Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SÓLLER
Núm. 314
Expedient 116/15. Aprovació definitiva de la modificació del Reglament del Mercat Municipal
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament, a la sessió ordinària celebrada el dia 12 de gener de 2016, va aprovar definitivament la modificació del Reglament del Mercat Municipal, una vegada resoltes les reclamacions presentades.
A continuació es publica el text íntegre als efectes de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i 103 de la Llei 20/2006, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
PREÀMBUL
Els mercats municipals són un element determinant en el comerç de proximitat , en el procés d'elaboració de la cadena de preus i gràcies a la seva centralitat, és dinamitzador de sinergies amb altres formats comercials i de serveis instal·lats al seu voltant.
Tot i la seva importància econòmica, els mercats també són un instrument de socialització de primer ordre, contribuint a difondre entre la ciutadania determinats valors socials com els de la responsabilitat, la integració, la sostenibilitat i l'alimentació saludable.
Les noves tendències sorgides a rel del ràpid desenvolupament que està experimentant el sector comercial, degut als canvis legislatius produïts i a les noves tendències del consum, es tradueix en noves fórmules comercials i determinen la seva adaptació a les necessitats del sector, recollint les modificacions legals produïdes.
Entre els objectius d'aquest reglament està el d'establir un nou marc de relacions entre ajuntament i operadors del mercat que facilitin la gestió d'aquest servei públic en benefici de la població consumidora i de la societat en general.
TÍTOL I
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1.
El present Reglament té per objecte la regulació del funcionament del mercat municipal de proveïments de Sóller, servei públic municipal, així com l'establiment del seu règim administratiu, de conformitat amb el que disposa l'article 25.2 g) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de la Bases del règim local i al desenvolupament legislatiu per a la transposició al nostre ordenament
jurídic de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de desembre de 2006, del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior (Llei 17/2009 de 23 de novembre sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici), si bé per tractar-se de l'ús privatiu d'un bé de domini públic subjecte a la legislació sobre béns de les entitats locals s'ha de mantenir el règim d'autorització prèvia (concessió demanial).
Article 2.
El mercat de proveïments és un centre d'abastament establert per l'Ajuntament en exercici de les competències normativament atribuïdes, fonamental però no exclusivament, per a la venda al detall d'articles alimentaris en règim de lliure competència, mitjançant la concurrència i multiplicitat de llocs de venda, amb la finalitat de cobrir les necessitats de la població, i sense perjudici de que s'hi puguin desenvolupar altres activitats que aportin una varietat comercial adaptada en tot moment a les necessitats de compra.
També podrà formar part d'aquest servei la venda dels mateixos productes sota qualsevol tipus de transformació o manipulació, autoritzada, acomplint totes les normatives afectes i especialment la normativa de seguretat alimentària, realitzada a les mateixes instal·lacions del mercat (congelats, secs i envasats, preparats i/o cuinats, ...).
L'Ajuntament té la facultat de definir el mix comercial més adient per al mercat, prèvia consulta a l'Agrupació de Comerciants, establint el nombre de parades dedicades a cada denominació, sobre les bases d'un adequat equilibri de la demanda dels consumidors i usuaris i els hàbits de consum existents.
Queden exclosos d'aquest Reglament, els mercats o mercats de l'anomenada venda ambulant, en qualsevol de seves modalitats, que es regiran per la seva normativa pròpia.
Article 3.
El mercat municipal haurà de garantir la qualitat i seguretat dels productes posats a la venda, la fidelitat en el despatx dels que s'expedeixin a pes i mida, la publicitat i la lliure competència.
Article 4.
L'Ajuntament exercirà la necessària intervenció administrativa, la vigilància de la seguretat ciutadana i totes les funcions que impliquin l'exercici d'autoritat i que constitueixin una competència irrenunciable, sense perjudici de les diferents competències que tinguin altres administracions públiques en aquesta matèria.
Article 5.
L'immoble on s'ubica el mercat municipal, situat a la Plaça d'es Mercat, és propietat de l'Ajuntament i per la seva condició de bé de domini públic és inalienable, inembargable i imprescriptible.
Article 6.
El nombre, ubicació i dimensió dels llocs de venda i altres serveis del mercat seran de conformitat amb les característiques reflectides en el plànol que consta a l'expedient i que són les següents:
Article 7. Subjectes.
Només podran ser titulars de parades les persones naturals o jurídiques, espanyoles o estrangeres, que tinguin plena capacitat d'obrar i no estiguin incurses en alguna de les prohibicions de contractar que assenyala l'article 60 del Text Refós de la Llei de contractes del Sector públic.
Les persones jurídiques només podran ser adjudicatàries de llocs de venda si el comerç o l'activitat de serveis està compresa dins les finalitats, objecte o àmbit d'activitat que, d'acord amb els seus propis estatuts o regles fundacionals, els siguin propis. A tal efecte s'assimilen a les persones jurídiques les comunitats de béns o societats civils. Els titulars, a més, hauran de reunir els requisits exigits en la present ordenança i altres que, segons la normativa de l'activitat comercial o de serveis, els sigui d'aplicació.
En tot cas l'Ajuntament es reservarà un trast per a circumstàncies temporals i/o esporàdiques, per a ús propi o cessió temporal, gratuïta o en règim de lloguer.
TÍTOL II
DE L'ADMINISTRACIÓ DEL MERCAT
Article 8. Competències.
L'Ajuntament és propietari de l'edifici i de les instal·lacions comunes del mercat municipal i, per tant, és sempre el responsable últim de la seva seguretat i vigilància, de l'administració, de la conservació, del manteniment i de qualsevol altre aspecte o servei propi del funcionament del mercat. En tot cas, l'autoritat municipal al mercat està representada per l'alcalde de la corporació municipal i en cas de delegació, pel regidor o regidora responsable en cada moment de les qüestions relatives al mercat, així com pel personal adscrit a aquest servei.
El servei del mercat municipal es desenvoluparà sota el marc de les competències següents:
8.1 Serà competència del Ple municipal:
8.2 Seran competències de la Batlia, les quals tendran caràcter delegable:
Article 9. De l'Associació de Comerciants.
Per al bon funcionament de l'organització del mercat, els titulars dels drets de llocs de venda, podran constituir-se legalment en una Associació amb la finalitat de regular-ne el funcionament. Han d'elaborar els seus propis estatuts, que mai poden anar en contradicció amb aquest reglament. Les seves competències, sense perjudici d'altres que pugui atorgar un possible conveni amb l'ajuntament són:
Article 10.
El Batle, o Regidor Delegat, podrà instar la constitució d'una Comissió Mixta amb una composició paritària formada pel Regidor Delegat, qui presidirà la Comissió, dos representants de l'Ajuntament designats pel Regidor, un representant de l'oposició i quatre representants de l'Agrupació de Comerciants. Aquesta Comissió tendrà caràcter consultiu i no vinculant i les seves funcions seran:
La Comissió convocarà les seves sessions a iniciativa del president o a petició de la majoria dels components de l'Agrupació de Comerciants.
TÍTOL III
DEL RÈGIM DE CONCESSIÓ DELS LLOCS DE VENDA
Article 11. Concessió Municipal.
Article 12.
El comerç en els mercats s'exercirà pels titulars dels llocs, i podran també exercir l'activitat, en nom del titular, el seu cònjuge o persona unida a aquest en una relació d'afectivitat i fills, així com els seus treballadors, sempre que estiguin donats d'alta a la Seguretat Social, romanent invariables durant el seu període de durada mentre no s'efectuï d'ofici un canvi en les condicions objectives de concessió. En aquest cas l'Ajuntament podrà expedir una nova autorització pel temps de vigència que resti de l'anterior. L'autorització serà transmissible, prèvia autorització de l'Ajuntament, sense que aquesta transmissió afecti al seu període de vigència, i sense perjudici de la necessitat de compliment dels requisits per al seu exercici i altres obligacions que en pot comportar.
En cas de jubilació o mort de la persona física o extinció de la persona jurídica la sol·licitud a l'Ajuntament hauran de fer les persones interessades en el termini de tres mesos, a comptar des del dia de la defunció del titular, jubilació o extinció. En cas contrari, es declararà sense efecte la concessió, i extingit qualsevol dret sobre la titularitat del lloc declarant el mateix vacant.
Article 13.
L'Ajuntament podrà traslladar de lloc a qualsevol concessionari sempre que aquesta decisió es justifiqui en la necessitat de realitzar obres de conservació o millora del mercat, de efectuar una redistribució d'espais orientada a incrementar el rendiment comercial o qualsevol altra circumstància anàloga que redundi en benefici de la generalitat dels usuaris.
Aquest trasllat s'ha de fer a un lloc de característiques equivalents al lloc objecte de la concessió, i durarà el temps imprescindible que exigeixin les circumstàncies expressades en el paràgraf anterior.
Article 14.
L'Ajuntament podrà efectuar les reformes que resultin necessàries al mercat municipal. Els concessionaris no poden exigir cap indemnització per la reducció de vendes motivades per aquestes reformes. Transcorreguts tres mesos des de l'inici de les obres, l'Ajuntament haurà de facilitar els mitjans necessaris per tal de que els comerciants puguin continuar desenvolupant la seva activitat.
En el cas que la reforma impliqui el tancament del mercat, els concessionaris quedaran alliberats d'abonar el canon dels trasts i les contribucions periòdiques a les despeses de neteja, manteniment, etc, mentre durin les obres i obtendran dret a una pròrroga de la seva concessió equivalent al temps durant el qual no hagin pogut desenvolupar la seva activitat.
Article 15.
Es podran realitzar permutes de llocs o d'activitat, quan ambdós titulars estiguin d'acord i siguin autoritzats per l'Ajuntament.
Article 16.
Es podrà sol·licitar i autoritzar el canvi d'activitat sempre que es doni alguna de les següents circumstàncies:
Per poder atendre una sol·licitud de canvi d'activitat caldrà estar al corrent de pagament amb l'Ajuntament i amb l'Agrupació de Comerciants. Aquesta sol·licitud se sotmetrà a informació pública per un termini no inferior a quinze dies hàbils en el tauler d'anuncis del mercat, període durant el qual es podran formular quantes al·legacions s'estimin oportunes per que es consideri afectat pel canvi d'activitat.
Article 17.
Al recinte hi haurà un Tauler Oficial d'Anuncis, que s'ubicarà en un lloc visible, en el qual es fixaran totes les disposicions de règim interior o de caràcter general que afectin tant a els titulars de llocs de venda, com al públic en general, que s'entendrà legalment notificat de tals disposicions, sense altre requisit que la seva publicació en la forma descrita.
Article 18.
Sense perjudici del que disposen altres preceptes d'aquesta Ordenança, els drets de concessió de les parades s'extingeixen per:
Article 19.
A l'extinció dels drets d'ocupació, sigui quina sigui la causa, els titulars hauran d'abandonar i deixar llestos i
buits, a disposició de l'Ajuntament, els espais objecte de concessió. En cas contrari, l'Ajuntament podrà acordar i executar, per ell mateix, el desnonament en via administrativa, sent de compte de els titulars les despeses que això ocasioni a l'Administració.
TÍTOL IV
DEL PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ
Article 20. Criteris per a la concessió de les parades.
Dins del dret de lliure establiment i de lliure prestació de serveis, la corporació municipal, per tal d'aconseguir una major pluralitat dels articles de venda del mercat de proveïments, qualitat de l'activitat comercial i el servei prestat, així com la millor planificació sectorial, podrà tenir en compte els següents criteris i procediments per a l'adjudicació de la concessió dels llocs:
20.1 Concurrència competitiva.
Es poden establir, entre d'altres, els següents criteris objectius:
- Les dificultats per l'accés al mercat laboral dels sol·licitants.
- Nombre de persones dependents econòmicament dels sol·licitants.
- Renda anual: Ingressos totals de la unitat familiar, dividits pel nombre de membres.
