Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BUNYOLA

Núm. 15914
Aprovació definitiva de la modificació de l'ordenança fiscal reguladora de la taxa de llicències urbanístiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Primer. Passat el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament en sessió ordinària de data 10 de setembre de 2015 sobre l'aprovació provisional de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa de llicències urbanístiques, i no havent-se presentat reclamacions, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conformement disposa l’article 17.3 del RDL 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

 

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE LLICÈNCIES URBANÍSTIQUES.

Article 1. FONAMENT I NATURALESA

En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de la bases de règim local, i de conformitat amb el que es disposa en els articles 15 al 19 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel que s’aprova el text refós de la llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la taxa per llicències urbanístiques, que es regirà per aquesta ordenança fiscal les normes de la qual s’atenen al que disposa l’article 57 de l’esmentat RDL 2/2004.

L’objecte d’aquesta exacció és la prestació dels serveis administratius, tècnics i jurídics, que es realitzin, dins l’àmbit de les competències municipals, per a la tramitació de les sol·licituds de llicències urbanístiques o tramitació del procediment de comunicació prèvia, tot això en relació als actes subjectes a prèvia i preceptiva llicència urbanística o a comunicació prèvia d’acord amb la Llei 2/2014, 25 de març, d’ordenació i ús del sòl (LOUS) o qualsevol altra normativa que pugui obligar a obtenir llicència urbanística o a presentar comunicació prèvia.

Article 2. FET IMPOSABLE

2.1 El fet imposable és determinat per l’activitat municipal que tendeix a verificar, com a supòsit necessari per a l’atorgament de la llicència prèvia o de legalització, si les sol·licituds i projectes s’ajusten a les previsions i determinacions de la Llei del sòl, normativa urbanística municipal i altres disposicions generals i particulars que s’hi pugin aplicar.

En el cas dels procediments de comunicació prèvia, prevists a l'article 141 de la LOUS, l'activitat municipal consisteix en la comprovació del compliment dels requisits prevists en aquest article i en la resta de la normativa resulti d’aplicació.

2.2 La taxa de llicències urbanístiques és independent i compatible amb l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres, regulat per la seva pròpia ordenança fiscal.

Article 3. SUBJECTE PASSIU

3.1 Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 36 de la Llei general tributària, que siguin propietàries o posseïdores dels immobles en què es realitzin les construccions o instal·lacions o s’executin les obres.

3.2 En tot cas tindran la condició de substituts del contribuent les persones constructores i contractistes de les obres.

Article 4. RESPONSABLES

4.1 Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei general tributària.

4.2 Seran responsables subsidiaris les persones administradores de les societats i les síndiques, interventores o liquidadores de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l’abast que assenyala l’article 43 de la Llei general tributària.

 

Article 5. BASE IMPOSABLE

Constitueix la base imposable de la taxa:

a) El cost real de l’obra o instal·lació, en les sol·licituds de llicència prèvia o de legalització relatives a construccions i d’edificació de nova planta, de qualsevol intervenció en les construccions o edificacions existents, de demolicions, moviments de terra, projectes d’urbanització o qualsevol altre tipus obres o instal·lacions subjectes a llicència urbanística municipal o comunicació prèvia.

b) Les parcel·lacions urbanístiques, segregacions, altres actes de divisió de finques, o altres actes en els quals no es realitzin obres.

c) El pressupost de l’obra pendent d’executar, segons certificació realitzada per la direcció tècnica de l’obra o, en absència d’aquest, manifestació al respecte per part del subjecte passiu que sol·licita la pròrroga, en les sol·licituds de pròrrogues de llicències o sol·licitud de pròrroga del termini pel qual l’interessat presentà comunicació prèvia.

Article 6. QUOTA TRIBUTÀRIA

La quota tributària se’n despendrà d’aplicar els següents tipus de gravamen a la base imposable:

a) El 1 per cent, en els supòsits de la lletra a) de l’article anterior.

b) Una quantitat fixa de 300€, en els supòsits de la lletra b) de l’article anterior.

c) El 1,2 per cent per cada pròrroga en el supòsit de la lletra c) de l’article anterior.

d) Per autorització per canvi de titularitat de llicències urbanístiques, la quota serà de 100€, i per canvi de titularitat de comunicacions prèvies, la quota serà de 30€.

e) Per ordres d’execució d’obres i precintes d’obres, la quota serà de 150€.

En tot cas, per a la tramitació de llicencies o les seves pròrrogues la quota no serà inferior a 300,00 euros. Per a la tramitació del procediment de comunicació prèvia la quota no podrà ser inferior a 50 euros.

Article 7. EXEMPCIONS I BONIFICACIONS

S’estableix una bonificació de la quota de la taxa a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals, històric-artístiques o de foment de l’ocupació que justifiquin tal declaració. Aquesta correspondrà a la Junta de Govern Local.

Article 8. MERITACIÓ

8.1 La taxa es merita i neix l’obligació de contribuir quan s’iniciï l’activitat municipal que constitueix el fet imposable. A aquests efectes, s’entendrà iniciada aquesta activitat en la data de presentació de la sol·licitud de llicència urbanística o comunicació prèvia corresponent.

8.2 Una vegada nascuda l’obligació de contribuir, no l’afectaran de cap manera la denegació de la llicència sol·licitada o la seva concessió condicionada a la modificació del projecte presentat, ni la renúncia o desistiment del sol·licitant després que se li ha concedit la llicència, o una vegada s'hagi presentada la comunicació prèvia.

En cas de desistiment formulat pel sol·licitant amb anterioritat a la concessió de la llicència:

- Quan a pesar d’haver-se iniciat l’activitat municipal no hi ha informes tècnics o jurídics, es retornarà el 95% de les taxes abonades.

- Si l’activitat municipal s’ha iniciat i hi ha informes tècnics o jurídics, es retornarà el 25% de les taxes abonades.

En cas de denegació de la llicència, a conseqüència d’un informe negatiu d’una entitat supramunicipal, es retornarà el 50% de les taxes abonades.

8.3 De conformitat a lo disposat a l’article 26 del RDL 2/2004, de 28 de desembre s’exigirà el dipòsit previ de la taxa, en cas contrari no s’iniciarà l’expedient.

8.4 La caducitat de les llicències no dóna dret al seu titular a obtenir cap devolució de les taxes ingressades.

Article 9. DECLARACIÓ

9.1 Quan la llicència de què es tracti sigui per aquells actes en què no s’exigeixi la formulació d’un projecte subscrit per un tècnic o una tècnica competent, s’adjuntarà a la sol·licitud un pressupost de les obres que s’han de realitzar amb una descripció detallada de la superfície afectada, de l’emplaçament, dels materials que s’han d’utilitzar i, en general, de les característiques de l’obra o acte de les dades de les quals permetin comprovar el seu cost.

9.2 Si una vegada formulada la sol·licitud de llicència es modifica parcial o totalment o s’amplia el projecte caldrà notificar-ho a l’administració municipal tot adjuntant el nou pressupost o el reformat i, si escau, plànols i memòries de la modificació o ampliació, restant obligada la persona sol·licitadora a l’ampliació del dipòsit provisional de la taxa en la quantia que pertoqui.

Article 10. LIQUIDACIÓ I INGRÉS

10.1 Les liquidacions inicials tindran caràcter provisional, perquè l’administració municipal podrà comprovar el cost real i efectiu una vegada que les obres s’hagin acabat, a la vista del resultat d’aquesta comprovació, realitzarà la liquidació definitiva que s’escaigui, deduint, si és procedent, el que es va ingressar en provisional.

10.2 Totes les liquidacions que es practiquin es notificaran al subjecte passiu que substitueix al contribuent, pel seu ingrés directe a les arques municipals utilitzant els mitjans de pagament i els terminis que assenyala el Reglament general de recaptació i amb la forma descrita a la Llei general tributària.

Article 11. En tot el referent a la qualificació d’infraccions tributàries així com de les sancions que a les mateixes corresponen en cada cas, s’estarà a lo dispost en els articles 77 i següents de la Llei general tributària.

DISPOSICIÓ FINAL

La present modificació de l'ordenança fiscal entrarà en vigor el dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses.

Segon. El text íntegre de l’Ordenança es publicarà al BOIB, conformement l’establert a l’article 17.4 del RDL 2/2004.

Tercer. Contra el present acord definitiu de l’Ordenança Fiscal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present acord en el BOIB.

Bunyola, 26 d’octubre de 2015.

El Batle,
Andreu Bujosa Bestard.