Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SON SERVERA

Núm. 2965
Ordenança de transparència, accés a la informació i reutilització

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès l'edicte publicat en el Butlletí Oficial dels Illes Balears (BOIB) núm. 17, de data de 4 de febrer de 2016, en relació a l'acord adoptat pel Ple de l'Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de dia 21 de gener de 2016, el qual va aprovar inicialment l' Ordenança municipal de transparència, accés a la informació i reutilització de l’Ajuntament de Son Servera (Illes Balears).

Atès l’informe d’impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona de data d’11 de novembre de 2015.

Atès que el passat dia 11 de març de 2016, s' exhaurí el termini per a la presentació de reclamacions, sense que s'hagi presentat cap, de reclamació, s'eleva a definitiu l'acord ressenyat objecte del present, el que queda íntegrament de la següent manera :

Ordenança de transparència, accés a la informació i reutilització

ÍNDEX

Exposició de motius

Capítol I ‘Disposicions generals’ (articles de l’1 al 7)

Capítol II ‘Informació pública’ (articles del 8 a l’11)

Capítol III ‘Publicitat activa d’informació’

• Secció 1a ‘Règim general’ (articles del 12 al 15)

• Secció 2a ‘Obligacions específiques’ (articles del 16 al 22)

Capítol IV ‘Dret d’accés a la informació pública’

• Secció 1a ‘Règim jurídic’ (articles del 23 al 24)

• Secció 2a ‘Procediment’ (articles del 25 al 31)

Capítol V ‘Reutilització de la informació’ (articles del 32 al 40)

Capítol VI ‘Reclamacions i règim sancionador’

• Secció 1a ‘Reclamacions’ (article 41)

• Secció 2a ‘Règim sancionador’ (articles del 42 al 46)

Capítol VII ‘Avaluació i seguiment’ (articles del 47 al 51)

Disposicions

ORDENANÇA DE TRANSPARÈNCIA, ACCÉS A LA INFORMACIÓ I REUTILITZACIÓ

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

La transparència i la consegüent pràctica, és a dir, la participació, són dos principis fonamentals en els estats moderns. La Constitució espanyola els incorpora com a drets, alguns d’ells fonamentals, i per tant de la màxima importància i protecció:

a) “A comunicar o rebre lliurement informació veraç per qualsevol mitjà de difusió.” (Article 20.1.d.)

b) “[...] a participar en els assumptes públics, directament [...].” (Article 23.1.)

c) “L’accés de la ciutadania als arxius i registres administratius, excepte aquells que afecten la seguretat i defensa de l’Estat, la indagació dels delictes i la intimitat de les persones.” (Article 105.b.)

El context social i tecnològic dels últims anys no ha fet sinó demanar amb més força aquests drets, garantits en part fins al moment mitjançant disposicions aïllades com ara l’article 37 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Aquests drets també es regulen en l’article 6.2 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics; i la disposició final tercera es refereix específicament a les administracions locals.

D’altra banda, l’article 70 bis.3 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, introduït per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, estableix, amb una redacció similar a la disposició final esmentada, el següent: “[...] Les entitats locals i, especialment, els municipis han d’impulsar la utilització interactiva de les tecnologies de la informació i la comunicació per facilitar la participació i la comunicació amb els veïns per tal de presentar documents i per realitzar els tràmits administratius, enquestes i, si escau, consultes ciutadanes. Les diputacions provincials, capítols i consells insulars han de col·laborar amb els municipis que, per la seva insuficient capacitat econòmica i de gestió, no puguin desenvolupar en grau suficient el deure establert en aquest apartat.”

Aquest precepte s’ha de relacionar amb el nou paràgraf ñ) de l’article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, introduït per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, segons el qual correspon als ajuntaments la promoció en el seu terme municipal de la participació de la ciutadania en l’ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions. Tant la Llei 27/2013, de 27 de desembre, com la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, juntament amb altres normes recents o actualment en tramitació, reguladores de l’anomenat ‘govern obert’, ens permeten afirmar que les entitats locals tenen prou base jurídica per implantar-lo, ja que el principi de transparència ha de ser un dels pilars essencials de l’Administració. La Llei 19/2013, de 9 de desembre, en la disposició final novena, estableix que “els òrgans de les comunitats autònomes i de les entitats locals han de disposar d’un termini màxim de dos anys per adaptar-se a les obligacions contingudes en aquesta Llei”. Per tant, les entitats locals han d’iniciar un procés intern d’adaptació a aquesta norma i és convenient, entre altres mesures, regular integralment la matèria per mitjà d’una ordenança. Una de les finalitats d’aquesta ordenança ha de ser, juntament amb l’habitual de desenvolupar la llei, la de generar un incentiu i iniciar la implantació efectiva a les entitats locals de les mesures pròpies dels governs locals transparents, amb un grau d’anticipació i eficàcia molt superior del que derivaria d’un escenari orfe d’ordenances, o amb alguna dictada aïlladament. En aquest sentit, l’ordenança ha de tenir un doble objectiu: el regulador i el de foment de l’efectivitat del principi de transparència.

Pel que fa a la identificació d’aquest govern obert i als seus principis de transparència, dades obertes, participació i col·laboració amb l’Administració local, no n’hi ha cap dubte. Govern obert és aquell que es basa en la transparència com a mitjà per millorar la participació i la col·laboració de la ciutadania amb l’ens públic. Govern obert é aquell que es basa en la transparència per arribar a la participació i la col·laboració.

Així doncs, consideram que és el moment de ser conscients que en la societat apareix un nou escenari després de l’evolució de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions de principis del segle XXI. Un govern que no rendeix comptes davant la seva ciutadania no està legitimat davant ella. I atès que l’Administració local és l’administració més propera i el mitjà immediat de participació en els afers públics, sembla ser, sens dubte, que és l’entitat més idònia per implantar el govern obert.

Igualment, s’ha de tenir molt en compte que en el present moment històric aquesta participació es materialitza fonamentalment per mitjà de les tecnologies de la informació i de les comunicacions (TIC), si bé tampoc no es poden ignorar mecanismes no necessàriament tecnològics, com ara la iniciativa popular (article 70 bis.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril) o els pressupostos participatius.

Quant a la participació ciutadana, històricament la legislació sobre règim local ha regulat àmpliament, tant en àmbit organitzatiu com funcional, la legislació que es podia i que s’havia de completar amb una ordenança o reglament de participació (article 70 bis.1 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril). I l’articulació de la participació ciutadana per mitjà de les tecnologies de la informació i de la comunicació tampoc no es pot considerar una novetat, ja que fa més d’una dècada que es recull en la Llei 7/1985, de 2 d’abril, tot impulsat per la utilització de les TIC en el foment de la participació i la comunicació públiques i també com a mitjà per realitzar enquestes i consultes ciutadanes -sense perjudici de la seva utilitat en els tràmits administratius. Tots aquests drets de participació pressuposen un ampli dret d’informació sense el qual el seu exercici queda notablement desvirtuat.

L’estructura d’aquesta ordenança es divideix en set capítols. En el capítol I, sota el títol de ‘Disposicions generals’, s’estableix l’objecte de la norma, que és la regulació de la transparència de l’activitat de l’entitat local, així com de l’exercici del dret d’accés a la informació pública. L’ordenança no només s’ha d’aplicar a l’Administració matriu, sinó també a totes les entitats dependents a través de les quals també exerceix la seva activitat, incloses les empreses privades, contractistes i concessionàries de serveis. Totes aquestes entitats tenen l’obligació de ser transparents i per això han d’acomplir les condicions i preveure les mesures establertes en l’article 3. En relació amb aquestes obligacions, la ciutadania té els drets que regula l’article 4 i que poden exercir presencialment o per via telemàtica en igualtat de condicions, a més d’estar prevista en tot cas la creació d’una unitat responsable de la informació pública. Conclou el capítol I amb l’establiment dels principis generals pels quals es regeix la regulació continguda en l’ordenança.

