Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 692
Ple - Aprovació inicial de la Norma territorial cautelar (46NTC16101)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovació inicial de la Norma territorial cautelar (46NTC16101)

El Ple del Consell Insular de Menorca, reunit en sessió de caràcter extraordinari de 25 de gener de 2016, ha adoptat, entre altres, l'acord següent:

Atès l'ofici de la consellera executiva cap del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports del Consell Insular de Menorca, de 13 de gener de 2015, en què exposa l'oportunitat d'elaborar i aprovar específicament un pla director sectorial en matèria d'equipaments comercials i la necessitat de formular una norma territorial cautelar prèvia a la formulació del Pla director sectorial d'equipaments comercials de Menorca, per la qual cosa, en conseqüència, sol·licita que s'iniciïn el procediment d'elaboració del Pla director sectorial esmentat, i, simultàniament, el procediment d'elaboració d'una norma territorial cautelar vinculada a la formulació d'aquest pla, i adjunta una proposta de norma territorial cautelar prèvia a la formulació del Pla i la documentació ambiental complementària, perquè serveixi de base per a l'elaboració de la norma;

Atesa la Resolució del conseller executiu cap del Departament d'Ordenació del Territori i Ordenació Turística núm. 2016/37 de 14 de gener de 2016, mitjançant la qual es disposa la iniciació del procediment per elaborar i aprovar el Pla Director Sectorial d'Equipaments Comercials de Menorca, d'acord amb el que estableixen l'article 11 i següents de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial (en endavant LOT);

Atès que en l'esmentada resolució del conseller executiu cap del Departament d'Ordenació del Territori i Ordenació Turística, d'acord amb el que estableix l'article 17 de la LOT, simultàniament, s'aprecia la necessitat d'elaborar una norma territorial cautelar (en endavant NTC) prèvia a la formulació del Pla Director Sectorial d'Equipaments Comercials de Menorca; per la qual cosa ordena la iniciació del procediment d'elaboració i aprovació d'aquesta, i també pren coneixement de la proposta d'NTC, que accepta i assumeix com a proposta definitiva;

Atès que l'article 23 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que tota persona té dret a gaudir d'una vida i un medi ambient sans i, en aquest sentit, determina que les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, han de protegir el medi ambient i impulsar un model de desenvolupament equitatiu, territorialment equilibrat i sostenible, i que els poders públics de la Comunitat Autònoma han de vetllar per la defensa i la protecció de la naturalesa, del territori, del medi ambient i del paisatge i han d'establir polítiques de gestió, ordenació i millora de la seva qualitat harmonitzables amb les transformacions que es produeixin per l'evolució social, econòmica i ambiental;

Atès que l'article 70.13 de l'esmentada llei orgànica atribueix als consells insulars, amb caràcter de pròpia, la competència en matèria d'ordenació del territori, incloent-hi el litoral, que fou atribuïda per la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'ordenació del territori, i que l'article 1.2 d esmenta expressament com a competències del Consell Insular les relatives a l'elaboració i l'aprovació del pla director sectorial d'equipaments comercials;

Atès que la legislació que regula el comerç a les Illes Balears ha estat objecte de diverses modificacions, determinades especialment per la transposició de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior, que ha resultat un procediment complex en l'ordenament jurídic intern i que ha culminat en l'àmbit balear en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears;

Atès que la disposició addicional primera de la Llei 11/2014 de comerç, recull, així mateix, la competència dels consells insulars per establir l'ordenació i les mesures de foment del sector comercial per aconseguir un desenvolupament harmoniós i coherent de l'ocupació i la utilització del sòl destinat a l'exercici d'activitats comercials, mitjançant les previsions adequades en el pla territorial insular o a través de l'elaboració i aprovació específica d'un pla director insular;

Atès que el procediment d'elaboració i aprovació del Pla Director Sectorial d'Equipaments Comercials de Menorca fou iniciat anteriorment pel Consell Insular, i que el Ple, en la sessió de caràcter extraordinari de 26 d'octubre de 2009, aprovà l'avanç d'aquest pla, que fou aprovat inicialment en la sessió de caràcter extraordinari del Ple de 30 de juliol de 2010, tot i que no fou aprovat amb caràcter definitiu donat que, en la sessió de caràcter ordinari de 19 de setembre de 2011, el Ple acordà el desistiment d'aquest procediment i la consegüent finalització i l'arxivament del procediment d'aprovació d'aquest instrument d'ordenació;

Atès que el Pla Director Sectorial d'Equipaments Comercials de Menorca, abans esmentat, fixava els objectius i els criteris principals per a la redacció d'aquest, que són plenament compartits i que es fixen com a prioritat de l'acció de govern;

Atès que els objectius principals són els següents:

- L'ordenació harmònica de les implantacions comercials per tal d'assumir un nivell adequat d'equipament i una correcta distribució territorial dels establiments, capaç d'afavorir les noves tendències de la demanda i els sistemes de venda i garantia d'equilibri entre els diversos drets que hi conflueixen;

- Afavorir l'equilibri territorial, minimitzant la necessitat de desplaçaments, en un ús contingut dels sòls, amb el màxim respecte pel paisatge urbà i territorial i d'acord amb la condició general de Menorca com a reserva de biosfera;

Atès que, per tal d'assumir aquests objectius, l'ordenació proposada es fonamenta en un conjunt de criteris, que són els següents:

- La insularitat com a fet diferencial condicionant de la manca de mercats alternatius;

- El model territorial de Menorca que fixa el PTI com a suport del model de les implantacions comercials;

- Els valors de proximitat i centralitat i la seva capacitat de servei;

- L'urbanisme comercial com a condicionant dels impactes negatius i les oportunitats del centre ciutat;

- La protecció del paisatge i la prevenció del malbaratament del territori;

Atès que, així mateix, es considera necessari formular una norma territorial cautelar vinculada al Pla director sectorial d'equipaments comercials de Menorca, amb efectes a tota l'illa, que determini el règim transitori dels grans equipaments comercials que defineix la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, i que suspengui la implantació d'aquests a tots els sòls urbanitzables i en sòl rústic, i també en sòl urbà, per tal d'analitzar els interessos mediambientals que la instal·lació o ampliació d'aquestes superfícies comercials poden posar en joc, als efectes d'assegurar l'eficàcia i la viabilitat del Pla director sectorial d'equipaments comercials de Menorca; en atenció a la insularitat, com a fet diferencial i condicionant, amb les especials característiques territorials, demogràfiques i ambientals; d'acord amb la condició de reserva de biosfera en el cas específic de Menorca, i d'acord amb el que estableix l'article 17 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial;

Vista la proposta definitiva de norma territorial prèvia a la formulació del Pla Director Sectorial d'Equipaments Comercials de Menorca i la documentació ambiental complementària, que s'adjunten com a annex a la proposta;

Vist l'informe tècnic que han emès les arquitectes del CIM dia 14 de gener de 2016, que consta en l'expedient;

Atès que l'article 17.2 a de la LOT, en relació amb l'article 11.2 de la LOT, atribueix al Ple del Consell Insular la potestat per aprovar les normes territorials cautelars;

Per tot açò, proposam al Ple del Consell Insular de Menorca que adopti el següent ACORD:

Primer. Aprovar inicialment, conformement amb el que estableix l'article 17 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, la Norma territorial cautelar prèvia a la formulació del Pla Director Sectorial d'Equipaments Comercials de Menorca, amb l'objecte i l'abast que defineix la documentació que s'adjunta i que forma part d'aquest acord, que s'integra per: [I] Memòria justificativa i [II] Normativa.

Segon. Disposar la tramitació d'aquesta Norma territorial cautelar seguint el procediment que estableix la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, i, en conseqüència, ordenar l'obertura d'un termini d'informació pública de l'expedient de vint dies, mitjançant la publicació d'anuncis en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en un dels diaris de major circulació de l'illa de Menorca i en la corresponent adreça web del Consell Insular de Menorca, per tal que qualsevol persona pugui formular les al·legacions que consideri pertinents.

Tercer. Sol·licitar els informes de l'expedient que preveu l'article 17.2 b de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d'ordenació territorial, en relació amb l'àmbit de les competències respectives, al Govern de les Illes Balears, a tots els ajuntaments de l'illa i a la Direcció Insular de l'Administració de l'Estat a Menorca, informes que s'han d'emetre dins el termini d'un mes.

Quart. Sotmetre l'expedient a dictamen de la Comissió Balear de Medi Ambient de les Illes Balears, un cop evacuats els tràmits d'informació pública i de consulta de les administracions públiques, d'acord amb el que estableix el punt primer de la disposició addicional setena de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i estratègiques a les Illes Balears, que haurà d'adoptar dins el termini d'un mes comptat des de la data d'entrada de la sol·licitud i de tota la documentació en el registre de l'òrgan ambiental.

Cinquè. Assenyalar que l'aprovació inicial de les determinacions territorials cautelars que s'addicionen produirà tots els efectes legals prevists des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i que suposarà la suspensió de l'atorgament de qualsevol llicència o autorització requerida per a totes aquelles actuacions que no s'ajustin a les seves determinacions.

Contra l'acord d'aprovació inicial de la Norma territorial cautelar no es pot interposar recurs atès que es tracta d'un acte administratiu de tràmit no qualificat.

Maó, 26 de gener de 2016

La secretària interina,

Rosa Salord Oleo


ANNEX

NORMA TERRITORIAL CAUTELAR PRÈVIA A LA FORMULACIÓ DEL PLA DIRECTOR SECTORIAL D’EQUIPAMENTS COMERCIALS

[I] Memòria justificativa

El sector del comerç té una rellevància econòmica notòria a les Illes Balears i, concretament, a l'illa de Menorca. L'activitat comercial és la branca del sector serveis que registra les transformacions més ràpides i intenses en els darrers anys. Va indissolublement unida a un model econòmic el principal motor del qual és la prestació de serveis vinculada en gran mesura al turisme. Aquest context fa imprescindible que s'hagi de potenciar i regular, en el marc de les especificitats insulars, l'activitat en qüestió.

El Consell Insular de Menorca té atribuïda, en virtut de l'article 1 de la Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències, la competència exclusiva en matèria d’ordenació territorial i urbanisme en l’àmbit de l’illa, que inclou l’ordenació sectorial dels equipaments comercials en el marc de la legislació específica sobre la matèria i amb els condicionants regulats en la normativa europea.

A banda, cal apuntar que l’actual marc regulador de l’activitat comercial és la Llei 11/2014, de 15 d’octubre, de comerç de les Illes Balears. Així mateix, és preceptiu tenir present que en relació amb la matèria, més enllà de l’esmentada llei autonòmica, comptam amb el marc que el legislador estatal ha anat elaborant per adaptar-se a les directives europees i que ha donat lloc a la reforma, mitjançant el Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de les lleis estatals 7/1996, de 15 de gener, d’ordenació del comerç al detall, i 1/2004, de 21 de desembre, d’horaris comercials, amb la finalitat essencial d’impulsar la dinamització de l’activitat comercial al detall i eliminar les càrregues i les restriccions administratives en l’exercici d’aquesta activitat.

No podem oblidar tampoc la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis del mercat interior, en ser aquesta un dels marcs informadors de l’ordenació territorial del sector comercial i, com a tal, normativa d'incidència directa en l'elaboració dels nostres instruments d'ordenació sectorial.

Partint del context normatiu relacionat, cal destacar que la insularitat, com a fet diferencial i condicionant, amb les especials característiques territorials, demogràfiques i ambientals, comporta un fenomen singular que no es pot obviar. La dimensió del principi original de desenvolupament sostenible és primordial per a un arxipèlag amb recursos i territori limitats. En el cas específic de Menorca, d’acord amb la seva condició general de reserva de biosfera, aquest té una importància especial, de manera que és necessària una ordenació de les implantacions comercials que tendeixi a afavorir l’equilibri territorial, minimitzant la necessitat de desplaçaments, en un ús contingut dels sòls amb el màxim respecte urbà i territorial.

En el nostre cas insular hem d'afegir que la Directiva de Serveis anteriorment assenyalada limita el règim d’autoritzacions esmentat sobre la base de raons d’interès general, sempre subjectes a criteris determinats, que han de ser: concrets, proporcionals i completament objectius i avaluables. Així doncs, des d’una perspectiva d’ordenació insular, l’ordenació sectorial dels equipaments comercials, ha de respondre a raons d’interès general, relacionades amb la distribució comercial en un àmbit territorial limitat, a motivacions de protecció ambiental i de l’entorn urbà, amb l’ordenació del territori, amb la preservació dels espais agrícoles, ramaders i forestals com reserves estratègiques del sòl rústic, amb la protecció del patrimoni històric, artístic i etnològic i amb les aptituds territorials sobre la base de les infraestructures existents i que són sostingudes amb els pressuposts públics i, per tant, per la ciutadania d’aquestes illes.

Per tot això, al més prest possible, cal elaborar i aprovar un pla director sectorial d’equipaments comercials que unifiqui els valors en joc: l’impuls de l’activitat econòmica amb la conservació dels valors territorials i ambientals i la preservació de determinades activitats tradicionals.

En aquest sentit, hem de recordar que el marc general de l’ordenació territorial en les Illes Balears ve determinat per la Llei 14/2000, de 21 de desembre (LOT), i que el règim pels plans directors sectorials, més concretament, es determina en els articles 11 a 13 de l'esmentada llei. Són aquests —entre ells el Pla Director Sectorial d'Equipaments Comercials (PDS)—, doncs, instruments d'ordenació territorial i com a tal, la seva elaboració i aprovació són, com ja hem apuntat anteriorment, competència pròpia del Consell Insular de Menorca.

Essent peremptòria, per tant, l’elaboració del corresponent pla director sectorial, han d'adoptar-se les mesures d’assegurament necessàries per garantir l’elaboració de l’assenyalat instrument d’ordenació territorial dels equipaments comercials en condicions estables del context jurídic i fàctic. I és que, d'acord amb el context definit i els principis enunciats, és important tenir en compte la incidència que les noves implantacions produiran sobre aspectes clau de les polítiques de sostenibilitat, com són la mobilitat urbana i l’eficiència energètica de les edificacions. A més, seguint les línies marcades pel PTI, ho és el foment del comerç de proximitat, amb una proposta genèrica de regulació estricta dels usos comercials als polígons industrials o de serveis, en previsió que les futures mesures que pugui determinar el Pla director no sorgeixin ja limitades quant a l’efectivitat, per la qual cosa es considera del tot necessari l’adopció de diverses mesures d’ordre cautelar.

L'article 17 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, faculta l’òrgan competent per dictar l’acte d’iniciació del procediment de formulació —revisió o modificació— d’un instrument d’ordenació territorial a elaborar una norma territorial cautelar i a definir-ne l’àmbit, la finalitat i el contingut bàsic. Disposa també aquest article que aquesta norma regirà fins que s'aprovi inicialment l’instrument d’ordenació corresponent, tot i que la seva vigència no pot superar, si es tracta d'una norma cautelar prèvia a un pla director sectorial, un període màxim de tres anys.

És per tot això que, en el marc de les competències d’ordenació territorial insulars, i iniciant-se, simultàniament a aquest acte, els tràmits per elaborar el Pla Director Sectorial d’Equipaments Comercials de Menorca, es pot redactar, alhora, la corresponent norma territorial cautelar amb la finalitat d’assegurar un marc adequat a l’ordenació territorial pretesa.

[II] Normativa

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. És objecte d’aquesta norma territorial cautelar la implantació del règim transitori que ha de regir per als grans establiments comercials fins a l’aprovació inicial del Pla Director Sectorial d’Equipaments Comercials de Menorca.

2. La present norma és aplicable:

a) En l'àmbit territorial de l'illa de Menorca: sòl urbà, urbanitzable i sòl rústic.

b) El seu àmbit material comprèn el règim d’implantació de grans d’equipaments comercials en aplicació del que estableixen la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, i la resta de normativa vigent en matèria de comerç que hi resulti aplicable.

3. Als efectes de les previsions d’ordenació territorial sectorial en matèria de comerç de què tracta aquesta norma, s’entén per gran establiment comercial:

a) Els establiments comercials a l’engròs o al detall, individuals o col·lectius, que tenguin una superfície útil per a l’exposició i la venda superior a 400 m2.

b) No obstant el que preveu l’apartat anterior, quan l’objecte de l’establiment sigui l’exposició i la venda de manera exclusiva d’automòbils i vehicles de motor, de maquinària, d’equipament industrial, d’embarcacions, d’aeronaus, de mobles de tot tipus, de material de construcció i d’elements propis de cuina i bany, tenen la consideració de gran establiment comercial els establiments a l’engròs o al detall que tenguin una superfície útil per a l’exposició i la venda superior a 1.500 m2.

c) Els mercats municipals i els mercats ambulants no tenen la consideració de gran establiment comercial, tot i que superin les superfícies comercials més amunt assenyalades. Tanmateix, tenen la consideració de gran establiment comercial els establiments individuals situats dins els mercats municipals si tenen una superfície útil per a l’exposició i la venda que superi els límits que fixa aquest article.

Article 2. Vigència

Aquesta norma territorial cautelar entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i regirà fins que s'aprovi inicialment el Pla Director Sectorial d’Equipaments Comercials de Menorca que s’està elaborant. No obstant, la seva vigència no podrà superar els tres anys comptats des del dia que comenci a vigir. Tot això d'acord amb el que disposa l’article 17.5 de la Llei 14/2000, de 21 de desembre, d’ordenació territorial.

Article 3. Règim transitori d'implantació dels grans equipaments comercials

1. Queda suspesa la implantació de grans establiments comercials a tots els sols urbanitzables i en sòl rústic. Igualment queda suspesa, en aquestes dues classes de sòl, l’ampliació dels existents en la data d’entrada en vigor d’aquesta norma territorial cautelar.

2. En sols urbans, la possible implantació de nous equipaments comercials o ampliació dels existents es limita a:

a) Els equipaments que abastin una superfície útil per a l’exposició i la venda igual o inferior a 400 m2.

b) Els establiments a l’engròs o el detall l’objecte dels quals sigui l’exposició i la venda de manera exclusiva d’automòbils i vehicles de motor, de maquinària, d’equipament industrial, d’embarcacions, d’aeronaus, de mobles de tot tipus, de material de construcció i d’elements propis de cuina i bany, i que abastin una superfície útil per a l’exposició i la venda igual o inferior a 1.500 m2.

En els casos prevists en aquest apartat 2, les ampliacions autoritzables no poden donar lloc a establiments de superfície per l’exposició i venda superiors a 400 m2 o 1.500 m2, segons el cas.

3. Són nuls de ple dret els títols habilitants municipals per a la nova ubicació o ampliació de les activitats destinades a establiments del tipus gran establiment comercial que s’hagin atorgat o s’atorguin sense l’autorització autonòmica per a la instal·lació prèvia o en contra de les seves determinants o de las determinacions d’aquesta norma territorial cautelar.

Article 4. Excepcions

El règim previst en aquesta disposició normativa no és d’aplicació als establiments comercials que hagin obtingut l’autorització autonòmica per a la instal·lació de gran establiment comercial abans del dia que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) l’anunci d’aprovació inicial d’aquesta norma territorial cautelar.