Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 2746
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte de centre hípic Can Lluisà de Cutella, polígon 29 parcel·la 198 en el terme municipal de Santa Eulària des Riu (exp. 201a/2015)
Versió PDF
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe d’impacte ambiental del projecte de centre hípic Can Lluisà de Cutella, polígon 29 parcel·la 198 en el terme municipal de Santa Eulària des Riu, promogut per Vicente Tur Planells. (exp. 201a/2015)
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 4 de març de 2016, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015), RESOLC FORMULAR:
L’Informe d’impacte ambiental del projecte de centre hípic Can Lluisà de Cutella, polígon 29 parcel·la 198 en el terme municipal de Santa Eulària des Riu, promogut per Vicente Tur Planells, en els següents termes:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
El projecte està inclòs en l'annex II de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’Avaluacions d’Impacte Ambiental i Avaluacions Ambientals Estratègiques de les Illes Balears, grup 7 Altres projectes apartat q) Equipaments esportius no prevists en el planejament urbanístic amb una ocupació de parcel·la inferior a 1600m².
Per tant, com a projecte inclòs a l’Annex II de la Llei 11/2006, d’acord al que s'indica a la Circular del Conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d’Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013.
2. Descripció i ubicació del projecte
L'objecte del projecte és la legalització de les instal·lacions ramaderes equines, utilitzades com a centre hípic pel pupil·latge i l'ensinistrament de cavalls destinats a la doma. Les instal·lacions compten amb quadres per a vint cavalls, porcheres, porchera amb plataforma per a fems, guadarnés, magatzem de materials, caseta per a pinsos i dues pistes de doma de 1.800 i 900 m2. La finca es troba situada al polígon 23 parcel·la 198 de Santa Eulària des Riu i té una superfície de 15.500 m².
Que les obres que es pretenen legalitzar s'han executat a sòl classificat com sòl rústic general d'acord amb el PTI d’Eivissa, fora d'espai natural protegit, fora de XN2000 i fora d'àrees de protecció territorial. La parcel·la és creuada pel curs d’un torrent i es troba a zona de vulnerabilitat d’aqüífers mitjana.
3. Avaluació dels efectes previstos
Comprovant la situació de la parcel·la a l’ortofoto de l’any 2015, es posa de manifest que les construccions existents no es corresponen amb les declarades a la memòria ambiental, essent més nombroses i tenint la segona pista de doma una superfície més del doble dels 900 m2 declarats.
A més, el terreny dins de les pistes de doma apareix clarament alterat, la qual cosa posa en dubte el que no es prengui en consideració la seva superfície a l’hora de computar l’ocupació de la parcel·la. En aquest cas, tot i no conèixer amb claredat la superfície total d’ocupació, aquesta és superior als 1.600 m2 i, per tant, el projecte estaria inclòs en l'annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’Avaluacions d’Impacte Ambiental i Avaluacions Ambientals Estratègiques de les Illes Balears, grup 11 Altres projectes apartat d) Equipaments esportius no prevists en el planejament urbanístic amb una ocupació de parcel·la superior a 1600m².
Per una altra banda, no apareix clar a la documentació el destí de l’efluent de la depuradora biològica. Tenint en compte que no només es recullen les aigües residuals provinents dels banys, sino que amés es recullen els lixiviats que es puguin recollir de la plataforma de fems de cavall, no queda prou justificat l’ús d’una depuradora biològica domèstica per a un ús agrícola.
4. Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 46 de la Llei 21/2013, s’han consultat les següents administracions: Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
No s'ha rebut cap informe.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex III de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'AA i es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
a) Per les característiques del projecte, es desenvolupa a una parcel·la de 15.500m², les edificacions numerades a la memòria ambiental tenen una superfície aproximada de 520 m² construïts, sense incloure les pistes de doma, els aparcaments i els camins. La superfície declarada per a les dues pistes de doma és de 2.700 m2.
Comprovant la situació de la parcel·la a l’ortofoto de l’any 2015, es posa de manifest que les construccions existents no es corresponen amb les declarades a la memòria ambiental, essent més nombroses i, tenint la segona pista de doma una superfície més del doble dels 900 m2 declarats.
A més, el terreny dins de les pistes de doma apareix clarament alterat, la qual cosa posa en dubte el que no es prengui en consideració la seva superfície a l’hora de computar l’ocupació de la parcel·la. En aquest cas, tot i no conèixer amb claredat la superfície total d’ocupació, aquesta és superior als 1.600 m2 i, per tant, el projecte estaria inclòs en l'annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’Avaluacions d’Impacte Ambiental i Avaluacions Ambientals Estratègiques de les Illes Balears, grup 11 Altres projectes apartat d) Equipaments esportius no prevists en el planejament urbanístic amb una ocupació de parcel·la superior a 1600m².
No s'especifica quin tractament es durà a terme amb els residus no catalogats com a residus assimilables a domèstics.
No queda justificat l’ús d’una depuradora biològica domèstica per a un ús agrícola.
b) El projecte s'ha desenvolupat a sòl rústic general fora d'espai natural protegit, fora de XN2000 i fora d'àrees de protecció territorial. La parcel·la és creuada per el curs d’un torrent i es troba a zona de vulnerabilitat d’aqüífers mitjana.
c) Per les característiques del projecte no sembla que s'hagi afectat al medi natural, ni al patrimoni històric-cultural.
d) Es tracta d'un projecte amb una ocupació indeterminada, sense impactes transfronterers, a on no sembla que s'hagin vist afectats espècies protegides ni catalogades, ni elements del patrimoni històric-cultural.
Conclusions de l’Informe d’impacte ambiental
Primer. Subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el projecte “Projecte de centre hípic Can Lluisà de Cutella, polígon 29 parcel·la 198 en el terme municipal de Santa Eulària des Riu”, d'acord amb els criteris de l'article 44 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques.
L'Estudi d'Impacte Ambiental contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013 en els termes desenvolupats a l'annex VI i les consideracions següents:
• Data de construcció i plànols de totes les edificacions i instal·lacions associades.
• Avaluació dels impactes a totes les fases del projecte construcció, funcionament, desmantellament.
• Característiques de la depuradora biològica, destí de l’efluent de la mateixa i certificat d’idoneïtat de la mateixa per a un ús agrícola.
• Especificació de la gestió de tots els residus generats, inclòs els perillosos.
• Especificació de les mesures correctores que s'han duit a terme a la fase de construcció.
D'acord amb l'article 39.1 dintre del procediment substantiu d'autorització del projecte, el promotor presentarà davant l'òrgan substantiu, juntament amb la documentació exigida per la legislació sectorial, una sol·licitud d'inici de l'avaluació d'impacte ambiental ordinària, juntament amb la següents documentació:
• El document tècnic del projecte, en format paper i en format digital.
• L'estudi d'Impacte Ambiental, en format paper i en format digital.
D’acord amb l’article 36 de la Llei 21/2013, l’òrgan substantiu sotmetrà el projecte i l’estudi d’impacte ambiental a informació pública per un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i si escau a la seva seu electrònica.
A més, tal com es preveu a l’article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l’òrgan substantiu consultarà les administracions públiques afectades i a les persones interessades.
Es considera que les administracions públiques afectades i les persones interessades a consultar són les següents:
• Ajuntament de Santa Eulària des Riu.
• Servei d'Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics
• Servei d’aigües superficials de la DG de Recursos Hídrics
Els resultats de les consultes i de la informació pública s’hauran de prendre en consideració pel promotor en el seu projecte, així com per l’òrgan substantiu en la seva autorització.
Segon. Es publicarà el present informe d’impacte ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Subcomitè d’AIA.
Tercer. L’informe d’impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 47.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe d’impacte ambiental no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte, si és el cas, d’autorització de projecte, d’acord amb el que disposa l’article 47.6 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.
Palma, 7 de març de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias