Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITAT
Núm. 18547
Resolució del conseller d’Educació i Universitat de 18 de desembre de 2015, per la qual s’autoritza l’obertura i el funcionament del Centre privat d’Educació Especial Quatre per Quatre al municipi de Palma
Versió PDF
Antecedents
1. La llei Orgànica 2/2006 de 3 de maig d'educació, modificada per la Llei Orgànica 8/2013 de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l'article 74 que l'escolarització de l'alumnat que presenta necessitats educatives especials es regirà pels principis de normalització i inclusió, assegurant la seva no discriminació i la igualtat efectiva en l'accés i la permanència en el sistema educatiu.
En l'article 73 s'inclou el tractament educatiu dels alumnes que requereixen determinats suports i atencions específiques derivades de les circumstàncies socials, de discapacitat física, psíquica o sensorial o que manifesten trastorns greus de conducta.
2. El 16 d’abril de 2015 (NRE 22531/2015) la Sra. Elvira Jiménez Rozas com a presidenta de l’Associació AMADIBA, sol·licita l’autorització per a la obertura i el funcionament del centre d’Educació Especial Quatre per Quatre, i adjunta la següent documentació:
3. En data 16 d’octubre de 2015 (NRE 63827/2015 de 16 d’octubre), la representant de la titularitat del centre Quatre per Quatre, presenta a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres el projecte tècnic de les aules del Quatre per Quatre.
I exposa que AMADIBA va néixer a l’any 1995, com a necessitat de donar resposta a les persones amb discapacitat intel·lectual d’una manera integral.
L’any 2012, van donar una passa més i van crear una nova àrea AMADIBA MENORS. Actualment gestionen dos centres residencials d’acció Educativa Especial que anomenen 4x4.
Que són llars alternatives a la unitat familiar que presten una atenció integral i especialitzada als menors que ho necessiten degut al seu trastorn emocional i/o conductual.
Ofereixen un servei conveniat amb l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS), per atendre de manera integral a alumnes en situació de desemparament, desatenció o subjectes a mesures jurídiques de protecció, que requereixen una atenció especialitzada i rehabilitadora degut a un trastorn emocional greu, amb presència de problemàtica conductual greu i/o TDA-h.
La cobertura d’aquest servei és 24 hores al dia, els 365 dies de l’any.
Que a més de l’allotjament, la intervenció terapèutica i la coordinació familiar, és fa un seguiment educatiu de cada un dels alumnes que estan ingressats a les residencies.
Que aquest centre vol donar resposta a les necessitats educatives especials d’aquests joves que es troben en una doble situació de risc d’exclusió social, donant-los eines perquè tinguin una oportunitat d’accedir a una formació de manera objectiva.
I que amb la finalitat de poder atendre degudament a l’alumnat que presenta Trastorns Greus de Conducta, i que en determinats moments no pot assistir de manera regular al centre docent ordinari al que està matriculat degut a les seves conductes disruptives, aquest centre podria realitzar el seu itinerari formatiu de manera compartida amb el centre ordinari de referència.
4. L’11 de desembre de 2015 (NRS 202/2015 de 16 de desembre), la cap de servei de Suport Educatiu amb el vist i plau del director general d’Innovació i Comunitat Educativa emet informe favorable per a l’autorització de dues aules externes adscrites al centre residencial d’Acció Educativa Especial d’AMADIBA, anomenat Quatre per Quatre.
El Servei de Suport Educatiu considera necessària l’autorització de les dues unitats externes adscrites al centre residencial d’acció educativa especial d’AMADIBA Menors, anomenat Quatre per Quatre, per poder donar un suport educatiu estructurat a aquests menors, i fa les següents consideracions:
5. El 16 de desembre de 2015, el cap del Departament de Planificació i Centres va emetre informe favorable sobre l’expedient d’autorització d’obertura i funcionament del centre d’Educació especial Quatre per Quatre.
Fonaments de dret
1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol (BOE núm. 159, de 4 de juliol), reguladora del dret a l’educació.
2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d’educació (BOE núm.106, de 4 de maig), en redacció donada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), (BOE núm. 295, de 10 de desembre).
3. La Llei orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l’adolescència, en el seu capítol IV regula els centres de protecció específics de menors amb problemes de conducta.
L’article 2 estableix que “L’acolliment residencial en aquests centres es realitzarà exclusivament quan no sigui possible la intervenció per mitjà d’altres mesures de protecció, i tindrà com a finalitat proporcionar al menor un marc adequat per a la seva educació, la normalització de la seva conducta, la seva reintegració familiar quan sigui possible, i el lliure i harmònic desenvolupament de la seva personalitat, en un context estructurat i amb programes específics en el marc d’un projecte educatiu. D’aquesta manera, l’ingrés del menor en aquests centres i les mesures de seguretat que s’apliquen en el mateix s’utilitzaran com a darrer recurs i tindran sempre caràcter educatiu”.
4. El Reial Decret 334/1985 de 6 de març (BOE núm. 65, de 16 de març) d’Ordenació de l’Educació Especial.
5. L’Ordre del 30 de gener de 1986 per la que en compliment de la disposició final primera del Reial Decret 334/1985 de 6 de març, d’ordenació de l’educació especial s’estableixen les proporcions de personal/alumnes en aquesta modalitat educativa.
6. L’Ordre de 14 de maig de 1986 (BOE del 29 de maig) per la que es revisa i corregeix l’Ordre del 30 de gener de 1986.
7. El Decret 39/2011, de 29 d’abril, pel qual es regula l’atenció a la diversitat i l’orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, a l’article 40, Capítol X senyala que s’han d’establir les directrius d’intervenció adients per fomentar models de suport inclusius que afavoreixin una atenció educativa de qualitat per a tots els alumnes.
8. La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de dia 25 de març de 2015 (BOIB de 18 d’abril) per la qual es regulen les ràtios als centres específics d’educació especial
9. La Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de dia 13 de maig de 2015 per la qual s’estableixen amb caràcter provisional, els requisits mínims d’espai als centres específics d’educació especial (CEE) i de les aules substitutòries de centre específic (ASCE) ubicades a centres ordinaris
10. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de gener, i reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que, en matèria d’ensenyament, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència del desenvolupament legislatiu i d’execució de l’ensenyament en tota la seva extensió i els diferents nivells, graus, modalitats i especialitats.
11. El Decret 12/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, i a proposta, amb data 17 de desembre de 2015, de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres dict la següent
Resolució
1. Autoritzar amb efectes des de l’inici del curs 2015-16 l’obertura i el funcionament del centre privat d’Educació Especial Quatre per Quatre, amb el codi: 07015525
2. Com a conseqüència d’aquesta autorització el centre queda configurat de la manera següent:
Codi de centre: 07015525
Denominació genèrica: Centre d’Educació Especial
Denominació específica: Quatre per Quatre
Domicili: C/Tavernera, 13-14
Localitat: Palma
Municipi: Palma
CP: 07007
Ensenyaments autoritzats:
1 unitat de Bàsica Especial
1 unitat de TAVA: Programes de Formació per a la Transició a la Vida Adulta
3. El centre està obligat a complir la normativa vigent quant a la titulació del professorat destinat a les unitats autoritzades mitjançant aquesta Resolució. En cas contrari, es procedirà a la revocació de l’autorització atorgada.
4. El centre esmentat queda obligat al compliment de la legislació vigent i a sol·licitar l’oportuna revisió quan s’hagi de modificar qualsevol de les dades que assenyala aquesta Resolució.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d’Educació i Universitat en el termini d’un mes comptador des de l’endemà del dia en què es publiqui en el BOIB, d’acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També s’hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de la publicació en el BOIB, d’acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 18 de desembre de 2015
El conseller d’Educació i Universitat
Martí X. March Cerdà