Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MAÓ
Núm. 522
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament del Consell Municipal del Port de Maó
Versió PDF
En data 24 de setembre de 2015, el Ple va aprovar inicialment la modificació del Reglament que el regula, expedient que va ser exposat al públic durant un termini de trenta dies a comptar des del dia següent a la publicació de l’anunci d’aprovació inicial en el BOIB numero 159 de data 31 d’octubre de 2015; atès que no s’han presentat al·legacions ni suggeriments a l’aprovació inicial de la creació del Consell i del reglament aprovat, s’entén definitivament aprovat l’acord fins aleshores provisional, restant el text del reglament com segueix:
REGLAMENT DEL CONSELL MUNICIPAL DEL PORT
Introducció
El port de Maó constitueix un entorn singular, definit per la història, la tradició i la seva determinant influència en l'evolució humana i econòmica de la ciutat i de l’illa.
Amb els recursos i la capacitat que li atorguen la consideració de motor econòmic de Maó, el port constitueix un espai on conviuen activitats de diversa naturalesa, idònies per al desenvolupament empresarial, compatibles amb el ventall de possibilitats que ofereix i que són una mostra dinàmica de la diversitat i oportunitats que desprèn.
El gruix de l'activitat a les aigües portuàries —que configura, també, el tipus d'empreses i activitats en ambdues riberes— està constituït pels següents elements: el transport i les comunicacions marítimes; el tràfic de mercaderies i de combustible; la indústria naval i energètica; la pesca, els cultius marins i activitat marisquera; la nàutica i els negocis auxiliars vinculats a aquesta; les barques turístiques i la nàutica recreativa.
Juntament amb aquests usos, d'àmplia tradició i plena vitalitat en els nostres dies, conviuen a terra aquells altres nascuts, fonamentalment, a l’abric del fenomen turístic: comerç, hostaleria, oci, bars i restauració. Tots representen un volum considerable d'activitat, negoci i ocupació.
La necessitat d'harmonitzar interessos tan diversos —que, en conjunt, contribueixen a potenciar aquest espai—, l'aparició de nous filons d'oportunitat per a activitat i desenvolupament, i la voluntat de l'Ajuntament de canalitzar aquests impulsos a través de la participació plural, amb el propòsit d'aconseguir eficàcia, determinen la proposta de crear un òrgan consultiu: el Consell Municipal del Port.
1. Definició
El Consell Municipal del Port és l'òrgan consultiu en aquelles matèries i assumptes relacionats amb el port, des de totes les diverses perspectives que es puguin considerar. Les propostes sorgides al seu si seran elevades als òrgans municipals de decisió i a la resta d’organismes amb competència sobre la gestió del port de Maó.
2. Funcions
Les funcions encomanades al Consell Municipal del Port es concreten en els següents punts:
3. Acords
Les propostes, informes i acords del Consell Municipal del Port no tindran, en cap cas, caràcter vinculant per a la corporació, tot i que la seva presa en consideració vindrà avalada per l'àmplia representativitat d'aquest òrgan.
4. Règim de sessions
El Consell Municipal del Port es reunirà amb periodicitat bimensual. Serà convocat amb caràcter extraordinari quan la Presidència ho determini o quan una quarta part dels seus membres ho sol·licitin.
5. Òrgans
Són òrgans del Consell Municipal del Port la Presidència, la Vicepresidència i l’Assemblea Plenària.
6. La Presidència
El Consell serà presidit per l’alcalde/alcaldessa de la corporació o regidor/a en qui delegui.
7. La Vicepresidència
La Vicepresidència correspondrà a una persona membre de la corporació i substituirà la Presidència en casos d’absència, vacant o malaltia.
