Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 18504
Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes pel qual s’aprova la Instrucció que regula la rendició del compte general de les entitats locals de les Illes Balears en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la seva rendició

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Les entitats locals de les Illes Balears han de retre el compte general a la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i al Tribunal de Comptes, segons els articles 2 i 11 de la Llei de la Sindicatura, i 212 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.

El Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques va aprovar, el 23 de setembre de 2013, les instruccions de comptabilitat per a l’Administració local mitjançant l’Ordre HAP/1781/2013, de 20 de setembre, per la qual s’aprova la Instrucció del model normal de comptabilitat local i l’Ordre HAP/1782/2013, de 20 de setembre, per la qual s’aprova la Instrucció del model simplificat de comptabilitat local i es modifica la Instrucció del model bàsic de comptabilitat local aprovada per l’Ordre EHA/ 4040/2004, de 23 de novembre (BOE núm. 237, de 3 de octubre de 2013). Aquestes instruccions disposen que els òrgans de control extern poden establir els procediments per a la tramesa del compte general per mitjans electrònics, informàtics o telemàtics, sempre que es garanteixin l’autenticitat, la integritat i la conservació de la informació, així com la seva recepció.

Per la seva part, l’article 8 del Reglament de règim interior d’aquesta Sindicatura preveu la possibilitat d’establir el format de la rendició dels comptes i els seus requisits i especificacions tècniques.

Per tal d’unificar els procediments de rendició, el Tribunal de Comptes i la Sindicatura, varen aprovar, el 29 de març de 2007, la Instrucció que regula el format del compte general de les entitats locals en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la rendició de comptes i la Instrucció sobre la rendició de comptes de les entitats locals en suport informàtic, respectivament, i varen subscriure, el 29 d’octubre de 2007, juntament amb altres òrgans de control extern, un conveni en el qual s’acorden les condicions d’utilització i d’explotació conjunta dels sistemes informàtics que suporten les aplicacions informàtiques de rendició de comptes de les entitats locals. Posteriorment, la Sindicatura va aprovar el 29 de juliol de 2010, en concordança amb el Tribunal de Comptes, una nova instrucció que les substituïa, no solament adaptant els formats de la informació comptable de les empreses el capital de les quals sigui íntegrament de l’entitat local i les entitats públiques empresarials de caràcter local, sinó també limitant la formació dels comptes mitjançant suport informàtic i implantant la rendició exclusivament per procediment telemàtic.

El 4 de desembre de 2014, es va donar un nou impuls a aquesta plataforma amb la signatura d’un nou conveni entre el Tribunal de Comptes i vuit òrgans de control extern autonòmics que perllonga la vigència fins a l’exercici 2018 de la utilització, l’explotació i el manteniment de les aplicacions informàtiques que integren la Plataforma i del portal de rendició de comptes de les entitats locals.

La modificació en el règim comptable de les entitats locals, com a conseqüència de les noves instruccions de comptabilitat per a l’Administració local aplicables a partir de l’1 de gener de 2015, requereix una adequació dels formats del compte general establerts en les instruccions de rendició anteriors.

La utilització dels mitjans electrònics és avui un imperatiu per a les entitats públiques. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, contenen un pronunciament ferm respecte d’això, ja que estableixen que aquestes han d’operar en un entorn en el qual la utilització d’aquests mitjans i la tramitació electrònica dels procediments constitueixin l’actuació habitual. Així, la identificació, la signatura i la notificació electròniques, la seu electrònica, l’intercanvi electrònic i l’actuació administrativa informatitzada han de ser la regla general. Les lleis esmentades disposen, així mateix, l’obligació de les Administracions Públiques de relacionar-se entre si per mitjans electrònics i recullen el dret i, en ocasions, l’obligació de les persones de relacionar-se electrònicament amb aquelles.

Tot això fa necessari que aquesta Sindicatura aprovi, en concordança amb el Tribunal de Comptes, una nova instrucció que substitueixi les de 29 de març de 2007 i de 29 de juliol de 2010, no solament adaptant els formats de la informació comptable de les entitats locals, sinó també l’àmbit subjectiu de les entitats que formen o s’integren en el compte general de les entitats locals.

El format exigit per a la formació i rendició dels comptes és l’establert per la Resolució de 13 de novembre de 2015 de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, per la qual es recomana un nou format normalitzat del Compte general de les entitats locals en suport informàtic per a la seva rendició (BOE núm. 278, de 20 de novembre).

Vist l’informe emès pel Servei Jurídic en data 11 de desembre de 2015.

Per tot això, a proposta del síndic de l’Àrea d’Auditoria d’Ajuntaments i Entitats Locals, i de conformitat amb els articles 16.b de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i 8 i 43.f del seu Reglament de règim interior, el Consell de la Sindicatura de Comptes

Acorda

Primer. Aprovar la Instrucció que regula la rendició del compte general de les entitats locals de les Illes Balears en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la seva rendició, que s’adjunta com a annex a aquest Acord.

Segon. Donar difusió a la Instrucció esmentada i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 18 de desembre de 2015

  

El Síndic major

Joan Rosselló Villalonga

Instrucció que regula la rendició del compte general de les entitats locals de les Illes Balears en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la seva rendició

Article 1.       Objecte

Aquesta Instrucció té per objecte regular la rendició del compte general de les entitats locals de les Illes Balears en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la rendició d’aquells corresponents a l’exercici 2015 i següents.

Article 2.       Àmbit d’aplicació

1. Queden sotmeses a l’àmbit d’aplicació d’aquesta Instrucció totes les entitats locals de les Illes Balears subjectes al règim general de comptabilitat pública local establert en les instruccions de comptabilitat per a l’Administració local, aprovades en l’Ordre HAP/1781/2013 de 20 de setembre, Instrucció del model normal; l’Ordre HAP/1782/2013, de 20 de setembre, Instrucció del model simplificat; i l’Ordre de EHA/4040/2004, de 23 de novembre, Instrucció del model bàsic, modificada per l’Ordre HAP/1782/2013, de 20 de setembre.

2. El compte general inclou els comptes anuals de l’entitat local principal, dels seus organismes autònoms, de les societats mercantils de capital íntegrament propietat de l’entitat local, de les entitats públiques empresarials i, des dels comptes corresponents a l’exercici 2015, també els comptes dels consorcis que se li adscriguin.

3. Al compte general s’adjuntaran els comptes anuals de les societats mercantils en les quals l’entitat local tingui una participació majoritària i aquelles altres entitats que es consideren dependents en aplicació de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

Article 3.       Rendició del compte general de les entitats locals en suport informàtic

1. El compte general de les entitats locals, des del corresponent a l’exercici 2015, serà retut a la Sindicatura de Comptes pels comptedants responsables, exclusivament a través de la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals, en el model i format normalitzat recomanat per la Resolució de 13 de novembre de 2015, de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, per la qual es recomana un nou format normalitzat del compte general de les entitats locals en suport informàtic per a la seva rendició (BOE núm. 278, de 20 de novembre), que aquesta Sindicatura de Comptes fa propi, abans del 15 d’octubre de l’any següent al qual corresponguin els comptes retuts, d’acord amb el que estableix l’article 223 del TRLRHL.

2. Per a la tramesa dels comptes generals s’emplenarà, a través de la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals, la informació addicional definida en l’annex II d’aquesta Instrucció.

3. L’enviament del compte general s’ha de signar electrònicament i només en el cas que el signant no sigui el president de l’entitat s’ha de trametre, a través de la Plataforma de rendició, un ofici de tramesa escanejat signat per aquest, d’acord amb el model de document de tramesa inclòs en l’annex III d’aquesta Instrucció.

4. Les societats mercantils el capital social de les quals pertanyi íntegrament a l’entitat local, aquelles en les quals aquesta tingui una participació majoritària, les que es considerin dependents en aplicació de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, així com les entitats públiques empresarials dependents de l’entitat local, retran els seus comptes anuals en suport informàtic en el model i format establert en l’annex I d’aquesta Instrucció.

5. Les entitats sense finalitat de lucre dependents o adscrites a una entitat local a les quals es refereix la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, retran els seus comptes anuals en el format establert en l’annex I de la present Instrucció.

Article 4.       Drets i garanties

L’aplicació de la Instrucció es realitzarà amb submissió a les disposicions contingudes en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i a la resta de normes específiques que regulen la propietat intel·lectual i el tractament electrònic de la informació.

Article 5.       Procediment telemàtic de rendició del compte general

1 La tramesa del compte general de les entitats locals, conjuntament amb els altres documents exigits d’acord amb aquesta Instrucció, es realitzarà a través de la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals, a la qual s’accedeix a través del portal http://www.rendiciondecuentas.es o del portal d’aquesta Sindicatura, http://www.sindicaturaib.org.

2. Els comptes es rebran a través del Registre Electrònic de la Sindicatura de Comptes, conformement als criteris establerts en l’Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes pel qual es regula el Registre Electrònic d’aquesta institució i s’hi incorporen nous tràmits de 30 d’octubre de 2015.

3. El procediment de tramesa telemàtica dels comptes (integritat, autenticitat, seguretat, entre altres aspectes) s’ajustarà a allò que preveu la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, així com als estàndards establerts en la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés dels ciutadans als serveis públics i en les normes que la despleguen. Tan aviat entri en vigor la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, una vegada transcorregut el termini d’un any de vacatio legis des de la seva publicació, en els termes establerts en la seva disposició final setena i en la seva disposició derogatòria única, seran aplicables aquesta Llei i les seves disposicions de desplegament en relació amb els procediments electrònics.

Article 6.       Validesa de la rendició davant del Tribunal de Comptes

La rendició dels comptes, en el suport i el procediment assenyalats anteriorment, es considera un acte únic, també vàlid davant del Tribunal de Comptes, d’acord amb el conveni de col·laboració subscrit entre aquest i la Sindicatura.

Disposició transitòria primera

La rendició dels comptes generals corresponents als exercicis 2014 i anteriors

La rendició dels comptes generals de les entitats locals corresponents als exercicis 2014 i anteriors s’efectuarà d’acord amb els requisits i procediments continguts en la Instrucció que regula el format del compte general de les entitats locals en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la seva rendició, aprovada pel Consell de la Sindicatura el 29 de juliol de 2010.

Disposició transitòria segona

Còmputs per a la tramesa de documentació al Registre Electrònic

Mentre no estigui implantada la interconnexió del Registre Electrònic de la Sindicatura de Comptes amb la Plataforma de Rendició de Comptes, la presentació de documents electrònics en el Registre Telemàtic, així com la seva recepció per aquest es regirà, a l’efecte de còmput dels terminis fixats en dies hàbils, pels criteris establerts en l’Acord de la Comissió de Govern del Tribunal de Comptes de 29 de març de 2007, regulador de l’esmentat Registre Telemàtic.

Una vegada realitzada la interconnexió del Registre Electrònic de la Sindicatura de Comptes amb la Plataforma de rendició de comptes, la presentació de documents electrònics en el Registre Electrònic, així com la seva recepció per aquest es regirà, a l’efecte de còmput dels terminis fixats en dies hàbils, pels criteris establerts en l’Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes, de 30 d’octubre de 2015, pel qual es regula el Registre Electrònic d’aquesta institució i s’hi incorporen nous tràmits (BOIB núm. 164, de 7 de novembre).

Disposició derogatòria

Derogació de normativa

Queda derogada la Instrucció que regula el format del compte general de les entitats locals en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la seva rendició, aprovada pel Consell de la Sindicatura el 29 de juliol de 2010, sense perjudici del que preveu la disposició transitòria primera d’aquesta Instrucció.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquesta Instrucció entrarà en vigor l’endemà d’haver estat publicada en el BOIB, amb relació als comptes generals de les entitats locals de les Illes Balears corresponents a l’exercici 2015 i següents.

ANNEX I: FITXERS A TRAMETRE

1. Entitats incloses en l’àmbit subjectiu del compte general que apliquen normes i principis de comptabilitat pública

Els comptes anuals de les entitats locals incloses en l’àmbit subjectiu del compte general de les entitats locals que apliquen les normes i principis de comptabilitat pública, és a dir, els de la mateixa entitat local, els dels seus organismes autònoms i els dels consorcis que se li adscriguin, estaran formats pels fitxers establerts en la Resolució de 13 de novembre de 2015, de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, per la qual es recomana un nou format normalitzat del compte general de les entitats locals en suport informàtic per a la seva rendició (BOE núm. 278, de 20 de novembre), amb les especificacions que en aquesta es regulen.

La relació de fitxers es detalla en els annexos II, III i IV de la Resolució esmentada.

2. Entitats incloses en l’àmbit subjectiu del compte general que apliquen el Pla General de Comptabilitat aprovat pel Reial decret 1514/2007 o el Pla General de Comptabilitat de Petites i Mitjanes Empreses i els criteris comptables específics per a microempreses aprovat pel Reial decret 1515/2007

Les societats mercantils el capital social de les quals pertany íntegrament a l’entitat local, aquelles en les quals tingui una participació majoritària l’entitat o aquelles que es consideren dependents en aplicació de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, així com les entitats públiques empresarials dependents de l’entitat local, retran els seus comptes anuals mitjançant els fitxers següents:

-        ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_NOR_CUENTAS-ANUALES.xml, per al model de comptes anual normal.

-        ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_ABR_CUENTAS-ANUALES.xml, per al model de comptes anuals abreujats.

-        ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_PYM_CUENTAS-ANUALES.xml, per al model de comptes anuals de pimes i microempreses.

-        ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_MEMORIA.pdf

En el camp “ENTIDAD” s’haurà de consignar el NIF de l’entitat comptable (societat o entitat pública empresarial).

En el camp “EJERCICIO” es farà constar aquell exercici al qual es refereixen els comptes anuals.

Els fitxers XML s’ajustaran a les especificacions tècniques publicades en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals (www.rendiciondecuentas.es).

Els fitxers PDF no podran ser objecte de fraccionament ni excedirà la seva grandària del límit publicat en la Plataforma de rendició de comptes (www.rendiciondecuentas.es).

3. Entitats sense finalitat de lucre incloses en l’àmbit del compte general

Les entitats sense finalitat de lucre dependents o adscrites a una entitat local d’acord amb la Regla 49 de la Instrucció del model simplificat o la Regla 48 de la Instrucció model normal, en relació amb la Llei orgànica 2/2012, de 27 d’abril, d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, que apliquen el Pla de Comptabilitat aprovat per Reial decret 1491/2011, de 24 d’octubre, pel qual s’aproven les normes d’adaptació del Pla General de Comptabilitat a les entitats sense finalitat de lucre i el model de pla d’actuació de les entitats sense finalitat de lucre, trametran els seus comptes anuals en els fitxers PDF següents:

-        ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_ESTADOS_CONTABLES.pdf

-        ENTIDAD(9)_EJERCICIO(4)_MEMORIA.pdf

En el camp “ENTIDAD” s’haurà de consignar el NIF de l’entitat comptable.

En el camp “EJERCICIO” es farà constar aquell exercici al qual es refereixen els comptes anuals.

Els fitxers PDF no podran ser objecte de fraccionament ni excedirà la seva grandària del límit publicat en la Plataforma de rendició de comptes (www.rendiciondecuentas.es).

ANNEX II: INFORMACIÓ ADDICIONAL

1. Informació addicional de províncies, illes, municipis i entitats locals menors (aquestes darreres d’acord amb allò que disposa la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local)

Les entitats locals completaran una informació addicional formada pels punts següents:

-          Dades identificatives: codi MAP, NIF, nom, entitat de la qual depèn (si escau).

-          Dades identificatives del president, de l’interventor general, del secretari i del tresorer de cadascuna de les entitats locals.

-          Informació sobre cadascuna de les entitats de les quals forma part l’entitat local (identificatius, naturalesa jurídica, etc).

-          Dades sobre cadascuna de les entitats dependents o adscrites a l’entitat local, per indicar les seves dades identificatives i activitat.

-          Informació sobre altres entitats en les quals participa l’entitat local de manera minoritària.

-          Informació sobre les dates en les quals es varen portar a efecte els diversos tràmits necessaris per a la rendició de comptes (aprovació de la liquidació de pressuposts, formació del compte general, dictamen de la Comissió Especial de Comptes, aprovació del compte general, etc).

2. Informació addicional de mancomunitats, comarques, agrupacions de municipis i àrees metropolitanes.

Les entitats locals completaran una sèrie d’informacions addicionals corresponents a:

-          Dades identificatives: codi MAP, NIF, nom, així com entitats que formen part de l’entitat que ret els comptes.

-          Dades identificatives del president, de l’interventor general, del secretari i del tresorer de cadascuna de les entitats locals.

-          Informació sobre cadascuna de les entitats de les quals forma part l’entitat local (identificatius, naturalesa jurídica, etc.).

-          Dades sobre cadascuna de les entitats dependents o adscrites a l’entitat local, per indicar de les seves dades identificatives i activitat.

-          Informació sobre altres entitats en les quals participa l’entitat local de manera minoritària.

-          Informació sobre les dates en les quals es varen dur a terme els diversos tràmits necessaris per a la rendició de comptes (aprovació de la liquidació de pressuposts, formació del compte general, dictamen de la Comissió Especial de Comptes, aprovació del compte general, etc).

ANNEX III: DOCUMENT DE TRAMESA TELEMÀTICA

L’arxiu que conté els estats comptables, comptes i justificants, s’haurà d’acompanyar amb un document de tramesa, igualment protegit per signatura digital, del tenor següent:

El senyor / la senyora .................... (nom i llinatges del comptedant), (càrrec que ocupa, batle de .......... / president de .........), ret el Compte general de .............. corresponent a l’exercici de .................., conegut per l’entitat local en el Ple de ........................., en compliment del procediment establert en els articles 201 i 212 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, en la forma i amb la documentació addicional a què es refereix la Instrucció del Tribunal de Comptes, aprovada mitjançant Acord de 26 de novembre de 2015 adoptat pel seu Ple, per la qual es regulen la rendició telemàtica a aquesta institució del compte general de les entitats locals i format d’aquest compte a partir del corresponent a l’exercici 2015, i la Instrucció de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, provada per Acord del Consell de 17 de desembre de 2015, que regula la rendició del compte general de les entitats locals de les Illes Balears en suport informàtic i el procediment telemàtic per a la seva rendició.

La informació relativa al compte esmentat resta dins el fitxer ................, el resum electrònic del qual és ................... , en els termes indicats en l’apartat sisè de la Resolució de 13 de novembre de 2015, de la Intervenció General de l’Administració de l’Estat, per la qual es recomana un nou format normalitzat del compte general de les entitats locals en suport informàtic per a la seva rendició (BOE núm. 278, de 20 de novembre de 2015).

....................., .....de .................... de 201...

El batle / president de l’entitat local

Aquest arxiu serà nomenat com s’indica seguidament:

ENTIDAD(9)_ EJERCICIO(4)_ DOC-REMISION.PDF

En el camp “ENTIDAD” s’haurà de consignar el NIF de l’entitat local de què es tracti.

En el camp “EJERCICIO” es farà constar aquell exercici al qual es refereix el compte general.