20.2 Sorteig
Quan s'hagi de resoldre un empat en els procediments i formes d'adjudicació previstos en el règim de concurrència competitiva es resoldrà per sorteig
Serà causa de desempat una discapacitat acreditada i significativa de l'aspirant a titular del trast o el seu compromís de contractar personal que compleixi dit requisit.
20.3 Adjudicació directa.
TÍTOL V
DE L'EXERCICI DE L'ACTIVITAT
Article 21.
La concessió per a l'ocupació dels llocs del mercat d'abastaments no implica autorització per a l'exercici de l'activitat comercial o de serveis. Aquest dret haurà d'adquirir-se pels concessionaris mitjançant el compliment dels requisits prevists en la normativa en vigor en cada moment, i específicament les ressenyades en aquest Reglament.
Les activitats que es desenvolupin en els llocs del mercat d'abastament hauran de complir els requisits legals exigits per el seu exercici en funció de l'activitat que en aquests es desenvolupi, previst en la Llei 16/2006, de llicències integrades d'activitat de les Illes Balears.
Seran responsables del seu compliment els titulars de la concessió.
Article 22.
Els titulars dels trasts, per a l'exercici de la seva activitat comercial o de serveis, hauran de complir els següents requisits:
A. Respectar les condicions exigides en la normativa reguladora dels productes objecte de comerç, en especial d'aquells destinats a l'alimentació humana.
B. Tenir exposat al públic, en lloc visible, el títol administratiu identificatiu de la concessió i els preus de venda de les mercaderies, que seran finals i complets, imposts inclosos.
C. Tenir a disposició de l'autoritat competent les factures i comprovants de compra dels productes objecte de comerç.
D. Tenir a disposició de les persones consumidores i usuàries les fulles de queixes i reclamacions, d'acord amb el model reglamentàriament establert.
E. Mantenir vigent una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil, que cobreixi els danys que puguin ocasionar-se en el propi lloc de venda, en els altres llocs o en qualsevol dels elements comuns del mercat, per accions u omissions del propi concessionari o de les persones que treballin pel seu compte.
F. Estar donat d'alta a l'epígraf corresponent, i al corrent en el pagament de l'impost d'activitats econòmiques o, en cas d'estar exempts, estar donat d'alta en el cens d'obligats tributaris.
G. Estar donat d'alta en el règim de la Seguretat Social que correspongui, i al corrent en el pagament de les cotitzacions de la mateixa.
H. Els prestadors procedents de tercers països hauran d'acreditar el compliment de les obligacions establertes en la legislació vigent en matèria d'autoritzacions o permís de residència i treball per compta pròpia segons la normativa vigent, en cas de no gaudir de la nacionalitat espanyola.
I. Autorització sanitària quan fos necessari.
J. No tenir deutes pendents amb l'Ajuntament.
K. Mantenir en bon estat la porció de domini públic utilitzat i, en el seu cas, les obres que construeixin.
L. Exercí la seva activitat durant les hores i dies assenyalats.
M. Desenvolupar dita activitat directament, sense perjudici de la col·laboració directa del cònjuge, ascendents, descendents i empleats. En qualsevol cas, el titular està obligat a comunicar per escrit a l'Ajuntament les altes i baixes de les persones que treballen el el trasts, en el termini de quinze dies des de que es produeixi la variació i a mostrar els documents acreditatius de la relació laboral, quan sigui requerit.
N. Tenir cura de que els seus respectius llocs i espais fronterers es trobin en tot moment en bon esta, nets i lliures d'obstacles i residus.
O. Realitzar el dipòsit de residus separadament en els contenidors de recollida selectiva. Traslladant-los de forma que s'impedeixi perdre o vessar el seu contingut, el qual baix cap concepte podrà ser llançat als passadissos o altres llocs comuns.
P. Facilitar les dades i comprovacions que els siguin sol·licitats per l'Administració o Serveis Sanitaris.
Q. Disposar dels instruments de pesar i mesurar necessaris, que hauran d'ajustar-se als models homologats oficialment, procurant l'ús de balances automàtiques, que es col·locaran de forma que el pes pugui ser vist i comprovat pels compradors. Igualment hauran de tenir a la vista dels consumidors el certificat d'haver regulat les bàscules amb la periodicitat establerta en la normativa aplicable al cas.
