Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SINEU

Núm. 17213
Aprovació definitiva ordenança reguladora de l'ocupació de la via pública amb taules, cadires i altres elements i estructures auxiliars en el terme municipal de Sineu

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 27 de juliol de 2015 el Ple de l’Ajuntament de Sineu va aprovar inicialment la l’Ordenança reguladora de l’ocupació de la via pública amb taules, cadires i altres elements i estructures auxiliars en el terme municipal de Sineu.

En compliment del que disposen els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears (en endavant Llei 20/2006) es va sotmetre l’expedient a informació pública durant un termini de 30 dies hàbils mitjançant anunci al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 130 de data 1 de setembre de 2015.

Atès que ha transcorregut el període d’exposició pública sense que s’hagin presentat reclamacions, es considera aprovada definitivament i, en compliment de l’article 103 de la Llei 20/2006, es publica el text íntegre de l’Ordenança.

 

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA AMB TAULES, CADIRES I ALTRES ELEMENTS I ESTRUCTURES AUXILIARS EN EL TERME MUNICIPAL DE SINEU.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Aquesta Ordenança pretén regular la distribució de l’ús dels béns de domini públic com places,  carrers,  avingudes  i  passeigs  amb  instal·lacions  desmuntables  com  taules, cadires,   ombrel·les  i   mercaderies  amb   la   finalitat   d’adequar  l’estètica  de   les instal·lacions a l’entorn on es pretén la ubicació, en consideració que l’ús d’aquests béns  ha de ser compatible i respectuós amb els usuaris de la via pública, i ha de prevaler el seu dret i especialment el dels col·lectius amb mobilitat reduïda; alhora, també es pretén dotar l’espai urbà d’atracció singular.

CAPÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Fonament legal

Aquesta Ordenança municipal es dicta a l’empara de l’article 4 a) de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local i de l’article 100 de la  Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, els quals atribueixen als municipis la potestat normativa reglamentària com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l’àmbit de les seves competències, encara que limitada pels principis de jerarquia normativa i de competència. A aquests efectes, els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies en ordenació de l’ús dels espais públics de domini públic local.

Article 2. Objecte

1. L’objecte d’aquesta Ordenança és regular el règim jurídic al qual s’ha de sotmetre l’ocupació temporal del sòl i la volada del domini públic municipal mitjançant instal·lacions desmuntables o béns mobles com taules, cadires, ombrel·les, mercaderies i altres elements i infraestructures auxiliars amb finalitats comercials o anàlogues.

2. S’exclouen de l’aplicació d’aquesta Ordenança l’ocupació de la via pública que es realitzi en ocasió de fires, festes, activitats esportives i similars, que s'ha de regir per la normativa que li sigui d’aplicació o pels acords que autoritzin l’ocupació.

La venda ambulant i els mercats esporàdics també s'han de regir per la regulació específica.

Article 3. Naturalesa

Aquesta Ordenança regula l’ús comú especial del domini públic local del terme municipal de Sineu que no comporta la transformació o la modificació de la via pública, el qual queda subjecte a l’atorgament de llicència d’ocupació temporal que origina una situació de possessió precària essencialment revocable per raons d’interès públic, sense dret a indemnització. Per aquest motiu, els elements que poden ser autoritzats han de ser desmuntables.

Article 4. Emplaçaments

S’estableix la següent classificació d’emplaçaments d’ocupació de via pública o espais d’ús públics en què es podrà autoritzar l’ocupació:

1.  Carrers i places per a vianants.

2.  Carrers, avingudes i places de trànsit rodat.

3.  Passeigs de vianants.

4.  La resta d’espais lliures públics.

CAPÍTOL II. RÈGIM JURÍDIC

Article 5. Tramitació

El procediment per a l’atorgament de llicències que regula aquesta Ordenança s’ha d'ajustar al que estableix la present Ordenança  i cal sol·licitud expressa de la persona interessada.

