabilitat en l’àmbit de l’Administració electrònica, en endavant ENI, s'entén por política de signatura electrònica el «Conjunt de normes de seguretat, d'organització, tècniques i legals per determinar com es generen, verifiquen i gestionen signatures electròniques, incloent les característiques exigibles als certificats de signatura.»

En termes generals, una política de signatura electrònica és un document legal que conté una sèrie de normes de seguretat relatives a la signatura electrònica organitzades sota els conceptes de generació i validació de la signatura, en un context particular (contractual, jurídic, legal, ...), definint les regles i obligacions de tots els actors involucrats en el procés. L'objectiu es determinar la validesa de la signatura per a una transacció en particular, especificant la informació que cal incloure el signant en el procés de generació de la signatura i la informació que cal comprovar en el procés de validació de la mateixa, és a dir, defineix les característiques exigibles als certificats de signatura.

2. El Consell de Mallorca, dia 14 de febrer de 2013, va aprovar l’ordenança reguladora de l’Administració Electrònica del Consell de Mallorca i dels organismes que en depenen (BOIB núm. 69, de 16 de maig), en endavant OAE, que té per objecte fixar els principis pels quals es regula la incorporació dels tràmits i dels procediments administratius a la tramitació per via electrònica. Aquesta ordenança inclou dins el seu àmbit subjectiu a l'IMAS i denomina de manera conjunta al Consell Insular de Mallorca i els organismes que en depenen Administració insular.

3. S'ha elaborat un projecte per a la aprovació de la política de signatura electrònica i certificats de l'IMAS, signat, en data 31 de març de 2016, pel director-gerent, la secretària delegada i el cap del Servei d'Informàtica.

Fonaments

1. L'article 18 de l'ENI estableix que «1. L'Administració General de l'Estat definirà una política de signatura electrònica i de certificats que servirà de marc general d'interoperabilitat per a l'autenticació i el reconeixement mutu de signatures electròniques dins del seu àmbit d'actuació. No obstant això, aquesta política pot ser utilitzada com a referència per altres administracions públiques per definir les polítiques de certificats i signatures a reconèixer dins dels seus àmbits competencials.

»2.Les administracions públiques han d’aprovar i publicar la seva política de signatura electrònica i de certificats partint de la norma tècnica establerta a aquest efecte en la disposició addicional primera, que pot conviure juntament amb altres polítiques particulars per a una transacció determinada en un context concret.

»4. Els perfils comuns dels camps dels certificats definits per la política de firma electrònica i de certificats possibilitaran la interoperabilitat entre les aplicacions usuàries, de manera que tant la identificació com la signatura electrònica generada a partir d'aquests perfils comuns puguin ser reconeguts per les aplicacions de les diferents administracions públiques sense cap tipus de restricció tècnica, semàntica o organitzativa. Aquests certificats seran els definits en la Llei 11/2007, de 22 de juny, la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de signatura electrònica i els seus desenvolupaments normatius».

2. L’article 17 de l’OAE regula les “Normes d’identificació, d’autenticitat i de signatura electrònica dels òrgans administratius i del personal al servei de l’Administració insular”. Estableix que «la identificació i l’autentificació de l’exercici de la competència de l’Administració insular,quan utilitza mitjans electrònics, s’han de dur a terme per mitjà de firma electrònica de les autoritats i el personal al seu servei, que han departicipar en la tramitació administrativa per mitjans electrònics»

A l’apartat 2 determina que «L’Administració insular ha de proveir les seves autoritats i el seu personal de sistemes de firma electrònica, els quals poden identificar de manera conjunta l’autoritat, el titular del lloc de treball o càrrec i l’òrgan administratiu o entitat pública en què presta els serveis. En aquest cas, el sistema de signatura electrònica ha de reunir les característiques següents: a) Els certificats electrònics proporcionats han de complir les garanties i els requisits que estableix la política de signatura de la institució. (...) e) Corresponen a qui té la signatura electrònica les funcions següents:

Custodiar els certificat electrònics, així com els seus suports.

Usar adequadament aquests certificats exclusivament en l’exercici de les seves funcions i respecte als requisits i als límits que són determinants en la política de signatura de la institució.»

3. L'Administració General de l'Estat va publicar en el BOE núm. 299, de 13 de desembre de 2012, l' Acord de 29 de novembre de 2012, de la Secretaria d'Estat d'Administracions Públiques, d'aprovació de la Política de Signatura Electrònica i de Certificats de l'Administració General de l'Estat i anuncià la seva publicació a la seu corresponent.

4. Analitzat el contexte normatiu d'aplicació i la política de signatura electrònica i de certificats aprovats per l'AGE, d'acord amb l'exposat al projecte per a la aprovació de la política de signatura electrònica i certificats de l'IMAS, signat, en data 31 de març de 2016, pel director-gerent, la secretària delegada i el cap del Servei d'Informàtica, es considera que s'adequa a l'ordenament jurídic i que és assumible en els seus aspectes tècnics per part de l'IMAS.

5. La lletra 3 de l'art. 7 dels Estatuts de l'IMAS, aprovats per Acord del Ple de dia 9 de febrer de 2012, i modificats per Acord del Ple de dia 8 d’octubre de 2015 (Boib 28, de 21 de febrer de 2012 i Boib 151, de 15 d’octubre de 2015), estableix que La Presidència exerceix totes aquelles competències no atribuïdes expressament per aquests estatuts a cap altre òrgan de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, d’acord amb la normativa vigent.

RESOLUCIÓ

Per tant, resolc:

1. Adoptar com a política de signatura electrònica i de certificats de l'IMAS la política de signatura electrònica i de certificats de l'Administració General de l'Estat que en cada moment estigui vigent, i que, actualment, és l'aprovada per l' Acord de 29 de novembre de 2012, de la Secretaria d'Estat d'Administracions Públiques, publicada en el BOE núm. 299, de 13 de desembre de 2012, constituïts per:

  • Política de signatura electrònica i de certificats de l'Administració General de l'Estat (https://sede.060.gob.es/politica_de_firma_anexo_1.pdf )
    • Verificació electrònica: https://sede.mpt.gob.es/valida amb el Prefixe CVE/ÀMBIT «GEN» i el codi de verificació C4075E8D7946EF14B65819F01C2D5F63
  • Perfils de certificats electrònics (https://sede.060.gob.es/perfiles_de_certificados_anexo_2.pdf )
    • Verificació electrònica: https://sede.mpt.gob.es/valida amb el Prefixe CVE/ÀMBIT «GEN» i el codi de verificació 483AFA7835C0CF999551DF4992EE945D

Aquesta política marc podrà conviure amb altres polítiques particulars per a una transacció determinada en un context concret, sempre basades i desenvolupades a partir d'ella.

2. Publicar aquesta resolució en el BOIB, a la web de l'IMAS (http://www.imasmallorca.net) i a la Seu Electrònica de l'IMAS (https://seu.imasmallorca.net), quan aquesta es trobi disponible.

3. La política de signatura electrònica i certificats adoptada s'aplicarà a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el BOIB.

4. Notificar aquesta resolució al Servei d'Informàtica i al Departament de Recursos Humans.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d’Afers Socials, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca en data 9 de febrer de 2012 (BOIB núm. 28, de 21 de febrer ) i modificats per Acord del Ple del 8 d'octubre de 2015 (BOIB 151, de 15 d’octubre), recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).

No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.»

La qual cosa es comunica per a general coneixement i als efectes oportuns.

       

Palma, 6 d'abril de 2016

     

La secretària delegada

(Boib núm. 160, de 14-11-2006)

Immaculada Borrás Salas