Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE PORRERES

Núm. 16842
Aprovació ordenança

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Porreres, en sessió de 28/9/2015 va aprovar inicialment el Reglament de Participació Ciutadana, l'edicte del qual es va publicar en el BOIB núm. 148 de 8/10/2015. atès que ha transcorregut l'esmentat termini sense que s'hagin presentat al·legacions es considera definitivament aprovat.

REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

TÍTOL PRELIMINAR

Article 1

El present Reglament té per objecte impulsar les formes, mitjans i procediments d’informació i participació de les persones i entitats del municipi de Porreres, en la gestió municipal de conformitat amb el que estableix la Llei 7/1985, Reguladora de les Bases de Règim Local i la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Article 2

L’Ajuntament mitjançant aquest Reglament pretén els següents objectius, els quals seran els criteris reguladors de l’acció d’informació i participació de la ciutadania:

  • Facilitar i promoure la participació ciutadana, entitats i associacions en la gestió municipal, sense interferir en els òrgans legals de la Corporació.

  • Fer efectius els drets dels ciutadania recollits en la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local

  • Fomentar i promoure l’associacionisme.

  • Millorar l’eficàcia de l’Administració municipal i acostar-la a la ciutadania.

  • Garantir el dret de la ciutadania, entitats i associacions a la informació pública, d’acord amb allò disposat a les Lleis i en els termes de la disponibilitat de l’Ajuntament.

  • Garantir el dret de la ciutadania, entitats i associacions a la participació i a la proposta als Òrgans de Govern de conformitat amb el present Reglament i d’acord amb allò disposat a les Lleis i en els termes de la disponibilitat de l’Ajuntament.

 

TÍTOL PRIMER.
DE LA INFORMACIÓ MUNICIPAL

Article 3

1. L’Ajuntament facilitarà dins de les seves possibilitats, una informació àmplia, puntual i objectiva sobre els assumptes i les activitats municipals a través dels mitjans disponibles que permetin una major difusió o apropin la informació a la ciutadania. Amb caràcter enunciatiu l’Ajuntament es podrà dotar de:

  • De mitjans de comunicació, web, xarxes socials, etc...

  • D’organització d’actes públics.

  • De l’edició de bans.

  • De la col·locació de cartelleres i panells informatius en els llocs adients.

  • De contactes directes i escrits amb els mitjans de comunicació (notes de premsa)

  • De la difusió pública de la convocatòria de les sessions plenàries.

  • Un butlletí periòdic d’informació municipal.

  • Qualsevol altre que el ple decideixi de crear.

2. L'ajuntament posarà a disposició de la ciutadania la pàgina web on es podrà informar de les actuacions d'interès general, dels extractes dels acords dels òrgans de govern i Ple Municipal i de l'agenda d'activitats més rellevants pel municipi. Aquesta pàgina web informarà amb el màxim detall possible dels projectes d'importància per al municipi. Igualment es podran fer consultes i realitzar els tràmits administratius mitjançant els procediments que en el seu moment s'acordin. S'impulsarà a la pàgina web un espai i un correu electrònic per a la presentació d'idees, opinions i/o suggeriments sobre temes d'interès municipal i similars.

Article 4

Les normes, acords i projectes d’obra municipals podran ésser divulgats de la manera més adient, perquè puguin ser coneguts pels ciutadania i, en conseqüència, aquests puguin exercir els seus drets i obligacions.

Article 5

1. Les convocatòries i l’ordre del dia de les sessions del Ple es publicaran a la web de l’Ajuntament, a les xarxes socials, es trametran als mitjans de comunicació i es faran públics en els taulers d’anuncis de l’Ajuntament.

2. Sense perjudici d’allò disposat a l'article 70.2 de la Llei 7/1985, l’Ajuntament donarà publicitat dels acords del Ple mitjançant la pàgina web de l’Ajuntament al portal de transparència, sempre tenint en compte la Llei de Protecció de Dades.

Article 6

Tots els ciutadans/es tenen el dret d’accedir a la documentació municipal que tingui la consideració de pública o en la qual estiguin directament interessats i a obtenir-ne còpies i certificacions, prèvia petició raonada per escrit, i d’acord amb els criteris següents:

1. La documentació relativa als acords o resolucions efectives dels Òrgans de Govern Municipal serà sol·licitada a la batlia per escrit i s’haurà de justificar l’interès legítim i directe del sol·licitant, llevat que es tracti de documentació que tingui la consideració de pública. En la resta de casos la informació se sol·licitarà al Batle/Batlessa, Tinents de Batle/ssa o Regidors/es delegats/es.

2. La petició es resoldrà en un termini de quinze dies hàbils, expressant el lloc, procediment i condicions per a la consulta de la documentació.

3. L’eventual denegació de la sol·licitud haurà de ser motivada i justificada en alguns dels supòsits esmentats expressament en la legislació vigent o en aquest Reglament.

4. La consulta se circumscriurà a l’examen de la documentació i a prendre’n notes i no inclou l’autorització per a la reproducció gràfica o de qualsevol altre ordre, sense perjudici que es puguin sol·licitar expressament certificacions o còpies d’acords.

5. Són causes de denegació:

- La seguretat i defensa de l’Estat.

- La indagació de delictes.

- La seguretat, honor i intimitat de les persones.

- Matèries classificades d’acord amb la Llei de Secrets Oficials, sense perjudici d’autoritzacions especials.

- Matèries que no han de ser publicades per disposició expressa de la Llei, sense perjudici d’autoritzacions especials.

- En raó de la conservació dels fons.

- Per raó de la funció de la pròpia institució.

- Per raó de les disponibilitats efectives de temps, lloc i mitjans personals, que en aquest cas s’hauran d’explicitar.

6. La documentació de l’Arxiu Històric Municipal podrà ésser consultada d’acord amb les normes, que regulen l’examen de la documentació d’aquest caràcter.

 

TÍTOL SEGON.
LES ENTITATS I LES ASSOCIACIONS MUNICIPALS

Article 7

Seran entitats contemplades en l’àmbit del present Reglament, aquelles que, sense ànim de lucre tinguin el seu àmbit territorial d’actuació en el terme municipal i com objecte estatuari fonamental el foment, defensa i millora dels interessos generals o sectorials, cívics i culturals dels/es veïns/es d’aquest municipi, d’acord amb els requisits desenvolupats en el Capítol segon del present Títol.

Article 8

1. El Registre Municipal d’Entitats i Associacions ciutadanes té per objecte permetre a l’Ajuntament conèixer el número d’entitats existents en el municipi, els seus objectius, representativitat, als efectes de permetre una política de foment de les associacions ciutadanes.

2. Les associacions i entitats ciutadanes hauran d’inscriure’s necessàriament, en el Registre Municipal d’Associacions, per exercir els drets específics reconeguts en aquest Reglament.

3. Es podran inscriure les entitats que no tinguin ànim de lucre, que el seu marc d’actuació sigui el municipi, o que tot i tenir un marc d’actuació més ampli desenvolupin la tasca associativa en el municipi, i representin interessos sectorials econòmics, comercials, professionals, científics, socials, docents, culturals, esportius o anàlegs.

Article 9

1. Les inscripcions en el Registre Municipal d’Entitats i Associacions ciutadanes es realitzaran a sol·licitud de les associacions i entitats interessades, les quals hauran d’aportar els documents següents:

a) Estatuts de l’associació o entitat.

b) Certificat d’inscripció en el Registre General d’Associacions i altres registres públics d’inscripció obligatòria.

c) Número d’identificació fiscal.

d) Nom, adreça i telèfon de les persones que ocupen els càrrecs de direcció o representació.

2. En el termini de quinze dies des de la sol·licitud d’inscripció, el Batle/Batlessa resoldrà la inscripció de l’entitat en el Registre Municipal d’Associacions i Entitats, sense perjudici de les ampliacions del termini necessari per a l'esmena d’omissions o defectes de documentació exigida.