Article 6. Sol·licitud i documentació

1. Les sol·licituds han d'indicar tots els elements i infraestructures auxiliars que es pretenen instal·lar i han d’anar acompanyades dels documents següents (excepte quan el que  se  sol·licita és  la  renovació de  la  llicència; en  aquest  cas  la  documentació a presentar ha de ser la que s’indica en el capítol dedicat a la renovació de llicència):

1. Justificant del pagament de la taxa per a l’ocupació de terrenys d’ús públic, amb taules, cadires, mercaderies i altres elements amb finalitat lucrativa una vegada hagi estat calculada per el Ajuntament.

2. Plànol de distribució a escala 1:50 – 1:20 de l’espai i superfície quantificada a ocupar pels elements en posició de prestació del servei a les persones usuàries. S’ha  de  representar  la  zona  ocupada,  els  elements  a  instal·lar  i  les  zones públiques lliures, amb indicació de la distància d’aquests elements respecte a la façana, per tal que permeti conèixer l’espai lliure existent per comptabilitzar la resta d’usos permesos a la via pública amb la instal·lació pretesa.

3. Descripció dels elements i infraestructures auxiliars que es pretén instal·lar; s'ha d'adjuntar fotografia o full informatiu de les característiques, i també la resta de documentació que s’exigeix en aquesta Ordenança segons l’element a instal·lar.

Article 7. Llicència temporal

L’ocupació de la via pública amb finalitats comercials o anàlogues requereix l’autorització municipal prèvia. Per a la concessió s'han de tenir en compte les mesures de trànsit i el grau de molèsties -de qualsevol tipus- que es pugui produir a la ciutadania. Sense perjudici d’altres informes, és obligatori l’informe dels serveis tècnics i/o de la Policia Local per a les ocupacions de via pública.

L’atorgament de la llicència d’ocupació és temporal, la qual cosa origina una situació de possessió precària.

En virtut dels principis d’inalienabilitat i imprescriptibilitat dels béns de domini públic, la mera concurrència dels requisits necessaris per a què l’ocupació pugui ser autoritzada no atorga cap dret a l’obtenció de la llicència. L’Ajuntament, considerant totes les circumstàncies reals o previsibles, té la potestat discrecional per concedir o denegar la llicència, i ha de prevaler l’interès general sobre el particular.

Article 8. Autorització

1. L’autorització ha d’expressar el nombre de taules, cadires, ombrel·les i altres elements i  infraestructures auxiliars que es permeten col·locar, i també la superfície autoritzada. La  distribució  dels  elements  autoritzats  ha  de  ser  l’aportada  per  qui  presenta  la sol·licitud, excepte que no es consideri tècnicament adient; en aquest cas, ha de ser la que estableixi l’Ajuntament.

2.  En els supòsits en què escaigui la denegació de l’ocupació per incompliment de les condicions disposades en aquesta Ordenança o la denegació de la renovació de la llicència quan s’hagi sol·licitat, aquesta denegació s'ha de resoldre motivadament i s'ha de comunicar a la persona interessada. En el supòsit que la persona sol·licitant ocupi la via pública, ha de retirar els elements instal·lats sense autorització immediatament a partir del moment que rep la notificació de la denegació.

3. Les autoritzacions es troben subjectes a les modificacions que pugui decidir l’Ajuntament, que es reserva el dret a deixar-les sense efecte, limitar-les o reduir-les en qualsevol moment si hi ha causes que ho aconsellin a judici de l’Ajuntament. Concretament, es poden modificar les condicions de l’autorització i fins i tot suspendre- la temporalment per raons d’ordre públic o de circumstàncies greus de trànsit. En aquest cas, no es genera cap dret de les persones afectades a indemnització o compensació alguna, a excepció del reintegrament de la part proporcional de l’import abonat en concepte de taxa per ocupació de la via pública en el període no gaudit.

A aquests efectes, l’Ajuntament pot reduir, mitjançant una resolució motivada, la superfície autoritzada a cada establiment en carrers o places on hi hagi concentració de diversos establiments que ocupin la via pública i es constati excessiva contaminació acústica.

4. Les autoritzacions d’ocupació de la via pública que són objecte d’aquesta Ordenança han de ser resoltes per l’òrgan que resulti competent segons la distribució de competències, vist prèviament els informes emesos pels serveis tècnics municipals, i s’han d'ajustar al que disposa aquesta Ordenança.

5. Les sol·licituds de llicència i de renovació de llicència no resoltes expressament en el termini de tres mesos, comptadors des de la seva presentació, s’han d’entendre denegades.

Article 9. Durada

Les llicències han de tenir, en tot cas, caràcter temporal limitat a un màxim de dotze mesos, i la durada s'ha de correspondre, en general, amb l’any natural, ha de finalitzar en qualsevol cas dia 31 de desembre de l’any vigent i es pot renovar. Per aquest motiu, si l'any següent es vol disposar de llicència, la sol·licitud s'haurà de presentar, en tot cas, en durant el primer trimestre d'any en curs o a requeriment del Ajuntament.

Article 10. Caducitat

Quan es produeixi  la paralització del procediment incoat a sol·licitud de la persona interessada, per causa imputable a ella, l’Ajuntament li ha d’advertir que, transcorreguts tres mesos, es produeix la caducitat del procediment amb arxiu de les actuacions.

Es produeix la caducitat per la inactivitat de la persona interessada en la cumplimentació dels tràmits, sempre que siguin indispensables per dictar resolució.

Article 11. Renovació de la llicència

1. Amb caràcter previ a la finalització de la llicència per ocupació de la via pública, la persona interessada pot sol·licitar la renovació de la llicència concedida, en els casos en què no hagin canviat les circumstàncies en què es va concedir l’autorització i la persona sol·licitant no hagi estat objecte de sanció ferma per infracció greu. Qualsevol canvi, modificació o addició d’elements, superfície o altre paràmetre, determina l’obligació de presentar una nova sol·licitud acompanyada de la documentació assenyalada a l'article 6 d'aquesta Ordenança.

2. La sol·licitud de renovació de la llicència ha d'anar acompanyada de la següent documentació:

1. Justificant del pagament de la taxa per a l’ocupació de terrenys d´ús públic, amb taules, cadires i mercaderies i altres elements amb finalitat lucrativa.

2. Declaració responsable de complir la totalitat dels requisits exigits en aquesta Ordenança  perquè  es  pugui  atorgar,  així  com  els  requisits  amb  què  fou concedida la llicència.

3. Rebut de la prima de la pòlissa d’assegurança que cobreixi la responsabilitat civil per danys a terceres persones derivada de l’activitat produïda a la via pública durant l'anualitat en què es demana la renovació.

3.- En cap cas s’atorgarà renovació o concessió de llicència si no s’està al corrent de pagament d’anteriors llicències.

4. Les autoritzacions de les renovacions han de ser resoltes per l’òrgan competent i s'han d’atorgar per un termini igual que el de la llicència sempre que es compleixin els  requisits esmentats a  l'anterior apartat i  que qui explota el local no hagi estat sancionat com a responsable de cometre una infracció greu tipificada en aquesta Ordenança.

Article 12. Traspassos i canvis de titularitat de les llicències

Les llicències referides en aquesta Ordenança no són transmissibles. La persona titular de la llicència tampoc no pot cedir, ni totalment ni parcialment, a terceres persones el dret a utilitzar la superfície o l'espai de la via pública, o la volada, de la qual s’ha autoritzat l’ocupació temporal i precària.

Això no obstant, quan hi hagi un traspàs o canvi de titularitat d'un establiment dels indicats en  aquesta Ordenança, l'Ajuntament pot  autoritzar el  canvi de  nom  de  la llicència d'ocupació temporal a favor del nou subjecte titular, si aquest ho sol·licita prèviament.

Article 13. Canvi de negoci o activitat

En els casos en què la persona titular de la llicència d’ocupació temporal de la via pública  canviï  de  negoci  o  activitat,  s’entén  caducada  la  llicència  i  la  persona interessada ha de sol·licitar una nova autorització en correspondència amb la nova activitat.

Article 14. Revocació de la llicència

1. Atesa la naturalesa precària de la llicència, aquesta és essencialment revocable en qualsevol moment per raons d’interès públic, amb audiència a la persona interessada en un termini de 10 dies hàbils. Aquesta revocació no comporta indemnització de cap classe.

2. És procedent la revocació quan l’ocupació de la via pública sigui incompatible o conflictiva  amb  la  circulació  de  vehicles  o  vianants  per  circumstàncies  noves  no existents en el moment de l'autorització o de la renovació de la llicència.

També és procedent la revocació de les llicències per canvi o desaparició de les circumstàncies que en determinaren l’atorgament o per sobrevenir-ne d’altres de noves que en cas d’haver existit llavors haurien justificat la denegació, en els termes establerts per la normativa general aplicable.

Article 15. Denegacions

Les resolucions denegatòries de sol·licituds de llicències i de les renovacions han de ser motivades i expressar els motius pels quals han estat denegades.

CAPÍTOL III. ELEMENTS I INFRAESTRUCTURES AUXILIARS OBJECTE DE REGULACIÓ D'AQUESTA ORDENANÇA

Article 16. Elements que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública

1. Elements de mobiliari urbà: taules, cadires, ombrel·les o para-sols,  expositors de mercaderies. Excepcionalment es poden autoritzar altres elements depenent de l’indret a ocupar i sempre que hi hagi relació entre l’ocupació amb els element i l’activitat de l’establiment.

2. Elements auxiliars: làmpades, papereres, jardineres, cossiols, elements de suport publicitari dels productes o serveis de l’establiment, estufes i calefactors exteriors.

3. Estructures auxiliars: plataformes, paravents o mampares, tendals de dos peus no subjectats a les façanes.

Article 17. Estructures auxiliars que poden ser objecte de llicència d'ocupació de la via pública

1. Es consideren estructures auxiliars que es poden instal·lar a la via pública: plataformes, baranes de protecció o balises, paravents o mampares i tendals de dos peus no subjectats a les façanes.

Amb caràcter general queda prohibit perforar el paviment o fixar-hi qualsevol element que pugui ser-ne causa de deteriorament. No obstant l'anterior, es permeten aquestes operacions quan estiguin degudament justificades segons l'indret a ocupar i es realitzin sota la supervisió dels serveis tècnics municipals i una vegada finalitzat el període d’ocupació s’ha de restituir el paviment a l’estat original.

2.  Les persones titulars dels establiments autoritzats són les responsables de desmuntar o retirar els elements o el mobiliari que ocupa la via pública els dies de fort vent o tempesta. En especial han de retirar-se els para-sols, tendals i mampares sempre que hi hagi la previsió de climatologia adversa.

3. Amb caràcter previ a la instal·lació d'aquests elements, la persona interessada ha de presentar documentació escrita i gràfica en què es descriguin suficientment les formes, colors, dimensions, impacte dins l’entorn, ancoratge, seguretat, etc., per tal que l'Ajuntament determini la possibilitat o impossibilitat d’autoritzar-los o, si escau, determini les condicions específiques en què pot autoritzar-se la instal·lació d'aquests elements.

Quan  la  persona  interessada  disposi  de  la  conformitat  de  l'Ajuntament  per  a  la instal·lació de l'estructura auxiliar, ha de sol·licitar l'ocupació de la via pública amb els elements de mobiliari urbà i amb la incorporació de l'estructura auxiliar segons els requisits i condicions que estableix aquesta Ordenança.

Article 18. Condicions que ha de complir el mobiliari i les infraestructures auxiliars

1) Cadires/tamborets

Han de ser de tipus individual. No és  permesa la  utilització de bancs o  elements similars. I no s'admeten diferents models en la mateixa terrassa.

2) Ombrel·les i para-sols

S’entén per ombrel·la o para-sol aquell estri usat per resguardar del sol, d’estructura i tela lleugera i fàcilment plegable, d’una sola columna i tela de planta circular o poligonal.

Totes les ombrel·les del mateix establiment han de ser d’un únic color.

3) Tendals

S’entén per tendal aquell estri de dos peus i sense cap subjecció a la façana, normalment de major mida que els para-sols, de tela rectangular i més consistent. Sols s’admeten els de braços retràctils suportats per una estructura formada per dues columnes amb peus dotats de rodes i sistema de bloqueig o una beina encastada al paviment, units per un travesser horitzontal a la part superior i la coberta plegable de dos vessants.

El tendals només es poden emprar damunt plataformes, i en aquells emplaçaments en què la configuració i l’extensió urbanística ho permetin. La base ha de ser de disseny i pes suficient per garantir-ne l'estabilitat en qualsevol circumstància i ocasionar el mínim obstacle al pas. Els peus no es poden ancorar o fixar al paviment mitjançant obra o grampons. El disseny dels tendals ha de ser l’adequat que en permeti la retirada fàcilment.

5) Paravents o mampares

Es poden autoritzar mampares, tanques i paravents. Han de ser transparents i sense ancoratges en terra. En qualsevol cas, no es permet un tancament amb aquests elements als quatre costats; ha de quedar obert un dels dos costats instal·lats paral·lelament a la façana de l’establiment.

En tot cas la instal·lació de paravents ha de respectar els espais mínims fixats en aquesta Ordenança per al pas de vianants.

El sortint del paravent no pot excedir en cap cas del sortint del tendal en aquells establiments que en tenguin.

Les mampares poden ser de dos tipus:

- Rígides, amb peus, separades del paviment un mínim de 10 cm., i d’una alçada no superior a 1,70 m.

- Flexibles, lleugeres, enrotllables amb suport des del tendal, i anclatges al tendal. L'altura anirà en funció de l’altura del tendal.

6) Expositors de mercaderies

Queda  prohibida l’ocupació de la via pública amb mercaderies col·locades directament damunt la voravia. Les mercaderies sempre han d’estar col·locades damunt expositors, i han de reunir unes condicions òptimes de seguretat i salubritat.

Els expositors han d'estar dotats d'elements de subjecció suficients per garantir-ne la immobilització i l'estabilitat perquè no tombin durant la utilització. L'estructura no ha de tenir caires vius. I no està permesa la realització d'anclatges en el paviment per a assegurar-ne l'estabilitat.

7) Estufes o calefactors exteriors

Són aquells elements de climatització de l’exterior, elèctrics o amb gas butà o propà.

Condicions comunes a tots els elements:

No han de dur cap tipus de propaganda publicitària i han de ser de materials tradicionals i característiques que no desdiguin amb l’entorn on han d'estar situats

L’Ajuntament pot establir, a determinats emplaçaments que necessitin una especial protecció,  ordenant-ne  l’ús,  unes  condicions  més  restrictives  o  diferents  de  les establertes amb caràcter general en aquest capítol, respecte als requisits que ha de complir el mobiliari i les infraestructures.

CAPÍTOL IV. CONDICIONS GENERALS DE L’OCUPACIÓ

Article 19. Relació o nexe entre l’ocupació de la via pública i l’activitat

La llicència l’ha de sol·licitar qui explota l’establiment o el negoci davant del qual es pretén l’ocupació de la via pública, per la qual cosa la persona titular de la llicència per ocupació de via pública i la persona titular de la llicència d'obertura i funcionament de l’establiment o, si escau, qui hagi presentat la declaració responsable d'inici i exercici d'activitat  substitutiva  de   l'esmentada  llicència  juntament  amb   el   certificat  de compliment  dels  requisits,  ha  de  ser  necessàriament  i  obligatòriament  la  mateixa persona.

Article 20. Condicions generals en la delimitació i ubicació de la superfície de via pública susceptible d’ocupació temporal

1. Cal deixar una franja per al pas de vianants, que vendrà determinada en cada moment per la normativa sobre eliminació de barreres arquitectòniques vigent, llevat d’aquells supòsits especials que per raons específiques es pugui determinar una amplada superior a l’autoritzada per la normativa esmentada.

2. Amb caràcter general la llargada màxima autoritzada per a l’ocupació s'ha de correspondre amb la façana de l’establiment o negoci.

Excepcionalment, quan estigui degudament justificat, es pot ocupar més allà de la llargada de la façana de l'establiment respecte del qual se sol·licita l'ocupació.

3. En el supòsit d'ocupació en zones que no són de vianants, amb caràcter general, les ocupacions s’han d'autoritzar sempre al damunt de la vorera, respectant el pas de vianants. La calçada es reserva per a la circulació i l’estacionament de vehicles. S'admet la col·locació de taules, cadires i ombrel·les a la calçada (zona destinada a aparcaments de vehicles)  i s'ha de complir en tot cas el que disposa aquesta Ordenança.

4. L’ocupació de la via pública mai no ha d'impedir o obstaculitzar la circulació dels vianants o dels vehicles, l’entrada als edificis, zones d’ocupació de càrrega i descàrrega, passos de vianants, accessos per al pas de vehicles a immobles, guals o sortides d’emergència, boques de reg, i altres espais que l’Ajuntament de Sineu pugui decidir d’acord amb les condicions urbanístiques, mediambientals, de trànsit o altres d’interès general.

Article 21. Ocupacions compartides

En el cas que hi hagi una pluralitat de persones interessades a ocupar la mateixa zona de la via pública (places i passeigs), tenint en compte que aquesta via pot ser utilitzada per dos o més establiments atès que l'ocupació no es produeix enfront de la façana de l'establiment interessat, a  causa dels requisits que estableix aquesta Ordenança per aquest tipus d'ocupació, sinó sobre les places i passeigs, l'ocupació ha de ser compartida proporcionalment en funció del nombre d'establiments interessats i de forma que la zona a  ocupar per  a  cada establiment quedi al  més a  prop  possible del  seu  portal. En qualsevol cas l'Ajuntament pot considerar adient limitar l'ocupació.

CAPÍTOL V. HORARI DE L’OCUPACIÓ DE LA VIA PÚBLICA

Article 22. Horari de l’ocupació de la via pública

1. Amb caràcter general, l’horari en què els establiments poden dur a terme l’activitat a la zona de via pública autoritzada és:

De dilluns a dijous, a partir de les 8.00 h del matí; i l’activitat ha de finalitzar abans de les 24.00 hores. Aquest horari es podrà ampliar, prèvia sol·licitud, per escrit, i autorització de l’òrgan competent, qui establirà la concreta ampliació d’horari i les mesures addicionals que s’hagin de prendre per evitar molèsties als veïns”.

2. Per decret de Batlia es poden modificar per a cada temporada o any natural, si s’escau, els horaris d’obertura i tancament o de recollida dels elements en els espais o superfícies d’ocupació de la via pública, o la volada, establerts en aquesta Ordenança amb caràcter general

CAPÍTOL VI. OBLIGACIONS DE LES PERSONES TITULARS DE LA LLICÈNCIA

Article 23.

Les persones titulars de la llicència d’ocupació de la via pública, o la volada, tenen l'obligació de:

a) Respectar el nombre i condicions dels elements per als quals s’ha atorgat llicència.

b) Respectar estrictament la superfície o espai, o volada, per a la qual se li ha atorgat llicència d’ocupació temporal i precària.

c) Mantenir la superfície o espai de la via pública ocupada temporalment, així com els elements que s’hi contenguin, en les degudes condicions de neteja, manteniment, ordre, decor, salubritat i higiene.

Per això, s’han d’adoptar les mesures necessàries per mantenir neta la via pública i el seu entorn, disposant dels corresponents elements de recollida i emmagatzemament dels residus  que  es  puguin  generar;  a aquestes efectes, cada establiment ha de disposar d'una paperera a la zona ocupada de la via pública, i els establiments de restauració i hostaleria, a més, han de disposar d'un cendrer damunt cada una de les taules.

No es permet emmagatzemar o acaramullar productes o materials a la via pública, ni tampoc residus propis de les instal·lacions, tant per raons d’estètica com d’higiene.

d) No impedir mai el pas de vianants ni veïnats i veïnades, respectant les mesures mínimes de pas que estableix aquesta Ordenança.

e) Respectar els horaris que es fixin.

f) Respectar les condicions que s’estableixin a l’atorgament de la llicència i/o aquelles altres obligacions específiques que s’hi puguin incloure per raons d’interès públic.

g) Retirar els elements de la zona o espai de via pública per a l'ocupació de la qual disposava de llicència, en el termini màxim de tres dies comptadors a partir del cessament o paralització de l’activitat o negoci, o de la finalització del termini de la llicència, o quan es produeixi la caducitat o revocació. Si l’establiment es troba tancat per fi de temporada o vacances superiors a quinze dies s’han de retirar tots els elements de la via pública.

h) Garantir en tot cas l'accés de vehicles d'emergència en les zones de vianants o d'accés restringit.

i) Respectar les prohibicions contingudes en aquesta Ordenança.

j) No utilitzar de forma abusiva l’ocupació autoritzada.

k) Retirar tots els elements instal·lats a la via pública quan ho demani l’Ajuntament, en haver-hi circumstàncies que així ho requereixin com la celebració de festes locals, actes cívics, culturals, religiosos, etc.

CAPITOL VII. RÈGIM DISCIPLINARI

Article 24. Responsables

Són responsables de les infraccions comeses contra aquesta Ordenança les persones que figurin com a titulars de la llicència d'ocupació de la via pública.

Article 25. Infraccions

Les infraccions contra aquesta Ordenança poden ser qualificades com a faltes molt greus, greus o lleus.

A. De les faltes lleus

Són faltes lleus:

a)  No  tenir  a  disposició  de  la  Policia  Local  o  del  servei  d’inspecció  del  propi Ajuntament la documentació necessària que acrediti la llicència d'ocupació de la via pública.

b) No respectar els horaris establerts, excedir-se en mitja hora de l’horari legal ja sigui perquè s'inicia abans l'activitat o perquè finalitza fora de l'horari permès.

c) Apilar productes, envasos o residus a la zona autoritzada per a l'ocupació de la via pública o als voltants.

B. De les faltes greus

Són faltes greus:

a) Tenir els elements situats dins la superfície o espai d’ocupació de via pública en mal estat, deteriorats i amb falta de condicions de seguretat o estètica.

b) Impedir el pas de vianants o veïnats i veïnades no respectant les mesures mínimes establertes en aquesta Ordenança.

c) Tenir l’espai autoritzat amb manca de neteja.

d) Utilitzar de forma abusiva l’ocupació autoritzada.

e) No respectar els horaris establerts, excedir-se en més de mitja hora de l’horari legal ja sigui perquè s'inicia abans l'activitat o perquè finalitza fora de l'horari permès.

f) No retirar els elements que ocupin la via pública en els casos en què calgui segons aquesta Ordenança.

g) Ocupar la via pública amb elements no autoritzats o amb elements que no reuneixen les característiques i condicions amb què foren autoritzats.

h) Ocasionar danys a la via pública per import inferior a 1.000 euros.

i) Efectuar instal·lacions elèctriques a la via pública sense l'autorització municipal prèvia.

j) Instal·lar equips reproductors musicals permanents sobre la  via pública.

k) No tenir l’assegurança de responsabilitat civil per danys a terceres persones o no mantenir-la en vigor.

l) Col·locar publicitat sobre els elements del mobiliari sense ajustar-se al que estableix aquesta Ordenança.

m) Qualsevol incompliment d'aquesta Ordenança que no tengui la qualificació de lleu o molt greu.

C. De les faltes molt greus

Són faltes molt greus:

a) Ocupar la via pública sense disposar d’autorització municipal.

b) Haver estat sancionat per cinc faltes lleus o tres faltes greus dins el període de 6 mesos.

c) Ocasionar danys a la via pública per import superior a 1.000 euros.

Article 26. Sancions

Per faltes lleus

Les faltes lleus se sancionen amb advertiment o multa des de 100 fins a 750 euros, segons el grau d’intencionalitat i la naturalesa del perjudici causat.

Per faltes greus i molt greus

Les faltes greus i molt greus es poden sancionar amb multa i amb la retirada de la llicència d'ocupació de la via pública.

Les faltes greus se sancionen amb multa des de 750,01 fins a 1.500 euros.

Les faltes molt greus se sancionen amb multa des de 1.500,01 fins a 3.000 euros.

En els casos d’infraccions greus o molt greus per la producció de danys efectuats al domini públic, la sanció ha de consistir en una multa d’una quantia entre el 100% i el 200% del valor del dany causat, amb un mínim de 750,01 euros per a les faltes greus,  1.500,01 per a les molt greus, i amb el límit màxim fixat segons el tipus d'infracció, sense perjudici de la restauració del dany causat o, si escau, de l’exigència del rescabalament dels danys i perjudicis causats.

Per a la graduació de la sanció s'ha de tenir en compte:

* el grau d’intencionalitat,

* la naturalesa del perjudici causat, en especial les molèsties i mals produïts als veïnats i veïnades,

* el benefici econòmic obtingut,

* la reincidència.

Article 27. Disposicions complementàries sobre règim disciplinari

1) La competència per a la imposició de sancions correspon a la persona titular de la corporació municipal.

2) El procediment sancionador s’ha d'ajustar als principis establerts a la Llei 30/1992, de 30 de novembre, reguladora del procediment administratiu, i el procediment a seguir ha de ser el que estableix la normativa autonòmica de les Illes Balears, en concret el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament del procediment a seguir per l'Administració de la comunitat autònoma en l'exercici de la potestat sancionadora.

3) El subjecte responsable de la comissió de les faltes tipificades en aquesta Ordenança és la persona física o jurídica titular de l’establiment o empresa que es beneficiï de l’exposició comercial dels productes de venda.

4) Inspecció. La Policia Local i/o els serveis tècnics d'inspecció han  d'exercir  funcions  inspectores  amb  la finalitat de comprovar i investigar el compliment d'aquesta Ordenança.

Article 28. Restauració de la legalitat

Instal·lacions sense llicència

Les instal·lacions subjectes a aquesta Ordenança que s’instal·lin sense llicència sobre terrenys de domini públic municipal s'han de retirar immediatament o en el termini de 24 hores depenent de l’obstaculització de l'espai destinat al trànsit de vianants, deixant l'espai ocupat completament lliure; hi ha d'haver una ordre dictada prèviament per la Batlia o l'òrgan local en qui delegui.

S'ha de requerir la persona titular o la que es trobi a càrrec de l'establiment perquè procedeixi a la recollida i retirada dels elements instal·lats indegudament. En cas de no atendre el requeriment, s'ha de sol·licitar l'assistència de la Policia Local per a procedir, si cal, a la retirada.

S'ha d'aixecar acta de les actuacions realitzades i entregar-ne un exemplar a la persona interessada.

La  liquidació de les despeses ocasionades en virtut de les actuacions realitzades a nom de la persona titular de l'establiment, s'ha d'efectuar en els termes que estableixen els articles 55 i 98 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

Excés d'elements o de superfície respecte al que s’autoritza

Amb independència de les sancions que puguin imposar-se de conformitat amb el regim sancionador, s'ha de requerir la persona presumptament infractora que hagi ocupat la via publica sense autorització, excedint-se en l’ocupació o sense ajustar-se a les condicions fixades, que en el termini de 72 hores retiri els elements amb què hagi ocupat la via publica, amb l’advertència que si transcorre el termini assenyalat sense haver complert l’ordre cursada, basant-se en el que preveu l’article 98 de la Llei de regim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu comú, personal municipal retirarà els elements per execució subsidiària, a costa de la persona obligada, que haurà de respondre dels danys i perjudicis ocasionats, sense perjudici de prosseguir la tramitació de l’expedient sancionador incoat.

CAPITOL VIII. DISPOSICIONS FINALS

Primera. Entrada en vigor

Aquesta Ordenança entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el BOIB,

Segona.  Regim transitori

Les llicències municipals  d'ocupació  de la via  pública  que hi hagi en el moment  de l’entrada en vigor d'aquesta Ordenança, hauran d'adaptar-se a la mateixa en el plaç de 2 anys, sense perjudici de que per mantenir la situació actual hagin d'abonar la corresponent taxa d'ocupació.”

Sineu, 25 de novembre de 2015

El Batle,

José Oliver Amengual