El capítol II, dedicat a la informació pública i a partir de la seva definició continguda en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, regula, de primer, les diferents formes que tenen les persones d’accedir a la informació pública. A continuació estableix els diferents requisits que han de tenir les dades, els continguts i els documents que conformen aquesta informació. Finalment, es presenten les limitacions generals a l’accés a la informació pública, que són els límits establerts expressament en l’article 10 o en la normativa específica, sobretot aquells que afecten la protecció de les dades de caràcter personal d’acord amb el que preveu la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de desplegament de la Llei i l’article 11 de la present ordenança.

En el capítol III es regula la transparència activa, és a dir, la informació pública que les entitats compreses dins l’àmbit d’aplicació de l’ordenança han de publicar d’ofici per ser la més representativa de l’activitat de l’Administració local i la de major demanda social. Aquesta informació s’ha de publicar per mitjans electrònics: a les seus electròniques, pàgines webs institucionals o portals de transparència de les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació de l’ordenança. La informació pública objecte de publicació activa per part de les entitats enumerades en l’article 2 ha de ser la detallada en els articles 16 a 22, dividida en les següents categories: informació sobre la institució, la seva organització, planificació i personal; informació sobre alts càrrecs i persones que exerceixen la màxima responsabilitat de les entitats; informació de rellevància jurídica i patrimonial; informació sobre contractació, convenis i subvencions; informació econòmica, financera i pressupostària; informació sobre serveis i procediments; i informació mediambiental i urbanística.

El capítol IV regula la transparència passiva, és a dir, l’exercici del dret d’accés a la informació pública. Aquesta titularitat correspon a qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, sense prèvia exigència de cap condició de ciutadania, veïnatge o similar. La denegació de l’accés a aquesta informació ha de ser en base a algun dels límits prèviament regulats, quan, prèvia resolució motivada i proporcionada, quedi acreditat el perjudici per a aquelles matèries i no existeixi un interès públic o privat superior que justifiqui l’accés. Per a l’exercici del dret regulat en aquest capítol, l’ordenança estableix un procediment àgil la resolució del qual, en cas que sigui desestimatòria, pot ser objecte de reclamació potestativa segons l’article 23 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre. En cas de resolució estimatòria, la informació pública s’haurà de facilitar juntament amb la resolució o, si escau, en un termini no superior a deu dies des de la notificació.

El capítol V es dedica a la transparència col·laborativa, que regula el règim de reutilització de la informació pública. L'objectiu fonamental és la generació de valor públic a la ciutadania en els àmbits social, innovador i econòmic. Aquesta reutilització no s’aplica als documents sotmesos a drets de propietat intel·lectual o industrial, sense perjudici de la resta de límits establerts en la normativa vigent en la matèria, particularment en la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic. En tot cas i amb caràcter general, tota la informació publicada o posada a disposició ha de ser reutilitzable seguint la modalitat sense subjecció a condicions, cosa que comporta que no és necessària l’autorització prèvia i la gratuïtat de l’accés i reutilització, llevat que s’hi faci constar expressament el contrari i sempre que s’acompleixin les condicions d’accessibilitat, així com les establertes en l’article 35 de l’ordenança i es satisfaci, si escau, l’exacció que correspongui.

El capítol VI regula, en la secció primera, el règim de queixes i reclamacions per vulneració, i estableix la possibilitat de presentar queixes quan l’Administració no acompleixi les seves obligacions en matèria de publicitat activa, a fi d’evitar haver de sol·licitar-la mitjançant el procediment regulat en el capítol IV. També regula la reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, amb caràcter potestatiu i prèvia a la impugnació en via contenciosa administrativa, d’acord amb el que estableix l’article 24 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre. La secció segona regula el règim sancionador en matèria de reutilització de la informació pública local, sobre la base del títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, atesa l’absència de normativa sectorial específica que li atribueixi la potestat sancionadora en aquesta matèria. Es tipifiquen les infraccions, que es classifiquen en molt greus, greus i lleus, i s’estableix un règim sancionador consistent en multes i, en el cas d’infraccions molt greus i greus, en la prohibició de reutilitzar documents durant un període de temps d’entre 1 i 5 anys, a més de la revocació d’autoritzacions concedides.

Finalment, el capítol VII regula el sistema d’avaluació i seguiment de la norma, que estableix la competència general de l’Ajuntament per al seu desenvolupament, implementació i execució, a més de dictar, si escau, les mesures organitzatives i de formació, sensibilització i difusió que corresponguin. Així mateix, els objectius i actuacions per al desenvolupament i manteniment de la transparència s’han d’explicitar en plans anuals. El resultat de les tasques d’avaluació i seguiment de l’execució d’aquests plans i mesures ha de ser objecte d’una memòria que, anualment, ha d’elaborar el servei responsable en col·laboració amb la resta dels serveis.

CAPÍTOL I
Disposicions Generals

Article 1

Objecte i règim jurídic

1. Aquesta ordenança té per objecte l’aplicació i desenvolupament de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern; i de la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic. Tot plegat per mitjà de l’establiment d’unes normes que regulin la transparència de l’activitat de l’entitat local, així com de l’exercici del dret de reutilització i accés a la informació pública, tot establint els mitjans necessaris, preferentment electrònics.

2. El dret de les persones a accedir a la informació pública i a la seva reutilització s’ha d’exercir en els termes que preveu la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i la Llei 37/2007, de 16 de novembre, a més de la normativa autonòmica dictada en desenvolupament de les dues lleis i en aquesta ordenança quan l’àmbit d’aplicació siguin les entitats locals.

Article 2

Àmbit d’aplicació

1. Les disposicions d’aquesta ordenança s’han d’aplicar a:

a) L’Ajuntament de Son Servera.

b) Els organismes autònoms, les entitats públiques empresarials i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia, vinculades o dependents de l’Ajuntament de Son Servera.

c) Les societats mercantils quan la participació directa o indirecta en el seu capital social per part de les entitats que preveu aquest article sigui superior al 50 %.

d) Les fundacions d’iniciativa pública local o de participació majoritària de les entitats locals, ja sigui en la seva dotació fundacional o en els seus òrgans de govern.

e) Les associacions constituïdes per l’entitat local, organismes i altres entitats que preveu aquest article.

2. Qualsevol persona física o jurídica que presti serveis públics o exerceixi potestats administratives de titularitat local, en tot allò referent a la prestació dels serveis esmentats o en l’exercici de potestats administratives, ha de proporcionar a l’entitat local la informació que sigui necessària per acomplir amb les obligacions previstes en la present ordenança. Les persones o entitats adjudicatàries de contractes estan subjectes en igual obligació en els termes que s’estableixin en els respectius contractes, a més d’especificar la forma en què aquesta informació ha de ser posada a disposició de l’entitat local.

Article 3

Obligacions de transparència, reutilització i accés a la informació

1. Per acomplir les obligacions de transparència, accés a la informació i reutilització, i en els termes prevists en aquesta ordenança, les entitats esmentades en l’article 2.1 han de:

a) Elaborar, mantenir actualitzada i difondre, preferentment per mitjans electrònics i a través de les seves pàgines web o seus electròniques, la informació i la divulgació que es consideri de major rellevància per garantir la transparència de la seva activitat relacionada amb el funcionament i control de l’actuació pública, a més de permetre reutilitzar la informació i facilitar-hi l’accés.

b) Elaborar, mantenir actualitzat i difondre un catàleg d’informació pública que estigui en poder seu, amb indicacions clares d’on es pot trobar la informació i oferir també aquest catàleg en formats electrònics oberts i llegibles per màquines que en permetin la redistribució, reutilització i aprofitament.

c) Establir i mantenir mitjans de consulta adequats a la informació sol·licitada.

d) Adoptar les mesures de gestió de la informació que en facilitin la localització i divulgació, així com l’accessibilitat, interoperabilitat i qualitat.

e) Publicar la informació d’una manera clara, estructurada i comprensible per a les persones.

f) Publicar i difondre la informació relativa al contingut del dret d’accés a la informació, el procediment per executar-lo i l’òrgan competent de resolució.

g) Publicar i difondre la informació relativa als termes de la reutilització de la informació de manera clara i precisa per a la ciutadania.

h) Difondre els drets que reconeix aquesta ordenança a les persones, assessorar-les per al correcte exercici i assistir-les en la recerca d’informació.

i) Facilitar la informació sol·licitada en els terminis màxims i en la forma i format escollit, d’acord amb el que estableix aquesta ordenança.

2. Les obligacions contingudes en aquesta ordenança s’han d’atendre sense perjudici de l’aplicació d’altres disposicions específiques que prevegin un règim més ampli en matèria de publicitat.

3. Tota la informació prevista en aquesta ordenança ha d’estar a disposició de les persones amb discapacitat en una modalitat accessible, és a dir, aquella que sigui subministrada per mitjans i en formats adequats que siguin accessibles i comprensibles, d’acord amb el principi d’accessibilitat universal i disseny per a tothom.

Article 4

Drets de les persones

1. En l’àmbit del que estableix aquesta Ordenança, les persones tenen els següents drets:

a) A accedir a la informació subjecta a obligacions de publicitat d’acord amb el que estableix aquesta Ordenança.

b) A ser informades de si els documents que contenen la informació sol·licitada i resta de documents que en derivin consten o no en poder de l’òrgan o entitat i, en aquest cas, quina destinació rebran aquests documents.

c) A ser assistides en la recerca d’informació.

d) A rebre l’assessorament adequat i en termes comprensibles per a l’exercici del dret d’accés.

e) A rebre la informació sol·licitada dins dels terminis i en la forma o format elegit, d’acord amb el que estableix aquesta ordenança.

f) A conèixer les raons en què es fonamenta la denegació de l’accés a la informació sol·licitada i, si s’escau, en una forma o format diferent a l’escollit.

g) A obtenir la informació sol·licitada de manera gratuïta, sense perjudici de l’abonament, si escau, de les exaccions que corresponguin per l’expedició de còpies o transposició a formats diferents de l’original.

2. Qualsevol persona, física o jurídica, pública o privada, pot exercir els drets prevists en aquesta ordenança, sense que sigui possible exigir com a requisits la possessió d’una nacionalitat, ciutadania, veïnatge o residència determinada.

3. L’entitat local no és, en cap cas, responsable de l’ús que qualsevol persona realitzi de la informació pública.

Article 5

Mitjans d’accés a la informació

1. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança estan obligades a habilitar diferents mitjans per facilitar la informació pública, de manera que es garanteixi l’accés a totes les persones, independentment de la seva formació, recursos, circumstàncies personals o condició, o situació social.

2. A aquests efectes, l’entitat local ha d’oferir accés a la informació pública a través d’alguns dels mitjans següents:

a) Oficines d’informació.

b) Pàgines web o seus electròniques.

c) Serveis d’atenció telefònica.

d) Altres dependències, departaments o mitjans electrònics de l’entitat local habilitats a l’efecte.

Article 6

Unitat responsable de la informació pública

1. L’entitat local ha de designar una unitat responsable de la informació pública, sota la direcció i responsabilitat de la Secretaria, per bé que les peculiaritats organitzatives d’algunes entitats locals o ens dependents poden detrminar l’atribució d’aquesta responsabilitat a altres òrgans de caràcter directiu.

2. La unitat responsable de la informació pública ha de tenir les funcions següents:

a) La coordinació en matèria d’informació per al compliment de les obligacions que estableix aquesta ordenança, tot demanant la informació necessària dels òrgans competents de cada departament, organisme o entitat.

b) La tramitació de les sol·licituds d’accés a la informació i, si escau, de les reclamacions que s’interposin de conformitat amb el que preveu l’article 41.

c) L’assessorament a les persones per a l’exercici del dret d’accés i l’assistència en la recerca de la informació, sense perjudici de les funcions que tenguin atribuïdes altres unitats administratives.

d) La inscripció, si escau, en el registre de sol·licituds d’accés.

e) Crear i mantenir actualitzat un catàleg d’informació pública que consti en poder de l’entitat local, amb indicacions clares d’on es pot trobar aquesta informació.

f) L’elaboració dels informes en matèria de transparència administrativa, reutilització i dret d’accés a la informació pública.

g) La difusió de la informació pública per mitjà de la creació i manteniment d’enllaços actualitzats amb adreces electròniques per mitjà de les quals s’hi pugui accedir.

h) L’adopció de les mesures oportunes per assegurar la difusió gradual de la informació pública i la posada a disposició de la ciutadania, de la manera més àmplia i sistemàtica possible.

i) L’adopció de les mesures necessàries per garantir que la informació pública es faci disponible en bases de dades electròniques a través de xarxes públiques electròniques.

j) Les altres que li atribueixi l’ordenament jurídic i totes les que siguin necessàries per assegurar l’aplicació de les disposicions d’aquesta ordenança.

 

Article 7

Principis generals

1. Publicitat de la informació pública: es presumeix el caràcter públic de la informació que es genera en l’entitat local.

2. Publicitat activa: l’entitat local ha de publicar per iniciativa pròpia aquella informació que sigui rellevant per garantir la transparència de la seva activitat, així com la que pugui ser de més utilitat per a la societat i per a l’economia, i permetre el control de la seva actuació i l’exercici dels drets polítics de les persones.

3. Reutilització de la informació: la informació pública pot ser reutilitzada en els termes que preveu la Llei 37/2007, de 16 de novembre, i aquesta ordenança.

4. Accés a la informació: l’entitat local garanteix l’accés de les persones a la informació pública en els termes que estableix la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i aquesta ordenança.

5. Accés immediat i per mitjans electrònics: l’entitat local ha d’establir els mitjans necessaris perquè l’accés a la informació pública pugui ser a través de mitjans electrònics, sense necessitat de prèvia sol·licitud i de manera immediata. També s’ha de procurar que la publicació i disposició sigui possible en altres formats electrònics reutilitzables, tot això sense perjudici del dret que assisteix les persones de triar el canal a través del qual s’hagi de comunicar amb l’entitat local.

6. Qualitat de la informació: la informació pública que es faciliti a les persones ha de ser veraç, fefaent i actualitzada. En tota publicació i disposició s’ha d’indicar la unitat responsable de la informació i la data de l’última actualització. Així mateix, els responsables de la publicació han d’adaptar la informació a publicar per dotar-la d’una estructura, presentació i redacció que en faciliti la completa comprensió per a qualsevol persona.

7. Compromís de servei: la provisió d’informació pública ha de ser en tot moment eficaç, ràpida i de qualitat, i els empleats públics locals han d’ajudar les persones quan aquestes ho sol·licitin i mantenir un canal de comunicació específic entre l’entitat local i les persones destinatàries de la informació.

CAPÍTOL II
Informació Pública

Article 8

Informació pública

S’entén per informació pública tot document o contingut a què fa referència l’article 13 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

Article 9

Requisits generals de la informació

Són requisits generals de la informació pública regulada en aquesta ordenança:

a) La gestió de la informació, especialment en format electrònic, de manera que cada dada o document sigui únic, compartit, accessible, estructurat i descrit amb informació sobre les limitacions d’ús i, si de cas, situat geogràficament.

b) Cada document o conjunt de dades s’ha de publicar o posar a disposició en formats comuns, oberts, d’ús lliure i gratuït per a les persones, i addicionalment en altres formats d’ús generalitzat.

c) Els vocabularis, esquemes i metadades utilitzats per descriure i estructurar la informació pública s’han de publicar a la pàgina web de l’entitat perquè les persones puguin utilitzar-los en les seves recerques i interpretar correctament la informació.

d) Els conjunts de dades numèriques s’han de publicar o posar a disposició de manera que no s’incloguin restriccions que impedeixin o dificultin l’explotació del seu contingut.

e) Les persones amb discapacitat han de poder accedir a la informació i a la seva reutilització a través de mitjans i formats adequats i comprensibles, d’acord amb el principi d’accessibilitat universal i disseny per a tothom.

 

Article 10

Límits

La informació pública regulada en aquesta ordenança pot ser limitada, a més de en els supòsits recollits en l’article 14.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, en relació amb l’exercici delegat d’altres competències estatals i autonòmiques, segons prevegi la norma de delegació o, si escau, respecte a qualsevol informació que l’entitat local tengui i que pugui afectar competències pròpies o exclusives d’una altra administració, el dret d’accés del qual estigui igualment limitat per les lleis.

En tot cas, la informació s’ha d’elaborar i presentar de tal manera que els límits referits no siguin obstacle per a la seva publicació o accés.

Article 11

Protecció de dades personals

1. Tota utilització de la informació pública a través dels diferents mecanismes prevists en aquesta ordenança s’ha de realitzar amb total respecte als drets derivats de la protecció de dades de caràcter personal, en els termes regulats en la legislació específica sobre aquesta matèria i en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

2. La protecció de les dades de caràcter personal no pot suposar un límit per a la publicitat activa i per a l’accés a la informació pública quan la persona titular de la dada hagi mort, llevat que hi concorrin altres drets.

Igualment, no s’ha d’aplicar aquest límit quan els titulars de les dades les hagin fet manifestament públiques prèviament o fora possible la dissociació de les dades de caràcter personal sense que resulti informació enganyosa o distorsionada, i sense que sigui possible la identificació de les persones afectades.

3. Es consideren dades merament identificatives relacionades amb l’organització, funcionament o activitat pública dels òrgans les dades de les persones físiques que prestin els seus serveis en aquests òrgans, consistents únicament en el nom i cognoms, les funcions o llocs exercits, així com l’adreça postal o electrònica, telèfon i número de fax professionals.

CAPÍTOL III
Publicitat activa d’informació

Secció 1a
Règim general

Article 12

Objecte i finalitat de la publicitat activa

1. Els subjectes anomenats en l’article 2.1 han de publicar, a iniciativa pròpia i de manera gratuïta, la informació pública que sigui rellevant per garantir la transparència de la seva activitat i la reutilització de la informació, i, en tot cas, la informació el contingut de la qual es detalla en els articles 16 a 22. Aquesta informació té caràcter de mínima i obligatòria, sense perjudici de l’aplicació d’altres disposicions específiques que prevegin un règim més ampli en matèria de publicitat, o de la possibilitat d’ampliar-ne el contingut a voluntat dels subjectes obligats.

Per acomplir aquesta obligació l’entitat local pot requerir la informació necessària de les personas físiques i jurídiques que presten serveis públics o exerceixin potestats administratives, i dels contractistes, en els termes prevists en el respectiu contracte.

2. També ha de ser objecte de publicitat activa la informació sol·licitida amb més freqüència i les resolucions que deneguin o limitin l’accés a la informació un cop hagin estat notificades a les persones interessades, prèvia dissociació de les dades de caràcter personal que contenguin.

Article 13

Lloc de publicació

1. La informació s’ha de publicar a la pàgina web o seu electrònica de les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació o, si s’escau, en un portal específic de transparència.

2. La pàgina web o seu electrònica de l’entitat local ha de contenir, així mateix, els enllaços a les respectives pàgines web o seus electròniques dels ens dependents de l’entitat local i la resta de subjectes i entitats vinculades a ella amb obligacions de publicitat activa imposades per la normativa que els sigui aplicable.

3. L’ens local pot adoptar altres mesures complementàries i de col·laboració amb la resta d’administracions públiques per al compliment de les obligacions de publicitat activa, inclosa la utilització de portals de transparència i de dades obertes d’altres entitats.

Article 14

Òrgan competent i forma de publicació

1. Les entitats locals han d’identificar i fer pública la informació relativa als òrgans competents responsables de la publicació activa que regula aquest capítol.

2. La informació s’ha de publicar de manera clara i estructurada, fàcil d’entendre i amb un llenguatge accessible. Si la naturalesa o el contingut de la informació és complex pel llenguatge tècnic que conté, es realitzarà una versió específica i més senzilla per publicar-la.

3. S’ha d’ncloure el catàleg complet d’informació objecte de publicitat activa, que ha d’indicar l’òrgan o el servei del qual procedeix la informació, la freqüència de l’actualització, l’última data d’actualització, els termes de la reutilització i, si s’escau, la informació semàntica necessària per interpretar-la.

Article 15

Terminis de publicació i actualització

1. S’ha de proporcionar informació actualitzada tot atenent les peculiaritats pròpies de la informació.

2. La informació pública s’ha de mantenir publicada durant els períodes següents:

a) La informació esmentada en els articles 16, 17, 18 i 21, mentre sigui vigent.

b) La informació esmentada en l’article 19, mentre en persisteixin les obligacions derivades i, almenys, dos anys després que aquestes cessin.

c) La informació esmentada en l’article 20, durant cinc anys comptadors des del moment en què va ser generada.

d) La informació esmentada en l’article 22, mentre sigui vigent i, almenys, cinc anys després que cessi.

3. La informació publicada s’ha d’actualitzar al més aviat possible i, en tot cas, respectant la freqüència d’actualització anunciada, d’acord amb les característiques de la informació, les possibilitats tècniques i els mitjans disponibles.

4. En tot cas, s’han d’adoptar les mesures oportunes per garantir que en el mateix lloc en què es publica la informació pública es mantengui també la informació que deixa de ser actual.

Secció 2a
Obligacions específiques

Article 16

Informació sobre la institució i la seva organització, planificació i personal

1. Les entitats enumerades en l’article 2.1, d’acord amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i la Llei 7/1985, de 2 d’abril, han de publicar informació relativa a:

a) Les competències i funcions que exerceixen, tant pròpies com atribuïdes per delegació.

b) La normativa que els sigui aplicable.

c) Identificació de l’entitat local i dels ens dependents i participats, inclosos els enllaços a les pàgines web corporatives.

d) Organigrama descriptiu de l’estructura organitzativa: identificació dels diferents òrgans decisoris, consultius, de participació o de gestió, a més d’especificar-ne la seu, la composició i les competències.

e) Identificació del personal responsable dels diferents òrgans assenyalats en el paràgraf d), a més d’especificar-ne el perfil i trajectòria professional.

f) Estructura administrativa departamental de l’entitat, amb identificació dels màxims responsables departamentals.

g) Les resolucions d’autorització o reconeixement de compatibilitat que afectin els empleats i empleades públics.

h) Els plans i mapes estratègics, així com altres documents de planificació que especifiquin els objectius concrets, activitats, mitjans i temps previst d’execució. També els documents que reflecteixin el grau de compliment i resultats, juntament amb els indicadors de mesura i valoració, que s’ha de publicar periòdicament, amb una freqüència mínima anual.

i) Els programes anuals i plurianuals, que han d’especificar els objectius concrets, activitats, mitjans i temps previst per a l’execució. També els documents que reflecteixin el grau de compliment i resultats, juntament amb els indicadors de mesura i valoració, que s’han de publicar periòdicament, amb una freqüència mínima anual.

j) Nombre de llocs de treball reservats a personal eventual.

k) Relació de llocs de treball, catàlegs o altres instruments de planificació de personal.

l) L’oferta d’ocupació pública o altres instruments similars de gestió de la provisió de necessitats de personal.

m) Els processos de selecció i provisió de llocs de treball.

n) La identificació de les persones que formen part dels òrgans de representació del personal.

2. La informació referida en l’apartat j) s’ha de publicar, en tot cas, a la seu electrònica.

Article 17

Informació sobre alts càrrecs i persones que exerceixen la màxima responsabilitat de les entitats

En relació amb les persones incloses en l’àmbit d’aplicació de l’article 75 i la disposició addicional quinzena de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, se n’ha de publicar, com a mínim, la informació següent:

a) Les retribucions percebudes anualment.

b) Les indemnitzacions percebudes, si escau, en ocasió de l’abandonament del càrrec.

c) Les resolucions que autoritzin l’exercici d’activitat privada i el motiu del seu cessament.

d) Les declaracions anuals de béns i activitats en els termes que preveu la Llei 7/1985, de 2 d’abril. Si el reglament orgànic no fixa els termes en què s’han de fer públiques aquestes declaracions, s’aplicarà el que disposa la normativa de conflictes d’interessos en l’àmbit de l’Administració General de l’Estat. En tot cas, s’han d’ometre les dades relatives a la localització concreta dels béns immobles i s’ha de garantir la privacitat i seguretat dels titulars.

