Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FELANITX
Núm. 18420
Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per serveis de recollida i eliminació de fems domiciliari
El Ple de la Corporació, en sessió ordinària de dia 19 d’octubre de 2015, va aprovar provisionalment la modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la Taxa per serveis de recollida i eliminació de fems domiciliari.
Havent resultat definitivament aprovada pel ple de la Corporació en data 21 de desembre de 2015, una vegada resoltes les al·legacions presentades, tot seguit es publica el text íntegre de l’ordenança fiscal modificada, per la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA, TRANSPORT I ELIMINACIÓ DE FEMS DOMICILIARI
Article 1. Naturalesa, objecte i fonament.
1. En ús de les facultats que concedeix l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril i, específicament, l’article 58 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, i de conformitat amb el que s’hi disposa en el article 15 al 19, aquest Ajuntament fixa la taxa per a la recollida domiciliària d’escombreries i residus urbans i la seva eliminació, que es regeix pels articles 20 al 27 de la Llei 39/1988; per aquesta Ordenança i per les normes de caràcter general de rang suficient.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida de fems domiciliari i residus sòlids urbans de vivendes, allotjaments i locals o establiments on s’efectuïn activitats industrials, comercials professionals, artístiques i de serveis.
2. És de caràcter general i obligatori la prestació del servei de recollida d’escombreries.
3. A aquest efecte, es consideren fems domiciliaris i residus sòlids urbans les restes i les deixalles alimentàries o els detritus que procedeixen de la neteja normal de locals o vivendes i s’exclouen d’aquest concepte els residus de tipus industrial, enderrocs d’obres, els detritus humans, les matèries i els materials contaminats, corrosius, perillosos o els que la seva recollida o abocament requereixin l’adopció de mesures especials higièniques, profilàctiques o de seguretat.
4. Els serveis que són competència municipal i que tenen caràcter obligatori, en base als preceptes generals o per disposició dels reglaments, bans o ordenances de policia d’aquest Ajuntament, meriten la taxa, encara que els interessats no els facin servir. L’existència d’aquest tipus de serveis permet a l’Ajuntament percebre’n la taxa, independentment de la utilització, ja que és obligatòria.
5. No està subjecte a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels serveis següents:
a) Recollida de fems i residus no qualificats de domiciliaris i els urbans d’indústries, hospitals i laboratoris.
b) Recollida d’escòries i cendres de calefaccions centrals.
c) Recollida d’enderrocs d’obres.
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 33 de la Llei General Tributària, que ocupin o utilitzin les vivendes i els locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en què el servei es realitzi, ja sigui a títol de propietari o d’usufructuari, d’habitant, d’arrendatari o, fins i tot, de precari.
2. Té la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent el propietari de les vivendes o locals, el qual podrà repercutir, si és el cas, les quotes sobre els respectius beneficiaris del servei.
Article 4. Responsables
1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 38.1 i 39 de la Llei General Tributària.
2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l’abast que assenyala l’article 40 de la Llei General Tributària.
Article 5 . Exempcions
a) Estaran exemps de pagament d’aquesta taxa les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o benèfic-docents.
b) Gaudiran d'exempció subjectiva els contribuents que hagin estat declarats pobres per precepte legal, i que estiguin inscrits en el Padró de Beneficència com a pobres de solemnitat.
Article 6 Beneficis fiscals:
Beneficis fiscals de caràcter socio-econòmic
a) Tindran una reducció del 50 % de la taxa els subjectes passius següents:
b) L’habitatge amb un sol resident, el qual acrediti un grau de discapacitat igual o superior al 65%, i els seus ingressos siguin iguals o inferiors al SMI, tindrà una reducció del 70%
c) Tindran una reducció del 30 % de la taxa els subjectes passius següents:
d) L’habitatge amb un sol resident, el qual acrediti un grau de discapacitat igual o superior al 65%, i els seus ingressos siguin iguals o inferiors a 1,5 SMI, tindrà una bonificació del 60%.
Per gaudir d’aquestes bonificacions, el resident de l’habitatge ho pot ser en condició de propietari, usufructuari o llogater.
No gaudiran de les bonificacions assenyalades quan:
En tot cas les circumstàncies que s’al.leguin s’hauran d’acreditar amb la següent documentació:
Les sol.licituds es podran presentar durant els cinc primers mesos de l’any i una vegada informades per la comissió de Serveis Socials, la comissió de govern resoldrà les sol·licituds.
Beneficis fiscals de caràcter mediambiental
Bonificació per bon comportament ambiental: recollida selectiva:
Per gaudir d’aquestes modificacions caldrà adreçar la sol·licitud a la regidoria de Medi Ambient, que emetrà informe verificant que es compleixen les condicions per obtenir la bonificació.
Les bonificacions establertes anteriorment és podran minorar quan pels serveis municipals s’acrediti que no és realitzen sistemàticament i de forma continuada les condicions establertes, a aquest efecte, l’Ajuntament inspeccionarà periòdicament el grau de compliment dels beneficiaris, emetent el corresponent informe.
En cas d’altres tipus d’activitats que per la seva naturalesa, siguin significatius generadors de residus reciclables, la Junta de Govern els hi podrà atorgar l’anterior bonificació, sempre i quan es comprovi fafaentment el compliment de les obligacions referides.
Bonificació per gestió pròpia de la fracció orgànica de residus (autocompostatge)
- Gaudiran d’una bonificació del 25 per cent, els contribuents que acreditin que durant l’exercici anterior al de la meritació de la taxa s’han autogestionat la fracció orgànica de residus, en condicions que no causin molèsties als veïns, ni problemes higiènics de cap mena.
Article 6 bis Beneficis fiscals.
Amb l’objectiu de facilitar el compliment de l’obligació tributària, s’estableix d’acord amb el que preveu l’article 9.1 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, un sistema especial de pagament de les quotes per rebut, que permetrà el fraccionament del deute en els termes prevists en aquesta ordenança, amb unes bonificacions que es detallen en els articles següents:
Aquest sistema especial de pagament serà d’aplicació als contribuents i altres obligats que sol·licitin la seva aplicació al conjunt de tots els seus rebuts del padró corresponents a béns de naturalesa urbana.
Els requisits que han de concórrer en el sol.licitant per poder-se acollir al sistema especial de pagament són:
1er) En nou mensualitats (de febrer a octubre), la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per deu l’import dels rebuts liquidats pels sol.licitants en l’exercici immediatament anterior, i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol.licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
2ón) En tres pagaments trimestrals( febrer, maig, agost) la quantitat que figuri en el formulari de sol.licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per quatre l’import del conjunt de rebuts de la taxa per recollida i eliminació de fems domiciliari liquidats al sol.licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol.licitant, les quantitats ja pagades, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
3er.) En un sòl pagament únic (de febrer a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament; i el mes de novembre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, la quantitat ja pagada, aplicant-hi una bonificació del 5%. L’import d’aquesta bonificació per cada contribuent és, com a màxim, de 60 euros i, en aquest cas, la bonificació es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.
Article 7. Quota tributària servei recollida i eliminació de fems domiciliari.
Recollida Incineració
VIVENDES
A) Vivendes dins sòl urbà: |
43,92 |
87,00 |
B) Vivendes situades fora del nucli urbà: |
12,63 |
87,00 |
C) Vivendes amb activitats agropecuàries: |
11,63 |
32,97 |
LOCALS
GRUPS 671 I 674 SERVEIS EN RESTAURANTS
a) Locals fins a 100 m2. |
414,56 |
574,84 |
b) Locals de 100 a 200 m2. |
560,88 |
651,46 |
c) Locals de més de 200 m2. |
914,46 |
728,14 |
GRUPS 672 I 674 SERVEIS EN CAFETERIES:
a) Locals fins a 100 m2. |
317,00 |
287,39 |
b) Locals de 100 a 200 m2. |
402,37 |
383,22 |
c) Locals de més de 200 m2. |
646,23 |
498,15 |
GRUPS 673 I 674 SERVEIS EN CAFES I BARS, AMB I SENSE MENJAR
a) Locals fins a 100 m2. |
219,48 |
191,63 |
b) Locals de 100 a 200 m2. |
304,82 |
229,91 |
c) Locals de més de 200 m2. |
475,52 |
306,52 |
GRUP 6661 COMERÇ MIXT O INTEGRAT EN GRANS SUPERFÍCIES
a) Per establiment: |
2.926,30 |
6.897,86 |
GRUP 662 COMERÇ MIXT O INTEGRAT AL DETALL:
a) Locals fins a 50 m2. |
70,00 |
180,00 |
b) Locals de 50 a 100 m2: |
190,00 |
280,00 |
c) Locals de 100 a 200 m2. |
260,00 |
500,00 |
d) Locals de 200 a 500 m2. |
375,54 |
1.532,88 |
e) Locals de 500 a 1000 m2. |
842,14 |
3.065,69 |
f) Locals de més de 1000 m2. |
2.276,01 |
4.610,08 |
EPÍGRAF 647.4: COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES ALIMENTICIS I BEGUDES EN SUPERMERCATS:
a) Per establiment |
1.585,07 |
1.916,03 |
EPIGRAF 647.1, 647.2 I 647.3, COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES ALIMENTICIS I BEGUDES EN GENERAL:
a) Locals fins a 50 m2. |
70,00 |
180,00 |
b) Locals de 50 a 100 m2: |
150,00 |
495,84 |
c) Locals de 100 a 150 m2. |
270,00 |
680,41 |
d) Locals de més de 150 m2. |
637,29 |
1.532,96 |
GRUPS 642 I 643 PEIXETERIES I CARNISSERIES:
a) Per establiment: |
99,00 |
187,39 |
GRUP 413.2,3 I 4 PREPARACIÓ I CONSERVES DE CARN I INCUBACIÓ D’AUS:
a) Locals fins a 200 m2. |
307,26 |
561,61 |
b) Locals de 200 a 400 m2. |
580,39 |
943,78 |
c) Locals de més de 400 m2. |
694,18 |
2.100,46 |
ESCORXADORS 413.1
a) Per establiment: |
963,52 |
2.305,46 |
ACTIVITATS DELS GRUPS 811, 812 I 652, INSTITUCIONS FINANCERES I FARMÀCIES:
a) Per establiment: |
463,14 |
76,69 |
ACTIVITATS DELS GRUPS 644.1, 644.2, 644.3 I 419 INDUSTRIES DEL PA, PASTELERIA, GALLETES I COMERÇ AL DETALL DE PA, PASTELERIA, LLET I PRODUCTES DERIVATS:
a) Per establiment: |
180,00 |
100,00 |
PORTS ESPORTIUS I INSTAL·LACIONS ANÀLOGUES:
a) Per amarrament : |
6,09 |
7,63 |
SECCIO SEGONA: ACTIVITATS PROFESSIONALS
a) Per despatx: |
53,86 |
38,19 |
EPIGRAF 651: COMERÇ AL DETALL DE PRODUCTES TÈXTILS, FONFECCIONS PER LA LLAR, ESTORES I SIMILARS I ARTICLES DE TAPICERIA
a) Per local: |
50,00 |
97,66 |
EPIGRAF 653 COMERÇ AL DETALL D’ARTICLES PER EL EQUIPAMENT DE LA LLAR I LA CONSTRUCCIÓ
a) Per local: |
50,00 |
97,66 |
ALTRE LOCALS COMERCIALS I INDUSTRIALS NO TIPIFICATS EN ELS APARTATS ANTERIORS:
a) Per local: |
45,00 |
80,00 |
SERVEIS D’HOSPEDATGE:
a) Per plaça: |
30,00 |
45,00 |
b) Allotjaments turístics extra-hotelers, per plaça: |
15,00 |
35,00 |
ALTRES SERVEIS RECREATIUS, DISCOTEQUES, SALES DE BALL I SEMBLANTS.
a) Per local: |
365,80 |
574,84 |
Els epígrafs, Grups, Agrupacions i Seccions referits en aquest article, són els que regeixen en les tarifes de l'impost d'activitats econòmiques, sempre i qual coincideixin amb l’activitat que desenvolupen realment. En cas de discrepància, prevaldrà la informació de què disposi l’Ajuntament, en base a les actuacions de comprovació i inspecció que s’hagin dut a terme.
Els m2 de local s’entendran, com a norma general, com l’equivalent a la superfície computable a efectes de l'impost d'activitats econòmiques. En cas de discrepància, prevaldrà la informació de què disposi l’Ajuntament, en base a les actuacions de comprovació i inspecció que s’hagin dut a terme.
Quan un titular físic o jurídic estigui d'alta a més d'una activitat al mateix local, es tributarà per una sola quota, la de més quantia, aplicant-se com a superfície la corresponent a la totalitat del local, d’acord amb el paràgraf anterior.
Quan una activitat professional, es dugui a terme a una dependència d’una vivenda que ja tributi per aquesta taxa, és satisfarà solsment l’import corresponent a la vivenda.
Les quotes indicades anteriorment tenen caràcter irreductible i corresponen a un any, a excepció dels casos de declaració d’alta.
Les qüestions que es puguin plantejar en quant a l'aplicació d'una tarifa a un determinat local, que no estiguin clarament tipificat en aquestes, es resoldran, previ Informe d'Intervenció, mitjançant resolució de la Batlia.
Article 8. Meritació
1. Es merita la taxa i neix l’obligació de contribuir des del moment en què s’inicia la prestació del servei. Aquesta s’entén iniciada, donada la naturalesa de recepció obligatòria del servei, quan estigui establert i en funcionament el servei municipal de recollida de fems domiciliaris I s’entén que l’utilitzen els titulars dels habitatges, establiments industrials, comerços i trasts de mercats que hi hagi a les zones que abrigui l’organització municipal.
2. Establert i en funcionament l’esmentat servei les quotes es meritaran el dia 1 de gener de cada any, respecte als habitatges existents el 31 de desembre de l’any anterior. Per a les noves construccions, i per a les obres de reforma d’habitatges, al qual es refereix el punt següent, la taxa es meritarà a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data d’obtenció del certificat de final d’obres, o, en defecte d’aquell, a partir del primer dia del trimestre natural següent a la data prevista de finalització de les obres, si efectivament haguessin finalitzades. A aquests efectes, la quota serà prorratejada per trimestres i serà irreductible.
Respecte a les activitats industrials, comerços, professionals i artistes, la quota es meritarà el dia 1 de gener de cada any, per les que figurin incloses a la matrícula de l’Impost d’Activitats Econòmiques de l’exercici anterior. Les altes sortiran efecte des de la data en que neixi l’obligació de contribuir. A d’aquests efectes, la quota serà prorratejada per mesos i serà irreductible.
Les altes que es produeixin durant l’exercici, es liquidaran de forma reglamentària.
Article 9. Declaració i ingrés
1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data en què es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius han de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant a l’efecte, la corresponent declaració d’alta i ingressant simultàniament la quota resultant.
2. Quan es conegui, d’ofici o per comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades figurades a la matrícula, es duran a terme en aquesta les modificacions corresponents, les quals tindran efecte a partir del període de cobrament següent al de la data en la qual s’hagi efectuat la declaració.
3. Anualment, es formarà un Padró en el què figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquidin per aplicació de la present ordenança. Aquest Padró s’exposarà al públic per un termini de quinze dies, a efectes de reclamacions, amb anunci en el Butlletí Oficial d’aquesta Comunitat Autònoma i en el Tauler d’Anuncis Municipal
4. Finalitzat el termini d’exposició pública, l’Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró, que servirà de base als documents cobratoris corresponents. El cobrament de les quotes es farà anualment mitjançant el rebut derivat de la matrícula, llevat de les corresponents a l’apartat 3, que es farà trimestralment.
Article 10. Baixes del Padró
1.Per donar-se de baixa del corresponent Padró, serà necessari sol·licitar-la mitjançant l’oportuna declaració a dits efectes, dins dels 30 dies següents al que es produeixi aquest fet.
2.Les baixes en el padró de fems, solament es podran declarar amb motiu de declaració administrativa de ruïna o d’inhabilitat manifesta de l’immoble. Igualment, es podran concedir baixes temporals amb motiu de realització d’obres de reforma de l’habitatge, i pel termini de realització d’aquelles.
3.Les baixes que es produeixin per cessament de l’activitat en el local, tindran efecte a partir del primer dia del mes següent a la data de la notificació a l’Administració Municipal. La duració de la baixa no podrà ésser inferior a sis mesos naturals, no s’entendrà com a baixa, la no ocupació o tancament temporal, de qualsevol comerç o indústria, per el termini abans assenyalat.
Article 11. Infraccions i sancions
En tot allò que fa referència a la qualificació d’infraccions tributàries i de les sancions que els corresponguin en cada cas, s’ajustarà segons els articles 77 i següents de la Llei General Tributària.
Disposició Final
La present ordenança fiscal entrarà en vigor el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. S’aplicarà a partir del dia 1 de gener de 2016. Romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació.
Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, només es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el període de dos mesos, comptats a partir del dia següent al de la publicació d'aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No obstant l'anterior, es pot formular qualsevol altre recurs que es consideri oportú.
Felanitx, dia 22 de desembre de 2015
El batle
Joan Xamena Galmés