Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SELVA
Núm. 17583
Aprovació definitiva de les modificacions de les Ordenances fiscals 2016 de l'Ajuntament de Selva
Versió PDF
Aprovació definitiva de les modificacions de les Ordenances fiscals 2016 de l'Ajuntament de Selva
El Ple de l'Ajuntament, en sessió ordinària celebrada el dia 15 d'octubre de 2015, amb la majoria legal procedent, va adoptar l'acord d'aprovació provisional de les modificacions de les Ordenances fiscals.
Aquest acord, juntament amb la resta de l'expedient, han estat exposats al públic durant el termini legal de 30 dies des del seu anunci al BOIB núm. 153 de data 20 d'octubre de 2015, sense que durant aquest termini s'hagi formulat cap tipus de reclamacions, per la qual cosa, l'acord ha quedat definitivament aprovat de forma automàtica.
D'acord amb l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, el text íntegre de les modificacions de les Ordenances fiscals objecte de l'acord és el següent:
-03 ORDENANÇA FISCAL DE L'IMPOST SOBRE L'INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA
FET IMPOSABLE
Article 3r.
1.- Constitueix el fet imposable de l'impost, l'increment de valor que experimentin els terrenys de naturalesa urbana i que es manifesti a conseqüència de la transmissió de la propietat del terrenys per qualsevol títol o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudi, limitador del domini, sobre els referits bens.
2.- El títol al qual es refereix l'apartat anterior podrà consistir en:
a) Negoci jurídic mortis causa.
b) Negoci jurídic inter vivos, sigui de caràcter onerós o gratuït.
c) Alienació subhasta pública.
d) Expropiació forçosa.
3.- D'acord amb l'article 7.2 del Reial Decret Legislatiu 1/2004, que aprova la Llei Reguladora del Cadastre Immobiliari, modificat per la Llei 36/2006, de 29 de novembre, de mesures per a la prevenció del frau fiscal, tindran la consideració de terrenys de naturalesa urbana:
a) El sol classificat pel planejament urbanístic com a urbà, urbanitzat o equivalent.
b) Els terrenys que tinguin la consideració d'urbanitzables o aquells per als quals els instruments d'ordenació territorial i urbanística prevegin o permetin el seu pas a la situació de sol urbanitzat, sempre que estiguin inclosos en sectors o àmbits espacials delimitats, així com els altres sols de aquest tipus des del moment d'aprovació de l'instrument urbanístic que estableixi les determinacions per al seu desenvolupament.
c) El sol integrat de forma efectiva en la xarxa de dotacions i serveis propis dels nuclis de població.
d) El sol ocupat pels nuclis o assentaments de població aïllats, en el seu cas, del nucli principal, qualsevol que sigui l'hàbit en el qual es localitzin i amb independència del grau desconcentració de les edificacions.
e) El sol ja transformat per estar dotat amb els serveis urbans establerts per la legislació urbanística o, en el seu defecte, per disposar d'accés rodat, abastiment d'aigua, evacuació d'aigües i subministrament d'energia elèctrica.
f) El sol consolidat per l'edificació, en la forma i amb les característiques que estableixi la legislació urbanística.
S'exceptua de la consideració de sol de naturalesa urbana el que integra els béns immobles de característiques especials.
4.- No està subjecte a aquest impost l'increment de valor que experimentin els terrenys que tinguin la consideració de rústics a efectes de l'Impost sobre Béns Immobles.
5.- No es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits d'aportacions de béns i dret realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que al seu favor i en paga d'elles es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en paga dels seus havers comuns.
Tampoc es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills com a conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul·litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial.
-04 ORDENANÇA FISCAL DE LIMPOST SOBRE VEHICLES DE TRACCIO MECANICA
CAPITOL III
EXEMPCIONS I BONIFICACIONS
Article 3r.
