Secció II. Autoritats i personal
Subsecció tercera. Cursos i formació
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 17860
Resolució de la presidenta de l’Escola Balear d’Administració Pública, a proposta del director gerent, per la qual es fixen les àrees de formació en què s’han d’estructurar els plans de formació que organitza l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP)
Versió PDF
Fets
1. L’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) elabora anualment plans de formació destinats al personal empleat públic, els quals s’estructuren en àrees temàtiques segons les matèries que s’hi tracten. Des de la convocatòria de 2014, l’EBAP divideix l’oferta formativa en el Pla de Formació General i el Pla de Formació Sectorial. D’una banda, el primer pla inclou activitats formatives de caire multidisciplinari que tenen com a objectiu afavorir el desenvolupament professional i l’actualització de coneixements, i que estan relacionades amb l’adquisició de competències genèriques (coneixements, habilitats i actituds). D’altra banda, el segon pla inclou activitats formatives específiques i estratègiques per a desenvolupar el lloc de treball, i recull tant les propostes formatives que els organismes adrecen al seu personal com les que s’adrecen al personal de diferents organismes, però amb funcions anàlogues.
2. La formació que certifica l’EBAP està regulada normativament i és tinguda en compte, en els procediments de provisió de llocs de treball, com a requisit o mèrit del personal empleat públic. En aquest sentit, les comissions tècniques de valoració, nomenades en els concursos per a proveir llocs de treball de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, han tingut moltes dificultats a l’hora d’establir els barems referits a la formació que acredita el personal empleat públic, a causa dels canvis que s’han produït històricament en les àrees formatives. Més concretament, hi ha matèries que, tot i ser idèntiques o semblants, figuren en una àrea diferent segons el pla formatiu de què es tracti, la qual cosa pot suposar greuges comparatius.
3. Per tant, queda constatada la necessitat de dotar d’estabilitat i permanència, mitjançant una regulació adient, les àrees formatives en què s’han d’estructurar els plans de formació de l’EBAP, amb el propòsit de regular, també, la fase de barem dels procediments per a la provisió de llocs de treball i facilitar la tasca de les comissions tècniques de valoració.
4. Així mateix, la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques rep habitualment sol·licituds per a inscriure en l’expedient personal les activitats formatives que organitzen entitats diferents de l’EBAP, amb la qual cosa és necessari ordenar i classificar aquesta formació seguint els mateixos criteris establerts per a la formació de l’EBAP. Per això, és convenient disposar d’una regulació com la que s’ha esmentat en el punt anterior, que fixi de manera estable i permanent les àrees temàtiques. En conseqüència, tant la formació impartida per l’EBAP com l’externa quedarà classificada i anotada consegüentment de manera anàloga en el Registre de Personal.
5. Amb l’objectiu, entre d’altres, de definir les àrees de formació i classificar-les de manera estable i permanent, es va constituir un grup de treball, integrat per dos membres que treballen a l’EBAP i per quatre que ho fan a la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques, i que exerceixen funcions relacionades amb recursos humans i formació. El resultat de la tasca duita a terme per aquest grup de treball va quedar recollit en quatre actes, amb dates 20 i 31 de març de 2015, 20 d’abril de 2015 i 12 de maig de 2015. Fonamentalment, el grup de treball va decidir estructurar la formació seguint tres premisses bàsiques:
a. Classificació segons el concepte àrea, tenint en compte que, històricament, els plans de formació de l’EBAP s’han estructurat en àrees des de l’entrada en vigor del Decret 191/1996, de 25 d’octubre, pel qual es regulen les condicions generals de les activitats formatives que organitza la Conselleria d’Interior (ara, Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques).
b. Nombre reduït d’àrees, per qüestions d’operativitat i practicitat, i establiment d’àrees de caràcter genèric, per a encabir-hi totes les matèries relacionades amb la seva denominació i definició.
c. Valoració de les activitats incloses dins el Pla de Formació General per a tots els llocs de treball en els procediments de provisió que organitzi l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, independentment de l’àrea en què estiguin classificades, atesa la naturalesa multidisciplinària i de desenvolupament professional del Pla esmentat.
6. D’aquesta manera, el grup de treball va estructurar les àrees de formació basant-se en tres fonts:
- L’informe sobre les àrees de formació en què actualment s’estructuren les activitats formatives del Pla de Formació Contínua de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP), amb data 10 de juliol de 2013, modificat posteriorment l’any 2014.
- La informació històrica que s’ha extret del programa de recursos humans de l’EBAP, i que fa referència als diferents plans de formació que ha ofert des que disposa de dades informatitzades (any 1992).
- El model que proposen diferents escoles de formació de l’Estat, com ara l’Institut Nacional d’Administració Pública, l’Institut Andalús d’Administració Pública, l’Escola d’Administració Pública de Catalunya o l’Institut Asturià d’Administració Pública Adolfo Posada.
7. D’altra banda, tal com s’ha exposat en el punt 1 d’aquests antecedents, des de l’any 2014 l’EBAP organitza el Pla Sectorial, el qual inclou activitats formatives estratègiques per a determinats llocs de treball, que poden ser específiques d’una conselleria o organisme, o transversals per als llocs de treball comuns. Aquesta formació, segons les conclusions a què va arribar el grup de treball esmentat, s’ha d’estructurar a partir dels àmbits competencials de què tractin les matèries objecte de la formació i, per tant, s’ha d’adreçar a la qualificació o capacitació específica per al lloc de treball, segons les necessitats formatives detectades.
8. Així mateix, també es preveu la possibilitat d’aprovar programes de formació específics, quan responguin a necessitats estratègiques per a l’organització i quan, ateses les característiques especials d’aquesta formació, no es puguin enquadrar ni en el Pla General ni en el Sectorial.
9. En data 10 de novembre de 2015, l’EBAP i la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques varen signar l’informe tècnic conjunt sobre les àrees de formació en què s’han d’estructurar els plans de formació que organitza l’EBAP.
Fonaments de dret
1. La disposició addicional tercera de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de mesures tributàries i administratives, crea l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) com a entitat autònoma de caràcter administratiu, amb personalitat jurídica pròpia, adscrita a la conselleria competent en matèria de funció pública.
2. L’article 12 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que correspon a l’EBAP la formació, la capacitació i el perfeccionament del personal empleat públic.
3. L’article 5.2 del Decret 31/2012, de 13 d’abril, pel qual s’aproven els Estatuts de l’Escola Balear d’Administració Pública, estableix com una de les seves funcions promoure, organitzar i gestionar la formació, el reciclatge i el perfeccionament del personal empleat públic.
4. L’article 7 del Decret 191/1996, de 25 d’octubre, pel qual es regulen les condicions generals de les activitats formatives que organitza la Conselleria d’Interior (ara, Conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques), indica que l’oferta d’activitats formatives organitzades per l’Institut Balear d’Administració Pública (ara, Escola Balear d’Administració Pública) s’ha d’articular en àrees temàtiques, que s’han de determinar anualment segons els objectius que es plantegin.
Per tot això, vist l’informe tècnic conjunt de l’EBAP i de la Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques, de 10 de novembre de 2015, i en compliment de les atribucions que em confereix l’article 12.5 del Decret 31/2012, propòs a la presidenta de l’EBAP que dicti una resolució en els termes següents:
1. Aprovar les àrees de formació en què s’estructuren el Pla de Formació General i el Pla de Formació Sectorial de l’EBAP, de conformitat amb l’annex d’aquesta Resolució.
2. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 17 de novembre de 2015
El director gerent de l’EBAP
Fernando Monar Rubia
Conforme amb la proposta. En dict resolució.
La presidenta de l’EBAP
Catalina Cladera Crespí
ANNEX
Continguts per àrees
Pla de Formació General
Inclou activitats formatives de caire multidisciplinari que tenen com a objectiu afavorir el desenvolupament professional i l’actualització de coneixements. Aquesta formació està relacionada amb l’adquisició de competències genèriques (coneixements, habilitats i actituds), necessàries per a treballar dins l’organització.
1 Àrea juridicoadministrativa
Normativa aplicable a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en el marc de les seves competències i normativa de procediment administratiu, excepte l’específica de tipus econòmic, pressupostari, tributari i en matèria de funció pública.
S’inclouen en l’àrea juridicoadministrativa les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:
2. Àrea economicopressupostària
Normativa específica de tipus econòmic, pressupostari i financer, i dels procediments de gestió que se’n deriven.
S’inclouen en l’àrea economicopressupostària les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:
3. Àrea de gestió i desenvolupament de recursos humans
Normativa específica en matèria de funció pública i procediments que s’hi relacionen.
S’inclouen en l’àrea de gestió i desenvolupament de recursos humans les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:
4 Àrea de gestió de l’organització i innovació
Sistemes transversals de gestió de l’organització (infraestructures i serveis), i innovació i modernització de l’Administració.
S’inclouen en l’àrea de gestió de l’organització i innovació les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:
Avaluació de polítiques públiques.
5. Àrea de tecnologies de la informació i la comunicació
Tecnologies utilitzades per a processar, gestionar i transmetre informació en format digital.
S’inclouen en l’àrea de tecnologies de la informació i la comunicació les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:
6. Àrea de comunicació i habilitats personals
Desenvolupament i millora de les habilitats de comunicació i les actituds personals per a exercir el lloc de treball amb un nivell de qualitat òptim.
S’inclouen en l’àrea de comunicació i habilitats personals les matèries següents, sens perjudici de ser ampliables:
7 Àrea de llengües estrangeres
Formació en llengües estrangeres que no dóna lloc a l’obtenció de nivells de coneixement.
Pla de Formació Sectorial
Inclou activitats formatives específiques i estratègiques per a desenvolupar el lloc de treball que s’ocupa. Per això, recull tant les propostes formatives que els organismes adrecen al seu personal com les que s’adrecen al personal de diferents organismes, però amb funcions anàlogues.
La formació sectorial es fonamenta en els àmbits competencials següents, sens perjudici de ser ampliables: