Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 3555
Publicació del Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, per a la gestió del Pla de Prestacions Bàsiques de Serveis Socials (PPB), per a l’any 2015
Versió PDF
De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent Conveni núm. 37/15:
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, per a la gestió del Pla de Prestacions Bàsiques de Serveis Socials (PPB), per a l’any 2015.
Eivissa, 9 de desembre de 2015
D’una banda, l’Hble. Sr. Vicent Torres Guasch, president del Consell Insular d’Eivissa, de conformitat amb l’article 9 de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars i l’article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d’Eivissa.
I d’altra, l’Il·lm Sr. Vicent Marí Torres, alcalde de l’Ajuntament de Santa Eulària, actuant en nom i representació d’aquesta institució, de conformitat amb el que disposa l’article 21.1b de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
Ambdues parts es reconeixen mútuament la capacitat necessària per formalitzar aquest conveni i
Exposen
I. L’article 9.2 de la Constitució Espanyola preveu que correspon als poders públics promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l’individu i dels grups en que s’integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que impedeixin o dificultin la seva plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social.
També estableix als seus articles 41, 139 i 149.1.1, que els poders públics mantindran un règim públic de Seguretat Social per a tots que garanteixi l’assistència i prestacions socials suficients davant situacions de necessitat; així com que tots els espanyols tenen els mateixos drets i obligacions en qualsevol part del territori de l’Estat i, que l'Estat té competència exclusiva sobre la regulació de les condicions bàsiques que garanteixin la igualtat de tots els espanyols en l’exercici dels drets i en el compliment dels drets constitucionals.
II. El nostre Estatut d’Autonomia (segons redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que el va reformar) estableix en l’art. 12 els principis rectors de l’activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, entre d’altres, la cohesió social i el dret a la protecció social. Així mateix, en el seu article 16.4 disposa que les administracions públiques, en el marc de les seves competències respectives, han de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears i dels grups i col·lectius en què s’integren siguin objecte d’una aplicació real i efectiva.
III. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials a les Illes Balears, té com a finalitat principal aconseguir el major benestar social possible al territori de les Illes Balears, de forma progressiva i en tots els seus aspectes, mitjançant un sistema d’acció social integrat per serveis socials i mesures d’assistència social que afavoreixin el desenvolupament ple de la persona dins la societat per superar i prevenir les causes determinants de la seua marginació i promoure’n la plena integració social.
IV. La Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local (després de la reforma operada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local) estableix a l’art. 25.1 que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l’àmbit de les seues competències, pot promoure activitats i prestar els serveis públics que contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal en els termes que preveu aquest article, i a l’art. 25.2 preveu que exerceix, en tot cas, com a competències pròpies, en els termes de la legislació de l’Estat i de les comunitats autònomes, en les matèries següents: lletra e) Avaluació i informació de situacions de necessitat social i l’atenció immediata a persones en situació o risc d’exclusió social. D’altra banda, l’article núm. 36 atribueix als consells insulars l’assistència i cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis.
Altrament, l’art. 6 del Decret llei 2/2014, de 21 de novembre, de mesures urgents per aplicar a les Illes Balears la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, disposa que els municipis continuaran exercint les competències en matèria de prestació de serveis socials i de promoció i reinserció social que es preveien com a pròpies abans de l’entrada en vigor de la Llei 27/2013, mentre no hagin estat assumides per part de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
V. L’esmentada Llei 4/2009, d’11 de juny, al seu art. 38.1.a) preveu que seran de competència dels municipis, entre altres, crear, organitzar i gestionar els serveis socials que considerin necessaris dins el seu municipi, tant propis com delegats per altres administracions, d’acord amb la cartera de serveis socials i el pla estratègic corresponent, i els plans estratègics autonòmic i balear. Així com l’art. 12 preveu que els serveis socials comunitaris són el primer nivell del sistema públic de serveis socials.
VI. El Consell Insular d’Eivissa va assumir competències en matèria de serveis socials, assistència social i seguretat social en virtut de la Llei 12/1993, de 20 de desembre, i de la Llei 14/2001, de 29 d’octubre, en els termes i amb l’abast que s’estableixen en aquestes lleis.
VII. La Llei 8/2000, de 27 d’octubre de consells insulars, contempla al seu article 46 que els consells insulars podran subscriure convenis o acords de cooperació amb la resta d’administracions públiques, en els quals s’estableixin lliurement els instruments de col·laboració necessaris per a l’assoliment de finalitats comunes d’interès públic i, d’una manera especial, amb els municipis de la mateixa illa per tal de garantir l’accés de la població al conjunt dels serveis municipals i la major eficàcia de la seua prestació.
