Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 16873
Aprovació definitiva de l'Ordenança de Transparència, Accés a la Informació i Reutilització de l'Ajuntament de Calvià
Versió PDF
Durant el termini d'informació pública de l'acord del Ple de l'Ajuntament de 26 de març de 2015, pel qual es va aprovar inicialment l'Ordenança de Transparència, Accés a la Informació i Reutilització de l'Ajuntament de Calvià, es van presentar al·legacions.
Una vegada informades, conforme a l'establert en l'article 102.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, el Ple de l'Ajuntament, mitjançant acord de 24 de setembre de 2015, va resoldre per majoria aprovar definitivament l'Ordenança de Transparència, Accés a la Informació i Reutilització de l'Ajuntament de Calvià, estimant-se en part, d'acord amb l'informe tècnic emès sobre aquest tema, les al·legacions formulades.
Es publica el text íntegre de l'Ordenança en compliment del que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local dels Illes Balears, en relació a l'article 113 de la referida Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.
Contra el present acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciós Administrativa del Tribunal Superior de Justícia dels Illes Balears en el terme de dos mesos, a explicar des del dia de la publicació del present edicte en el Butlletí Oficial dels Illes Balers, d'acord amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciós administrativa.
ORDENANÇA DE TRANSPARÈNCIA, ACCÉS A LA INFORMACIÓ I REUTILITZACIÓ DE L'AJUNTAMENT DE CALVIÀ.
Exposició de motius
La transparència i la seva conseqüència pràctica, la participació, són dos principis fonamentals en els estats moderns. La Constitució espanyola els incorpora en el seu text en forma de drets, alguns dels quals fonamentals i, per tant, de la màxima importància i protecció:
a) «A comunicar o rebre lliurement informació veraç per qualsevol mitjà de difusió» (article 20.1.d).
b) «[...] a participar en els assumptes públics, directament [...]» (article 23.1).
c) «L’accés dels ciutadans als arxius i registres administratius, excepte en el que afecti la seguretat i defensa de l’Estat, l’esbrinament dels delictes i la intimitat de les persones» (article 105.b).
El context social i tecnològic dels últims anys no ha fet sinó demandar amb més força aquests drets, garantits en part fins al moment mitjançant disposicions aïllades com l’article 37 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu comú. Aquests drets tenen així mateix la seva plasmació en l’article 6.2 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, que en la disposició final tercera es refereix específicament a les administracions locals.
D’altra banda, l’article 70 bis.3 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, introduït per la Llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, estableix literalment amb una redacció similar a la citada disposició final:
«[...] les entitats locals i, especialment, els municipis han d’impulsar la utilització interactiva de les tecnologies de la informació i la comunicació per facilitar la participació i la comunicació amb els veïns, per a la presentació de documents i per a la realització de tràmits administratius, d’enquestes i, si n’és el cas, de consultes ciutadanes. Les diputacions provincials, “cabildos” i consells insulars han de col·laborar amb els municipis que, per la seva insuficient capacitat econòmica i de gestió, no puguin desenvolupar en grau suficient el deure establert en aquest apartat».
Aquest precepte ha de ser posat en connexió amb el nou paràgraf ñ) de l’article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, introduït per la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, segons el qual correspon als ajuntaments la promoció en el seu terme municipal de la participació dels ciutadans en l’ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions.
Tant la Llei 27/2013, de 27 de desembre, com la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, juntament amb altres normes recents o actualment en tramitació, reguladores de l’anomenat «govern obert», ens permeten afirmar que les entitats locals tenen suficient base jurídica per implantar-lo, essent-ne un dels pilars essencials el citat principi de transparència. La Llei 19/2013, de 9 de desembre, en la seva disposició final novena estableix que «els òrgans de les comunitats autònomes i entitats locals disposaran d’un termini màxim de dos anys per adaptar-se a les obligacions contingudes en aquesta Llei». A aquest efecte, les entitats locals han d’iniciar un procés intern d’adaptació a aquesta norma, per a la qual cosa és convenient, entre d’altres mesures, regular integralment la matèria a través d’una ordenança. Una de les finalitats, per tant, d’aquesta Ordenança és, juntament amb la finalitat habitual de desenvolupar la llei, generar un incentiu i iniciar l’efectiva implantació en les entitats locals de les mesures pròpies dels governs locals transparents, amb un grau d’anticipació i eficàcia molt superior al que derivaria d’un escenari orfe d’ordenances, o amb alguna d’aquestes dictada aïlladament. En aquest sentit, l’Ordenança té un doble objectiu: el regulador i el de foment de l’efectivitat del principi de transparència.
Quant a la identificació d’aquest govern obert i els seus principis (transparència, dades obertes, participació, col·laboració) amb l’Administració local, no hi calen dubtes. Govern obert és aquell que es basa en la transparència com a mitjà per a la millor consecució de la finalitat d’involucrar la ciutadania en la participació i en la col·laboració amb allò públic. El govern obert es basa en la transparència per arribar a la participació i la col·laboració. Consideram que és el moment de ser conscients que en la societat apareix un nou escenari després de la revolució de les tecnologies de la informació i les comunicacions a principis del segle XXI. Un govern que no ret comptes davant la ciutadania no està legitimat davant aquesta. Atès que l’Administració local és l’administració més propera a la ciutadania i la via immediata de participació d’aquesta en els assumptes públics, sembla ser sens dubte la més idònia per implantar el govern obert. Igualment, s’ha de tenir molt en compte que en el present moment històric aquesta participació es materialitza fonamentalment a través de les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC), si bé no cal ignorar mecanismes no necessàriament «tecnològics» com ara la iniciativa popular (article 70 bis.2 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril) o els pressupostos participatius.
Quant a la participació ciutadana, històricament la legislació sobre règim local s’ha anat regulant de forma àmplia, tant en l’àmbit organitzatiu com funcional, legislació que podia i havia de completar-se amb una ordenança o reglament de participació (article 70 bis.1 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril). Quant a l’articulació de la participació ciutadana a través de les tecnologies de la informació i la comunicació, tampoc no pot considerar-se una novetat, i com hem vist fa més d’una dècada es recull en la Llei 7/1985, de 2 d’abril, unint i vinculant l’impuls de la utilització de les TIC amb el foment de la participació i la comunicació als veïns, i també com a mitjà per fer enquestes i consultes ciutadanes –sense perjudici de la seva utilitat per a la realització de tràmits administratius. Tots aquests drets de participació pressuposen un ampli dret d’informació, sense el qual el seu exercici queda notablement desvirtuat.
Pel que fa a l’estructura d’aquesta Ordenança, es divideix en set capítols. En el capítol I, sota el títol «Disposicions generals», s’estableix l’objecte de la norma, que és la regulació de la transparència de l’activitat de l’Entitat Local, així com de l’exercici del dret d’accés a la informació pública. L’Ordenança s’ha d’aplicar no solament a l’Administració matriu, sinó, si n’és el cas, a totes les entitats que en depenen i a través de les quals també exerceix la seva activitat l’entitat pública principal, incloses les empreses privades, contractistes i concessionàries de serveis. Totes aquestes entitats tenen l’obligació de ser transparents, i per ser-ho han de complir les condicions i prendre les mesures establertes en l’article 3. En relació amb aquestes obligacions, la ciutadania té els drets que s’enuncien en l’article 4, que poden exercir-se presencialment o per via telemàtica en igualtat de condicions, i està prevista en tot cas la creació d’una unitat responsable de la informació pública. Conclou el capítol I amb l’establiment dels principis generals pels quals s’ha de regir la regulació continguda en l’Ordenança.
El capítol II, dedicat a la informació pública, a partir de la definició que en fa la Llei 19/2013, de 9 de desembre, regula, en primer lloc, les diferents formes que tenen les persones d’accedir a la informació pública. A continuació estableix els diferents requisits que han de tenir les dades, continguts i documents que conformen aquesta informació als efectes d’aquesta Ordenança. Finalment, es desenvolupen les limitacions generals en l’accés a la informació pública, que són únicament les establertes expressament en l’article 10 o en la normativa específica, i la protecció especial de què han de ser objecte les dades de caràcter personal d’acord amb el previst en la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i el Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s’aprova el reglament de desenvolupament d’aquesta llei i l’article 11 d’aquesta Ordenança.
En el capítol III es regula la transparència activa, això és, la informació pública que les entitats compreses dins l’àmbit d’aplicació de l’Ordenança han de publicar d’ofici per ser la més representativa de l’activitat de l’Administració local i la de major demanda social. Aquesta informació s’ha de publicar per mitjans electrònics: en les seus electròniques, webs institucionals o portals de transparència de les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació de l’Ordenança. La informació pública que serà objecte de publicació activa per part de les entitats enumerades en l’article 2 és la detallada en els articles 16 a 22, dividida en les següents categories: informació sobre la institució, la seva organització, planificació i personal; informació sobre alts càrrecs i persones que exerceixen la màxima responsabilitat de les entitats; informació de rellevància jurídica i patrimonial; informació sobre contractació, convenis i subvencions; informació econòmica, financera i pressupostària; informació sobre serveis i procediments; i informació mediambiental i urbanística.
El capítol IV regula la transparència passiva, és a dir, l’exercici del dret d’accés a la informació pública, la titularitat de la qual correspon a qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, sense prèvia exigència de cap condició de ciutadania, veïnatge o similar. La denegació de l’accés a aquesta informació ha de fer-se sobre la base d’algun dels límits prèviament regulats, quan, amb resolució prèvia motivada i proporcionada, quedi acreditat el perjudici per a aquelles matèries i no existeixi un interès públic o privat superior que hi justifiqui l’accés. Per a l’exercici del dret regulat en aquest capítol, l’Ordenança estableix un procediment àgil la resolució del qual, i en el cas que sigui desestimatòria, pot ser objecte de la reclamació potestativa a què fa referència l’article 23 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre. En el cas de resolució estimatòria, la informació pública es facilitarà juntament amb aquesta o, si n’és el cas, en un termini no superior a deu dies des de la notificació.
El capítol V es dedica a la transparència col·laborativa, regulant el règim de reutilització de la informació pública, l’objectiu fonamental del qual és la generació de valor públic en la ciutadania en els àmbits social, innovador i econòmic. Aquesta reutilització no s’aplicarà als documents sotmesos a drets de propietat intel·lectual o industrial, sense perjudici de la resta de límits establerts en la normativa vigent en la matèria, particularment en la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic. En tot cas i amb caràcter general, tota la informació publicada o posada a disposició ha de ser reutilitzable seguint la modalitat sense subjecció a condicions, la qual cosa comporta la no necessitat d’autorització prèvia i la gratuïtat de l’accés i reutilització, tret que s’hi faci constar expressament el contrari i sempre que es compleixin les condicions d’accessibilitat així com les establertes en l’article 35 de l’Ordenança, i se satisfaci, si n’és el cas, l’exacció que correspongui.
El capítol VI regula en la seva secció primera el règim de queixes i reclamacions per vulneració de l’Ordenança, tot establint en primer lloc la possibilitat de presentar queixes quan l’Administració no compleixi les seves obligacions en matèria de publicitat activa, a fi d’evitar haver de sol·licitar-la a través del procediment regulat en el capítol IV. En segon lloc, es regula la reclamació davant el Consell de Transparència i Bon Govern, amb caràcter potestatiu i prèvia a la impugnació en via contenciosa administrativa, d’acord amb l’establert en l’article 24 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre. La secció segona regula el règim sancionador en matèria de reutilització de la informació pública local, sobre la base del títol XI de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, atesa l’absència de normativa sectorial específica que li atribueixi la potestat sancionadora en aquesta matèria. Es tipifiquen les infraccions classificant-les en molt greus, greus i lleus i s’estableix un règim sancionador consistent en multes i, en el cas d’infraccions molt greus i greus, la prohibició de reutilitzar documents durant un període de temps entre un i cinc anys i la revocació d’autoritzacions concedides.
Finalment, el capítol VII regula el sistema d’avaluació i seguiment de la norma, que estableix la competència general de la Batlia per desenvolupar-la, implementar-la i executar-la, dictant-ne, si n’és el cas, les mesures organitzatives, així com de formació, sensibilització i difusió que corresponguin. Així mateix, els objectius i actuacions per al desenvolupament i manteniment de la transparència s’han d’explicitar en plans anuals. El resultat de les tasques d’avaluació i seguiment de l’execució d’aquests plans i mesures serà objecte d’una memòria que, anualment, ha d’elaborar el servei responsable en col·laboració amb la resta dels serveis.
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i règim jurídic
1. Aquesta Ordenança té per objecte l’aplicació i desenvolupament de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i de la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic, a través de l’establiment d’unes normes que regulin la transparència de l’activitat de l’Ajuntament de Calvià, així com de l’exercici del dret de reutilització i accés a la informació pública, tot establint els mitjans necessaris per fer-ho, que seran preferentment electrònics.
2. El dret de les persones a accedir a la informació pública i a la seva reutilització s’ha d’exercitar en els termes prevists en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, en la Llei 37/2007, de 16 de novembre, en la normativa autonòmica dictada en desenvolupament d’ambdues lleis quan en el seu àmbit d’aplicació s’hi trobin les entitats locals, i en aquesta Ordenança.
Article 2. Àmbit d’aplicació
1. Les disposicions d’aquesta Ordenança són aplicables a l’Ajuntament de Calvià. Als efectes d’aquesta Ordenança s’entenen compresos en l’Ajuntament de Calvià els organismes autònoms i entitats públiques empresarials que hi estiguin vinculats o en depenguin, les societats de titularitat municipal o participades majoritàriament per l’Ajuntament, i les fundacions d’iniciativa pública municipal o de participació majoritària municipal, ja sigui en la seva dotació fundacional o en els seus òrgans de govern.
2. Qualsevol persona física o jurídica que presti serveis públics o exerceixi potestats administratives de titularitat local, en tot allò referit a la prestació dels esmentats serveis o en l’exercici de potestats administratives, ha de proporcionar a l’Ajuntament de Calvià la informació que sigui necessària per complir les obligacions previstes en aquesta Ordenança. Les persones o entitats adjudicatàries de contractes estan subjectes a igual obligació en els termes que s’estableixin en els respectius contractes i s’ha d’especificar la forma en què aquesta informació ha de ser posada a la disposició de l’Ajuntament de Calvià.
Article 3. Obligacions de transparència, reutilització i accés a la informació
1. Per al compliment de les obligacions de transparència, accés a la informació i reutilització, i en els termes previstos en aquesta Ordenança, les entitats esmentades en l’article 2.1 han de:
a) Elaborar, mantenir actualitzada i difondre, preferentment per mitjans electrònics, a través dels seus webs o seus electròniques, la informació que es consideri de major rellevància divulgar per garantir la transparència de la seva activitat relacionada amb el funcionament i control de l’actuació pública, permetre la reutilització de la informació i facilitar-hi l’accés.
b) Elaborar, mantenir actualitzat i difondre un catàleg d’informació pública que es trobi en poder seu, amb indicacions clares d’on pot trobar-se aquesta informació, i oferir també aquest catàleg en formats electrònics oberts, llegibles per màquines que en permetin la redistribució, reutilització i aprofitament.
c) Establir i mantenir mitjans de consulta adequats a la informació sol·licitada.
d) Adoptar les mesures de gestió de la informació que en facin senzilla la localització i divulgació, així com l’accessibilitat, interoperabilitat i qualitat.
e) Publicar la informació d’una manera clara, estructurada i entenedora per a les persones.
f) Publicar i difondre la informació relativa al contingut del dret d’accés a la informació, al procediment per exercir-lo i a l’òrgan competent per resoldre.
g) Publicar i difondre la informació relativa als termes de la reutilització de la informació de forma clara i precisa per a la ciutadania.
h) Difondre els drets que reconeix aquesta Ordenança a les persones, assessorar-les per exercir-lo correctament i assistir-les en la recerca d’informació.
i) Facilitar la informació sol·licitada en els terminis màxims i en la forma i format triat d’acord amb l’establert en aquesta Ordenança.
2. Les obligacions contingudes en aquesta Ordenança s’entenen sense perjudici de l’aplicació d’altres disposicions específiques que prevegin un règim més ampli en matèria de publicitat.
3. Tota la informació prevista en aquesta Ordenança ha d’estar a la disposició de les persones amb discapacitat en una modalitat accessible, entenent com a tal la que sigui subministrada per mitjans i en formats adequats de manera que resultin accessibles i comprensibles, conforme al principi d’accessibilitat universal i disseny per a tots.
Article 4. Drets de les persones
1. En l’àmbit de l’establert en aquesta Ordenança, les persones tenen els següents drets:
a) A accedir a la informació subjecta a obligacions de publicitat d’acord amb l’establert en aquesta Ordenança.
b) A ser informades si els documents que contenen la informació sol·licitada, o dels quals pot derivar aquesta informació, es troben o no en poder de l’òrgan o entitat, cas en què aquests han de retre compte de la destinació que s’hagi donat a aquests documents.
c) A ser assistides en la seva recerca d’informació.
d) A rebre l’assessorament adequat i en termes comprensibles per exercir el dret d’accés.
e) A rebre la informació sol·licitada dins els terminis i en la forma o format triat d’acord amb l’establert en aquesta Ordenança.
f) A conèixer les raons en què es fonamenta la denegació de l’accés a la informació sol·licitada i, si n’és el cas, en una forma o format diferent al triat.
g) A obtenir la informació sol·licitada de forma gratuïta, sense perjudici de l’abonament, si n’és el cas, de les exaccions que corresponguin per l’expedició de còpies o transposició a formats diferents de l’original.
2. Qualsevol persona, física o jurídica, pública o privada, pot exercir els drets contemplats en aquesta Ordenança, sense que calgui exigir per fer-ho requisits com ara la possessió d’una nacionalitat, ciutadania, veïnatge o residència determinada.
3. L’Ajuntament de Calvià no és en cap cas responsable de l’ús que una persona faci de la informació pública.
Article 5. Mitjans d’accés a la informació
1. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança són obligades a habilitar diferents mitjans per facilitar la informació pública, de manera que hi resulti garantit l’accés a totes les persones, amb independència de la seva formació, recursos, circumstàncies personals o condició o situació social.
2. A aquests efectes, l’Ajuntament de Calvià ha d’oferir accés a la informació pública a través d’alguns dels següents mitjans:
a) Oficines d’informació.
b) Webs o seus electròniques.
c) Serveis d’atenció telefònica.
d) Altres dependències, departaments o mitjans electrònics habilitats a aquest efecte.
Article 6. Unitat responsable de la informació pública
L’Ajuntament de Calvià ha de designar una unitat responsable d’informació pública, que ha de tenir les següents funcions:
a) La coordinació en matèria d’informació per complir les obligacions establertes en aquesta Ordenança, recaptant la informació necessària dels òrgans competents del departament, organisme o entitat.
b) La tramitació de les sol·licituds d’accés a la informació, i, si n’és el cas, de les reclamacions que s’interposin de conformitat amb el previst en l’article 41.
c) L’assessorament a les persones per exercir el dret d’accés i l’assistència a aquestes en la recerca de la informació, sense perjudici de les funcions que tenguin atribuïdes altres unitats administratives.
d) La inscripció, si n’és el cas, en el registre de sol·licituds d’accés.
e) La creació i manteniment actualitzat d’un catàleg d’informació pública que es trobi en poder de l’Ajuntament de Calvià, amb indicacions clares d’on pot trobar-se aquesta informació.
f) L’elaboració dels informes en matèria de transparència administrativa, reutilització i dret d’accés a la informació pública.
g) La difusió de la informació pública tot creant i mantenint actualitzats enllaços amb adreces electròniques a través de les quals s’hi pugui accedir.
h) L’adopció de les mesures oportunes per assegurar la gradual difusió de la informació pública i la seva posada a la disposició de la ciutadania, de la manera més àmplia i sistemàtica possible.
i) L’adopció de les mesures necessàries per garantir que la informació pública es faci disponible en bases de dades electròniques a través de xarxes públiques electròniques.
j) Les altres que li atribueixi l’ordenament jurídic i totes les que siguin necessàries per assegurar l’aplicació de les disposicions d’aquesta Ordenança.
Article 7. Principis generals
1. Publicitat de la informació pública: es presumeix el caràcter públic de la informació que es troba a l’Ajuntament de Calvià.
2. Publicitat activa: l’Ajuntament de Calvià ha de publicar per iniciativa pròpia la informació que sigui rellevant per garantir la transparència de la seva activitat, així com la que pugui ser de major utilitat per a la societat i per a l’economia, tot permetent el control de la seva actuació i l’exercici dels drets polítics de les persones.
3. Reutilització de la informació: la informació pública pot ser reutilitzada en els termes previstos en la Llei 37/2007, de 16 de novembre, i en aquesta Ordenança.
4. Accés a la informació: l’Ajuntament de Calvià garanteix l’accés de les persones a la informació pública en els termes establerts en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i en aquesta Ordenança.
5. Accés immediat i per mitjans electrònics: l’Ajuntament de Calvià ha d’establir els mitjans perquè l’accés a la informació pública pugui fer-se a través de mitjans electrònics, sense necessitat de sol·licitud prèvia i de forma immediata. També s’ha de procurar que la publicació i posada a disposició es faci incloent, a més, formats electrònics reutilitzables sempre que sigui possible, tot això sense perjudici del dret que tenen les persones a triar el canal a través del qual es comuniquen amb l’Ajuntament de Calvià.
6. Qualitat de la informació: la informació pública que es faciliti a les persones ha de ser veraç, fefaent i actualitzada. En tota publicació i posada a disposició s’ha d’indicar la unitat responsable de la informació i la data de l’última actualització. Així mateix, els responsables de la publicació han d’adaptar la informació a publicar, dotant-la d’una estructura, presentació i redacció que en faciliti la completa comprensió per part de qualsevol persona.
7. Compromís de servei: la provisió d’informació pública ha de ser en tot moment eficaç, ràpida i de qualitat; el personal públic local ha d'ajudar a les persones quan aquestes ho sol·licitin i s’ha de mantenir un canal de comunicació específic entre l’Ajuntament de Calvià i les persones destinatàries de la informació.
Capítol II
Informació pública
Article 8. Informació pública
S’entén per informació pública qualsevol dels document o continguts referenciats en l’article 13 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.
Article 9. Requisits generals de la informació
Són requisits generals de la informació pública regulada en aquesta Ordenança:
a) La gestió de la informació, i especialment la que estigui en format electrònic, s’ha de fer de manera que cada dada o document sigui únic, compartit, accessible, estructurat, descrit, amb informació sobre les limitacions d’ús i, si n’és el cas, situat geogràficament.
b) Cada document o conjunt de dades s’ha de publicar o posar a disposició utilitzant formats comuns, oberts, d’ús lliure i gratuït per a les persones i, addicionalment, en altres formats d’ús generalitzat.
c) Els vocabularis, esquemes i metadades utilitzats per descriure i estructurar la informació pública s’han de publicar en el web de l’entitat, per tal que les persones puguin utilitzar-los en les seves recerques i interpretar correctament la informació.
d) Els conjunts de dades numèriques s’han de publicar o posar a la disposició de forma que no incloguin restriccions que n’impedeixin o en dificultin l’explotació del contingut.
e) Les persones amb discapacitat han d’accedir a la informació i la seva reutilització a través de mitjans i formats adequats i comprensibles, conforme al principi d’accessibilitat universal i disseny per a tots.
Article 10. Límits
La informació pública regulada en aquesta Ordenança pot ser limitada, a més d’en els supòsits recollits en l’article 14.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, en el supòsit d'exercici delegat d’altres competències estatals i autonòmiques, segons prevegi la norma de delegació o, si n’és el cas, respecte a qualsevol informació que l’Ajuntament de Calvià posseeixi i que pugui afectar competències pròpies o exclusives d’una altra Administració, el dret d’accés de la qual estigui igualment limitat per les lleis.
En tot cas, la informació s’ha d’elaborar i presentar de forma que els límits referits no siguin obstacle per publicar-la o per accedir-hi.
Article 11. Protecció de dades personals
1. Qualsevol utilització de la informació pública a través dels diferents mecanismes prevists en aquesta Ordenança s’ha de fer amb total respecte als drets derivats de la protecció de dades de caràcter personal, en els termes regulats en la legislació específica sobre aquesta matèria i en els articles 5.3 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.
2. La protecció de les dades de caràcter personal no suposarà un límit per a la publicitat activa i l’accés a la informació pública quan la persona titular de la dada hagi mort, tret que hi concorrin altres drets.
Igualment, no s’aplicarà aquest límit quan les persones titulars de les dades les haguessin fet manifestament públiques prèviament o fos possible la dissociació de les dades de caràcter personal sense que resulti informació enganyosa o distorsionada i sense que sigui possible la identificació de les persones afectades.
3. Es consideren dades merament identificatives relacionades amb l’organització, funcionament o activitat pública dels òrgans, les dades de les persones físiques que hi prestin els seus serveis, consistents únicament en el seu nom i cognoms, les funcions o llocs exercits, així com l’adreça postal o electrònica, telèfon i número de fax professionals.
Capítol III
Publicitat activa d’informació
Secció 1a. Règim general
Article 12. Objecte i finalitat de la publicitat activa
1. Els subjectes enumerats en l’article 2.1 han de publicar, a iniciativa pròpia i de manera gratuïta, la informació pública el coneixement de la qual sigui rellevant per garantir la transparència de la seva activitat i la reutilització de la informació i, en tot cas, la informació de la qual es detalla el contingut en els articles 16 a 22. Aquesta informació té caràcter de mínim i obligatori, sense perjudici de l’aplicació d’altres disposicions específiques que prevegin un règim més ampli en matèria de publicitat, o de la possibilitat d’ampliar-ne el contingut a voluntat dels subjectes obligats.
Per al compliment d’aquesta obligació l’Ajuntament de Calvià pot requerir la informació que sigui necessària de les persones físiques i jurídiques que prestin serveis públics o exerceixin potestats administratives, i dels contractistes, en els termes prevists en el respectiu contracte.
2. També ha de ser objecte de publicitat activa la informació a la qual se sol·liciti l’accés amb major freqüència, i les resolucions que deneguin o limitin l’accés a la informació una vegada hagin estat notificades a les persones interessades, amb dissociació prèvia de les dades de caràcter personal que continguessin.
Article 13. Lloc de publicació
1. La informació s’ha de publicar en el web o seu electrònica de les entitats incloses en el seu àmbit d’aplicació, o, si n’és el cas, en un portal específic de transparència.
2. El web o seu electrònica ha de contenir, així mateix, els enllaços als respectius webs o seus electròniques dels ens dependents i la resta de subjectes i entitats que hi estan vinculats amb obligacions de publicitat activa imposades per la normativa que els sigui aplicable.
3. L’Ajuntament de Calvià pot adoptar altres mesures complementàries i de col·laboració amb la resta d’administracions públiques per complir les seves obligacions de publicitat activa, incloent-hi la utilització de portals de transparència i de dades obertes d’altres entitats.
Article 14. Òrgan competent i forma de publicació
1. L’Ajuntament de Calvià ha d’identificar i donar publicitat suficient a la informació relativa als òrgans competents responsables de la publicació activa regulada en aquest capítol.
2. La informació s’ha de publicar de manera clara i estructurada, i fàcil d’entendre, utilitzant un llenguatge accessible. Si, per la naturalesa o el contingut de la informació, aquesta esdevé complexa a causa del seu llenguatge tècnic, se’n farà una versió específica i més senzilla per publicar.
3. S’ha d’incloure el catàleg complet d’informació objecte de publicitat activa, indicant-hi l’òrgan o servei del qual procedeix la informació, la freqüència de la seva actualització, l’última data d’actualització, els termes de la seva reutilització i, si n’és el cas, la informació semàntica necessària per interpretar-la.
Article 15. Terminis de publicació i actualització
1. Ha de proporcionar-se informació actualitzada, atenent a les peculiaritats pròpies de la informació de què es tracti.
2. La informació pública s’ha de mantenir publicada durant els següents terminis:
a) La informació esmentada en els articles 16, 17, 18 i 21, mentre mantengui la seva vigència.
b) La informació esmentada en l’article 19, mentre persisteixin les obligacions que se’n derivin i, almenys, dos anys després que aquestes cessin.
c) La informació esmentada en l’article 20, durant cinc anys a comptar des del moment que va ser generada.
d) La informació esmentada en l’article 22, mentre mantengui la seva vigència i, almenys, cinc anys després que aquesta hagi cessat.
3. La informació publicada ha de ser objecte d’actualització en el termini més breu possible i, en tot cas, respectant la freqüència d’actualització anunciada, d’acord amb les característiques de la informació, les possibilitats tècniques i els mitjans disponibles.
4. En tot cas, s’han d’adoptar les mesures oportunes per garantir que en el mateix lloc en què es publica la informació pública es mantengui la informació que deixa de ser actual.
Secció 2a. Obligacions específiques
Article 16. Informació sobre la institució, la seva organització, planificació i personal
1. Les entitats enumerades en l’article 2.1, amb l’abast previst en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i en la Llei 7/1985, de 2 d’abril, han de publicar informació relativa a:
a) Les competències i funcions que exerceixen, tant pròpies com atribuïdes per delegació.
b) La normativa que els sigui aplicable.
c) Identificació dels ens dependents, dels ens participats i dels ens als quals pertanyin, incloent enllaços als seus webs corporatius.
d) Organigrama descriptiu de l’estructura organitzativa: identificació dels diferents òrgans decisoris, consultius, de participació o de gestió, especificant-ne la seu, composició i competències.
e) Identificació dels responsables dels diferents òrgans senyalats en el paràgraf d), especificant-ne el perfil i trajectòria professional.
f) Estructura administrativa departamental de l’entitat, amb identificació dels màxims responsables departamentals.
g) Les resolucions d’autorització o reconeixement de compatibilitat que afectin el personal públic.
h) Els plans i mapes estratègics, així com altres documents de planificació, especificant-ne els objectius concrets, activitats, mitjans i temps previst per a la seva consecució. També els documents que en reflecteixin el grau de compliment i resultats, juntament amb els indicadors de mesura i valoració, han de ser publicats periòdicament, amb una freqüència mínima anual.
i) Els programes anuals i plurianuals, especificant-ne els objectius concrets, activitats, mitjans i temps previst per a la seva consecució. També els documents que en reflecteixin el grau de compliment i resultats, juntament amb els indicadors de mesura i valoració, han de ser publicats periòdicament, amb una freqüència mínima anual.
j) Nombre de llocs de treball reservats a personal eventual.
k) Relacions de llocs de treball, catàlegs o altres instruments de planificació de personal.
l) L’oferta d’ocupació pública o altres instruments similars de gestió de la provisió de necessitats de personal.
m) Els processos de selecció i provisió de llocs de treball.
n) La identificació de les persones que formen part dels òrgans de representació del personal.
2. La informació referida en l’apartat j) s’ha de publicar, en tot cas, en la seu electrònica.
Article 17. Informació sobre alts càrrecs i persones que exerceixen la màxima responsabilitat de les entitats
En relació amb les persones incloses en l’àmbit d’aplicació de l’article 75 i la disposició addicional quinzena de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, se n’ha de publicar, com a mínim, la següent informació:
a) Les retribucions percebudes anualment.
b) Les indemnitzacions percebudes, si n’és el cas, en ocasió de l’abandonament del càrrec.
c) Les resolucions que n’autoritzin l’exercici d’activitat privada amb motiu d’haver estat cessades.
d) Les declaracions anuals de béns i activitats en els termes prevists en la Llei 7/1985, de 2 d’abril. Quan el reglament orgànic no fixi els termes en què han de fer-se públiques aquestes declaracions, s’aplicarà el que disposa la normativa de conflictes d’interessos en l’àmbit de l’Administració General de l’Estat. En tot cas, s’han d’ometre les dades relatives a la localització concreta dels béns immobles i garantir la privadesa i seguretat dels seus titulars.
Article 18. Informació de rellevància jurídica i patrimonial
Tret de les societats mercantils, les fundacions i les associacions descrites en l’article 2.1, les altres entitats han de publicar informació relativa a:
a) El text complet de les ordenances, reglaments i altres disposicions.
b) Els projectes d’ordenances, reglaments i altres disposicions de caràcter normatiu la iniciativa dels quals els correspongui, incloent-hi les memòries i informes que conformin els expedients d’elaboració d’aquestes normes. Quan sigui preceptiva la sol·licitud de dictàmens, la publicació es produirà una vegada que aquests hagin estat sol·licitats als òrgans consultius corresponents, sense que això suposi, necessàriament, l’obertura d’un tràmit d’audiència pública.
c) Les directrius, instruccions, acords, circulars o respostes a consultes plantejades per les persones interessades o altres òrgans, en la mesura en què suposin una interpretació del Dret o tenguin efectes jurídics.
d) Els documents que, conforme a la legislació vigent, hagin de ser sotmesos a un període d’informació pública durant la seva tramitació.
e) Relació de béns immobles que siguin de la seva propietat o sobre els quals tenguin algun dret real.
Article 19. Informació sobre contractació, convenis i subvencions
Les entitats enumerades en l’article 2.1 han de publicar informació relativa a:
a) Tots els contractes formalitzats, amb indicació de l’objecte, l’import de licitació i d’adjudicació, durada, amb expressió de les pròrrogues, el procediment utilitzat per fer-los, els instruments a través dels quals, si n’és el cas, s’han publicitat, el nombre de licitadors participants en el procediment i la identitat de la persona o entitat adjudicatària, així com les modificacions del contracte. La publicació de la informació relativa als contractes menors pot fer-se, almenys, trimestralment.
b) Les modificacions i les decisions de desistiment i renúncia dels contractes senyalats en el paràgraf a).
c) El perfil del contractant.
d) Dades estadístiques sobre el percentatge en volum pressupostari de contractes adjudicats a través de cadascun dels procediments prevists en la legislació de contractes del sector públic.
e) La relació dels convenis subscrits, amb esment de les parts signatàries, el seu objecte, durada, modificacions fetes, obligats a la realització de les prestacions i, si n’és el cas, les obligacions econòmiques convingudes.
f) Les encomanes de gestió que se signin, amb indicació del seu objecte, pressupost, durada, obligacions econòmiques i les subcontractacions que es facin, amb esment de les persones o entitats adjudicatàries, procediment seguit per adjudicar-les i import.
g) Les subvencions i ajudes públiques concedides, amb indicació del seu import, objectiu o finalitat i beneficiaris.
Article 20. Informació econòmica, financera i pressupostària
1. Les entitats enumerades en l’article 2.1 han de publicar informació relativa a:
a) Els pressupostos anuals, amb descripció de les principals partides pressupostàries i informació actualitzada almenys trimestralment sobre el seu estat d’execució.
b) Les modificacions pressupostàries realitzades.
c) Informació sobre el compliment dels objectius d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
d) La liquidació del pressupost.
e) Els comptes anuals que hagin de rendir-se i els informes d’auditoria de comptes i de fiscalització per part dels òrgans de control extern que sobre aquests comptes s’emetin.
f) La massa salarial del personal laboral del sector públic local, en els termes regulats en l’article 103 bis de la Llei 7/1985, de 2 d’abril.
2. La informació referida en l’apartat f) s’ha de publicar, en tot cas, en la seu electrònica.
Article 21. Informació sobre serveis i procediments
Les entitats enumerades en l’article 2.1 han de publicar informació relativa a:
a) El catàleg general dels serveis que presten, amb informació adequada sobre el seu contingut, ubicació i disponibilitat, així com el procediment per presentar queixes sobre el seu funcionament.
b) Seus dels serveis i equipaments de l’entitat, adreça, horaris d’atenció al públic i enllaços als seus webs corporatius i adreces de correu electrònic o canals de prestació dels serveis.
c) Les cartes de serveis i altres documents de compromisos de nivells de qualitat estandarditzats amb la ciutadania, així com els documents que en reflecteixin el grau de compliment a través d’indicadors de mesura i valoració.
d) El catàleg dels procediments administratius de la seva competència, amb indicació de l’objecte, formes d’iniciació, documentació a aportar, tràmits, normativa aplicable, terminis de resolució i sentit del silenci administratiu, així com, si n’és el cas, les instàncies i formularis que tenguin associats, especificant-hi els que són realitzables via electrònica.
Article 22. Informació mediambiental i urbanística
L’Ajuntament de Calvià ha de publicar informació relativa a:
a) Els textos normatius aplicables en matèria de medi ambient.
b) Les polítiques, programes i plans propis relatius al medi ambient, així com els informes de seguiment d’aquests.
c) Les dades relatives a la qualitat dels recursos naturals i del medi ambient urbà, incloent-hi la qualitat de l’aire i de l’aigua, informació sobre nivells pol·línics i contaminació acústica.
d) Els estudis d’impacte ambiental, paisatgístics i avaluacions del risc relatius a elements mediambientals.
e) El text complet i la planimetria dels instruments de planejament urbanístic i les seves modificacions, així com els convenis urbanístics.
Capítol IV
Dret d’accés a la informació pública
Secció 1a. Règim jurídic
Article 23. Titularitat del dret
Qualsevol persona, d’acord amb el que disposa l’article 4.2, és titular del dret regulat en l’article 105 b) de la Constitució, de conformitat amb el règim jurídic establert en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i el desenvolupament reglamentari que tengui caràcter de normativa bàsica.
La capacitat d’obrar per exercitar aquest dret, fins i tot quan es tracti de menors d’edat, s’ha de regir pel que disposa la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Article 24. Limitacions
1. Solament es denegarà l’accés a informació pública afectada per algun dels límits enumerats en els articles 10 i 11 quan, amb resolució prèvia motivada i proporcionada, quedi acreditat el perjudici per a aquelles matèries i no existeixi un interès públic o privat superior que hi justifiqui l’accés.
2. Si, del resultat d’aquesta ponderació, escau la denegació de l’accés, s’analitzarà prèviament la possibilitat de concedir l’accés parcial amb omissió prèvia de la informació afectada pel límit de què es tracti, tret que d’això en resulti una informació distorsionada o mancada de sentit. Quan es concedeixi l’accés parcial, s’ha de garantir la reserva de la informació afectada per les limitacions i l’advertiment i constància d’aquesta reserva.
Secció 2a. Procediment
Article 25. Competència
1. L’Ajuntament de Calvià ha d’identificar i donar publicitat suficient a la informació relativa als òrgans competents per resoldre les sol·licituds d’accés a la informació pública.
2. Els òrgans que rebin les sol·licituds d’accés s’han d’inhibir de tramitar-les quan, fins i tot tractant-se d’informació pública que posseeixin, aquesta hagi estat elaborada o generada en la seva integritat o part principal per un altre. Així mateix, s’han d’inhibir quan no posseeixin la informació sol·licitada però coneguin quin òrgan competent per resoldre la posseeix.
En els casos esmentats en el paràgraf anterior, s’ha de remetre la sol·licitud a l’òrgan que s’estimi competent i s’ha de notificar aquesta circumstància al sol·licitant.
3. En els supòsits en què la informació pública sol·licitada hagi de requerir-se a persones físiques o jurídiques que prestin serveis públics o exerceixin potestats administratives, la resolució sobre l’accés ha de ser dictada per l’Administració, organisme o entitat a la qual aquelles es trobin vinculades.
Article 26. Sol·licitud
1. Els òrgans competents per resoldre les sol·licituds d’accés a la informació pública no han de requerir a les persones sol·licitants més dades sobre la seva identitat que les imprescindibles per poder resoldre i notificar dites sol·licituds.
Així mateix, han de prestar el suport i assessorament necessari a la persona sol·licitant per identificar la informació pública sol·licitada.
2. No és necessari motivar la sol·licitud d’accés a la informació pública. No obstant això, l’interès o motivació expressada per la persona interessada pot ser tinguda en compte per ponderar, si n’és el cas, l’interès públic en la divulgació de la informació i els drets dels afectats les dades dels quals apareguin en la informació sol·licitada, d’acord amb l’establert en l’article 11.
3. La presentació de la sol·licitud no està subjecta a termini.
4. S’ha de comunicar al sol·licitant el termini màxim establert per resoldre i notificar el procediment, així com l’efecte que hi pugui produir el silenci administratiu, en els termes prevists en la normativa sobre procediment administratiu.
Article 27. Inadmissió
1. Les causes d'inadmissió enumerades en l’article 18 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, han de ser interpretades restrictivament en favor del principi de màxima accessibilitat de la informació pública.
2. En la resolució d'inadmissió per tractar-se d’informació en curs d’elaboració o publicació general, s’ha d’informar del temps previst per a la seva conclusió.
3. Els informes preceptius no han de ser considerats informació de caràcter auxiliar o de suport, als efectes d'inadmetre una sol·licitud d’accés. Tot i així, això no impedirà la denegació de l’accés si algun dels límits establerts en els articles 10 i 11 pot resultar perjudicat.
Article 28. Tramitació
1. Els tràmits d’esmena de la informació sol·licitada, quan no hagi estat identificada suficientment, i d’audiència a les persones titulars de drets i interessos degudament identificades, que puguin resultar afectats, suspendran el termini per dictar resolució, en els termes establerts en l’article 19 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.
2. De la suspensió prevista en l’apartat 1 i el seu aixecament, així com de l’ampliació del termini per resoldre, se n’ha d’informar al sol·licitant perquè pugui tenir coneixement del còmput del termini que hi ha per dictar resolució.
Article 29. Resolució
1. La denegació de l’accés per aplicació dels límits establerts en els articles 10 i 11 ha de ser motivada, sense que sigui suficient la mera enumeració dels límits del dret d’accés, i cal examinar la raonabilitat i proporcionalitat dels drets que concorren per determinar quin és el bé o interès protegit que ha de preservar-se.
2. L’accés pot condicionar-se al transcurs d’un termini determinat quan la causa de denegació estigui vinculada a un interès que afecti exclusivament l’entitat local competent.
Article 30. Notificació i publicitat de la resolució
1. La resolució que es dicti en els procediments d’accés a la informació pública s’ha de notificar a les persones sol·licitants i als tercers titulars de drets i interessos afectats que així ho hagin sol·licitat.
En la notificació s’ha de fer esment exprés a la possibilitat d’interposar contra la resolució la reclamació potestativa a què fa referència l’article 23 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, o el recurs contenciós administratiu.
2. La resolució que es dicti en aplicació dels límits de l’article 10 s’ha de fer pública, amb dissociació prèvia de les dades de caràcter personal i una vegada s’hagi notificat a les persones interessades.
Article 31. Materialització de l’accés
La informació pública s’ha de facilitar amb la resolució estimatòria de l’accés o, si n’és el cas, en termini no superior a deu dies des de la notificació. En el cas que durant el tràmit d’audiència hi hagi oposició de tercers, l’accés s’ha de materialitzar quan hagi transcorregut el termini per interposar recurs contenciós administratiu sense que aquest s’hagi formalitzat o hagi estat resolt confirmant el dret a accedir a la informació.
Aquest efecte suspensiu es produeix, igualment, durant el termini de resolució de la reclamació potestativa prèvia, atès que contra aquesta s’hi pot interposar recurs contenciós administratiu.
Capítol V
Reutilització de la informació
Article 32. Objectius de la reutilització
La reutilització de la informació generada en les seves funcions per les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança constata l’exercici de la transparència col·laborativa per part del sector públic i té com a objectiu fonamental la creació de valor públic en la societat en els següents àmbits:
a) Social: el dret d’accés al coneixement i informació del sector públic constitueix un principi bàsic de la democràcia i de l’estat del benestar. Construir aquest estat del benestar responsable comença amb una ruptura de les bretxes i asimetries d’informació entre, d’una banda, qui defineix i presta els serveis de l’estat del benestar i, d’altra banda, qui els usa i els finança. La reutilització dóna valor i sentit afegit a la transparència i legitima i millora la confiança en el sector públic.
b) Innovador: la informació pública ha de romandre oberta per evitar acords exclusius i afavorir-ne la reutilització innovadora per sectors de la societat amb finalitats comercials o no comercials. La reutilització afavorirà la creació de productes i serveis d’informació de valor afegit per empreses i organitzacions.
c) Econòmic: la grandària del mercat potencial basat en la informació agregada del sector públic i la seva reutilització, juntament amb el seu impacte en el creixement econòmic i creació d’ocupació en l’àmbit de la Unió Europea, fa mereixedor l’esforç i la contribució de totes les administracions en aquesta matèria.
Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança han de fer els esforços necessaris per federar el seu catàleg d’informació pública reutilitzable juntament amb els catàlegs de la resta d’entitats de forma agregada en plataformes comunes, com http://datos.gob.es, amb l’únic objectiu de col·laborar en la construcció d’un únic catàleg d’informació pública reutilitzable, facilitar l’activitat del sector reutilitzador de la societat i incrementar així el valor social, innovador i econòmic generat per la transparència col·laborativa del sector públic.
Article 33. Règim aplicable a documents reutilitzables subjectes a drets de propietat intel·lectual i drets exclusius
1. La reutilització de la informació regulada en aquesta Ordenança no s’aplica als documents sotmesos a drets de propietat intel·lectual o industrial especialment per part de tercers.
Als efectes d’aquesta ordenança, s’entén per drets de propietat intel·lectual els drets d’autoria i drets afins, incloses les formes de protecció específiques.
2. Aquesta Ordenança tampoc no afecta l’existència de drets de propietat intel·lectual dels ens inclosos en el seu àmbit d’aplicació.
3. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança han d’exercir, en tot cas, els seus drets d’autoria d’una manera que faciliti la reutilització.
Article 34. Criteris generals
1. Es pot reutilitzar la informació pública a la qual es refereixen els articles anteriors dins els límits establerts per la normativa vigent en matèria de reutilització de la informació del sector públic.
2. Amb caràcter general, tota la informació publicada o posada a disposició és reutilitzable i accessible, sense necessitat d’autorització prèvia i de forma gratuïta, tret que s’hi faci constar expressament el contrari.
3. En particular, la reutilització de la informació que tengui la consideració de publicitat activa tant en aquesta ordenança com en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, ha de seguir sempre la modalitat de reutilització sense subjecció a sol·licitud prèvia i/o condicions específiques i s’ha d’oferir en formats electrònics llegibles per màquines i en format obert que en permetin la redistribució, reutilització i aprofitament seguint sempre en els termes previstos en la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics i la Norma tècnica d’interoperabilitat sobre reutilització de recursos de la informació, aprovada per Resolució de 19 de febrer de 2013 de la Secretaria d’Estat d’Administracions Públiques o norma que la substitueixi.
Article 35. Condicions de reutilització
1. La reutilització de la informació per part de persones o entitats està sotmesa a les següents condicions:
a) El contingut no pot ser alterat si comporta la pèrdua del sentit i desnaturalització de la informació, de manera que puguin donar-se interpretacions incorrectes sobre el seu significat.
b) S’ha de citar sempre l’entitat que originàriament ha publicat la informació com a font i fer un esment exprés de la data de l’última actualització de la informació reutilitzada.
c) No s’ha de donar a entendre de cap manera que l’entitat que originàriament ha publicat la informació patrocina, col·labora o dóna suport al producte, servei, projecte o acció en el qual s’emmarqui la reutilització, sense perjudici que aquest patrocini, suport o col·laboració pugui existir sobre la base d’una decisió o acord específic de la citada entitat; en aquest cas pot fer-se constar en els termes continguts en dita decisió o acord.
d) S’han de conservar els elements que garanteixen la qualitat de la informació, sempre que això no resulti incompatible amb la reutilització a fer.
2. La publicació o posada a la disposició d’informació pública comporta la cessió gratuïta i no exclusiva per part de l’entitat que originàriament publica la informació dels drets de propietat intel·lectual que resultin necessaris per desenvolupar l’activitat de reutilització, amb caràcter universal i pel termini màxim permès per la llei.
3. En la mateixa secció, web o seu electrònica en la qual es publiqui informació, s’han de publicar les condicions generals per a la reutilització.
Article 36. Exaccions
1. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança poden exigir exaccions sobre la reutilització de la informació per permetre cobrir els costos del servei o activitat incloent en aquests costos els relatius a la recollida, producció, reproducció, posada a disposició i difusió.
2. Quan s’estableixin exaccions per a la reutilització d’informació pública, se n’inclourà la relació en el web o seu electrònica de l’Ajuntament, amb l’import i la base de càlcul utilitzada per determinar-les, així com els conjunts de dades o documents als quals són aplicables.
Article 37. Exclusivitat de la reutilització
1. Queden prohibits els acords exclusius en matèria de reutilització de la informació. La reutilització ha d’estar oberta a tots els agents potencials del mercat, fins i tot en cas que un o més dels agents explotin ja productes amb valor afegit basats en informació del sector públic. Els contractes o acords d’un altre tipus existents que conservin els documents i els tercers no atorguen drets exclusius.
2. No obstant això, quan sigui necessari un dret exclusiu per a la prestació d’un servei d’interès públic, l’entitat inclosa en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança revisarà periòdicament, i com a màxim cada tres anys, la validesa del motiu que va justificar la concessió del dret exclusiu.
3. Respecte dels drets exclusius relacionats amb la digitalització de recursos culturals, s’ha d’estar a la regulació específica de la matèria.
4. Tots els acords que concedeixin drets exclusius de reutilització han de ser transparents i s’han de fer coneixedors al públic.
Article 38. Modalitats de reutilització de la informació
1. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança han de classificar la reutilització de tota la informació que tenen i que sigui publicada d’acord amb alguna de les següents modalitats de reutilització:
a) Modalitat de reutilització sense sol·licitud prèvia ni subjecció a condicions específiques. Aquesta és la modalitat d’ús prioritària i generalitzada en la qual la informació publicada o posada a disposició és reutilitzable i accessible, sense necessitat d’autorització prèvia ni condicions específiques, i respectant els criteris generals i les condicions de reutilització de l’article 35.
b) Modalitat de reutilització subjecta a modes d’ús limitat o a autorització prèvia. De forma extraordinària, aquesta modalitat recollirà la reutilització d’informació posada a disposició amb subjecció a condicions específiques establertes en una llicència-tipus o a una autorització prèvia, la qual pot incorporar, així mateix, condicions específiques.
2. Les condicions específiques han de respectar els següents criteris:
a) Han de ser clares, justes i transparents.
b) No han de restringir les possibilitats de reutilització ni limitar la competència.
c) No han de ser discriminatòries per a categories comparables de reutilització.
d) S’han d’aplicar quan existeixi causa justificada per fer-ho i amb acord previ de l’entitat titular de la informació.
3. En tot cas, s’ha d’utilitzar el mínim nombre possible de modes d’ús limitat per regular els diferents supòsits de reutilització subjectes a condicions específiques i aquests sempre han d’estar disponibles en format digital, obert i processable electrònicament. Aquests modes d’ús limitat poden ser elaborats per la pròpia entitat, encara que seran preferits els d’ús lliure i gratuït que gaudeixin d’àmplia acceptació nacional i internacional o els que hagin estat consensuats amb o per altres administracions públiques. Els modes d’ús limitat han de ser publicats en el web municipal.
4. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança poden modificar el contingut de les condicions específiques i modes d’ús limitat ja existents, així com aplicar condicions específiques i modes d’ús limitat a conjunts de dades o documents que prèviament no els tenguessin. Aquestes modificacions s’han de publicar en el web i obliguen els reutilitzadores a partir del moment en què s’hagi publicat o posat a disposició la primera actualització de les dades o documents que es faci després que la modificació hagi estat publicada o, en qualsevol cas, transcorreguts sis mesos des d’aquesta data.
Article 39. Publicació d’informació reutilitzable
1. La publicació activa d’informació reutilitzable n’ha d’incloure el contingut, naturalesa, estructura, format, freqüència d’actualització, modalitat de reutilització, així com les condicions aplicables i, si n’és el cas, l’exacció a què estigui subjecta la reutilització, que ha de ser accessible per mitjans electrònics perquè els agents reutilitzadores puguin fer l’autoliquidació i pagament.
2. Les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança han de facilitar els seus documents en qualsevol format o llengua en què existeixin prèviament i, sempre que sigui possible i apropiat, en format llegible per màquina i conjuntament amb les seves metadades. Tant el format com les metadades, en la mesura del possible, han de complir normes formals obertes. Concretament, s’han d’utilitzar estàndards classificats en la seva corresponent categoria amb tipologia d’oberts, en la seva versió mínima acceptada i estat admès seguint l’establert en l’annex de la Norma tècnica d’interoperabilitat de catàleg d’estàndards a l’empara del Reial Decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula l’Esquema Nacional d’Interoperabilitat previst en la Llei 11/2007, de 22 de juny i la Norma tècnica d’interoperabilitat sobre reutilització de recursos de la informació.
3. L’apartat 2 no suposa que les entitats incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquesta Ordenança estiguin obligades, per complir aquest apartat, a crear documents, adaptar-los o facilitar extractes de documents, quan això suposi un esforç desproporcionat que comporti alguna cosa més que una simple manipulació. No pot exigir-se a les citades entitats que mantenguin la producció i l’emmagatzematge d’un determinat tipus de document amb vista a la seva reutilització per part d’una entitat del sector privat o públic.
4. Els sistemes de recerca d’informació i documentació publicada han de permetre la indicació de recerca d’informació reutilitzable.
Article 40. Procediment de tramitació de sol·licituds de reutilització
1. El procediment de tramitació és el regulat en els apartats de l’article 10 de la Llei 37/2007, de 17 de novembre, que tenen caràcter de normativa bàsica.
2. L’òrgan competent ha de resoldre les sol·licituds de reutilització en el termini màxim d’un mes des de la recepció de la sol·licitud. Quan, a causa del volum i la complexitat de la informació sol·licitada, resulti impossible complir el citat termini, es podrà ampliar el termini de resolució altres quinze dies. En aquest cas, s'haurà d’informar al sol·licitant de l’ampliació del termini, així com de les raons que la justifiquen.
3. En el cas que se sol·liciti simultàniament l’accés a la informació regulat en el capítol IV i la reutilització d’aquesta informació, es tramitarà conjuntament pel procediment establert en el capítol IV, aplicant-s’hi els terminis màxims de resolució prevists en l’article 20 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre.
4. Si en el termini màxim previst per resoldre i notificar no s’hagués dictat resolució expressa, la persona sol·licitant podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.
Capítol VI
Reclamacions i règim sancionador
Secció 1a. Reclamacions
Article 41. Reclamacions
1. Les persones que considerin que no es troba disponible una informació de caràcter públic que hauria d’estar publicada, d’acord amb el principi de publicitat activa que presideix aquesta ordenança i el que disposen els articles 16 a 22, pot cursar queixa davant l’òrgan competent en matèria d’informació pública a través del sistema d’avisos, queixes i suggeriments. Aquest òrgan ha de fer la comunicació corresponent en un termini màxim de 10 dies des que es va registrar la reclamació, o en el termini determinat pels compromisos de qualitat establerts pel propi sistema d’avisos, queixes i suggeriments, si aquest és inferior.
2. Davant de qualsevol resolució, acte o omissió de l’òrgan competent en matèria d’accés a la informació pública, pot interposar-se una reclamació davant l’òrgan al qual el govern de la CAIB hagi atribuït expressament aquesta competència, amb caràcter potestatiu i previ a la seva impugnació en via contenciosa administrativa, d’acord amb l’establert en l’article 24 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i amb els terminis i vies de reclamació, terminis de resolució i termes de notificació que aquest article estableix.
Secció 2a. Règim sancionador
Article 42. Infraccions
1. Es consideren infraccions molt greus:
a) La desnaturalització del sentit de la informació que tengui una reutilització subjecta a modes d’ús limitat o a autorització prèvia.
b) L’alteració molt greu del contingut de la informació que tengui una reutilització subjecta a modes d’ús limitat o a autorització prèvia.
2. Es consideren infraccions greus:
a) La reutilització de documentació sense haver obtingut la corresponent autorització en els casos en què aquesta sigui requerida.
b) La reutilització de la informació per a una finalitat diferent d’aquella per a la qual es va concedir.
c) L’alteració greu del contingut de la informació que tengui una reutilització subjecta a modes d’ús limitat o a autorització prèvia.
d) L’incompliment greu d’altres condicions imposades en el corresponent mode d’ús limitat, en l’autorització prèvia o en la normativa reguladora aplicable.
3. Es consideren infraccions lleus:
a) La falta d’esment de la data de l’última actualització de la informació.
b) L’alteració lleu del contingut de la informació que tengui una reutilització subjecta a modes d’ús limitat o autorització prèvia.
c) L’absència de cita de la font d’acord amb el previst en aquesta ordenança.
d) L’incompliment lleu d’altres condicions imposades en el corresponent mode d’ús limitat, en l’autorització prèvia o en la normativa reguladora aplicable.
Article 43. Sancions
1. Per la comissió de les infraccions recollides en aquest capítol, s’han d’imposar les següents sancions:
a) Sanció de multa de fins a 3.000 euros per la comissió d’infraccions molt greus.
b) Sanció de multa de fins a 1.500 euros per la comissió d’infraccions greus.
c) Sanció de multa de fins a 750 euros per la comissió d’infraccions lleus.
2. Per la comissió d’infraccions molt greus i greus recollides en aquest capítol, a més de les sancions previstes en els paràgrafs a) i b), es pot sancionar amb la prohibició de reutilitzar documents sotmesos a autorització o mode d’ús limitat durant un període de temps d’entre 1 i 5 anys i amb la revocació de l’autorització o mode d’ús limitat concedit.
3. Les sancions s’han de graduar atenent a la naturalesa de la informació reutilitzada, al volum d’aquesta informació, als beneficis obtinguts, al grau d’intencionalitat, als danys i perjudicis causats, en particular als que es refereixen a la protecció de dades de caràcter personal, a la reincidència i a qualsevol altra circumstància que sigui rellevant per determinar el grau d’antijuridicitat i de culpabilitat presents en la concreta actuació infractora.
Article 44. Règim jurídic
1. La potestat sancionadora s’ha d’exercir, en tot allò no previst en aquesta Ordenança, de conformitat amb el que disposa el títol IX de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
2. El règim sancionador previst en aquesta ordenança s’entén sense perjudici de la responsabilitat civil o penal en què es pugui incórrer, que s’ha de fer efectiva d’acord amb les corresponents normes legals.
Article 45. Òrgan competent
És competent per a la imposició de les sancions per infraccions comeses contra les disposicions d’aquesta Ordenança l’òrgan que resulti del que disposa la Llei 7/1985, de 2 d’abril.
Article 46. Règim disciplinari
L’incompliment de les disposicions d’aquesta Ordenança, en l’àmbit de la transparència i l’accés a la informació, per part del personal al servei de l’Ajuntament de Calvià ha de ser sancionat de conformitat amb el que disposen els articles 9.3 i 20.6 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, i la normativa de caràcter disciplinari.
Capítol VII
Avaluació i seguiment
Article 47. Òrgan responsable
1. La Batlia, en exercici de les seves facultats de direcció del govern i de l’administració local, ha d’exercir o delegar en altres òrgans la competència per dur a terme totes les actuacions que siguin necessàries per al desenvolupament, implementació i execució del contingut d’aquesta Ordenança.
2. Així mateix s’ha d’establir l’àrea o servei responsable de les funcions derivades del compliment de la normativa vigent, al qual se li encomanaran els objectius de desenvolupament, avaluació i seguiment de la normativa en la matèria i l’elaboració de circulars i recomanacions, així com la coordinació amb les àrees organitzatives en l’aplicació dels seus preceptes.
Article 48. Municipis de gran població
1. En el cas que a Calvià li sigui aplicable el règim previst en el títol X de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, pot ser objecte d’ampliació l’àmbit objectiu de la Comissió Especial de Suggeriments i Reclamacions per a les comeses relatives a l’avaluació i seguiment en matèria de transparència, accés a la informació i reutilització. Així mateix pot col·laborar en l’execució d’aquestes funcions el Defensor del Ciutadà o figura equivalent, en aquells municipis en què existeixi.
2. El que disposa aquest article s’ha d’entendre sense perjudici de les especialitats internes de l’organització municipal, òrgans de participació ciutadana existents, així com de la possibilitat de l’extensió de l’establert en l’apartat anterior als municipis de règim comú.
Article 49. Activitats de formació, sensibilització i difusió
L’Ajuntament de Calvià ha de fer totes les actuacions que resultin necessàries per garantir l’adequada difusió i coneixement del que disposa aquesta Ordenança. A aquest efecte, ha de dissenyar accions de publicitat a través dels seus mitjans electrònics i dels instruments de participació ciutadana existents en el seu àmbit territorial. Així mateix, ha d’articular accions formatives específiques destinades al personal, així com de comunicació amb les entitats incloses en l’article 2.
Article 50. Responsabilitats en el compliment de les tasques de desenvolupament, avaluació i seguiment
Les responsabilitats que es derivin del resultat dels processos d’avaluació i seguiment s’han d’exigir segons el previst en el capítol VI.
Article 51. Pla i memòria anual
Els objectius i actuacions per al desenvolupament i manteniment de la transparència, accés a la informació i reutilització s’han de concretar en plans anuals. El resultat de les tasques d’avaluació i seguiment de l’execució dels plans i d’aquestes disposicions ha de ser objecte d’una memòria que, anualment, elaborarà el servei responsable, per a la qual cosa ha de comptar amb la col·laboració de tots els serveis, els quals són obligats a facilitar tota la informació que sigui necessària sobre la seva àrea d’actuació.
En el procés d’elaboració de la memòria anual s’ha de sol·licitar la valoració estructurada d’allò que s’hagi fet i s’han de recopilar propostes d’actuació a la ciutadania a través dels òrgans de participació ciutadana existents o d’altres mecanismes de participació.
Disposició transitòria única. Mesures d’execució
En el termini previst en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, després de l’entrada en vigor d’aquesta Ordenança, s’ha de dur a terme l’adequació de les estructures organitzatives per a la seva execució. A aquest efecte, l’Ajuntament de Calvià ha d’iniciar el corresponent procés de redisseny intern i de revisió del reglament orgànic, així com de totes les disposicions, circulars o instruccions internes que puguin resultar afectades per la norma, dictant les instruccions precises per a la seva adaptació.
Disposició final única. Entrada en vigor
Aquesta Ordenança ha d’entrar en vigor el 10 de desembre de 2015 d’acord amb el que disposa l’article 103 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, i sempre que hagin transcorregut els terminis establerts per l’article 113 d’aquesta mateixa llei.
BATLE DE CALVIÀ
Alfonso Rodríguez Badal