 

Article 18

Informació de rellevància jurídica i patrimonial

Les entitats enumerades en l’article 2.1 a) i b) han de publicar informació relativa a:

a) El text complet de les ordenances, dels reglaments i d’altres disposicions de l’entitat local.

b) Els projectes d’ordenances, de reglaments i d’altres disposicions de caràcter normatiu la iniciativa dels quals els correspongui, inclosos les memòries i informes que conformen els expedients d’elaboració d’aquestes normes. Si és preceptiva la sol·licitud de dictàmens, la informació es publicarà una vegada que s’hagi sol·licitat als òrgans consultius corresponents, sense que això suposi, necessàriament, l’obertura d’un tràmit d’audiència pública.

c) Les directrius, les instruccions, els acords, les circulars o les respostes a consultes plantejades per les persones particulars o altres òrgans, en la mesura que suposin una interpretació del dret o tenguin efectes jurídics.

d) Els documents que, d’acord amb la legislació vigent, hagin de ser sotmesos a un període d’informació pública durant la seva tramitació.

e) Relació de béns immobles que siguin de la seva propietat o sobre els quals exerceixin algun dret real.

 

Article 19

Informació sobre contractació, convenis i subvencions

Les entitats enumerades en l’article 2.1 han de publicar informació relativa a:

a) Tots els contractes formalitzats per l’entitat local, amb indicació de l’objecte, l’import de licitació i d’adjudicació, durada, amb expressió de les pròrrogues, el procediment utilitzat, els instruments a través dels quals, si escau, s’ha publicitat, el nombre de licitadors participants en el procediment i la identitat de les persones o entitats adjudicatàries, així com les modificacions del contracte. La publicació de la informació relativa als contractes menors es pot fer, almenys, trimestralment.

b) Les modificacions i les decisions de desistiment i renúncia dels contractes assenyalats en el paràgraf a).

c) El perfil del contractant.

d) Dades estadístiques sobre el percentatge en volum pressupostari de contractes adjudicats a través de cada un dels procediments prevists en la legislació de contractes del sector públic.

e) La relació dels convenis subscrits, amb menció de les parts signants, l’objecte, durada, modificacions realitzades, obligacions de les prestacions i, si s’escau, les obligacions econòmiques derivades.

f) Els encàrrecs de gestió que se signin, amb indicació de l’objecte, pressupost, durada, obligacions econòmiques i les subcontractacions que es realitzin, amb esment de les persones o entitats adjudicatàries, procediment seguit per a l’adjudicació i import.

g) Les subvencions i ajudes públiques concedides, amb indicació de l’import, objectiu o finalitat i persones o entitats beneficiàries.

 

Article 20

Informació econòmica, financera i pressupostària

1. Les entitats enumerades en l’article 2.1 han de publicar informació relativa a:

a) Els pressuposts anuals, amb descripció de les principals partides pressupostàries i informació actualitzada, almenys trimestralment, sobre l’estat d’execució.

b) Les modificacions pressupostàries realitzades.

c) Informació sobre el compliment dels objectius d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

d) La liquidació del pressupost.

e) Els comptes anuals que s’hagin de retre i els informes d’auditoria de comptes i de fiscalització per part dels òrgans de control extern que sobre aquests comptes s’emetin.

f) Massa salarial del personal laboral del sector públic local, en els termes que regula l’article 103 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril.

2. La informació referida en l’apartat f) s’ha de publicar, en tot cas, a la seu electrònica.

Article 21

Informació sobre serveis i procediments

Les entitats enumerades en l’article 2.1 han de publicar informació relativa a:

a) El catàleg general dels serveis que presta, amb informació adequada sobre el contingut dels mateixos, ubicació i disponibilitat, així com el procediment per a presentar-ne queixes sobre el funcionament.

b) Seus dels serveis i equipaments de l’entitat, adreça, horaris d’atenció al públic i enllaços a les seves pàgines web corporatives i adreces de correu electrònic o canals de prestació dels serveis.

c) Les cartes de serveis i altres documents de compromisos de nivells de qualitat estandarditzats amb la ciutadania, així com els documents que reflecteixin el grau de compliment a través d’indicadors de mesura i valoració.

d) El catàleg dels procediments administratius de la seva competència, amb indicació de l’objecte, les formes d’iniciació, la documentació a aportar, els tràmits, la normativa aplicable, els terminis de resolució i el sentit del silenci administratiu, així com, si és el cas, les instàncies i els formularis que tenguin associats, tot especificant els que són admesos o que es poden elaborar per via electrònica.

 

Article 22

Informació mediambiental i urbanística

1. Es tracta d’informació exigible en virtut de la Llei 27/2006, de 18 de juliol, reguladora dels dret d’accés a la informació, participació pública i d’accés a la justícia en matèria de medi ambient, així com el Reial decret legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei del sòl.

2. L’entitat local ha de publicar informació relativa a:

a) Els textos normatius aplicables en matèria de medi ambient.

b) Les polítiques, els programes i els plans de l’entitat local relatius al medi ambient, així com els informes de seguiment.

c) Les dades relatives a la qualitat dels recursos naturals i del medi ambient urbà, incloent la qualitat de l’aire i de l’aigua, la informació sobre nivells pol·línics i la contaminació acústica.

d) Els estudis d’impacte ambiental, paisatgístic i avaluacions del risc relatius a elements mediambientals.

e) El text complet i la planimetria dels instruments de planejament urbanístic i les seves modificacions, així com els convenis urbanístics.

CAPÍTOL IV
Dret d’accés a la informació pública

Secció 1a
Règim jurídic

Article 23

Titularitat del dret

1. Qualsevol persona, d’acord amb l’article 4.2, és titular del dret regulat en l’article 105 b) de la Constitució, de conformitat amb el règim jurídic establert en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i el desenvolupament reglamentari que tengui caràcter de normativa bàsica.

2. La capacitat d’obrar per exercir aquest dret, fins i tot quan es tracti de menors d’edat, s’ha de regir pel que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 24

Limitacions

1. Només s’ha de denegar l’accés per a la informació pública afectada per algun dels límits enumerats en els articles 10 i 11, quan, prèvia resolució motivada i proporcionada, quedi acreditat el perjudici per a aquelles matèries i no hi hagi un interès públic o privat superior que hi justifiqui l’accés.

2. Si del resultat d’aquesta ponderació escau la denegació de l’accés, s’analitzarà prèviament la possibilitat de concedir l’accés parcial prèvia omissió de la informació afectada pel límit de què es tracti, llevat que d’això resulti una informació distorsionada o mancada de sentit. Si es concedeix l’accés parcial, s’haurà de garantir la reserva

de la informació afectada per les limitacions i l’advertència i constància d’aquesta reserva.

Secció 2a
Procediment

Article 25

Competència

1. Les entitats locals han d’identificar i fer pública suficientment la informació relativa als òrgans competents per resoldre les sol·licituds d’accés a la informació pública.

2. Els òrgans que reben les sol·licituds d’accés s’han d’inhibir de tramitar-les quan, tot i ser informació pública, hagi estat elaborada o generada íntegrament o principalment per un altre òrgan. Així mateix, s’han d’inhibir quan no tenguin la informació sol·licitada però coneguin quin és l’òrgan competent per resoldre-la.

En els casos esmentats en el paràgraf anterior, s’ha de trametre la sol·licitud a l’òrgan competent i s’ha de notificar aquesta circumstància a la persona sol·licitant.

3. En els supòsits en què la informació pública sol·licitada s’hagi de requerir a persones físiques o jurídiques que prestin serveis públics o exerceixin potestats administratives, l’administració, organisme o entitat a què es troben vinculades dictarà la resolució sobre l’accés a la informació.

Article 26

Sol·licitud

1. Els òrgans competents per resoldre les sol·licituds d’accés a la informació pública no poden requerir a les persones sol·licitants més dades sobre la seva identitat que les imprescindibles per poder resoldre-les i notificar-les. Així mateix, han de prestar el suport i assessorament necessari per identificar la informació pública sol·licitada.

2. No és necessari motivar la sol·licitud d’accés a la informació pública. No obstant això, l’interès o motivació expressada per la persona interessada es pot tenir en compte per ponderar, si escau, l’interès públic en la divulgació de la informació i els drets de les persones afectades que apareixen en la informació sol·licitada, d’acord amb el estableix l’article 11.

3. La presentació de la sol·licitud no està subjecta a termini.

4. S’ha de comunicar a la persona sol·licitant el termini màxim establert per resoldre i notificar el procediment, així com de l’efecte que pugui produir el silenci administratiu, en els termes que preveu la normativa sobre procediment administratiu.

Article 27

Inadmissió

1. Les causes d’inadmissió enumerades en l’article 18 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, s’han d’interpretar restrictivament en favor del principi de màxima accessibilitat de la informació pública.

2. En la resolució d’inadmissió, pel fet de ser informació en curs d’elaboració o publicació general, s’ha d’informar del temps previst per concloure-la.

3. Els informes preceptius no s’han de considerar informació de caràcter auxiliar o de suport, als efectes de no admetre una sol·licitud d’accés. No obstant això, no impedeix la denegació de l’accés si algun dels límits establerts en els articles 10 i 11 pogués resultar perjudicat.

Article 28

Tramitació

1. Els tràmits d’esmena de la informació sol·licitada, quan no hagi estat identificada prou, i d’audiència a les persones titulars dels drets i dels interessos degudament identificats que puguin resultar afectats, suspendran el termini per dictar resolució, en els termes que estableix l’article 19 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

2. De la suspensió prevista en l’apartat 1 i el seu aixecament, així com de l’ampliació del termini per resoldre, se n’ha d’informar la persona sol·licitant perquè pugui tenir coneixement del còmput del termini per dictar resolució.

Article 29

Resolució

1. La denegació de l’accés per aplicació dels límits establerts en els articles 10 i 11 ha de ser motivada, sense que sigui suficient la mera enumeració dels límits del dret d’accés, a més de ser necessari examinar els raonaments i la proporcionalitat dels drets que concorren per determinar quin és el bé o interès protegit que s’ha de preservar.

2. L’accés es pot condicionar al transcurs d’un termini determinat quan la causa de denegació estigui vinculada a un interès que afecti exclusivament l’entitat local competent.

Article 30

Notificació i publicitat de la resolució

1. La resolució que es dicti en els procediments d’accés a la informació pública s’ha de notificar a les persones sol·licitants i a les terceres titulars de drets i interessos afectats que així ho hagin sol·licitat. En la notificació s’ha de fer expressa menció de la possibilitat d’interposar contra la resolució la reclamació potestativa a què fa referència l’article 23 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, o recurs contenciós administratiu.

2. La resolució que es dicti en aplicació dels límits de l’article 10 s’ha de fer pública prèvia dissociació de les dades de caràcter personal i un cop s’hagi notificat a les persones interessades.

Article 31

Materialització de l’accés

La informació pública s’ha de facilitar juntament amb la resolució estimatòria de l’accés o, si escau, en un termini no superior a deu dies des de la notificació. En el cas que durant el tràmit d’audiència hagués existit oposició de terceres persones, l’accés es materialitzaria quan hagués transcorregut el termini per interposar recurs contenciós administratiu sense que s’hagués formalitzat o s’hagués resolt confirmant el dret a accedir a la informació. Aquest efecte suspensiu s’ha de produir, igualment, durant el termini de resolució de la reclamació potestativa prèvia, ja que hi cap en contra recurs contenciós administratiu.

CAPÍTOL V
Reutilització de la informació

Article 32

Objectius de la reutilització

1. La reutilització de la informació generada en les funcions per les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança constata l’exercici de la transparència col·laborativa per part del sector públic i té com a objectiu fonamental la creació de valor públic en la societat en els àmbits següents:

a) Social: el dret d’accés al coneixement i informació del sector públic constitueix un principi bàsic de la democràcia i de l’estat del benestar. Construir aquest estat de benestar responsable comença amb un trencament de les bretxes i asimetries d’informació entre, d’una banda, qui defineix i presta els serveis de l’estat del benestar i, de l’altra, qui els fa servir i els finança. La reutilització dóna valor i sentit afegit a la transparència i legitima i millora la confiança en el sector públic.

b) Innovador: la informació pública ha de romandre oberta per evitar acords exclusius i afavorir la reutilització innovadora per sectors de la societat amb fins comercials o no-comercials. La reutilització ha d’afavorir la creació de productes i serveis d’informació de valor afegit per a empreses i organitzacions.

c) Econòmic: la mida del mercat potencial basat en la informació agregada del sector públic i la seva reutilització, juntament amb el seu impacte en el creixement econòmic i creació d’ocupació en l’àmbit de la Unió Europea, fa mereixedor l’esforç i la contribució de totes les administracions en aquesta matèria.

2. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació de la present ordenança han de fer els esforços necessaris per federar el seu catàleg d’informació pública reutilitzable juntament amb els catàlegs de la resta d’entitats de forma agregada en plataformes comunes, com ara http://datos.gob.es, amb l’únic objectiu de col·laborar en la construcció d’un únic catàleg d’informació pública reutilitzable, facilitar l’activitat del sector reutilitzador de la societat i incrementar així el valor social, innovador i econòmic generat per la transparència col·laborativa del sector públic.

Article 33

Règim aplicable a documents reutilitzables subjectes a drets de propietat intel·lectual i drets exclusius

1. La reutilització de la informació regulada en aquesta ordenança no s’aplica als documents sotmesos a drets de propietat intel·lectual o industrial especialment per part de terceres persones. A l’efecte d’aquesta ordenança, s’entén per drets de propietat intel·lectual els drets d’autor i drets afins, incloses les formes de protecció específiques.

2. La present ordenança tampoc no afecta l’existència de drets de propietat intel·lectual dels ens inclosos en el seu àmbit d’aplicació.

3. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació de la present ordenança han d’exercir, en tot cas, els seus drets d’autor d’una manera que en faciliti la reutilització.

Article 34

Criteris generals

1. Es pot reutilitzar la informació pública a què es refereixen els articles anteriors dins dels límits establerts per la normativa vigent en matèria de reutilització de la informació del sector públic.

2. Amb caràcter general, tota la informació publicada o posada a disposició és reutilitzable i accessible, sense necessitat d’autorització prèvia i de forma gratuïta, llevat que s’hi faci constar expressament el contrari.

3. En particular, la reutilització de la informació que tengui la consideració de publicitat activa tant en aquesta ordenança com en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, ha de seguir sempre la modalitat de reutilització sense subjecció a sol·licitud prèvia i/o condicions específiques, i s’ha d’oferir en formats electrònics llegibles per màquines i en format obert que en permetin la redistribució, reutilització i aprofitament, seguint sempre els termes que preveu la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic de la ciutadania als serveis públics i la Norma Tècnica d’Interoperabilitat sobre Reutilització de Recursos de la Informació, aprovada per resolució de 19 de febrer de 2013 de la Secretaria d’Estat d’Administracions Públiques o norma que la substitueixi.

Article 35

Condicions de reutilització

1. La reutilització de la informació per part de persones o entitats està sotmesa a les condicions següents:

a) El contingut no es pot alterar si comporta la pèrdua del sentit i desnaturalització de la informació, de manera que puguin donar-se interpretacions incorrectes sobre el seu significat.

b) S’ha de citar sempre l’entitat que originàriament ha publicat la informació com a font i una menció expressa de la data de l’última actualització de la informació reutilitzada.

c) No es pot donar a entendre de cap manera que l’entitat que originàriament ha publicat la informació patrocina, col·labora o dóna suport al producte, servei, projecte o acció en el qual s’emmarca la reutilització, sense perjudici que aquest patrocini, suport o col·laboració pugui existir amb base a una decisió o acord específic de l’entitat esmentada; en aquest cas es pot fer constar en els termes que s’hi contenguin.

d) S’han de conservar els elements que garanteixen la qualitat de la informació, sempre que això no sigui incompatible amb la reutilització a realitzar.

2. La publicació o posada a disposició d’informació pública comporta la cessió gratuïta i no exclusiva per part de l’entitat que originàriament publica la informació dels drets de propietat intel·lectual que resultin necessaris per desenvolupar l’activitat de reutilització, amb caràcter universal i pel termini màxim permès per la llei.

3. En la mateixa secció, pàgina web o seu electrònica en què es publiqui informació s’han de publicar les condicions generals per a la reutilització.

Article 36

Exaccions

1. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança poden exigir exaccions sobre la reutilització de la informació per permetre cobrir els costos del servei o activitat, tot incloent en aquests costos els relatius a la recollida, la producció, la reproducció, la posada a disposició i la difusió.

2. Cal tenir en compte la recent Directiva 2013/37/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de juny de 2013, que un cop transposada al nostre ordenament jurídic impedeix incloure els costos de recollida i producció de la informació pública.

3. Quan s’estableixin exaccions per a la reutilització d’informació pública, s’ha d’incloure en la pàgina web o seu electrònica de l’entitat local la relació d’aquests, amb l’import i la base de càlcul utilitzada per a la determinació, així com els conjunts de dades o documents als quals són aplicables.

Article 37

Exclusivitat de la reutilització

1. Queden prohibits els acords exclusius en matèria de reutilització de la informació. La reutilització ha d’estar oberta a tots els agents potencials del mercat, fins i tot en el cas que un o més dels agents explotin ja productes amb valor afegit basats en informació del sector públic. Els contractes o acords d’un altre tipus existents que conservin els documents i els tercers no atorgaran drets exclusius.

2. No obstant això, quan sigui necessari un dret exclusiu per prestar un servei d’interès públic, l’entitat inclosa en l’àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança revisarà periòdicament, i com a màxim cada tres anys, la validesa del motiu que va justificar la concessió del dret exclusiu.

3. Respecte dels drets exclusius relacionats amb la digitalització de recursos culturals, s’ha de preveure la regulació específica de la matèria.

4. Tots els acords que concedeixin drets exclusius de reutilització han de ser transparents i s’han de posar en coneixement del públic.

Article 38

Modalitats de reutilització de la informació

1. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança han de classificar la reutilització de tota la informació que consta en el seu poder i que sigui publicada d’acord amb alguna de les modalitats següents de reutilització:

a) Modalitat de reutilització sense sol·licitud prèvia ni subjecció a condicions específiques. Aquesta ha de ser la modalitat d’ús prioritària i generalitzada en què la informació publicada o posada a disposició és reutilitzable i accessible, sense necessitat d’autorització prèvia ni condicions específiques, tot respectant els criteris generals i les condicions de reutilització de l’article 35.

Aquesta modalitat segueix de manera similar les pautes establertes per la llicència Creative Commons (BY) d’ús estès en la societat actual, Creative Commons o altres similars.

b) Modalitat de reutilització subjecta a modes d’ús limitats o autorització prèvia. De manera extraordinària, aquesta modalitat ha de recollir la reutilització d’informació posada a disposició amb subjecció a condicions específiques establertes en una llicència tipus o en una prèvia autorització, la qual pot incorporar, així mateix, condicions específiques.

2. Les condicions específiques han de respectar els criteris següents:

a) Han de ser clares, justes i transparents.

b) No han de restringir les possibilitats de reutilització ni limitar-ne la competència.

c) No han de ser discriminatòries per a categories comparables de reutilització.

d) S’han d’aplicar quan hi hagi causa justificada per a això i previ acord de l’entitat titular de la informació.

3. En tot cas, s’han d’utilitzar el mínim nombre possible de modes d’ús limitats per regular els diferents supòsits de reutilització subjectes a condicions específiques i aquests sempre han d’estar disponibles en format digital, obert i processable electrònicament. Aquests modes d’ús limitats poden ser elaborats per la mateixa entitat, encara que són preferibles els d’ús lliure i gratuït que gaudeixin d’àmplia acceptació nacional i internacional, o aquells que hagin estat consensuats amb o per altres administracions públiques. Els modes d’ús limitats s’han de publicar en la web municipal.

4. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança poden modificar el contingut de les condicions específiques i modes d’ús limitats ja existents, així com aplicar condicions específiques i modes d’ús limitats a conjunts de dades o documents que prèviament no en tenguessin. Aquestes modificacions s’han de publicar en la pàgina web i obligaran els reutilitzadors a partir de la publicació o posada a disposició de la primera actualització de les dades o documents, després que la modificació hagi estat publicada o, en qualsevol cas, transcorreguts sis mesos des de la data.

Article 39

Publicació d’informació reutilitzable

1. La publicació activa d’informació reutilitzable ha d’incloure el contingut, la naturalesa, l’estructura, el format, la freqüència d’actualització, la modalitat de reutilització, les condicions aplicables i, si escau, l’exacció a què estigui subjecta la reutilització, que ha de ser accessible per mitjans electrònics perquè els agents reutilitzadors puguin realitzar-ne l’autoliquidació i el pagament.

2. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança han de facilitar els seus documents en qualsevol format o llengua ja existent prèviament, i sempre que sigui possible i apropiat en format llegible per màquina i conjuntament amb les seves metadades. Tant el format com les metadades, sempre que sigui possible, han d’acomplir les normes formals obertes. Concretament, s’han de fer servir estàndards classificats en les corresponents categories amb tipologia d’oberts, en la versió mínima acceptada i estat admès seguint el que estableix l’annex de la Norma Tècnica d’Interoperabilitat de Catàleg d’Estàndards, a l’empara del Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l’Esquema Nacional d’Interoperabilitat que preveu la Llei 11/2007, de 22 de juny, i la Norma Tècnica d’Interoperabilitat sobre Reutilització de Recursos de la Informació.

3. L’apartat 2 no suposa que les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta ordenança estiguin obligades, per acomplir aquest apartat, a crear documents, adaptar-los o facilitar extractes de documents quan això suposi un esforç desproporcionat que comporti alguna cosa més que una simple manipulació. No es pot exigir, doncs, a les esmentades entitats que mantenguin la producció i l’emmagatzematge d’un determinat tipus de document amb vista a la reutilització per part d’una entitat del sector privat o públic.

4. Els sistemes de recerca d’informació i documentació publicada han de permetre la indicació de recerca d’informació reutilitzable.

Article 40

Procediment de tramitació de sol·licituds de reutilització

1. El procediment de tramitació ha de ser el regulat en els apartats de l’article 10 de la Llei 37/2007, de 17 de novembre, que tenguin caràcter de normativa bàsica.

2. L’òrgan competent ha de resoldre les sol·licituds de reutilització en el termini màxim d’un mes des de la recepció de la sol·licitud. Quan pel volum i la complexitat de la informació sol·licitada sigui impossible acomplir aquest termini, es podrà ampliar el termini de resolució altres quinze dies. En aquest cas, s’ha d’informar la persona sol·licitant de l’ampliació del termini, així com de les raons que la justifiquen.

3. En cas que se sol·liciti simultàniament l’accés a la informació que regula el capítol IV i la reutilització d’aquesta informació, es tramitarà conjuntament pel procediment establert en el capítol IV i s’aplicaran els terminis màxims de resolució que preveu l’article 20 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.

4. Si en el termini màxim previst per resoldre i notificar no s’ha dictat resolució expressa, la persona sol·licitant podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.

CAPÍTOL VI
Reclamacions i règim sancionador

Secció 1a
Reclamacions

Article 41

Reclamacions

1. Si una persona considera que no es troba disponible una informació de caràcter públic que hauria d’estar publicada, d’acord amb el principi de publicitat activa que presideix aquesta ordenança i el que disposen els articles 16 a 22, podrà cursar queixa davant l’òrgan competent en matèria d’informació pública a través del sistema d’avisos, queixes i suggeriments. Aquest òrgan haurà d’emetre la comunicació corresponent en un termini màxim de 10 dies des que es va registrar la reclamació, o en el termini determinat pels compromisos de qualitat establerts pel mateix sistema d’avisos, queixes i suggeriments si és inferior.

2. Davant resolució, acte o omissió de l’òrgan competent en matèria d’accés a la informació pública es pot interposar una reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, amb caràcter potestatiu i previ a la impugnació en via contenciosa administrativa, d’acord amb el que estableix l’article 24 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i amb els terminis i vies de reclamació, terminis de resolució i termes de notificació que l’article esmentat estableix.

Secció 2a
Règim sancionador

Article 42

Infraccions

1. Es consideren infraccions molt greus:

a) La desnaturalització del sentit de la informació la reutilització de la qual estigui subjecta a modes d’ús limitat o autorització prèvia.

b) L’alteració molt greu del contingut de la informació la reutilització de la qual estigui subjecta a modes d’ús limitat o autorització prèvia.

2. Es consideren infraccions greus:

a) La reutilització de documentació sense haver obtingut la corresponent autorització en els casos en què sigui requerida.

b) La reutilització de la informació per a una finalitat distinta per a la qual es va concedir.

c) L’alteració greu del contingut de la informació la reutilització de la qual estigui subjecta a modes d’ús limitat o autorització prèvia.

d) L’incompliment greu d’altres condicions imposades en el corresponent mode d’ús limitat, en l’autorització prèvia o en la normativa reguladora aplicable.

3. Es consideren infraccions lleus:

a) La manca de menció de la data de l’última actualització de la informació.

b) L’alteració lleu del contingut de la informació la reutilització de la qual estigui subjecta a modes d’ús limitat o autorització prèvia.

c) L’absència de citació de la font d’acord amb el que preveu aquesta ordenança.

d) L’incompliment lleu d’altres condicions imposades en el corresponent mode d’ús limitat, en l’autorització prèvia o en la normativa reguladora aplicable.

 

Article 43

Sancions

1. Si es cometen les infraccions recollides en aquest capítol, s’imposaran les sancions següents:

a) Sanció de multa de fins a 3.000 euros per la comissió d’infraccions molt greus.

b) Sanció de multa de fins a 1.500 euros per la comissió d’infraccions greus.

c) Sanció de multa de fins a 750 euros per la comissió d’infraccions lleus.

2. Si es cometen infraccions molt greus i greus, a més de les sancions previstes, es podrà sancionar amb la prohibició de reutilitzar documents sotmesos a autorització o mode d’ús limitat durant un període de temps d’entre 1 i 5 anys, i amb la revocació de l’autorització o mode d’ús limitat concedit.

3. Les sancions es graduen tot atenent la naturalesa de la informació reutilitzada, el volum d’aquesta informació, els beneficis obtinguts, el grau d’intencionalitat, els danys i perjudicis causats, en particular els que es refereixen a la protecció de dades de caràcter personal, la reincidència ia qualsevol altra circumstància que sigui rellevant per determinar el grau d’antijuridicitat i de culpabilitat presents en l’actuació infractora.

Article 44

Règim jurídic

1. La potestat sancionadora s’ha d’exercir, en tot allò que no preveu aquesta ordenança, de conformitat amb el que disposa el títol IX de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

2. El règim sancionador previst en aquesta ordenança s’entén sense perjudici de la responsabilitat civil o penal en què es pugui incórrer, que s’ha de fer efectiva d’acord amb les normes legals corresponents.

Article 45

Òrgan competent

És competent per imposar les sancions per infraccions comeses contra les disposicions de la present ordenança l’òrgan que resulti del que disposa la Llei 7/1985, de 2 d’abril.

Article 46

Règim disciplinari

L’incompliment de les disposicions d’aquesta ordenança en l’àmbit de la transparència i l’accés a la informació per part del personal al servei de l’entitat local s’ha de sancionar de conformitat amb el que disposen els articles 9.3 i 20.6 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i en la normativa de caràcter disciplinari.

 

CAPÍTOL VII
Avaluació i seguiment

Article 47

Òrgan responsable

1. La Batlia, en exercici de les seves facultats de direcció del govern i de l’administració local, ha d’exercir o delegar en altres òrgans la competència per a la realització de totes les actuacions que siguin necessàries per al desenvolupament, implementació i execució del contingut de la present ordenança.

2. Així mateix ha d’establir l’àrea o servei responsable de les funcions derivades del compliment de la normativa vigent, al qual se li han d’encomanar els objectius de desenvolupament, avaluació i seguiment de la normativa en la matèria i l’elaboració de circulars i recomanacions, així com la coordinació amb les àrees organitzatives en l’aplicació dels seus preceptes.

Article 48

Municipis de gran població

1. En aquells municipis en què sigui aplicable el règim que preveu el títol X de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, es pot ampliar l’àmbit objectiu de la Comissió Especial de Suggeriments i Reclamacions en els municipis de gran població per a les comeses relatives a l’avaluació i seguiment en matèria de transparència, accés a la informació i reutilització. Així mateix, pot col·laborar en l’execució d’aquestes funcions el defensor del ciutadà o figura equivalent, en aquells municipis en què existeixi.

2. El que disposa aquest article s’entén sense perjudici de les especialitats internes de l’organització municipal, òrgans de participació ciutadana existents, així com de la possibilitat de l’extensió que estableix l’apartat anterior en els municipis de règim comú.

 

Article 49

Activitats de formació, sensibilització i difusió

L’entitat local ha de realitzar totes les actuacions necessàries per garantir l’adequada difusió i coneixement d’allò que disposa aquesta ordenança. A aquest efecte, ha de dissenyar accions de publicitat a través dels mitjans electrònics i dels instruments de participació ciutadana existents en l’àmbit territorial. Així mateix, ha d’articular accions formatives específiques adreçades al personal, així com de comunicació amb les entitats incloses en l’article 2.

Article 50

Responsabilitats en l’acompliment de les tasques de desenvolupament, avaluació i seguiment.

Les responsabilitats que es derivin del resultat dels processos d’avaluació i seguiment s’han d’exigir segons el que preveu el capítol VI.

Article 51

Pla i memòria anual

1. Els objectius i actuacions per al desenvolupament i manteniment de la transparència, accés a la informació i reutilització s’han de concretar en plans anuals. El resultat de les tasques d’avaluació i seguiment de l’execució dels plans i d’aquestes disposicions han de ser objecte d’una memòria que, anualment, ha d’elaborar el servei responsable, per a la qual cosa comptarà amb la col·laboració de tots els serveis que estan obligats a facilitar tota la informació que sigui necessària sobre la seva àrea d’actuació.

2. En el procés d’elaboració de la memòria anual s’ha de sol·licitar la valoració estructurada del que s’ha realitzat i s’han de recopilar propostes d’actuació a la ciutadania a través dels òrgans de participació ciutadana existents o altres mecanismes de participació.

Disposició transitòria única

Mesures d’execució

En el termini de 6 mesos després de l’entrada en vigor de la present ordenança s’han d’adequar les estructures organitzatives per tal d’executar-la. A aquest efecte, l’entitat local ha d’iniciar el corresponent procés de redisseny intern i de revisió del reglament orgànic, així com de totes les disposicions, circulars o instruccions internes que puguin resultar afectades per la norma, i dictar les instruccions precises per a l’adaptació.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquesta ordenança entrarà en vigor d’acord amb el que estableixen els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, un cop transcorregut el termini de quinze dies hàbils des de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Son Servera, 14 de març de 2016

La batlessa presidenta
Natalia Troya Isern