Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 2099
Ple -
Aprovació de les bases que han de regir la convocatòria del Pla insular de Cooperació per a la redacció de projectes, l'execució d'obres i l'adquisició d'equipaments municipals per part del Consell Insular de Menorca per a l'any 2016 i aprovació de la convocatòria corresponent
Versió PDF
Es fa públic que el Ple del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 15 de febrer de 2016, adoptà, entre d'altres, l'acord següent:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts del Pla Insular de Cooperació per a la redacció de projectes, l'execució d’obres i l'adquisició d'equipaments municipals per part del Consell Insular de Menorca per a l’any 2016, que es transcriuen més avall en annex.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. L'import global màxim de l'ajut és d'1.500.000 euros, finançats íntegrament pel Consell Insular amb càrrec a la partida 5-94300-7625200 del seu pressupost per a 2016.
b) El termini de presentació de sol·licituds al registre del Consell Insular de Menorca és de 15 dies, comptats a partir de l'endemà d'haver-s'n publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) Els criteris de distribució que s’utilitzaran, i que regeixen la convocatòria, són els següents:
- a) Assignació fixa. El 35 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.
- b) Cens de població. El 30 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, fent la distribució d’acord amb el % que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l’Institut Nacional d’Estadística.
- c) Nombre de rebuts de l’impost de béns immobles. El 20 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del % que el nombre de rebuts de l’impost sobre béns immobles de cada municipi representa en relació amb el nombre total de rebuts dels immobles de Menorca, segons les dades oficials de la Direcció General del Cadastre.
- d) 4 Cost efectiu dels serveis municipals. El 15 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del % que el cost efectiu dels serveis de cada municipi representa sobre la suma del cost de tots els municipis de Menorca, segons dades oficials publicades pel Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, en compliment del que disposa l’article 36.2.a de la Llei que regula les bases de règim local, en la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local.
d) La instrucció correspon a la cap del Servei de Cooperació Local, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria les analitzarà una comissió tècnica avaluadora que serà designada mitjançant una resolució de Presidència i que emetrà informe sobre les sol·licituds.
Maó, 23 de febrer de 2016
LA SECRETÀRIA INTERINA
Rosa Salord Olèo
ANNEX
BASES QUE HAN DE REGIR LA CONVOCATÒRIA DEL PLA INSULAR DE COOPERACIÓ PER A LA REDACCIÓ DE PROJECTES, L'EXECUCIÓ D’OBRES I L'ADQUISICIÓ D'EQUIPAMENTS MUNICIPALS PER PART DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A L’ANY 2016
1. OBJECTE I FINALITAT DELS AJUTS
L’objecte dels ajuts és col·laborar amb els ajuntaments de Menorca en la prestació dels serveis obligatoris de competència municipal i desenvolupament de les tasques pròpies dels ens locals, finançant la redacció de projectes, l'execució d'obres i l'adquisició d'equipaments necessaris per als municipis, tot d'acord amb el que preveu l'article 36.2.a de l’LRL.
2. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
L’import màxim que el Consell Insular de Menorca destinarà als ajuts que són objecte d’aquesta convocatòria és d'1.500.000 euros, finançats íntegrament pel Consell Insular amb càrrec a la partida 5-94300-7625200 del Pressupost del Consell per a 2016.
3. ACTIVITATS SUBVENCIONADES. REQUISITS I CONDICIONS
Es consideren subvencionables la redacció de projectes municipals, l’execució d'obres municipals d’inversió pública i l'adquisició d'equipaments destinats a l'execució de les obres i serveis obligatoris prevists en l'article 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de règim local.
4. RÈGIM DE COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts.
5. BENEFICIARIS
Poden ser-ne beneficiaris tots els ajuntaments de Menorca que sol·licitin l’ajut dintre del termini establert en la convocatòria i compleixin els requisits establerts en aquestes bases.
6. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS. FORMA I TERMINIS
1. Les sol·licituds i tota la documentació s’han de presentar al registre del Consell Insular de Menorca en el termini de 15 dies, comptadors a partir de l'endemà d'haver-se'n publicat la convocatòria en el BOIB. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb el que estableix l’art. 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.
Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases.
2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Acord de sol·licitud adoptat per l’òrgan competent de l’ajuntament.
b) En el cas que se sol·licitin diversos projectes, obres o equipaments, una relació prioritzada de tots ells.
c) Projecte o memòria valorada, subscrita per un tècnic competent, de l'actuació que es vol realitzar i en què es justifiqui la sol·licitud de l'ajut, amb el contingut mínim establert en la legislació de contractes.
d) Certificat d'un tècnic municipal relatiu al fet que el projecte o la memòria valorada compleixen tots els requisits establerts en la Llei de contractes de l'Administració pública.
e) Compromís d’aportació municipal amb càrrec als fons propis de l’ajuntament, o certificat de l’existència de crèdit en el pressupost municipal de fons propis de l'ajuntament, per atendre la despesa en el cas que l'aportació del Consell Insular no cobreixi el 100 % de la inversió.
f) Certificat de l'existència o no de sol·licituds o subvencions demanades o rebudes pel mateix objecte.
3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits establerts anteriorment, es requerirà els ajuntaments perquè esmenin la documentació d'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l’endemà d'haver rebut el requeriment d’esmena de la sol·licitud, l’ens local no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s’entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
4. El Consell Insular de Menorca té la facultat de sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament les sol·licituds.
7. CRITERIS OBJECTIUS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
Per a la distribució dels ajuts entre els ajuntaments sol·licitants es tindran en compte els criteris i els paràmetres següents:
a) Assignació fixa. El 35 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà de forma lineal entre tots els ajuntaments.
b) Cens de població. El 30 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del cens de població, d'acord amb el % que la població de cada municipi representa en relació amb la població total de Menorca, segons les dades oficials de l’Institut Nacional d’Estadística.
c) Nombre de rebuts de l’impost de béns immobles. El 20 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del % que el nombre de rebuts de l’impost sobre bens immobles de cada municipi representa en relació amb el nombre total de rebuts dels immobles de Menorca, segons les dades oficials de la Direcció General del Cadastre.
d) Cost efectiu dels serveis municipals. El 15 % del pressupost total dels ajuts es distribuirà en funció del % que el cost efectiu dels serveis de cada municipi representa sobre la suma del cost de tots els municipis de Menorca, segons dades oficials publicades pel Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques, en compliment del que disposa l’article 36.2.a de la Llei que regula les bases de règim local, en la redacció donada per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local.
La subvenció assignada a cada ajuntament es calcularà de la manera següent:
8. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE L’AJUT
Els ajuts destinats als ajuntaments de Menorca s'atorgaran en funció del nombre de sol·licituds i dels criteris objectius establerts en aquestes bases.
Es concediran els ajuts de referència si es compleixen els requisits de la convocatòria i fins a l’import màxim establert, sempre que els ajuntaments justifiquin la contractació del projecte, la realització de l'obra o la contractació de l'equipament dintre del termini establert en l'apartat 13 d'aquestes bases.
9. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat.
L’inici de l’expedient s’efectuarà mitjançant de l’aprovació de la convocatòria pel Ple del Consell Insular d'acord amb aquestes bases.
La instrucció correspondrà a la cap del Servei de Cooperació Local, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria seran analitzades per una comissió tècnica avaluadora, designada mitjançant un decret de Presidència, i que emetrà informe sobre les sol·licituds.
Una vegada examinades les sol·licituds per part de la comissió avaluadora corresponent, després que aquesta hagi emès el seu informe i s'hagi escoltat la Comissió de Presidents de Corporacions Locals de Menorca, la consellera cap del Departament elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Ple del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
La resolució de l’expedient d’atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.
Si l’ajut implica una despesa pluriennal, la resolució de la concessió ha de determinar el nombre d’exercicis a què s’aplica la despesa i la quantitat màxima que s’ha d’aplicar cada exercici.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de l'ajut és de sis mesos comptats a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant això, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l’obligació de notificar-la individualment als ajuntaments.
10. DELS ROMANENTS
Constitueixen els romanents les baixes produïdes en la contractació per part dels ajuntaments, així com les baixes per anul·lació o rper educció del seu pressupost.
Els romanents produïts per baixes en l'adjudicació s’aplicaran, si s’escau, al mateix ajuntament on s'han produït, amb una sol·licitud prèvia en què proposarà la destinació dels romanents. L'aplicació dels romanents es farà mitjançant un decret de Presidència.
La sol·licitud d'aplicació de romanents pot tenir entrada al Consell Insular de Menorca fins dia 30 de novembre de 2016.
La destinació dels romanents s'ajustarà als objectes de la convocatòria i en comportarà les corresponents justificacions.
La resta de romanents no disposats quedaran a disposició del Consell Insular.
11. ABONAMENT DELS AJUTS
Els ajuts s’abonaran quan els beneficiaris hagin presentat la justificació d'haver dut a terme l’activitat. La justificació s’ha de lliurar al Consell Insular abans del 15 de novembre de 2017.
Si el pressupost de l'actuació supera l'ajut assignat, correspondrà a l'entitat beneficiària dur a terme l'aportació complementària per l'excés.
12. EXECUCIÓ DE LA INVERSIÓ I JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
Correspon als ajuntaments l'execució de la inversió i justificar les despeses abans del dia 15 de novembre de 2017.
En el cas que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin, l'ajuntament les haurà d’al·legar per escrit. Aquesta sol·licitud es resoldrà mitjançant un decret de Presidència.
A aquest efecte han de presentar davant el Consell Insular la documentació següent:
Per a la redacció de projectes:
Per a la realització d'obres:
- Justificació desglossada de la despesa efectuada
- Certificat de final d’obra emès per un tècnic competent i aprovat per l'òrgan competent de l'ajuntament
- Acord d'adjudicació de l'obra
- Certificat de l'obra executada, expedit per un tècnic competent i acompanyat de les corresponents factures, tot això aprovat per l'òrgan competent
- Acta de recepció de l'obra
- Certificat final d'obra
- Acord d'aprovació del certificat
- Factura, registrada a l’ajuntament i amb la conformitat dels seus serveis tècnics
- Acta de recepció signada i aprovada per l'òrgan competent de l'ajuntament
L'ajuntament beneficiari haurà d'acompanyar el certificat d'obra executada o la memòria justificativa de l'acreditació de les mesures de difusió establertes, ja sigui mitjançant la tramesa d'una fotografia del cartell col·locat on s'estigui executant la inversió o mitjançant un certificat del director de l'obra que acrediti la col·locació del cartell.
Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, el servei responsable demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
Si la despesa justificada excedeix de l’import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de l’ajuntament. Si, per contra, la despesa justificada és inferior a l’import de l’ajut obtingut, es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.
El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats objecte dels ajuts, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
13. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Són obligacions dels beneficiaris:
1. Comunicar al CIM l’acceptació de l’ajut en els termes que aquest es concedeixi. En qualsevol cas l’ajut s’entendrà acceptat tàcitament quan hagin transcorregut quinze dies hàbils des que el beneficiari hagi rebut la notificació de l’ajut.
2. Notificar al Consell l’aportació municipal a càrrec de fons propis de l’ajuntament destinada a l'actuació aprovada.
3. Contractar l’activitat abans del 30 d'octubre de 2016.
4. Lliurar al CIM el certificat d'adjudicació de cadascuna de les actuacions abans del 30 de novembre de 2016.
5. En el cas de contractació d'obres, notificar al Consell Insular la data del replanteig i de la recepció de l'obra amb una antelació mínima de 3 dies hàbils.
6. En el cas de la contractació d'equipaments, notificar al Consell Insular la data de recepció de l'equipament.
7. Dur a terme l'activitat o la inversió que fonamenta la concessió de l’ajut i justificar la realització de l'activitat i el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de l’ajut abans del 15 de novembre de 2017.
8. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que duguin a terme els òrgans competents.
9. Comunicar al Consell la concessió d'altres ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat.
10. Fer constar, de manera expressa mitjançant cartells o adhesius, el suport del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades.
11. Dur a terme una presentació pública (premsa, ràdio, etc.) conjunta, a la qual han d’assistir representants de l'ajuntament i del Consell.
12. Fer constar en totes les notícies publicades en premsa o a les xarxes socials el finançament del Consell Insular de Menorca.
13. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total, i sol·licitar l’autorització prèvia i expressa del Consell Insular per fer qualsevol modificació substancial del projecte que sigui objecte d’ajuda. Les sol·licituds de modificació han de ser motivades, s’han de formular immediatament a l’aparició de les circumstàncies que la justifiquin i s’han d’especificar les repercussions pressupostàries que impliquin.
14. Justificar l'execució en el termini que estableixen aquestes bases.
14. CANVIS D'OBRES, MODIFICACIONS, CORRECCIONS I AMPLIACIONS DE TERMINIS
Les modificacions dels projectes per causes justificades, les pròrrogues i les suspensions temporals s'aprovaran a sol·licitud de la corporació interessada.
Aquest tipus de sol·licitud cal que tengui entrada oficial al registre d'entrada del CIM abans del 30 d'octubre de 2016.
En cap cas es poden sol·licitar canvis d'obra una vegada adjudicades aquestes.
Es delega en la presidenta del Consell Insular l'aprovació de les modificacions dels projectes així com la concessió de pròrrogues o l'ampliació de terminis.
15. CARTELLS INDICADORS DE LES OBRES
Els ajuntaments han d'identificar o senyalitzar les obres, els equipaments o les actuacions que duguin a terme amb càrrec a aquest pla mitjançant cartells informatius en els quals consti el suport i el finançament del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el model oficial de cartell inclòs en l'annex d'aquestes bases. Els ajuntaments poden traslladar aquesta obligació als contractistes, a les empreses o a les persones que duguin a terme les obres, els equipaments o les actuacions, i incloure-la, si s’escau, en els plecs de condicions o en les clàusules corresponents.
16. INFRACCIONS I SANCIONS
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L’òrgan competent per imposar les sancions que derivin d'infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
17. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS
Es revocaran els ajuts quan, posteriorment a la resolució de la concessió vàlida i ajustada a dret, el beneficiari incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets, incompliment que tindrà com a conseqüència deixar sense efecte l’ajut i el reintegrament de les quantitats que s'haguessin pogut percebre, d’acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa aplicable.
18. RECURSOS
Contra els acords d'aprovació de la convocatòria i la resolució d’aquesta, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat i notificat respectivament.
Igualment, contra els acords indicats ,es pot interposar de manera potestativa recurs de reposició en el termini d'un mes.
No es pot interposar cap recurs contenciós administratiu fins que sigui resolt expressament o s'hagi produït la desestimació presumpta del recurs de reposició.
19. ALTRES DISPOSICIONS
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen, de forma supletòria, les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les normes següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Llei 5/2002, de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears
Annex I: Model normalitzat de sol·licitud (consta en l'expedient)