Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 16514
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el gasoducte de transport secundari a Son Pacs i ramal connexió, Palma (105A/15)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l’assumpte de referència, i d’acord amb l’article 41.3 de la llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental, es publica l’Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 30 d’octubre de 2015,

“ATÈS

1.Que el projecte objecte del present informe està inclòs a la lletra e (Oleoductes i gasoductes, inclosos els submarins)  del grup 3 (Energia) de l’annex I de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears (BOIB núm. 133 de 21-09-2006), per la qual cosa, després d’haver estat sotmesa a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori relativa a la unificació de criteris interpretatius sobre l’aplicació de la Llei 11/2006, després de l’entrada en vigor de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental (BOE núm. 296 d’11-12-2013).

2.Amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.

ACORDA LA SEGÜENT DECLARACIÓ D’IMPACTE AMBIENTAL

1 Antecedents

Redexis Gas SA, va iniciar la tramitació del projecte de gasoducte de transport secundari a Son Pacs i Ramal de Connexió a la xarxa de Palma mitjançant presentació de projecte i estudi d’impacte ambiental davant la Conselleria d’Economia i Competitivitat en data 11 de maig de 2015. En data 11 de juny de 2015, la Conselleria d’Economia i Competitivitat, sotmet a exposició pública el projecte i l’estudi d’impacte ambiental (BOIB núm. 87). De forma paral·lela, en data 27 de juny de 2015, demana informe a les administracions afectades. En data 2 de setembre, Redexis Gas SA, presenta escrit de contestació als informes emesos fins al moment. És en data 8 de setembre de 2015 (RE de la CMAAiP núm. 29065 de data 10/09/2015) que la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat fa remissió de la documentació per a l’inici del procediment d’avaluació ambiental.

2  Informació del projecte

El promotor del projecte és Redexis Gas SA i l’òrgan substantiu competent per a l’autorització del projecte és la direcció general d’Energia i Canvi Climàtic.

L’objecte del projecte és la instal·lació d’un gasoducte de transport des de la posició SONAN-01.2 del gasoducte Son Reus-Andratx, fins a Son Pacs per donar servei a les instal·lacions de l’ajuntament de Palma. A més, des de la mateixa posició del gasoducte principal, i de forma paral·lela al gasoducte de transport a Son Pacs, s’instal·larà un ramal de connexió a la xarxa de Palma fins a l’arqueta existent al recinte de Son Tugores.

La posició SONAN-01.2 es troba a la part est de la carretera Palma-Valldemossa a uns 200 metres del recinte de Son Tugores i a uns 500 metres del camí dels reis. Totes dues canalitzacions discorreran de forma paral·lela a la carretera fina a la seva arribada al camí dels reis girant en el vèrtex del recinte de Son Tugores. El ramal de connexió arriba fins a l’arqueta situada enfront del recinte. El gasoducte de transport secundari continua de forma paral·lela al camí dels reis pel costat nord del mateix fins a l’entrada del recinte de Son Tugores, a on realitza un canvi de direcció creuant el Camí dels Reis. Des d’aquesta posició, discorre paral·lel al camí dels reis pel seu costat sud fins a arribar al recinte de Son Pacs.

La conducció del gasoducte de transport està formada per tubs d’acer al carboni units per soldadura elèctrica:

Longitud: 931 ml

Diàmetre: 4”

Pressió de disseny: 59 bar

La conducció del ramal de connexió està format per tubs de polietilè:

Longitud: 598 ml

Diàmetre: DN160

Pressió de disseny: 5 bar

Durant la fase d’obres es precisarà d’una ocupació del terreny de 10 metres (3 metres a la esquerra i 7 metres a la dreta de la conducció). Aquesta pista inclourà la plataforma de treball i el material procedent de l’excavació. La pista s’ha d’explanar mitjançant desbroçament mecànic i remoció de la capa superficial fins a uns 20 – 30 centímetres. Aquest material s’emmagatzemarà per a la posterior restitució.

Les canalitzacions estaran enterrades de forma tal que el recobriment mínim sobre la generatriu serà d’1 metre i la rasa tindrà una amplada de 0,90 metres. Tot el material extret s’utilitzarà amb posterioritat per a tornar a emplenar la rasa.

El creuament amb la Síquia de la Vila (BIC) es realitzarà a cel obert.

La restitució del terreny s’efectua amb l’ús del material extret i la reposició de la coberta vegetal eliminada mitjançant mantes orgàniques i/o hidrosembra. També es tornen a col·locar els murs, cercats, pantalles vegetals i altres obstacles retirats. Finalment s’instal·len les fites grogues als punts de canvi de direcció.