3.- S'estableix una bonificació del 50 per 100 de la quota als vehicles històrics o amb una antiguitat mínima de vint-i-cinc anys, contats a partir de la data de fabricació. Si aquesta no es conegués, es prendrà com a tal la de la seva primera matriculació o, en defecte d'això, la data que el corresponent tipus o variant es va deixar de fabricar.
4.- Els vehicles amb motor elèctric i els denominats híbrids gaudiran d’una bonificació del 75 per cent de la quota de l’Impost durant el primer exercici i del 55 per cent per als següents exercicis. Per a gaudir d’aquesta bonificació, els interessats han d’acompanyar a l’escrit de sol·licitud, fotocòpia de la documentació tècnica del vehicle.
5.- Els vehicles que consumeixin combustibles GLP, GNL o GNC gaudiran d’una bonificació del 75 per cent de la quota de l’Impost durant el primer exercici i del 40 per cent per als següents exercicis. Per a gaudir d’aquesta bonificació, els interessats han d’acompanyar a l’escrit de sol·licitud, fotocòpia de la documentació tècnica del vehicle.
-06 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LLICENCIA D'OBERTURA D'ESTABLIMENTS, INSTAL·LACIONS I PUBLICITAT DINAMICA
Article 6. Quota tributària
En el cas d’autoritzacions per publicitat dinàmica, la quota tributària serà de 30 €, essent la base imposable, com s’ha dit, el nombre de productes o publicacions a les que faci referència l’autorització.
Article 7. Exempcions i bonificacions
En el cas d’autoritzacions per publicitat dinàmica per a les empreses, l’objecte social de les quals, sigui empresa de publicitat dinàmica i que facin diversos repartiments dins l'any, s'estableix una taxa anual de 150 euros. En el cas de subjectes passius residents al terme municipal de Selva, la taxa tributària per autorització per publicitat dinàmica serà el resultat de multiplicar la base imposable per 0 €.
-07 TAXA PER A L'EXPEDICIO DE DOCUMENTS ADMINISTRATIUS
ARTICLE 8.- EXEMPCIONS
Estaran exempts de la taxa que regula aquesta Ordenança:
a) Les persones pertanyents a unitats familiars on els ingressos nets per unitat de consum siguin inferiors al llindar de la pobresa, prenent com a valor de referència el publicat per l’EUROSTAT. Per a calcular els ingressos nets per unitat de consum, s’agafarà com a referència la declaració de renda de l’any anterior al inici del curs i es sumaran tots els ingressos nets dels membres de la unitat familiar. A continuació es dividirà aquesta quantitat pel nombre d’unitats de consum que formen la unitat familiar, que es calcula per mitjà de la suma dels següents coeficients:
Per gaudir d’aquesta exempció es requerirà que l'interessat ho demani a l'administració, justificant el seu dret mitjançant els següents documents, relatius a totes i cada una de les persones que conviuen en el mateix habitatge i que facin referència a l'exercici anterior immediat de l'acreditació de la taxa:
- Certificació negativa de no estar obligats a la presentació de la declaració de l’Impost sobre la Renda de les persones físiques, o en altre cas, la darrera declaració presentada.
- Certificat municipal acreditatiu dels qui conviuen, en el seu cas, amb el sol·licitant de la bonificació.
La declaració de l'interessat podrà ser comprovada per l'Administració Municipal que s'ajustarà al que disposa la Llei General Tributària. En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedient de defraudació que li pot seguir.
b) Les persones que, tot i no complir amb el descrit a l’apartat a) d’aquest article, presentin un informe emès pels serveis socials de l’Ajuntament que així ho aconselli.
c) Els documents expedits a instància d’Institucions i Autoritats Civils, Militars o Judicials, per tal de tenir efecte en actuacions d’ofici.
d) Les autoritzacions a menors per concertar contractes laborals.
e) No s’inclouen en els supòsits d’exempcions les certificacions o documents que expedeixi l’Administració Municipal en virtut de sol·licitud mitjançant ofici de Jutjats o Tribunals per a qualsevol tipus de plets, els quals no es lliuraran ni trametran si abans no s’ha satisfet la quota tributaria corresponent.
f) Respecte a la tarifa a pagar per drets d'examen, estaran exempts els aspirants a processos selectius que acreditin estar en situació d'atur, mitjançant la presentació de la fotocòpia compulsada de la targeta d'atur conjuntament amb la sol·licitud de participar en el procés selectiu.
-08 ORDENANÇA REGULADORA DE LES TAXES PEL SERVEI DE RECOLLIDA DE FEMS
Art. 6è.- Exempcions.
Estaran exempts de la Taxa que regula aquesta Ordenança:
a) Les persones pertanyents a unitats familiars on els ingressos nets per unitat de consum siguin inferiors al salari mínim interprofessional, prenent com a valor de referència el fixat pel Ministeri de Treball i Seguretat Social. Per a calcular els ingressos nets per unitat de consum, s’agafarà com a referència la declaració de renda de l’any anterior al inici del curs i es sumaran tots els ingressos nets dels membres de la unitat familiar. A continuació es dividirà aquesta quantitat pel nombre d’unitats de consum que formen la unitat familiar, que es calcula per mitjà de la suma dels següents coeficients:
Per gaudir de la tarifa d'habitatge especial es requerirà que l'interessat ho demani a l'administració, justificant el seu dret mitjançant els següents documents, relatius a totes i cada una de les persones que conviuen en el mateix habitatge i que facin referència a l'exercici anterior immediat de l'acreditació de la taxa:
- Certificació negativa de no estar obligats a la presentació de la declaració de l’Impost sobre la Renda de les persones físiques, o en altre cas, la darrera declaració presentada.
- Certificat municipal acreditatiu dels qui conviuen, en el seu cas, amb el sol·licitant de la bonificació.
La declaració de l'interessat podrà ser comprovada per l'Administració Municipal que s'ajustarà al que disposa la Llei General Tributària. En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedient de defraudació que li pot seguir.
b) Les persones que, tot i no complir amb el descrit a l’apartat a) d’aquest article, presentin un informe emès pels serveis socials de l’Ajuntament que així ho aconselli.
Art. 8è.-
3.- El Padró de beneficiaris per la tarifa reduïda regulada en l'article 7è serà objecte de revisió anual.
-09 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE LLICENCIES URBANISTIQUES
Article 7. EXEMPCIONS
7.1 Es troben exempts de la taxa la tramitació de les llicencies urbanístiques relatives a habitatges qualificats de protecció oficial.
7.2. S’aplicarà una bonificació del 95% a les llicències d’obres de rehabilitació d’edificis catalogats com a Béns d’Interès Cultural i elements arquitectònics o de caire etnològic que figurin al catàleg municipal.
Art. 9 DECLARACIÓ
9.5 Tots els béns catalogats com a Béns d’Interès Cultural o elements arquitectònics o de caire etnològic que figurin al catàleg municipal, hauran de comptar amb l’informe preceptiu i vinculant favorable de la Comissió Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.
-10 ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER L'OCUPACIÓ DE TERRENYS D'US PUBLIC AMB TAULES, CADIRES I ALTRES ELEMENTS I ESTRUCTURES AMB FINALITAT LUCRATIVA
Article 2. Fet imposable
Elements que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública:
1. Elements de mobiliari urbà: taules, cadires, ombrel·les o para-sols, expositors de mercaderies. Excepcionalment es poden autoritzar altres elements depenent de l’indret a ocupar i sempre que hi hagi relació entre l’ocupació amb els element i l’activitat de l’establiment.
2. Elements auxiliars: làmpades, papereres, jardineres, cossiols, elements de suport publicitari dels productes o serveis de l’establiment, estufes i calefactors exteriors.
