Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció II. Autoritats i personal

Subsecció segona. Oposicions i concursos

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI DE SALUT DE LES ILLES BALEARS

Núm. 15626
Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears per la qual es dóna audiència a les persones interessades en el procediment relatiu als recursos de reposició interposats contra la Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears de 26 de gener de 2015 per la qual s’acorda la mobilitat per raó del servei del personal de compres de les gerències que s’integra en la Central Corporativa de Compres i Logística del Servei de Salut

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 17 de gener de 2015 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears l’Acord del Consell de Govern de 16 de gener de 2015 pel qual s’aprova el “Pla d’ordenació dels recursos humans pel qual el personal de compres de les gerències s’integra en la Central Corporativa de Compres i Logística del Servei de Salut de les Illes Balears i es regula el procediment de mobilitat per raó del servei que se’n deriva i es reordena el personal”.

2. Aquest pla d’ordenació dels recursos humans (PORH) pretenia reorganitzar i unificar els serveis de compres existents a les diferents gerències del Servei de Salut de les Illes Balears aglutinant-los en una sola unitat de gestió per a obtenir millores en la gestió i importants beneficis econòmics. El PORH preveia la desaparició dels departaments de compres de totes les gerències i la creació d’un servei de compres únic i centralitzat, depenent dels Serveis Centrals, al qual s’havia d’adscriure tot el personal implicat.

3. El 31 de gener de 2015 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears de 26 de gener de 2015 per la qual s’acorda la mobilitat per raó del servei del personal de compres de les gerències que s’integra en la Central Corporativa de Compres i Logística del Servei de Salut de les Illes Balears.

4. El senyor J. O. L., que té la condició de personal estatutari del Servei de Salut, va interposar un recurs de reposició amb data de 26 de febrer de 2015 contra la Resolució esmentada en el punt anterior perquè considera que no és ajustada a dret i provoca indefensió. En el Recurs va sol·licitar la suspensió de l’acte impugnat. No obstant això, la suspensió va ser denegada per mitjà de la Resolució de 19 de març de 2015.

5. Igualment, la senyora F. C. M., que té la condició de personal estatutari del Servei de Salut, va interposar un recurs de reposició amb data de 26 de febrer de 2015 contra la Resolució esmentada en el punt 3 perquè considera que no és ajustada a dret i provoca indefensió. En el Recurs va sol·licitar la suspensió de l’acte impugnat. No obstant això la suspensió va ser denegada per mitjà de la Resolució de 19 de març de 2015.

6. Per la seva banda, l’organització sindical FSP-UGT també va interposar un recurs de reposició, amb data de 27 de febrer de 2015, contra la Resolució en qüestió perquè considera que no és ajustada a dret i per això en demana l’anul·lació.

7. El 16 d’abril de 2015, el senyor J. O. L. i la senyora F. C. M. varen interposar novament recursos de reposició contra les resolucions de 19 de març de 2015 per les quals es denega la suspensió de l’execució de la Resolució de 26 de gener de 2015.

8. En aquests recursos es presenten un conjunt d’al·legacions que es poden resumir així:

· S’al·lega indefensió causada per la Resolució de 26 de gener de 2015.

· S’esmenta l’incompliment d’allò que estableix el PORH en què es basa la Resolució en qüestió, atès que en l’annex figuren persones que no pertanyen al Departament de Compres. Es denuncia que aquest fet suposa un trasllat encobert i irregular del personal.

· S’al·lega que no es pot adscriure als Serveis Centrals del Servei de Salut les persones que estan adscrites en comissió de serveis, i es considera irregular l’adaptació de la comissió de serveis d’una persona provinent d’una altra comunitat autònoma.

· S’al·lega l’afectació del personal provinent de l’Àrea de Salut de Menorca i de l’Àrea de Salut d’Eivissa i Formentera, col·lectius expressament exclosos pel PORH.

· S’impugna el manteniment de les promocions internes temporals (PIT) i dels llocs de comandament intermedi atorgats amb anterioritat a determinades persones. S’al·lega la vulneració de les normes relatives a la provisió de càrrecs no directius del personal de gestió i serveis i de concessió de PIT i es demana que es facin nous processos de cobertura d’aquestes places i llocs de feina.

· S’al·lega la vulneració dels articles 29, 35 i 36 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l’estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut.

· S’afirma que s’ha incorregut en discrecionalitat i discriminació a l’hora de confeccionar la llista de persones afectades pel procés.

· S’al·lega la concurrència de les causes de nul·litat previstes pels punts a i f de l’article 62.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, en virtut dels quals són nuls de ple dret els actes de les administracions públiques “que lesionin els drets i les llibertats susceptibles d’empara constitucional” i “els actes expressos o presumptes contraris a l’ordenament jurídic per part dels quals s’adquireixen facultats o drets quan no es tinguin els requisits essencials per a la seva adquisició”.

· S’al·lega la vulneració del codi de conducta dels empleats públics contengut en la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’estatut bàsic de l’empleat públic.

· Es denuncia la incorporació a la Central Corporativa de Compres i Logística de persones que no estan afectades pel PORH i que s’hi han incorporat recentment sense cap motiu ni explicació, aparentment.

· S’al·lega la interpretació errònia que es fa de la norma reguladora dels PORH afirmant que aquests han de ser plans integrals (i no parcials), tal com han afirmat recentment el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears i el Tribunal Suprem.

· S’impugna la manca de participació de les organitzacions sindicals en les diverses fases del procediment, cosa que els ha impedit participar en l’elaboració de la llista de personal afectat i que vulnera l’article 37 de la Llei 7/2007, relatiu a les matèries que han de ser objecte de negociació.

· Es denuncia que l’Administració ha fet una reestructuració forçosa de personal sense tenir en compte els interessos de les persones afectades ni donar opció de la voluntarietat.

· S’al·lega l’incompliment de les normes relatives a la provisió de llocs de feina del personal temporal.

· S’al·lega que el Servei de Compres, per la seva naturalesa sensible, hauria de ser dotat de personal seleccionat pel sistema de concurs de mèrits, a fi d’evitar tota discrecionalitat i augmentar l’objectivitat en la selecció.

· Finalment se sol·liciten les mesures següents:

  • Per un costat, que s’anul·lin l’acte impugnat i els seus efectes.
  • Per un altre, que s’ordeni la participació sindical en la determinació de les persones afectades pel procés de mobilitat.
  • Subsidiàriament es demana que es modifiqui la Resolució impugnada eliminant les persones adscrites incorrectament als Serveis Centrals i afectades pel procés.
  • Que es convoqui un procés pel qual s’assignin els llocs de feina de la Central Corporativa de Compres i Logística pel sistema de concurs.

Vistes les al·legacions i atès que una possible estimació total o parcial dels recursos interposats suposaria una afectació directa o indirecta d’interessos i drets d’altres persones, és pertinent permetre que qualsevol persona interessada tengui coneixement del procediment que és l’objecte dels recursos i del contengut d’aquests a fi que puguin fer observacions i aportacions i puguin participar en la defensa dels seus drets.

Per això, de conformitat amb l’article 112 de la Llei 30/1992, és pertinent obrir un termini d’audiència a les persones interessades a fi que coneguin el contengut dels recursos interposats i puguin formular les al·legacions que considerin oportunes.

Fonaments Jurídics

1. L’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que contra els actes que exhaureixen la via administrativa es pot interposar un recurs de reposició davant el mateix òrgan que els ha dictat. En el mateix sentit s’expressa l’article 116 de la Llei 30/1992.

2. De conformitat amb la normativa vigent, els ciutadans poden interposar els recursos administratius que corresponguin fonamentant-los en qualsevol dels motius de nul·litat o anul·labilitat prevists en els articles 62 i 63 de la Llei 30/1992 i sempre que tenguin prou legitimitat i compleixin la condició de persones interessades en el procediment.

3. Des del punt de vista formal, els recursos de reposició han estat interposats per persones legitimades i dins del termini establit en els articles 107 i 117 de la Llei 30/1992.

4. D’acord amb l’article 73 de la Llei 30/1992, l’òrgan administratiu que iniciï o tramiti un procediment podrà disposar-ne l’acumulació a altres amb els quals mantengui una identitat substancial o una connexió íntima. Contra l’acord d’acumulació no s’hi pot interposar cap recurs.

5. Atès que els recursos interposats estan relacionats estretament, de conformitat amb l’article 73 esmentat sembla convenient acumular-ne la tramitació i la resolució.

6. Les persones recurrents impugnen la Resolució en qüestió al·legant que no és ajustada a dret, que està afectada per diverses causes de nul·litat i que provoca discriminació i indefensió. Assenyalen un conjunt d’aspectes que, segons el seu parer, no són correctes o impliquen algun tipus de vulneració de la normativa vigent, i que s’han de resoldre per mitjà de la resolució definitiva dels recursos.

7. No obstant això, atès que la resolució dels recursos afectarà previsiblement els drets i els interessos de diverses persones, cal tenir present el que estableix l’article 112 de la Llei 30/1992:

Article 112

Audiència de les persones interessades

1.  Quan s'hagin de tenir en compte fets o documents nous no recollits en l'expedient originari, s'han de donar a conèixer a les persones interessades perquè, en un termini no inferior a deu dies ni superior a quinze, formulin les al·legacions i presentin els documents i justificants que estimin procedents. No s'han de tenir en compte, en la resolució dels recursos, fets, documents o al·legacions de qui recorre quan, havent pogut aportar-los en el tràmit d'al·legacions, no ho hagi fet.

2.  Si hi ha altres persones interessades, se'ls ha de donar, en tot cas, trasllat del recurs perquè, en el termini abans esmentat, al·leguin allò que estimin procedent.

3.  El recurs, els informes i les propostes no tenen el caràcter de documents nous a l'efecte d'aquest article. No el tenen tampoc els que les persones interessades hagin aportat a l'expedient abans de dictar-se la resolució impugnada.

8. Per això, a fi de preservar els drets de terceres persones interessades i permetre que la resta de persones interessades o afectades per les al·legacions contengudes en els recursos i totes les persones afectades per la Resolució impugnada puguin defensar els seus interessos i els seus drets, cal obrir un termini d’audiència amb aquests objectius:

· Per una banda, informar sobre el contengut dels recursos totes les persones que hi puguin resultar interessades, a fi que al·leguin el que considerin procedent.

· Per una altra, permetre que totes les persones afectades pel procediment puguin fer les al·legacions oportunes en defensa dels seus interessos i formular les observacions i les argumentacions que hi pertoquin.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Disposar l’acumulació de la tramitació i la resolució dels tres recursos de reposició interposats contra la Resolució del director general del Servei de Salut de les Illes Balears de 26 de gener de 2015 per la qual s’acorda la mobilitat per raó del servei del personal de compres de les gerències que s’integra en la Central Corporativa de Compres i Logística del Servei de Salut de les Illes Balears, i també dels recursos interposats contra les resolucions de 19 de març de 2015 per les quals es denega la suspensió de l’execució de les mesures contengudes a la Resolució de 26 de gener de 2015.

2. Obrir un termini d’audiència a les possibles persones interessades de 15 dies hàbils comptadors a partir de la data de notificació o de publicació d’aquesta resolució, segons sigui aplicable a cada cas.

3. Notificar individualment aquesta resolució a totes les persones interessades que figuren en l’annex de la Resolució impugnada i adjuntar-los una còpia dels recursos interposats a fi de complir l’article 112.2 de la Llei 30/1992 i que puguin al·legar el que considerin pertinent.

4. Publicar aquesta resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears a fi que altres possibles persones interessades es puguin assabentar d’aquest procediment i puguin exercir el seu dret a l’audiència prèvia, defensar els seus interessos i drets i presentar les al·legacions que considerin oportunes.

5. Disposar que, a fi de permetre un coneixement complet i adequat del contengut dels recursos interposats, durant el termini d’audiència aquests quedaran a disposició de les persones interessades que els vulguin consultar. La consulta es pot fer a la Direcció de Recursos Humans i Relacions Laborals del Servei de Salut de les Illes Balears, ubicada a la planta segona de la seu dels Serveis Centrals, al carrer de la Reina Esclarmunda, 9, de Palma.

6. Informar que, a fi de facilitar les gestions, cal concertar cita per via telefònica (tel. 971 175 593, demanant per la Direcció de Recursos Humans i Relacions Laborals), i advertir que es requerirà l’acreditació de la condició de persona interessada.

 

Palma, 14 d’octubre de 2015

 

El director general

Julio Miguel Fuster Culebras