Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE LLUCMAJOR

Núm. 17821
Aprovació definitiva Reglament Participació Ciutadana

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l’Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el dia 30 de setembre de 2015, va adoptar entre altres, el següent acord:

Aprovar inicialment i en el supòsit de que no es produeixin al·legacions en el període d’informació pública, també definitivament, l’establiment del Reglament de Participació Ciudadana.

Publicat anunci en el BOIB número 151 de data 15/10/15, no s’ha formulat cap reclamació contra el mencionat acord durant el termini d’exposició pública de 30 dies, pel que l’acord d’aprovació es definitiu, de tal manera que el text íntegre quedarà redactat tal com segueix:

REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Exposició de motius

La participació ciutadana és un element essencial de les democràcies contemporànies i una qüestió central en el debat polític. La participació ciutadana és “el cor de la democràcia”. Jurídicament, la Carta Europea de l’Autonomia Local, els articles 9.2 i 23.1 de la Constitució Espanyola, i l’article 15 de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears li confereixen un caràcter central en reconèixer la participació ciutadana com un principi i un dret, com també l’obligació de les administracions públiques de fomentar-la.

Tanmateix, el model de democràcia representativa contemporani dificulta la participació dels ciutadans a causa de la seva rigidesa i la seva tecnificació, i s’imposa una versió minimalista i procedimental de la democràcia que només es reactiva durant els períodes electorals. D’aquesta manera, s’han estès en les societats democràtiques avançades fenòmens com el desencant, la desafectació, l’abstenció i l’aparició de formes de participació no convencionals.

Actualment hi ha comú acord a definir la participació ciutadana com la integració de la ciutadania en el procés de presa de decisions en el govern de les diferents administracions. No obstant això, en l’àmbit local la participació ciutadana adquireix un caràcter essencial, ja que és el nivell de govern al qual els ciutadans associen amb major intensitat el valor de la participació i la proximitat. A més, en la societat actual s’ha imposat un nou model de l’organització dels serveis públics basat en la planificació, la qualitat i l’avaluació.

Davant aquesta realitat, s’han produït canvis en el marc normatiu estatal i autonòmic que intenten superar un model participatiu excessivament burocratitzat. A nivell estatal, aquests canvis han estat introduïts per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, per la qual es modifica la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local. A nivell autonòmic, aquests han estat recollits en la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Amb aquest Reglament es pretén adequar el Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament de Llucmajor, aprovat per acord plenari de data 27 de febrer de 1989 i publicat en el BOCAIB núm. 48 de 20 d’abril de 1989, a la nova regulació en la matèria, com també millorar la qualitat i el funcionament democràtic d’aquest consistori.

TÍTOL I
OBJECTE I ÀMBIT D’APLICACIÓ

Article 1

Objecte

Aquest Reglament té per objecte fomentar la participació ciutadana en el govern i l’administració municipals com a element essencial per al desenvolupament de polítiques de proximitat, a través dels mitjans, les formes i els procediments que s’hi estableixen, conforme a la normativa d’aplicació vigent.

 

Article 2

Àmbit d’aplicació

1. L'àmbit d'aplicació inclou , en els termes establerts en cada cas, als veïns i veïnes i les entitats ciutadanes de tot el terme municipal de Llucmajor , degudament acreditades i amb domicili social en el terme Municipal .

2. S’adquireix la condició de veí o veïna mitjançant la inscripció en el Padró d’Habitants.

3. Es consideren entitats ciutadanes les associacions constituïdes per defensar els interessos generals o sectorials dels veïns que, estant prèviament inscrites en el Registre General d’Associacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ho estiguin també en el Registre d’Associacions d’Interès Municipal d’aquest Ajuntament.

4. Tots els veïns i veïnes tenen dret a participar, directament o a través de les entitats ciutadanes, en la gestió dels assumptes públics de competència municipal mitjançant instàncies o els diferents mecanismes de participació establerts en aquest reglament, i a poder aportar suggeriments i propostes.

TÍTOL II
FORMES DE PARTICIPACIÓ

Capítol I
Dret d’informació

Article 3
Dret d’informació general

1. Sense perjudici del dret general que tenen tots els ciutadans a ser informats de les activitats i a tenir accés als arxius públics, l’Ajuntament de Llucmajor informarà la població de la seva gestió a través dels mitjans de comunicació social, l’edició de publicacions i fulletons i la col·locació de cartells, tanques publicitàries, plafons informatius, taulers d’anuncis, pàgines web, xarxes socials i altres mitjans que consideri necessaris.

Alhora, recollirà l'opinió de tots els veïns, veïnes i entitats ciutadanes interessats a través de debats , assemblees , reunions , consultes , enquestes , sondejos d'opinió i qualsevol altra forma que faci possible el demanar l'opinió ciutadana .
2. L'Ajuntament de Llucmajor fomentarà i potenciarà l'ús de les noves tecnologies de la informació i comunicació mitjançant la publicació al seu lloc web corporatiu de totes aquelles activitats i informacions que siguin d'interès per als ciutadans . L'Ajuntament es compromet a la utilització de les xarxes socials ( facebook , twitter ... ) i qualsevol tipus de mitja d´informació que ofereixen les innovacions tecnològiques amb el corresponent feedback com a mitjà de comunicació entre l'Administració i la ciutadania .

3. La ciutadania serà informada dels resultats de la gestió municipal.

L´Ajuntament es compromet a donar transparència mitjançant la recopilació i la publicació en la pàgina web així com a les diferents xarxes socials de les informacions següents:

  • Les actes públiques del ple, on mantenint el dret a la intimitat, se expliqui els acords, debats i resultats de les votacions.

  • Salari, assignacions i altres despeses de tots els membres de la corporació municipal així com qualsevol tipus d’assignació als grups municipals.

  • Declaració patrimonial a la entrada i sortida de legislatura de tots els membres de la corporació municipal.

  • Processos de contractació pública (plecs de condicions, adjudicació, etc.)

  • Plans d'ordenació urbanística i altres actuacions urbanístiques.

  • Informació referent a projectes quan encara no se n’han iniciat els tràmits d’aprovació o implementació. Aquesta presentació pública ha d’anar acompanyada de la possibilitat per part de la ciutadania d’enviar les opinions i els suggeriments sobre aquests projectes municipals.

  • La transmissió del ple en directe mitjançant la web municipal i la seva publicació després de la seva celebració. Sense descartar l’emissió del Ple per altres vies audiovisuals

  • Condicions ambientals del municipi. Índexs de radiació , Índex de pol·len, Qualitat de l'aigua a les zones de bany i més informacions ambientals d´interès.
  • I en general, la màxima informació possible referent a la gestió municipal o pugui ser d'interès per als llucmajorers i llucmajoreres.

4. Posar en valor i articular les unitats d'atenció al ciutadà perquè aquestes puguin informar de tota la gestió administrativa, l'organització municipal, fins, competències, funcionament dels òrgans i els serveis municipals, recursos existents, activitats i acords municipals .

5. L’Ajuntament de Llucmajor garantirà a la ciutadania del municipi el seu dret a la informació sobre la gestió de les competències i els serveis municipals, d’acord amb les disposicions legals vigents i aquesta normativa, amb els únics límits prevists en l’article 105, paràgraf b) de la Constitució.

Es pot exercir aquest dret a través de qualsevol dels mitjans d’informació general que l’Ajuntament estableix, inclosos els mitjans propis de les noves tecnologies al servei de la comunicació i la informació.

Així mateix, els ciutadans poden sol·licitar per escrit aquesta informació, a través del canal únic de participació que defineixi l’Ajuntament, de manera que es pugui acreditar l’autenticitat de la sol·licitud. La persona que la presenta s’ha d’identificar i ha de delimitar de forma clara i precisa les dades i les informacions que es vulguin consultar o obtenir. Les peticions s’han de respondre en el sentit que en cada cas escaigui, en el termini màxim de trenta dies.

Les sol·licituds i / o instàncies es cursaran a través dels mitjans disposats, per a aquest fi, per l'Ajuntament. Com a alternativa, es presentaran en el Registre General d'aquest Ajuntament o en qualsevol de les delegacions municipals d'Atenció al ciutadà.  
6. Totes les àrees de govern tindran una adreça de correu electrònic, que serà pública, així com un perfil a les xarxes socials perquè els ciutadans puguin dirigir-se a elles, havent de ser contestats les consultes que es facin a través d'aquests mitjans.

7. S’establirà el procediment d’entrega de sol·licituds, escrits i comunicacions online dirigits a l’Ajuntament i als seus òrgans dependents amb igual validesa que la dels registres presencials.

Les tecnologies de la informació i la comunicació al servei de la participació.

  • Internet i els mitjans de comunicació locals són alguns dels instruments essencials de la participació ciutadana que es deriven d’aquest Reglament.

  • S’han d’impulsar les tecnologies telemàtiques a fi de permetre a qualsevol ciutadà o ciutadana accedir a la informació general que desitgi de manera ràpida i senzilla, tenir accés al debat que es produeix a l’interior de la institució sobre qüestions generals de ciutat o sobre projectes concrets (tant temàtics com territorials), expressar la seva opinió en el moment en què aquest a pot tenir conseqüències i compartir reflexions sobre temes d’interès ciutadà amb responsables polítics, tècnics i altres ciutadans. Per garantir aquestes funcions, l’Ajuntament ha de disposar d’un espai virtual, dins el web municipal, dedicat específicament a aquestes qüestions.

  • S’ha de promoure la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per part del teixit associatiu.

  • Altres mecanismes de participació i les TIC  han de ser complementàries.  

Article 4

Dret dels ciutadans a l’accés als arxius i els registres municipals

1. Els ciutadans tenen accés a la documentació dels arxius i els registres municipals en què tinguin la condició d’interessats, per informar-se de les activitats i els assumptes relatius a les competències municipals, conforme al que disposa la legislació de desenvolupament de l’article 105 de la Constitució.

2. La petició s’ha de fer de forma raonada a través del Registre General de l’Ajuntament o a través de qualsevol dels que estableix l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

3. L’accés a la informació tindrà lloc en el termini màxim de trenta dies des de la seva sol·licitud, i s’ha de comunicar la data d’accés a aquesta almenys amb dos dies d’antelació.

4. El retard en el compliment del temps establert ha d’estar motivat i s’ha de comunicar per escrit a la persona interessada. La impossibilitat d’accés només es podrà justificar per raons legals o de força major.

Article 5

Dret dels ciutadans a conèixer l’estat de tramitació dels seus expedients

1. Els ciutadans tenen dret a conèixer l’estat de tramitació dels procediments en què tinguin la condició d’interessats i d’obtenir còpies dels documents que contenen, com també a rebre informació i orientació sobre els requisits exigits per a les actuacions que es proposin realitzar.

2. Els correspon el mateix dret a obtenir informació pel que fa als procediments en què s’estableixi un període d’informació pública, tals com actuacions urbanístiques, ordenances fiscals o altres, per tal de poder-hi presentar al·legacions.

Article 6

Difusió pública individualitzada

1. Quan les circumstàncies d’interès públic ho aconsellin, l’acte o acord objecte d’informació es podrà remetre directament a tots els ciutadans empadronats al municipi o nucli urbà, per tal que aquests al·leguin el que creguin convenient o expressin la seva conformitat o disconformitat.

2. Aquesta informació pública individualitzada no és incompatible amb la publicació de l’acte o acord en els taulers d’anuncis, els diaris o butlletins oficials, la pàgina web i altres mitjans, quan aquesta publicació sigui efectiva.

 

Capítol II
Del dret d’iniciativa popular

Article 7

Iniciativa popular

1. Els veïns que gaudeixin del dret a sufragi actiu en les eleccions municipals poden exercir la iniciativa popular, en els termes prevists en la Llei reguladora de les bases de règim local, l’article 70 bis de la Llei 57/2003, presentant propostes d’acords o actuacions o projectes de reglament en matèria de competència municipal.

2. La iniciativa ha de ser subscrita, com a mínim, pel 10 % dels veïns del municipi, segons les xifres de l'últim padró aprovat per l'Ajuntament. Les signatures es presentaran en folis numerats i amb una referència clara a l'objecte de la iniciativa al principi i en cada un d'ells, i ordenats en taules en què figuri el nom i cognoms del signant , adreça i número del DNI.

3. La iniciativa ha de ser sotmesa a debat i votació en el Ple, sense perjudici que sigui resolta per l’òrgan competent per raó de la matèria. En tot cas, es requereix un informe previ de la legalitat del secretari general, com també l’informe de l’interventor general municipal quan la iniciativa afecti els drets i les obligacions de contingut econòmic de l’Ajuntament.

4. La iniciativa pot dur incorporada una proposta de consulta popular local que serà tramitada pel procediment i amb els requisits prevists en l’article 71 de la Llei de bases de règim local i l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Capítol III
Dret d’iniciativa ciutadana

Article 8

Iniciativa ciutadana per promoure activitats d’interès públic

1. La iniciativa ciutadana és aquella forma de participació per la qual els ciutadans del municipi, individualment o a  través de les entitats ciutadanes, sol·liciten a l’Ajuntament que dugui a terme una determinada activitat de competència o interès públic municipal, per a la qual aporten mitjans econòmics, béns, drets o treball personal.

2. Anualment , l'Ajuntament ha de destinar una partida pressupostària per a sufragar les activitats que es realitzen mitjançant iniciativa ciutadana.

3. La forma i els procediments per materialitzar aquesta col·laboració s’han d’ajustar a la normativa de règim local d’aplicació.

4. No s’admetran les iniciatives alienes a l’interès general dels ciutadans o de contingut impossible, inconstitucional, il·legal, constitutiu de delicte o que defensin interessos corporatius o de grups.

Article 9

Tramitació d’iniciatives ciutadanes

1. Qualsevol persona o grup de persones físiques o jurídiques pot plantejar una iniciativa ciutadana.

2. Un cop rebuda la iniciativa ciutadana, l’Ajuntament la sotmetrà a informació pública pel termini de trenta dies, llevat que per raons d’urgència, valorada per l’òrgan competent, sigui aconsellable establir un termini menor.

3. Correspon a la Junta de Govern Local, en l’àmbit de les seves competències, resoldre sobre les iniciatives ciutadanes que es plantegin. En cap cas es realitzaran per iniciativa ciutadana actuacions incloses en el pressupost municipal vigent.

4. L’òrgan competent ha de resoldre en el termini de trenta dies, comptats des de l’endemà de la finalització del període d’exposició pública.

5. La decisió serà discrecional i argumentada, i atendrà principalment l’interès públic al qual es dirigeixin i a les aportacions que realitzin els promotors.

Capítol IV
Dret a presentar queixes i suggeriments

Article 10

Queixes i suggeriments

1. Els ciutadans del municipi de Llucmajor tenen dret inalienable a presentar queixes i formular suggeriments respecte al funcionament dels serveis públics municipals .
2. Aquest dret s'exerceix a través de l'Oficina d'Atenció Ciutadana , així com des de la pàgina web municipal que disposarà de l'apartat destinat a això i de les xarxes socials.
3. Els ciutadans que exerceixin aquests drets han de rebre resposta raonada i escrita del servei competent, dins el termini que estableixin les cartes de serveis o, si no, en el termini màxim d’un mes .
4. L'oficina d'atenció ciutadana , per mitjà d'un procediment administratiu simplificat , recollirà i canalitzarà al servei municipal corresponent les queixes i suggeriments que se li dirigeixin per a la millora dels serveis públics .

 

Capítol V
Del dret a consulta popular

Article 11

Consulta popular

1. La Batlia, amb l’acord previ per majoria absoluta del Ple i de conformitat amb el que disposa l’article 71 de la Llei /1985, de 2 d’abril, de bases de règim local, i l’article 123 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, pot sotmetre a consulta popular els assumptes de competència pròpia municipal que resultin d’especial rellevància per als interessos dels ciutadans del municipi, exceptuant els relatius a la hisenda local.

2. El batle  - president  ha de sotmetre al Ple les sol·licituds de consulta popular que siguin subscrites , almenys, per un 5% de ciutadans amb dret a vot.

3. En el supòsit previst en el paràgraf anterior, les signatures dels ciutadans s’han de formalitzar davant el secretari general de la Corporació o han d’estar autenticades per un fedatari públic.

4. En tot cas, l’autorització de la convocatòria de consulta popular s’ha d’ajustar a les regles següents:

a) La corporació local ha de remetre a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears una còpia literal de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament, que ha de contenir els termes exactes de la consulta.

b) El Govern de les Illes Balears ha d’enviar la sol·licitud municipal al Govern de l’Estat.

c) Correspon al Govern de l’Estat autoritzar la consulta.

  

Article 12

Convocatòria

1. Un cop concedida l’autorització, l’Ajuntament de Llucmajor convocarà la consulta popular.

2. La convocatòria ha de contenir:

a) El text íntegre de la disposició o decisió objecte de consulta, que ha d’expressar clarament la pregunta o preguntes que hagi de respondre el cos electoral.

b) La data de la consulta, que ha de tenir lloc entre els trenta i els setanta dies posteriors a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. L'Ajuntament procedirà a la seva difusió a través de tots els mitjans de comunicació social que tengui al seu abast.

4. L’Ajuntament de Llucmajor ha d’adoptar les mesures necessàries per garantir el dret de participació de tots els electors i la transparència de la consulta.

Article 13

Altres consultes

Quan l'interès de la ciutadania així ho aconselli, d'ofici, l'Ajuntament de Llucmajor haurà demanar opinió als ciutadans d'un nucli de població o a tota la població, mitjançant enquestes, sondeigs d' opinió o qualsevol altra forma que serveixi per conèixer l'opinió dels ciutadans . Per a això, podrà utilitzar-se entre altres mitjans qualsevol mitjà de comunicació interactiu .

 

Capítol VI
Dret d’audiència pública

Article 14

Audiència pública

1. Els ciutadans tenen dret a ser escoltats en la tramitació dels procediments o en la realització d’actuacions municipals en què manifestin un interès legítim, conforme al que preveu la normativa de procediment administratiu comú.

2. Amb independència del que estableix el paràgraf primer d'aquest article, el dret d'audiència pública suposa la trobada, en una data determinada i pública, dels responsables municipals per informar sobre activitats i programes d'actuació per recollir propostes de la ciutadania .

3. El batle pot convocar audiències públiques amb caràcter propi, per decisió pròpia o a petició dels ciutadans de les entitats ciutadanes en el Registre Municipal.

4. Se convocaran audiències públiques en nuclis de població concrets, per tal que l'Ajuntament informi sobre les actuacions municipals o demandes ciutadanes. Aquestes reunions seran un instrument habitual de comunicació política.

Se faran audiències públiques de pressupostos per tal de fer més participatiu el procés de discussió i arribar a un major consens.

Audiència pública de pressuposts. (Pressupost participatius)

1. L’audiència pública de pressuposts és convocada per la Batlia. 

Té com a finalitat la participació en el debat de l’Ajuntament i la formulació d’al·legacions i proposicions per a destinar les partides pressupostaries assignades a les diferents àrees de l’Ajuntament per a la participació ciutadana.

2. Per tal de fer més participatiu el procés de discussió, els acords d’aprovació inicial del pressuposts han de ser accessibles a través del web municipal.

3. La ciutadania i les associacions poden formular propostes o suggeriments en un espai creat a aquest efecte.

4. Abans de l’aprovació definitiva del pressupost es convoca l’audiència pública de pressuposts, que és presidida per la Batlia, que pot delegar en el regidor o regidora d’Hisenda. L’Ajuntament ha de donar compte de les aportacions rebudes i resposta sintètica d’aquestes aportacions.

5. L’acta de l’audiència pública de pressuposts i de tot el procés d’informació és constitutiva de la memòria participativa que s’inclou a l’expedient administratiu d’aprovació dels pressuposts.

6. A l’audiència pública de pressuposts actua, com a secretari o secretària, la persona titular de la Secretaria General del Ple o aquella en qui delegui.

Se establirà un procediment similar per a la modificació de les ordenances fiscals.

Article 15

Convocatòria

1. La convocatòria s’ha de fer amb quinze dies d’antelació com a mínim per garantir la difusió, la publicitat i l’antelació adequada perquè tots els interessats hi puguin participar.

2. La convocatòria ha d'estar accessible a la pàgina web corporativa de l’Ajuntament de Llucmajor i a qualsevol altre mitjà de difusió públic que estigui al seu abast.

Article 16

Tramitació i formalització de l’acte

1. Les entitats inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes que vulguin sol·licitar audiència pública han de presentar un escrit al Registre General de l’Ajuntament o en qualsevol de les Oficines d’Atenció al Ciutadà (OAC), que han d’acompanyar amb una memòria sobre l’assumpte que s’hagi de debatre o una proposta de l’acord que s’hagi d’adoptar. Han d’acreditar prèviament la seva representativitat en l’àmbit territorial de referència.

2. També poden sol·licitar-la els ciutadans del municipi que presentin un 10 % de signatures acreditades per a l’àmbit municipal, o un 10 % de signatures per a un nucli de població urbà.

3. L’acte d’audiència pública estarà presidit pel batle president o per un regidor delegat per aquest. Actuarà de secretari el de la Corporació o la persona en qui delegui, amb veu però sense vot, per estendre acta de la sessió.

4. El desenvolupament de la sessió serà el següent:

a) Intervenció de la ponència sobre el tema que es vol tractar

b) Intervenció i posicionament del govern

c) Intervenció i posicionament dels grups de l’oposició

d) Intervenció de la ciutadania

e) Rèplica del govern quan escaigui

f) Conclusions de la ponència

5. El president de l’acte establirà raonablement la gestió dels temps dels torns de paraula.

Capítol VII
Dret de petició

Article 17

Dret de petició

1. Poden exercir el dret de petició tant les persones físiques com jurídiques, a títol individual o col·lectiu, en els termes prevists en l’article 29 de la Constitució Espanyola i la seva normativa de desenvolupament, sobre qualsevol assumpte de competència municipal.

2. No són objecte del dret de peticions, suggeriments, queixes o reclamacions sobre matèries per a les quals l’ordenament jurídic prevegi un procediment específic.

Article 18

Tramitació

1. L’exercici d’aquest dret comporta la presentació per escrit de la petició, amb expressió de la identitat sol·licitant, l’adreça per practicar notificacions, l’objecte i el destinatari.

2. Les peticions col·lectives, a més de complir els requisits anteriors, han d’anar signades per tots els peticionaris, amb expressió de la identitat de cada un.

3. La presentació d’escrits, l’admissió, la tramitació i la resolució s’han d’ajustar a la normativa reguladora del dret fonamental de petició, i s’ha de notificar la resolució en el termini màxim de noranta dies des de la seva presentació.

 

TÍTOL III
LES ENTITATS CIUTADANES

Article 19

Registre municipal d’entitats ciutadanes

1. El Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes té per objecte permetre a l’Ajuntament de Llucmajor conèixer les associacions existents en el terme municipal, com també els seus objectius, la seva representativitat i el nombre d’associats, als efectes prevists en l’article 72 de la Llei de bases de règim local, que estableix que les entitats podran ser declarades d’utilitat pública.

2. El Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes serà públic, se publicarà a la pàgina web de l'Ajuntament,  i s’actualitzarà en el moment que hi hagi alguna modificació significativa 

3. Els interessats poden consultar les dades que consten en el Registre, amb la petició prèvia presentada en el Registre General, acreditant esta circumstància, segons el que estableix la normativa de procediment administratiu comú. En tot cas, es respectaran els requisits que resultin d’aplicació de la normativa vigent en matèria de protecció da dades de caràcter personal.

Article 20

Requisits d’inscripció

1. Poden sol·licitar la inscripció en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes totes aquelles associacions, federacions, confederacions o unions d’associacions de base que estiguin constituïdes d’acord amb el règim general de les associacions que estableix la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació.

2. Els requisits que han de complir les entitats per sol·licitar la inscripció en el Registre són els següents:

a) La seva finalitat és sense ànim de lucre.

b) El seu marc d’actuació territorial se circumscriu, preferentment, al municipi de Llucmajor o a un nucli urbà d’aquest. Tot i que la seva actuació se pot ampliar a altres municipis.

c) L’objecte fonamental estatutari de la seva activitat és millorar la qualitat dels ciutadans de Llucmajor, defensar els interessos generals del municipi o representar interessos econòmics, comercials, culturals, socials o anàlegs.

d) La programació d’activitats ha de ser complementària a la realitzada per l’Administració local o, si s’escau, ha de redundar en benefici dels ciutadans.

  

Article 21

Sol·licitud

1. Les entitats han de sol·licitar la seva inscripció en el Registre mitjançant una  instància dirigida a la Batlia Presidència.

2. Les entitats aspirants a inscriure’s en el Registre han de presentar la documentació següent:

a) Còpia dels estatuts o normes de funcionament vigents

b) Acta, o certificació d’aquesta, de la darrera assemblea general de socis o òrgan equivalent, en la qual va ser elegida la junta vigent el dia de la inscripció.

c) Document públic acreditatiu de la inscripció i el seu número en el Registre d’Associacions

d) Dades de contacte dels membres de la Junta incloent telèfon i direcció de correu electrònic

e) CIF de l’entitat

f) Certificació acreditativa del nombre de socis inscrits en el moment de la sol·licitud, dels quals més del 50 % del total ha de ser resident al municipi de Llucmajor.

g) Memòria de les activitats que realitzin, fent-hi constar aquelles per a les quals l’Ajuntament hagi aportat recursos i altres fonts de finançament que en facin possible la realització.

 

Article 22

Resolució

1. En el termini de trenta dies des de la sol·licitud d’inscripció, llevat que s’interrompi per la necessitat d’aportar documentació no inclosa inicialment, i a proposta de l’Àrea de Participació Ciutadana, el Ple de l’Ajuntament, mitjançant l’oportú acord, aprovarà la inscripció de l’entitat ciutadana sol·licitant i li assignarà un número d’inscripció.

2. Aquesta resolució ha de ser ratificada pel Ple municipal en la primera sessió que es convoqui i s’ha de notificar a l’entitat ciutadana, amb la qual cosa es considerà d’alta amb caràcter general.

Article 23

Obligacions de les entitats

1. Les associacions inscrites estan obligades a notificar a l’Ajuntament de Llucmajor qualsevol canvi de les dades incloses en la documentació que hagi servit de base per a la inscripció, dins els trenta dies següents al de la modificació.

2. L’incompliment per part de les entitats inscrites en el Registre dels requisits i les obligacions que conté aquest capítol produirà la cancel·lació de la inscripció i la pèrdua dels drets reconeguts en aquest Reglament.

Article 24

Drets de les entitats ciutadanes

1. Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal tenen dret a estar exemptes de les taxes municipals, rebre suport tècnic de l’Ajuntament i sol·licitar subvencions i mitjans municipals en els termes establerts en aquest Reglament i en altres ordenances municipals d’aplicació.

Article 25

Vigència de la inscripció

1. Perquè la inscripció continuï en vigor, totes les entitats inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes han de presentar anualment a l’Ajuntament, abans del darrer dia del mes de febrer, una memòria de les activitats i els esdeveniments realitzats en el transcurs de l’any anterior, el nombre d’associats a dia 31 de desembre i qualsevol altra modificació que s’hagi pogut produir per motiu de la realització de la seva assemblea general anual de socis o per altres motius prevists en els resultats.

2. La falta d’aquesta documentació, un cop esgotat el termini de quinze dies per esmenar deficiències, determinarà la cancel·lació de la inscripció en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes, amb l’audiència prèvia a l’entitat afectada, de conformitat amb l’article 84 de la Llei·30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Article 26

Característiques del Registre

1. El Registre és únic i les dades bàsiques d’inscripció s’han d’enviar a tots els departaments municipals i a totes les oficines municipals d’atenció al ciutadà, per canalitzar o estructurar la participació dels veïns, en la seva condició d’usuaris dels serveis públics municipals.

2. Aquest tràmit s’ha de fer amb una periodicitat anual, sempre que un dels òrgans o oficines esmentats en el paràgraf anterior ho sol·licitin per escrit al Departament de Participació Ciutadana.

Article 27

Publicitat de les dades

1. El Registre d’Entitats Ciutadanes depèn de la Secretaria General de l’Ajuntament de Llucmajor i del Departament de Participació Ciutadana.

Les seves dades generals són públiques i se publicaran a la pàgina web de l'Ajuntament, amb les restriccions que en cada moment prevegi la normativa vigent.

2. Anualment s’ha de publicar una memòria que ha d’incloure: les dades generals individualitzades que hagin declarat les entitats en el moment de la inscripció o, si s’escau, la seva actualització, i les subvencions municipals rebudes, a més d’altres fonts de finançament que hagin percebut per realitzar les activitats en què l’Ajuntament de Llucmajor hagi aportat recursos.

Article 28

Certificació de les dades registrals

1. Els certificats expedits sobres les dades registrals són documents únics per acreditar la condició de la inscripció i de la naturalesa de l’associació o entitat declarada d’utilitat publico municipal quan escaigui.

Capítol II
Declaració d’utilitat publica municipal de les entitats ciutadanes

Article 29

Sol·licitud de declaració d’utilitat pública municipal

1. Les entitats ciutadanes que hagin estat almenys tres anys consecutius inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes, que tenguin com a objectiu social defensar els interessos generals o sectorials del municipi de Llucmajor, que realitzin les seves activitats en relació amb algun àmbit d’actuació municipal, l’activitat de les quals no es destini exclusivament a beneficiar els seus associats sinó que sigui oberta a més gent que se’n pugui beneficiar, i que sigui una associació sense ànim de lucre podran ser declarades entitats d’utilitat pública municipal.

2. El procediment s’iniciarà a instància de part mitjançant una sol·licitud dirigida a la Batlia Presidència, que s’ha d’acompanyar amb la documentació següent:

a) Exposició sobre els motius que aconsellen el reconeixement de l’entitat ciutadana com d’utilitat publico municipal.

b) Certificació del nombre de socis al corrent de quotes en el moment de sol·licitar el reconeixement d’utilitat .

c) Memòria de les activitats, els convenis, els concerts o les activitats similars de col·laboració amb l’Ajuntament durant l’any immediatament anterior a la sol·licitud

d) Qualsevol altre document que es consideri adequat per valorar aquest reconeixement municipal.

e) Certificació acreditativa de l’acord de l’Assemblea General que almenys 2/3 parts sol·liciti la declaració d’Utilitat Pública.

 

Article 30

Tramitació de la Declaració de la utilitat publico municipal

1. A l’expedient que s’instrueixi s’han d’incorporar els informes dels diferents serveis de gestió municipal que estiguin relacionats amb l’objecte social de l’entitat ciutadana sol·licitant. Amb la sol·licitud i la documentació aportada la proposta s’elevarà al Ple municipal perquè l’aprovi, amb el dictamen previ de la comissió informativa corresponent.

