Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PALMA DE MALLORCA

Núm. 18138
045/15 Departament Tributari. Aprovació definitiva ordenança fiscal IBI. Exercici 2016

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que no s'ha presentat pels interessats, durant el termini d'exposició al públic, cap reclamació o suggeriment contra l’acord de modificació de l’ordenança fiscal reguladora de l’Impost sobre béns immobles, concepte 112,00-112,01, aprovat provisionalment per l'Excm. Ajuntament Ple, en sessió de dia 29 d’octubre 2015, s’entén definitivament aprovat, segons el que disposa l’article 17.3 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, de bases de règim local, i per aquest motiu, es publica el text de l’esmentat acord, que és el següent:

ACORD

"Primer.- Aprovar el Projecte de modificació de l’Ordenança fiscal de l'Impost sobre béns immobles. Conceptes 112,00-112,01, la darrera modificació de la qual va ser aprovada inicialment per acord plenari de 26 de febrer de 2015, elevat a definitiu en no haver- se presentat cap escrit de reclamació, pel que fa l’article 14 i 15.5; tot això en base a la legislació vigent en la matèria, constituïda singularment pels articles 16 a 19 del Text Refós de la Llei d’Hisendes locals aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004,de 5 de març. S'adjunta a la proposta la nova redacció.

Segon.- Remetre l’expedient a la Secretaria General de Ple, perquè  previ dictamen de la Comissió de Comptes, es sotmeti el projecte al Ple de l’Ajuntament per a l’aprovació provisional de la modificació expressada.

Tercer.- Que una vegada adoptat l’acord provisional referit, es publiqui en el BOIB i en un dels diaris de major difusió de la Comunitat Autònoma el corresponent anunci d’exposició al públic de l’expedient, a efectes de reclamació. La citada exposició es farà en el tauler d’edictes d’aquest Excm. Ajuntament durant el termini de trenta dies, dins dels quals els interessats podran examinar l’expedient i presentar les reclamacions que estimin oportunes, ben entès que si dins el dit termini no s’haguessin presentat reclamacions, s’entendrà definitivament adoptat l’acord provisional.

Quart.- L’expressada modificació entrarà en vigor el dia primer de gener de dos mil setze.”

 

ANNEX
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L'IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES

Concepte 112,00 - 112,01

TEXT QUE ES MODIFICA:

ARTICLE 14

1. La quota íntegra d’aquest impost és el resultat d’aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen.

2. La quota líquida s’obté minorant la quota íntegra en l’import de les bonificacions previstes legalment.

3. Els tipus de gravàmens incrementats dins els límits prevists a la Llei reguladora, són els següents:

a) Tipus de gravamen per als béns urbans: 0,605 %

b) Tipus de gravamen per als béns rústics: 0,735 %

c) Tipus de gravamen per als béns de característiques especials: 1,3 %

4. No obstant, s’estableix el tipus de gravamen diferenciat del 0,645 %, quan es tracti de béns immobles urbans que, exclosos els d’ús residencial, tinguin assignat els usos establerts a la normativa cadastral  per a la valoració de les construccions relacionats a la taula que a continuació s’estableix i que només s’aplicarà, com a màxim, al 10% dels béns immobles urbans que, per cada ús, tingui major valor cadastral, segons els valors indicats i que constitueixen el  llindar de valor  per a cada ús:

 

Ús:

Valor cadastral:

A: Magatzem i estacionament

100.000 €

C: Comercial

191.964 €

E: Cultural

3.013.863 €

G: Turisme i hotelera

349.069 €

I: Industrial

935.960 €

K: Deportiu

725.736 €

M: Obres, jardineria, sol sense ed.

454.930 €

O: Oficines

306.118 €

P: Edifici singular

5.910.073 €

R: Religiós

1.906.875 €

T: Espectacle

7.919.950 €

Y: Sanitat i beneficència

1.955.415 €

Quan els immobles tinguin atribuïts més d’un ús, es considerarà el corresponent al de l’edificació o dependència principal.

ARTICLE 15 (modificacions dels apartats 5 i 7)

5. Els subjectes passius que tinguin la condició de titulars de família nombrosa podran gaudir d’una bonificació en la quota resultant d’aplicar, si escau, les bonificacions del apartats anteriors d’aquest article, en les condicions que es regulen a continuació, corresponent a l’habitatge habitual de la família i quan compleixin els següents requisits:

a) Només es podrà concedir la bonificació per un immoble i per un títol de família nombrosa.

b) S’entendrà com habitatge habitual  aquell immoble d’ús residencial on estiguin empadronats tots els membres de la família. Estan exceptuats els supòsits de nul·litat, separació o divorci on només es requerirà que estigui inclòs en el títol de família nombrosa el cònjuge que per declaració judicial ferma tingui atribuït l’ús de l’habitatge familiar.

Podrà constituir habitatge habitual dos o més immobles quan s’acrediti que constitueix  una unitat física per estar comunicats entre sí i destinats única i exclusivament a habitatge de la família. En aquest casos se sumarà els valors del dos immobles per determinar la bonificació aplicable.

c) El títol de família ha d’estar vigent l’1 de gener de l’exercici pel qual se demana la bonificació.

d) No es pot tenir cap deute en període executiu.

e) Aquesta bonificació es concedirà a petició de la persona interessada que s’ha d’efectuar  entre l’1 de gener i el  31 de març de l’any per al qual se sol·licita la bonificació, i haurà d’anar acompanyada de còpia compulsada del títol de família nombrosa de cadascú dels membres i identificació de l’immoble mitjançant referència cadastral.

Una vegada concedida la bonificació se prorrogarà sense que resulti necessari nova sol·licitud, sempre que es mantinguin les condicions per les quals es va concedir.

La variació del domicili que constitueixi l’habitatge habitual familiar exigirà la presentació de nova sol·licitud de bonificació i l’acreditació dels requisits per a la seva concessió.

El percentatge de la bonificació anirà en funció del valor cadastral de l’immoble segons la següent taula:

VALOR CADASTRAL

BONIFICACIÓ

Fins a 100.000,00 euros

90%

De 100.000,01 a 125.000,00 euros

75%

De 125.000,01 a 150.000,00 euros

50%

De 150.000,01 a 200.000,00 euros

25%

Els immobles amb valor cadastral superior a 200.000 euros no gaudiran de bonificació.

7. S’estableix el sistema especial de pagament, que s’aplicarà d’acord amb les següents condicions:

a.  El sistema especial de pagament és d’aplicació als contribuents i d’altres obligats que en sol·licitin l’aplicació al conjunt de tots els seus rebuts del padró corresponents a béns de naturalesa urbana i rústica.

b.  Els requisits que han de concórrer en el sol·licitant per poder- se acollir al sistema especial de pagament són:

b.1. Fer la sol·licitud de manera presencial a la Secció d’IBI de l’Ajuntament de Palma, abans del 25 de gener de l’any per al qual se sol·licita el pagament. L’inici del termini per sol·licitar-lo serà l’1 de desembre de l’any anterior.

b.2. No mantenir cap tipus de deutes en període executiu.

b.3. Efectuar els següents pagaments en qualsevol de les següents tres modalitats:

1. En vuit mensualitats (de febrer a setembre), la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per vuit l’import del conjunt de rebuts de l’Impost sobre béns immobles liquidats al sol·licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes de octubre la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, les quantitats ja pagades. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.

2. En tres pagaments trimestrals (febrer, maig, agost) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament, equivalent al resultat de dividir per tres l’import del conjunt de rebuts de l’Impost sobre béns immobles liquidats al sol·licitant en l’exercici immediatament anterior; i el mes d’ octubre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, les quantitats ja pagades. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.

3. En un sol pagament únic (de febrer a juliol) la quantitat que figuri en el formulari de sol·licitud, fixada pels serveis de l’Ajuntament; i el mes d’octubre, la quantitat resultant de deduir, a l’import dels rebuts del Padró a nom del sol·licitant, la quantitat ja pagada. A l’empara del que disposa l’art. 9 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, en els casos de pagament únic al mes de febrer s’estableix una bonificació del 5%  per contribuent i amb un import màxim de 50 euros que es distribuirà proporcionalment a l’import dels rebuts.

b.4. Efectuar els pagaments mitjançant domiciliació bancària.

c. L’acolliment al sistema especial de pagament es prorrogarà automàticament per a l’exercici següent sempre que l’interessat no manifesti la seva renúncia expressa i no tingui deutes pendents de pagament en període executiu. En el supòsit que el deute del sol·licitant estigui cobert i existeixi un sobrant, es procedirà d’ofici a la devolució.

d. Si el sol·licitant incorregués en falta de pagament de qualsevol càrrec del sistema especial de pagament, aquest restarà sense cap efecte i haurà de pagar el deute pendent en el període general de pagament voluntari de l’Impost sobre bens immobles. Els pagaments efectuats tindran la consideració d’ ingressos a compte de l’import principal.

e. El sistema especial de pagament no suposa cap alteració dels terminis per exercir els recursos ni qualsevol altre aspecte de la gestió tributària, que se seguirà regint per la seva normativa específica.

 DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fou originàriament aprovada per l’Ajunta­ment Ple, en sessió de dia 27 de juliol de 1989. La seva darrera modificació, aprovada per acord plenari municipal de ... d...................... de 2015  entrarà en vigor a partir del dia 1 de gener de 2016.

La qual cosa es fa pública perquè se'n prengui coneixement general i als efectes oportuns, i es comunica que, conformement al que disposa l'art.19.1 del Text Refés de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, els interessats podran interposar, contra l’acord definitiu d’establiment i modificació de les ordenances esmentades,  recurs contenciós administratiu, d’acord amb l’article 19 de la Llei 29/98, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa-administrativa, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptats a partir de l’endemà de la seva publicació en el BOIB.

 

Palma, 16 de desembre de 2015

La cap de departament, per delegació
Decret de batlia núm. 3000 de 26/02/2014
(BOIB núm. 30 de 04/03/2014)
Mª Gloria Belmonte Barcia