R. Transportar els productes fins al mercat i dins d'aquest en les mesures higièniques adients, utilitzant per això els vehicles i mitjans de transport adequats.
Article 23.
Amb caràcter general s'estableixen les següents prohibicions:
A. Expendre les mercaderies fora dels trasts o en llocs distints dels que els corresponguin.
B. Netejar despulles en el Mercat durant l'horari assenyalat per a la venda al públic.
C. Netejar en els llocs el peix destinat a la venda llevat que sigui a sol·licitud del comprador per a la seva preparació per el consum.
D. Disposar de recipients o altres utensilis que facilitin manipulacions nocives o emmagatzemar qualsevol classe de productes insalubres.
E. Utilitzar recipients o mitjans de transport que puguin ocasionar deteriorament del paviment del recinte.
F. Llançar escombraries i residus fora dels recipients privatius de cada lloc o generals.
G. Exposar els productes que precisen reglamentàriament conservació per fred fora dels mobles frigorífics adequats en cada cas.
H. Recongelar els aliments.
I. Vendre a granel o fraccionadament quan estigui prohibida dita forma de venda en las Reglamentacions Tècnic-Sanitàries o Normes específiques corresponents.
J. Utilitzar papers periòdics, impresos, etc, per embolicar els productes. No tendran la consideració de paper imprès el nou que dugui consignats el nom, direcció del venedor o altres indicacions sobre la cara que no estigui en contacte amb l'aliment.
K. Vendre com a frescs productes congelats.
L. Estendre les mercaderies fora del perímetre o demarcació de cada trast, o interceptar amb elles el pas pels carrers, les quals hauran de trobar-se sempre expedites entre els mostradors.
TÍTOL VI
OBRES I INSTAL·LACIONS
Article 24.
Els concessionaris dels trasts procediran a efectuar al seu càrrec les obres de conservació o reparacions menors o de manteniment que fossin necessàries en el recinte dels llocs de la seva titularitat, previ informe favorable dels serveis tècnics municipals i llicència corresponent.
Igualment seran a compte dels titulars les obres de condicionament que siguin necessàries per a la posada en funcionament de l'activitat objecte d'adjudicació de la concessió.
L'Ajuntament podrà imposar la realització de dites obres o executar-les per si, sense prejudici, en aquest cas, de reclamar l'import al titular corresponent.
També seran a compte dels concessionaris les obres que siguin necessàries pe repara els danys o desperfectes que es causin per culpa o negligència seva, tant en el recinte dels llocs concedits, com a la resta dels elements del mercat. Els titulars dels llocs demoliran al seu càrrec les obres no autoritzades, esdevenint obligats a reparar i indemnitzar els danys ocasionats a persones o coses.
Article 25.
Quantes obres i instal·lacions es realitzin en els llocs i quedin unides de manera permanent al pis, parets i demés elements integrants de l'immoble del mercat quedaran de propietat municipal, sense dret a indemnització alguna els titulars a la finalització del termini de l'adjudicació.
S'entendrà que dites obres estan unides de manera permanent quan no es puguin separar del pis, parets o elements sense deteriorament d'aquests.
Article 26.
Els concessionaris seran corresponsables de totes les despeses per obres de manteniment, millora o reforma de les parts comunes del mercat.
En el cas de que d'aquestes obres es poguessin derivar aportacions econòmiques serà necessària l'acceptació expressa per part dels concessionaris.
TÍTOL VII
QUOTES I REPERCUSSIÓ DE LES DESPESES
Article 27.
Les quotes a satisfer per part dels titulars dels llocs de venda del mercat seran:
TÍTOL VIII
CALENDARI I HORARIS
Article 28.
Com a norma general, el mercat no obrirà al públic abans de les 07:30h del matí ni podrà tancar després de les 21:30h, i en cap cas, l'horari comercial establert pot incomplir la normativa vigent afecta.
L'horari d'activitat màxim serà l'acordat per l'Ajuntament, prèvia consulta a l'Agrupació de Comerciants. L'Ajuntament considerarà les diferents necessitats comercials que es donen al mercat (operadors i clients).
L'edifici del mercat romandrà tancat fora de l'horari d'activitat màxim establert, a més de tots els diumenges i festius, respecte dels quals no s'hagi aprovat prèviament la seva obertura.
Totes les activitats pròpies del mercat, des de la càrrega i descàrrega interior fins al condicionament de les parades i establiments dels diferents operadors del mercat, passant per la pròpia venda, hauran de realitzar-se dins l'horari d'activitat màxim fixat i les obres de millora, manteniment o reforma es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l'horari comercial, a excepció de les reparacions d'emergència.
És obligatori donar publicitat de l'horari comercial adoptat amb informació ben visible per al públic, fins i tot amb l'establiment tancat.
L'Òrgan responsable de la gestió, a sol·licitud de l'Agrupació de Comerciants, podrà modificar l'horari de venda al públic establert en aquest article, per a tot el mercat o per a algunes activitats determinades i ho farà d'ofici quan un canvi de la normativa general d'horaris comercials així ho justifiqui. En qualsevol cas, s'assegurarà que es dóna prou publicitat dels horaris autoritzats a tots els interessats i que en cap cas l'horari comercial incompleix la normativa vigent afecta.
TÍTOL IX
NORMES RELATIVES A LA NETEJA I LA GESTIÓ DE LES DEIXALLES
Article 29.
La neteja diària dels espais comuns serà realitzada per personal municipal o bé per l'empresa contractada a tal efecte per l'Ajuntament o per la pròpia Agrupació de Comerciants, tots els dies en què el mercat estigui obert al públic. Excepte en els casos en què es requereixi una neteja d'urgència causada per circumstàncies excepcionals, la neteja es realitzarà fora de l'horari comercial per no destorbar el normal funcionament de l'activitat comercial del mercat municipal i dels seus operadors.
Article 30.
Els titulars dels llocs de venda hauran de tenir perfectament nets, tant el recinte de la parada com la part de passadís frontal de la mateixa. S'haurà de tenir especial atenció en la neteja de reixes i desguassos per tal d'assegurar el compliment de les seves funcions i evitar pudors.
Cada lloc de venda haurà de disposar de recipients adequats per seleccionar i dipositar separadament els residus generats per l'activitat. Els recipients hauran de buidar-se, a l'espai habilitat al mercat per a deixalles i escombraries, les vegades que sigui necessari. Als llocs de venda destinats a peix, marisc, despulles, carnisseries, polleries, fruites, verdures i productes frescos en general (o cuinats) els recipients hauran d'estar tapats per evitar pudors. Cada recipient haurà de dur marcat el número o nom del lloc de venda a l'objecte d'evitar pèrdues i confusions i serà d'una color que permeti conèixer el tipus de contingut seleccionat sense necessita d'obrir-lo.
L'Òrgan responsable de la gestió decidirà les polítiques en matèria de prevenció i gestió de residus mitjançant la implantació d'un pla de residus del mercat. L'Assumpció d'aquest pla, serà d'obligat compliment per a tots els titulars dels llocs de venda.
TÍTOL X
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 31. Potestat d'inspecció i sancionadora.
31.1 Els serveis municipals que en cada cas siguin competents exerciran la inspecció i vigilaran l'exercici de les activitats regulades en aquest Reglament, tenint cura que les mateixes s'ajustin als seus preceptes, sense perjudici d'altres atribucions competencials que estableix la legislació vigent.
31.2 Quan es detectin infraccions per a la sanció de les quals sigui competent aquest Ajuntament i aquestes siguin considerades greus o molt greus, es procedirà a la instrucció del corresponent expedient previ a la subsegüent imposició de la sanció que correspongui si això és procedent.
31.3 Si es detectessin infraccions per a la sanció de les quals no fos competent l'Ajuntament, es donarà compte immediat de les mateixes a l'autoritat que correspongui, en especial, en l'aspecte sanitari i en l'àmbit laboral.
Article 32. Mesures cautelars.
32.1 Amb la finalitat d'assegurar l'eficàcia de la resolució que es pugui dictar, així com la protecció provisional dels interessos implicats, en el cas d'infraccions greus o molt greus, es podran adoptar motivadament com a mesures provisionals la confiscació dels productes objecte de comerç no autoritzats, i la de les instal·lacions o de qualsevol mitjà utilitzat per l'exercici de l'activitat.
32.2 Les mesures provisionals es poden adoptar una vegada iniciat el procediment, o bé, per raons d'urgència, abans de la iniciació per l'òrgan competent per efectuar les funcions d'inspecció. En aquest cas, les mesures s'han de confirmar, modificades o aixecades en l'acord d'iniciació del procediment, que s'ha d'efectuar dins dels quinze dies següents a la seva adopció, el qual podrà ser objecte del recurs que procedeixi. Aquestes mesures s'extingiran amb l'eficàcia de la resolució administratiu que posi fi al procediment corresponent.
Article 33. Responsables.
Els titulars dels llocs seran responsables per si mateixos i pels seus col·laboradors o assalariats de les faltes que comentin contra el present Reglament i altres normatives en vigor que afecti el comerç o prestació de serveis en els llocs de venda.
Article 34. Infraccions.
Les infraccions es classificaran en molt greus, greus i lleus.
Seran molt greus les infraccions que suposin:
Les demés infraccions es classificaran en greus i lleus, d'acord amb els següents criteris:
Article 35.
Els terminis que s'estableixen respecte a les infraccions pel tancament dels llocs no s'interrompran per l'obertura del lloc durant un o diversos dies a fi de simular aparença de venda. A aquests efectes s'entén que hi ha simulació quan la quantitat d'articles posats a la venda no correspon a la que pot considerar activitat normal del mateix lloc i quan l'horari d'obertura és inferior a l'establert.
Article 36. Sancions.
La imposició de sancions per la comissió de faltes lleus no requerirà la instrucció d'expedient, però serà preceptiva l'audiència prèvia a l'interessat. En els casos de falta greu o molt greu, serà necessària la instrucció d'expedient sancionador, conforme al que preveuen les Lleis.
36.1 Les infraccions podran ser sancionades de la manera següent:
- Multa de 1.501,00€ fins a 3.000,00€.
- Suspensió temporal de l'activitat per un termini d'entre un a sis mesos.
- Caducitat de la concessió, d'acord amb la normativa vigent, o revocació o e4xtinció immediata de la llicència sense dret d'indemnització.
36.2 per a la graduació o qualificació de les sancions es tindran en compte els criteris següents:
36.3 A més de les sancions previstes en l'apartat primer, en el cas d'infraccions greus o molt greus es pot acordar amb caràcter accessori la reducció del període de concessió de l'autorització municipal, així com el decomís de la mercaderia si és necessari.
Article 37. Prescripció.
37.1 La prescripció de les infraccions recollides en aquesta Ordenança es produiran de la següent manera:
37.2 el termini de prescripció començarà a computar des del dia que s'hagi comès la infracció o, si s'escau, des d'aquell en que s'hagués pogut incoar el procediment, i de conformitat amb el que preveu la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i en el Reglament de procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA.
L'Ajuntament de Sóller es compromet a respectar tots els compromisos adquirits al conveni de dia 15 d'abril de 2011 formalitzat entre l'Ajuntament i els membres de l'Agrupació de Comerciants que a l'esmentada data varen ratificar amb la seva signatura el seu acord amb tot el que es reflectia a l'esmentat document, amb excepció de l'establert en el pacte 7 del Conveni, que queda derogat i substituït per la subjecció a l'article 27 del present Reglament, relatiu a les quotes i repartiment de despeses.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA.
A partir de l'aprovació definitiva del present Reglament, queden derogades totes les disposicions municipals que s'hi oposin.
DISPOSICIÓ FINAL.
Aquest Reglament entrarà en vigor, una vegada aprovat definitivament, l'endemà de la seva completa
publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra el present s'ha d'interposar recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació d'aquest anunci.
Sóller, 15 de gener de 2016
El Batle President
Signat: Jaume Servera Servera