Una vegada finalitzat el projecte, queden unes zones de servitud permanents:

Zona A: corredor de 4 m (2 m a cada costat de la canonada) a on no es poden realitzar tasques d’arada a una profunditat superior a 50 cm ni plantar arbres ni arbustos.

Zona B: de 3 m d’amplada a cada costat de la zona A a on es prohibeix realitzar obres, construccions, edificacions, etc.

A més, s’instal·laran quatre arquetes de vàlvula de seccionament.

3 Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte

3.1 Diagnòstic territorial

Segons el PTI de Mallorca, el projecte discorre els primers 200 metres per AT d’Harmonització. La resta es desenvolupa en AT de Creixement. El tram final del recorregut està afectat per APR d’Inundacions pel Torrent de Na Bàrbara. El projecte no té afecció a espais de rellevància ambiental i/o espais naturals protegits.

3.2 Diagnòstic ambiental

El projecte es desenvolupa en sòls poc evolucionats, dins de l’àrea de protecció (APR) del torrent de na Bàrbara travessant també la Síquia de la Vila.

L’àmbit d’actuació es eminentment antròpic, caracteritzat per la presència de cultius agrícoles. No es detecten espècies vegetals amenaçades ni catalogades com hàbitats d’interès comunitari.

Tampoc es troben propers cap dels espais naturals protegits.

4 Resum del procés d’avaluació

Actuacions prèvies

El promotor no va sol·licitar l’elaboració d’un document d’abast de l’estudi d’impacte ambiental.

a) Fase d’informació pública i de consultes

La Conselleria d’Economia i Competitivitat va sotmetre a exposició pública el projecte i l’estudi d’impacte ambiental (BOIB núm. 87) en data 11 de maig de 2015. Així mateix es va consultar a les Administracions públiques afectades. En data 10 de setembre de 2015,la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va rebre l’expedient procedent de la DG d’Energia i Canvi Climàtic, en el que s’inclou l’estudi d’impacte ambiental, el projecte i la documentació generada com a resultat de la informació pública i consultes realitzades. A continuació es resumeixen els aspectes ambientals més rellevants assenyalats a les respostes de les administracions públiques afectades consultades. Les conclusions sobre les mateixes i la forma en que el promotor ha donat resposta estan a l’apartat 5 (integració de l’avaluació).

 B) Consultes administracions públiques

En data 27 de maig de 2014, l’òrgan substantiu va sol·licitar informe a les següents administracions que va considerar afectades:

Gerència d’Urbanisme de l’Ajuntament de Palma

Direcció Insular de Cultura del Consell de Mallorca

Direcció Insular de Carreteres del Consell de Mallorca

Departament d’Urbanisme i Territori del Consell de Mallorca

Direcció General de Recursos Hídrics

L’informe de data 17 de juny de 2015 del departament de Planejament i Gestió Urbanística de  l’Ajuntament de Palma conclou favorablement condicionat a l’obtenció de l’utilitat pública, l’informe favorable de recursos hídrics, Patrimoni i carreteres del consell i de la comissió de centre històric de l’Ajuntament de Palma. Insta al promotors a consensuar el projecte amb EMAYA i Infraestructures de l’ajuntament i a coordinar les feines que impliquin restriccions en el Camí dels Reis amb el departament de mobilitat municipal.

L’informe de data 13 de juliol de 2015 del departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca considera la documentació aportada insuficient a fi de valorar la seva adequació a la normativa urbanística i d’ordenació territorial. Tot i això fa una sèrie de consideracions: L’ús territorial estaria condicionat a no ser que es tractés d’obres previstes pel PDSEIB; considera preceptius els informes de Recursos Hídrics, Patrimoni Històric i Carreteres.

L’informe de data 24 de juliol de 2015 del departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca indica el següent:

“Al tram del V-1 al V-5 li són d’aplicació les següents condicions:

Prèviament a l’execució de les obres, s’haurà de recaptar la conformitat del Cap del Negociat d’Explotació i Trànsit sobre els següents extrems:

Replanteig, tenint en compte que s’afecti el mínim possible la calçada i que la profunditat mínima de la cara superior de la conducció serà d’un metre respecte de la rasant de la calçada o voravia.

Pla de treball, que haurà d’incloure les fases d’execució necessàries per a l’ús dels trànsit rodat, no autoritzant-se en cap cas la seva interrupció.

S’haurà de preveure la senyalització i balisament, tant diürn com nocturn, garantint la seguretat de la circulació.

En cap cas, es situaran tapes i arquetes de registre sobre la calçada.

El tall del paviment s’haurà de fer amb serra de disc.

La síquia, a sobre la calçada, es tancarà amb no menys de 0,50 m de formigó H-20 i aglomerat asfàltic compactat, de gruix i característiques iguals a l’existent, estenent-se en dues capes si el seu espessor és major de 5 cm.

Pel creuament del Camí dels Reis, s’haurà de contactar amb el departament de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca per tal de coordinar les obres amb l’aglomerat previst d’aquesta via.

També es recorda que:

D’acord amb la lletra e) de l’apartat 3 de l’article 33 de la Llei 5/1990 de 24 de maig, de potencial la qualitat, la competitivitat i la desestacionalització turística a les Illes Balears, les obres de canalització hauran de situar-se al subsòl de la zona de domini pública el darrer metre a la part més exterior d’aquesta zona.

D’acord amb la mateixa normativa, en el cas de necessitat per part del titular de la via de modificar les conduccions que discorrin per domini públic, aquest assumirà el cost de l’obra civil i el titular de la canalització la resta del cost”.

L’informe de data 19 de juny de 2015 del servei d’aigües superficials de la DG de Recursos Hídrics conclou favorablement amb una sèrie de prescripcions que es recolliran al punt 6 de la present declaració.

Redexis Gas SA va presentar en data 2 de setembre de 2015 un escrit de contestació als informes esmentats i a una sèrie d’escrits de diversos organismes (ONO, Emaya, ABAQUA, IMOV, REE, Telefónica i Endesa) presentats directament al promotor del projecte. En ell expliquen que el projecte s’està tramitant pel procediment d’utilitat pública, i que, en cas de la seva obtenció, segons l’article 19.2 del decret llei 3/2014, de 5 de desembre, aquest quedarà automàticament inclòs al PDSEIB. A més, a l’escrit s’adjunta el full de registre per al seguiment arqueològic del projecte davant de la Direcció General de Patrimoni Cultural del Consell de Mallorca, així com còpia de l’acord de la Comissió Insular de Patrimoni Històric per la qual s’autoritza el creuament de la Síquia de la Vila amb una condició que es recollirà al punt 6 de la present declaració.

c) Al·legacions

No s’han efectuat al·legacions durant la informació pública del projecte.

5 Integració de l’avaluació

5.1 Alternatives

L’estudi d’impacte ambiental analitza, a més de l’alternativa 0, dues alternatives entre les que es troba l’alternativa finalment escollida.

L’alternativa 0, la no realització del projecte, tot i que no tindria cap impacte directe sobre el medi, si que impedeix l’extensió del gas natural com a combustible, el qual és un dels combustibles amb una menor tassa d’emissió de CO2 i de contaminants.

L’alternativa 1, és l’alternativa escollida.

L’alternativa 2 segueix un traçat paral·lel a la carretera de Palma a Valldemossa, pel costat est des de la posició SONAN-01.2 creuant la carretera en el mateix punt que el gasoducte Son Reus-Andratx discorrent fins al camí dels reis pel costat oest. Després torna a creuar la carretera Ma-1110 i segueix el mateix recorregut que l’alternativa 1. Aquesta alternativa creua dues vegades la carretera Ma-1110 i té una longitud lleugerament superior a l’alternativa 1.

 5.2 Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció

a) Població i salut humana

L’obertura de les síquies i la presència de personal i maquinària pesada  impliquen molèsties per l’augment dels nivells sonors i les alteracions del trànsit en moments puntuals. A més, el creuament de la instal·lació pel Camí dels Reis, afectarà a la població en variar els seus hàbits de vida. Si bé es cert que l’explotació de la instal·lació suposarà un benefici per a la població per la reducció en el consum de combustibles més contaminants que el gas.

S’implementaran una sèrie de mesures preventives entre les que es destaquen el manteniment de la neteja a totes les zones del projecte, el correcte manteniment de la maquinària, la utilització de materials nobles per barreres i tancament evitant brillantors metàl·liques i la restitució de tots els serveis, talussos, accessos, sistemes de tancament, etc, alterats durant l’execució del projecte un cop finalitzades les obres.

b) Flora i fauna

L’obertura de la pista suposa l’impacte més important sobre la fauna i la flora pel desbrossament i la tala que suposa amb la pèrdua d’hàbitat associada. En tot cas, l’elevat nivell d’antropització de la zona implica una escassa presència d’individus.

Les mesures preventives més destacades que s’implementaran són: s’evitaran els treballs nocturns, es realitzaran rampes des del fons de la rasa fina a la pista i es realitzaran revisions periòdiques de la rasa per treure els petits animals atrapats a la mateixa i al final de cada jornada es taparan els extrems de la canonada per evitar que es puguin introduir animals.

c) Sòl i subsòl

L’impacte més significatiu del projecte és el que afecta al sòl. Tant l’obertura de la pista com de la rasa suposen l’eliminació física del sòl o la pèrdua de les seves condicions edafològiques.

Per evitar part dels impactes, s’implementaran una sèrie de mesures preventives entre les que es destaquen: una correcta gestió de la capa de terra vegetal que es retirarà de la pista per evitar la seva compactació, com el seu reg periòdic i el manteniment dels cordons amb una altura màxima d’1,5 metres.

Com a mesures correctores en tot l’ample de la pista, un cop finalitzada l’obra, es realitzaran labors de descompactació i es reposarà la terra vegetal retirada durant l’obertura de la pista.

 d) Aire i factors climàtics

Per reduir l’emissió de partícules sòlides, es realitzaran regs sistemàtics a les zones a on s’efectuïn moviments de terres.

e) Paisatge

En tractar-se d’una instal·lació que anirà enterrada i la gran antropització de la zona, l’impacte paisatgístic quedarà reduït a la pèrdua de vegetació arbustiva i arbòrea a la zona de servitud.

f) Hidrologia

El creuament de la Síquia de la Vila, es realitzarà a cel obert amb les conseqüents alteracions de la llera i els marges i el desbrossament de la vegetació. El correcte tapat de la rasa, permetrà recuperar el perfil original de la llera. El creuament es realitzarà quan el curs no presenti flux superficial o aquest sigui mínim.

5.3 Seguiment ambiental

L’estudi d’impacte ambiental inclou un programa de vigilància ambiental que té com a objectius garantir la correcta execució i compliment de les mesures preventives i correctores proposades i comprovar la seva eficàcia, detectar impactes no previstos i veure l’evolució dels elements del medi més significatius.

En aquest seguiment, el promotor estableix una sèrie de controls genèrics en la fase de construcció, verificant aquelles actuacions que generen més impactes, el manteniment de la maquinària emprada, les mesures establertes per a la protecció del patrimoni arqueològic, etc.

Per tot l’anterior, s’emet la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte de gasoducte de transport secundari a Son Pacs i Ramal de Connexió a la xarxa de Palma, al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin les mesures següents:

Condicions al projecte:

Es compliran totes les mesures preventives i correctores proposades i acceptades pel promotor durant el procés d’avaluació d’impacte ambiental, incloses en l’estudi d’impacte ambiental i en la resposta del promotor a les al·legacions formulades en la fase de consultes i informació pública.

S’hauran de complir les condicions establertes per les administracions públiques, amb especial esment les següents:

1 Segons la Direcció General de Patrimoni Cultural del Consell de Mallorca:

En cas de localitzar-se restes durant la fase de seguiment es presentarà informe preliminar sobre el qual es valorarà la necessitat de fer una intervenció arqueològica, per poder documentar en condicions el sector patrimonial afectat, a càrrec del promotor i per avaluar l’abast i determinar les eventuals mesures de protecció.

2 Segons el servei d’aigües Superficials de la DG de Recursos Hídrics:

a) No es podran realitzar acopis de cap tipus en Domini Públic Hidràulic.

b) Quedarà completament prohibit realitzar qualsevol tipus d’abocament a la llera, sense la prèvia autorització per part de la DG de Recursos Hídrics.

c) S’hauran d’aplicar les mesures correctores que s’estimin adients per mantenir la seguretat de persones i bens en cas d’inundació o desbordament.

d) Es disposarà sempre a peu d’obra d’una còpia de la documentació facilitada per la DG de Recursos Hídrics referents a l’actuació.

e) Abans de l’inici de les obres i una vegada finalitzades es comunicarà per escrit a la DG de Recursos Hídrics, adjuntant plànol de situació i número de referència 2508/2015, per tal de comprovar el compliment de els condicions imposades.

Es recorda que les obres en zona de policia i en zona inundable o potencialment inundable precisaran d’autorització administrativa prèvia de la DG de Recursos Hídrics. Aquesta autorització serà independent de qualsevol altra que hagi de ser atorgada pels diferents òrgans de les Administracions públiques i, en el seu cas, dels propietaris de terrenys particulars.”

 

  Palma, 3 de novembre de 2015

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias