Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BINISSALEM
Núm. 1357
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa per assistència domiciliaria i l'ordenació i imposició de l'ordenança fiscal reguladora de l'ajornament i el fraccionament de deutes tributaris i sancions per a l'exercici 2016
Versió PDF
Transcorregut el termini de trenta dies d’exposició pública de les modificacions de les ordenances fiscals, que a continuació es relacionen, sense que s’hagi presentat cap reclamació, l’acord d’aprovació inicial s’ha transformat en definitiu, de conformitat amb el que estableix l’art. 17.3 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Es transcriu a continuació el text íntegre de les esmentades modificacions de les ordenances fiscals, de conformitat amb l’article 17.4 del referit Cos Legal:
L’ Ordenança fiscal reguladora de la taxa per assistència domiciliaria queda redactada de la següent manera:
7.- ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DEL LA TAXA PER ASSISTÈNCIA DOMICILIÀRIA
Article 1. Fonament legal
L'Ajuntament de Binissalem fent ús de les facultats reconegudes a l'art. 106 de la Llei 7/1985, 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i a l'empara dels articles 20 i 57 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, estableix la taxa per la prestació del Servei d'Ajuda a Domicili, les normes reguladores del qual es troben en la present Ordenança.
Article 2. Definició i objectius del servei d’assistència domiciliària
1. El Servei d'assistència domiciliària és una prestació bàsica de Serveis Socials que proporciona una sèrie d'atencions o cures de caràcter personal i domèstic a persones o famílies que manquen de la suficient autonomia física i/o psíquica per continuar vivint en el seu medi habitual.
2. La finalitat d’aquests serveis és evitar o prevenir situacions familiars de deteriorament físic, psíquic i/o social, garantint-ne la seva prestació a les persones amb escassos o nuls recursos econòmics que ho necessitin.
3. Objectius:
a. Millorar la qualitat de vida de les persones o grups familiars amb dificultat en la seva autonomia, prevenint situacions de necessitat, de deteriorament personal i social.
b. Col·laborar amb els familiars en l’atenció de les persones dependents, o complementar la tasca de la família quan estigui desbordada.
c. Possibilitar la integració en el medi convivencial habitual, facilitant la independència i prevenint l’aïllament i la solitud.
d. Potenciar alternatives a l' ingrés en centres o establiments residencials.
e. Oferir una atenció integral comptant amb el suport i coordinació dels recursos de la comunitat.
Article 3. Fet imposable
1. El fet imposable de la taxa està constituït per la utilització i gaudi de la prestació voluntària del servei d’assistència domiciliària.
2. L’obligació de contribuir neix des del moment en què s’iniciï el gaudi de la prestació.
Article 4. Persones beneficiàries del servei d’assistència domiciliària
1. Podran ser usuaris de la prestació del servei d'assistència domiciliària totes aquelles persones o grups familiars residents al Municipi de Binissalem, que es trobin en una situació de dependència que els impedeixi satisfer les seves necessitats personals i socials pels seus propis mitjans i requereixin assistència per continuar al seu domicili habitual.
2. Amb caràcter prioritari podran ser usuaris del servei d'assistència domiciliària:
a.- Les persones grans amb dificultats en la seva autonomia personal.
b.- Les persones amb discapacitats que afectin significativament a la seva autonomia personal, sigui quina fos la seva edat.
c.- Els menors les famílies dels quals no poden proporcionar-los la cura i atenció en les activitats bàsiques de la vida diària que al seu propi domicili requereixen.
d.- Situacions de precarietat econòmica quan la renda personal anual sigui inferior al salari mínim interprofessional. A aquests efectes, s'entendrà per renda personal anual la suma d'ingressos que, per qualsevol concepte, percebi la unitat familiar dividida pel nombre de membres que la integren. Quan es tracti de persones que visquin soles, els ingressos es dividiran per 1,5 en compensació de despeses generals.
e.- Famílies en situació crítica per falta d'un membre clau, sigui per malaltia, internament temporal, hospitalització, o dificultats de qualsevol altra índole que impossibilitin l'exercici de les seves funcions familiars, o quan encara que estigui no exerceixi el seu paper.
f.- Persones incloses en programes de serveis socials municipals que, de forma temporal, necessitin aquesta prestació com a part necessària del seu tractament social.
g.- Les persones en situació de solitud i angoixa motivada per l'aïllament social i el desarrelament, tenint en compte que la major utilitat del sistema consisteix a proporcionar seguretat, confiança i la possibilitat d'un continu contacte amb el món exterior.
h.- Persones en situació d'alt risc per malaltia, minusvalidesa o edat avançada.
Article 5. Actuacions bàsiques del servei d’assistència domiciliària
Tipus d'actuacions bàsiques:
1. Suport Personal.
2. Suport Psicosocial.
3. Suport Sociocomunitari.
4. Suport Domèstic.
1. L'Ajuntament de Binissalem podrà prestar el servei a tots aquells ciutadans / totes aquelles ciutadanes que demandin la prestació del mateix, i compleixin els requisits establerts, prèvia valoració positiva dels Serveis Socials Municipals, sempre que les persones sol·licitants es comprometin a l'abonament de la taxa que els correspongui (i en tot cas dins dels límits pressupostaris de la partida destinada a l'efecte a cada exercici).
2. La prestació del servei d'assistència domiciliària serà sempre temporal, no indefinida. Es subjectarà als criteris d'avaluació periòdica dels Serveis Socials Municipals, per tant, l'Ajuntament podrà cessar o variar la prestació a les persones usuàries en funció de la variació de circumstàncies que justifiquin els esmentats canvis, o de l'incompliment de l'establert en aquesta Ordenança.
3. Queden exclosos els següents serveis:
a. Vigilància durant la nit o més enllà del límit de l'horari estipulat
b. Vigilància i suport en hospitals
c. Tasques de caràcter sanitari:
1. Posar injeccions
2. Prendre tensions
3. Col·locar o treure sondes
4. Tractament d'úlceres o escares
5. Subministrar medicació que impliqui especialització per qui la subministra.
6. Realitzar exercicis de rehabilitació fisioterapeutica.
Article 6. Presentació de sol·licituds
1. Podran sol·licitar la prestació del servei d'assistència domiciliària i, en el seu cas, ser beneficiari d'aquests serveis, qui estiguin empadronats al municipi de Binissalem i siguin residents de forma continuada al seu domicili habitual.
2. Les sol·licituds es presentaran en el Registre de l'Ajuntament segons model oficial que es facilitarà acompanyat de la següent documentació:
1. Fotocòpia del DNI del sol·licitant.
2. Fotocòpia de la cartilla de la Seguretat Social de la persona sol·licitant
3. Certificat d'empadronament i convivència.
4. Informe mèdic que justifiqui la incapacitat i determini la necessitat del servei.
5. Documents acreditatius dels ingressos de tots els membres de la família (nòmines, pensions, prestacions per desocupació, ingressos bancaris, etc.)
6. Fotocòpia de la declaració de l'IRPF, de tots els / les membres de la família, o bé certificació negativa de no haver-la efectuat.
7. En cas de percebre lloguers, fotocòpia dels mateixos.
8. Lloguer o hipoteca.
Amb independència d'aquesta documentació, l'Ajuntament podrà exigir els documents complementaris que estimi oportuns en relació amb la prestació.
Article 7. Resolució de les sol·licituds
1. El Centre de Serveis Socials comprovarà la veracitat de les dades aportades, reservant-se el dret a exigir l'ampliació dels mateixos si així ho considera convenient.
2. En funció de les dades aportades i de quines a l'exercici de les seves funcions pogués demanar, el/la responsable del servei d'assistència domiciliària elaborarà el corresponent informe tècnic que contindrà la proposta de resolució estimatòria o denegatòria. La proposta estimatòria determinarà les tasques, dies, hores de servei i l'aportació econòmica de cada beneficiari. En cas de denegació, la resolució serà motivada.
3. La Resolució administrativa serà notificada a la persona beneficiària o al / la representant legal del mateix expressant els recursos que contra la mateixa procedeixin, òrgan davant del qual haguessin de presentar-se i termini per interposar-los, sense perjudici del qual les persones interessades puguin exercitar, en el seu cas, altre que estimin procedent.
4. La persona beneficiària del servei d'assistència domiciliària queda obligat a comunicar qualsevol canvi que es produeixi en la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pogués donar lloc a la modificació, suspensió o extinció de la prestació del servei d'assistència domiciliària.
5.- Totes aquelles persones que compleixin els requisits per a l'accés a aquest servei i la pretensió de les quals no pugui ser atesa en funció dels recursos existents s'inclouran en una llista d'espera prioritzada, conforme al barem establert pels Serveis Socials Municipals i que s'adjunta com a Annex I.
Article 8. Causes de denegació
La denegació de la sol·licitud procedirà per alguna de les següents causes:
1. No complir requisits.
2. Poder satisfer adequadament les seves necessitats per si mateix i/o amb el suport dels seus familiars.
3. No ser la necessitat al·legada objecte de cobertura pel servei d'assistència domiciliària.
4. No acceptar les condicions dels serveis municipals quant a prestacions i aportacions econòmiques.
5. Qualsevol altra causa motivada.
Article 9. Obligats al pagament
1. Estan obligats al pagament de la taxa regulada per aquesta Ordenança les persones beneficiàries del servei d’assistència domiciliària.
