Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 2900
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe ambiental estratègic de la modificació de l’art. 143 de les NNSS del T.M. de Ses Salines (exp. 193e/2015)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic de 3 de febrer de 2016 i l’informe jurídic amb proposta de resolució de dia 9 de febrer de 2016, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015), RESOLC FORMULAR:
Informe ambiental estratègic de la modificació de l’art. 143 de les NNSS del T.M. de Ses Salines, en els següents termes:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
La modificació de l’art. 143 NNSS està inclòs en el punt 2) de l’article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental de Plans o programes subjectes d’una avaluació ambiental estratègiques simplificada i la tramitació a seguir és es que s’estableix a l’article 29 i següents de la Llei.
2. Descripció i ubicació del pla
L’objecte de la modificació és eliminar la condició específica de façana mínima de parcel·la a camí públic establert a l’article 143, que afecta a les edificacions dins la qualificació de Sòl Rústic de Règim General.
Aquesta modificació puntual respon a la necessitat de donar cobertura jurídica a nivell de planejament urbanístic , a aquelles necessitats edificatòries dins el sol rústic comú, de manera que la legalitat urbanística resultant resolgui els problemes que en aquest moment planteja l’ordenament vigent.
3. Avaluació dels efectes previsibles
Amb aquesta modificació es permetrà aconseguir les condicions per construir habitatges en parcel·les del sòl rústic general, que no podien optar a tenir un habitatge per no tenir la condició de façana mínima de 50 metres a camí públic.
Això en un sòl rústic tant parcel·lat com es el del terme de Ses Salines, pot suposar un increment considerable de nous habitatges, que no s’ha quantificat ni avaluat correctament a l’informe ambiental estratègic.
Degut a aquest increment de població en un territori tan sensible, es fa necessari el plantejar-ne qüestions de caire ambiental, per minorar els efectes previsibles sobre el paisatge rural, mobilitat, infraestructura necessària i el efectes sobre el seu entorn, que no han estat avaluades ambientalment com son:
4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
Pel que fa a les consultes realitzades, la Llei d’avaluacions ambientals estableix, als articles 30 i 31 que prèviament a la formulació de l’informe ambiental estratègic, l’òrgan ambiental realitzi consultes per determinar si el Pla a avaluar pot tenir efectes significatius sobre el medi ambient.
En el cas de la modificació puntual, la consulta s’ha prolongat fins meitat de gener de 2016, i s’ha consultat al Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca.
Ha informat en temps i forma el Departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, (informe de dia 26/01/2016 que conclou que la modificació proposada compleix amb els requisits exigibles que resulten del que s’estableix a l’article 58 de la Llei 2/2014, de 25 de març, d’ordenació i ús del sòl i a l’article 171 del seu reglament general per a l’illa de Mallorca.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
Problemes ambientals significatius relacionats amb el pla o programa.
Amb aquesta modificació es permet un increment de població residencial i turística, en el sol rústic general del terme municipal, que es troba en una zona molt propera a la mar, en un municipi costaner, amb uns paratges naturals protegits com son la platja des Trenc-Salobrar, que fan que es mantingui una forta pressió turística i d’habitatge residencial destinat al turisme, que implicaran en un futur problemes ambientals degut a la disseminació pel sòl rústic d’ habitatges residencial, que no tenen res a vora amb poder compatibilitzar les activitats intensives del sector ramader en la zona.
Probabilitat, durada, freqüència i reversibilitat dels efectes.
Els efectes negatius existiran a la fase de les obres derivades de la construcció dels nous habitatges i les ampliacions dels existents. Els efectes negatius degut a l’ atomització del sòl rústic que ve caracteritzant aquest territori, seran irreversibles pel territori. La incidència negativa dels projectes sobre el paisatge es pretén minimitzar cuidant el disseny de les noves edificacions, per tal que s’integrin en el paisatge rural actual. Els efectes positius seran de tipus econòmic per la zona, per l’ increment de turisme rural.
El caràcter acumulatiu del efectes.
Hi pot haver efectes acumulatius degut a la forta atomització del territori amb urbanitzacions i l’augment de població dispersa en aquest municipi.
Els riscos per a la salut humana o el medi ambient.
La modificació del planejament pot suposar riscos pel medi ambient pel que fa a les aigües subterrànies , el PHIB defineix que la totalitat de la superfície del municipi de ses Salines es troba dintre de l’àrea que ocupa la massa d’aigua 1821 M”, anomenada Pla de Campos. Els aqüífers que la conformen són principalment de tipus lliure. L’aqüífer es troba en risc 4 i un estat excepcional, el que significa que aquesta massa d’aigua es troba en processos gairebé d’irreversibilitat i que necessitarà molt de temps per a poder recuperar-se , per tant un increment dels habitatges en el sol rústic pot suposar més riscos, pel que fa a la possibilitat de nous pous i foses sèptiques incontrolades.
La superació de valors límit o d’objectius de qualitat ambiental
Aquesta modificació puntual del planejament pot fer que s’arribi a superar els límits de qualitat ambiental per un augment de població, que generarà problemes de mobilitat, de tràfic, increment de residus, falta de suficiència d’aigua, reciclatge de les aigües residuals i ocupació del territori amb la implantació de habitatges.
Conclusions de l’Informe ambiental estratègic
Primer. Subjectar a avaluació ambiental estratègica la modificació de l’article 143 de les NNSS de Ses Salines, per tenir efectes significatiu sobre el medi ambient, per la qual cosa es necessària la tramitació de l’avaluació ambiental estratègica ordinària prevista a la secció 1ª del capítol I del títol II de la Llei d’avaluació ambiental.
Segon. En compliment de l’article 21.2 a) de la Llei d’avaluacions ambientals, s’ha d’incloure, com a Annex a la Resolució del President de la CMAIB, el document d’abast de l’estudi ambiental estratègic, que s’ha de comunicar al promotor de la modificació del Pla Parcial per a que continuï amb la tramitació prevista a l’article 20 i següents de la Llei 21/2013.
Tercer. L’informe ambiental estratègic es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 31.3 de la Llei 21/2013.
Quart. De conformitat amb l'article 31.5 de la Llei d'avaluació ambiental, l'informe ambiental estratègic no serà objecte de recurs algun sense perjudici dels quals, si escau, procedeixin en via judicial enfront de la disposició de caràcter general que hagués aprovat el pla, o bé, sense perjudici dels quals procedeixin en via administrativa enfront de l'acte, si escau, d'aprovació del pla.
Palma, 8 de març de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias
ANNEX
Document d’abast de la modificació de l’art. 143 NNSS de Ses Salines
Segons la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, l’òrgan promotor elaborarà un estudi ambiental estratègic d’acord amb els criteris continguts al present document d’abast.
Revisada la documentació que consta a l’expedient, i d’acord amb l’art. 18 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, l’Estudi Ambiental Estratègic, a més del contingut mínim indicat a l’Annex IV i el previst a l’art. 20 de la Llei 21/2013, haurà d’incloure els següents aspectes:
1. S’ha de fer un estudi del número de parcel·les rústiques amb possibilitats edificatòries , situació actual i la vegetació que es vora afectada.
2. S’ha de fer la delimitació gràfica del Sòl Rústic General i dels camins públics existents dintre del terme de Ses Salines ha una escala més precisa, corregint si s’escau els errors (Norma 6.4 PTI). S’ha de fer un treball rigorós (treball de camp, comparació amb fotos aèries, etc.) per tal de fer la delimitació actual dels camins públics existents en el terme ja que la transposició automàtica de l’escala 1:25000 a una escala més precisa pot dur a errors.
3. S’ha de fer menció als problemes d’inundació o de qualsevol altre risc (esllavissament, erosió, contaminació d’aqüífers o incendis) que pugui existir a determinades zones del Sòl Rústic General del terme de Ses Salines. És aconsellable que també es grafiïn en els plànols d’ordenació.
4. S’ha de donar compliment a tota la normativa en matèria hidràulica, tenint en compte que en els plànols d’ordenació s’han de grafiar els pous de proveïment i els seus perímetres de protecció, els torrents i les seves zones de protecció (servitud i policia), zones inundables, etc.
5. S’ha de fer un Estudi de incidència paisatgística de les noves possibilitats edificatòries dintre del sol rústic general, per tal que no afavorir l’avanç de l’abandonament agrícola, amb determinacions i mesures correctores o compensatòries.
Respecte a la tramitació s’ha de recordar que, per tal de donar compliment a l’art. 21 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental (BOE núm. 296 d’11/12/2013), l’Ajuntament ha de sotmetre a informació pública la versió inicial de la modificació puntual acompanyat de l’EAE, el qual s’haurà tingut en compte per a l’elaboració de la mateixa.
Simultàniament al tràmit d’informació pública, l’Ajuntament trametrà la versió inicial de la modificació puntual i l’Estudi Ambiental Estratègic a les Administracions públiques afectades i a les persones interessades que han estat consultades prèviament.
Per tal de donar compliment a l’art. 19 de la Llei 21/2013, la CMAIB ha realitzat consulta a les següents administracions:
Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca:
- DG Recursos Hídrics:
- Servei d’Estudis i Planificació
- Servei d’Aigües Subterrànies