Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SINEU

Núm. 304
Aprovació definitiva modificació ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 28 de novembre de 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 175, l’Acord d’aprovació inicial de la modificació de l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids, a efectes d’informació pública. Atès que durant el termini concedit a l’efecte no s’han presentat al·legacions, objeccions o observacions, s’entén definitivament aprovada, de conformitat amb el que estableixen l’article 49 de la Llei 7/1985 de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, l’article 102 de la Llei 20/2006, municipal i de règim local de les Illes Balears i l’article 17.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, mitjançant el qual s’aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals. Per la qual cosa es transcriu el text íntegre de l’Ordenança:

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LA RECOLLIDA DE RESIDUS SÒLIDS

ARTICLE 1. Fonament i naturalesa

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i conforme amb el dispost als articles 15 a 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s’aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament estableix la Taxa per a Recollida de Residus Sòlids Urbans, que es regeix per la present Ordenança Fiscal, les normes de la qual atenen el previst a l’article 57 de l’ esmentat RDL 2/2004

ARTICLE 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recollida i transport de residus urbans o municipals de vivendes, allotjaments, locals i/o establiments on es realitzin activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i/o de serveis.

Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida de fems i residus sòlids urbans d’habitatges, allotjaments i locals o establiments on s’exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístics i de servei. Així com el seu transport i eliminació.

2. A aquest efecte, es consideren fems i residus sòlids urbans les restes i deixalles d’alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges, així com la retirada de runes, objectes inútils i altres anàlegs que, procedents d’habitatges i locals comercials o industrials apareixen abocats als depòsits col·locats per l’esmentat servei i, s’exclouen de dit concepte, els residus de tipus industrial, runes d’obra, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius i perillosos, la recollida o abocament dels quals exigeix l’adopció de mesures especials, higièniques profilàctiques o de seguretat.

3. No estan subjectes a la taxa els immobles, inclosos dins la zona de prestació del servei, declarats en ruïna.

4. Estaran subjectes al pagament de la taxa:

a) Els propietaris de tot immoble sigui quin sigui el seu destí o aprofitament, situat en sol urbà.

b) Els propietaris de tot immoble, situats en sol rústic, sigui quin sigui el seu destí o aprofitament, exceptuant els casos que es detallen a continuació.

 5. No estan subjectes al pagament de la taxa ,en sòl rústic:

a) Immobles destinats exclusivament a ús agrícola o ramader. S’ haurà de demostrar que aquell immoble està inscrit al registre general d’ explotacions agràries de les illes Balears.

Si a la mateixa finca on hi ha un immoble destinat a ús agrícola o ramader també hi hagués un altre immoble, o part del mateix immoble, que pugui tenir un altre ús ( p.e.: vivenda), s’ haurà de pagar la taxa per aquell ús.

b) Immobles que no tenguin unes condicions mínimes per habitar i que no tenguin un ús de caire comercial ( magatzem d’ un negoci, ...). Es considera que un immoble no té aquestes condicions si té alguna d’ aquestes condicions:

  • tenir menys de 35 m² construïts
  • no disposar de lloc on cuinar o bany

Si algun immoble que compleixi alguna d’ aquestes característiques s’ habita, o té gent empadronada en ell , haurà de pagar rebut de fems a pesar de tenir aquestes condicions.

6. La liquidació i pagament de la taxa de recollida de residus no implica cap tipus de legalització de les edificacions ni de les activitats, sinó el simple fet de contribuir amb les despeses del servei de recepció obligatòria.

ARTICLE 3. Subjectes Passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats detallades a l’article 35.4 de la Llei General Tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i locals ubicats en llocs on es presti el servei objecte de la taxa, com a usufructuàries, o arrendatàries, o fins i tot, a precari.

2. Tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent la persona propietària dels habitatges o locals, que podrà repercutir les quotes satisfetes sobre els usuaris o beneficiaris del servei.

ARTICLE 4. Responsables

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l’abast que indica l’article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.

ARTICLE 5. Quota Tributària

La quota tributaria vendrà determinada per l’ aplicació del següent quadre de tarifes:

CONCEPTE

IMPORT

HABITATGES

Sol urbà

85,50

Sol rústic

42,75

ALLOTJAMENT

Hotels, motels, hotels-apart, agroturismes, hostals i pensions, per cada plaça

47,50

Col·legis majors i altres centres de naturalesa semblant

475

ESTABLIMENTS D’ALIMENTACIÓ

Supermercats

380

Botigues de queviures, carnisseries peixateries i establiments de venda de pa i altres locals semblants

190

ESTABLIMENTS DE RESTAURACIÓ

RESTAURANTS, PUBS, BARS I CAFETERIES:

De superfície fins a 50m2

190

De superfície entre 51 a 100m2

380

De superfície entre 101 a 200m2

475

De superfície entre 201 a 300m2

570

De superfície entre 301 a 400m2

760

De superfície de més de 400m2

1187,50

ESTABLIMENTS D’ESPECTACLE

Cinemes i teatres

332,50

Sales de festa i discoteques

855

ALTRES LOCALS INDUSTRIALS O MERCANTILS

Oficines bancàries

570

Magatzems a l’engròs

380

Grans superfícies:

Quota fixa

1€/m2 per cada m2 superior a 500m2

1.330

Farmàcies, llibreries, sastreries, perruqueries i altres locals similars

199,50

Altres locals no tarifats

247

DESPATXOS PROFESSIONALS

Per cada despatx

104,50

TALLERS

Ferreries, fusteries i tallers mecànics, electricitat i fontaneria

104,5

LOCALS SENSE ACTIVITAT

17,1

1.- S’entén per habitatge el destinat a domicili de caràcter familiar i allotjament de menys de 10 places.

2.- S’entén per allotjaments, aquells locals de convivència col·lectiva no familiar, entre les que s’inclouen hotels, pensions, residències, col·legis i altres centres de naturalesa semblant.

Si a l’ hotel hi ha restaurant obert per al públic en general, apart de la tarifa d’ allotjament haurà de pagar la tarifa de restaurant. Si el restaurant només és per als propis clients allotjats només pagarà com a hotel.

3.- En els establiments de restauració, per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte només la superfície amb ús comercial, no es comptarà la destinada a magatzem i cuina.

4.- En el supòsit d’altres locals industrials o mercantils, per realitzar el càlcul de la superfície es tindrà en compte tant la superfície amb ús comercial com la destinada a magatzem

S’entén per grans superfícies aquells locals de més de 500 m² de superfície i que realitzen més d’una activitat professional, industrial o mercantil.

5.- Superfície tributària. En els epígrafs on la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l’immoble, aquesta es determinarà segons superfície que consti a les dades cadastrals de l’ immoble. En cas que les dades cadastrals no siguin correctes l’ ajuntament podrà decidir aplicar altre superfície basant-se en plànols o inspeccions in situ.

6. Les quotes assenyalades a la taxa corresponen a un any natural.

7.- En cas de coincidència del domicili particular i del domicili on s’exercitin activitats professionals o mercantils, serà objecte de pagament la quota professional o mercantil.

ARTICLE 6. Periode impositiu i meritació

1. La taxa es merita i neix la corresponent obligació de contribuir des del moment que s’iniciï la prestació del servei; entenent-se iniciada, donada la naturalesa de recepció obligatòria del mateix, quan estigui establert i en funcionament el servei de recollida de fems i residus sòlids urbans en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa o tenguin a la seva disposició dipòsits d’abocament (punts verds, àrees d’ aportació, ...) en el municipi.

2. El període impositiu comprendrà l’any natural. Les quotes establertes en l’article 5 de la present ordenança seran exigibles el primer dia del període impositiu, excepte en els supòsits d’altes i baixes, en què el període impositiu serà trimestral, exclòs el trimestre d’alta o baixa.

ARTICLE 7. Gestió de la taxa

1. La taxa s’exigirà mitjançant padró anual, en el qual figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives derivades de l’aplicació de la present ordenança, excepte les altes i baixes, que podran ser objecte de liquidació trimestral.

2. Les altes que es produeixin dins l’exercici tindran efectes a partir del trimestre següent. Els subjectes passius hauran de presentar, en el termini d’un mes des de la data en què es meriti per primera vegada la taxa, la corresponent declaració d’alta en el padró en l’Ajuntament del terme municipal on tinguin ubicat l’habitatge o local mitjançant imprès normalitzat a tal efecte. A continuació es procedirà a notificar als subjectes passius la liquidació corresponent a l’alta en el padró.

En el mateix termini a què es refereix el paràgraf anterior, els subjectes passius hauran de declarar qualsevol circumstància o modificació que pugui repercutir en l’exacció de la taxa.

3. Les baixes requeriran per a la seva efectivitat prèvia sol·licitud per part de l’interessat davant l’Ajuntament, havent d’especificar els motius de la baixa i, en els supòsits de locals destinats a negocis, serà requisit indispensable la presentació de la baixa en el cens d’activitats econòmiques. Els que incompleixin aquesta obligació, seguiran subjectes al pagament de la taxa.

Les baixes que es produeixin dins l’exercici tindran efectes a partir del trimestre següent. La durada de la baixa no podrà ésser inferior a dotze mesos. En aquest sentit, no s’entendrà com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol tipus d’habitatges, comerç o indústria per un període inferior. Les baixes d’activitat suposaran l‘aplicació de la tarifa de local sense activitat a partir del trimestre següent al de la baixa.

4. En el cas que l’examen de les dades i antecedents en poder de l’administració posin de manifest la realització del fet imposable o del pressupost de l’obligació tributària o l’existència d’elements determinants de la mateixa no declarats o distints als declarats pel subjecte passiu, que siguin suficients per formular una liquidació, es notificarà d’ofici la mateixa al subjecte passiu.

5. Les quotes liquidades i no satisfetes en el període voluntari, s’han de fer efectives per via de constrenyiment d’acord amb les normes del Reglament general de recaptació.

6. Es consideren partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració s’ha de formalitzar l’expedient oportú, d’acord amb el previst en el Reglament general de recaptació.

ARTICLE 8 .- Cobrament i modalitats de pagament fraccionat

1. El cobrament en període voluntari de la taxa serà anual.

Un cop transcorregut el termini d’ingrés corresponent s’iniciarà el període executiu i es procedirà al seu cobrament mitjançant el procediment de constrenyiment.

2. No obstant l’establert en l’apartat anterior, els subjectes passius poden sol·licitar el pagament fraccionat de la taxa en alguna de les modalitats que autoritzi l’ ajuntament

Aquest sistema de pagament fraccionat es regirà per les regles següents:

S’han de complir aquests requisits:

  • Formular la corresponent sol·licitud abans de la data que es fixi com a màxima per presentar aquest tipus de sol·licituds, a fi de tenir temps de gestionar el padró .
  • No tenir deutes pendents de pagament en via executiva amb l’ Ajuntament.
  • Efectuar els pagaments mitjançant domiciliació bancària.

L’acolliment a la corresponent modalitat de pagament fraccionat es prorrogarà automàticament per a l’exercici següent sempre que l’interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu.

Si el sol·licitant incorregués en l’impagament de qualsevol fracció, el pagament fraccionat restarà sense cap efecte, quedant els pagaments ja efectuats com a ingressos a compte i s’haurà de pagar la quantia restant de la quota anual en el període general de pagament voluntari de l’impost.

La persona beneficiària del pagament fraccionat haurà de comunicar als òrgans de recaptació els canvis de compte corrent o qualssevol incidència que afecti al pagament del deute.

ARTICLE 9. Infraccions i sancions

En tot el que fa referència a la qualificació d’infraccions tributàries, així com de les sancions que hi corresponguin en cada cas, s’atén el disposat en els articles 77 i següents de la Llei general tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança fiscal entrarà en vigor a partir de dia 1 de gener de 2016 i estarà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

Aquesta ordenança una vegada entrada en vigor deixa sense efectes a l’ anterior ordenança reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids.

Sineu, 14 de gener de 2016

El Batle
José Oliver Amengual