2. L'obligació de pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança neix en el moment en que s’iniciï la prestació del servei.
3. El pagament de la taxa es realitzarà dins els primers 10 dies del mes següent a mes en que s’hagin prestat els serveis
Article 10. Base imposable
La base imposable d'aquesta taxa la constitueix el nombre d’hores dedicades pel treballador o treballadora familiar a l’usuari del servei.
Article 11. Quantia
La quantia de la taxa regulada en aquesta ordenança serà la següent:
Article 12. Extinció o suspensió del servei
El servei d'assistència domiciliària s'extingirà per alguna de les següents causes:
a.- Per mort del beneficiari.
b.- A petició de la persona usuària.
c.- Per desaparició de les causes que van motivar la seva concessió.
d.- Per l'incompliment reiterat per part de la persona usuària de les seves obligacions.
e.- Per ingrés en Residència per a Persones Grans.
f.- Per trasllat del domicili a un altre terme municipal.
g - Per falsejament de dades, i/o documents o ocultació dels mateixos.
h - Per impossibilitat de dur a terme el serveis d'assistència domiciliària a causa de circumstàncies imputables a la persona beneficiària.
i.- Per impagament de la quota corresponent a dos trimestres seguits, sense causa justificada.
j.- No residir de forma continuada al seu domicili.
k.- Incórrer en alguna de les causes de denegació previstes en l'article 8.
Article 13. Supòsits de no subjecció
1.-No estan subjectes a la taxa d'utilització del servei d'assistència domiciliària els / les components d'aquelles unitats familiars la renda per càpita de les quals sigui inferior a 532,51 €. SS proposa Pensió no contributiva o 426 (ajuda familiar). Tot i que pot ser seria suficient eliminar aquest punt, ja que als Serveis socials els preocupa que persones que sí poden pagar no paguin, i a més, amb el punt següent ja es garanteix que qui serveis socials considera que no pot pagar, no pagui.
2.-No obstant això, es podran considerar no subjectes a la taxa, amb caràcter excepcional, aquelles persones beneficiàries que, superant el límit previst, en l'apartat anterior, així es justifiqui mitjançant l'informe social corresponent.
DISPOSICIÓ FINAL.
La present Ordenança, aprovada per acord de l'Ajuntament Ple, de 14 de desembre de 2015, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà d'aplicació a partir del dia 1 de gener de 2016, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
ANNEX I
BAREM PER A LA REGULACIÓ DE LES AJUDES ECONOMIQUES DE SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE BINISSALEM 2016
1. DADES FAMILIARS ( )
( ) Família monoparental:
( ) Família nombrosa : 2 punts
( ) Família amb membre en discapacitat o dependència
( ) Persona sola > de 65 anys: 2 punts
( ) Parella > de 65 anys sense fills ni altres: 1 punt
( ) Família en condició especial (convivència d’ascendents o descendents en el domicili, malaltia familiar): 1 punt
2. DADES ECONÒMIQUES DE LA FAMILIA (Annex 1)1 ( )
Entenem per renta per càpita, els ingressos de la unitat de convivència2 menys l’import del rebut de lloguer o hipoteca, dividit pel nombre de membres de la unitats de convivència.
A partir del barem de renta per càpita, s’aplicarà la puntuació següent:
(IPREM MENSUAL 2016: 532,51€)
Ingressos: _____________________ Despeses: _________________________
Total per persona : ______________
3. SITUACIÓ LABORAL (la millor situació personal) ( )
4. PLA DE FEINA ( )
Implicació i motivació del recurs per a la resolució dels objectius del Pla d’intervenció.
5. PUNTUACIÓ
|
De 9 o mes |
80% |
|
De 8 punts |
60% |
|
De 6 a 7 punts |
40% |
|
De 3 a 5 punts |
25% |
Es planteja la possibilitat de concessió del 100% de la subvenció en aquella situació sociofamiliar d’extrema necessitat i detectada per part dels Serveis Socials. Aquest augment vendrà justificat per un informe social que acompanyarà a aquest document.
6. PROPOSTA
|
PUNTUACIO TOTAL |
|
|
PERCENTATGE |
|
|
QUANTIA SOL·LICITADA |
|
|
QUANTIA RESULTANT |
|
|
QUANTIES REBUDES ANY EN CUS |
Proposta
APROVAT ( ) QUANTIA3:___________
DENEGAT ( ) MOTIU:_____________________________________________
ANNEX 1. TAULA IPREM PER A VALORACIÓ ECONÒMICA
Per calcular els ingressos màxims de les persones i les unitats familiars per sol·licitar una ajuda econòmica utilitzarem com a referència el Indicador Públic de Renda d’Efectes Múltiples (IPREM).
El IPREM es publica anualment a través de la Llei de Pressupostos. Cada any s’utilitzarà com a referència l’últim valor publicat de forma oficial per a determinar IPREM actual.
El indicador públic de renta d’efectes múltiples fixat per al 2016 és de:
Podran accedir a les prestacions les persones i unitats familiars que superin els 266,25€ per membre, un pic descomptat les despeses de lloguer o hipoteca.
En el cas de persones que viuen soles i són beneficiaries de PNC s’estipula el màxim d’ingressos de 366,90€, independentment que existeixin o no despeses de vivenda.
Entenem per renta per càpita, els ingressos de la unitat de convivència menys l'import del rebut de lloguer o hipoteca.
Entenem per ingressos de la unitat de convivència, la suma de tots els ingressos nets de totes les persones que conviuen en el domicili per 14 pagues dividit entre 12 mesos, a excepció d’aquells nuclis familiars que conviuen de forma provisional o són unitats familiars independents.
Es computaran com ingressos i despeses tots aquells que siguin percebuts pels següents conceptes:
L’ Ordenança fiscal reguladora de l’ajornament i el fraccionament de deutes tributaris i sancions queda redactada de la següent manera:
38.- ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’AJORNAMENT I EL FRACCIONAMENT DE DEUTES TRIBUTARIS I SANCIONS
Article 1
De conformitat amb el que preveuen els articles 65 i 82 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i els articles 2, 44 i següents del Reglament General de Recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, l’Ajuntament de Binissalem podrà, a sol·licitud de l’obligat, ajornar o fraccionar els pagaments dels deutes tributaris i les sancions administratives.
Article 2
Seran ajornables o fraccionables tots els deutes tributaris i les sancions recaptats per l’Ajuntament.
La falta de pagament, al seu venciment, d’una fracció, comporta la pèrdua del dret al fraccionament del deute i, en conseqüència, l’inici del període executiu de totes les fraccions pendents de pagament.
Article 3
La garantia que s’hagi de prestar per als ajornaments o els fraccionaments que es sol·licitin estarà constituïda per un aval solidari d’entitats de dipòsit, sense perjudici d’aplicar el que disposa o assenyala el punt 3 a) de l’article 46 de l’esmentat Reglament General de Recaptació, en aquells casos que en el propi article s’indiquen. No serà necessari presentar garanties quan l’import del deute no superi els 6.000,00 euros.
En cas de deutes tributaris per rebuts en període voluntari, quan l’obligat tributari es trobi en situació d’atur, i no compti amb altres fonts d’ingressos diferents a les ajudes públiques que superin 6.000 euros anuals, s’entendrà que la seva situació econòmica pot impedir, de forma transitòria, efectuar el seu pagament en els terminis establerts. En aquests casos, els deutes tributaris es podran ajornar fins a dos anys, sempre que es mantengui la situació d’atur.
Article 4
Per a deutes entre 50 i 100 euros el temps màxim d’ajornament o fraccionament serà de dos mesos. Per a deutes entre 100 i 600 euros el temps màxim d’ajornament o fraccionament serà d’un any. Per a deutes superiors a 600 euros el temps màxim d’ajornament o fraccionament serà de dos anys. En tot cas, la fracció mínima a pagar serà de 50 €/mes, excepte la fracció del darrer mes. No seran ajornables ni fraccionables els deutes inferiors a 50 euros.
Els ajornaments i fraccionaments meritaran sempre els interessos de demora que corresponguin.
Per al que no preveu aquest article, hom s'ajustarà al Reglament general de recaptació.
DISPOSICIÓ FINAL
La present Ordenança, aprovada per acord de l'Ajuntament Ple, de 14 de desembre de 2015, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà d'aplicació a partir del dia 1 de gener de 2016, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.
El que es fa públic per general coneixement.
Binissalem, 3 de febrer de 2016.
El Batle,
Jeroni Salom Munar
1 Aquelles famílies que no tinguin puntuació en aquest punt, es donarà per denegada la sol·licitud, a exempció de valoració tècnica.
2 Entenem per ingressos de la Unitat de convivència la suma de tots els ingressos nets de totes les persones que conviuen en el domicili x 14 pagues /12 mesos, a excepció d’aquells nuclis familiars que conviuen de forma provisional.
Es computarà un màxim de 700€ com quantia a valorar en cas d’hipoteca o lloguer.
3 S’adjuntarà informe tècnic si es valora quantia superior a la resultant