3. Estructures auxiliars: plataformes, paravents o mampares, tendals de dos peus no subjectats a les façanes.
Estructures auxiliars que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública.
1. Es consideren estructures auxiliars que es poden instal·lar a la via pública: plataformes, baranes de protecció o balises, paravents o mampares i tendals de dos peus no subjectats a les façanes. Amb caràcter general queda prohibit perforar el paviment o fixar-hi qualsevol element que pugui ser-ne causa de deteriorament. No obstant l'anterior, es permeten aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals.
2. Les persones titulars dels establiments autoritzats són les responsables de desmuntar o retirar els elements o el mobiliari que ocupa la via pública els dies de fort vent o tempesta. En especial han de retirar-se els para-sols, tendals i mampares sempre que hi hagi la previsió de climatologia adversa.
3. Amb caràcter previ a l'adquisició d'aquests elements, la persona interessada ha de presentar documentació escrita i gràfica en què es descriguin suficientment les formes, colors, dimensions, impacte dins l’entorn, ancoratge, seguretat, etc., per tal que l'Ajuntament determini la possibilitat o impossibilitat d’autoritzar-los o, si escau, determini les condicions específiques en què pot autoritzar-se la instal·lació d'aquests elements. Quan la persona interessada disposi de la conformitat de l'Ajuntament per a la instal·lació de l'estructura auxiliar, ha de sol·licitar l'ocupació de la via pública amb els elements de mobiliari urbà i amb la incorporació de l'estructura auxiliar segons els requisits i condicions que estableix aquesta Ordenança.
-11 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER OCUPACIO DE TERRENYS D'US PUBLIC AMB MERCADERIES, MATERIALS DE CONSTRUCCIO, RUNES, TANQUES, PUNTALS, BASTIDES I ALTRES INSTAL·LACIONS ANALOGUES, TESTS, COSSIOLS I JARDINERES, AIXI COM EL RODATGE DE PEL·LICULES, VIDEOS, GRAVACIONS TELEVISIVES I SESSIONES FOTOGRAFIQUES
Article 2. Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa, la utilització privativa o aprofitament especial de terrenys d’ús públic local amb:
e) Col∙locació de tests ,cossiols o jardineres a la via pública.
Es podrà autoritzar la col∙locació al terra de tests, cossiols o jardineres amb plantes dins l’espai autoritzat per ocupar amb taules i cadires de restaurants, bars o cafès i cafeteries, així com també es podrà autoritzar als comerços i veïns quan es donin circumstàncies concretes informades favorablement pels informes policials. En tot cas, compliran les següents condicions:
- No es podran situar de forma que facin tancament o que propiciïn la privatització de l’espai o via pública.
- No es podrà interceptar el trànsit dels vianants. Entre un cossiol o jardinera i el següent es deixarà com a mínim la distància de 1 metre.
- Els tests o cossiols seran de materials naturals o anàlegs de mateixa aparença, i amb la planta compresa no podran superar els 60 cm. de diàmetre o costat i 1,20 d’alçada, excepte en el cas de que es situïn dins espais entrants de l’alineació de façana i de forma que quedin fora de la zona de trànsit habitual dels vianants.
- Per la seva forma o estructura, tant del cossiol com el seu peu i la planta, no podran constituir cap molèstia o perill pels vianants i especialment, cap barrera arquitectònica per persones discapacitades, al qual efecte no tindran branques que sobresurtin més de 10 cm de la vertical del cossiol o jardinera. Pel mateix motiu, tampoc es permeten els cossiols la qual forma de copa dificulti la seva percepció amb els bastons, o que alguna part d’ells o del seu peu sobresurti de forma perillosa. Els cossiols o les jardineres hauran de ser de característiques sòlides, amb una base que asseguri la seva estabilitat en cas de vent o del contacte accidental dels vianants. Es podrà exigir un model determinat en funció del lloc on s’hagi d’ubicar, i segons les seves característiques, l’Ajuntament podrà exigir la seva col∙locació per delimitar la zona d’ocupació.
- Les plantes no podran ser d'espècies verinoses, tenir punxes o brancatge que pugui resultar perillós o molest pels vianants.
- No podran dur cap tipus de publicitat ni ser usats comercialment per exposar productes o mercaderies.
-14 ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER A LA PRESTACIO DE SERVEIS ESPECIALS DE NETEJA MOTIVATS PER A LA UTILITZACIO DEL RECINTE I EXTERIORS DE LA CASA CONSISTORIAL PER A LA CELEBRACIO DE MATRIMONIS CIVILS I CONSTITUCIO DE PARELLES DE FET, AIXI COM DE L’US DE DIFERENTS ESPAIS MUNICIPALS
Article 4t. - Quota
d) Unes i altres tarifes d’aquest punt podran ser bonificades fins al 100% pel decisió del Ple del Consistori, en atenció a les especials circumstàncies que puguin concórrer en cada cas.
-16 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER A L'ENTRADA DE VEHICLES PER MITJA DE LES VORAVIES I LES RESERVES DE VIA PUBLICA PER A ESTACIONAMENT
-17 ORDENANÇA REGULADORA DE L'ESCOLA MUNICIPAL DE MUSICA
Article 5.- Beneficis fiscals
S’aplicaran les següents reduccions a les tarifes:
1. Alumnes que acreditin la condició de família nombrosa: 25 % de descompte
2. Alumnes que acreditin una discapacitat superior al 33%: 25% de descompte
3. Alumnes que pertanyin a la banda municipal : 10 % de descompte
4. Alumnes pertanyents a unitats familiars on els ingressos nets per unitat de consum siguin inferiors al llindar de la pobresa, prenent com a valor de referència el publicat per l’EUROSTAT: 100% de descompte
5. Alumnes pertanyents a unitats familiars on els ingressos nets per unitat de consum siguin inferiors al salari mínim interprofessional, prenent com a valor de referència el fixat pel Ministeri de Treball i Seguretat Social: 50% de descompte.
Per a calcular els ingressos nets per unitat de consum, s’agafarà com a referència la declaració de renda de l’any anterior al inici del curs i es sumaran tots els ingressos nets dels membres de la unitat familiar. A continuació es dividirà aquesta quantitat pel nombre d’unitats de consum que formen la unitat familiar, que es calcula per mitjà de la suma dels següents coeficients:
Per gaudir de les reduccions es requerirà que l'interessat ho demani a l'administració, justificant el seu dret mitjançant els següents documents, relatius a totes i cada una de les persones que conviuen en el mateix habitatge i que facin referència a l'exercici anterior immediat de l'acreditació de la taxa:
La declaració de l'interessat podrà ser comprovada per l'Administració Municipal que s'ajustarà al que disposa la Llei General Tributària. En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedient de defraudació que li pot seguir.
6. Als alumnes que, tot i no complir amb el descrit als punts anteriors d’aquest article, presentin un informe emès pels serveis socials de l’Ajuntament que així ho aconselli, se’ls aplicarà un descompte d’acord amb la seva capacitat econòmica.
En cap cas els descomptes seran acumulatius. S’aplicarà sempre el que sigui més avantatjós per l’alumne.
-18 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DEL PREU PÚBLIC PER A LA PRESTACIÓ DE SERVEIS DE L’ESCOLETA MUNICIPAL
Article 5è. Beneficis fiscals
S’aplicaran les següents reduccions a les tarifes:
1. Infants que acreditin la condició de família nombrosa: 25 % de descompte
2. Infants que acreditin una discapacitat superior al 33%: 25% de descompte
3. Infants amb germans matriculats a l’escoleta : 10 % de descompte per a cada un d’ells.
4. Infants pertanyents a unitats familiars on els ingressos nets per unitat de consum siguin inferiors al llindar de la pobresa, prenent com a valor de referència el publicat per l’EUROSTAT: 100% de descompte
5. Infants pertanyents a unitats familiars on els ingressos nets per unitat de consum siguin inferiors al salari mínim interprofessional, prenent com a valor de referència el fixat pel Ministeri de Treball i Seguretat Social: 50% de descompte.
Per a calcular els ingressos nets per unitat de consum, s’agafarà com a referència la declaració de renda de l’any anterior al inici del curs i es sumaran tots els ingressos nets dels membres de la unitat familiar. A continuació es dividirà aquesta quantitat pel nombre d’unitats de consum que formen la unitat familiar, que es calcula per mitjà de la suma dels següents coeficients:
Per gaudir de les reduccions es requerirà que l'interessat ho demani a l'administració, justificant el seu dret mitjançant els següents documents, relatius a totes i cada una de les persones que conviuen en el mateix habitatge i que facin referència a l'exercici anterior immediat de l'acreditació de la taxa:
La declaració de l'interessat podrà ser comprovada per l'Administració Municipal que s'ajustarà al que disposa la Llei General Tributària. En cas de falsedat, automàticament es perdrà la reducció obtinguda independentment de l'expedient de defraudació que li pot seguir.
6. Als Infants que, tot i no complir amb el descrit als punts anteriors d’aquest article, presentin un informe emès pels serveis socials de l’Ajuntament que així ho aconselli, se’ls aplicarà un descompte d’acord amb la seva capacitat econòmica.
En cap cas els descomptes seran acumulatius. S’aplicarà sempre el que sigui més avantatjós per l’alumne.
-20 ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER L’ÚS DELS REFUGIS DE PROPIETAT MUNICIPAL
Article 6è.- Obligacions dels usuaris
Els usuaris dels refugis es comprometran a les següents obligacions:
1. Els usuaris dels refugis estan obligats a la neteja dels mateixos. Per aquesta finalitat l’Ajuntament s’encarregarà de facilitar els estris necessaris.
2. Igualment estan obligats a respectar l’entorn dels refugis.
3. Traslladar els fems als contenidors reservats per a tal fi dins els nuclis urbans.
4. Reparar qualsevol desperfecte que puguin ocasionar en els refugis.
5. Posar en coneixement de l’Ajuntament de Selva qualsevol incidència que poguessin observar a les instal·lacions del Refugi o en el seus voltants.
6. En cas que vulguin fer servir la xemeneia existent al refugi, s’encarregaran de portar la llenya necessària
7. Accedir als refugis a peu o amb mitjà de locomoció no motoritzat, llevat que ho autoritzi expressament l’Ajuntament.
8. Reduir al màxim el consum d'aigua i energia, així com la generació de residus.
9. Respectar els cartells i avisos, i les normes de seguretat.
10. Respectar la normativa d'incendis forestals i les recomanacions del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.doctrl=MCRST472ZI75862&id=75862).
-28 ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER AL LLOGUER D'ELEMENTS DE TITULARITAT MUNICIPAL
Article 3r. Obligacions de pagament
Estan obligats al pagament de la taxa regulada i fer un dipòsit, les persones físiques o jurídiques o entitats a favor de les quals s'autoritzi el lloguer o prestació. I les que se'n beneficien de l'aprofitament. Per raons d'interès públic degudament justificat, l'Ajuntament podrà eximir del pagament de la taxa a entitats de dret públic i associacions per a actuacions pròpies, sense perjudici del deure de pagament del dipòsit i de retornar el material prestat a l'Ajuntament o reposició del material a la situació originària.
Igualment, l’Ajuntament eximirà del pagament de la taxa a residents al municipi quan tengui lloc un préstec de taules i cadires per a la celebració de “sopars a la fresca” durant la celebració de les festes patronals i populars dels diferents nuclis de població.
Selva, 2 de desembre de 2015
El batle
Joan Rotger Seguí