Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT

Núm. 18555
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 23 de desembre de 2015 per la qual es convoquen ajuts individualitzats de menjador per als alumnes que cursen estudis als centres docents no universitaris durant el curs escolar 2015-2016

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L’article 27 de la Constitució espanyola estableix com a dret fonamental el dret a l’educació.

L’article 83 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació estableix que, per garantir la igualtat de tots els ciutadans en l’exercici del dret a l’educació, s’han d’establir beques i ajuts a l’estudi per tal de compensar situacions socioeconòmiques desfavorables.

L’article 9.1 de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, modificada per la Llei orgànica 8/2000, reconeix a tots els estrangers menors de 18 anys el dret a accedir al sistema públic de beques i ajuts.

Dins l’àmbit autonòmic de les Illes Balears, el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals correspon a l’Administració de la Comunitat Autònoma o a les entitats públiques que en depenen, i disposa que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que, prèviament, el conseller competent n’hagi establert les bases reguladores per mitjà d’una ordre.

En aplicació d’aquesta obligació l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 va establir les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria d’educació i cultura, les quals es varen publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 100, d’11 de juliol.

L’article 1 d’aquesta Ordre, en l’apartat 2.6, especifica que poden ser objecte d’ajut, entre d’altres, els serveis complementaris a l’ensenyament, i hi inclou els ajuts per a menjador al subapartat 2.6 a.

Tot aquest marc normatiu regula la protecció efectiva del dret fonamental a l’educació, elimina traves que en dificultin l’exercici i respon, també, a la necessitat de poder fer efectiva la conciliació de la vida laboral de pares i mares amb la vida familiar.

Sens dubte, el servei escolar de menjador és avui dia una prioritat i, per això, és necessari convocar ajuts de menjador, que tenen per objecte donar ajuts als alumnes que per la situació econòmica familiar, per circumstàncies sociofamiliars desfavorables o bé per dificultats de desplaçament al centre escolar tenguin més dificultats per afrontar el pagament d’aquest servei.

Segons el que disposen l’article 15.1 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i l’article 4 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009 (BOIB núm.100, d’11 de juliol de 2009) per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d’Educació i Cultura, a proposta de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, amb els informes previs del Servei Jurídic i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització de la Intervenció General; amb la consideració que la concessió d’aquests ajuts queda condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici 2016 i a l’aprovació del Pla Estratègic de Subvencions corresponent a l’exercici 2016, i fent ús de les facultats que m’atribueix la Llei 4/2001, de 14 de maig, del Govern de les Illes Balears, dict la següent

  

RESOLUCIÓ

Primer

Objecte de la convocatòria i quantia de l’ajut

1.     L’objectiu dels ajuts que es convoquen és compensar els alumnes que cursin estudis a centres docents públics no universitaris, o que estiguin escolaritzats d’ofici en un centre privat concertat, de segon cicle d’educació infantil, d’educació primària i d’educació secundària durant el curs escolar 2015-2016 amb el finançament de part del cost del servei escolar de menjador quan concorrin determinades circumstàncies socioeconòmiques o de transport per tal d’afavorir-ne l’escolarització.

2.     Els ajuts es faran efectius a càrrec de la partida pressupostària 13501.423A01.48021.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma per a l’any 2016 per un import màxim d’1.100.000 euros, dels quals 950.000 euros es destinaran a atendre els ajuts derivats de circumstàncies socioeconòmiques desfavorables i 150.000 euros a atendre les peticions dels alumnes que utilitzen el servei de transport escolar durant el curs escolar 2015-2016. Aquesta distribució és orientativa i es pot modificar en funció de les necessitats. En qualsevol cas, aquesta partida es pot incrementar per modificació pressupostària per tal de disposar de més recursos per a aquesta finalitat mitjançant una resolució de modificació de la convocatòria, d’acord amb l’article 4.3 b de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009.

3.     El present expedient de convocatòria d’ajuts individualitzats de menjador escolar per als alumnes que cursen estudis als centres docents no universitaris durant el curs escolar 2015-2016 es tramita com a expedient de despesa anticipada corresponent a l’exercici 2016, segons la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 5 de novembre de 2015.

4.     Aquests ajuts són compatibles amb altres ajuts que tenguin la mateixa finalitat atorgats per altres administracions o ens públics i privats, nacionals i internacionals, sempre que conjuntament o aïlladament no se superi la quantia total que se li concediria en funció del que estableix l’apartat anterior.

S’exceptua de la regla anterior l’obtenció d’ajuts de menjador per motius socioeconòmics desfavorables, que és incompatible amb l’ajut de menjador per motius de transport.

Segon

Beneficiaris

1.     Els beneficiaris dels ajuts són els alumnes usuaris del servei escolar de menjador en els quals concorren determinades circumstàncies socioeconòmiques o de transport.

2.     Existeixen dos tipus de beneficiaris:

1.     Beneficiaris directes:

a.     Alumnes que es trobin en situació d’acolliment.

b.     Alumnes víctimes de violència de gènere.

2.     Beneficiaris per barem:

a.     Alumnes en els quals concorren condicions econòmiques o sociofamiliars desfavorables, d’acord amb els criteris que es recullen en els annexos 2 i 3 d’aquesta Resolució.

b.     Alumnes en els quals concorren alguns dels motius de transport següents:

i.      Utilitzar els serveis de transport escolar de la Conselleria durant el curs escolar 2015-2016.

ii.     Tenir la residència a més de 3 quilòmetres del centre escolar, sempre que es tracti de centres que tenguin establerta la jornada partida durant el curs escolar 2015-2016.

3.     També poden ser beneficiaris d’aquest ajut els alumnes que cursen estudis en centres privats concertats durant el curs escolar 2015-2016, sempre que hagin estat escolaritzats d’ofici per l’Administració educativa i, a més, compleixin la resta de requisits establerts. S’entén per escolarització d’ofici en un centre privat concertat l’adjudicació feta per la Conselleria d’Educació i Universitat per manca de places en centres sostinguts totalment amb fons públics.

4.     Les obligacions dels beneficiaris són les que estableix l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Tercer

Requisits de les persones sol·licitants

1.     Per sol·licitar l’ajut és necessari ser usuari del servei escolar de menjador durant el curs escolar 2015-2016 i haver presentat la sol·licitud i la documentació requerida en aquesta convocatòria en els terminis establerts.

2.     Per cobrar l’ajut concedit previst en aquesta convocatòria, l’alumne o alumna ha de fer ús del servei de menjador un mínim del 50 % dels dies durant el curs 2015-2016.

El còmput del 50 % per als alumnes d’incorporació tardana s’inicia a partir de la incorporació de l’alumne al centre educatiu.

Quart

Criteris per atorgar els ajuts

Per atorgar els ajuts s’han de tenir en compte els criteris següents:

a.     Condicions econòmiques

b.     Condicions familiars

c.     Condicions socials de la persona sol·licitant, acreditades de forma fefaent

El consell escolar del centre n’ha de fer la valoració d’acord amb el que estableixen els annexos 2 i 3.

Cinquè

Sol·licituds i termini de presentació

1.     Les sol·licituds per obtenir els ajuts de menjador s’han de formalitzar mitjançant l’imprès normalitzat que figura a l’annex 1 d’aquesta Resolució. El model també es pot trobar a la pàgina web de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa (http://dgice.caib.es).

2.     En el cas que l’ajut se sol·liciti per a més d’un membre de la mateixa unitat familiar en el mateix centre on es cursin estudis durant el curs escolar 2015-2016, o se sol·licitin ajuts de menjador per motius socioeconòmics o de transport conjuntament, la petició s’ha de formular en un únic imprès.

3.     Les sol·licituds s’han de presentar, emplenades adequadament, als centres educatius on es cursin els estudis durant el curs escolar 2015-2016 en el termini comprés entre el 8 i el 22 de gener i cal adjuntar-hi la documentació que s’enumera en l’apartat sisè d’aquesta Resolució.

4.      Els alumnes que, amb l’autorització expressa del director general d’Innovació i Comunitat Educativa, seguint l’apartat m de l’article 3.1 de la Resolució de 9 de setembre de 2003 del conseller d’Educació i Cultura per la qual es regulen l’organització i el funcionament del servei escolar de menjador als centres públics no universitaris (BOIB núm.131, de 18 de setembre de 2003), usin el servei de menjador en un centre diferent a aquell on cursin els estudis han de presentar la sol·licitud, emplenada adequadament, en el centre on cursin els estudis.

5.     En el cas de l’alumnat d’incorporació tardana, les sol·licituds s’han de presentar, emplenades adequadament, als centres educatius on cursin els estudis durant el curs escolar 2015-2016 abans del 20 d’abril.

6.     Si la sol·licitud o la documentació presentades estan incompletes es requerirà la persona sol·licitant perquè les esmeni en el termini de 3 dies hàbils a comptar des del requeriment.

Sisè

Documentació que s’ha de presentar

1. Les persones sol·licitants han de presentar, juntament amb la sol·licitud, la documentació següent:

a.     DNI, NIF o NIE en vigor de tots els membres computables de la unitat familiar que tenguin 16 o més anys el dia 31 de desembre de 2015.

b.     Declaració responsable dels pares o tutors del beneficiari que exposi que no estan sotmesos a cap supòsit de prohibició per ser beneficiaris de subvencions (annex 6).

c.     Autorització al centre escolar per gestionar l’ajut de menjador escolar (annex 4).

d.     Fotocòpia del llibre de família amb tots els components. En els casos de nul·litat, separació o divorci s’ha d’acompanyar de la sentència judicial que ho declari. Les separacions de fet han d’acreditar-se mitjançant qualsevol documentació que ho demostri.

e.     Certificat de convivència a l’efecte de computar els membres de la unitat familiar, segons l’apartat 7 d’aquesta convocatòria.

2. A més, en funció del cas concret s’ha d’aportar la documentació següent:

a.     Per obtenir punts de renda cal presentar l’annex 5 d’autorització a la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern de les Illes Balears perquè pugui obtenir el certificat d’ingressos de l’Agència Tributària de tots els membres de la unitat familiar amb ingressos, a l’efecte de consulta per a l’ajut de menjador.

b.     Per obtenir punts per criteri familiar:

i.      Per família nombrosa, s’ha de lliurar una fotocòpia del carnet de família nombrosa o la documentació acreditativa a l’efecte, vigent el 31 de desembre de 2015.

ii.     Per membres de la unitat familiar afectats per discapacitats físiques o psíquiques, s’ha de presentar el certificat expedit per l’organisme oficial que acrediti les circumstàncies físiques o psíquiques de la malaltia o la discapacitat.

iii.    Per infant en acolliment, s’ha de lliurar la documentació acreditativa de l’acolliment.

iv.    Per família monoparental, s’ha de lliurar la documentació acreditativa de la monoparentalitat (còpia compulsada del llibre de família en què consti un sol progenitor).

v.     Per dos o més infants que facin ús del menjador escolar, n’hi ha prou de comunicar-ho a la sol·licitud d’ajuts de menjador.

c.   Per obtenir punts per condicions sociofamilars desfavorables el centre requerirà la documentació que consideri oportuna per justificar la situació sociofamiliar al·legada per la persona sol·licitant, seguint les orientacions de l’annex 3.

d.     En els casos dels beneficiaris directes:

i.      Els alumnes que es trobin en situació d’acolliment han de presentar un certificat del director del centre d’acolliment o de l’òrgan competent.

ii.     Els alumnes víctima de violència de gènere han d’acreditar aquesta condició amb la presentació d’una còpia compulsada de l’ordre de protecció a favor de la víctima o, si n’és el cas, de la sentència definitiva condemnatòria per fets constitutius de violència de gènere.

3. Per obtenir punts per a ajuts que s’hagin sol·licitat per motius de transport, a més de la documentació dels punt anteriors, que s’ha de tenir en compte només a l’efecte de l’ordre de prelació en cas que la quantia assignada a aquests alumnes no sigui suficient per atendre totes les sol·licituds, s’ha de presentar:

a.     Un certificat emès pel centre en què l’alumne cursi estudis durant el curs escolar 2015-2016 que acrediti la jornada partida o la utilització del servei de transport escolar.

b.     Un certificat de residència de l’alumne.

Les sol·licituds i la documentació adjunta s’han de lliurar al centre escolar on cursin estudis durant el curs escolar 2015-2016 del qual depèn el servei de menjador escolar.

Setè

Membres de la unitat familiar

1. Són membres de la unitat familiar l’alumne per al qual se sol·licita la beca; els pares, tutors o persones encarregades de la guarda del menor, i els germans menors d’edat. S’han de computar també com a membres familiars:

a.     Els germans menors de 25 anys i els de major edat quan es tracti de persones amb discapacitat física o psíquica en un grau igual o superior al 33 % que convisquin al domicili familiar.

b.     Els ascendents familiars que convisquin al domicili familiar.

2. En el cas de divorci o separació legal dels pares no es considera membre computable aquell que no convisqui amb el sol·licitant de l’ajut.

3. Es considera membre computable la persona que mantengui una relació afectiva amb el progenitor o el tutor legal del beneficiari que presenta la sol·licitud en condició de cònjuge, de parella de fet (acreditada d’acord amb la Llei 18/2001, de 19 de desembre, de parelles estables, BOIB núm.156, de 29 de desembre) o de situació de fet estable.

Vuitè

Càlcul de la renda familiar

Per determinar la renda dels membres computables cal sumar la base imposable general amb la base imposable de l’estalvi, excloent-ne els saldos nets negatius de guanys i pèrdues patrimonials de 2014 i el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari de 2014 a integrar a la base imposable de l’estalvi.

Novè

Quantia dels ajuts

1. Les quanties dels ajuts es determinen segons el nombre de dies lectius de cada període del curs escolar 2015-2016 amb servei de menjador i de la puntuació de l’apartat econòmic, segons els paràmetres següents:

a.     Per motius socioeconòmics:

·      De 10 a 7 punts: 70 % del cost total del servei.

·      De 6 a 4 punts: 50 % del cost total del servei.

·      De 3 a 0 punts: 30 % del cost total del servei.

b.     Per motius de transport:

·      De 10 a 4 punts: 50 % del cost total del servei.

·      De 3 a 0 punts: 30 % del cost total del servei.

El cost total del servei escolar de menjador inclou el preu del menjar (aliments més servei de cuina i neteja) i de la feina dels monitors (encarregats de l’atenció als alumnes) que hi dediqui l’empresa adjudicatària, si s’escau.

Desè

Instrucció del procediment

1.     L’òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d’Educació i Universitat.

La instrucció del procediment s’ha de tramitar d’acord amb el que preveu l’article 8 de les bases reguladores aprovades per l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009.

2.     Una vegada presentada la documentació al centre corresponent, aquest ha d’introduir les sol·licituds al GestIB abans de 3 dies lectius des de la finalització del termini de sol·licitud.

3.     El centre ha de comunicar a les famílies el codi corresponent a la seva sol·licitud.

4.     El consell escolar ha d’informar sobre el compliment de tots els requisits exigits per ser beneficiari dels ajuts. El centre ha de trametre a la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa una còpia de l’acta de la sessió del consell escolar en el termini de 10 dies naturals comptadors des de l’endemà de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds i una proposta que ha de contenir:

a.     La relació, per codi, dels alumnes considerats amb dret a rebre l’ajut, amb la puntuació corresponent.

b.     La relació, per codi, dels alumnes que no compleixin els requisits per ser beneficiaris i els motius.

La Direcció General esmentada pot sol·licitar la documentació als centres per comprovar el compliment de la normativa vigent.

5.     El centre ha d’haver introduït al GestIB, en un termini de 15 dies naturals comptadors des de l’endemà de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds, la valoració que fonamenta la proposta aprovada pel consell escolar a què es refereix el punt anterior, així com els dies que cadascun dels alumnes ha fet ús del servei de menjador durant el primer trimestre.

6.     Una vegada examinades les propostes dels consells escolars, la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa trametrà, mitjançant el GestIB, el llistat provisional d’alumnes admesos i exclosos. En aquest llistat també hi han de constar les dades referents als dies que cadascun dels alumnes ha fet ús del servei de menjador durant el primer trimestre.

7.     En un termini de 20 dies naturals, comptadors des de l’endemà de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds, els centres han de publicar el llistat provisional al tauler d’anuncis del centre. Aquest llistat ha de romandre al tauler d’anuncis durant 10 dies naturals. Durant aquest període, els tutors legals poden presentar al·legacions sobre les dades del llistat. El centre ha d’introduir al GestIB les al·legacions presentades, les ha de resoldre i ha de comunicar-ne la resolució als tutors legals que les hagin efectuades en un termini de 3 dies lectius.

8.     El llistat provisional a què es refereix el punt anterior ha de contenir les dades següents:

·      El codi de sol·licitud, atès que en la resolució definitiva de concessió que es publicarà al BOIB només hi constarà aquest codi a l’efecte d’identificar cada sol·licitud.

·      Les valoracions dels apartats a què es refereix el punt quart d’aquesta Resolució.

9.     Finalitzat el termini per al·legar i, si s’escau, una vegada resoltes les al·legacions que hagin presentat els tutors legals, les dades que constin al GestIB tindran la consideració de dades definitives per tal de dictar les resolucions de concessió corresponents.

10.  En el supòsit d’admissió de sol·licituds d’alumnes d’incorporació tardana, es poden presentar propostes fins al 20 d’abril de 2016.

Onzè

Comissió Avaluadora

La Comissió Avaluadora es constituirà a la seu de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d’Educació i Universitat amb la finalitat d’elaborar l’informe que ha de servir de base a la proposta de resolució. La Comissió la formen els membres següents:

a.     El director general d’Innovació i Comunitat Educativa o la persona en qui delegui, com a president.

b.     La cap del Servei d’Escolarització de Comunitat Educativa.

c.     Un inspector o inspectora, nomenat pel cap del Departament d’Inspecció Educativa.

d.     Un director o directora d’un centre públic d’educació infantil i primària, nomenat pel director general d’Innovació i Comunitat Educativa.

e.     Un director o directora d’un centre concertat, nomenat pel director general d’Innovació i Comunitat Educativa.

f.     Una persona en representació de la Confederació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Balears (COAPA).

g.     Un funcionari o funcionària de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa, que actuarà com a secretari.

Dotzè

Funcions de la Comissió Avaluadora i proposta de resolució

1.     La Comissió ha d’analitzar les valoracions fetes pels centres, confeccionar la relació d’alumnes per ordre de puntuació i elevar a l’òrgan instructor l’informe que ha de servir de base per a la proposta de resolució de la convocatòria, en la qual es determinen, d’acord amb els recursos disponibles, els beneficiaris per centres i la quantia dels ajuts, així com també la relació dels alumnes proposats per a la denegació de l’ajut, tot especificant-ne el motiu.

2.     Els alumnes que, tot i reunir els requisits de la convocatòria, no hagin assolit la puntuació que els permeti d’obtenir l’ajut, i atès que els recursos disponibles són limitats, quedaran en una llista d’espera, ordenats d’acord amb la seva puntuació. En aquest supòsit, si algun dels alumnes sol·licitants de l’ajut s’hagués donat de baixa del servei de menjador, hagués deixat d’assistir regularment al menjador o, per qualsevol motiu justificat, no pogués gaudir d’aquest ajut, el consell escolar del centre l’ha d’assignar a l’alumne següent de la llista esmentada.

3.     En el cas de possibles empats, s’ha de prioritzar qui tingui menys renda; en segona instància, qui tengui un major nombre de germans escolaritzats al mateix centre docent durant el curs escolar 2015-2016, i en tercera instància, els casos de famílies monoparentals. Si persisteix l’empat, la Comissió Avaluadora ha de determinar, motivadament, qui té dret a ser beneficiari de l’ajut.

4.     La Comissió Avaluadora reservarà la quantitat de 5.000 euros en previsió de la presentació de sol·licituds d’ajuts corresponents a alumnes d’incorporació tardana. Una vegada finalitzat el procediment de presentació per part del consell escolar de cada centre de la relació d’alumnes d’incorporació tardana proposats com a beneficiaris (el 20 d’abril de 2016), s’ha de confeccionar la relació d’alumnes per ordre de puntuació i distribuir la quantia anterior seguint els criteris establerts per la Comissió Avaluadora recollits en els punts anteriors.

5.     La proposta de resolució s’ha de publicar a la pàgina web de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa (http://dgice.caib.es) i al tauler d’anuncis dels centres a l’efecte que els sol·licitants comuniquin l’acceptació de l’ajut al centre (annex 7 d’aquesta resolució). En qualsevol cas, l’acceptació s’entendrà produïda automàticament si en el termini de 3 dies hàbils des de la publicació de la proposta de resolució no es fa constar el contrari.

Tretzè

Concessió i denegació dels ajuts

1.     La resolució del procediment de concessió dels ajuts regulats en aquesta convocatòria correspon al secretari general, per delegació del conseller d’Educació i Universitat (Resolució de 19 d’octubre de 2015 per la qual es deleguen determinades competències en el secretari general de la Conselleria d’Educació i Universitat; BOIB núm. 156, de 27 d’octubre de 2015).

El termini màxim per dictar i notificar la resolució final del procediment és de tres mesos, comptadors des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds.

2.     La resolució, que es dicta a partir de la proposta de l’òrgan instructor, ha de ser motivada i ha d’incloure:

a.     La relació dels alumnes seleccionats, amb indicació del centre corresponent.

b.     La relació dels alumnes que, tot i complir els requisits de la convocatòria, no han assolit una puntuació suficient que els permeti obtenir l’ajut. Els alumnes inclosos en aquest darrer annex han de quedar ordenats d’acord amb la seva puntuació i constituir una llista d’espera, amb la qual s’han d’anar substituint, per ordre rigorós de puntuació, els alumnes adjudicataris que, per qualsevol motiu, deixin de ser beneficiaris de l’ajut.

c.     La relació dels alumnes exclosos, amb indicació de la causa d’exclusió.

3.     La resolució es notifica amb la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i, a efectes informatius, a la pàgina web de la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa (http://dgice.caib.es). Ha de contenir:

a.     Els recursos administratius pertinents que es puguin haver interposat en contra.

b.     La quantia exacta de l’ajut proposada.

Catorzè

Pagament dels ajuts

1.     El pagament dels ajuts es farà als centres en un sol pagament, a compte de la persona beneficiària per l’ús del servei de menjador, per aplicar-los a la seva finalitat.

2.     El centre escolar ha de gestionar l’ajut amb l’autorització prèvia de la persona beneficiària (annex 4).

3.     El centre docent ha de lliurar els ajuts a les persones beneficiàries tenint en compte els dies que realment s’hagi utilitzat el servei de menjador.

No obstant això, si la persona beneficiària no es trobàs al dia dels pagaments de les quotes del servei de menjador escolar, el centre s’ha de fer càrrec de la gestió de l’ajut del beneficiari.

4.     El centre ha de pagar a la persona beneficiària l’ajut concedit en el termini de 30 dies naturals (en període lectiu) des de la data de l’ingrés per part de l’Administració al centre educatiu.

5.     En el cas dels alumnes que usin el servei de menjador en un centre diferent d’aquell on cursin els estudis, el centre on duen a terme els estudis ha de transferir l’ajut de menjador al centre on es duu a terme el servei de menjador. Aquest darrer és l’encarregat de pagar a la persona beneficiària l’ajut concedit en el termini de 30 dies naturals.

6.     En cas que el pagament a la persona beneficiària de l’ajut no es pugui fer efectiu atès que el centre educatiu hagi perdut totalment el contacte amb la família, la secretaria del centre educatiu ha d’expedir un certificat d’aquesta circumstància, i l’import íntegre de l’ajut atorgat passarà a formar part del romanent d’ajuts de menjador del centre. Aquest, de conformitat amb el consell escolar, podrà destinar el romanent a cobrir necessitats derivades del servei escolar de menjador d’alumnes del centre que, acreditant una situació econòmica desafavorida, puguin ser beneficiaris d’ajuts econòmics per ser usuaris del servei escolar de menjador.

7.     El centre ha de vetlar per l’ús correcte dels ajuts i distribuir-los en funció dels dies que cada alumne ha fet ús del servei de menjador. Aquells ajuts que s’hagin ingressat al compte del centre i no hagin estat utilitzats passaran a formar part del romanent d’ajuts de menjador del centre.

Quinzè

Justificació dels ajuts

1. La justificació d’aquests ajuts es produeix pel fet de reunir els requisits per ser-ne beneficiari.

2. El director o la directora del centre ha de trametre a la Direcció General d’Innovació i Comunitat Educativa els annexos 8 i 9, justificatius de l’aplicació dels ajuts, abans del 30 de juny de 2016.

Setzè

Reintegrament dels ajuts concedits

1. D’acord amb el que disposen l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005 i l’article 21 de l’Ordre de la consellera d’Educació i Cultura d’1 de juliol de 2009, pertoca el reintegrament total o parcial de les quantitats que ha rebut la persona beneficiària i l’exigència, si n’és el cas, de l’interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per la qual s’acordi el reintegrament, en els casos que estableix l’article 44 del Decret legislatiu 2/2005.

2. El procediment de reintegrament s’ha d’iniciar d’ofici per resolució de l’òrgan competent i s’ha de regir per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en la legislació estatal bàsica, sense perjudici de les particularitats que s’estableixen al Decret legislatiu 2/2005, a les disposicions reglamentàries de desplegament i a la legislació de finances.

3. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

Dissetè

Gestió, avaluació i control

Aquests ajuts queden sotmesos al règim de gestió, avaluació i control que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.

Divuitè

Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Dinovè

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució —que posa fi a la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l’òrgan que l’ha dictada en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que disposa l’article 46 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 23 de desembre de 2015

El conseller d’Educació i Universitat

Martí X. March i Cerdà