Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 271
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança municipal de recollida de residus municipals i neteja d'espais públics
Versió PDF
En el Ple extraordinari de l'Ajuntament de Calvià, en sessió de dia 20 d'octubre de 2015, es va aprovar inicialment la modificació de l'Ordenança municipal de recollida de residus municipals i neteja d'espais públics.
D'acord amb el que estableix l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, s'ha sotmès l'acord de modificació a informació pública i audiència als interessats durant un termini de trenta dies, durant el qual no s'hi han formulat reclamacions, objeccions o observacions, per la qual cosa l'acord inicial s'entén definitivament aprovat sense necessitat de nou acord i es procedeix a la publicació en el BOIB del text íntegre dels articles modificats.
La modificació de l'Ordenança definitivament aprovada entrarà en vigor una vegada se n’hagi publicat íntegrament el text en el BOIB, de conformitat amb l'establert en l'article 103 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, i hagi transcorregut el termini al que es refereix l'article 113 de la mateixa llei.
MODIFICACIÓ DE L’ORDENANÇA MUNICIPAL DE RECOLLIDA DE RESIDUS MUNICIPALS I NETEJA D'ESPAIS PÚBLICS APROVADA DEFINITIVAMENT EN LA SESSIÓ PLENÀRIA DEL 27 DE MARÇ DE 2014 DE L'AJUNTAMENT DE CALVIÀ I PUBLICADA EN EL BOIB NÚM. 55, DE 22 D'ABRIL DE 2014
Justificació de la modificació
La Disposició Transitòria Vuitena de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, estableix l'obligació que les entitats locals adaptin les seves ordenances en matèria de residus a aquesta llei.
En compliment de l'anterior, i en l'exercici de les competències legalment atribuïdes a l’Ajuntament de Calvià, es va redactar una nova Ordenança de recollida de residus municipals i neteja d'espais públics per donar compliment a l'obligació d'adaptar les ordenances de les entitats locals tant al Pla Director Sectorial de Gestió de Residus Urbans de Mallorca (PDSGRUM) com a la llei estatal de residus 22/2011. La importància i naturalesa dels canvis a introduir varen aconsellar procedir a la redacció d'un nou text, abans que a la modificació de la ja existent.
En la sessió ordinària del Ple ordinari de l'Ajuntament de Calvià de data 27 de març de 2014 es va aprovar definitivament l'Ordenança municipal de recollida de residus municipals i neteja d'espais públics, que va ser publicada en el BOIB número 55, de 22 d'abril de 2014.
A instàncies d'una entitat productora de residus es va interposar recurs contenciós administratiu contra l'aprovació definitiva de la citada ordenança, en el qual s’impugnaven els preceptes mitjançant els quals l'Ajuntament de Calvià imposava la incorporació obligatòria al servei municipal de recollida de residus de tots els productors de residus comercials no perillosos i dels residus domèstics generats per les indústries. El motiu invocat per la recurrent és que no s'havien complert els requisits contemplats en l'article 12.5 c) de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (LRSC), perquè l'Ajuntament pogués imposar als productors d’aquests residus la incorporació obligatòria al sistema de gestió municipal, ja que no estava motivat ni basat en raons d'eficiència ni eficàcia, i tampoc no n’estaven concretats els supòsits.
En data 1 de juny de 2015, la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears va dictar la sentencia núm. 366/15, de la qual es va retre compte al Ple municipal en la sessió ordinària de data 24 de setembre de 2015, en la qual es va acordar acatar i complir la referida sentència.
La sentència va estimar en part el recurs i va declarar la nul·litat dels articles 4.2, 9.1 i 17.1 de l'Ordenança municipal de recollida de residus municipals i neteja d'espais públics aprovada en el Ple de 27 de març de 2014 i publicada en el BOIB número 55, de 22 d'abril de 2014, ja que les entitats locals poden imposar als productors de residus comercials no perillosos i als residus domèstics generats per les indústries «de manera motivada i basant-se en criteris de major eficàcia i eficiència en la gestió de residus» la seva incorporació obligatòria al seu sistema públic de gestió «en determinats supòsits». A aquest efecte en la sentència s'estimava que la corporació local havia de justificar la mesura en comparació de la gestió duita a terme pel propi productor o per una empresa privada, atès que no constava en l'expedient administratiu d'aprovació de la nova ordenança cap justificació sobre els esmentats criteris de la major eficàcia i eficiència (econòmica i ambiental) que comporta la gestió municipal d'aquestes classe de residus, i s’entenia que, en l'expedient d'aprovació de l'ordenança, els informes aportats per l’Ajuntament no acreditaven aquestes raons per imposar als productors l'obligació de servir-se del sistema municipal, sense que se'ls en permetés la gestió per si mateixos o a través d'empreses.
Vist el que antecedeix, i d'acord amb el que estableix la sentència, l'Ajuntament de Calvià ha interessat l'emissió de nous informes que, juntament amb l’Estudi relatiu als nivells d'eficiència social i econòmica del servei de recollida de residus comercials no perillosos elaborat per Calvià 2000 S.A., que ja va ser emès en data 14 de febrer de 2014 per l'entitat Ernst & Young S.L., valorin la procedència de la incorporació obligatòria dels productors al sistema públic de gestió. És en aquest context que s'ha emès per part dels tècnics de Calvià 2000 l'informe sobre justificació de l'eficàcia de l'actual sistema de recollida de residus comercials i domèstics industrials en el terme de Calvià, de data 1 d'octubre de 2015, així com l’informe tècnic de l'Àrea de Medi Ambient de l'Ajuntament de Calvià, de data 8 d'octubre de 2015.
En tots dos informes, de manera motivada i sobre criteris de major eficàcia i eficiència en la gestió de residus, es conclou la procedència d'imposar als productors de residus comercials no perillosos i als residus domèstics generats per les indústries la seva incorporació obligatòria al sistema municipal de gestió.
Text de la modificació
S'incorporen a l’Ordenança municipal de recollida de residus municipals i neteja d'espais públics, aprovada definitivament en la sessió plenària del 27 de març de 2014 de l'Ajuntament de Calvià i publicada en el BOIB número 55, de 22 d'abril de 2014, els articles 4.2, 9.1 i 17.1, que havien estat declarats nuls per la Sentència 366/15 d'1 de juny, de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, amb la següent redacció:
Article 4.2
Per raons d'eficiència i economia d'escala, constitueix una competència reservada a l'Ajuntament la prestació del servei de neteja viària i recollida de residus municipals (domèstics, residus comercials no perillosos i residus domèstics generats en les indústries), servei que està obligat a gestionar mitjançant qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local.
Article 9.1
L'Ajuntament ha de prestar el servei de recollida de residus municipals, el qual és de prestació obligatòria per part de l'Ajuntament i de recepció obligatòria per part de les persones físiques o jurídiques que tenguin el seu domicili o generin residus en el municipi de Calvià considerats productors o posseïdors de residus municipals. Els residus municipals s’han de lliurar en les condicions establertes en aquesta ordenança i segons les instruccions que s'hi estableixin.
Article 17.1
Els Serveis Municipals s’han de fer càrrec de retirar els residus municipals i assimilats, servei que és de prestació obligatòria per part de l'Ajuntament i de recepció obligatòria per part dels usuaris.
La resta de l'articulat de l’Ordenança municipal de recollida de residus municipals i neteja d'espais públics, publicada en el BOIB número 55, de 22 d'abril de 2014, roman inalterat.
Calvià, 13 de gener de 2016
El tinent de batle delegat de Serveis Generals i Seguretat
Andreu Serra Martínez