8. L’Assemblea Plenària
L’Assemblea Plenària és l’òrgan de màxima representació del Consell Municipal del Port. Integren l’Assemblea Plenària la Presidència, la Vicepresidència i els vocals següents:
- t. d’Alcaldia de Promoció Econòmica
- t. d’Alcaldia d’Hisenda, Noves Tecnologies, Transparència i Participació
- regidor/a
- regidor/a de Comerç i Turisme
- regidor/a del Port, si n’hi hagués
- regidor/a de Medi Ambient
- regidor/a d’Urbanisme
- representants dels grups municipals, en la mateixa proporció de les comissions informatives
Institucions i ciutadania:
- representant d'Autoritat Portuària de Balears
- representant del Consell Insular de Menorca
- representant de l'Estació Naval de Maó
- representant d’APEAM
- representant d’ASMEN (PIME)
- representant d’ASCOME
- representant de CAEB
- representants de cada una de les associacions empresarials amb seu al port o als nuclis de la ribera portuària
- representants de les associacions de bars i restaurants reconegudes
- representant d'ENDESA-central de producció elèctrica
- consignataris de bucs radicats al port
- concessionaris d'espais nàutics-Club Marítimo de Mahón
- representants d’AAVV del port o relacionades amb aquest
- dos empresaris de lliure designació, triats per la Presidència
- dos professionals tècnics urbanistes de reconegut prestigi, nomenats per la Presidència.
9. Convidats
- alcalde/essa o representació municipal de l’Ajuntament des Castell
- puntualment, en funció dels punts a tractar, podran ser convidada una representació d'altres institucions o col·lectius relacionats amb aquests temes.
10. Comissions
Per acord del mateix Consell Municipal, es podran crear les comissions d'estudi que es considerin necessàries per desenvolupar la seva finalitat.
11. Secretaria
La Secretaria del Consell Municipal del Port serà assumida pel secretari o secretària de l’Ajuntament o persona en qui delegui.
12. Règim de votacions
L'emissió d'informes i propostes es determinarà per majoria simple. Cada persona física tindrà un vot; els empats es resoldran amb el vot de qualitat de la Presidència.
13. Funcions de la Presidència
a) convocar, presidir i aixecar les sessions, així com dirigir els debats
b) servir d'enllaç entre el Consell Municipal i la Corporació
c) elaborar l'ordre del dia
En cas d’absència de la persona que ocupi la Presidència, serà substituïda per qui ocupi la Vicepresidència, que haurà estat nomenada prèviament entre els membres del Consell que pertanyin a la corporació.
14. Convocatòries
La Presidència efectuarà les convocatòries amb dos dies d'antelació en el cas de les reunions ordinàries i extraordinàries i amb un dia en el cas de les que tenguin caràcter urgent.
15. Representació
Els membres proposats pels diferents col·lectius, entitats o associacions podran ser substituïts, sempre que aquestes ho considerin oportú i així ho facin constar per escrit.
16. Actes
S'elaborarà una acta per cada sessió, en la qual constarà la relació de persones assistents, l'hora i el lloc, els punts debatuts i els informes i propostes determinats. Una vegada redactada l'acta, se’n lliurarà còpia a cada membre, perquè pugui ser llegida i aprovada, si escau, en la següent reunió que es convoqui. Quan sigui aprovada, la signaran el president/a i el secretari/ària.
17. Personal expert
La Presidència podrà sol·licitar, quan ho consideri convenient, l'assessorament de professionals experts sobre algun dels assumptes que s’hagin de tractar a l'ordre del dia.
18. Règim jurídic
Tot allò que preveu aquest reglament s'ajustarà al que disposa el Reglament d'organització, funcionament i règim jurídic de les corporacions locals.
En cas de buit legal, també serà d’aplicació el que preveuen la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el Reglament orgànic municipal i el Reglament municipal de participació ciutadana, aprovat pel Ple municipal el 26 de març de 2009.
19. Dissolució
La modificació total o parcial d'aquest reglament, així com la dissolució del Consell Municipal del Port, correspon exclusivament al Ple de l'Ajuntament de Maó, després de ser escoltat el mateix Consell.
Maó, 15 de desembre de 2015
L’alcaldessa
Conxa Juanola Pons