Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 33
Publicació del Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Serveis Socials I Cooperació del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d’Eivissa en l’execució de les mesures no privatives de llibertat en el marc de la legislació reguladora de la responsabilitat penal dels menors
Versió PDF
De conformitat amb allò previst a l’art. 8 de la Llei 30/92, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, de 26 de novembre, a continuació es fa públic el següent Conveni núm. 21/15:
Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d’Eivissa en l’execució de les mesures no privatives de llibertat en el marc de la legislació reguladora de la responsabilitat penal dels menors.
Parts
Sra. Josefa Santiago i Rodríguez, consellera de Serveis Socials i Cooperació en virtut del Decret 9/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 2 de juliol), en representació de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l’exercici de les competències atribuïdes en el Decret 25/2003, de 24 de novembre, del president de les Illes Balears (BOIB núm. 166, de 29 de novembre), pel qual es delega en els titulars de les conselleries la signatura de determinats convenis de col·laboració i acords de cooperació, en relació amb l’article 80 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Sra. Lydia Jurado Cotrina, consellera executiva del Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb entitats i associacions del Consell Insular d’Eivissa en virtut del Decret de Presidència núm. 286/2015, de nomenament dels consellers executius i de les conselleres executives del Consell Insular d’Eivissa (BOIB núm. 100 de 7/07/2015) i en l’exercici de les facultats que li atribueix el punt primer c) del Decret de Presidència núm. 287/2015, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d’Eivissa (BOIB núm. 103 de 10/07/2015).
Antecedents
1. L’Administració autonòmica de les Illes Balears és competent per executar les mesures que estableixen els jutges de menors en les sentències fermes, d’acord amb l’article 45 de la Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors, modificada per la Llei orgànica 8/2006, de 4 de desembre, i l’article 101 de la Llei 17/2006, de 13 de novembre, integral de l’atenció i dels drets de la infància i de l’adolescència de les Illes Balears. D’acord amb aquests articles, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears pot establir els convenis o els acords de col·laboració necessaris amb altres entitats, tant si són públiques, de l’Administració de l’Estat, local o d’altres comunitats autònomes, com privades sense ànim de lucre, per a l’execució de les mesures judicials imposades a menors o joves infractors, sota la seva supervisió, sense que això suposi en cap cas la cessió de la titularitat i la responsabilitat de l’execució.
2. D’acord amb l’article 2.5 c del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120 de 8 d’agost), la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, mitjançant la Direcció General de Menors i Famílies, és l’òrgan competent en aquesta matèria. Igualment, li corresponen l’ordenació i la coordinació dels recursos que es considerin necessaris per atendre de manera correcta els menors o joves i per reinserir-los en la societat.
3. L’article 15.2 de la Llei 17/2006 assenyala que els consells insulars, en l’àmbit territorial de la seva competència i pel que fa a l’atenció socioeducativa a persones infractores menors d’edat penal, han de col·laborar amb l’Administració autonòmica en l’aplicació de mesures judicials quan els menors d’edat estiguin sotmesos a una actuació de protecció o quan les circumstàncies aconsellin la intervenció dels serveis de protecció. Així, entre el 30 % i el 40 % dels menors amb alguna mesura judicial executada a l’illa d’Eivissa tenen obert o han tingut obert un expedient de protecció de menors.
4. Entre les mesures judicials no privatives de llibertat susceptibles de ser imposades a menors o joves, hi ha: el tractament ambulatori; l’assistència a un centre de dia; la permanència de cap de setmana; la llibertat vigilada; la convivència amb una altra persona, família o grup educatiu; la prestació de serveis en benefici de la comunitat, i la realització de tasques socioeducatives. Així mateix, la Llei orgànica 5/2000 també preveu la possibilitat de la conciliació amb la víctima i la reparació extrajudicial del dany causat.
5. Per la seva naturalesa, la majoria d’aquestes mesures exigeixen que se n’exerceixi el compliment en el mateix nucli social dels menors o joves, i que, mitjançant la xarxa de serveis i recursos socials existents, s’ofereixin els mitjans necessaris per executar-les.
6. L’any 2008 es va subscriure un conveni de col·laboració entre la Conselleria d’Afers Socials, Promoció i Immigració del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d’Eivissa per executar les mesures de prestacions en benefici de la comunitat i diversos continguts en mesures de llibertat vigilada imposades pels jutjats de menors.
7. L’experiència demostra que determinats programes, tallers educatius i serveis i recursos socials que són objecte d’aquesta col·laboració solen tenir efectes molt positius com a generadors d’un procés de reflexió crítica dels menors o joves davant la seva conducta i perquè assumeixin el compromís de respecte dels béns jurídics aliens. Per això, les parts signants d’aquest Conveni es comprometen a continuar la col·laboració iniciada durant l’any 2014 per participar en el desenvolupament d’accions conjuntes per afrontar els conflictes socials d’aquests menors o joves.
8. L’article 78.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estabelix que l’Administració autònoma pot subscriure convenis de col·laboració amb les altres administracions públiques en l’àmbit de les competències respectives.
9. L’article 5.2 a de la Llei 8/2000, de 27 d’octubre, de consells insulars, estableix que la col·laboració entre el Govern de les Illes Balears i els consells insulars s’ha d’articular, entre altres instruments, mitjançant convenis de col·laboració.
10. L’article 57 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, introduït per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, quant a la formalització de convenis de col·laboració amb les entitats locals que impliquin obligacions financeres o compromisos de pagament a càrrec de les comunitats autònomes, disposa l’obligació d’establir una garantia de pagament en l’exercici de la competència.
Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents
Clàusules
1. Objecte
Aquest Conveni té per objecte establir les línies de col·laboració entre la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i el Consell Insular d’Eivissa en l’execució de les mesures judicials no privatives de llibertat que assenyala la Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors, modificada per la Llei orgànica 8/2006, de 4 de desembre.
Aquesta col·laboració consisteix, principalment, en el desenvolupament de diferents tallers educatius adreçats a menors i joves amb mesures judicials, en les àrees de la resolució de conflictes, l’orientació en drogues i les relacions sexuals saludables, a l’efecte d’aportar als menors i joves habilitats i competències per a una millor capacitació en la resolució de conflictes, així com afavorir la informació, el coneixement i la reflexió entorn de les drogues i de les relacions sexuals saludables. Està prevista una realització màxima de quatre tallers educatius en cadascuna de les àrees assenyalades. Cada taller educatiu comprendria cinc sessions amb una durada aproximada d’una hora i mitja cadascuna.
Igualment, és objecte d’aquest Conveni el tractament individualitzat dels menors i joves amb mesures judicials en què, pel seu perfil, sigui recomanable, en les àrees de la resolució de conflictes, l’orientació en drogues i les relacions sexuals saludables.
2. Compromisos de les parts
El Consell Insular d’Eivissa, mitjançant el Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, assumeix els compromisos següents:
a) Mitjançant el Centre d’Estudis i Prevenció de Conductes Addictives (CEPCA), dissenyar i impartir els tallers educatius d’orientació en el consum de drogues, de resolució de conflictes i en matèria de relacions sexuals saludables que siguin necessaris.
b) Fer sessions de tractament individualitzat dels menors i joves amb mesures judicials en què sigui adient, en les àrees de resolució de conflictes, perquè consta en els continguts de la sentència o pel seu especial interès, l’orientació en temes de drogues i relacions sexuals saludables.
c) Respectar, en tot cas, el programa individualitzat educatiu de cada menor o jove infractor, les indicacions de l’educador o educadora i, en general, la legislació reguladora de la responsabilitat penal dels menors.
d) Presentar, abans de l’inici, un projecte detallat amb el pressupost per cada taller educatiu que s’hagi de desenvolupar en el marc d’aquesta col·laboració.
La Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, mitjançant la Direcció General de Menors i Famílies, assumeix els compromisos següents:
a) Col·laborar, si s’escau, en el disseny dels diferents tallers educatius o tractaments individualitzats que s’hagin de dur a terme, aprovar-ne el contingut i col·laborar en el finançament amb la quantia màxima prevista en la clàusula 3 d’aquest Conveni.
b) Dur a terme totes les funcions i assumir totes les obligacions que la legislació reguladora de la responsabilitat penal dels menors atorga a l’entitat pública competent quant a l’execució de les mesures judicials imposades a menors.
3. Finançament
Per sufragar part de les despeses que generi la realització dels diferents tallers educatius o el tractament individualitzat que són objecte d’aquest Conveni de col·laboració, la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, mitjançant la Direcció General de Menors i Famílies, es compromet a aportar la quantia màxima de sis mil euros (6.000,00 €) a favor del Consell Insular d’Eivissa, amb càrrec a la partida pressupostària 17201.313C01.46100.30 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015.
4. Forma de pagament i justificació de la despesa
Les quantitats que hagi d’aportar la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a través de la Direcció General de Menors i Famílies, s’abonaran mitjançant la tramitació de dues propostes d’ordre de pagament:
a) La primera ordre de pagament es tramitarà abans del 30 de novembre de 2015. Per a la tramitació d’aquesta ordre de pagament, és necessari que, prèviament, el Consell Insular d’Eivissa presenti un certificat de l’òrgan competent de fiscalització del Consell que acrediti la realització i el cost dels tallers educatius o tractaments individualitzats efectivament duits a terme. En aquest certificat ha de constar una relació detallada i desglossada dels conceptes que s’han pagat amb els fons rebuts.
b) La segona ordre de pagament es tramitarà dins l’any 2015, una vegada tramitada la primera ordre de pagament. La quantitat d’aquesta segona ordre de pagament comprendrà el cost dels tallers educatius i tractaments individualitzats no finalitzats el 30 de novembre de 2015 i el cost previst dels que s’hagin d’iniciar a partir de l’1 de desembre de 2015. Aquest segon pagament es tramitarà anticipadament i eximeix el Consell Insular d’Eivissa de presentar qualsevol tipus de garantia de la quantitat anticipada, d’acord amb l’article 25.3 d del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Abans del 31 de gener de 2016, el Consell Insular d’Eivissa ha de presentar un certificat de l’òrgan competent de fiscalització del Consell que justifiqui la realització dels tallers educatius i tractaments individualitzats efectivament duits a terme en el període comprès entre l’1 de desembre de 2015 i el 31 de desembre de 2015. En aquest cas, si hi ha un romanent perquè les despeses justificades pel Consell Insular d’Eivissa han estat inferiors a les quantitats percebudes a la bestreta, la diferència s’ha de retornar a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. El Consell Insular d’Eivissa ha de tramitar la devolució en el termini màxim d’un mes des de la notificació de la resolució de reclamació de les quantitats no justificades.
Per garantir el pagament de l’import que disposa la clàusula 3 d’aquest Conveni, d’acord amb l’article 57 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, i sense perjudici del que pugui establir l’Ordre del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques que preveu aquest article, s’estableixen els terminis següents per fer els pagaments compromesos en aquest Conveni:
- Pel que fa al pagament corresponent a la primera ordre de pagament, el termini màxim per fer-lo és d’un any comptador des de l’endemà de la presentació del certificat de l’òrgan competent de fiscalització del Consell Insular d’Eivissa que acrediti la realització i el cost dels programes o tallers educatius efectivament duits a terme, d’acord amb la lletra a d’aquesta clàusula 4.
- Pel que fa al pagament corresponent a la segona ordre de pagament, el termini màxim per fer-lo és d’un any comptador des de l’endemà de la tramitació de la primera ordre de pagament, d’acord amb la lletra b d’aquesta clàusula 4.
En cas d’incompliment dels terminis de pagament esmentats, el Consell Insular d’Eivissa disposa d’un termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini màxim de pagament, per reclamar el pagament davant l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sense perjudici del termini que pugui establir l’Ordre del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques prevista en l’article 57 bis de la Llei 7/1985. Una vegada transcorregut el termini de sis mesos des de la interposició de la reclamació sense que l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears hagi complit l’obligació de pagamen, el Consell Insular d’Eivissa disposa d’un termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini de sis mesos esmentat per comunicar a l’Administració general de l’Estat que s’ha produït l’incompliment, sense perjudici del que pugui establir l’Ordre del Ministeri i Administracions Públiques prevista en l’article 57 bis de la Llei 7/1985. A aquest efecte, en cas d’incompliment de l’obligació de pagament, l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears autoritza a l’Administració General de l’Estat a aplicar retencions per l’import màxim de pagament previst en la clàusula 3 d’aquest Conveni en les transferències que corresponen a l’Administració Autonòmica per aplicació del seu sistema de finançament.
5. Comissió de seguiment
Per executar i desenvolupar aquest Conveni, es crea una comissió de seguiment integrada pels membres següents:
a) Dues persones en representació de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, designades per la directora general de Menors i Famílies.
b) Dues persones en representació del Consell Insular d’Eivissa, designades pel Departament de Sanitat, Benestar Social, Igualtat i Relacions amb Entitats i Associacions, una de les quals ha de pertànyer al Centre d’Estudis i Prevenció de Conductes Addictives (CEPCA).
El règim de funcionament de la Comissió de Seguiment s’ha d’ajustar a les normes que conté el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. El mateix òrgan col·legiat ha de designar el president o la presidenta entre els membres, i un funcionari o una funcionària de la Direcció General de Menors i Famílies, que ha de designar la directora general, ha d’actuar com a secretari o secretària, amb veu però sense vot.
Són funcions de la Comissió de Seguiment:
a) Vetllar pel compliment d’aquest Conveni i resoldre els problemes d’interpretació que es puguin plantejar.
b) Prestar l’assessorament jurídic i tècnic requerit per les parts.
c) Elevar als òrgans competents de cada part les propostes jurídiques o tècniques que es considerin adients en el marc de les actuacions incloses en el Protocol marc.
d) Elaborar i aprovar els documents, els informes i els protocols que siguin necessaris o adients per desenvolupar l’objecte del Conveni.
e) Qualsevol altra funció que li encarreguin les parts o que sigui necessària per desenvolupar correctament l’objecte del Conveni.
Abans de residenciar, quan sigui pertinent, el coneixement dels litigis produïts davant els òrgans jurisdiccionals ordinaris, és un requisit procedimental previ intentar la conciliació en el si d’aquest òrgan mixt.
6. Vigència del conveni
Aquest Conveni serà vigent a partir que es formalitzi amb efectes retroactius a l’1 de gener de 2015, data d’inici de les accions ja desenvolupades, i fins al 31 de gener de 2016. No obstant això, sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària, es pot prorrogar mitjançant la subscripció d’una addenda abans que s’acabi la vigència, la qual ha de determinar els compromisos de despesa que ha d’assumir la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
L’àmbit temporal en què s’han de dur a terme les actuacions que empara aquest Conveni s’estén des de l’1 de gener de 2015 fins al 31 de desembre de 2015.
7. Causes de resolució
Aquest Conveni s’extingirà per expiració del temps convingut en la clàusula anterior o per alguna de les causes següents:
a) L’acord mutu de les parts, que s’ha de formalitzar per escrit.
b) L’incompliment greu o manifest de les obligacions d’una de les parts.
c) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de poder dur a terme l’objecte del Conveni.
d) La denúncia expressa de qualsevol de les dues parts per rescindir unilateralment el Conveni, que s’ha de comunicar per escrit a l’altra part amb una antelació mínima de tres mesos.
En aquests casos, s’han de reintegrar les quanties percebudes com a aportació econòmica derivada d’aquest Conveni que no s’hagin destinat a l’objecte del Conveni, sense perjudici de l’execució de les activitats en curs.
8. Protecció de dades
Les parts signants d’aquest Conveni han de respectar la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i la normativa que la desplega, especialment el que fa referència a la comunicació de dades de caràcter personal entre les parts.
9. Règim jurídic i jurisdicció competent
Aquest Conveni de col·laboració resta exclòs de l’àmbit d’aplicació del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, en virtut del que estableix la lletra c de l’article 4.1.
Les qüestions litigioses que es puguin derivar d’aquest Conveni, atesa la naturalesa juridicoadministrativa, s’han de sotmetre als jutjats o als tribunals de la jurisdicció contenciosa administrativa de Palma, amb la renúncia expressa de les parts a qualsevol altra que els pugui correspondre.
Com a prova de conformitat, signam aquest Conveni en dos exemplars.
Palma, 27 de novembre de 2015
Per la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, Josefa Santiago Rodríguez
Pel Consell Insular d’Eivissa, Lydia Jurado Cotrina
Eivissa, 30 de desembre de 2015
El secretari tècnic de Transparència, Bon Govern, TIC,
Benestar Social, Sanitat i Participació Ciutadana
Federico L. Rey Castelló