2. Els criteris fonamentals per valorar la procedència del reconeixement d’utilitat pública municipal de les entitats ciutadanes són els següents:

a) Interès públic municipal i social per als ciutadans de Llucmajor

b) Objecte social de les entitats i les activitats realitzades, quan siguin complementàries de les competències i les activitats municipals

c) Grau de representativitat en l’àmbit de justificació

d) La garantia que el seu funcionament és democràtic

e) Que els membres dels òrgans de representació de l’entitat que percebin retribucions no ho facin amb càrrec a fons públics o subvencions.

3. Un cop que el Ple de l’Ajuntament hagi acordat el reconeixement de la utilitat pública municipal, es farà constar d’ofici en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes.

4. Las entitats ciutadanes declarades d’utilitat pública poden utilitzar la menció “utilitat publico municipal” en els seus documents, a més de comportar els drets establerts en aquest Reglament.

Article 31

Revocació del reconeixement de la Declaració d’utilitat publico municipal

1. Aquesta condició es perd quan:

a) Es deixa de complir qualsevol de les condicions que hagin servit per motivar la declaració d’utilitat pública.

b) L’activitat de l’associació no respon a les exigències que la declaració esmentada comporta.

2. En ambdós supòsits s’iniciarà el procediment de revocació, de conformitat amb el que estableix la normativa de procediment administratiu comú.

3. La revocació correspon al Ple de la Corporació, amb la proposta motivada prèvia, i, en tot cas, amb tràmit d’audiència a l’entitat interessada.

 

TÍTOL IV
ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Capítol I
El Ple

Article 32

Data i horari del Ple

1. Potenciar la participació dels ciutadans als plens municipal sense burocratitzar el procés i modificar les condicions de celebració dels Plens Municipals (horaris, duració, publicitat del mateix) de forma que el seu desenvolupament pugui arribar al màxim de ciutadans i entitats. Per aquesta raó els plens se realitzaran el darrer dimecres de cada mes a partir de les 19h, llevat que per acord del Ple se pugui modificar excepcionalment aquest dia i hora.

2. Les sessions extraordinàries se celebraran tal com estableix la Llei de règim local.

Article 33

Publicitat de les sessions plenàries

1. Les convocatòries i ordres del dia del Ple es transmetran als mitjans de comunicació social i es faran públics en els taulers d'anuncis del Ajuntament de Llucmajor, a les oficines d'atenció al ciutadà ( OAC ), per les Xarxes Socials i per qualsevol altre mitjà que es consideri necessari i estigui a l’abast de l’Ajuntament.

2. La corporació farà públic el contingut de les sessions plenàries, i de tots els acords del Ple i de la Junta de Govern, així com les resolucions del batle que siguin d'interès general i les que per la seva delegació es dictin, a través dels taulers d'anuncis, de la pàgina web, de les xarxes socials i de qualsevol altre mitjà que es consideri necessari i estigui a l’abast de l’Ajuntament.

Article 34

Participació en el Ple de l’Ajuntament

1. Les entitats ciutadanes inscrites al registre municipal poden sol·licitar incorporar en l’ordre del dia del Ple de l’Ajuntament una proposició, sempre que sigui competència de l’òrgan esmentat, quinze dies hàbils abans de la celebració del Ple.

2. La comissió del ple competent per a la matèria decidirà raonadament sobre la inclusió en l’ordre del dia del Ple de l’Ajuntament.

3. També poden sol·licitar expressar la seva opinió davant la Corporació sobre alguna qüestió que figuri en l’ordre del dia del Ple, sempre que estigui relacionat amb l’objecte social de tramitació o àmbit d’actuació de l’entitat, amb una antelació mínima de setanta dues hores abans de la celebració del Ple.

4. Les intervencions s’han de fer abans de la lectura, el debat i la votació de la proposta inclosa en l’ordre del dia.

5. Qualsevol ciutadà o ciutadana del municipi de Llucmajor podrà intervenir al Ple dins el darrer punt de l’ordre del dia destinat a tal efecte anomenat “Participació Ciutadana” sempre que l’assumpte atengui a qüestions d’interès general o que afecti a un col·lectiu de persones i no sigui tan sols d’interès individual.

6. Totes les sol·licituds d’intervenció han de tenir entrada a la Secretaria General amb una antelació mínima de setanta dues hores abans de la celebració del Ple. La sol·licitud ha d’expressar de manera raonada l’interès directe i el motiu pel qual es considera que l’assumpte els afecta.

7. Cada intervenció tendrà una durada màxima de tres minuts; atenent a l’interés de la intervenció, el Batle podrà decidir ampliar la seva durada.

Capítol II
Altres òrgans de pariticipació

Article 35

Naturalesa

1. L'Ajuntament, en la seva voluntat de promoure la participació ciutadana en la vida municipal , crearà òrgans de participació ciutadana sectorials i territorials.

2. La participació en aquests estarà oberta a:

  • Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes

  • Ciutadans individuals majors d’edat, a excepció del Consell sectorial d’Infancia en el que hi participaran menors d’edat.

  • Excepcionalment, se podrà incloure a entitats ciutadanes amb domicili social a zones limítrofes del municipi sempre que reunieixin les condicions d’interes general amb un compromis clar als seus estatuts de desenvolupar accions al terme municipal de Llucmajor.

3. La naturalesa d’aquests òrgans de participació tindrà caràcter consultiu, d’informe preceptiu, de formulació de propostes i suggeriments, d’acord i amb l’abast previst en l’article 69 de la Llei 7/1985, de 3 d’abril, reguladora de les bases del règim local.

Article 36

Consells territorials

Els consells territorials municipals es configuren com a òrgans de participació, consulta, informació i proposta sobre l’actuació municipal, que permet la participació dels veïns, els seus col·lectius i les entitats ciutadanes d'un nucli o grup de nuclis en la gestió dels assumptes municipals. La seva finalitat essencial és promoure una reflexió conjunta entre la ciutadania, les seves associacions i les autoritats municipals entorn dels assumptes que afecten la vida quotidiana de les diferents zones, i fer possible una implicació responsable de la ciutadania en la gestió municipal. A cada zona hi ha un consell territorial, que queda adscrit a l’oficina municipal corresponent. Es reuneix, almenys, dues vegades a l'any i les seves sessions són públiques.

Se constituiran tres consells territorials:

  • Consell territorial municipal de Llucmajor

  • Consell territorial municipal de s’Arenal

  • Consell territorial municipal d’Urbanitzacions

Article 37

Consells sectorials

L’Ajuntament crearà els consells sectorials com a òrgans de participació de caràcter consultiu que canalitzin la participació dels veïns i les seves entitats ciutadanes als grans sectors o àrees de govern municipal.

La seva finalitat és facilitar assessorament i consulta als responsables de les diferents àrees d’actuació municipal i fomentar el debat social amb la ciutadania i la seva implicació en les decisions municipals. Sense perjudici d’altres sistemes de participació, l’Ajuntament ha de crear consells sectorials a les principals àrees de govern i actuació, llevat de les que es considerin d’organització interna de l’Ajuntament.

Se constituiran els següents consells sectorials:

  • Consell sectorial municipal de Salut

  • Consell sectorial municipal d’Acció Social

  • Consell sectorial municipal de Joves

  • Consell sectorial municipal de Persones Majors

  • Consell sectorial municipal de Cultura

  • Consell sectorial municipal d’Esports

  • Consell sectorial municipal d’Economia

  • Consell sectorial municipal de Turisme

  • Consell sectorial municipal d’Infància

  • Consell sectorial municipal de Medi Ambient

  • Consell sectorial municipal d’Educació

  • Consell sectorial municipal de Festes i Fires

Article 38

Fòrum Ciutadà

El Fòrum Ciutadà de Llucmajor és un òrgan de participació en el qual representants de la ciutadania debaten amb responsables polítics i tècnics municipals els assumptes públics de la ciutat, amb funcions d’estudi, debat, consulta i proposta en determinats temes estratègics com són la sostenibilitat mediambiental, econòmica i social del municipi de Llucmajor. Se convocarà en caràcter ordinari cada 6 mesos.

TÍTOL V
FOMENT DE LA PARTICIPACIÓ CIUTADANA I LES ENTITATS CIUTADANES

Article 39

Subvencions

1. Segons la disponibilitat econòmica i pressupostària anual, l’Ajuntament podrà incloure dotacions per subvencionar els programes d’activitats que estiguin planificats per les entitats ciutadanes, conforme a la normativa d’aplicació vigent en la matèria.

2. Aquestes dotacions i subvencions estaran subjectes als procediments i els mecanismes de control de la despesa que estableix la legislació aplicable.

Article 40

Ús de locals

1. Les entitats inscrites en el registre esmentat podran accedir a l’ús de locals públics municipals i als recursos de què disposen, sempre que estiguin disponibles, amb l’autorització prèvia de la Batlia i la limitació que imposi la coincidència d’ús per part d’algunes d’elles o pel mateix Ajuntament.

2. Cada una de les entitats autoritzades per utilitzar un local municipal és responsable del bon ús i la conservació de l’espai i l’equipament posat a la seva disposició.

3. L’ús de locals públics municipals s’ha de sol·licitar a l’Ajuntament sempre per escrit, amb una antelació mínima de quinze dies.

4. L’Ajuntament de Llucmajor desenvoluparà un reglament a fi de regular la cessió d’espais, instal·lacions i d’altres recursos públics

Article 41

Convenis de col·laboració

Per al desenvolupament de programes d’interès general que redundin en benefici dels ciutadans l’Ajuntament de Llucmajor pot establir convenis de col·laboració amb les associacions o entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal d’Entitats Ciutadanes, d’acord amb la normativa vigent.

Article 42

Web municipal

Es posarà a disposició de les entitats ciutadanes un espai a la pàgina web municipal , on puguin exposar les seves activitats , funcions, objectius, anuncis i memòries anuals.

Disposició transitòria

Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal abans de l’entrada en vigor d’aquest Reglament continuaran donades d’alta en el Registre, i estaran subjectes a les disposicions previstes en aquest Reglament.

Disposició derogatòria

Queden derogades les normes municipals de rang igual o inferior que s’oposin a aquest Reglament, i expressament el Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament de Llucmajor, aprovat pel Ple de l’Ajuntament en data 27 de febrer de 1989 i publicat en el BOCAIB núm. 48 de 20 d’abril de 1989.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquest Reglament entrarà en vigor, un cop que la Corporació l’hagi aprovat definitivament, en el moment que se’n publiqui el text íntegre en el BOIB i un cop transcorregut el termini previst en l’article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i del règim local de les Illes Balears.

Llucmajor 10 de desembre de 2015

El Batle,
Jaume Tomàs Oliver