Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 17841
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, ajudes per a la millora de la producció i comercialització dels productes de l’apicultura a l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, corresponents a l’any 2016 i d’acord amb el Programa nacional apícola 2014-2016
El Reial decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals (BOE núm. 74, de 27 de març de 1999), estableix la regulació d’un règim d’ajudes per al foment d’aquelles activitats destinades a millorar la producció i comercialització de la mel, modificat pel Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, i pel Reial decret 448/2005, de 22 d’abril.
Aquest Reial decret es dictà com a conseqüència de l’aplicació del Reglament (CE) núm. 1221/1997 del Consell, de 25 de juny de 1997, pel qual s’estableixen les normes generals d’aplicació de les mesures destinades a millorar la producció i comercialització de la mel, i del Reglament (CE) núm. 2300/1997 de la Comissió, de 20 de novembre de 1997, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació de l’anterior, que varen ser substituïts pel Reglament (CE) núm. 797/2004 del Consell, de 26 d’abril de 2004, i pel Reglament (CE) núm. 917/2004 de la Comissió, de 29 d’abril de 2004, aquest darrer modificat per altres reglaments posteriors, el darrer d’ells el Reglament (CE) núm. 939/2007 de la Comissió, de 7 d’agost de 2007. El Reglament (CE) núm. 1234/2007, del Consell, de 22 d’octubre, ha derogat el Reglament (CE) núm. 797/2004 esmentat, i totes les referències a les disposicions d’aquest darrer Reglament s’han d’entendre efectuades al primer.
Actualment el Reglament (CE) núm. 1234/2007, del Consell, de 22 d’octubre, ha quedat derogat pel El Reglament (CE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013 pel qual es crea l’organització comuna de mercats dels productes agraris i pel que es deroguen els Reglaments (CEE) núm. 922/72, (CEE) núm. 234/79, (CE) núm. 1037/2001 y (CE) núm. 1234/2007, però estableix a l’article 231.2 la disposició transitòria que disposa que tots els programes plurianuals adoptats abans de l’1 de gener de 2014 seguiran estan regits per les disposicions pertinents del Reglament (CE) núm. 1234/2007 un cop hagi entrat en vigor l’esmentat Reglament 1308/2013 fins que aquests programes arribin al seu termini.
De la mateixa manera el Reglament delegat (UE) 2015/1366, de la Comissió d’11 de maig de 2015, pel es que es completa el Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell en lo relatiu a les ajudes al sector de l’acuicultura, estableix a l’article 7 la derogació del Reglamento (CE) núm. 917/2004, però estableix l’excepció de que el Reglament (CE) núm. 917/2004 seguirà sent aplicable als programes apícoles aprovades abans de l’1 de gener de 2014 fins que acabin els programes.
El 12 d'agost de 2013, la Comissió va adoptar la Decisió per la qual s’aprova el programa de millora de la producció i la comercialització dels productes de l’apicultura, presentat pels estats membres, entre ells, per Espanya per als anys 2014, 2015 i 2016, d’acord amb el Reglament (CE) núm. 1234/2007 del Consell i que decideix la contribució de la Unió Europea als esmentats programes.
Per tot això, fins que estigui en vigor el Pla Nacional Apícola 2014, 2015 i 2016, la normativa reglamentària comunitària aplicable serà la prevista al Reglament (CE) núm. 1234/2007, del Consell de 22 d’octubre de 2007 i el Reglament núm. 917/2004 de la Comissió, de 29 d’abril de 2004.
En els esmentats reglaments es preveia el cofinançament comunitari de fins a un 50 per cent de les despeses originades per a les accions previstes en el Programa nacional anual de les mesures d’ajuda a l’apicultura.
Aquests programes, elaborats en col·laboració amb les organitzacions representatives i les cooperatives del sector apícola, són aprovats mitjançant Decisió de la Comissió.
En el Reial decret 519/1999, de 26 de març, s’estableix que el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient ha de contribuir al finançament del sistema, mitjançant un règim d’ajudes fins a un màxim del 25 per cent del cost total de les mesures a realitzar, i sempre dins les seves disponibilitats pressupostàries.
En l’àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), en l’article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.
A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regula la constitució, l’organització i el funcionament de l’Organisme Pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Així mateix, en l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, es disposa que el FOGAIBA assumeix l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, a partir de l’1 de gener de 2006.
Mitjançant el Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. I concretament, a l'Annex 1 acorda la adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
A efectes d’aplicar el Reial decret 519/1999 esmentat, en aquesta comunitat autònoma, es fa necessari adaptar-lo a les seves particularitats organitzatives i procedimentals establertes, de conformitat amb el que es preveu en l’article 3.2 del Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
D’acord amb el que es disposa en l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions esmentat, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que s’estableix en l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació
1. S’aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria d’ajudes per a l'any 2016, per a la millora de la producció i comercialització dels productes de l’apicultura, d’acord amb el Programa nacional apícola de 2014-2016 aprovat per la Decisió de la Comissió de 12 d'agost de 2013, i previst en el Reial decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals (BOE núm. 74, del 27 de març de 1999).
2. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per aquesta convocatòria es destina un import màxim de trenta-set mil sis-cents cinquanta-sis euros (37.656,00€), amb possibilitat d’ampliar la dotació de la partida pressupostària, amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA per a l’exercici 2016. Aquesta quantitat serà finançada per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
2. D’altra banda, i a més de la quantitat prevista en el punt 1 anterior, el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, amb càrrec als pressuposts generals de l’Estat, i el Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), han de cofinançar les ajudes destinades a la present convocatòria mitjançant la transferència prèvia de les quantitats que corresponguin per atendre el seu pagament. El finançament de la part corresponent a l’Administració de l’Estat i al FEAGA es realitzarà d’acord amb el que preveu l’article 2 del Reial decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals.
3. Les ajudes previstes a la present resolució seran finançades com a màxim en el 50% per part del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), un màxim del 25% amb càrrec al Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA) i l’import que resta serà finançat amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA.
Aquest import, no obstant, podrà modificar-se segons la transferència de crèdit que efectuï el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA).
4. La distribució del pressupost entre les illes es realitzarà de la manera següent:
- Per a l’illa d’Eivissa, el 19 % del pressupost total de la convocatòria;
- Per a l’illa de Formentera, el 2 % del pressupost total de la convocatòria;
- Per a l’illa de Mallorca, el 61 % del pressupost total de la convocatòria;
- Per a l’illa de Menorca, el 18% del pressupost total de la convocatòria.
Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l’illa, s’ha de distribuir el pressupost restant entre les altres illes, proporcionalment al seu percentatge.
5. L’import previst per a cada illa estarà destinat a sufragar les actuacions esmentades en l’apartat quart d’aquesta Resolució, segons el desglossament següent:
a) Assistència tècnica als apicultors i a les agrupacions d’apicultors: 20 % del crèdit total.
b) Lluita contra la varroasi: 60 % del crèdit total. En tot cas, només es podran concedir ajudes per la mesura b.4 del punt 1 de l’apartat quart, sempre que es cobreixin les necessitats financeres per atendre les sol·licituds de les mesures b.1 i b.2 d’aquest punt.
c) Racionalització de la transhumància: 20 % del crèdit total.
En cas que, quan s’hagin atès les peticions presentades, existeixi crèdit sobrant en alguna de les línies, els imports sobrants podran ser destinats a una altra línia, i tendran preferència les de major demanda econòmica, proporcionalment.
6. De conformitat amb el que preveu l’article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la quantia prevista al punt 1 podrà ser incrementada amb la quantia addicional d’un màxim de 60.000,00 euros, condicionada l’efectivitat d’aquesta quantia addicional a la declaració de disponibilitat de crèdit com a conseqüència de les circumstàncies senyalades a l’apartat a) del punt 2 de l’esmentat article 58, amb la prèvia aprovació de la modificació pressupostària corresponent, si escau, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció.
7. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l’existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades, en els pressuposts del FOGAIBA de l’any 2016, així com a la transferència del crèdit necessari per part del Fons Europeu Agrícola de Garantia i del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta Resolució:
a) Les persones físiques o jurídiques titulars d’una explotació apícola que:
- Figurin inscrites en el Registre Apícola de la Direcció General de Medi Rural i Marí amb anterioritat a l’1 de gener de 2015. La comprovació d’aquest extrem serà realitzada d’ofici llevat de manifestació en contra del peticionari, atès que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització.
Els abellars abandonats i les caseres mortes no donaran lloc al cobrament d’ajudes per part del seu titular.
- Realitzin almanco un tractament a l’any contra la varroasi, d’acord amb el que s’estableix en el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, pel qual s’estableix i regula un Programa nacional de lluita i control de les malalties de les abelles de la mel.
- Disposin d’una assegurança de responsabilitat civil.
b) Les cooperatives apícoles i organitzacions representatives amb personalitat jurídica pròpia, que a l’acabament del termini de presentació de les sol·licituds estiguin integrades en la seva majoria per apicultors que compleixin els requisits establerts en l’epígraf anterior.
2. Un mateix apicultor només pot ser beneficiari d’ajuda per una mateixa actuació de forma única per cada una de les seves explotacions, bé a títol individual, o bé com a integrant d’una cooperativa o organització representativa.
3. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir amb els requisits prevists en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, tot això amb anterioritat a l’acabament del termini de presentació de les sol·licituds.
4. D’acord amb el que disposa l’article 13.2 e) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, que desenvolupa determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, esmentat. La circumstància d’estar al corrent amb les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a que es dicti la proposta de resolució de concessió i en el moment del pagament.
La comprovació del compliment d’aquests requisits es realitzarà pel FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, atès que la presentació de la sol·licitud suposa l’autorització per a la seva comprovació, llevat de manifestació expressa en contra. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a que es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior, s’acreditarà el seu compliment mitjançant una declaració responsable.
5. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc podran ser beneficiaris de les subvencions previstes en la present Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentencia judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionades les despeses corresponents a aquelles activitats o inversions, realitzades i pagades pel beneficiari entre l’1 de setembre de 2015 i el 31 de juliol de 2016, destinades a les finalitats següents:
a) Assistència tècnica als apicultors i a les agrupacions d’apicultors:
a.1. Contractació de tècnics i especialistes per a la informació i assistència tècnica als apicultors de les agrupacions d’apicultors (assessorament global en producció, en comercialització i a nivell de laboratori).
a.2. Cursos de formació d’apicultors, formació continuada dels tècnics i els especialistes de les agrupacions d’apicultors i del personal de laboratoris apícoles de cooperatives.
a.3. Sistemes de divulgació tècnica.
a.4. Contractació de tècnics i especialistes per a la informació i assistència tècnica als apicultors de les agrupacions d'apicultors per a actuacions de vigilància (presència de nius, individus adults...) i seguiment de la vespa asiàtica (Vespa velutina).
b) Lluita contra la varroasi:
b.1.Tractaments quimioterapèutics contra la varroasi, autoritzats per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris.
b.2.Tractaments contra la varroasi autoritzats per l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris, compatibles amb l’apicultura ecològica.
b.3.Promoció i creació d’agrupacions de Defensa Sanitària (ADS) apícoles, o figura equivalent per a la lluita contra la varroasi, per exemple, cooperatives o cooperatives de segon grau.
b.4.Sobrealimentació de les caseres i renovació de cera.
Aquesta ajuda només podrà concedir-se a aquells apicultors beneficiaris de les mesures b.1 i/o b.2.
c) Racionalització de la transhumància:
c.1. Identificació de caseres i quadres
c.2. Cria en comú de reines de raça autòctona per a reposició de baixes.
2. Quant a les despeses subvencionables serà d’aplicació allò que estableixen els articles 31 a 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com allò establert en l’article 83 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Quan l’import de la despesa subvencionable superi la quantia de 18.000,00 euros en cas de subministrament de béns d’equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat un nombre suficient d’entitats que el subministrin o ofereixin, o quan la despesa s’hagi realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció.
L’elecció entre les ofertes presentades, que hauran d’aportar-se a la justificació de la subvenció, es realitzarà conforme criteris d’eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l’elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
4. L’impost sobre el valor afegit (IVA) no serà subvencionable en cap cas.
Cinquè
Quantia de les ajudes
1. La quantia de les ajudes que han de rebre els beneficiaris serà la corresponent a l’aplicació del 75 per cent sobre el pressupost i la despesa aprovada. A excepció dels tractaments quimioterapèutics contra la varroasi, que no siguin compatibles amb l’agricultura ecològica, que serà del 50%.
2. En cap cas l’import de l’ajuda pot superar el cost de l’activitat a realitzar.
3. En el cas de contractació de tècnics i especialistes per a la informació i assistència tècnica als apicultors, es tendrà en compte els següents límits:
- Preu horari màxim del tècnic o especialista 60,00 €/h (100,00 €/h si es de fora de l'illa de referència)
- El transport haurà de ser en tarifa turística.
- Per l'allotjament i dietes el preu màxim serà de 150,00 €/dia.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds començarà a comptar des del dia 2 de gener de 2016 i acabarà el 25 de març de 2016.
2. Les sol·licituds d’ajuda, d’acord amb el model de l’annex I, que figura a la pàgina web http://www.caib.es, adreçades al FOGAIBA i s’han de presentar en el registre d’entrada del FOGAIBA, en el registre d’entrada de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o en qualsevol dels registres prevists a l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.
Les sol·licituds d’ajuda han d’adjuntar la documentació següent:
a) En el cas de persones jurídiques, fotocòpia compulsada del NIF del sol·licitant.
b) En el cas de persones jurídiques, fotocòpia compulsada dels estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent.
c) Si escau, acreditació de la representació amb la qual actua el sota signant de la sol·licitud.
d) Memòria de les activitats a desenvolupar i les inversions previstes.
e) Pressuposts detallats o factures proforma de les activitats i les inversions previstes.
f) Còpia del Llibre de registre d’explotació apícola on figuri el nombre de caseres, el tipus i la classe d’explotació o autorització per a comprovar d’ofici les dades que figuren al Registre apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia. En el cas de cooperatives apícoles i organitzacions representatives, es presentarà respecte de cadascuna de les explotacions per les quals es sol·licita l’ajuda, la mateixa documentació, així com l’autorització dels socis de la entitat d’acord amb el model de l’annex III.
g) En el cas de cooperatives apícoles i organitzacions representatives, a més, s’haurà d’aportar la relació detallada de les persones apicultores sol·licitants, indicant-ne el NIF, el nombre de registre d’explotació, el nombre de cens de les caseres i l’actuació concreta en què participen. Aquesta relació també es presentarà mitjançant suport informàtic.
h) Assegurança de responsabilitat civil de cada apicultor. En el cas d’agrupacions d’apicultors que hagin subscrit una assegurança col·lectiva, s’haurà de presentar còpia d’aquesta i l’acreditació dels apicultors coberts amb ella.
i) Documentació per verificar que s’ha realitzat almanco un tractament a l’any contra la varroasi, d’acord amb el que s’estableix en el Reial decret 608/2006, de 19 de maig, que podrà consistir en una còpia de la fulla d’informació sanitària del Llibre de registre d’explotació apícola. En el cas de cooperatives apícoles i organitzacions representatives, es presentarà respecte de cadascuna de les explotacions per les quals es sol·licita l’ajuda.
3.En cas que en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja s’hagi presentat algun d’aquests documents, no serà necessari aportar-lo de nou i n’hi haurà prou que s’esmenti l’expedient en què consta o, si n’és el cas, que la informació figura en la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data que es presenta la sol·licitud.
4. La comprovació del DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l’agrupació en cas d’entitats sense personalitat jurídica es farà d’ofici per part del FOGAIBA.
5. En cas que es desitgi denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a la comprovació dels DNI, l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, o d’inscripció en el Registre apícola de la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia, s’haurà d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o documents a que es refereixen les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.
6. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada, es requerirà la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s’entendrà com a desistida de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit.
7. Si en qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient es presenten ratllades o esmenes, serà considerat com a no presentat, procedint en aquest cas conforme s’indica a l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
8. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, del que es conté en aquesta convocatòria, en les bases reguladores establertes en el Reial decret 519/1999, de 26 de març, esmentat i en la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció dels beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. El procediment de concessió de les subvenciones regulades per aquesta Resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.
2. En cas que les peticions presentades excedeixin el crèdit disponible, s’aplicaran els criteris de priorització següents:
a) Per a les activitats o inversions compreses en l’epígraf a) del punt 1 de l’apartat quart de la present Resolució, tendran prioritat les sol·licituds presentades per les cooperatives apícoles i associacions d’apicultors amb personalitat jurídica pròpia sobre les presentades per la resta de persones físiques o jurídiques.
D’aquestes, tendran prioritat aquelles que reuneixin un major nombre de caseres propietat dels apicultors que les integren.
b) Per a les activitats o inversions compreses en l’epígraf b) del punt 1 de l’apartat quart de la present Resolució, tendran prioritat aquelles sol·licituds presentades per apicultors integrants d’una agrupació de defensa sanitària (ADS) apícola, o figura equivalent, per a la lluita contra la varroasi.
D’aquestes, tendran prioritat aquelles que reuneixen un major nombre de caseres.
c) Per a les activitats o inversions compreses a l'epígraf c) del punt 1 de l’apartat quart de la present Resolució, tendran prioritat aquelles sol·licituds presentades per apicultors titulars d’explotacions professionals, conforme a les definicions de l’article 2.g del Reial Decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s’estableixen normes d’ordenació de les explotacions apícoles.
D’aquestes sol·licituds, tendran prioritat aquelles que reuneixin un major nombre de caseres propietat dels apicultors que les integren.
3. Els criteris de valoració anteriorment especificats s’hauran de complir en el moment de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds.
4. En cas d'un altre empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.
Vuitè
Comissió avaluadora
1. La Comissió avaluadora estarà integrada per:
- President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d’Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
* Director general de Pesca i Medi Marí o persona en qui delegui
* Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap de Servei d’Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca
* Un representant del Consell Insular d’Eivissa.
* Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari un/a dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració prevists a l’apartat setè de la present Resolució i emetre un informe que ha de servir de base per a l’elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d’ajuda superin les quanties destinades a la present convocatòria i s’hagi d’establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció prevists a l’apartat setè.
No obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, com també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l’òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.
3. Per a que la Comissió avaluadora s’entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA .
Novè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca i, si n’és el cas, previ informe de la Comissió avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió avaluadora, la unitat gestora emetrà un informe en el qual s'acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
En aquesta resolució s’ha de detallar el finançament de cadascuna de les administracions que hi intervenen.
3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, comptadors a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense haver-se notificat resolució expressa, s’ha d’entendre desestimada la sol·licitud.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que s’estableix en l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que s’estableixen en l’article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment de les obligacions senyalades serà el previst a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, esmentada, amb les especificitats procedimentals i organitzatives previstes en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprendrà des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per a justificar l’execució de l’actuació i de les despeses objecte de subvenció acaba el 12 d’agost de 2016 i en són elegibles aquelles activitats o inversions, realitzades i pagades pel beneficiari entre l’1 de setembre de 2015 i el 31 de juliol de 2016.
2. Quant a la forma de justificació de la despesa realitzada i dels justificants de la despesa serà d’aplicació el que disposa l’article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com en els Capítols II i III, del Títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
3. Dins el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament que inclourà el corresponent compte justificatiu, el qual s’ha d’ajustar al model de l’annex II que figura a la pàgina web http://www.caib.es; dirigida al FOGAIBA. Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat annex s’indiquen, així com l’assumpció de compromisos, atorgaments d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a) Memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
b) Documentació justificativa de les despeses realitzades. La justificació de la despesa s’entendrà efectuada mitjançant la presentació de factures pagades, que reuneixin els requisits i formalitats prevists en el Reial decret 1619/2012, de 30 de noviembre, pel que s’aprova el Reglament pel que es regulen les obligacions de facturació (BOE núm. 289, d’1 de desembre de 2012) i justificants de pagament.
Podran ser considerats com a justificants de pagament els següents documents:
1r.Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació del concepte, l’import i la identificació del pagador i del destinatari.
2n.Factura que incorpori l’acreditació del cobrament per part del seu emissor o persona responsable de l’empresa, amb capacitat de cobrament. A tals efectes haurà de quedar consignada a la factura la data de cobrament, la identificació, amb indicació del nom, NIF i signatura del declarant del cobrament de la factura i el segell de l’empresa, i aquest darrer en serà facultatiu en cas que l’emissor sigui una persona física.
3r.Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament realitzat, mitjançant la indicació del concepte, l’import, i la identificació del pagador i del destinatari.
4t.Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s’acrediti la realització efectiva del pagament.
Aquesta documentació romandrà a disposició de l’Agència Tributària i de la Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques, per a la realització de qualsevol control que hom consideri oportú efectuar.
5è. Rebut acreditatiu del servei realitzat indicant les dades personals del que ha prestat el servei.
c) Si n’és el cas, indicació dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses.
d) Si n’és el cas, els tres pressuposts que, en aplicació de l’article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com també la memòria justificativa de l’elecció, si n’és el cas.
e) No s’admetran pagaments en efectiu superiors a 2.500,00 euros en els termes prevists a l’article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d’octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d’adequació a la normativa financera per l’intensificació de les actuacions i lluita contra el frau.
4. En cas que es desitgi denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà d’aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s’estigui obligat a presentar les declaracions o documents a que es refereixen les obligacions tributaries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s’haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.
5. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada que hagi justificat el compliment de la finalitat i l’aplicació de la subvenció, amb l’autorització prèvia de la director gerent del FOGAIBA a proposta del cap de servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, previ informe de la unitat gestora. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que s’estableix en el punt 2 de l’apartat desè d’aquesta Resolució.
Dotzè
Compatibilitat de les ajudes
Les ajudes objecte d’aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada, però en cap cas l’import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar el valor de les despeses originades per la realització de les activitats.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable per a aquesta convocatòria, serà l’establert en el Reial decret 519/1999, de 26 de març, pel qual es regula el règim d’ajudes a l’apicultura en el marc dels programes nacionals anuals; en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; i en la resta de normativa de vigent aplicació.
Catorzè
Eficàcia
L’efectivitat d’aquesta Resolució queda condicionada a l’aprovació definitiva del Pla Estratègic de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2016, en els termes prevists a la present Resolució. En cas contrari, es procedirà a la seva modificació amb la finalitat d’adaptar-la al text aprovat.
Quinzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 9 de desembre de 2015
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas