Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
INSTITUT BALEAR DE LA DONA
Núm. 15629
Resolució de la directora de l’Institut Balear de la Dona per la qual s’aprova la convocatòria informativa sobre les condicions, els requisits i el procediment per a la concessió de l’ajut econòmic de pagament únic recollit en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, a les dones víctimes de violència de gènere que resideixin i estiguin empadronades als municipis de Menorca, Eivissa i Formentera
Versió PDF
L’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, estableix unes ajudes socials per a les dones víctimes de violència de gènere que no tenguin rendes superiors al 75 % del salari mínim interprofessional i respecte de les quals es presumeixi que, a causa de la seva edat, falta de preparació general o especialitzada i circumstàncies socials, tindran dificultats especials per obtenir una ocupació i, per això, no participaran en els programes d’ocupació establerts per a la seva inserció professional. És, en definitiva, un dret subjectiu mitjançant el qual la Llei orgànica 1/2004 assegura un dels seus principis rectors: garantir drets econòmics a les dones víctimes de violència de gènere, amb la finalitat de facilitar-ne la integració social. L’apartat 3 de l’article 27 determina que aquestes ajudes, finançades amb càrrec als pressuposts generals de l’Estat, les concedeixen les administracions competents en matèria de serveis socials.
L’article 8.1 del Reial decret 1452/2005, de 2 de desembre, pel qual es regula l’ajuda econòmica que estableix l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, disposa que aquestes ajudes les concedeixen i abonen en un pagament únic les administracions competents en matèria de serveis socials, de conformitat amb les seves normes de funcionament. D’altra banda, l’apartat 3 del mateix article preceptua que el Ministeri de Treball i Afers Socials (ara Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat) ha de reemborsar l’import íntegre d’aquestes ajudes a l’administració que hagi fet el pagament.
L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (EAIB), en l’article 16.3, estableix que les actuacions de les administracions públiques de les Illes Balears s’han de centrar primordialment en la protecció social contra la violència, especialment la violència de gènere, dret social que, entre d’altres que s’esmenten en l’apartat de què es tracta, ha de ser objecte d’una aplicació real i efectiva (article 16.4).
L’EAIB, en els apartats 15 i 17 de l’article 30, atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en les matèries d’acció i benestar social i de polítiques de gènere, respectivament. Aquestes competències se li atorguen com a subjecte autonòmic en el conjunt de l’Estat, però l’exercici en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma, d’acord també amb l’Estatut d’autonomia, es distribueix en dos àmbits institucionals diferents: l’autonòmic i l’insular. Així, l’article 70 de l’EAIB determina les competències pròpies dels consells insulars; entre d’altres, les que assenyalen els apartats 4 (serveis socials i assistència social, i polítiques d’atenció a les persones i als col•lectius en situació de pobresa o necessitat social) i 20 (polítiques de gènere, conciliació de la vida familiar i laboral, i dona).
El Reial decret 1452/2005 pretén garantir el principi de seguretat jurídica i la igualtat en l’accés al dret reconegut en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, amb la finalitat d’assegurar l’aplicació correcta de la norma i, al mateix temps, preservar les competències exclusives de les comunitats autònomes per establir el procediment de concessió de l’ajuda.
En aquest sentit, a l’empara del que disposa l’article 58.3 de l’EAIB, s’aprovà el Decret 125/2010, de 23 de desembre, de principis generals per a la concessió dels ajuts econòmics de pagament únic recollits en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004.
L’apartat 2 de l’article 6 del Decret 125/2010 disposa que, d’acord amb el que preveu l’article 8.3 del Reial decret 1452/2005, els consells insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera han d’avançar el pagament d’aquests ajuts, que han de ser reemborsats amb càrrec als pressuposts generals de l’Estat.
Una vegada establertes les competències dels consells insulars per a la gestió del procediment de concessió dels ajuts que preveu l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, només el Consell Insular de Mallorca exerceix les potestats inherents a aquesta competència. La resta de consells insulars no han habilitat, fins ara, ni substantivament ni procedimentalment, els mecanismes per fer efectiva la tramitació i la concessió d’aquestes prestacions econòmiques.
Així, fins que algun d’aquests consells insulars no hagi resolt aquest desajust temporal i perquè no es produeixin disfuncions si una determinada normativa no s’aplica de la mateixa manera a tot el territori de les Illes Balears, com en aquest cas, el Govern —que té una posició fonamental en la garantia de l’execució de la legislació estatal des del punt de vista dels drets de la ciutadania, la qual cosa expressa un interès general clarament interinsular— ha aprovat el Decret 46/2015, de 22 de maig, de modificació del Decret 125/2010. Segons la nova norma, l’Institut Balear de la Dona, en aquests casos, en la condició d’organisme autonòmic d’igualtat, assumeix, excepcionalment i de manera transitòria, la tramitació i l’abonament, en un pagament únic i per anticipat, de l’ajut establert en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004 a què tenen dret les dones víctimes de violència de gènere que resideixin i estiguin empadronades als municipis de qualsevol dels territoris insulars afectats.
El Govern ha impulsat aquesta modificació normativa per garantir, en nom de l’interès general i mentre persisteixi la situació transitòria esmentada, un marc igual en l’aplicació de la normativa per a totes les dones víctimes de violència de gènere de les Illes Balears que, amb independència del seu lloc de residència, sol•licitin l’ajut establert en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004.
D’acord amb el que disposa l’apartat 3 de la disposició transitòria única del Decret 46/2015, els procediments d’aquests ajuts econòmics de dret subjectiu s’inicien a sol•licitud de la dona interessada víctima de violència de gènere. De totes maneres, la directora de l’Institut Balear de la Dona ha de dictar un acte de convocatòria informativa, que tindrà el caràcter de simple pressupost dels procediments que, si escau, s’iniciïn amb les sol•licituds que es presentin.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria informativa —que s’adjunta com a annex— sobre les condicions, els requisits i el procediment per a la concessió de l’ajut econòmic de pagament únic recollit en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, a les dones víctimes de violència de gènere que resideixin i estiguin empadronades als municipis de Menorca, Eivissa i Formentera.
2. Publicar aquesta Resolució i l’annex corresponent en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i al lloc web de l’Institut Balear de la Dona (http://ibdona.caib.es).
Palma, 22 d’octubre de 2015
La directora de l'Institut Balear de la Dona
Rosa Cursach Salas
ANNEX
Convocatòria informativa sobre les condicions, els requisits i el procediment per a la concessió de l’ajut econòmic de pagament únic recollit en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004 a les dones víctimes de violència de gènere que resideixin i estiguin empadronades als municipis de Menorca, Eivissa i Formentera
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquesta convocatòria té per objecte informar de les condicions, els requisits i el procediment perquè les dones víctimes de violència de gènere que resideixin i estiguin empadronades als municipis de Menorca, Eivissa o Formentera puguin ser beneficiàries de l’ajut econòmic de pagament únic recollit en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.
2. L’ajut s’adreça a les dones víctimes de violència de gènere que acreditin recursos insuficients i dificultats especials per obtenir una ocupació.
2. Exigibilitat de l’ajut
Perquè aquest ajut sigui exigible, cal que en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de l’exercici en curs hi hagi crèdit adequat i suficient.
3. Persones beneficiàries
1. Per ser beneficiària del dret a l’ajut econòmic, la dona víctima de violència de gènere ha de complir, en la data de la sol•licitud, els requisits següents:
a) Residir i estar empadronada en algun dels municipis de les illes de Menorca, Eivissa o Formentera.
b) No tenir rendes econòmiques que, en el còmput mensual, superin el 75 % del salari mínim interprofessional vigent, exclosa la part proporcional de dues pagues extraordinàries.
c) Tenir dificultats especials per obtenir una ocupació, cosa que s’ha d’acreditar amb un informe del Servei d’Ocupació de les Illes Balears (SOIB).
d) No conviure amb l’agressor.
e) Ser víctima de violència de gènere, la qual cosa s’ha d’acreditar amb la sentència condemnatòria, amb l’ordre de protecció o amb l’informe del Ministeri Fiscal que indiqui l’existència d’indicis que la dona denunciant és víctima de violència de gènere mentre no es dicti l’ordre de protecció, i que les mesures de protecció siguin vigents.
f) No haver estat beneficiària d’aquest ajut abans, fins i tot en el cas que la dona sol•licitant pugui acreditar una nova situació de violència de gènere.
2. En el cas de dones sol•licitants no espanyoles, les sol•licitants nacionals dels estats membres de la Unió Europea o les sol•licitants de la resta d’estats part en l’Acord sobre l’Espai Econòmic Europeu i de Suïssa, a més de complir els requisits de caràcter general, han d’estar en possessió del certificat de registre com a resident comunitària o de la targeta de residència de familiar de ciutadà de la Unió Europea. La resta de sol•licitants no nacionals de la Unió Europea han d’estar, en tot cas, en possessió de l’autorització de residència i de l’autorització administrativa per treballar, o estar inscrites com a demandants d’ocupació en el Servei d’Ocupació de les Illes Balears, o bé ser titulars d’un visat per cercar feina.
4. Determinació de les rendes
1. A l’efecte de determinar el requisit de mancança de rendes, només es tenen en compte les rendes o els ingressos de què disposi o pugui disposar la dona sol•licitant de l’ajut, de manera que no es computen les rendes o els ingressos d’altres membres de la unitat familiar que convisquin amb la víctima.
2. Si la dona sol•licitant de l’ajut té responsabilitats familiars, s’entén que compleix el requisit de mancança de rendes en el cas que la renda mensual del conjunt de la unitat familiar, dividida pel nombre de membres que la componen, no superi el 75 % del salari mínim interprofessional.
3. Es consideren rendes o ingressos computables qualssevol béns, drets o rendiments de què disposi o pugui disposar la víctima de violència de gènere derivats del treball, del capital mobiliari o immobiliari (inclosos els increments de patrimoni), de les activitats econòmiques i els de naturalesa prestacional, llevat de les assignacions econòmiques de la Seguretat Social per fill o filla o persona menor d’edat acollida a càrrec. També es consideren els rendiments que es puguin deduir de l’import econòmic del patrimoni, aplicant al valor el 50 % del tipus d’interès legal del diner vigent, amb l’excepció de l’habitatge habitual de la víctima i els béns les rendes dels quals hagin estat computades.
4. Les rendes que no procedeixin del treball i es percebin amb una periodicitat superior al mes es computen a aquest efecte prorratejant-se mensualment.
5. Pel que fa al requisit que les rendes no superin el 75 % del salari mínim interprofessional, es valoraran les rendes d’un any, a partir de la documentació que s’ha de presentar d’acord amb l’apartat 8.
5. Quantia de l’ajut
1. L’import d’aquest ajut de pagament únic és, amb caràcter general, l’equivalent a sis mensualitats de l’import del subsidi per desocupació.
2. En els casos en què la dona beneficiària té responsabilitats familiars, d’acord amb el punt 6 d’aquest annex, l’import de l’ajut és l’equivalent a:
a) Dotze mensualitats de l’import del subsidi per desocupació, si la dona beneficiària té a càrrec un o una familiar o menor acollit.
b) Divuit mensualitats de l’import del subsidi per desocupació, si la dona beneficiària té a càrrec dos o més familiars o menors acollits, o bé un o una familiar i un o una menor acollits.
3. En els casos en què la dona beneficiària té reconegut oficialment un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, l’import de l’ajut és l’equivalent a:
a) Dotze mensualitats de l’import del subsidi per desocupació, si la dona beneficiària no té responsabilitats familiars.
b) Divuit mensualitats de l’import del subsidi per desocupació, si la dona beneficiària té a càrrec un o una familiar o menor acollit.
c) Vint-i-quatre mensualitats de l’import del subsidi per desocupació, si la dona beneficiària té a càrrec dos o més familiars o menors acollits, o bé un o una familiar i un o una menor acollits.
4. En els casos en què la dona beneficiària té a càrrec un familiar o un menor acollit que té reconegut oficialment un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, l’import de l’ajut és l’equivalent a:
a) Divuit mensualitats de l’import del subsidi per desocupació, si la dona beneficiària té a càrrec un o una familiar o menor acollit.
b) Vint-i-quatre mensualitats de l’import del subsidi per desocupació, si la dona beneficiària té a càrrec dos o més familiars o menors acollits, o bé un o una familiar i un o una menor acollits.
5. En els casos en què la dona beneficiària amb responsabilitats familiars, o un familiar o un menor acollit, té reconegut oficialment un grau de discapacitat igual o superior al 65 %, la quantia de l’ajut és l’equivalent a vint-i-quatre mensualitats de l’import del subsidi per desocupació.
6. Si la beneficiària i un o una familiar o menor acollit amb qui conviu tenen reconegut oficialment un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, la quantia de l’ajut és l’equivalent a vint-i-quatre mensualitats de l’import del subsidi per desocupació.
6. Responsabilitats familiars
1. Als efectes d’aquest ajut, s’entén que la beneficiària té responsabilitats familiars si té a càrrec almenys un o una familiar, per consanguinitat o afinitat fins al segon grau inclòs, amb qui conviu. No es consideren a càrrec els familiars amb rendes de qualsevol naturalesa superiors al salari mínim interprofessional, exclosa la part proporcional de dues pagues extraordinàries.
2. Les responsabilitats familiars han de concórrer en el moment de presentar la sol•licitud, excepte en el cas de fills o filles que neixin dins els 300 dies següents al dia que es presenti la sol•licitud d’ajut en el registre corresponent. Si es produeix aquesta situació, un cop que s’hagi acreditat degudament, s’ha de revisar la quantia de l’ajut percebuda per adequar-la a la quantia que li hauria correspost si, en la data de la sol•licitud, haguessin concorregut aquestes responsabilitats.
3. S’entén que hi ha convivència quan s’hagi interromput per motius derivats de la situació de violència de gènere.
4. No és necessària la convivència si per a la dona sol•licitant de l’ajut hi ha l’obligació d’aliments en virtut d’un conveni regulador o d’una sentència judicial.
5. Es presumeix la convivència, llevat que hi hagi alguna prova en contra, si els familiars tenen reconeguda la condició de persones beneficiàries d’assistència sanitària de la Seguretat Social en el document expedit a favor de la dona sol•licitant de l’ajut.
7. Inici del procediment i documentació que s’ha de presentar
1. El procediment d’aquests ajuts econòmics de dret subjectiu s’inicia a sol•licitud de la dona interessada víctima de violència de gènere, d’acord amb el model que consta com a imprès 1.
2. S’ha d’adjuntar a la sol·licitud la documentació següent, sempre que no estigui en poder de l’Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius:
a) Una fotocòpia compulsada del document nacional d’identitat, del passaport o, si escau, de la documentació que preveu l’apartat 3.2 per al cas de sol•licitants no espanyoles.
b) Un certificat d’empadronament de la sol•licitant en un municipi de Menorca, Eivissa o Formentera, segons el cas.
c) Una fotocòpia compulsada del document que acrediti la situació de violència de gènere, d’acord amb el que estableix la lletra e de l’apartat 3.1.
d) En el cas que la sol·licitant tengui fills o filles a càrrec, una fotocòpia compulsada del llibre de família i, si s’escau, de la sentència judicial ferma sobre la tutela o sobre la guarda i custòdia. En el cas dels fills o filles que neixin en els 300 dies següents, s’ha d’acreditar aquesta circumstància mitjançant una fotocòpia compulsada del llibre de família en què figuri inscrit el nou membre o bé mitjançant un certificat de naixement.
e) A l’efecte d’acreditar la convivència, una fotocòpia compulsada del conveni o la resolució judicial en què es recull l’obligació d’aliments.
f) Si escau, una còpia compulsada del certificat acreditatiu del grau de discapacitat reconegut expedit per l’organisme competent.
g) Una còpia completa de la darrera declaració exigible de l’impost sobre la renda de les persones físiques o, si no, la declaració responsable (imprès 2) dels ingressos obtinguts en el darrer exercici exigible.
h) Justificants d’ingressos: fotocòpia compulsada de nòmines, certificats de pensions o, si no n’hi ha, declaració responsable d’ingressos (imprès 2).
i) Una declaració responsable (imprès 2) del patrimoni, amb indicació del valor, llevat de l’habitatge habitual de la sol•licitant i dels béns les rendes dels quals hagin estat declarades segons la lletra g.
j) En el cas de responsabilitats familiars, pel que fa als familiars a càrrec de la dona sol•licitant:
— Un certificat d’empadronament.
— Un certificat de béns o havers de l’Agència Estatal d’Administració Tributària.
— Una fotocòpia compulsada del document d’assistència sanitària de la Seguretat Social de la víctima en el qual es reconegui la condició de persones beneficiàries dels familiars a càrrec seu.
k) Una declaració responsable de la titularitat del compte corrent en el qual s’ha de fer el pagament per transferència bancària en cas que s’obtengui l’ajut (imprès 4).
l) Una declaració responsable de no haver estat beneficiària anteriorment de l’ajut econòmic de pagament únic recollit en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, ni per la situació de violència de gènere al•legada en la sol•licitud ni per cap altra (imprès 1).
m) Una declaració responsable que la sol•licitant no es troba incursa en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per ser beneficiària de subvencions (imprès 3).
n) Una declaració responsable de conèixer la legislació reguladora de la concessió d’ajudes públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de les obligacions que assumeixen les persones beneficiàries (imprès 3).
o) Una declaració responsable de la dona sol·licitant que acrediti que està al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social i de les tributàries davant l’Administració general de l’Estat (imprès 3). La presentació de la sol•licitud suposa l’autorització a l’òrgan instructor del procediment perquè obtengui d’ofici, de manera directa, l’acreditació d’estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma.
p) Una declaració responsable mitjançant la qual s’autoritza l’Institut Balear de la Dona a introduir les dades personals de la sol·licitant en un fitxer automatitzat perquè es tractin informàticament d’acord amb la Llei 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, com també a cedir-los, si escau, a altres administracions (imprès 1).
8. Presentació de sol•licituds
1. Les sol·licituds, emplenades degudament, s’han de presentar a la seu de l’Institut Balear de la Dona (c/ d’Aragó, 26,1r E, 07006 Palma), o als llocs que determinen l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions publiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. El model normalitzat de sol•licitud (imprès 1) i els diferents impresos esmentats en aquesta convocatòria informativa són a disposició de les dones víctimes de violència de gènere:
a) A la seu de l’Institut Balear de la Dona (c/ d’Aragó, 26,1r E, 07006 Palma).
b) A l’Oficina de la Dona del Consell Insular d’Eivissa (c/ de Cosme Vidal Llàser, s/n, 07800 Eivissa).
c) Al Centre Assessor de la Dona del Consell Insular de Menorca a Maó (c/ de Vasallo, 33 B, Maó).
d) Al Centre Assessor de la Dona del Consell Insular de Menorca a Ciutadella (av. de la República Argentina, 96, Ciutadella).
e) Al Punt d’Informació de les Dones del Consell Insular de Formentera (c/ de la Vénda dels Brolls, 53, Sant Francesc de Formentera).
f) Al lloc web de l’Institut Balear de la Dona (http://ibdona.caib.es).
3. Si en el model normalitzat de sol•licitud s’inclou un número de fax o una adreça electrònica, s’entendrà que aquest número o adreça s’aporta a l’efecte de notificar els actes de tràmit, d’acord amb els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992.
9. Termini de presentació de sol•licituds
Les sol·licituds d’ajut es poden presentar al llarg de tot l’any i se satisfaran en cada cas segons l’existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Les sol•licituds que no es puguin resoldre en la mateixa anualitat en què es presentin, perquè s’ha exhaurit la consignació pressupostària habilitada a l’efecte o per qualsevol altra circumstància, es resoldran en l’exercici següent, sempre que es produeixin les condicions que assenyala el punt 2 d’aquesta convocatòria.
10. Instrucció dels procediments
1. La instrucció dels procediments correspon al cap del Servei de Gestió i Planificació de l’Institut Balear de la Dona.
2. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa o incompleta, l’òrgan instructor del procediment ha de requerir la sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l’endemà que es notifiqui, esmeni els defectes de la sol•licitud o aporti la documentació que hi manca. Si en aquest termini no s’hi fan les esmenes corresponents, s’ha de considerar que la sol•licitant desisteix de la seva petició i se n’ha de dictar una resolució d’arxivament, amb la notificació prèvia a la interessada, d’acord amb l’article 71 de la Llei 30/1992.
3. Quan la sol·licitud, amb tota la informació requerida, hagi tingut entrada en el Registre de l’Institut Balear de la Dona, l’òrgan instructor ha de dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’hagi de pronunciar la resolució.
4. Abans de dictar la proposta de resolució, l’òrgan instructor ha de formalitzar preceptivament les sol•licituds d’informe corresponents. En primer lloc, ha de sol·licitar un informe al consell insular corresponent segons el municipi en què resideixi i estigui empadronada la dona víctima de violència de gènere sol·licitant, quan pertoqui, d’acord amb el que disposa l’apartat 2 de la disposició transitòria única del Decret 125/2010, de 23 de desembre, de principis generals per a la concessió dels ajuts econòmics de pagament únic recollits en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, modificat pel Decret 46/2015, de 22 de maig. En segon lloc, ha de demanar el parer al Servei d’Ocupació de les Illes Balears sobre l’ocupabilitat de la persona sol•licitant, d’acord amb l’article 7.2 i l’apartat 4 de la disposició transitòria única del Decret 125/2010, modificat pel Decret 46/2015.
11. Resolució del procediment
1. La resolució del procediment correspon a la directora de l’Institut Balear de la Dona. Aquesta resolució es notificarà a la persona interessada, com també al consell insular del territori on resideixi i estigui empadronada aquesta persona.
2. El termini màxim per emetre i notificar la resolució és de tres mesos des que la sol•licitud, amb tota la documentació requerida, tengui entrada en el Registre de l’Institut Balear de la Dona. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat i notificat la resolució corresponent, la sol·licitud s’ha d’entendre desestimada.
12. Pagament de l’ajut
En cas de concessió de l’ajut, només un per dona beneficiària, s’abonarà en un pagament únic.
13. Règim de recursos
Contra la resolució que dicti la directora de l’Institut Balear de la Dona, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d’alçada davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació, d’acord amb l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
14. Incompatibilitat
1. Aquest ajut és incompatible amb qualsevol altre ajut, subvenció, ingrés o recurs de naturalesa anàloga, l’origen del qual sigui la consideració de víctima de violència de gènere, procedent de qualsevol administració o ens públic o privat, de l’Estat espanyol, de la Unió Europea o d’un organisme internacional, llevat dels ajuts que estableix la Llei 35/1995, d’11 de desembre, d’ajudes i assistència a les víctimes de delictes violents i contra la llibertat sexual.
2. Els ajuts que estableix la Llei 35/1995 computen com a ingressos per determinar si la dona compleix el requisit de mancança de rendes a què es refereix l’apartat 4 d’aquest annex.
15. Reintegrament
Si la dona sol•licitant obté l’ajut i no compleix els requisits i les condicions que s’estableixen per concedir-lo, o bé es falsegen o s’oculten dades que n’haguessin impedit la concessió, incorre en causa determinant de la revocació de l’ajut i del reintegrament immediat de la quantia percebuda.
16. Obligacions de les dones sol•licitants i beneficiàries
1. Les sol·licitants dels ajuts estan obligades a comunicar a l’Institut Balear de la Dona totes les variacions que es produeixin o qualsevol altra circumstància que pugui modificar la situació de cada interessada, durant la tramitació del procediment de concessió.
2. Així mateix, són obligacions de les dones beneficiàries, les següents:
a) Comunicar l’obtenció, si s’escau, d’ajuts o subvencions per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públic nacional o internacional.
b) Reintegrar els imports concedits quan escaigui i els ho requereixi l’Institut Balear de la Dona, en especial quan s’hagin obtingut sense complir els requisits exigits per a la concessió de l’ajut o bé falsejant o ocultant els fets o dades que n’haguessin impedit la concessió, amb el procediment previ d’audiència a la interessada.
17. Normativa d’aplicació
Atès el caràcter merament informatiu de la convocatòria, són directament aplicables la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere; el Reial decret 1452/2005, de 2 de desembre, pel qual es regula l’ajut econòmic establert en l’article 27de la Llei orgànica 1/2004; el Decret 125/2010, de 23 de desembre, de principis generals per a la concessió dels ajuts econòmics de pagament únic recollits en l’article 27 de la Llei orgànica 1/2004, i el Decret 46/2015, de 22 de maig, de modificació del Decret 125/2010. Per tant, en cas de discordança amb el que estableix aquesta convocatòria informativa, seran d’aplicació les normes esmentades.