VIII. El Pla Concertat de Prestacions Bàsiques de Serveis Socials en Corporacions Locals, va sorgir l’any 1988 a iniciativa del Ministeri de Treball i Seguretat Social, amb l’objecte d’articular la cooperació econòmica i tècnica entre administracions i amb la finalitat d’aconseguir la col·laboració de l’Estat i les Comunitats Autònomes per finançar conjuntament una xarxa d’atenció de serveis socials municipals que permetés garantir les prestacions bàsiques als ciutadans en situació de necessitat, i ajudar així a les Entitats locals en el compliment de les obligacions que, d’acord amb la Llei reguladora de les bases de règim local, han de dur a terme en relació amb la prestació de serveis socials.
Les prestacions bàsiques de serveis socials comprenen totes aquelles ajudes, fonamentalment de caràcter públic, que s’instrumentalitzen per garantir uns mínims socialment reconeguts per a tots els ciutadans (informació i orientació, ajuda a domicili i teleassistència, allotjament alternatiu, prevenció i inserció social, programa de voluntariat i cooperació social…).
IX. Concretament, el Ministeri de Treball i Seguretat Social i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears varen subscriure un conveni-programa per al desenvolupament de prestacions bàsiques de serveis socials de Corporacions Locals en data 5 de maig de 1988, el qual s’ha prorrogat automàticament amb caràcter anual, aprovant-se cada any pel Consell de Ministres la distribució territorial dels crèdits pressupostaris destinats al cofinançament de programes de serveis socials, entre els quals hi ha el programa de prestacions socials bàsiques de serveis socials de corporacions locals. Programes que poden ser promoguts i gestionats per les comunitats autònomes. En conseqüència, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears determina la quantia de les aportacions a cadascun dels consells insulars.
En els darrers anys s’han signat diferents convenis entre el Govern de les Illes Balears (mitjançant la Conselleria competent en matèria de Serveis Socials) i el Consell Insular d’Eivissa per a la gestió del programa de prestacions bàsiques de serveis socials dels ajuntaments. I desprès el Consell subscriu els corresponents convenis amb cada un dels ajuntaments de l’illa d’Eivissa, en els quals el Consell traspassa la quantitat del Govern (que inclou la del Ministeri) i hi afegeix la seua pròpia aportació perquè aquestes administracions locals duguin a terme les prestacions bàsiques de serveis socials.
X. El Consell Insular d’Eivissa vol continuar amb aquesta cooperació amb l’Ajuntament per tal de garantir les prestacions bàsiques que s’ofereixen des dels serveis socials comunitaris i aconseguir una major proximitat d’aquests serveis socials bàsics als ciutadans en el seu propi municipi.
I per tot l’exposat, ambdues parts atorguen el present conveni amb subjecció a les següents,
Clàusules
Primera- Objecte
Aquest conveni té per objecte establir les condicions de col·laboració entre el CIE i l’Ajuntament per tal de garantir les prestacions bàsiques que s’ofereixen des de els serveis socials comunitaris bàsics: informació i orientació, suport a la unitat de convivència i ajuda a domicili, allotjament alternatiu, prevenció i inserció social, programa de voluntariat i cooperació social ... (totes aquestes, atès el Document de definició i contingut dels programes de serveis socials a través del Pla concertat de prestacions bàsiques en matèria de finançament, que s’adjunta a aquest conveni). Es procura, així, una major proximitat d’aquests serveis socials bàsics als ciutadans en el seu propi municipi.
El Pla de Prestacions Bàsiques de Serveis Socials pretén cofinançar projectes que persegueixin els objectius següents:
a) Proporcionar a la ciutadania serveis socials adequats que permetin donar cobertura de les seves necessitats bàsiques.
b) Dotar de suport econòmic i assistència tècnica les corporacions locals per al desenvolupament de les seues competències.
c) Consolidar i ampliar la xarxa bàsica de serveis socials municipals, per desenvolupar les prestacions de serveis socials d’atenció primària, dins de les quals s’inclou l’ajuda a domicili i la teleassistència, previstes en el catàleg de serveis de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.
Segona- Gestió del PPB
Als efectes de cobertura i finançament, s’han de tenir en compte, orientativament, els criteris següents:
· La ràtio bàsica de cobertura de professionals es fixa en un treballador social i un educador social per cada 7.500 habitants. La despesa salarial mitjana per a un treballasor social o educador social s’ha establert en 33.000 € anuals.
· El cost de la teleassistència s’estableix en 13,50 €/mes, dels quals s’ha d’impulsar un màxim del 33% amb càrrec a aquest conveni.
· El servei d’ajuda a domicili ordinari s’estableix, com a màxim, en una hora diària, amb un cost de 16 €/hora.
· Atès que l’ajuntament pot tenir costs de les prestacions del SAD i la teleassistència i ràtios de cobertures professionals diferents als que indica orientativament aquest conveni, la justificació final de la despesa s’ha de fer sobre els costs reals.
· Les ajudes econòmiques d’urgència social s’han d’aplicar d’acord amb la definició que en fa el “Document de definició i continguts dels programes de serveis socials a través del Pla Concertat de Prestacions Bàsiques”, aprovat per la Conferència Sectorial de 6 de maig de 2015.
· Si escau, es pot destinar una partida a serveis de menjador social del municipi.
Tercera- Finançament, aportacions econòmiques i justificació.
El Consell Insular d’Eivissa aportarà a l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu la quantitat de 262.536,73 € per fer front a les activitats derivades d’aquest conveni.
La quantia del Consell Insular d’Eivissa (262.536,73 €) prové de l’aportació del Ministeri (5,00%), de la CAIB (80,23%) i del propi Consell (14,77%) .
L’aportació del CIE (262.536,73 €) es transferirà a l’Ajuntament a partir de la signatura del conveni.
Per a la justificació final, l’Ajuntament haurà de presentar com a molt tard dia 18 de gener de 2016, la següent documentació:
- Una memòria econòmica ha de contenir el balanç final detallat d’ingressos i despeses dels programes corresponents de l’any 2015, on quedin reflectides les diferents fonts de finançament (subvencions d’administracions públiques i d’altres entitats) i les partides de despeses, i que s’haurà d’acompanyar d’un certificat de la Secretaria General de l’Ajuntament, que acrediti que la quantitat concedida s’ha aplicat correctament a la finalitat prevista, amb expressió detallada de la despesa.
- La fitxa d’avaluació de l’aplicació PBSS-Avaluació, del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, i l’annex corresponent, sempre que el Ministeri l’hagi posat a disposició de les difierents administracions. En cas que el Ministeri es retardi a facilitar el programa PBSS-Avaluació, les fitxes s’han de presentar en el termini de trenta dies naturals des que se’n disposi.
Així mateix, hauran de presentar, la fitxa adjunta com a annex 1 al present conveni, de recollida d’informació dels serveis socials comunitaris bàsics, com a màxim el 10 de febrer de 2016. Aquesta fitxa s’ha de presentar en format escrit i electrònic.
En el supòsit que el Consell Insular d’Eivissa modifiqués les dates de justificació d’aquest conveni, aquest canvi en les dates, seria efectiu, una vegada es comuniqués a l’Ajuntament, sense necessitat d’instrumentar una addenda a l’esmentat conveni.
En el supòsit que el total de la despesa justificada per l’Ajuntament sigui inferior a la quantitat aportada pel Consell Insular (262.536,73 €), s’haurà de reintegrar la quantitat no justificada degudament.
Quarta- Obligacions de l’ajuntament.
Així mateix, l’Ajuntament estarà obligat a complimentar el sistema d’informació d’usuaris dels serveis socials (SIUSS) així com aportar les dades que se sol·licitin per part d’aquest CIE, CAIB i Ministeri competent en matèria de Serveis Socials (fitxes d’avaluació i presentació, etc.).
Cinquena- De la denúncia del conveni.
El conveni es resoldrà si es donen les següents causes:
a) Mutu acord de les parts
b) Impossibilitat material o legal de complir les obligacions que deriven de l’objecte del conveni.
c) Incompliment de les obligacions per part de qualsevol de les parts signants, o d’ambdues.
d) Denúncia de qualsevol de les parts amb una antelació mínima de dos mesos.
Sisena- Durada del conveni.
Aquest conveni serà vigent d’ençà que es formalitza, amb efectes retroactius a l’1 de gener de 2015, data d’inici de les accions ja desenvolupades, fins al 10 de febrer de 2016. En cas que el Ministeri es retardi a facilitar el programa PBSS-Avaluació, la vigència es prolongarà fins a trenta dies naturals des que se’n disposi la documentació aportada pel Ministeri. No se’n preveu la pròrroga.
L’àmbit temporal en què s’han de dur a terme les actuacions que empara aquest conveni s’entén des de l’1 de gener de 2015 fins al 31 de desembre de 2015 per a totes les actuacions.
I, en prova de conformitat, ambdues parts signen aquest conveni, per duplicat exemplar i a un sol efecte, en el lloc i la data indicats a l’encapçalament.
El president del Consell Insular d’Eivissa, Vicent Torres Guasch
L’alcalde de l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, Vicent Marí Torresr
Els annexes que s’esmenten en el text del conveni es troben a l’expedient de CONV.37/2015 al Departament de Coordinació del Consell Insular d’Eivissa.
Eivissa, 4 de març de 2016
El secretari tècnic de Transparència, Bon Govern, TIC,
Benestar Social, Sanitat i Participació Ciutadana
Federico L. Rey Castelló