Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BUNYOLA
Núm. 1248
Elevació automàtica a definitiu de l'acord inicial d'aprovació de l'Ordenança Reguladora de la Publicitat Directa
Versió PDF
Primer. Passat el termini d’exposició pública de l’acord inicial d’aprovació de L’ORDENANÇA REGULADORA DE LA PUBLICITAT DIRECTA, adoptat pel Ple de l’Ajuntament de 26 de novembre de 2015, i no havent-se presentat reclamacions, s’eleva a definitiu l’acord conformement disposa l’article 49. c) de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de els Bases de Règim Local.
Segon. El text íntegre de l’Ordenança es publicarà al BOIB, conformement l’establert a l’article 70.2 de la Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local.
Tercer. Contra el present acord definitiu d’aprovació de l’Ordenança, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present acord en el BOIB.
ORDENANÇA REGULADORA DE LA PUBLICITAT DIRECTA
CAPÍTOL I.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Fonament i naturalesa.
En ús de les facultats concedides per l’article 3 de la Llei Autonòmica 5/1997, de 8 de juliol, Reguladora de la publicitat dinàmica de les Illes Balears, l’Ajuntament de Bunyola estableix la corresponent ordenança municipal reguladora de l'atorgament de les autoritzacions relatives a l’exercici de les activitats de publicitat comercial directa dins el terme municipal, així com pel control de l’esmentada publicitat.
Article 2. Objectius i àmbit d’aplicació d’aquesta norma.
La present ordenança té per objecte regular i controlar la distribució de la publicitat comercial directa a propietaris d’habitatges, oficines i despatxos o el seu dipòsit en les bústies o porteries dels immobles del terme municipal.
Els objectius principals que pretén assolir són:
1. Regular la publicitat comercial directa a les bústies i altres indrets amb la finalitat de reduir al màxim la producció de residus de paper que genera i sufragar els costos de la seva eliminació.
2. Introduir les mesures i els elements necessaris per disminuir les molèsties que aquesta activitat provoca a la ciutadania.
3. Millorar la neteja, la imatge del municipi i la seva sostenibilitat ambiental.
Article 3. Concepte.
La Llei 5/1997 de 8 de juliol, Reguladora de la publicitat dinàmica de les Illes Balears, defineix la publicitat dinàmica com aquella forma de comunicació duita a terme per persones físiques o jurídiques, ja siguin públiques o privades, en l’exercici d’una activitat comercial, industrial, artesanal, social o professional, encaminada a la finalitat de promoure la contractació de béns o serveis de tota classe, fins i tot drets i obligacions, o a la difusió de missatges de naturalesa social, cultural, política o de qualsevol altra; realitzada per mitjà del contacte directe dels agents publicitaris amb els possibles usuaris o clients i amb la utilització preferent, per a la seva pràctica, de zones de domini públic, vies i espais lliures públics i zones privades de concurrència pública.
A efectes d’aquesta ordenança, s’entén per publicitat comercial directa, aquella modalitat de publicitat dinàmica que difon missatges impresos en qualsevol tipus de suport material, exercit per les modalitats de publicitat manual, de repartiment domiciliari de publicitat, o mitjançant l’ús de vehicles.
Article 4. Autorització administrativa.
1. L’exercici de l’activitat de publicitat comercial directa està subjecte, amb caràcter general, a l’autorització administrativa que se sol·licitarà, es tramitarà i, s’atorgarà conforme amb allò que preveuen els articles 9 i 10 d’aquesta ordenança a les oficines municipals de l’Ajuntament.
2. Constitueix l’activitat municipal de publicitat comercial directa, tant tècnica com administrativa:
a. Concedir o denegar les autoritzacions relatives a l’exercici de la publicitat dinàmica que ha de desenvolupar-se dins el terme municipal.
b. Exercir el control diari de les activitats de publicitat comercial directa desenvolupades en el municipi, segons el que estableix aquesta ordenança.
Article 5. Responsabilitat de la publicitat comercial directa.
Són responsables les persones físiques i jurídiques titulars de l’activitat de publicitat comercial directa i els que la reparteixen, en cas de ser de la mateixa empresa. Aquests seran els responsables del compliment d’aquesta ordenança i objecte de les sancions, en cas d’iniciar-se el procediment sancionador.
Article 6. Normes i obligacions.
1. Les activitats de publicitat comercial directa estan subjectes a prèvia llicència municipal, d’acord amb les prescripcions d’aquesta ordenança. Les llicències hauran de ser sol∙licitades pels particulars, empreses, associacions o col∙lectius que es beneficiïn directament de la publicitat o pels encarregats de repartir-la, sempre i quan estiguin autoritzats degudament per fer-ho.
2. La publicitat s’ha de dipositar a l’interior de les bústies particulars i/o en aquells espais establerts a aquest efecte. Es prohibeix deixar la publicitat fora dels vestíbuls i portals de les finques.
3. És obligatori respectar la voluntat de no rebre publicitat, quan aquesta és expressa, abstenint-se d’entrar a les finques o de dipositar-la a les bústies.
4. A fi d’evitar molèsties a la ciutadania, el material publicitari s’ha de plegar adientment, tenint en compte la grandària habitual de la boca de les bústies.
5. Tot el material imprès utilitzat en la publicitat serà preferentment reciclat. Els suports publicitaris en paper hauran de dur obligatòriament una llegenda que aconselli el dipòsit de paper en contenidors de recollida selectiva.
6. Tot el material publicitari, al que fa referència aquesta ordenança, ha de dur en lloc visible una identificació de l’empresa anunciant. En aquesta ha de constar com a mínim: nom de l’empresa, el seu NIF, l’adreça i el telèfon.
7. Els agents publicitaris hauran de dur enganxat en un lloc visible de la vestimenta, durant l’exercici de l’activitat de publicitat comercial directa, un identificador amb el nom de la persona que reparteix i l’empresa per la qual reparteix la publicitat.
8. Els titulars de les llicències regulades en la present ordenança i els seus agents estan obligats a adoptar les mesures correctores per tal d’evitar la brutícia en la zona d’actuació publicitària.
9. Les empreses anunciades seran responsables del compliment d’aquesta ordenança. En cas d’incompliment s’aplicarà el procediment sancionador corresponent.
10. Només es permet el repartiment a les zones urbanes, quedant prohibit repartir en zona rústica. Excepcionalment es podrà repartir en els assentaments ubicats en sòl rústic que conformin una trama urbana.
Article 7. Competències de l’Ajuntament.
Les activitats de publicitat comercial directa estan subjectes a prèvia llicència municipal, d’acord amb les prescripcions d’aquesta ordenança. Correspon a l’òrgan municipal competent, definit a l’article 13, l’atorgament de les llicències. El procediment per l’atorgament s’ajustarà al que disposa aquesta ordenança.
CAPÍTOL II.
LLICÈNCIES
Article 8. Consideracions generals.
1. Correspon a l’Ajuntament l’atorgament de les llicències que habiliten per a l’exercici de l’activitat de publicitat comercial directa descrita en aquesta ordenança.
2. Les llicències es concediran per a cada activitat publicitària que es vulgui realitzar, considerant com a activitat publicitària la distribució d’un missatge de publicitat determinat.
3. Podran sol·licitar les llicències les persones físiques o jurídiques, que pretenguin promoure la contractació o difondre missatges en els termes previstos en l’article 3, d’aquesta ordenança.
4. També podran sol·licitar les llicències les agrupacions o col·lectius sense personalitat jurídica en els termes establerts, d’igual manera que per a l’apartat anterior.
5. Les sol·licituds de llicència s’ajustaran a les determinacions específiques que s’estableixin i s’hauran d’acompanyar de la documentació acreditativa a la qual fa referència l’article 10.
Article 9. Sol·licitud de la llicència.
1. Per a les sol∙licituds de les llicències cal aportar la documentació següent:
a. L’imprès de sol·licitud, normalitzats per l’Ajuntament, que ha de portar la següent informació: (ANNEX 1)
b. Documentació acreditativa adjunta:
1. DNI o NIF del sol·licitant.
2. Acreditació de la llicència d’obertura i funcionament d’activitat classificada, d’activitat exclosa de classificació o d’altres.
3. Empreses i/o persones que proposen com a agents de publicitat dinàmica, amb indicació del seu DNI o NIF i domicili.
4. En els supòsits d’entitats, agrupacions, associacions sense ànim de lucre amb interès general o els col·lectius, serà suficient l’acreditació de la documentació a què es refereixen l’apartat 1 i 3.
5. Liquidació de la taxa corresponent per a la concessió de la llicència per l’exercici de l’activitat publicitària comercial directa.
Article 10. Tramitació i concessió de la llicència.
1. La gestió i tramitació de les sol·licituds de les llicències que habiliten per a l’exercici de les activitats regulades en l’ordenança present es farà a les oficines municipals.
2. La llicència per a l’exercici de la publicitat comercial directa s’atorgarà una vegada entregada la documentació especificada a l’article 9, i l’abonament de la taxa administrativa corresponent.
3. Aquesta llicència serà vàlida únicament per a l’activitat especificada en la sol·licitud, i amb un període de vigència de tres dies després de la data d’inici sol·licitada.
CAPÍTOL III.
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 11. Consideracions generals
1. Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que es descriuen en la Llei Autonòmica 5/1997 de 8 de juliol, Reguladora de la publicitat dinàmica de les Illes Balears, i les que, en desenvolupament d’aquesta, s’estableixen en la present ordenança.
2. Les infraccions a què fa referència l’apartat anterior es classifiquen en lleus, greus i molt greus.
Article 12. Infraccions lleus.
Són infraccions lleus:
1. L’incompliment de les condicions formals fixades en la llicència corresponent.
2. L’incompliment de les normes sobre exhibició del carnet d’agent publicitari.
3. L’incompliment de les normes sobre el material publicitari dels apartats 5 i 6 de l’article 6.
Article 13. Infraccions greus.
Són infraccions greus:
1. L’exercici de les activitats publicitàries regulades en aquesta ordenança sense ajustar-se a les condicions materials determinades en la corresponent llicència.
2. L’exercici de les activitats publicitàries sense la preceptiva llicència municipal.
3. La realització d’activitats publicitàries fora del període de vigència, especificat en l’apartat 3, de l’article 10.
4. La contravenció de les obligacions establertes en els apartats 3, 7 i 8 de l’article 6.
5. La intervenció en les activitats publicitàries d’un nombre d’agents superior a l’autoritzat.
6. La manca d’adopció de les mesures correctores a què fan referència els apartats 2 i 4, de l’article 6.
7. La distribució de material publicitari fora de les zones especificades en l’article 6.
8. La comissió d’una infracció lleu quan concorri la circumstància de reincidència.
Article 14. Infraccions molt greus.
Són infraccions molt greus:
1. La distribució de material publicitari o la difusió de missatges publicitaris que atemptin contra la dignitat de la persona o en vulnerin els valors i drets reconeguts en la Constitució, especialment els que fan referència a la infància, la joventut i la dona.
2. La falsedat o l’ocultació dels documents o de les dades exigits per l’administració per tal d’autoritzar o controlar les activitats publicitàries.
3. La comissió d’una infracció greu quan concorri la circumstància de reincidència.
A l’efecte del present article, hi ha reincidència quan el responsable hagi estat sancionat per la comissió de més d’una infracció greu en el termini d’un any i les sancions siguin fermes.
Article 15. Quantificació de les sancions.
Les infraccions regulades en aquest capítol es castigaran amb les següents sancions:
1. Infraccions lleus: multa de 200 fins a 600 euros.
2. Infraccions greus: multa fins a 6.000 euros. Quan la sanció sigui per haver repartit material sense pagar la llicència preceptiva, la sanció serà com a mínim del doble del que s’ha deixat de pagar baldament superi l’import estipulat per aquest tipus de sanció.
3. Infraccions molt greus: multa fins a 30.000 euros.
A les empreses titulars de les llicències regulades a aquesta ordenança se’ls hi podrà imposar també, com a sanció accessòria una de les següents mesures:
1. Suspensió de la concessió de llicències per un període màxim d’un any.
2. Revocació de la llicència i inhabilitació per a obtenir-ne una nova, de naturalesa similar, per un període màxim de tres anys.
Article 16. Procediment sancionador.
Els expedients sancionadors es sotmetran als principis de la potestat sancionadora establerts per la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
El procediment sancionador es regirà pel que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment a seguir per l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears en l’exercici de la potestat sancionadora i, supletòriament, pel previst en el Reial decret 1398/1993, de 4 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament del procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta Ordenança entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació íntegra en el BOIB.
Bunyola, 4 de febrer de 2016.
El Batle,
Andreu Bujosa Bestard.