Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 1385
Resolució del director general d’Agricultura i Ramaderia de 9 de febrer de 2016 per la qual s’autoritza la incorporació d’aliments no ecològics als sistemes ramaders ecològics com a mesura excepcional per pal·liar els danys produïts per la sequera
Versió PDF
El dèficit de precipitacions del mes de setembre a desembre de l’any 2015 afecta greument diversos sectors agraris de les Illes Balears, especialment el sector de la ramaderia, amb un efecte acusat en la producció de pastures, en què provoca una reducció considerable dels rendiments, ja que en aquests tipus d’explotacions el bestiar herbívor s’alimenta fonamentalment d’aliments produïts en la mateixa explotació i amb un ampli ús de les pastures. A aquest efecte, el 4 de febrer de 2016 es va publicar la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca d’1 de febrer de 2016 per la qual es reconeix a l’àmbit agrari de les Illes Balears la situació actual de sequera.
Així mateix, aquestes condicions poden representar una amenaça per a la viabilitat i la continuïtat de les explotacions ramaderes ecològiques que es veuen afectades, atesa la falta de disponibilitat d’aliments d’origen ecològic. A aquest problema, cal afegir-hi el de la insularitat, que ocasiona costos addicionals en la producció, la qual cosa limita l’accés als recursos dels mercats locals.
L’article 7 del Reglament (CE) 834/2007 del Consell, de 28 de juny de 2007, sobre producció i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglament (CEE) 2092/1991, estableix que els pinsos ecològics s’han de produir a partir de matèries primeres ecològiques per a l’alimentació animal, excepte quan al mercat no es disposi de matèries primeres per a l’alimentació animal en la variant ecològica.
A més, l’article 14.1.d estableix les normes de producció ramadera pel que fa als pinsos, i especifica que aquests han de procedir de l’explotació on es troben els animals o d’altres explotacions ecològiques properes, i que, a més, s’ha d’assegurar l’alimentació del bestiar amb pinsos ecològics.
No obstant això, l’article 22.2.f preveu una excepció en les normes de producció quan es requereixin mesures temporals per permetre la continuïtat de la producció ecològica o la represa d’aquesta després d’una catàstrofe.
L’article 47 del Reglament (CE) 889/2008 de la Comissió, de 5 de setembre de 2008, pel qual s’estableixen disposicions per a l’aplicació del Reglament (CE) 834/2007, preveu que l’autoritat competent pot autoritzar la utilització, per part d’operadors concrets, de pinsos no ecològics durant un període limitat i en relació amb una zona determinada quan s’hagi perdut la producció de farratge o s’imposin restriccions com a resultat de condicions meteorològiques excepcionals.
Així mateix, el Decret 27/2009, de 17 d’abril, d’adaptació del règim jurídic i econòmic del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica al Decret 49/2004, de 28 de maig, de règim jurídic i econòmic dels consells reguladors i altres organismes de gestió i de control de denominació de qualitat, estableix en l’article 3.3 que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, exerceix en el territori de les Illes Balears les funcions d’autoritat competent que estableix l’article 27 del Reglament (CE) 834/2007 del Consell; d’altra banda, en l’article 3.5.h preveu que la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca pugui atribuir qualsevol altra funció al Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica.
Finalment, el Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa en l’article 2.8.a que la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, exerceix, entre d’altres, la competència en matèria d’agricultura.
Per tot això, i atesa l’atribució competencial que preveu l’article 20 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent
RESOLUCIÓ
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquesta Resolució té per objecte establir les condicions per atorgar les autoritzacions per augmentar el percentatge d’incorporació d’aliments no ecològics als titulars d’explotacions ramaderes inscrites en la secció d’empreses agràries de producció del Registre d’operadors del Consell Balear de la Producció Agrària Ecològica (en endavant CBPAE), com a mesura excepcional per pal·liar els efectes de la sequera.
2. Aquesta Resolució és aplicable a les explotacions ramaderes ecològiques de tot el territori de les Illes Balears des l’1 de febrer de 2016 fins al 30 de setembre de 2016.
Article 2
Tramitació de les sol·licituds d’autorització
La tramitació de les sol·licituds d’autorització per augmentar el percentatge d’incorporació d’aliments no ecològics en els sistemes ramaders ecològics, com a mesura excepcional per pal·liar els danys produïts per la sequera, s’ha de fer mitjançant el CBPAE.
Article 3
Límits i requisits de l’alimentació no ecològica
1. Durant el període d’aplicació d’aquesta Resolució s’autoritza l’ús d’aliments no procedents de la producció ecològica per a les produccions ramaderes ecològiques de les diferents espècies d’herbívors i animals monogàstrics, calculat com a percentatge de la matèria seca dels aliments consumits pel bestiar.
2. Les matèries primeres d’origen agrícola no ecològica per a l’alimentació animal només es poden utilitzar si figuren en la llista de l’annex V del Reglament (CE) 889/2008, sempre que s’ajustin a les limitacions quantitatives de l’apartat anterior i es produeixin o preparin sense dissolvents químics ni organismes modificats genèticament o productes que en derivin.
Article 4
Autorització de l’ús d’aliments no ecològics
1. Les sol·licituds d’autorització per a la utilització de pinsos no ecològics en l’alimentació del bestiar s’han de presentar en l’imprès normalitzat segons el model de l’annex d’aquesta Resolució, que es podrà obtenir a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i al CBPAE.
2. Els operadors han de presentar les sol·licituds al CBPAE, que s’ha d’encarregar d’avaluar-les i, si és necessari, sol·licitar-los que les esmenin o les emplenin adequadament.
3. El CBPAE ha de remetre la sol·licitud d’autorització excepcional, juntament amb un informe favorable, si n’és el cas, a la Direcció General d’Agricultura i Ramaderia, que, com a autoritat competent, n’ha de dictar la resolució d’acord amb el que disposen l’article 47 del Reglament (CE) 889/2008 i aquesta Resolució.
4. A la sol·licitud ha de constar, a més de la informació relativa a les dades de la persona sol·licitant, la informació següent:
a) El percentatge estimat de disminució de la producció prevista de cultiu d’origen propi com a conseqüència de la sequera.
b) Una declaració jurada que no s’han pogut obtenir aliments certificats d’origen ecològic suficients per cobrir les necessitats de les diferents espècies.
c) El percentatge sol·licitat d’utilització d’aliments convencionals, calculat d’acord amb els criteris que s’estableixen en l’article 2.
Article 5
Controls
1. El CBPAE, en els controls de les visites programades als operadors, s’ha d’encarregar d’assegurar i confirmar que l’operador ha complert les condicions en què s’han concedit les autoritzacions.
2. Els ramaders que facin ús de l’autorització excepcional que estableix aquesta Resolució han de guardar un registre documental dels subministraments d’aliments no ecològics que utilitzin, a fi que el supervisi el CBPAE. En qualsevol cas, la persona titular de l’explotació ramadera autoritzada d’acord amb aquesta Resolució ha de conservar la informació següent a disposició del CBPAE:
a) Les quantitats, els tipus i l’origen de tots els aliments que no procedeixen d’agricultura ecològica que hagin entrat a l’explotació.
b) Una declaració jurada que els aliments no ecològics s’ajusten a les restriccions que estableix aquesta Resolució.
3. L’autoritat competent, en l’exercici de les seves competències, pot establir tots els controls que consideri necessaris per assegurar el compliment d’aquesta Resolució.
Article 6
Canvi en les condicions climàtiques
Aquesta Resolució es pot deixar sense efecte si es produeix un canvi favorable en les condicions climàtiques que permeti disposar d’alimentació ecològica certificada per al bestiar; també es pot ampliar si persisteixen o s’agreugen les condicions actuals. En qualsevol cas, per a ambdues situacions s’ha de dictar una nova resolució.
Article 7
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i tindrà efectes des l’1 de febrer fins al 30 de setembre de 2016.
Palma, 9 de febrer de 2016
El director general
Mateu Ginard i Sampol
ANNEX
Sol·licitud per a l’autorització excepcional de l’augment en el percentatge d’incorporació d’aliments no ecològics per als sistemes ramaders ecològics
Sol·licitant
|
Nom / Raó social: |
Núm. d’operador: |
DNI/NIF/NIE: |
|
|
Representant legal: |
DNI/NIF/NIE: |
||
|
Adreça: |
Municipi: |
||
|
Localitat: |
Codi postal: |
Telèfon: |
Adreça electrònica: |
Identificació dels animals afectats
|
Espècie1 |
Raça |
Producció2 |
Nombre d’animals |
Edat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1Indicau si és boví, caprí, oví o porcí.
2Indicau si és de cria, d’engreix, de llet o reproductor.
Dades relatives a la gestió alimentària de l’explotació
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
|
Tipus d’aliment no ecològic |
Quantitat (kg) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totes aquestes dades queden protegides en aplicació de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, especialment de l’article 10 (“El responsable del fitxer i els que intervinguin en qualsevol fase del tractament de les dades de caràcter personal estan obligats al secret professional respecte a les dades i al deure de guardar-les”).
EXPÒS:
1. Que conec les condicions que estableix la Resolució del director general d’Agricultura i Ramaderia de 9 de febrer de 2016 per la qual s’autoritza l’augment en el percentatge d’incorporació d’aliments no ecològics per als sistemes ramaders ecològics com a mesura excepcional per pal·liar els danys produïts per la sequera.
2. Que estic inscrit en el Registre d’Explotacions de Producció Agrària Ecològica.
3. Que declar sota jurament que no he pogut obtenir matèries primeres agrícoles d’origen ecològic certificat suficients per cobrir les necessitats del bestiar.
4. Que autoritz el CBPAE per comprovar d’ofici que complesc els requisits i les limitacions que preveu la Resolució.
5. Que em compromet a:
a. Emprar les matèries primeres d’origen agrícola no ecològiques que figuren en l’annex V del Reglament (CE) 889/2008 de la Comissió, de 5 de setembre de 2008, pel qual s’estableixen disposicions per a l’aplicació del Reglament (CE) 834/2007, que hagin estat produïdes o preparades sense utilitzar dissolvents químics ni organismes modificats genèticament o productes que en derivin.
b. Conservar a disposició del CBPAE les quantitats, els tipus i l’origen de tots els aliments que no procedeixin d’agricultura ecològica que hagin entrat a l’explotació.
SOL·LICIT:
Que se m’autoritzi, un cop feta la tramitació necessària, i en virtut de l’article 47.c del Reglament (CE) 889/2008 de la Comissió, a adquirir pinsos no ecològics, segons que estableix la Resolució del director general d’Agricultura i Ramaderia de 9 de febrer de 2016.
____________________, ____ d _________________ de 2016
[Rúbrica]
Destinació: CONSELL BALEAR DE LA PRODUCCIÓ AGRÀRIA ECOLÒGICA (CBPAE)