3. La denegació de la inscripció haurà de ser motivada. Les persones interessades podran interposar el corresponent recurs d’acord amb la legislació vigent.

4. Qualsevol modificació de les dades i documents essencials per la inscripció en el Registre d’Associacions i Entitats, haurà de notificar-se a l’Ajuntament en un termini no superior als noranta dies des de la seva modificació.

5. L’incompliment d’aquestes obligacions, així com també la dissolució o extinció per qualsevol causa admesa o declarada en dret, produirà la cancel·lació de la inscripció en el Registre, mitjançant resolució de Batlia, que esgotarà la via administrativa.

Article 10

L’Ajuntament assumeix el compromís de donar suport a les entitats i associacions ciutadanes inscrites en el Registre Municipal d’Associacions i Entitats. Sense perjudici que totes les entitats i associacions puguin exercir davant de l’Ajuntament les accions i els drets previstos en l’ordenament jurídic i en aquest Reglament.

Les entitats i associacions inscrites en el Registre Municipal d’Associacions podran gaudir dels drets següents:

1. Dret a subvencions econòmiques per l’acompliment del seu objecte, i d’acord amb les dotacions pressupostàries municipals.

2. Dret a l’ús dels mitjans i equipaments públics, amb les limitacions que imposi la coincidència de l’ús per part d’altres associacions o entitats o el propi Ajuntament, sense perjudici de la sol·licitud per escrit, i sense perjudici de satisfer el preu públic que s’aprovi per a la utilització dels serveis.

3. Dret a la informació municipal en els termes i condicions previstos en aquest Reglament i en la legislació vigent.

4. Tots aquells drets reconeguts en el present Reglament.

Article 11

Les entitats ciutadanes inscrites en el Registre Municipal podran sol·licitar expressar la seva opinió davant la Corporació sobre alguna qüestió que figuri a l’ordre del dia del Plenari, sempre que aquella estigui relacionada amb el seu objecte social o àmbit d’actuació.

Acabades les sessions dels plens de caràcter ordinari el Batle/Batlessa establirà un torn de precs i preguntes per al públic assistent.

  

TÍTOL III.
DELS ÒRGANS DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA

Capítol primer.
Dels Consells de participació municipals

Article 12

1. Els consells de participació municipals són òrgans de participació sectorial o territorial en relació amb els àmbits d’actuació pública municipal que, per la seva naturalesa ho permetin i la seva finalitat és la d’integrar la participació dels ciutadania per mitjà de les associacions en els assumptes municipals.

2. Els consells desenvoluparan exclusivament funcions d’informe i en el seu cas, de proposta no vinculant, en relació amb les iniciatives municipals relatives als sectors d’activitat al que correspongui cada Consell.

3. La composició, organització i àmbit d’actuació de cada Consell serà establert en el corresponent acord plenari. En el propi acord plenari de creació del Consell es podrà facultar a aquest per donar-se d’un reglament de règim intern.

4. Seran competències dels Consells de Participació Municipals:

a) Ser òrgans de consulta en els processos d’elaboració de reglaments i ordenances dels serveis afectes en el sector i en aquells assumptes d’especial incidència en aquest.

b) Presentar iniciatives, propostes, suggeriments i queixes a l’Ajuntament, per tal que siguin discutides en els òrgans competents.

c) Ser informats de les decisions que l’Ajuntament adopti en aquells temes d’interès pel sector.

d) Promoure els procediments adequats per a la participació ciutadana en els serveis municipals.

5. S'hi inclouen dins aquests consells de participació el Consell Escolar Municipal i el Consell Sectorial de Circulació.

 

Capítol Segon.
Comissions de participació

Article 13.

Les comissions de participació estan formades per representants del consistori, i/o representants de la ciutadania interessada en la temàtica, amb un format més petit que els Consells i realitzen una feina més concreta i de caràcter més operatiu i són els següents:

a) Comissió de Memòria Històrica

b) Patronat Escola de Música

c) Pla Municipal de Drogues

d) Comissió d'Absentisme

e) Comissió de Porreres Radio

f) Junta Local de Seguretat

g) Comissió Museu i Fons artístic

h) Pla d'igualtat

 

Capítol Tercer.
Participació dels Infants

Article 14

1. Els infants de la vila tenen un paper fonamental en la dinamització i participació dels afers de la gestió pública de l'Ajuntament.

2. Des de la Regidoria d'Educació i Participació, s'impulsaran propostes educatives i lúdiques per escoltar i tenir en consideració els punt de vista, les opinions i les aportacions dels infants de la vila i donar a conèixer l'organització política-administrativa i el funcionament del sistema democràtic a l'administració local.

 

Se podrà oferir anualment un programa educatiu de participació infantil dirigit a tot l'alumnat de 4t, 5è i 6è de tots els centres educatius de primària del municipi per donar la oportunitat als infants de participar en la construcció del municipi, aportar la seva visió i fer propostes en aspectes que incideixen en la millora del municipi, conèixer com es prenen les decisions en el seu ajuntament i valorar el sentit del compromís. Aquest podrà incloure visites concertades.

3. També s'impulsaran propostes per la joventut fins als 16 anys.

Capítol Quart.
Consultes populars

Article 15

1. El Batle/Batlessa, d’acord amb la legislació vigent, segons la importància de la consulta a fer, podrà sotmetre a consulta popular aquells assumptes de la competència pròpia municipal i de caràcter local que siguin d’especial rellevància pels interessos del veïns, llevat dels relatius a la Hisenda Local.

2. Se dinamitzarà la realització d'enquestes i recull d'opinions i suggeriments mitjançant les xarxes socials per a fomentar la participació de la ciutadania en l'adopció d'acords d'interès popular.

 

TÍTOL IV.
Drets i deures de la ciutadania

Article 16

L’Ajuntament garanteix a tots els ciutadans/es de Porreres els drets següents:

1. Dret a petició manifestada per escrit, a través del Batle/Batlessa o Òrgans col·legiats, per sol·licitar aclariments a actuacions municipals.

2. Dret a formular a qualsevol membre de la corporació propostes d’accions o actuacions relatives a matèries de caràcter municipal o d’interès pel municipi, amb la finalitat que aquesta es trameti al Ple Municipal, en el capítol de precs i preguntes.

3. Dret a dirigir-se a qualsevol Regidoria perquè aquest sol·liciti en un Ple que un determinat tema quedi sobre la taula.

Article 17

L’Ajuntament ha de garantir el respecte als drets i deures dels ciutadania, degut a l’actuació del propi Ajuntament. Per això es dotarà d’un servei a la web municipal i a les oficines de l’Ajuntament on els ciutadania podran adreçar les seves queixes, incidències suggeriments. També s'habilitaran aplicacions per a telèfons mòbils.

Article 18

Tots els veïnats del municipi de Porreres podran adreçar un escrit a l’Ajuntament, ja sigui en suport paper o per correu electrònic, on hi facin constar la lesió dels seus drets i les proves per identificar-ho, així com els suggeriments que li interessi de fer arribar.

D’altra banda, en el mateix escrit o comunicació, el ciutadà podrà sol·licitar ésser rebut per la Batlia. En un termini no superior als quinze dies el Batle/Batlessa li farà saber el lloc, dia i hora de la compareixença, així com, també, quin o quins regidors/es el rebrà.

Article 19

Al final de cada any natural, l’Ajuntament podrà, si així ho troba convenient, emetre una memòria amb el seu informe a fi de donar a conèixer quines han estat les queixes i suggeriments presentades durant l’any.

 

DISPOSICIONS FINALS

Primera.

Aquest Reglament entrarà en vigor un cop publicat completament el seu text i hagi transcorregut el termini previst en l’article 65.2 de la Llei 7/1985.

Segona

La modificació o derogació del present Reglament exigirà el mateix procediment que per la seva aprovació».

Porreres, 16 de novembre de 2015

La Batlessa,

Francisca Mora Veny