Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 2185
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la que es formula l’informe ambiental estratègic de la modificació puntual núm. 2/2014 de les NNSS de Valldemossa, exp. 12e/2015

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 11 de febrer de 2016, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015), RESOLC FORMULAR:

Informe ambiental estratègic de la modificació puntual núm. 2/2014 de les NNSS de Valldemossa, en els següents termes:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La modificació puntual núm. 2/2014 de les NNSS de valldemossa està inclosa en el punt 2) de l’article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental Plans i programes objectes d’una avaluació ambiental estratègiques simplificada i la tramitació a seguir és el que s’estableix a l’article 29 i següents de la Llei.

2. Descripció i ubicació del pla

La modificació puntual núm.02/2014 de les NNSS de Valldemossa té com objectiu el canvi de qualificació d’uns terrenys de 1.012 m2 de superfície actualment qualificats com espai lliure privat amb una nova qualificació d’equipament esportiu sense edificacions situats en la parcel•la cadastral 74596-01.

3. Avaluació dels efectes previsibles

L’àmbit que s’analitza ès d’una dimensió territorial molt reduïda, i s’ubica en una zona urbana en gran part artificialitzada, tot i que propera als espais rurals i naturals que envolten a Valldemossa. Els factors ambientals que més es veuran afectats per aquesta proposta són els relacionats amb el relleu i hidrologia, pel que fa a l’acció de definir un nou equipament esportiu, suposarà artificialitzat una part d’aquest espai lliure i per tant reduir mínimament la capacitat d’infiltració de l’aigua. És un efecte en tot cas molt reduït, tenint en compte que el lloc és molt proper a zones agràries i forestals, que no veuran alterada en cap cas la seva funció hidrològica, donada la petita dimensió de l’actuació. En el cas dels factors biogeogràfics, no es preveu cap efecte sobre la flora i fauna dels espais agraris o naturals propers. En el cas del patrimoni cultural tampoc es preveu cap tipus d’afecció , tota vegada que el monument catalogat del Sagrat Cor de Jesús resta forà de l’àmbit afectat i no s’hi ha definit cap zona de protecció.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D’acord amb l’article 30 de la Llei 21/2013, s’ha consultat la següent administració: Consell Insular de Mallorca, departament d’Urbanisme i Territori i no s’ha rebut resposta de l’administració afectada.

5. Anàlisi dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013

S’han analitzat el criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. L’àmbit de la modificació puntual és d’una dimensió territorial molt reduïda, i s’ubica en una zona urbana en gran part artificialitzada, tot i que propera als espais rurals i naturals que envolten a Valldemossa.

2. Per les característiques, dimensió i àmbit afectat la proposta de Modificació Puntual no requereix definir mesures específiques d’integració ambiental o promoció de la sostenibilitat. La proposta suposarà a la llarga millorar les condicions d’un espai actualment en abandó i que no presenta uns valors ambientals destacats.

3. L’espai on s’ubica l’àmbit de la modificació 2/2014 és un àmbit urbà de desenvolupament relativament recent, i per tant no inclòs dins la zona del nucli antic de Valldemossa on els valors paisatgístics reconeguts estan més ben representats. La zona es troba relativament allunyada de les visuals principals (carreteres i centre de Valldemossa). Si aquesta situació li afegim la naturalesa més o menys plana de l’espai es pot considerar que la seva fragilitat visual, en termes de paisatge, és més aviat baixa.

4. La modificació en ella mateixa, no suposa impactes negatius. Aquestes podran sorgir en la fase d’execució del futur projecte de construcció de la pista poliesportiva. Per tal de minvar la seva magnitud, corregir els seus efectes i compensar-los, aquesta Modificació núm.2  incorpora tot un seguit de recomanacions de mesures correctores que garanteixen que els impactes negatius de la fase constructiva desapareixeran quan aquesta acabi.

5. No hi ha cap caràcter transfronterer en la modificació, ni impactes negatius amb efectes acumulatius. El desenvolupament del pla no suposa, aparentment, riscos per a la salut humana o pel medi ambient. En aquesta fase no hi ha efectes negatius. Els efectes negatius només existiran a la fase de les obres derivades de la construcció de la pista poliesportiva  i desapareixeran un cop finalitzades aquestes. Els efectes positius seran permanents. Les zones amb valor ecològic, queden absolutament preservades. Es compleixen els objectius de qualitat ambiental. I En l’ àmbit d’actuació  no es du a terme explotació agrícola intensiva del sòl, i no es preveu que es faci com a efecte del desenvolupament del pla.

Conclusions de l’Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària el pla “Modificació puntual núm. 2/2014 de les NNSS de Valldemossa”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les corresponents mesures correctores del document ambiental.

Es recorda que abans de l’aprovació definitiva s'haurà d'obtenir informe de gestió d’Emergències.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i  al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i el subcomité d’AAE.

Tercer. L’informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte d’aprovació del pla o programa, d’acord amb el que disposa l’article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.

 

Palma, 19 de febrer de 2016

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias