Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SA POBLA

Núm. 18454
Aprovació definitiva de determinades modificacions d'ordenances fiscals

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovades definitivament, per acord de l’ajuntament en Ple adoptat el 22 de desembre de 2015, les modificació de les ordenances reguladores dels tributs i preus públics municipals que s’indiquen a continuació, pel present, en compliment del que disposa l’article 17.4 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel RDL 2/2004, de 5 de març, es publica el text íntegre de les esmentades ordenances:

 

ORDENANÇA FISCAL DE L'IMPOST SOBRE BENS IMMOBLES

Article 1r.

De conformitat amb el que preveu l'article 73 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, el tipus de gravamen de l'Impost sobre Bens Immobles aplicable en aquest municipi queda fixat en els termes que s'estableixen a l'article se­güent.

Article 2n.

1. El tipus de gravamen de l'Impost sobre Béns Immobles aplicable als béns de naturalesa urbana queda fixat en el 0,71 %.

2. El tipus de gravamen de l'Impost sobre Béns Immobles aplicable als béns de naturalesa rústica queda fixat en el 0,85 %.

Article 3è.- Bonificacions.

Primer.- Bonificacions per a les famílies nombroses i monoparentals equiparables en Llei.

Els titulars de família nombrosa gaudiran d’una bonificació de la quota íntegra de l’immoble del qual siguin subjectes passius per aquest tribut.

La bonificació de l’apartat anterior solament serà aplicable a l’immoble catalogat d’us residencial i utilitzat pel subjecte passiu com a habitatge habitual.

L’import de la bonificació regulada en el present article, apartat primer, queda limitada a les famílies nombroses, i es regirà per les següents normes i limitacions:

1. Les famílies declarades nombroses de categoria general, de 3 o 4 fills, i altres situacions familiars equiparables, l’import de la bonificació serà del 50% de la quota íntegra de l’impost de béns immobles, amb un import màxim de bonificació de 400 €.

2. Les famílies declarades nombroses de categoria especial, de 5 o més fills, i altres situacions familiars equiparables, l’import de la bonificació serà del 70% de la quota íntegra de l’impost de béns immobles, amb un import màxim de bonificació de 600 €.

3. Les bonificacions previstes en els apartats anteriors només serà aplicable si les rendes o ingressos obtinguts per la unitat familiar no sobrepassen els imports següents:

Para famílies amb 3 fills, o situacions familiars equiparables.

36.980,00 €

Para famílies amb 4 fills, o situacions familiars equiparables.

51.773,00 €

Para famílies amb 5 fills, o situacions familiars equiparables.

66.565,00 €

Para famílies amb 6 fills, o situacions familiars equiparables.

81.358,00 €

Para famílies amb 7 o més fills, o situacions familiars equiparables.

96.150,00 €

Els imports de renda o ingressos indicats en el quadre anterior, seran els que resultin o apareixen com a suma de les bases imposables a la declaració anual de l’Impost sobre la Renda de les persones Físiques de l’any que sigui d’aplicació la bonificació pretesa.

4. Els subjectes passius, titulars de família nombrosa, per poder gaudir de la bonificació del punt primer del present article, l’hauran de sol·licitar per escrit dirigit a l’Ajuntament, indicant l’immoble en qüestió i adjuntant a la sol·licitud la següent documentació:

  • Còpia del justificant de pagament del rebut de l’Impost sobre Béns Immobles de l’exercici corrent, origen de la bonificació pretesa.
  • Certificat o cartilla de família nombrosa, expedida per l’organisme competent.
  • La declaració de l’IRPF, corresponent a l’exercici immediatament anterior al de la sol·licitud, de tots els membres que formin la unitat familiar. En el supòsit de no haver realitzada l’esmentada declaració, aquesta es substituirà per un certificat expedit per l’AEAT , a sol·licitud del propi interessat, a on quedi de manifest els ingressos obtinguts i declarats pels agents pagadors. Aquest certificat serà d’obligada presentació en el supòsit de que un o més membres de la unitat familiar hagi realitzat la declaració de l’IRPF i els altres no l’hagin realitzada.

5. Les sol·licituds de bonificacions regulades en el present punt primer del present article, i la documentació indicada en el apartat anterior, s’hauran de presentar abans de dia 5, o següent feiner, de desembre de cada any. Es presentaran en el registre general de l’Ajuntament o a través de qualsevol altre de les formes admeses per la Llei de Procediment Administratiu.

6. L’òrgan competent per concedir o denegar la bonificació per família nombrosa serà el Batle -President, previ informe de la Intervenció Municipal a on quedarà de manifest el compliment o no dels requisits per poder gaudir de l’esmentada bonificació.

Segon.- Bonificacions dels immobles exclosos en aplicació de l’article 62.2.b) del RDL 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el Text Refús de la Llei d’Hisendes Locals.

 Els immobles inscrits en el Registre Municipal de Immobles Catalogats, gaudiran d’una bonificació màxima del 75% de la quota íntegre del present impost. Aquest percentatge es reduirà en funció i proporcionalment al grau de protecció que tingui l’immoble. A aquest efectes, serà preceptiu informe dels serveis urbanístics municipals que determinaran el percentatge de protecció sobre el total de l’immoble.

La bonificació de l’apartat anterior solament serà aplicable si es reuneixen les condicions següents:

1. Que l’immoble afectat sigui l’habitatge habitual del subjecte passiu, i el seu ús no estigui cedit, total o parcialment, baix qualsevol fórmula admesa en dret.

2. Que l’immoble afectat no constitueixi el domicili de cap activitat econòmica o empresarial.

3.  Que la unitat familiar a la qual pertanyi el subjecte passiu no tingui una renda superior a 4 vegades el Salari Mínim Interprofessional.

La bonificació regulada en aquest apartat segon, ho serà prèvia sol·licitud de l’interessat, el qual haurà d’aportar la següent documentació:

a) Còpia del darrer rebut de l’Impost sobre Béns Immobles Urbans de l’immoble afectat.

b) Certificat d’empadronament.

c) Certificat de que l’immoble està inclòs en el Registre Municipal de Immobles Catalogats.

d) Informe del departament d’urbanisme municipal a on s’indiqui que l’immoble afectat sembli no cedit a tercers, ni que es realitzi cap tipus d’activitat econòmica o empresarial.

e) Darrera declaració de l’IRPF del titular de l’immoble afectat, així com, si pertoca, del seu cònjuge i resta de membres de la unitat familiar. Si no tinguessin l’obligació de presentar les declaracions esmentades, certificat de l’AEAT, o organisme competent, a on quedi de manifest aquest extrem.

En relació al concepte d’unitat familiar, s’aplicarà la definició que disposi al respecte la pròpia normativa reguladora de l’IRPF.

Les bonificacions concedides pel concepte regulat en aquest punt segon, sorgiran efectes a partir de l’exercici de la sol·licitud. Pels exercicis següents, s’haurà de tornar presentar la documentació descrita anteriorment i corresponent a l’exercici pel qual es sol·licita la bonificació.

Article 4t.- Exempcions.

Atenint a criteris d’eficiència i economia en la gestió de recaptació, i de conformitat amb el que disposa l’article 63.4 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, estaran exempts els immobles rústics la quota líquida agrupada dels quals, que resulti per aplicació de l’apartat 2 de l’article 78 de la Llei 39/1988,  no superi la quantia de 18,00 €. Respecte als immobles de naturalesa urbana, aquesta exempció serà d’aplicació quan la quota líquida no superi els 6,00 €.

DISPOSICIO DEROGATORIA

A l’entrada en vigor de la present ordenança fiscal, quedaran sense efectes les bonificacions concedides fins a 31 de desembre de 2015, en concepte de ostentar la condició de família nombrosa, sense perjudici de les que es puguin concedir a partir de l’1 de gener de 2016, en aplicació de la nova redacció de l’article 3er., punt primer, de la present ordenança fiscal.

IMPOST MUNICIPAL SOBRE L'INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA (PLUSVÀLUA)

CAPÍTOL I.-
Disposició general

ARTICLE 1

Conformement a l'article 59.2 del RDL 2/2004, de 5 de març, text refús de la Llei d’hisendes locals, l'Ajuntament de sa Pobla continuarà exigint l'Impost sobre l'increment de valor dels terrenys de naturalesa urbana, d'acord amb les normes d'aquesta ordenança.

 

CAPÍTOL II.
Fet imposable

ARTICLE 2

1. Constitueix el fet imposable de l'impost l'increment de valor que experimentin els terrenys de naturalesa urbana, durant el període impositiu, i es posi de manifest a conseqüència de la transmissió de la propietat d'aquells per qualsevol títol o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudi, que limiti el domini, sobre els esmentats terrenys.

2. El títol a què es refereix l'apartat anterior podrà consistir en:

a. Negoci jurídic per causa de mort

b. Negoci jurídic entre vius, ja sigui de caràcter onerós o gratuït

c. Alienació en subhasta pública

d. Expropiació forçosa

ARTICLE 3

Tindran la consideració de terrenys de naturalesa urbana: el sòl urbà, el susceptible d'urbanització, l'urbanitzable programat o urbanitzable no programat des del moment que s'aprovi un programa d'actuació urbanística; els terrenys que disposin de vies pavimentades o encintat de voravies i que comptin, a més, amb clavegueram, subministrament d'aigua, subministrament d'energia elèctrica i enllumenat públic; i els ocupats per construccions de naturalesa urbana.

ARTICLE 4

No està subjecte a aquest impost l'increment de valor que experimentin els terrenys que tinguin la consideració de rústics als efectes de l'impost sobre béns immobles. En conseqüència, estan subjectes els increments de valors que experimentin els terrenys que hagin de tenir la condició d’urbans a efectes de l’impost sobre béns immobles, amb independència que estiguin o no contemplats com a tals en el cadastre o en el padró de l’impost. També estan subjectes els increments de valor que experimentin els terrenys integrats en els béns immobles classificats com a de característiques especials a efectes de l’impost sobre béns immobles.

No es produirà subjecció a l’impost en els supòsits d’aportacions de béns i drets realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que al seu favor i en pagament d’elles es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en pagament dels seus havers comuns.

Tampoc es produirà la subjecció a l’impost els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills que siguin conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial.

 

CAPÍTOL III. Exempcions

ARTICLE 5

1. Estan exempts d'aquest Impost els increments de valor que es manifestin a conseqüència dels actes següents:

a. La constitució i transmissió de drets de servitud.

b. Les transmissions de béns que es trobin dins del perímetre delimitat com a Conjunt Històric - artístic, o s’hagin declarat individualment d’interès cultural, segons el que estableix la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat, al seu càrrec, obres de conservació, millora o rehabilitació en els citats immobles.

2. Així mateix, estan exempts d'aquest impost els increments de valor corresponents quan l'obligació de satisfer aquest Impost recaigui sobre les següents persones o entitats:

a. L'Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals a què pertanyi el municipi, així com els organismes autònoms de l’estat i les entitats de dret públic d’anàleg caràcter de les comunitats autònomes i de les entitats locals dites.

b. El municipi de la imposició i altres entitats locals integrades o en què s'integri l’esmentat municipi, així com les entitats de dret públic d’anàleg caràcter als organismes autònoms de l’Estat.

c. Les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o benèfiques –docents .

d. Les entitats gestores de la Seguretat Social i de mutualitats de previsió social regulades per la Llei 30/1995, de 8 de novembre.

e. Els titulars de concessions administratives revertibles respecte dels terrenys afectes a aquestes.

f. La Creu Roja Espanyola.

g. Les persones o entitats a favor de les quals s'hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.

 

CAPÍTOL IV.- Subjectes passius i responsables

ARTICLE 6

1. Seran subjectes passius de l'impost, a títol de contribuent:

a. En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi que limitin el domini a títol lucratiu, l'adquirent del terreny o la persona a favor de la qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

b. En les transmissions de terrenys o en la constitució o transmissió de drets reals de gaudi que limitin el domini a títol onerós, el transmetent del terreny o la persona que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

2. En els supòsits contemplats a la lletra b) de l’apartat anterior, tindrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, la persona física o jurídica, o l’entitat a la qual es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, que adquireixi el terreny o que al seu favor es constitueixi o transmeti el dret real del que es tracti, quan el contribuent sigui una persona física no resident a Espanya.

3. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix l’article 42 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General tributària.

Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.

 

CAPÍTOL V.- Base imposable

ARTICLE 7

1. La base imposable d'aquest impost està constituïda per l'increment real del valor dels terrenys de naturalesa urbana, posat de manifest en el moment de la meritació i experimentat al llarg d'un període màxim de vint anys.

Als efectes de determinació de la base imposable, s’haurà de tenir en compte el valor del terreny en el moment de la meritació, d’acord amb el que preveuen els apartats 2 i 3 d’aquest article i el percentatge que correspongui en funció del que preveu l’article 8 d’aquesta ordenança.

2. El valor del terreny en el moment de la meritació resultarà de l’aplicació de les regles següents:

a) En les transmissions de terrenys, el valor d’aquests en el moment de la meritació serà el que tinguin fixat en aquell moment als efectes de l’impost sobre béns immobles.

No obstant això, quan l’esmentat valor sigui conseqüència d’una ponència de valors que no reflecteixi modificacions de planejament aprovades amb posterioritat a l’aprovació de la citada ponència, es podrà liquidar provisionalment d’acord amb l’esmentat valor. En aquests casos, en la liquidació definitiva s’aplicarà el valor dels terrenys una vegada s’hagi obtingut conforme els procediments de valoració col·lectiva que s’instrueixin, referida a la data de meritació. Quan aquesta data no coincideixi amb la d’efectivitat dels nous valors cadastrals, aquests es corregiran aplicant els coeficients d’actualització que corresponguin, determinats a l’efecte en les lleis de pressuposts generals de l’Estat.

Quan el terreny, encara que sigui de naturalesa urbana o integrat en un immoble de característiques especials, en el moment de la meritació de l’impost no tingui determinat valor cadastral en el citat moment, l’Ajuntament podrà practicar la liquidació quan el referit valor cadastral sigui determinat, referint el citat valor al moment de la meritació.

b) En la constitució i transmissió de drets reals de gaudiment, que limitin el domini, sobre terrenys de naturalesa urbana, els percentatges anuals continguts a  l’article 8 de la present ordenança fiscal s’aplicaran sobre la part del valor definit en l’article anterior que representi, respecte d’aquest, el valor dels esmentats drets calculats segons las següents regles:

1a.- En cas de constituir-se un dret d’usdefruit temporal el seu valor equivaldrà a un 2 per cent del valor cadastral del terreny per cada any de duració d’aquest, sense que pugui excedir del 70 per cent de l’esmentat valor cadastral.

2a.-  Si l’usdefruit fos vitalici el seu valor, en el cas que l’usufructuari tingués menys de 20 anys, serà l’equivalent al 70 per cent del valor cadastral del terreny, i es reduirà aquesta quantitat en un 1 per cent per cada any que excedeixi de l’esmentada edat, fins al límit mínim del 10 per cent de l’expressat valor cadastral.

3a.- Si l’usdefruit s’estableix a favor d’una persona jurídica per un termini indefinit o superior a 30 anys es considerarà com una transmissió de la propietat plena del terreny subjecta a condició resolutòria, i el seu valor equivaldrà al 100 per cent del valor cadastral del terreny usufructuat.

4a.- Quan es transmeti un dret d’usdefruit ja existent, els percentatges expressats en els apartats 1, 2, i 3 anteriors s’aplicaran sobre el valor cadastral del terreny al temps de l’esmentada transmissió.

5è.- Quan es transmeti el dret de nua propietat el seu valor serà igual a la diferència entre el valor cadastral del terreny i el valor de l’usdefruit, calculat aquest darrer segons les regles anteriors.

6è.- El valor dels drets d’ús i habitació serà el que resulti d’aplicar el 75 per cent del valor cadastral dels terrenys sobre els que es constitueixin aquests drets, les regles corresponents a la valoració dels usdefruits temporals o vitalicis segons el casos.

7è.- En la constitució o la transmissió de qualsevol altre dret real de gaudiment que limiti el domini, diferent dels enumerats en els apartats 1, 2, 3, 4 i 5 d’aquest article i en el següent es considerarà com a valor d’aquest, als efectes d’aquest impost:

- El capital, preu o valor pactat en el moment de constituir-los si fos igual o superior que el resultat de la capitalització a l’interès bàsic del Banc d’Espanya de la seva renda o pensió anual.

- Aquest darrer si aquell fos menor.

c) En la constitució o transmissió del dret d’elevar una o més plantes damunt un edifici o terreny, o del dret de realitzar la construcció per davall el sòl sense que impliqui l'existència d'un dret real de superfície, el quadre de percentatges anuals, contingut a l’article 8 d’aquesta ordenança, s'aplicarà sobre la part del valor definit a l'apartat a) que representi, respecte d'aquell, el mòdul de proporcionalitat fixat a l'escriptura de transmissió o, en defecte d'aquesta, el que resulti d'establir la proporció entre la superfície o el volum de les plantes a construir en vol o subsòl edificats una vegada construïdes aquelles.

d) En els supòsits d'expropiació forçosa, quan la part del preu just que correspongui al valor del terreny sigui inferior al definit a l’apartat a), el quadre de percentatges anuals, contingut a l’article 8 d’aquesta ordenança, s'aplicarà sobre la citada part del preu just que correspongui al valor del terreny.

3. Quan es modifiquin els valors cadastrals com a conseqüència de procediments de valoració col·lectiva de caràcter general, i durant els cinc primers anys d’efectivitats dels nous valors cadastrals, es considerarà com a valor del terreny, o de la part d’aquest que correspongui segons les regles contingudes a l’apartat anterior, l’import que resulti d’aplicar als nous valors cadastrals la reducció dels següents percentatges:

  • Durant el 1er. any d’efectivitat dels nous valors cadastrals:  60%
  • Durant el 2on. any d’efectivitat dels nous valors cadastrals:  50%
  • Durant el 3r, 4t i 5è. anys d’efectivitat dels nous valors cadastrals: 40%

Les reduccions anteriors no serà d’aplicació als supòsits en què els valors cadastrals resultants del procediment de valoració col·lectiva a que es refereix siguin inferiors als que fins aleshores vigents.

En cap cas, el valor cadastral reduït podrà ser inferior al valor cadastral del terreny abans del procediment de valoració col·lectiva.

ARTICLE 8

Sobre el valor del terreny en el moment de la meritació, derivat d’allò que es disposa en l’article anterior, s’aplicaran els percentatges anuals següents:

Període de generació dels increments de valor

anys

%

Per als increments de valor generats en un període comprès entre:

1  i  5

2,4

Per als increments de valor generats en un període comprès entre:

 5  i 10

2,2

Per als increments de valor generats en un període comprès entre:

10 i 15

2,0

Per als increments de valor generats en un període comprès entre:

15 i 20

2,0

Per a determinar el percentatge, s’aplicaran les regles següents:

1a.- L’increment de valor de cada operació gravada per l’impost es determinarà segons els percentatges anuals fixats en aquest article per al període que comprengui el nombre d’anys al llarg dels quals s’hagi posat de manifest el citat increment.

2a.- El percentatge a aplicar sobre el valor del terreny en el moment de la meritació serà el resultant de multiplicar el percentatge anual aplicable a cada cas concret pel nombre d’anys al llarg dels quals s’hagi posat de manifest l’increment de valor.

3a.- Per a determinar el percentatge anual aplicable a cada operació concreta segons la regla 1ª i per a determinar el nombre d’anys pel que s’ha de multiplicar el citat percentatge anual segons la regla 2ª, només es consideraran els anys complets que integren el període de posada de manifest de l'increment de valor, sense que, amb aquest efecte es puguin computar les fraccions d'anys del període.

 

CAPÍTOL VI.- Quota tributària

ARTICLE 9

La quota d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base imposable el tipus de gravamen del 16%.

ARTICLE 10

En base a l’article 108.4 del RDL 2/2004, de 5 de març, Text Refús de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’aplicarà una bonificació del 50% de la quota íntegra de l’impost, en les transmissions de terrenys i en la transmissió o constitució de drets reals de gaudiment que limitin el domini, realitzats a títol lucratiu per causa de mort a favor dels descendents i adoptats, fins a 2n. grau, en ambdós supòsits, els cònjuges i els ascendents i adoptants, fins a 2n. grau, en ambdós supòsits.

La bonificació anterior serà del 95% quan el bé transmès sigui la vivenda habitual de l’hereu, i ho vengui sent de manera continuada des de 3 o més anys enrere. A aquests efectes, no més es considerarà la data d’empadronament que apareix-hi en el Padró Municipal d’habitants.

 

CAPÍTOL VII.- Meritació i període impositiu

ARTICLE 11

L'impost es merita:

a.- Quan es transmeti la propietat del terreny, ja sigui a títol onerós o gratuït, entre vius o per causa de mort, en la data de transmissió.

b.- Quan es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudi que limiti el domini, en la data en què tingui lloc la constitució o transmissió.

Amb aquest efecte, es prendrà com a data de la transmissió:

1. En els actes o contractes entre vius, la de l'atorgament de l'instrument públic, i, quan es tracti de documents privats, la d'incorporació o inscripció d'aquest en un registre públic o la del lliurament a un funcionari públic per raó del seu ofici.

2. En les transmissions per causa de mort, la de la defunció del causant.

ARTICLE 12

1. Quan es declari o reconegui judicialment o administrativament per resolució ferma que  ha tingut lloc la nul·litat, rescissió o resolució de l'acte o contracte determinant de la transmissió del terreny o de la constitució o transmissió del dret real de gaudi sobre aquest, el subjecte passiu tindrà dret a la devolució de l'impost satisfet, sempre que aquest acte o contracte no li hagi produït efectes lucratius i que reclami la devolució dins un termini de quatre anys des que la resolució va quedar ferma. S'entén que hi ha efecte lucratiu quan no es justifiqui que els interessats han de fer les recíproques devolucions a què es refereix l'article 1.295 del Codi civil. Encara que l'acte o contracte no hagi produït efectes lucratius, si la resolució o rescissió es declarés per incompliment de les obligacions del subjecte passiu de l'impost, no escaurà cap devolució.

2. Si el contracte queda sense efecte per mutu acord de les parts contractants, no escaurà la devolució de l'impost satisfet i es considerarà com un acte nou subjecte a tributació. S'estimarà com a mutu acord l'avinença en acte de conciliació i el simple assentiment a la demanda.

3. En els actes o contractes en què hi hagi alguna condició, la seva classificació es farà conformement a les prescripcions contingudes al Codi civil. Si fou suspensiva no es liquidarà l'impost fins que aquesta es compleixi. Si la condició fou resolutiva s'exigirà l'impost, evidentment, amb la reserva, quan es compleixi la condició, de fer la devolució oportuna segons la regla de l'apartat 1 anterior.

ARTICLE 13

1. Quan es transmeti la propietat de terrenys o es constitueixi o transmeti qualsevol dret real de gaudi que limiti el domini, a títol onerós o gratuït, entre vius o per causa de mort, l'Impost gravarà l'increment de valor que s'hagi produït dins el període de temps transcorregut entre l'adquisició del terreny o del dret pel transmetent i la nova transmissió o, si s'escau, la constitució del dret real de gaudi.

2. En casos de transmissió de terrenys adjudicats en reparcel·lació, conformement als preceptes de la Llei del sòl, com que suposa la subrogació, amb plena eficàcia real, de les antigues per les noves parcel·les, el període impositiu es comptarà a partir de la data d'adquisició dels terrenys aportats a la reparcel·lació.

3. En cap cas, el període de generació de l'impost no podrà ser inferior a un any.

 

CAPÍTOL VIII.- Gestió de l'impost

ARTICLE 14

1. Els subjectes passius estan obligats a presentar, davant aquest Ajuntament, el document, públic o privat, degudament autenticat, de la transmissió de terrenys o constitució de drets reals de gaudí que limitin el domini, en què constin els actes o contractes que originen la imposició, i qualsevol altre justificatiu, si s'escau, de les exempcions o bonificacions que el subjecte passiu reclami com a beneficiari, com també el darrer rebut de l'Impost sobre béns immobles, o subsidiàriament, en aquest darrer cas, la referència cadastral de l'immoble.

2.- La documentació del punt anterior haurà de ser presentada en els següents terminis, comptats des de la data en què es produeixi la meritació de l'Impost:

a. Quan es tracti d'actes entre vius, trenta dies hàbils.

b. Quan es tracti d'actes per causa de mort, sis mesos, prorrogables fins a un any, a requesta del subjecte passiu.

 3.- Atenint a la documentació que disposi l’Ajuntament, es procedirà a liquidar l’impost, notificant, íntegrament, la liquidació als subjectes passius, amb indicació dels terminis de pagament i recursos procedents. 

ARTICLE 15

Estaran igualment obligats a comunicar a l'Ajuntament la realització del fet imposable, en els mateixos terminis que els subjectes passius:

a. En els supòsits prevists a la lletra a) de l'article 6 d'aquesta ordenança, sempre que s'hagin produït per negoci jurídic entre vius, el donant o la persona que constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

b. En els supòsits prevists a la lletra b) de l'article 6 d'aquesta Ordenança, l'adquirent o la persona a favor del qual es constitueixi o transmeti el dret real de què es tracti.

L'esmentada comunicació, per part dels obligats al·ludits anteriorment, es formalitzarà per escrit, segons el model establert amb aquest efecte, adjuntant una fotocòpia del document que origini el fet imposable.

ARTICLE 16

Així mateix, els notaris estan obligats a trametre a l'Ajuntament, dins la primera quinzena de cada trimestre, una relació o índex comprensiu de tots els documents que ells hagin autoritzat dins el trimestre anterior, en què es continguin fets, actes o negocis jurídics que posin de manifest la realització del fet imposable d'aquest impost, de conformitat amb l’article 110.7 del RDL 2/2004, de 5 de març, Text Refús de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals. També estan obligats a trametre, dins el mateix termini, una relació dels documents privats, comprensius dels mateixos fets, actes o negocis jurídics que els hagin estat presentats per a coneixement o legitimació de firmes. El que preveu aquest article s'entén sense perjudici del deure general de col·laboració que estableix la Llei general tributària.

 En la relació o índex que trametin els notaris a l’Ajuntament, hauran de fer constar la referència cadastral dels béns immobles transmesos.  

ARTICLE 17

L'Administració municipal podrà requerir a les persones interessades que aportin dins el termini de trenta dies, prorrogables per quinze més a petició de l'interessat, altres documents que estimi necessaris per realitzar la liquidació de l'impost. Els qui no atenguin els requeriments formulats dins aquests terminis incorreran en les infraccions tributàries que preveu l'article 19 d'aquesta ordenança, si aquests documents fossin necessaris per realitzar aquella.

Si aquests documents només constitueixen el mitjà de provar circumstàncies al·legades per l'interessat en benefici exclusivament d'ell mateix, l'incompliment del requeriment es tindrà com decaïment en el seu dret al dit tràmit i es liquidarà sense fer cas de les circumstàncies no justificades.

ARTICLE 18

La inspecció i recaptació d'aquest Impost es realitzarà conformement amb la Llei General Tributària i amb les altres lleis de l'Estat reguladores de la matèria, així com les disposicions dictades per desenvolupar-les.

ARTICLE 19

Per a tot el que es refereix a la qualificació de les infraccions tributàries i també per a la determinació de les sancions que per aquelles escaiguin en cada cas, s'atendrà a la Llei General Tributària i a les disposicions que la complementin i desenvolupin.

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordenança entrarà  en vigor a l’endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i s’aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2016. Es mantindrà en vigor fins a la seva modificació o derogació.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PEL SERVEI RECOLLIDA DE FEMS I RESIDUS URBANS

Article 1r.- Fonament i naturalesa.

1. En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i per l'article 106 de la Llei 7/1985, del 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament seguirà aplicant una taxa pel servei de recollida de fems i de residus urbans, que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que preveu l'article 58 de la citada Llei 39/1988.

2. Pel caràcter higiènic - sanitari d'aquest servei municipal, és obligatòria la seva recepció i cap persona física o jurídica quedarà eximida del pagament d'aquesta taxa.

3. Seran objecte d'aquesta exacció:

a) La recollida directa, conducció, trasbals, abocament, manipulació i eliminació dels fems de tots els habitatges, indústries, comerços i activitats professionals i artístiques, parades de venda al mercat i vies públiques, a les zones en què hi fos establert i s'hi presti el servei amb caràcter obligatori.

b) La recollida directa, retirada directa, conducció, trasbals, abocament, manipulació i eliminació de mobles, estris, residus urbans, restes comercials i industrials i enderrocs, que no siguin d'obres, en els llocs habilitats a l'efecte per l'Administració Municipal.

Article 2n.- Obligació del pagament.

1. El fet imposable el constitueix la utilització de qualsevol dels serveis que són objecte d'aquesta ordenança.

2 L'obligació del pagament neix des de que tingui lloc o s'autoritzi la prestació del servei, que per tenir la condició d'obligatòria i general s'entén que és utilitzat pels titulars dels habitatges, indústries, comerços, professionals i artistes que hi ha a les zones cobertes per l'organització del servei municipal.

Article 3r.- Subjectes passius.

1. Seran subjectes passius, en concepte de contribuents:

a) Respecte als habitatges: les persones físiques o jurídiques usuàries del servei.

Seran substituts del contribuent els propietaris de l'immoble, els quals podran repercutir les quotes, si escau, sobre els respectius beneficiaris.

b) Respecte a les indústries, comerços, professionals i artistes, els titulars de les respectives activitats.

Seran substituts del contribuent els propietaris de l'immoble, els quals podran repercutir les quotes, si escau, sobre els respectius beneficiaris.

Article 4t.- Bases imposables i tarifes

Les bases de percepció i tipus de gravamen, queden determinades a la següent tarifa:

TARIFES ANUALS TAXA DE FEMS

(expressada amb Euros)

1.- Tarifa primera: Habitatges

214,00

2.- Tarifa segona: Habitatges en sòl rústic

100,00

3.- Tarifa tercera: Solars i edificacions derruïdes o  ruïnoses

0,00

4.- Tarifa quarta: Activitats empresarials, de comerç, professionals i artistes.

4.1. SECCIO PRIMERA.- Activitats empresarials, indústries, comerços, de serveis i mineres.

4.1.1 Divisions 1-2-3-4- Indústries mineres, aigua,

químiques, del metall i manufactureres

  658,00

4.1.2 Divisió 5 Construcció

Epígraf 504: Instal·lacions elèctriques, fontaneria, etc.

658,00

Resta de la divisió 5è

446,00

4.1.3 Divisió 6 Comerç, restauració, hostatge

Agrupació 61 Comerç majorista

Epígraf 612.2  Activitats fitosanitàries acollits a conveni de recollida

782,00

Epígraf 612.2  Activitats fitosanitàries NO acollits a conveni de recollida

4.000,00

Epígraf 612.3 Majoristes de fruites i verdures

Local activitat < 300  m2

882,00

Local activitat < 700 m2

 4.954,00

Local activitat > 700 m2

9.106,00

Epígraf 612.6  Majoristes de begudes

Local activitat < 300 m2

882,00

Local activitat > 300 m2

1.760,00

Epígraf 617.4  Majoristes de materials de construcció

Local activitat < 200 m2

882,00

Local activitat > 200 m2

1.760,00

Resta agrupació 61 Comerç majorista

882,00

Agrupacions 62 i 63 Majoristes de deixalles i 

Intermediaris del comerç   

   658,00

Grups 641 a  645 Comerç al detall de fruites, carns,

verdures, peix, pa, begudes, etc.

   882,00

Grup 646  Estancs

446,00

Epígraf 647.1 Botigues alimentació i begudes

   882,00

Epígrafs 647.2 – 647.3 Supermercats < 400 m2

 2.208,00

Epígraf 647.4 Supermercats > 400 m2

23.136,00

Resta agrupació 64 Minoristes aliments i begudes

658,00

Epígraf 653.4  Venda minorista material de construcció

Local activitat < 200 m2

658,00

Local activitat > 200 m2

882,00

Epígraf 654.1  Venda minorista de vehicles

Local activitat < 200 m2

658,00

Local activitat > 200 m2

882,00

Resta agrupació 65 Tendes de roba, calçat, apotecaries, ferreteries, drogueries,

   658,00

Grup 663   Venda al detall sense local (mercat)

 154,00

Resta agrupació 66 Comerç mixta integrat

   658,00

Grup 671 Restaurants

 2.040,00

Resta agrupació 67  Bars, cafeteries.....

1.760,00

Agrupació 68 Serveis d’hostalatge

   658,00

Agrupació 69 Tallers de reparacions

   658,00

4.1.4 Divisió 7 Transport i comunicacions   

   446,00

4.1.5 Divisió 8 Entitats financeres i assegurances

Agrupació 81 Banc, Caixes i altres entitats financeres

 2.212,00

Resta divisió 8

624,00

4.1.6 Divisió 9 Altres serveis

   446,00

4.2. SECCIO SEGONA.- Activitats professionals   

   446,00

4.3. SECCIO TERCERA.- Activitats d’artistes

   446,00

5.- Tarifa cinquena: Professionals i artistes que realitzin l’activitat en el propi domicili    particular, el qual estigui gravat amb la taxa de fems d’habitatges.

 154,00

6.- Tarifa sisena: Serveis especials de retirada de RSU (per unitat):

5.1 Pneumàtics de cotxes

10,00

5.2 Pneumàtics de camions

15,00

5.3 Pneumàtics de tractor

28,00

5.4 Matalassos

20,00

5.5 Pots de pintura o altres productes contaminants

5,00

5.5 Geleres

28,00

5.6 Rentadores

28,00

5.7 Televisors, ordinadors i similars

28,00

Article 5è.- Normes per l'aplicació efectiva de la taxa de recollida de fems i de residus urbans.

Primera.- Quan dos o més contribuents comparteixin el local o establiment per realitzar l'activitat, contribuiran, cadascun d'ells, per la quota que li correspongui, reduïda amb l’import equivalent al 50% de la quota inferior que correspongui de les diferents activitats desenvolupades en el local de referència.

No obstant la norma anterior, les activitats que s’indiquen a continuació seran irreductibles en qualsevol cas, i satisfaran la tarifa integra de les que els hi correspongui:

Divisió 5 Construcció

  •  Epígraf 612.2    Majoristes de cereals, llavors, plantes, abonaments, fertilitzants
  •  Epígraf 612.3    Majoristes de fruites, verdures, patates, llegums fresques
  •  Agrupació 64    Comerç minorista de productes d’alimentació, begudes i tabac
  •  Agrupació 67    Serveis d’alimentació: restaurants, bars, cafeteries
  •  Agrupació 68    Serveis d’hostalatge
  •  Agrupació 69    Reparacions  

Segona.- Les activitats professionals i d'artistes, solament es podran reduir amb motiu de compartir local amb altres contribuents quan les activitats respectives estiguin directament relacionades.

Tercera.- Quan un subjecte passiu realitzi activitats econòmiques classificades en diferents epígrafs de la mateixa “Divisió”, als efectes de l'Impost sobre Activitats Econòmiques, contribuirà per la quota superior que li correspongui en aplicació de l'article 4t.anterior. Si les activitats desenvolupades pel contribuent corresponen a “Divisions” diferents, es contribuirà per la totalitat de les tarifes que li corresponguin

Quarta.- La tarifa reduïda (tarifa cinquena) de l'article 4t.anterior, serà incompatible amb la reducció per compartir local amb altres professionals o artistes. Quan es produeixi aquesta situació, els contribuents afectats contribuiran amb la quota que els hi correspongui, sense perjudici de les normes anteriors.

Cinquena.- Atenint al caràcter obligatori a que es refereix l’article 1, apartat 2 de la present ordenança fiscal, les activitats econòmiques desenvolupades en local situat fora del nucli urbà, així com els habitatges existents en sòl rústic, estaran subjectes a l'aplicació de la present taxa, i contribuiran per les tarifes que els hi corresponguin en aplicació de l’article 4t. anterior.

Sisena.- El Batle-President, previ informe de la Intervenció Municipal, resoldrà les reclamacions presentades referents a la inclusió en el corresponent padró anual de contribuents i dels elements objectius calculats per l'Administració Municipal per a l'aplicació efectiva de la present ordenança fiscal.

Setena.- Els interessats en desprendre’s de qualsevol dels residus indicats a la tarifa sisena, els entregaran al guarda del punt verd existent a l’efecte, abonant-li a aquell l’import de la taxa corresponent al residu de que es tracti. El guarda expedirà el corresponent rebut, amb les còpies que es requereixin, una de les quals serà lliurada a l’interessat.

Vuitena.- Les activitats classificades amb l’epígraf 612.2 “Majoristes de cereals, llavors, plantes, abonaments, fertilitzants”, se’ls hi aplicarà la tarifa indicada a l’article 4t. atenint a la signatura d’un conveni entre els contribuents i l’Ajuntament, referent a l’establiment d’un sistema de devolució, emmagatzematge i posterior eliminació o reciclatge dels envasos de productes anomenats “fitosanitaris” d’alt poder contaminant. El conveni establirà, entre altres extrems, els compromisos i obligacions dels empresaris que realitzen les esmentades activitats, referents al envasos d’aquells productes. L’incompliment dels compromisos i obligacions suposarà l’aplicació de la tarifa superior corresponent a l’epígraf 612.2.  

Article 6è.- Exempcions.

Gaudiran d'exempció subjectiva aquells contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal i estiguin inscrits al Padró de Beneficència com a pobres de solemnitat, o obtinguin ingressos anuals inferiors als que corresponguin al salari mínim interprofessional.

Article 7è.- Normes de gestió i cobrament.

1. L'exacció es considerarà meritada amb el naixement de l'obligació de contribuir conforme a l'article 2n.2 de la present ordenança.

2. Les quotes es meritaran el dia 1 de gener de cada any, respecte als habitatges existents el 31 de desembre de l'any anterior. Per a les noves construccions, i per a les obres de reforma d'habitatges, al qual es refereix el punt següent, la taxa es meritarà a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data d'obtenció del certificat de final d'obres, o, en defecte d'aquell, a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data prevista de finalització de les obres, si efectivament haguessin finalitzades. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Les baixes en el padró de fems, al qual es refereix el punt 3 del present article, solament es podran declarar amb motiu de declaració administrativa de ruïna o d'inhabitabilitat manifesta de l'immoble. Igualment, es podran concedir baixes temporals amb motiu de realització d'obres de reforma de l'habitatge, i pel termini de realització d'aquelles. 

Respecte a les activitats industrials, comerços, professionals i artistes, la quota es meritarà el dia 1 de gener de cada any, per les que figurin incloses a la matrícula de l'Impost d'Activitats Econòmiques de l'exercici anterior. Les altes i baixes a l'I.A.E. durant l'exercici, sortiran efecte a partir del trimestre natural següent. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.

Respecte a l'activitat de venda ambulant, la quota es meritarà a partir de l'obtenció de la corresponent autorització municipal per l'ocupació de la via pública.

Les quotes meritades es faran efectives de conformitat amb el sistema de recaptació general establert en aquest municipi i amb els altres preceptes legals i reglamentaris aplicables.

3. Trimestralment, durant els mesos de març, juny, setembre i desembre es procedirà a confeccionar el padró fiscal de contribuents corresponent al 1r., 2n., 3r. i 4t trimestre respectivament. Les quotes que resultin hauran de ser satisfetes pels obligats durant el mes següent. Finalitzat aquell, es procedirà al cobrament en via de constrenyiment.”

4. Finalitzat el termini d'exposició pública, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró, que servirà de base als documents cobradors corresponents.

5. Les altes i baixes que es produeixin durant l'exercici, es liquidaran de forma reglamentària.

6. Les quotes meritades amb motiu de vendes minoristes sense local permanent, es liquidaran en la forma prevista a l'ordenança fiscal reguladora del preu públic en concepte de vendes ambulants.

7. Les quotes liquidades i no satisfetes durant el termini voluntari de cobrament, es faran efectives pel procediment de constrenyiment, de conformitat amb el que disposa el Reglament General de Recaptació.

8.- Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no s'hagin pogut fer efectives pel procediment de constrenyiment, per la declaració de la qual es formalitzarà l'expedient  corresponent, d'acord amb el que preveu el Reglament General de Recaptació.

Article 8è.- Defraudació i penalitat.

En matèria d'infraccions i les corresponents sancions, s'atendrà al que estableix la Llei General Tributària i altres disposicions que la complementin i desenvolupin.

DISPOSICIO FINAL

La present ordenança fiscal entrarà en vigor el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. S’aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2016. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació.

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER PARADES, BARRAQUES, CASETES DE VENDA, ESPECTACLES O ATRACCIONS SITUATS EN TERRENY D'US PUBLIC I INDUSTRIES DE  CARRER I AMBULANTS I RODATGE CINEMATOGRAFIC.

Article 1r.- Concepte

De conformitat amb el que preveu l'article 20.3, apartat n) de la llei 39/1988, del 28 de desembre, reguladora de les Finances Locals, en la redacció donada per l'article 66 de la Llei 25/1998, de 13 de juliol, aquest Ajuntament percebrà la taxa per usos privats o aprofi­taments especials derivats de l'ocupació de la via pública o terrenys d'ús públic amb parades, barraques, casetes de venda, espectacles o atraccions, indústries de carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic, especificant en les tarifes contingudes a l'apartat 2 de l'article 3r. següent, que es regirà per la present Ordenança.

Article 2n.- Obligació del pagament.

Estan obligats al pagament de la taxa regulada en aquesta Ordenança les persones o entitats al favor de les quals s'atorguin les llicències, o aquells qui se'n beneficiïn de l'aprofitament, si procediren sense la pertinent autorització.

Article 3r.- Quantia.

1. La quantia de la taxa regulada en aquesta Ordenança serà la fixada a les tarifes contingudes a l'apartat següent.

2. Les tarifes del preu públic seran les següents:

TARIFA PRIMERA.- Fires.

1.1) Ocupació de terrenys amb qualsevol tipus d'atracció recreativa: rifes, tómboles, aparells voladors, cotxets de xoc, engronsadores, cavallets, etc. s’abonarà la quantitat de 4,35 € per dia i m2

1.2) Ocupació de terrenys per altres vendes mitjançant taules, vehicles, carretes o altres artefactes col·locats en terra, s’abonarà la quantitat de 4,45 € per dia i m2

Nota: Es prendrà la mida de l'artefacte que doni la cara o cares al públic (laterals). La profunditat estarà en funció de l'espai físic delimitat per qualsevol obstacle (paret, façana, acera, etc.) o altre venedor al qual se l'hi hagi assignat un espai veïnat.

1.3) Venda d'articles portats al braç (sense artefactes col·locats en terra), s’abonarà la quantitat de 4,45 € dia

TARIFA SEGONA.- Mercat dels diumenges.

2.1) Per parades de venda de fruites, verdures i altres productes d’alimentació els dies establerts per a la celebració del mercat, 11,00 euros metre lineal i semestre.

L’abonament d’aquesta tarifa autoritza a vendre els diumenges i altres dies que l’Ajuntament estableixi, i no es podrà reduir si no més es vol vendre un sol dia dels establerts per fer-ho.

2.2) Per vendes de qualsevol  altre producte el dia de mercat, 20,00 euros metre lineal i semestre.

L’abonament d’aquesta tarifa, més un increment del 50%, autoritza a vendre a més del diumenge, els altres dies establerts per l’Ajuntament.

2.3) Per qualsevol parada de venda, de forma ocasional el dia de mercat, 2,00 euros metre lineal i dia.

Serà d'aplicació a aquesta tarifa la nota establerta a la tarifa 1.2) anterior.

TARIFA TERCERA.- Ocupació permanent.

Ocupació de terrenys mitjançant parades permanents autoritzades per la venda de qualsevol producte, 62,50 euros per any i m2. d'ocupació.

TARIFA QUARTA.- Rodatge cinematogràfic.

Ocupació de terrenys amb motiu de rodatge cinematogràfic, per dia o fracció: 90,00 euros.

TARIFA CINQUENA.- Altres ocupacions de la via pública per vendre qualsevol article o producte, realitzada fora dels dies establerts de mercat, 9,00 euros per dia o fracció i m2. o fracció de terreny ocupat.

TARIFA SISENA.- Ocupacions de la via pública en motiu de celebració de festes de veïnats no organitzades pel propi Ajuntament, prèvia autorització municipal, es meritaran els següents imports:

1. Si requereixen el tancament al trànsit de vehicles:  21,00 €/dia

(El tancament es realitzarà entre ambdós cap de cantons)

2. Si no requereixen el tancament al trànsit de vehicles   10,50 €/dia

3. Pel subministrament de tanques, per unitat    5,25 €

Article 4t. Normes de gestió.

1. Les quantitats exigibles d'acord amb les tarifes, es liquidaran per cada aprofitament sol·licitat o realitzat i seran irreductibles per l'import anual o diari autoritzat.

2.

a) Els emplaçaments, instal·lacions, parades, etc., podran treure's a lici­tació pública abans de la celebració de les fires, i el tipus de licitació, en concepte d'import mínim que servirà de base, serà la quantia fixada a les tarifes de l'article 3.2. d'aquesta ordenança.

b) Es procedirà, amb antelació a la subhasta, a la formació d'un mapa dels terrenys disponibles per ser subhastats, numerant les parcel·les que s'hagin de subhastar i senyalant llurs superfícies. Així mateix, s'indicaran les parcel·­les que puguin destinar‑se a cotxes de xoc, circs, teatres, exposicions d'animals, restaurants, bijuteries, etc.

c) Si qualque concessionari dels aprofitaments fes ús de major superfície de la que li fou concedida a la subhasta, pagarà per cada metre quadrat utilitzat de més, el 100 % de l'import de la puixança, a més de la quantia fixada a les Tarifes.

3.

a) Les persones o entitats interessades en la concessió d'aprofitaments regulats en aquesta Ordenança que no han estat trets a licitació pública, hauran de sol·licitar prèviament la corresponent llicència, realitzar el dipòsit previ a què fa referència l'article 5.2.a) següent i formular declaració en què consti la superfície de l'aprofitament i els elements que s'hi instal·laran, així com un plànol detallat de la superfície que es pot ocupar i la situació dins el Municipi.

b) Els serveis tècnics d'aquest Ajuntament comprovaran i investigaran les declaracions formulades pels interessats i els concediran les autoritzacions si no hi troben diferències amb les peticions de llicències; si hi hagués diferències, se les notificaran als interessats i es giraran, si convé, les liquidacions complementàries que procedeixin. Es concediran les autoritzacions quan els interessats subhastin les diferències i, si escau, realitzin els ingressos complementaris.

c) En el cas es deneguin les autoritzacions, els interessats podran sol·licitar la devolució de l'import ingressat a aquest Ajuntament.

4. No es consentirà cap ocupació de la via pública fins que els interessats hagin abonat i obtingut la llicència corresponent. A aquests efectes, als interessats se’ls hi facilitarà una credencial a on figurarà, entre altres, el nom i llinatges del titular, el número i data de caducitat de la concessió. Aquesta credencial haurà d’estar exposada en la pròpia parada o lloc d’ocupació i visible pel públic en general.

5.

a) Les autoritzacions a què fan referència les tarifes segona i tercera s'entendran prorrogades mentre que la Batlia no acordi la seva caducitat o que l'interessat o els legítims representants no presentin la baixa justificada.

b) La presentació de la baixa tindrà efectes a partir del primer dia del període natural de temps següent assenyalat a l'epígraf de la tarifa que correspongui. La no presentació de la baixa determinarà l'obligació de continuar abonant el preu públic.

6. Les autoritzacions tindran caràcter personal i no podran ser cedides o subarrendades a tercers. L'incompliment d'aquest mandat donarà lloc a l’anul·lació de la llicència, sense prejudici de les quanties que correspongui abonar als interessats.

Article 5è. Obligació del pagament.

1. L'obligació de pagament de la taxa regulada en aquesta ordenança neix:

a) De concessions de nous aprofitaments de la via pública, al moment de sol·licitar la corresponent llicència.

b) De concessions d'aprofitaments ja autoritzats i prorrogats, el primer dia de cada un dels períodes naturals de temps assenyalats a les Tarifes.

2. El pagament de la taxa es realitzarà:

a) En concessions de nous aprofitaments, per ingrés directe a la Tresoreria Municipal o on l'Ajuntament designi, però sempre abans de retirar la corresponent llicència.

b) En concessions d'aprofitaments ja autoritzats i prorrogats incloses en els padrons o matrícules d'aquesta taxa, per semestres naturals, a les oficines de la Recaptació Municipal, del dia 1 del primer mes del semestre fins al dia 30 del mateix mes.

Disposició final.

La present ordenança entrarà en vigor i s’aplicarà, respecte a la tarifa primera, apartat 1.1) de l’article 3r. de la present ordenança fiscal, el dia següent al de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Les tarifes restants s’aplicaran a partir del dia 1 de gener de l'any 2.016. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació