Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 2759
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte dels treballs de repotenciació de la línia 66 kv Son Orlandis – Sta. Maria T.M. Palma Sta. Maria. Marratxí. Promogut per Red Eléctrica de España (exp. 61a/2014)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 8 de març de 2016, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015), RESOLC FORMULAR:
L’Informe d’impacte ambiental del projecte dels treballs de repotenciació de la línia 66 kv Son Orlandis – Sta. Maria. T.M. Palma – Sta. Maria – Marratxí. Promogut per Red Eléctrica de España, en els següents termes:
1- Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació.
El projecte està inclòs a l’annex II de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’Avaluacions d’Impacte Ambiental i Avaluacions Ambientals Estratègiques de les Illes Balears, grup 7m “qualsevol canvi o ampliació dels projectes que figuren en els annexos I i II, ja autoritzats, executats o en procés d’execució i que puguin tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient”.
Per tant, com a projecte inclòs a l’Annex II de la Llei 11/2006, d’acord al que s’indica a la Circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals, s’ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2a de la Llei 21/2013.
2- Descripció i ubicació del projecte.
L’objecte del projecte és l’augment de capacitat de la línia Son Orlandis-Sta. Maria en el tram aeri de 8.509 m de longitud. Es tracta d’una línia existent. Es manté el traçat de la mateixa. S’eleven els conductors, se substitueixen els suports i se recreix el suport T-42. Es contemplen 180 m de nous accessos. L’actuació està inclosa a la Planificació dels Sectors d’Electricitat i Gas 2008-2016 aprovada. L’augment de la capacitat de la línia consisteix en reforçar les instal·lacions actuals amb objecte d’augmentar les prestacions.
El projecte discorre per diferents categories de sòl AANP, ANEI, SRG-forestal, SRG, AT-H, AIA i Àrees de desenvolupament urbà. Afecta a zones d’APR d’erosió, incendis i zona de vulnerabilitat d’aqüífers moderada. A l’àmbit del projecte discorren torrents. No queden afectats espais de la Xarxa Natura 2000.
3- Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades.
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’han consultat les següents administracions:
Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl i Servei de Protecció d’Espècies de la D.G. d’Espais Naturals i Biodiversitat; Servei d’Estudis i Planificació i Servei d’Aigües Superficials de la D.G. de Recursos Hídrics; Carreteres i Departament de Territori del Consell de Mallorca; Ajuntament de Palma, Ajuntament de Marratxí, Ajuntament de Santa Maria del Camí, AESA-Direcció de Seguretat d’Aeroports i Navegació Aèria.
S’han rebut els informes del Departament de Medi Ambient – Consell de Mallorca (16/03/2015), Ajuntament de Palma (25/11/2015), Servei de Protecció d’Espècies (14/01/2016), Servei d’Aigües Superficials (8/02/2016) i AESA – Direcció de Seguretat d’Aeroports i Navegació Aèria (24/02/2016) que s’aporten juntament a la resolució.
4- Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013.
S’han analitzat els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d’Avaluacions Ambientals i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1- Per les característiques del projecte, es tracta de realitzar un augment de capacitat d’una línia existent. No s’altera el traçat de la mateixa. El projecte està inclòs a un Pla aprovat amb anterioritat.
2- Les actuacions s’ubiquen a AANP, ANEI, SRG-forestal, SRG, AT-H, AIA i Àrees de desenvolupament urbà. Queda afectat per APR d’erosió i incendis. Es troba a zona de vulnerabilitat d’aqüífers. No afecta a espais de la Xarxa Natura 2000. Queden afectats torrents. La documentació aportada presenta mesures correctores per minimitzar els impactes.
Per les característiques del projecte no se supera la capacitat de càrrega del medi natural.
3- Es tracta d’un projecte sense impactes transfronterers. La documentació aportada analitza els impactes possibles. Amb les mesures correctores proposades i les consideracions-prescripcions assenyalades als informes resultat de les consultes efectuades a les administracions afectades, no es considera que el projecte pugui tenir efectes significatius en el medi ambient.
Conclusions de l’informe d’impacte ambiental
Primer.- No subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte dels “treballs de repotenciació de la línia 66kV Son Orlandis-Sta. Maria. T.M. de Palma, Sta. Maria-Marratxí”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’Annex III de la Llei 21/2013 d’Avaluació Ambiental i amb les mesures correctores contingudes en el document ambiental presentat, amb els condicionants següents:
1. La possible generació de residus es gestionarà tal com especifica la normativa sectorial per cada tipus de residus.
2. Es compliran el conjunt de mesures preventives i correctores proposades, així com les prescripcions assenyalades als informes de les administracions afectades.
3. S’han de prendre precaucions per evitar abocaments incontrolats.
4. El projecte, especialment a les cimentacions i col·locació de suports, ha de contemplar els possibles riscs geotècnics.
5. . S’han de prendre mesures preventives per evitar el risc d’erosió.
Es recorda que:
1. Abans de l’inici de les obres s’ha de sol·licitar autorització, en els termes que assenyala el Servei d’Aigües Superficials, en relació a la possible afecció a torrents.
2. Així mateix, s’haurà de disposar de l’informe previ favorable del Servei de Gestió Forestal per afectar un APR d’incendis.
3. S’han de tramitar les autoritzacions tal com assenyala l’informe de AESA-Direcció de Seguretat d’Aeroports i Navegació Aèria.
Segon.- Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental.
Tercer.- L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart.- L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització del projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè.- Aquesta resolució s’emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’obtenció de l’autorització.
Palma, 9 de març de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias