Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 18240
Aprovació definitiva de l'ordenança que regula els horaris d’establiments de restauració, espectacles públics i activitats recreatives de l'Ajuntament des Mercadal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació inicial del Ple que va tenir lloc el passat 30 de setembre de 2015, de l’Ordenança  reguladora dels horaris d'establiments de restauració, espectacles públics i activitats recreatives, contra la qual s’ha presentat una al·legació que va ser rebutjada per acord de Ple del passat dia 16 de desembre de 2015, i elevat l’acord inicial a definitiu, a continuació es transcriu íntegrament l'esmentada Ordenança.

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

«Ordenança que regula els horaris d’establiments de restauració, espectacles públics i activitats recreatives

Article 1 

Normes generals

Als efectes de l'aplicació d’aquesta Ordenança, les activitats es classifiquen de la següent forma:

Grup I. Establiments de restauració, entenent com a tal els restaurants, cafeteries, gelateries o bars, i en general els locals oberts al públic que es dediquen a subministrar de forma professional i habitual menjars i begudes.

Grup II. Establiments d’entreteniment, entenent com a tal els cafès concert, sales de festa, salons recreatius, sales de ball i discoteques i en general aquells locals oberts al públic que ofereixen activitats musicals mitjançant execució humana i/o mitjans mecànics o electrònics, així com servei de bar o cafeteria.

Article 2

Horaris d’obertura i de tancament dels establiments

1. L’obertura es refereix a l’horari a partir del qual està permès obrir i iniciar l’activitat.

2. El tancament es refereix a l’horari a partir del qual l’activitat del local o establiment ha finalitzat completament, moment en el qual ha d’haver acabat qualsevol tipus d’ambientació musical, joc, actuació, etc., i a partir del qual no es podrà servir cap tipus de consumició ni es permetrà l’entrada de més clients i s’hauran d’encendre tots els llums interiors del local per facilitar-ne el desallotjament.

Els locals, les terrasses o establiments on es facin les activitats han de quedar completament buits de clients com a màxim mitja hora després de l’horari de tancament autoritzat.

3. Els locals o establiments en els quals concorrin diverses i diferents llicències d’activitats i sempre que l’exercici d’aquestes no pugui ser separat físicament, han d’adoptar com a horari d’obertura i de tancament el que resulti més restrictiu de totes les activitats que duguin a terme.

4. Excepte autorització expressa, l’horari dels establiments públics i de les activitats recreatives és, com a màxim, el que s’indica a continuació:

* Grup I. Establiments de restauració.                  

Hora de tancament dels locals:

Divendres, dissabtes, vespres anteriors de festiu i vespres de festiu, 04.00 hores.

Vespres de la resta de dies feiners, 03.00 hores.

* Grup II.  Establiments d’entreteniment:

Hora de tancament dels locals:

Divendres, dissabtes, vespres anteriors de festiu i vespres de festiu, 05.00 hores.

Vespres de la resta de dies feiners, 04.00 hores.

5. Els establiments del grup I d’aquesta Ordenança poden obrir al públic a partir de les 6.00 hores,  i sempre que entre l’hora de tancament i la d’obertura transcorrin almenys 2 hores. A aquest efecte, s’ha de comunicar a l’Ajuntament l’horari d’obertura i tancament del local que, així mateix, ha d’estar exposat en l’establiment.

6. Els locals inclosos en el grup II de la present Ordenança poden obrir al públic a partir de les 09.00 hores, sempre que entre l’hora de tancament i la d’obertura transcorrin almenys 2 hores. A aquest efecte, s’ha de comunicar a l’Ajuntament l’horari d’obertura i tancament del local que, així mateix, ha d’estar exposat en l’establiment.

No obstant l'anterior, els cafès concert que habitualment serveixen berenars, podran avançar el seu horari d'obertura dues hores, prèvia autorització de  l'Ajuntament, i s’hi haurà de realitzar el servei sense cap tipus d'activitat o ambientació musical. L'incompliment de les condicions fixades per l'Ajuntament en l'autorització determinarà la revocació de la mateixa i l'impossibilitat d'obtenir-la novament.

Article 3

Horari de terrasses o espais oberts a l’aire lliure vinculats a qualsevol tipus d’activitat

1. Amb caràcter general, les terrasses s'han de tancar i recollir a les 24.00 hores. No obstant això, i atenent a que el nostre és un municipi eminentment turístic es pot autoritzar expressament el funcionament en horari nocturn, de manera que les terrasses autoritzades podran perllongar la seva activitat fins a les 02.00 hores, entre l’1 de maig i el 31 d’octubre; i fins a les 24.00 hores, la resta de l’any.

2. Pel que fa a l’horari d’obertura de les terrasses i espais oberts, no pot ser anterior a les 7.00 hores i l’ambientació musical que transcendeixi a l’exterior ha de ser a partir de les 10.00 hores, i sempre tenint en compte la normativa de renous.

3. El tancament de la terrassa implica que el local a ella vinculada ha de romandre amb les portes i finestres tancades en el cas de que aquest local tingui autorització d’obertura fins més tard, tot per evitar sorolls i molèsties al veïnat.

A partir de l'hora de tancament no es pot realitzar cap mena d'activitat en la terrassa.

4. Les determinacions d'aquest article seran també d'aplicació a les terrasses ubicades en el domini públic marítim terrestre o en el domini públic portuari.

5. Altres establiments i activitats municipals

1. Els locals públics on s’exerceixin activitats no compreses en els grups referits a l'art. 1, s’han de regir per la seva normativa específica o per les condicions fixades en la seva autorització municipal, sense perjudici que, en el cas que no n’hi hagi, es podrà recórrer a l’aplicació de l’analogia per a determinar l’horari adequat.

2. Els espectacles i les activitats organitzades per l’Ajuntament han de tenir els horaris que marqui el propi Ajuntament a la resolució administrativa corresponent.

Article 6

Casos especials

Sense perjudici del que s’estableix als article 2 i 3 precedents, la Batlia pot autoritzar de forma expressa i concreta els horaris especials d’aplicació durant els períodes de celebració de festes populars, Nadal, Reis, Setmana Santa i per altres esdeveniments i casos amb els motius, les limitacions i durant el concret període que es determini en la resolució administrativa corresponent.

Article 7

Deure de col·laboració

1. Els titulars de les activitats tenen l'obligació d'advertir als seus clientes i a tot el públic assistent:

- de l'hora de tancament de l'establiment i, en el seu cas, de les terrasses i dels espais oberts a l'aire lliure vinculats al mateix;

- dels possibles incompliments dels seus deures cívics, tals com realitzar activitats que produeixin renous molests, causin alarma al veïnat o ocasionin obstrucció dels accessos i o sortides de l'establiment.

2. Si les advertències del titular de l'activitat no foren ateses, aquests, immediatament, ha de donar l'avís a les forces o cossos de seguretat als efectes corresponents.

3. Si els titulars de les activitats no poden ocupar-se, personalment o per mitjà del treballadors que integren la plantilla de personal del seu establiment, del compliment del deures prescrits en els apartats anteriors, vindran obligats a contractar el/els vigilant/s necessaris a tal efecte.


Article 8

Infraccions i sancions

L’exercici de la potestat sancionadora en l’àmbit d’aquesta Ordenança es regeix pel que es disposa en el títol IX de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener, i per la Llei 25/2009, de 22 de desembre, que regula la potestat sancionadora de la CAIB mitjançant el Decret 14/1994.

1. Responsabilitat

De les infraccions d’aquesta Ordenança en són responsables solidàriament els titulars de les llicències d’activitat dels locals, els organitzadors o promotors d’espectacles o actuacions que duguin a terme o dels quals es beneficiïn directament o indirectament.

2. Infraccions

Constitueixen infraccions administratives les accions o omissions que contravenguin les disposicions d’aquesta Ordenança, sens perjudici de les responsabilitats civils, penals o d’altre ordre que se’n puguin derivar.

En els procediments aplicadors de sancions que s’instrueixin en aplicació d’aquesta Ordenança, els fets constatats pels agents de l’autoritat tenen valor probatori, d’acord amb la normativa aplicable a aquest efecte, sens perjudici d’altres proves que puguin aportar les persones interessades. En els expedients aplicadors de sancions que s’instrueixin, i amb els requisits que corresponguin d’acord amb la legislació vigent, es podran incorporar imatges dels fets denunciats, ja sigui en fotografia, filmació digital o altres mitjans, en la denúncia formulada d’acord amb la normativa aplicable. En tot cas, l’ús de càmeres de vídeo s’ha de regir d’acord amb el principi de proporcionalitat.

Les infraccions administratives es classifiquen en:

LLEUS

- El retard en el començament o finalització dels espectacles, en un excés de temps de fins a 30 minuts.

- L’avançament en l’obertura o el retard en el tancament dels locals o establiments públics, en un excés de temps de fins a 30 minuts.

- La falta o ubicació en lloc no visible des de l’accés principal del cartell indicatiu on hi consta l’horari d’obertura i tancament de l’establiment i la terrassa.

- No tancar les portes del local al qual està vinculada la terrassa, quan aquesta ha de romandre tancada.

- El desenvolupament de qualsevol mena d'activitat en la  terrassa passat l’horari de tancament.

- L'incompliment de les obligacions i deures prescrits a l'art. 7 d'aquesta Ordenança.

- Qualsevol infracció de les normes d’aquesta Ordenança no qualificada com a falta greu o molt greu.

GREUS

- El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de més de 30 minuts i fins a una hora.

- L’avançament en l’obertura o el retard en el tancament dels locals o establiments públics, en un excés de temps de més de 30 minuts i fins a una hora.

- Incompliment del que es disposa a l’article 2.2 d’aquesta Ordenança.

- Les infraccions lleus quan, en un període de fins a dotze mesos abans de cometre-les, el seu responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva per infracció tipificada com a lleu.

MOLT GREUS

- El retard en el començament o la finalització dels espectacles, en un excés de temps de més d’una hora.

- L’avançament en l’obertura o el retard en el tancament dels locals o establiments públics, en un excés de temps de més d’una hora.

- El fet de negar l’accés a l’establiment o recinte als agents de l’autoritat o funcionaris inspectors que es trobin en l’exercici del seu càrrec, així com la negativa a col·laborar amb ells en l’exercici de les seves funcions.

- Les infraccions greus quan, en un període de fins a dotze mesos abans de cometre-les, el seu responsable hagi estat objecte de sanció mitjançant resolució definitiva per infracció tipificada com a greu.

Les infraccions tipificades en aquesta Ordenança com a lleus prescriuen al cap de de sis mesos; les tipificades com a greus, al cap de dos anys, i les tipificades com a molt greus, al cap de tres anys.

Interromprà la prescripció, l’inici, amb el coneixement de l’interessat, del procediment aplicador de sancions i es reprendrà el termini de prescripció si l’expedient aplicador de sancions ha estat paralitzat durant més d’un mes per causa no imputable al presumpte responsable.

El procediment sancionador ordinari ha de ser resolt i notificar-ne la resolució que sigui procedent a l’interessat dins el termini màxim d’un any, des del seu inici, i se’n produirà la caducitat en la forma i manera que es preveu en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

No obstant l’anterior, l’instructor de l’expedient pot acordar la suspensió del termini màxim per resoldre quan concorrin algunes de les circumstàncies previstes i exigides per a això en l’article 42.5 de la citada Llei, d’acord amb la redacció establerta per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

3. Aplicació de les sancions

Les sancions per infracció d’aquesta ordenança poden aplicar-se de forma independent o conjunta i ser de tipus:

Econòmic: multa.

Qualitatiu: tancament, suspensió o retirada de llicència, etc.

4. Graduació de les sancions

A l’empara del que es disposa en la normativa vigent reguladora de les bases de règim local, les infraccions es classifiquen en lleus, greus i molt greus i se sancionen amb les quanties següents:

Infraccions lleus, amb multa de fins a 750 €.

Infraccions greus, amb multa de 751 a 1.500 €, i pot imposar-se la sanció de suspensió de les activitats per un període màxim de 6 mesos.

Infraccions molt greus, amb multa de 1.501 a 3.000 €, i pot imposar-se la sanció de suspensió de les activitats per un període màxim de 3 anys.

Per imposar les sancions previstes en aquesta Ordenança s’han de tenir en compte, en tot cas, els criteris de graduació següents:

La gravetat de la infracció.

L’existència d’intencionalitat.

La naturalesa dels perjudicis causats.

Les advertències prèvies dels funcionaris locals.

En la fixació de les sancions de multa cal tenir en compte que, en tot cas, el compliment de la sanció no resulti més beneficiós per a la persona infractora que el compliment de les normes infringides.

La desobediència o la resistència a l’autoritat o als seus agents, en els termes dels articles 556 i 634 de la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal, dóna lloc al fet que l’òrgan actuant passi el tant de culpa al jutjat d’instrucció perquè determini les responsabilitats penals en què s’hagi pogut incórrer. La tramitació de les diligències penals interromp els terminis de prescripció de la infracció.

El termini de prescripció de les sancions comença a comptar des de l’endemà del dia en què s’haurà exhaurit la via administrativa de la resolució per mitjà de la qual s’imposa la sanció.

5. Competència per sancionar

a) La competència per incoar i resoldre els procediments sancionadors per infraccions d’aquesta Ordenança correspon a la Batlia.

b) Les sancions imposades per resolucions que posin fi a la via administrativa són immediatament executives. No obstant açò, l’òrgan competent pot acordar de suspendre’n l’execució quan s’interposi recurs administratiu i s’apreciï que hi concorre, en aquest sentit, el que es preveu en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

6. Reconeixement de la responsabilitat

Les persones denunciades poden assumir la seva culpa i conformitat mitjançant el pagament de les sancions de multa, amb una reducció del 30% de l’import màxim de la sanció si el pagament es fa efectiu entre la denúncia i la notificació de l’inici de l’expedient sancionador, o amb una reducció del 20% de l’import de la sanció quan el pagament es fa efectiu des de la resolució d’inici i abans de la resolució final.

7. Mesures provisionals durant la instrucció del procediment sancionador

a) Sens perjudici del que es disposa en la normativa aplicable, un cop iniciat el procediment sancionador per la comissió presumpta d’infraccions greus i molt greus, l’autoritat competent pot acordar mitjançant resolució motivada les mesures provisionals imprescindibles per al desenvolupament normal del procediment, assegurar el compliment de la sanció que pugui imposar-se i evitar la comissió de noves infraccions.

b) Les mesures han de ser proporcionades a la naturalesa i gravetat de les infraccions comeses. Poden consistir en alguna de les previstes a continuació, o en qualsevol altra que asseguri l’eficàcia de la resolució que pugui recaure:

Suspensió o prohibició de l’espectacle públic o activitat recreativa.

Clausura del local o establiment.

Suspensió de la llicència o autorització de l’activitat.

Suspensió de la llicència d’ocupació de la terrassa, si en té.

c) Les mesures provisionals poden ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment, d’ofici o a instància de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no van poder ser tingudes en compte en el moment d’adoptar-les. En tot cas s’extingiran amb la resolució que posi fi al procediment sancionador corresponent.

d) Aquestes mesures provisionals han de ser acordades mitjançant resolució motivada amb audiència prèvia de la persona interessada en un termini de deu dies. En cas d’urgència degudament motivada el termini d’audiència pot quedar reduït a dos dies.

Disposició final

Aquesta ordenança entrarà en vigor passats 15 dies d’haver-se publicat.»

  

Es Mercadal, 18 de desembre de 2015

    

El batle

Francesc Ametller Pons