Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT JOSEP DE SA TALAIA
Núm. 746
Correcció errors ordenança de residus i neteja viària de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia
Versió PDF
Al BOIB 141 de data 26 setembre 2015 apareix publicat el text íntegre de l'Ordenança de residus i neteja viària de l'Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia. Advertida l'existència d'errors numèrics i duplicitats que no afecten el text de l'ordenança, es publica a continuació el text íntegre de l'ordenança amb les rectificacions dels errors numèrics degudament esmenats.
Sant Josep de sa Talaia, 22 de gener del 2016.
L'Alcalde
Josep Marí Ribas
“ORDENANÇA MUNICIPAL DE RESIDUS I DE NETEJA VIÀRIA
CAPÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.- Objecte i àmbit d’aplicació.
Article 2.- Marc legal
Article 3.- Denúncia i acció pública.
Article 4.- Definicions.
CAPÍTOL II: GESTIÓ DE RESIDUS AL MUNICIPI
Article 5.- Residus inclosos i exclosos de la gestió municipal
Article 6.- Titularitat dels residus.
Article 7.- Recollida ordinària de residus domèstics mitjançant contenidors públics.
Article 8.- Recollida a productors singulars de residus.
Article 9.- Recollida d’objectes voluminosos i residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE)
Article 10.- Recollida de poda i jardineria.
Article 11.- Recollida de restes d'obres i residus de construcció i demolició.
Article 12.- Vehicles abandonats i tractament residual de vehicles.
Article 13.- Embarcacions i elements nàutics abandonats.
Article 14.- Gestió d'animals morts.
Article 15.- Gestió de residus perillosos.
Article 16.- Obligacions generals per a tots els usuaris.
Article 17.- Obligacions dels productors singulars de residus.
Article 18.- Obligacions dels usuaris de la recollida de cartó comercial
CAPÍTOL III: NETEJA VIÀRIA
Article 19.- Concepte d’espai públic i competències municipals.
Article 20.- Prestació del servei de neteja viària.
Article 21.- Obligacions i prohibicions específiques sobre la neteja viària.
Article 22.- Terrenys, solars i altres elements de domini particular
Article 23.- Animals.
Article 24.- Esdeveniments públics o privats.
Article 25.- Reparacions de vehicles i maquinària.
Article 26.- Operacions de càrrega i descàrrega.
Article 27.- Transport de mercaderies.
Article 28.- Obres i construccions a la via pública.
Article 29.- Vessaments d’aigua a la via pública.
Article 30.- Platges.
Article 31.- Zones protegides.
CAPÍTOL IV: OBRES D’URBANITZACIÓ I NOVES EDIFICACIONS
Article 32.- Obres d’urbanització.
Article 33.- Noves edificacions.
CAPÍTOL V: INFRACCIONS, MESURES CAUTELARS, MESURES CORRECTORES I SANCIONS
Article 34.- Tipificació d’infraccions.
Article 35.- Prescripció de les infraccions i sancions.
Article 36.- Reincidència.
Article 37.- Mesures cautelars i correctores.
Article 38.- Tipus i quantia de les sancions.
Article 39.- Servei d'inspecció.
Article 40.- Disposició derogatòria.
ORDENANÇA MUNICIPAL DE RESIDUS I NETEJA VIÀRIA
CAPÍTOL I.- DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.- Objecte i àmbit d’aplicació
La present ordenança té per objecte la regulació, en l’àmbit de les competències de l’Ajuntament de Sant Josep de sa Talaia, de totes aquelles conductes i activitats relacionades amb la gestió de residus municipals, així com la neteja viària i conservació de les vies públiques, respectant el principi de jerarquia de residus (prevenció, preparació per a la reutilització, reciclat, altres formes de valorització, inclosa la valorització energètica i eliminació), amb l’objectiu d’aconseguir el millor resultat ambiental global, mitigant els impactes adversos sobre la salut humana i el medi ambient.
En l’exercici de les competències municipals, la present Ordenança desenvolupa la legislació estatal i autonòmica en matèria de residus i de règim local, havent d’interpretar-se i aplicar-se en tot moment d’acord amb la legislació vigent.
Totes les persones físiques o jurídiques que resideixin o dipositin residus en el terme municipal de Sant Josep de sa Talaia estan obligades a complir amb tot allò disposat en la present ordenança, així com les disposicions que en el seu desenvolupament pugui dictar l’Ajuntament.
Article 2.- Marc legal
Les competències de les entitats locals en matèria de residus s’estableixen en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls Contaminats en el seu article 12.5, concretant allò disposat en els articles 25.2 i 26 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local.
En vista de la previsió anterior i, en especial, en l’exercici de les competències legalment atribuïdes a aquest Ajuntament, es fa necessària l’aprovació d’una ordenança municipal sobre la recollida de residus i la neteja i conservació de les vies públiques.
Article 3.- Denúncia i acció pública
3.1. Denúncia
La denúncia per incompliment de la present ordenança podrà realitzar-se per part de qualsevol persona física o jurídica en les següents formes:
- Mitjançant comunicació amb els serveis de la Policia Local
- Mitjançant comunicació amb l’Ajuntament a través d’escrit presentat al registre general d’entrada
- Mitjançant mitjans telemàtics que pugui posar a disposició de l'usuari l'Ajuntament
3.2. Acció Pública
Serà pública l’acció per a exigir el compliment del que s’estableix en la present Ordenança.
L’Ajuntament, d’ofici o a instància de la part interessada, emprendrà les accions administratives oportunes per a garantir i exigir el compliment del que estableix la present norma.
Article 4.- Definicions
A efectes d’aquesta Ordenança i a la definició de conceptes, s'estarà al que disposa la Llei 22/2011. Tot i així, seguidament es detallen els conceptes més rellevants:
a) Residus: qualsevol substància o objecte del qual la seua persona o entitat posseïdora es desprengui o tingui la intenció o obligació de desfer-se’n.
b) Residus domèstics: són els residus generats en les llars com a conseqüència de les activitats domèstiques i es classifiquen en les fraccions següents:
- Fracció de rebuig o fems, paper i cartó, envasos lleugers, envasos de vidre, fracció orgànica i olis vegetals usats.
- Es consideren també com a residus domèstics:
· Els similars als anteriors generats en serveis i indústries.
· Els generats en les llars, d’aparells elèctrics i electrònics, roba, piles, acumuladors, mobles i altres voluminosos, així com els residus i les runes procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària.
· Els residus procedents de la neteja viària, zones verdes, àrees recreatives i platges, els animals domèstics morts i els vehicles abandonats.
c) Residus comercials: residus generats per l’activitat pròpia del comerç, a l’engròs o al detall, dels serveis de restauració i bars, dels hotels, de les oficines i dels mercats, així com de la resta del sector serveis.
d) Residus industrials: residus resultants dels processos de fabricació, de transformació, d’utilització, de consum, de neteja o de manteniment generats per l’activitat industrial, excloses les emissions a l’atmosfera regulades per la Llei 24/2007, de 15 de novembre.
e) Residus perillosos: aquells que presentin una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l’annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, així com aquells que pugui aprovar el govern de conformitat amb allò establert en la normativa europea o en els convenis internacionals dels quals Espanya formi part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.
f) Productors singulars de residus: són aquelles activitats (hotels, restaurants, comerços, etc.) que generen una quantitat de residus assimilables a domèstics superior a 250 litres/dia.
g) Recollida selectiva: sistema de recollida o gestió diferenciada en la qual es separen els materials valoritzables continguts en els residus sòlids urbans, segons el seu tipus de naturalesa, per a facilitar el seu tractament específic. La recollida selectiva inclou:
- Fracció selectiva paper i cartó: Formen part d’aquesta fracció els envasos de cartó ben plegats (tot tipus de caixes de cartó), el paper d’embolicar, fulls, diaris, revistes, quaderns, etc.
- Fracció selectiva vidre: formen part d’aquesta fracció els envasos de vidre (botelles, pots, etc.).
- Fracció selectiva d’envasos lleugers: formen part d’aquesta fracció els envasos de plàstic, els envasos metàl·lics, els envasos tipus bric, les bosses de plàstic o el paper d’alumini, etc.
- Fracció orgànica: formen part d’aquesta fracció les restes de menjar i de la cuina i les restes vegetals i de poda de mida petita.
- Fracció de rebuig: formen aquesta fracció tots aquells residus que no poden separar-se en les fraccions valoritzables anteriors i pels quals no hi ha implantat cap altre sistema integrat de gestió.
- Altres materials pels quals existeixi un servei de recollida selectiva com poden ser olis vegetals usats, roba i tèxtils, aparells elèctrics, etc., ja sigui mitjançant contenidors a la via pública o mitjançant el servei de les deixalleries.
h) Residus voluminosos: residus que per les seves característiques de composició, volum, pes i dimensions, no es poden dipositar als contenidors ubicats a la via pública i que requereixen d’una manipulació i recollida separada.
i) Residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE): residus d’aparells que requereixen corrent elèctric per funcionar, així com els seus components o subconjunts, d’acord amb el que estableix el Reial decret 208/2005 d’aparells elèctrics i electrònics i la gestió dels seus residus.
j) Residus de la construcció i demolició (RCD): qualsevol substància o objecte que, complint amb la definició de ‘residus’ estipulada per la normativa, es generi en una obra de construcció o demolició, d'acord amb el que estableix el Reial Decret 105/2008 que regula la producció i gestió de residus de construcció i demolició.
k) Deixalleria: instal·lació, ja sigui fixa o mòbil, per a la recepció i correcta gestió de residus perillosos i no perillosos que de manera habitual no es poden dipositar en els contenidors públics i per als quals no existeix un circuit de recollida domèstic. A l'illa aquestes instal·lacions formen part de la Xarxa Insular de Deixalleries.
l) Productor de residus: qualsevol persona física o jurídica, l’activitat del qual, exclosa la derivada del consum domèstic, produeixi residus o que efectuï operacions de tractament previ, de mescla, o d’altre tipus, que ocasioni un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus.
m) Posseïdor de residus: el productor dels residus o la persona física o jurídica que els tengui en el seu poder i que no tingui la condició de gestor de residus.
n) Gestor de residus: la persona o entitat, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no el productor.
o) Gestió: la recollida, emmagatzemament, el transport, la valorització i l’eliminació dels residus, inclosa la vigilància d’aquestes activitats, així com la vigilància dels llocs de dipòsit o abocament després del seu tancament.
CAPÍTOL II: GESTIÓ DE RESIDUS AL MUNICIPI
Article 5.- Residus inclosos i exclosos de la gestió municipal
5.1. Residus inclosos en la gestió municipal
Tenint presents les definicions de l’article 4 d’aquestes ordenances i les prescripcions normatives, s’inclouran dins el servei de recollida de residus, els següents:
a) Residus domèstics: inclou els fems generats en massa (rebuig), els envasos lleugers, els envasos de vidre, el paper/cartró, així com tèxtil i roba i olis de cuina generats als domicilis particulars, mercats municipals, fires i mercats ambulants, comerços, oficines i serveis, així com tots aquells que no tinguin la qualificació de perillosos i que per la seva naturalesa o composició puguin assimilar-se als produïts als anteriors espais o activitats.
b) Les restes de poda i jardineria fins a 100 litres.
c) Els animals de companyia morts fins a 50 quilos.
d) Els mobles i estris voluminosos.
e) Les restes d’obra procedents de petites reparacions domèstiques fins a 50 litres.
f) Els residus d’aparells elèctrics i electrònics generats en els domicilis.
g) Els vehicles abandonats.
5.2. Residus exclosos de la gestió municipal
S’exclouen de la gestió municipal, i per tant hauran de ser gestionats pels productors/persones o entitats posseïdores, els següents:
a) Residus industrials, comercials i de serveis no assimilables a domèstics per característiques o volum.
b) Residus perillosos segons la legislació vigent.
c) Residus de fibrociment o materials que contenguin fibres d’asbest.
d) Enderrocs, restes d’obra i altres RCD, procedents tant d’obres públiques com a privades, superiors a 50 litres.
e) Residus sanitaris de grup II o III, així com restes anatòmiques o infeccioses.
f) Restes d’escorxadors, cadàvers d’animals no domèstics, o procedents de clíniques veterinàries.
g) Fems de quadres i corrals.
h) Residus voluminosos, mobles i maquinària industrial, comercial o no assimilable a domèstica per característiques i quantitat / volum.
i) Restes vegetals de poda i jardineria superiors a 100 litres.
j) Els vehicles fora d’ús.
k) Residus d’aparells elèctrics i electrònics d’origen comercial, industrial o altres, que no siguin assimilables als generats als domicilis.
l) Llots d’estacions depuradores d’aigües residuals.
m) Qualsevol tipus de residu amb capacitat de liquar-se.
El productor/ persona o entitat posseïdora dels residus esmentats en aquest apartat haurà de fer-se càrrec de la seva gestió, que haurà d’efectuar-se a través del servei de deixalleries, de gestors autoritzats o altres vies d'acord amb la legislació vigent. L’incompliment d’aquest punt podrà comportar l’execució subsidiària de l‘administració i la imposició de les sancions que correspongui.
5.3. Prestació de serveis
Correspon al servei municipal de recollida de residus la realització de les següents operacions:
a) Buidat dels contenidors i dipòsit dels residus en els vehicles de recollida.
b) Transport i descàrrega dels residus en les instal·lacions de gestió establertes i més adequades en cada cas.
c) Retirada de les restes de residus vessades a la via pública com a conseqüència de les operacions anteriors.
d) Manteniment, rentat i reposició de contenidors públics i els seus elements de contenció.
e) Manteniment, rentat i reposició dels vehicles de recollida.
Article 6.- Titularitat dels residus
Una vegada dipositats pels productors o posseïdors en la forma i instal·lacions establertes en la present Ordenança, els residus adquiriran el caràcter de propietat municipal. A partir d’aquest moment, qualsevol manipulació que es desitgi efectuar a aquests requerirà una autorització municipal prèvia.
Article 7.- Recollida ordinària de residus domèstics mitjançant contenidors públics
7.1. Recollida ordinària de fems o fracció de rebuig
El servei de retirada de fems recollirà i transportarà al centre de tractament de residus designat pel Consell d’Eivissa els residus domèstics no separats en cap altra fracció selectiva, dipositats per les persones usuàries del servei als contenidors disposats per a aquest efecte. Aquests contenidors estaran retolats amb les sigles corresponents. Aquest servei es prestarà en horari nocturn o diürn, i serà determinat per l'Ajuntament en funció de l'interès públic.
7.2. Recollida ordinària de les fraccions selectives d'envasos de vidre, envasos lleugers, i paper i cartó
El servei de retirada de les fraccions selectives recollirà i transportarà les fraccions selectives separades pels usuaris i dipositades als contenidors corresponents:
a) Els envasos lleugers, dins bosses hermètiques preferentment, es dipositaran al contenidor GROC.
b) El paper i cartró es dipositarà al contenidor BLAU, ben plegat.
c) Els envasos de vidre es dipositaran al contenidor VERD.
Aquestes fraccions es recolliran periòdicament i es traslladaran a la planta de transferència designada pel Consell d’Eivissa per a la seva revaloració. Aquest servei es prestarà en horari nocturn o diürn, i serà determinat per l'Ajuntament en funció de l'interès públic.
7.3. Recollida d’olis vegetals usats
1. La recollida de restes d’olis vegetals usats de cuina es realitzarà mitjançant els contenidors que l’Ajuntament de Sant Josep de sa talaia té distribuïts al municipi, o bé a través de la Xarxa Insular de Deixalleries.
2. Podran dipositar oli vegetal en aquests contenidors de la via pública les persones usuàries particulars i altres petits productors d’oli vegetal de cuina. L'oli vegetal es dipositarà a l'interior dels contenidors en botelles tancades, preferentment de plàstic.
3. Els productors singulars d’oli vegetal com són hotels, restaurants i altres establiments similars que produeixen quantitats importants d’aquest residu tenen l’obligació de gestionar-lo correctament i per compte pròpia, per mitjà de gestors autoritzats de residus.
4. Queda totalment prohibit:
a) abocar oli vegetal de cuina pel desguàs o per qualsevol tapa o reixa de clavegueram públic.
b) abocar el contingut d’oli directament al contenidor sense trobar-se en l’interior d’un recipient ben tapat.
c) dipositar olis minerals o qualsevol altre residu que no sigui oli vegetal de cuina als contenidors situats a aquest efecte.
d) dipositar botelles amb oli de cuina usat o qualsevol altre residu al costat dels contenidors designats a aquest efecte.
7.4. Recollida de roba, tèxtils i joguines
1. Les peces de roba, sabates, joguines i altres tèxtils aprofitables es dipositaran, en bosses tancades, en els contenidors que hi ha distribuïts en el municipi, o bé es podran portar a les deixalleries, o si és el cas es podran lliurar directament a institucions que fomentin accions socials i de reutilització.
2. Podran dipositar peces de roba o sabates en aquests contenidors de la via pública tots els usuaris que estiguin en disposició d’aquests objectes i decideixin desprendre’s d’ells, sempre que aquests es trobin en condicions mínimes de ser reutilitzats per altres persones.
Article 8.- Recollida a productors singulars de residus
8.1. Retirada de residus a productors singulars
1. Tal com es defineix en l’art. 4 d’aquesta Ordenança, els productors singulars de residus són aquells usuaris com indústries, comerços o empreses de serveis que, com a conseqüència de la seva activitat, generen una quantitat de residus assimilables a domèstics superior a 250 litres/dia. Queden exclosos d’aquest servei els domicilis particulars.
2. La recollida de residus a productors singulars es realitzarà segons les condicions que indiqui l'Ajuntament pel que respecta a horaris, mètode de presentació, tipus de contenidors, freqüències i lloc de recollida per a cadascuna de les fraccions.
3. L’Ajuntament determinarà en quines zones o sectors del municipi, o bé a quins productors singulars del municipi es podrà prestar el servei de recollida a productors singulars, atenent qüestions de eficiència del servei (zones molt allunyades, accés no adequat, etc.) o altres raons que consideri oportunes. En cas de no prestar-se el servei de recollida a productors singulars serà l’Ajuntament qui determinarà les condicions i la modalitat de recollida aplicable.
4. Quan com a conseqüència de l’activitat d’un establiment es detecti la saturació d’algun punt públic d’aportació de residus es podrà determinar la condició de productor singular de residus d’aquest establiment i se li podrà exigir l’adquisició de contenidors propis de residus o bé la l’adquisició de contenidors per al reforçament del punt públic d’aportació de residus en qüestió.
5. Els productors singulars estan subjectes al compliment de totes les obligacions descrites en l’article 16, 17 i 18 de la present Ordenança.
8.2. Recollida de cartó comercial
El servei de retirada de cartó comercial recollirà els cartons dipositats per les persones titulars de tota activitat comercial que produeixi cartó en grans quantitats, segons les condicions que s’estableixen en aquestes ordenances així com en disposicions futures. L’Ajuntament determinarà en quines zones o sectors del municipi es podrà prestar el servei de recollida de cartó comercial. Les persones usuàries d’aquest servei estaran subjectes al compliment de totes les obligacions descrites en l’article 18 de la present Ordenança.
Article 9.- Recollida d’objectes voluminosos i residus d’aparells elèctrics i electrònics (RAEE)
1. La retirada de residus voluminosos i RAEE inclou la retirada de residus que per les seves característiques de composició, volum, pes i dimensions no poden ser gestionats per mitjà dels contenidors instal·lats a la via pública i requereixen una manipulació i recollida separada. S’inclouen en aquest grup estris i aparells com mobles, matalassos, electrodomèstics i altres aparells elèctrics i electrònics, ferralla, etc.
2. Les persones particulars que tinguin la intenció de desprendre’s d’aquests residus podran utilitzar les vies següents, ordenades en compliment del principi de jerarquia:
a) Quan els mobles o els aparells elèctrics es trobin en bon estat, funcionin correctament i puguin ser reutilitzats per altres persones s’entregaran a organismes públics o privats que promoguin accions de reutilització.
b) Quan els mobles o aparells elèctrics no siguin reutilitzables i tinguin la consideració de residu, es lliuraran a qualsevol de les deixalleries de la Xarxa Insular de Deixalleries d’Eivissa. Es prioritzarà l’entrega de voluminosos i RAEE a les deixalleries per tal d’evitar la presència d’aquests residus en la via pública.
c) Quan no sigui possible dur-los a les deixalleries, s’avisarà prèviament per telèfon a l’empresa concessionària del servei municipal de residus per tal d’acordar les condicions de la recollida (lloc, data, hora, forma de presentació, etc.).
3. Com a norma general, no es poden dipositar residus voluminosos de mobles ni aparells elèctrics o electrònics en els punts de contenidors, ni al costat dels contenidors, ni el seu interior, ni recolzats sobre els contenidors.
4. Els establiments, comerços o indústries que generin residus voluminosos i RAEE com a conseqüència del desenvolupament de la seva activitat no podran utilitzar el servei de recollida municipal de voluminosos i RAEE i hauran de gestionar aquests residus per mitjà d’un gestor autoritzat, o bé els podran portar a les deixalleries, seguint les normes de funcionament intern d’aquestes instal·lacions. En qualsevol cas les possibles despeses econòmiques derivades de la gestió d’aquests residus correran al seu càrrec.
5. S’exclou d’aquest servei la recollida de qualsevol tipus de residus que no correspongui a objectes voluminosos de mobiliari o aparells elèctrics o electrònics, com són pneumàtics, bidons de pintura, etc. Tots aquests residus s’hauran de gestionar per mitjà d’un gestor autoritzat d’aquests residus, a través de la Xarxa Insular de Deixalleries o bé a través d'un sistema integrat de gestió.
Article 10.- Recollida de poda i jardineria
1. Les restes de poda i jardineria en quantitats inferiors a 100 litres tindran consideració de residus domèstics ordinaris i es podran dipositar en els contenidors públics, sempre que es tallin en trossos petits de forma que càpiguen en bosses de plàstic.
2. Les persones particulars o empreses posseïdores de restes de poda i jardineria en quantitats superiors a 100 litres hauran de gestionar correctament aquests residus bé de forma interna (compostatge, per exemple), a través de la Xarxa Insular de Deixalleries d’Eivissa, o bé a qualsevol altre gestor autoritzat d’aquests residus.
3. Per tal de reduir les restes de poda i jardineria l’Ajuntament fomentarà el desenvolupament d’iniciatives destinades al reciclatge i aprofitament d’aquestes restes.
4. La crema de restes vegetals només es podrà realitzar en zones rústiques, en condicions de seguretat adequades i sempre que es compleixin les següents condicions:
a) Caldrà disposar de la corresponent autorització per part dels agents de Medi Ambient, si s'escau.
b) Es prendran totes les mesures necessàries per evitar qualsevol risc d’incendi i de propagació del foc.
c) La crema es realitzarà en petites quantitats en zones lliures de vegetació (arbres i arbustos) i lluny d’elements que puguin incendiar-se.
d) No es cremarà cap altre material que no siguin restes vegetals.
e) La crema es realitzarà en dies sense vent per evitar riscos i molèsties al veïnat.
f) Durant la crema es disposarà d’una mànega connectada i amb pressió.
g) Hi haurà una persona sempre pendent de l’evolució de la crema.
h) Qualsevol incident o emergència es comunicarà immediatament al servei d’emergències 112.
5. Queda prohibida la crema de restes vegetals en zones urbanes.
Article 11.- Recollida de restes d'obres i residus de construcció i demolició
1. Les restes d'obres i residus de construcció i demolició en quantitats inferiors a 50 litres tindran consideració de residus domèstics ordinaris i es podran dipositar en els contenidors públics, sempre que es dipositin en bosses resistents, no continguin elements que puguin fer malbé els contenidors, els equips de recollida i no continguin substàncies perilloses.
2. Les persones particulars o empreses posseïdores de restes d’obra i altres reformes en quantitats superiors a 50 litres hauran de gestionar correctament aquests residus a través de la Xarxa Insular de Deixalleries d’Eivissa, en compliment del seu reglament de funcionament intern, o bé a qualsevol altre gestor autoritzat d’aquests residus.
3. Totes les accions relacionades amb la producció, possessió i gestió de residus de construcció i demolició al municipi, es realitzaran en estricte compliment d’allò previst en l’Ordenança municipal de residus de construcció i demolició, publicada en el BOIB núm. 74, de 24 de maig de 2012, o altra normativa vigent aplicable.
Article 12.- Vehicles abandonats i tractament residual de vehicles
1. La persona titular d’un vehicle del qual s’hagi de desfer està obligat a entregar-lo a un centre autoritzat de tractament que procedeixi a la seva descontaminació. Queda prohibit l’abandonament de vehicles a la via pública o en terrenys, tant públics com particulars.
2. Quan, segons el que disposa la legislació vigent, un vehicle es consideri abandonat, automàticament adquirirà la condició de residu sòlid urbà municipal. La gestió podrà ser portada a terme per l’Ajuntament. La seva gestió seguirà el que estableix el Reial decret legislatiu 339/1990 de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat viària.
3. L'Ajuntament podrà ordenar el trasllat d'un vehicle a un centre autoritzat de tractament de vehicles per a la seva posterior destrucció i descontaminació:
a) Quan romangui estacionat per un període superior a un mes al mateix lloc i presenti desperfectes que facin impossible el seu desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació.
b) Quan transcorrin més de dos mesos des que el vehicle hagi estat immobilitzat o retirat de la via pública i la seua persona propietària no hagi formulat al·legacions.
4. En el cas que un vehicle mostri signes d’abandonament, presenti desperfectes que n’impossibilitin el desplaçament pels seus propis mitjans o li faltin les plaques de matriculació, i a més comporti un risc de contaminació del medi ambient o d’afecció a la salut pública, podrà ser retirat de forma immediata per l’Ajuntament sense complir els terminis establerts, sense perjudici de la sanció corresponent a la persona titular.
5. Independentment de les sancions que corresponguin, les persones propietàries dels vehicles abandonats hauran d’abonar les despeses originades per la seva retirada, dipòsit, transport i tractament i qualsevol altra gestió necessària.
6. S’exclouen de la consideració d’abandonats els vehicles sobre els quals recaigui ordre judicial, coneguda per l’Ajuntament, perquè romangui en la mateixa situació, sempre que no comporti un risc per a la salut pública o per al medi ambient.
7. L’Ajuntament, directament o a través de gestors autoritzats, podrà retirar de la via pública i gestionar com a residus de forma immediata les parts de vehicles o carrosseria quan no sigui possible la identificació de la persona propietària. En aquests casos no serà necessari complir amb els terminis establerts.
Article 13.- Embarcacions i elements nàutics abandonats
1. Queda prohibit l’abandonament d’embarcacions i altres elements nàutics a la via pública. Les embarcacions i elements nàutics abandonats fora del medi marítim es consideraran abandonades en els següents supòsits:
a) Quan presentin indicis que raonablement facin pensar en el seu possible estat d’abandonament.
b) Quan presentin desperfectes que impedeixen el seu ús o no estiguin identificats amb el nom i la matrícula.
c) Quan hi hagi una denúncia per mitjà del registre d’entrada d’aquest Ajuntament en la qual s’exposi la detecció de l’abandonament d’alguna embarcació.
2. En aquests casos, l’Ajuntament procedirà a la retirada d’ofici de les embarcacions o elements nàutics i al seu emmagatzematge a un dipòsit municipal.
3. Una vegada retirada l’embarcació o element nàutic, es procedirà a comprovar si és possible la identificació de la persona titular. En el supòsit de no ser possible per no tenir nom i matrícula, s’informarà a la població mitjançant anunci al tauler d’anuncis de l'Ajuntament per un període de 15 dies. Transcorregut el període d’exposició pública, sense que ningú reclami la seva propietat, esdevindrà residu, d’acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.
4. Si fos possible la identificació de la persona titular se’l notificarà perquè en el termini de quinze dies retiri l’embarcació o element nàutic del dipòsit, amb l'advertència que en cas de no fer-ho, es procedirà al seu tractament com a residu urbà, i s'obrirà el corresponent expedient sancionador.
5. D’acord amb la Llei 22/2011, de residus i sòls contaminats i l’Ordre MAM 304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la llista europea de residus, en cas de contenir líquids i/o altres components perillosos, l’embarcació o element nàutic tindrà la consideració de residu perillós i per tant l’Ajuntament denunciarà el fet davant la Conselleria de Medi Ambient del Govern de les Illes Balears, competent en aquest cas per a la instrucció del corresponent expedient sancionador. Una vegada considerada l’embarcació o l’element nàutic com a residu, es procedirà mitjançant contractació dels gestors de residus adients a la seva descontaminació, si escau, i desballestament d’acord amb la normativa vigent, especialment la de residus perillosos, costos que podrà repercutir al seu propietari.
6. En els casos que hi hagi perill per les persones o el medi ambient, l’Ajuntament podrà prendre les mesures cautelars que cregui oportunes per tal evitar aquest risc. En aquests casos no serà necessari complir amb els terminis establerts.
Article 14.- Gestió d'animals morts
Queda exclosos de la gestió municipal les restes d’animals domèstics de més de 50 quilos i altres animals no domèstics com els procedents d’explotacions agràries, empreses veterinàries o aquells que tinguin la consideració de material específic de risc, que hauran de seguir totes les mesures sanitàries i higièniques exigibles per les autoritats competents.
En aquests casos la gestió correrà a càrrec del propietari o productor que haurà de procedir al dipòsit de les restes en una cel·la especial de gestió de residus d’origen animal ubicada a l’abocador de Ca na Putxa, segons consta al capítol II del Pla director sectorial per a la gestió dels residus urbans d’Eivissa i Formentera i sense perjudici d’altra normativa vigent aplicable.
Article 15.- Gestió de residus perillosos
Els residus perillosos, tal com es defineix en l’article 4, són aquells que presentin una o diverses de les característiques perilloses enumerades en l’annex III de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, així com aquells que pugui aprovar el govern de conformitat amb allò establert en la normativa europea o en els convenis internacionals dels quals Espanya formi part, així com els recipients i envasos que els hagin contingut.
Els productors d’aquests residus estan obligats a comunicar al Servei de Residus del Govern de les Illes Balears que són productors de residus perillosos i lliurar-los a un gestor autoritzat.
En el cas de detectar-se l’incompliment d’aquesta obligació, l’Ajuntament d’ofici denunciarà la persona o entitat infractora i ho comunicarà al Servei de Residus per tal que procedeixi a la incoació del corresponent expedient sancionador, sense perjudici de la sanció que pugui ser imposada per incompliment de la present Ordenança.
Article 16.- Obligacions generals per a tots els usuaris
1. Els usuaris dels diferents serveis hauran de separar per a la seva correcta gestió els següents residus domèstics:
- Envasos lleugers
- Paper i cartó
- Envasos de vidre
- Olis vegetals
- Roba i tèxtils
- Piles i bateries
- Residus d'aparells elèctrics i electrònics
- Residus voluminosos i metalls
- Restes de poda i jardineria
- Residus de construcció i demolició
- Fracció orgànica: serà obligatòria la separació de la fracció orgànica dels residus municipals una vegada que es disposi de la planta de tractament i es comenci el servei.
- Rebuig o fems: resta de residus no separables.
2. Queda prohibit dipositar residus inclosos en la gestió municipals fora, damunt o a les immediacions dels contenidors, amb excepció del que estableix l'article 9. En el cas que els contenidors estiguin plens i no sigui possible dipositar els residus en el seu interior, les persones usuàries s’hauran de desplaçar fins a un altre punt de contenidors públics proper.
3. Queda prohibit dipositar dins dels contenidors, residus o materials per als quals hi hagi una gestió diferenciada. Trobar proves que evidenciïn aquest incompliment en els fems entregats a l’Ajuntament podrà donar lloc a sancions.
4. Queda prohibit dipositar en els contenidors o a les immediacions residus exclosos de la gestió municipal.
5. Queda prohibit abocar, abandonar o enterrar qualsevol tipus de residu en zones o espais , públic o privats, no habilitats a aquest efecte, tals com solars, parcel·les, boscos, camins, etc. En cas de detectar un abocament en algun espai o terreny tant de titularitat pública com privada, l’Ajuntament podrà utilitzar qualsevol tipus de document, factura, número de matrícula o altres dades presents en l’abocament per arribar a identificar a la persona autora i iniciar el procediment sancionador corresponent.
6. La fracció de rebuig es podrà dipositar als contenidors corresponents a partir de les 19:00 hores i fins a la recollida per part del servei.
7. La fracció d'envasos lleugers es podrà dipositar als contenidors corresponents entre les 0 i les 24 hores.
8. La fracció de paper i cartró es podrà dipositar als contenidors corresponents entre les 0 i les 24 hores.
9. La fracció d'envasos de vidre es podrà dipositar als contenidors corresponents entre les 7 i les 23 hores.
10. Els residus de la fracció rebuig (fems) s’entregaran sempre dins bosses homologades, tancades i adequades a l’obertura del contenidor.
11. Es prohibeix dipositar qualsevol tipus de residu que no sigui l’especificat per a cada contenidor.
12. Es prohibeix treure i entregar els residus abans o després de l’horari establert.
13. Es prohibeix la manipulació de qualsevol tipus de residu entregat als punts d’aportació de residus, tant si es troba a l’interior, com a l’exterior dels sistemes de contenció, sense comptar amb l’autorització pertinent.
14. Es prohibeix la crema de qualsevol tipus de residus. En zones rústiques, es podran realitzar cremes de restes vegetals, d'acord amb el que estableix l'article 10.
Article 17.- Obligacions dels productors singulars de residus
1. Totes les persones usuàries del servei de recollida a productors singulars hauran de trobar-se inscrits en el registre de productors singulars de residus del municipi.
2. És obligació dels productors singulars comptar amb el nombre de contenidors de rebuig i recollida selectiva necessaris i adequats per a la seva activitat, per a cobrir el volum total de residus domèstics i assimilables que produeixen com a conseqüència de la seva activitat, els quals podran ser objecte de recollida per part del servei municipal de residus de Sant Josep de sa Talaia.
3. Els residus s’hauran de dipositar sempre a l’interior dels contenidors i de forma separada segons les fraccions següents:
- Envasos lleugers
- Paper i cartó
- Envasos de vidre
- Rebuig
- Fracció orgànica (quan es presti el servei)
4. Els contenidors o altres elements de contenció hauran de ser d’adquisició pròpia i estar homologats amb el servei de recollida de residus, degudament retolats amb el nom comercial de l’establiment i, en cas necessari, amb la fracció de residus que continguin. Els contenidors hauran d’estar en bon estat de neteja i manteniment. El rentat, manteniment i renovació/reposició dels contenidors correrà a càrrec dels titulars.
5. Els contenidors hauran d’estar situats en un espai adequat i accessible, de titularitat privada, i de manera preferent en un recinte de contenidors, pensat per a aquest efecte. És obligatori tenir el recinte de contenidors en bon estat de manteniment i neteja, que correrà a càrrec del titular.
6. De forma general, els productors singulars hauran de treure els contenidors propis de les seves instal·lacions fins al punt acordat a partir de les 20 h per tal que els reculli el servei de recollida i, un cop buits, es retornaran a l’interior de les instal·lacions abans de les 9 h del matí del dia següent o després de la recollida pels serveis municipals (en cas que aquesta sigui més tard).
7. No es permet la presència de contenidors privats a la via pública durant el dia, entre les 9 (o des que es buidin els contenidors, si és més tard) i les 20 hores.
8. Els establiments que generin residus comercials o industrials fruit de la seva activitat com ara olis vegetals de restaurants, palets, mobiliari vell (voluminosos en general), restes de ferralla, embalatges industrials, vidre pla, pots i restes de pintura, capses de plàstic, etc., estaran obligats a gestionar-los pels seus propis mitjans, a través de les deixalleries, d’un gestor autoritzat o un sistema integrat de gestió, segons la normativa ambiental d’aplicació.
9. No es prestarà el servei si no es compleixen tots els punts anteriors, sense perjudici de la sanció corresponent.
Article 18.- Obligacions dels usuaris de la recollida de cartó comercial
1. Podran ser persones usuàries del servei de recollida de cartó comercial les persones titulars de tota activitat comercial que produeixi paper/cartó en grans quantitats.
2. Aquests s’hauran d’inscriure en el registre de productors singulars de residus de l’Ajuntament.
3. El paper i cartó podrà entregar-se correctament plegat en fardells, contenidors homologats i retolats o altres formes que pugui determinar l'ajuntament. 4. Serà l’Ajuntament qui determinarà quina serà la modalitat de presentació en cada zona o sector del municipi i quines seran les condicions del servei.
4. No s’inclou dins el servei la recollida de caixes sense plegar; es podrà realitzar la gestió subsidiàriament per part de l’Ajuntament en cas de considerar-ho necessari i/o urgent, i haurà de fer-se càrrec dels costos el productor/posseïdor, sens perjudici de la sanció corresponent.
5. L’horari per entregar el cartó comercial serà a partir de les 20:00 hores, tant en el cas del cartó enfardat com dels contenidors.
6. Una vegada realitzada la recollida per part del servei, els contenidors s’hauran d’entrar a l’interior de les instal·lacions del productor abans de les 9 hores.
7. No es prestarà el servei si no es compleixen tots els punts anteriors, sens perjudici de la sanció corresponent.
CAPÍTOL III: NETEJA VIÀRIA
Article 19.- Concepte d’espai públic i competències municipals
1. Es consideren com a espai públic i per tant la seva neteja és competència de l’organisme municipal: les avingudes, passeigs, carrers, places, calçades, voreres, jardins, platges i resta d’espais d’ús públic municipal destinats directament a l’ús comú general de la ciutadania, així com papereres, contenidors, rètols identificatius i restants elements del mobiliari urbà inclosos en ells.
2. S’exceptuaran atès el seu caràcter no públic, les urbanitzacions privades, passatges, patis interns, solars i finques rústiques o urbanes de propietat privada, galeries comercials i similars, sigui la propietat única, compartida o en règim de propietat horitzontal.
3. L’Ajuntament exercirà el control de la neteja dels elements no públics descrits en el punt anterior.
Article 20.- Prestació del servei de neteja viària
1. L’Ajuntament realitzarà la prestació dels serveis de neteja viària mitjançant els procediments tècnics i el tipus de gestió que en cada moment consideri convenient per als interessos del municipi.
2. L’Ajuntament podrà realitzar subsidiàriament els treballs de neteja que, segons la present Ordenança, correspongui efectuar a persones físiques o jurídiques, imputant-se’ls el cost de la neteja, sens perjudici de les sancions que corresponguin en cada cas.
3. L’Ajuntament podrà indicar anticipadament la prohibició d’accedir o estacionar en carrers o espais públics, l’estat de neteja dels quals ho requereixi, amb la finalitat d’efectuar-ne una neteja a fons, mitjançant els comunicats adients on s’especificarà el dia i l’ hora determinats per a portar a terme aquesta operació.
Article 21.- Obligacions i prohibicions específiques sobre la neteja viària
1. Es prohibeix llençar qualsevol tipus de paper, llauna, ampolla, envàs buit, llosques de cigarretes, escloves de fruits secs, xiclets o qualsevol altre material susceptible d’embrutar la via pública o els espais privats, que s’haurà de dipositar a les papereres o contenidors instal·lats amb aquesta finalitat.
2. Es prohibeix escopir i realitzar necessitats fisiològiques en espais públics.
3. Es prohibeix eliminar de forma no controlada RCD, terres i altres residus inerts.
4. No es permet espolsar roba, catifes, graneres, o altres objectes que puguin embrutar la via pública, així com tampoc l’abocament de qualsevol tipus de residu des de finestres, balcons o terrasses dels immobles. Es prohibeix llençar qualsevol tipus de residu des de l’interior d’un vehicle, tant si aquest es troba aturat com si es troba en moviment.
5. Es prohibeix dipositar petards, cigars, puros, llosques de cigarretes, brases, i en general, qualsevol altre tipus de material encès o inflamable a les papereres i contenidors de la via pública.
6. Queda prohibit dipositar en les papereres residus, bosses de fems o altres objectes o productes diferents de la finalitat per a la qual han estat instal·lades (per volum i tipologia).
7. Queda prohibit moure, incendiar, trabocar, furtar i qualsevol altre tipus de manipulació dels contenidors, papereres, recintes i/o dels seus components.
8. Es prohibeix estacionar vehicles davant de les zones destinades als contenidors.
9. Es prohibeix fer inscripcions o adherir adhesius, cartells o altres elements sobre papereres, contenidors o altres elements de contenció, o qualsevol equipament públic, llevat de comptar amb una autorització municipal, així com altres actes que puguin deteriorar la seva estètica o entorpeixin el seu ús normal. En cas de realitzar-se, s’entendrà com a infractor la persona particular o l’empresa que hi sigui representada, sense perjudici de tot allò establert en l’Ordenança municipal de publicitat dinàmica (BOIB núm. 47, de 8 d’abril de 2008) o altra normativa vigent aplicable.
10. La neteja d’aparadors, botigues, punts de venda, establiments comercials, patis, portals, etc., efectuada pels particulars es realitzarà amb la precaució de no embrutar la via pública i sense causar molèsties a les persones vianants. La persona titular de l’activitat se’n farà responsable.
11. Els locals comercials amb façana a la via pública hauran de vetllar per la correcta neteja de la part que els correspongui de la façana, així com de la neteja periòdica del tram de vorera corresponent amb la seua façana, i de l’espai ocupat per les seves terrasses.
Article 22.- Terrenys, solars i altres elements de domini particular
1. Serà obligació de les persones propietàries la neteja dels patis interiors d’illeta, els solars particulars, carrers, passatges i jardins particulars, les galeries comercials i similars.
2. Serà obligació de les persones propietàries de solars, parcel·les i terrenys particulars, mantenir-los lliures de residus i en condicions d’higiene, salubritat, seguretat i ornament públic. Així mateix, hauran de mantenir-los lliures de vegetació i herbes seques que suposin un perill per a la seguretat pública o un risc d'incendi.
3. Les persones propietàries o arrendataris de finques que posseeixin arbres, arbustos o altres espècies ornamentals que sobresurtin de la propietat, hauran de prendre mesures per tal d’evitar la invasió de la via pública així com la caiguda de fruits, branques, fulles, etc.
4. L’Ajuntament, en l’exercici de les seves competències, podrà requerir a les persones titulars dels espais descrits en els punts anteriors que emprenguin les accions o mesures necessàries per garantir la neteja i les condicions de seguretat, salubritat, estètica i manteniment requerides. En cas de no realitzar-se, l’Ajuntament podrà executar aquestes accions de manera subsidiària, traspassant a la persona titular les despeses que se’n derivin, sense perjudici de la sanció corresponent. En el cas de terrenys o immobles on constin més d’una persona titular, s’entendrà la responsabilitat compartida de tots ells.
Article 23.- Animals
1. Com a mesura higiènica ineludible, les persones que tinguin cans i altres animals procuraran impedir que dipositin les seves dejeccions a la via pública. En cas de no poder evitar-ho, la persona que acompanyi l’animal estarà oblidada a recollir els excrements de l’animal, sens perjudici de la sanció corresponent. Seran responsables solidaris d’aquesta tasca la persona propietària de l’animal o la persona que en aquell moment acompanyi l’animal.
2. Queden especialment prohibides les deposicions d’animals en parcs infantils i altres espais de concurrència d’infants. A banda de les mesures establertes en el punt anterior, es podran preveure sancions més elevades si la infracció es produeix en aquests espais.
3. Es prohibeix la neteja d’animals en la via pública.
4. Es prohibeix l’abandonament d’animals morts en vies i terrenys públics o particulars.
5. Es prohibeix l’ús de sofre o altres substàncies sòlides, fins i tot si estan triturades, com a repel·lent de cans i altres animals.
6. Es prohibeix deixar restes de menjar o qualsevol aliment per animals a la via pública.
Article 24.- Esdeveniments públics o privats
1. Per a esdeveniments culturals, esportius, lúdics, festius, etc., on es generi puntualment una quantitat elevada de residus municipals i que no pugui ser recollida segons el sistema habitual, els organitzadors hauran de garantir la correcta gestió dels residus previstos. En qualsevol cas, es comunicarà a l’Ajuntament i es concretaran les condicions i els mecanismes de recollida.
2. L’Ajuntament podrà exigir als organitzadors una fiança per l’import previsible de les operacions de neteja que es derivin de la celebració de l’esmentat acte. Si es troba l’espai ocupat i el d’influència en perfectes condicions de neteja, la fiança serà retornada. En cas contrari se’n descomptarà l’import dels treballs extraordinaris a realitzar.
3. Si com a conseqüència directa d’un acte públic o privat es produís un deteriorament en la via pública o en el seu mobiliari, en seran responsables els seus organitzadors o promotors, els quals hauran d’abonar les despeses de reposició sense perjudici de la sanció corresponent.
Article 25.- Reparacions de vehicles i maquinària
Queda prohibit realitzar en la via pública reparacions de vehicles o muntatges i utilitzar aquesta com a zona d’emmagatzematge de materials o productes de qualsevol tipus.
Article 26.- Operacions de càrrega i descàrrega
Correspon a la persona conductora o persona propietària del vehicle que efectua l’acció, i subsidiàriament al propietari de l’immoble o establiment on s’efectua, la neteja de qualsevol tipus de residu que pugui abocar-se a la via pública durant les operacions de càrrega i/o descàrrega.
Article 27.- Transport de mercaderies
1. Els propietaris i conductors de vehicles que transportin terra, runes, combustible, formigó, paper i cartó o qualsevol altre material susceptible de vessar-se, esvolar-se i escampar-se per la via pública, podent ocasionar perjudici a tercers, estaran obligats a acondiciar la càrrega de manera convenient i prendran les precaucions necessàries per tal d’evitar la seva caiguda.
2. De l’incompliment de l’apartat anterior se’n faran responsables la persona propietària i la persona conductora del vehicle, que quedaran obligats a la neteja del material vessat, i del tram de via pública afectat, sense perjudici de les sancions corresponents.
3. En cas d’accident, bolcada o altres circumstàncies que puguin originar el despreniment o vessament de la càrrega a la via pública i pugui generar riscs per a la seguretat viària, les respectives persones conductores hauran de notificar el fet amb la màxima urgència a la policia municipal, la qual ho posarà en coneixement del Servei Municipal de Neteja i del Departament de Medi Ambient.
Article 28.- Obres i construccions a la via pública
1. Les obres dins els nuclis urbans hauran de comptar amb els mitjans suficients per evitar embrutar les vies públiques adjacents. A més, hauran d’instal·lar un sistema de neteja de rodes per als camions a la sortida de l’obra, per tal d’evitar l’escampament per vies públiques de fang i altres restes que puguin quedar adherides als pneumàtics.
2. La responsabilitat serà del promotor de l’obra. En els casos en què s’identifiqui la persona conductora del camió o vehicle, la responsabilitat serà solidària.
3. La infracció d’aquest article implicarà l’execució subsidiària per part de l’Ajuntament, en els casos d’urgència que així es determinin, sense perjudici de la sanció corresponent.
Article 29.- Vessaments d’aigua a la via pública
1. Està prohibit el vessament d’aigües de qualsevol tipus a la via pública, incloent les de la neteja de vehicles, el regat de plantes, el buidat de piscines, etc.
2. El regat de plantes situades en balcons i terrasses haurà de realitzar-se evitant esquits o vessaments d’aigua a la via pública o els seus elements, havent de regar les plantes en horari de 23 a 8 h.
3. El buidat de piscines i safareigs, o similars es realitzarà, sempre que sigui necessari, amb la precaució necessària per evitar que les aigües no envaeixin la via pública.
4. Els productors singulars de residus posseïdors de contenidors particulars hauran de realitzar sempre la neteja i manteniment d’aquests a l’interior de la propietat privada, i no podran abocar les aigües de neteja a la via pública.
5. La neteja de terrasses o altres dependències tant en hotels o altres establiments com propietats privades es realitzarà sense produir el vessament d’aigües de neteja a la via pública, als espais públics o a altres propietats properes.
6. Queda totalment prohibit l’abocament d’aigües residuals a la via pública o en terrenys privats.
Article 30.- Platges
Queda prohibit dipositar qualsevol tipus de residus a les platges com (llosques de cigarrets, envasos, papers, excrements d’animals, etc.). Les embarcacions o altres usuaris de la platja no podran dipositar les bosses de residus a les papereres de la platja, però podran dipositar-les en els contenidors destinats a aquest efecte que hi estiguin prop, atenent sempre a la capacitat disponible d’aquests.
Serà també d’estricte compliment tot allò establert en l’Ordenança municipal d’ús i aprofitament de les platges, així com altra normativa vigent aplicable.
Article 31.- Zones protegides
1. Aquestes ordenances també seran d'aplicació dins el domini dels espais naturals protegits inclosos en el terme municipal de Sant Josep de sa Talaia, sens perjudici d’allò establert en la normativa específica relativa a aquestes zones protegides.
2. Els espais protegits als quals es fa referència en aquesta Ordenança són els espais compresos totalment o parcialment dins el municipi de Sant Josep de sa Talaia que es trobin catalogats com a Espais de Rellevància Ambiental d’acord amb la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació dels espais de rellevància ambiental (LECO) i les Àrees Naturals d’Especial Interès d’acord amb laLlei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears. Aquets espais són el Parc Natural de ses Salines, els espais LIC i ZEPA inclosos dins la Xarxa Natura 2000 i els espais catalogats com a ANEI.
3. Atesa la vulnerabilitat d’aquests espais naturals i vetllant per la seva conservació es consideraran sancions més elevades per les infraccions previstes en la present Ordenança que puguin produir-s’hi o hi puguin tenir un efecte directe, sense perjudici de les possibles infraccions ja previstes en les normes especificades anteriorment, o altra normativa vigent aplicable.
CAPÍTOL IV: OBRES D’URBANITZACIÓ I NOVES EDIFICACIONS
Article 32.- Obres d’urbanització
1. En els projectes d’urbanització, modificació de vials o voreres s’haurà de preveure i tenir especificat en el projecte la reserva d’espais per a ubicació de punts d’aportació de residus a la via pública i en la seva accessibilitat.
2. Es sol·licitarà informe als serveis tècnics municipals, els quals determinaran les especificacions tècniques, la ubicació i el nombre de punts i de contenidors requerits.
3. El promotor de l’obra d’urbanització estarà obligat a adquirir i instal·lar els punts de contenidors que l’Ajuntament consideri necessaris.
4. Aquests punts passaran a formar part de l’entramat de punts d’aportació públics. Per tant, hauran de ser accessibles per qualsevol persona usuària.
5. Aquest article serà d’obligat compliment per a tots els projectes que s’executin a partir de l’aprovació de la present Ordenança, així com també per a aquells que encara es trobin en execució.
Article 33.- Noves edificacions
1. Tota nova edificació que superi els 10 habitatges residencials i/o locals comercials o oficines en total, haurà de preveure i tenir especificat en el projecte la possible construcció d’un punt d’aportació de residus a l’exterior de l’edifici i d’ús públic.
2. Aquests punts no seran d’ús particular dels edificis de nova construcció, sinó que formaran part de l’entramat de punts d’aportació públics. Per tant, hauran de ser accessibles per a altres persones usuàries no residents als edificis de nova construcció.
3. Seran els serveis tècnics municipals els que decidiran en cada cas l’obligació dels promotors de l’obra d’instal·lar aquests punts d’aportació de residus, i en el seu cas, determinaran les especificacions tècniques, la ubicació i el nombre de contenidors requerits.
4. El promotor de la nova edificació estarà obligat a adquirir i instal·lar els contenidors que l’Ajuntament consideri necessaris.
5. Aquest article serà d’obligat compliment en totes les edificacions descrites anteriorment que obtinguin la llicència de construcció a partir de la data d’aprovació d’aquesta Ordenança i en totes aquelles que encara es trobin en execució.
CAPÍTOL V: INFRACCIONS, MESURES CAUTELARS, MESURES CORRECTORES I SANCIONS
Article 34.- Tipificació d’infraccions
Es consideren els següents tipus d’infracció en relació amb els residus i la seva gestió.
34.1. Infraccions lleus
a) Dipositar els residus sense compactar per reduir el seu volum i que s'aprofiti al màxim la capacitat de les bosses i contenidors.
b) Dipositar els residus sense separar per fraccions o en contenidors o punts de recollida diferents dels identificats per a cada fracció de residus o contravenint el que disposa la present Ordenança.
c) Dipositar o abandonar bosses de fems domiciliaris al costat, damunt o a les immediacions dels contenidors (quan es tracti de volums inferiors a 200 litres) d'acord amb el que estableix l'article 16.2.
d) Dipositar o abandonar residus, voluminosos, aparells elèctrics, restes de poda al costat, etc., damunt o a les immediacions dels contenidors (quan es tracti de volums inferiors a 500 litres) d'acord amb el que estableix l'article 16.2.
e) Incomplir els horaris de dipòsit i lliurament de residus.
f) Dipositar o abocar, en llocs diferents a les papereres instal·lades a l'efecte en els espais públics, residus de petit volum com ara papers, xiclets, burilles, caramels, closques i deixalles similars.
g) Utilitzar els contenidors per a fins diferents dels que preveu la present ordenança.
h) El mal ús, per part dels productors singulars, del seus contenidors propis, ja sigui per estat i manteniment, o per la incorrecta gestió (separació de residus, horaris, etc.).
i) Treure els contenidors a la via pública per a la seva recollida pel servei públic en hores i llocs diferents dels establerts per l'Ajuntament.
j) La comissió d'alguna de les infraccions tipificades en els dos articles següents, quan per la seva escassa quantia o entitat, no mereixi la qualificació de greu o molt greu.
k) Que els productors o posseïdors de residus no posin a disposició de l’Ajuntament els residus generats sobre els quals té competències o ho facin infringint les normes fixades per la present Ordenança.
l) L’ús indegut dels serveis de recollida de residus, regulats en la present Ordenança, sempre que no es produeixi cap dany a les instal·lacions i equipaments del servei.
m) Qualsevol actuació que suposi l'embrutiment de la via pública, d'acord amb el que estableix l'article 21 (excepte l'article 21.7).
n) No recollir les dejeccions efectuades per cans o animals de companyia, d'acord amb l'article 23.
o) L'abocament d'aigua a la via pública, d'acord amb el que estableix l'article 29.
p) Qualsevol infracció en relació amb els residus i la neteja viària que no estigui tipificada com a greu ni molt greu en la present Ordenança.
34.2. Infraccions greus
a) L’abandonament, abocament o eliminació incontrolada de qualsevol tipus de residus afectats per la present Ordenança, no inclòs en el punt anterior, sense que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill greu la salut de les persones.
b) L’ús indegut dels serveis de recollida de residus, regulats en la present Ordenança, quan es produeixin danys a les instal·lacions i equipaments del servei.
c) L’obstrucció a l’activitat de vigilància, inspecció i control de les Administracions públiques.
d) L’entrega, venda o cessió de residus no perillosos a persones físiques o jurídiques diferents de les assenyalades per la present norma, així com la seua acceptació en condicions diferents de les que apareixen en les corresponents autoritzacions o en el present document.
e) La reincidència en faltes lleus.
f) L’abocament de qualsevol tipus de residus exclosos de la gestió municipal en els contenidors o a les immediacions d'acord amb el que estableix l’article 5.2, 16.4. i 17.8.
g) L'abandonament de vehicles o embarcacions en espais públic o privats o l'incompliment del que estableixen els articles 12 i 13.
h) Dipositar o abandonar residus inclosos en la gestió municipals fora, damunt o a les immediacions dels contenidors (quan es tracti de volums superiors a 200 litres per bosses i 500 litres per la resta) d'acord amb el que estableix l'article 16.2.
i) L'Abocament, abandonament o enterrament de qualsevol tipus de residu en zones o espais , públic o privats, no habilitats a aquest efecte, tals com solars, parcel·les, boscos, camins, etc. d'acord amb el que estableix l'article 16.5.
j) La crema de residus, d'acord amb el que estableix l'article 16.14.
k) L'incompliment del requeriment de retirada de residus i neteja de solars particulars, en els casos previstos en l'article 22.
l) Moure, incendiar, trencar i qualsevol altre tipus de manipulació dels contenidors, papereres, recintes i/o dels seus components, d'acord amb l'article 21.7.
m) L'abocament d'aigües residuals a la via pública o en terrenys privats.
34.3. Infraccions molt greus
a) L’abandonament, abocament o eliminació incontrolada dels residus afectats per la present Ordenança i, en general, l’actuació en forma contrària al que estableix aquest mateix document, sempre que s’hagi produït un dany o una deterioració greu per al medi ambient o s’hagi posat en perill la salut de les persones.
b) La reincidència en faltes greus.
Article 35.- Prescripció de les infraccions i sancions
Les infraccions lleus prescriuran en el termini d'un any, les greus als tres anys i les molt greus als cinc anys.
Article 36.- Reincidència
Seran reincidents totes aquelles persones físiques o jurídiques que hagin estat sancionades una o més vegades dins el termini de 24 mesos.
Article 37.- Mesures cautelars i correctores
1. En tots aquells casos d’infracció que així ho determini l’autoritat municipal, es podrà ordenar qualsevol mesura cautelar i correctora necessària, sens perjudici de l’expedient sancionador corresponent. Les mesures cautelars podran incloure restitució a l'estat original, imposició de multes coercitives, execució subsidiària, etc.
2. Les empreses que hagin estat sancionades amb una infracció GREU, no podran optar a ser contractades per l’Ajuntament en un període mínim de 2 anys.
3. Si les persones infractores no adopten les mesures decretades, l’autoritat competent podrà acordar la imposició de multes coercitives una vegada transcorreguts els terminis assenyalats en el requeriment corresponent. La quantia de les multes no superarà un terç de la multa fixada per a la infracció comesa
Article 38.- Tipus i quantia de les sancions
38.1 Quantia de les sancions
Les infraccions tipificades en la present Ordenança seran sancionades segons la Llei 22/2011, de residus. Podran ser aplicades de forma independent o conjunta, i ser de tipus quantitatiu (sanció econòmica) o tenir a més una component qualitativa (inhabilitació per al desenvolupament de determinades activitats, clausura de les instal·lacions, revocació o retirada de les autoritzacions, etc.).
a) En casos d’infraccions LLEUS: multa de fins a 900 €
En cas d’infracció dels articles següents:
Art. 34.1 a, b, e, f, m: multa de 100 €
Art. 34.1 c, g, i, k, l, n, o: multa de 200 €
Art. 34.1 d: multa de 300 €
Art. 34.1 h: multa de 400 €
Art. 34.1 j: multa de 600 €
b) En casos d’infraccions GREUS: multa des de 901 fins a 45.000 €
En cas d’infracció dels articles següents:
Art. 34.2 a, b, h, k, l: multa de 900 €
Art 34.2 d: multa de 1.500 €
Art. 34.2 c: multa de 2.000 €
Art. 34.2 f: multa de 1.000 €. En cas de residus perillosos 6.000 €
Art. 34.2 g, j: multa de 2.500 €
Art. 34.2 i: multa de 5.000 €
c) En casos d’infraccions MOLT GREUS: Multa des de 45.001 fins a 1.750.000€, atenent el que disposen aquestes ordenances.
38.2. Altres supòsits
En casos no tipificats als apartats anteriors i quan es tracti d’abocaments amb volums superiors a 200 litres, les sancions es graduaran en funció de la corresponent infracció i atenent els aspectes següents:
a. Intencionalitat
b. Grau de culpa
c. Reiteració
d. Participació
e. Benefici obtingut
En aquets casos, les sancions podran ser superiors a les sancions tipificades, però no superiors al que li correspon segons el tipus d’infracció (lleu, greu i molt greu).
38.3. Aplicació de mesures correctores
L’Ajuntament podrà tenir en compte les mesures correctores adoptades per part dels infractors a l’hora de determinar la quantia de les sancions. En aquest cas, l’Ajuntament podrà requerir la presentació de rebuts o altres documents que justifiquin la correcta gestió dels residus (deixalleria, gestor autoritzat, etc.) o l’adopció d’altres mesures correctores.
Article 39.- Servei d'inspecció
1. L'exercici de les funcions d'inspecció i vigilància del compliment de la present Ordenança correspondrà al personal adscrit a l'àrea de medi ambient, als zeladors municipals, així com als agents de la policia local.
2. El personal a què fa referència l'apartat anterior, en l'exercici de les seves funcions inspectores té la condició d'agent de l'autoritat estant facultat per a accedir sense previ avís a les instal·lacions en què es desenvolupin activitats regulades en aquesta Ordenança així com per inspeccionar el contingut dels diferents sistemes de recollida de residus, com ara contenidors i bosses d'escombraries.
Article 40.- Disposició derogatòria
Queden derogades totes les disposicions de la mateixa categoria o inferior que regulin les matèries contingudes en la present Ordenança sempre que oposin o contradiguin el seu contingut. “