Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 15551
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, de 20 d’octubre de 2015, per la qual s’aprova pel procediment d’urgència la convocatòria de subvencions per a les corporacions locals destinades a finançar projectes de millora de l’ocupabilitat dels treballadors desocupats de més edat, de la qual es preveu el cofinançament en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FSE 2014-2020 de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

El Servei d’Ocupació de les Illes Balears és un organisme autònom creat per la Llei 7/2000, de 15 de juny, que, d’acord amb els Estatuts aprovats pel Decret 37/2015, de 22 de maig, té com a funcions la gestió de les polítiques actives d’ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d’orientació, ocupació, formació i formació amb alternança amb l’ocupació, que tenen per objecte millorar les possibilitats d’accés a la col·locació de les persones desocupades en el mercat de treball, per compte propi o d’ altri; l’adaptació de la formació i la requalificació per a l’ocupació dels treballadors, així com les altres acciones destinades a fomentar l’esperit empresarial, l’economia social i a millorar les condicions dels treballadors.  

D’acord amb l’Estratègia econòmica d’activació per a l’ocupació aprovada pel Reial decret 751/2014, de 5 de setembre, durant els darrers 10 anys la població de major edat manté un ascens del nivell d’atur i presenta una forta incidència d’atur de llarga durada.

Per una altra banda, està generalment acceptat que el principal problema dels majors de 45 anys és la gran dificultat d’accedir a un nou lloc de feina per múltiples raons, d’entre les quals destaca l’obsolescència dels coneixements tècnics, la manca de l’experiència professional necessària per cobrir llocs de feina i l’adequació de la seva ocupabilitat a les noves condiciones del mercat de treball.

Per afavorir-ne les condicions sociolaborals, el SOIB vol donar suport a aquest col·lectiu, especialment als majors de 53 anys amb càrregues familiars, i que no cobrin prestacions o subsidi d’atur i, com a màxim, disposin del títol d’EGB. Per aquest motiu es vol potenciar, amb la col·laboració de les entitats locals, l’execució de projectes que combinin, a partir d’un itinerari d’inserció personalitzat, l’ocupació remunerada amb actuacions de formació en competències clau.

La Resolució de 29 de juliol de 2015 de la Secretaria d’Estat d’Ocupació (BOE núm. 191, d’11 d’agost de 2015), per la qual es publica l’Acord del Consell de Ministres de 24 de juliol de 2015, pel qual s’aprova el Pla Anual de Política d’Ocupació (PAPE) per a 2015, inclou el programa de foment de l’ocupació de les persones de més edat en l’eix 3. D’acord amb el Reial decret 751/2014, de 4 de setembre, pel qual s’aprova l’Estratègia espanyola d’activació per a l’ocupació 2014-2016, el punt 4 «Instruments: plans anuals de política d’ocupació, desenvolupaments reglamentaris i elements vertebradors», estableix que: “Els serveis i programes inclosos en cada Pla Anual poden ser modificats durant la seva vigència per resolució del director general del Servei Públic d’Ocupació Estatal, a petició justificada de la comunitat autònoma corresponent, quan les necessitats de caràcter extraordinari ho facin necessari per a la bona gestió i execució del Pla”.

En virtut d’això, amb data 17 de setembre de 2015, el director del SOIB va sol·licitar al Servei Públic d’Ocupació Estatal la inclusió d’aquest programa dins l’eix 3 del PAPE, inclusió que el SEPE ha informat favorablement amb data 13 d’octubre de 2015, per la qual en breu es dictarà Resolució perquè s’hi inclogui. La concessió dels ajuts objecte d’aquesta convocatòria queda supeditada a la publicació de la inclusió.

El Pla Anual de Política d’Ocupació pel 2015 presenta com a objectiu estratègic afavorir l’ocupabilitat dels majors de 45 anys aturats de llarga durada.

El programa s’estructura en una política activa de foment de l’ocupació, mitjançant la qual les entitats locals han de contractar treballadors de més de 35 anys aturats de llarga durada i sense prestacions o subsidi d’atur per tal que executin obres o serveis d’interès general o social, a la vegada que pretén oferir-los formació en competències clau perquè adquireixin les competències professionals necessàries per accedir a un certificat de nivell 2, cosa que suposa més oportunitats d’inserció laboral.

L’Ordre de 10 d’octubre de 2013 de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre), per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears. 

La convocatòria es finança en una part amb càrrec a la distribució de fons en matèria laboral dels pressuposts generals de l’Estat per a la seva gestió per les comunitats autònomes en l’any 2015, aprovada el 13 d’abril de 2015 a la LX Reunió de la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals, i una altra part amb càrrec al Programa Operatiu FSE 2014-2020 de les Illes Balears. Per aquest motiu, són aplicables els reglaments d’aquest Fons: reglaments (UE) 1303/2013 i 1304/2013, ambdós del Parlament Europeu i del Consell Europeu, i el Reglament d’execució (UE) 821/2014, de 28 de juliol de 2014, de la Comissió.

L’acord del Consell de Ministres que concreta la distribució de fons de conferència sectorial encara no s’ha publicat en el Butlletí Oficial de l’Estat. Aquesta circumstància condiciona de manera directa i substancial el cronograma de la tramitació administrativa de la convocatòria, i implica un retard significatiu respecte de les previsions estimades inicialment. El fet de no executar el crèdit destinat a la concessió d’aquestes subvencions implicaria greus conseqüències en un sector molt sensible, atesa la conjuntura econòmica actual, sense perjudici de les greus implicacions pressupostàries que això tindria. Així, en aplicació de la regla sisena de l’article 86.2 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, el crèdit no executat en un determinat exercici pressupostari es descompta de la quantitat que correspongui transferir a cada comunitat autònoma l’exercici següent. En conseqüència, i atès que concorren evidents raons d’interès públic, s’aplica en la present convocatòria de subvencions la tramitació d’urgència que preveu l’article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, per a tots els actes d’instrucció d’aquest procediment, tret del relatiu a la presentació de les sol·licituds i els recursos. Així, els terminis d’esmena i millora de la sol·licitud, derivats de l’aplicació de l’article 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, així com les al·legacions a la proposta provisional, es redueixen a 5 dies hàbils.

El Consell de Govern de 13 de juny de 2014 va aprovar el Pla d’Ocupació 2014-2017 de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Els títols II, IV i V de la Llei orgànica d’igualtat 3/2007, de 22 de març, estableixen el marc d’actuació en relació amb els programes d’ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció de les persones beneficiàries de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d’aplicació general.

Per tot això, en l’exercici de les competències atribuïdes pel Decret 30/2001, de 23 de febrer, de constitució i règim jurídic del Servei d’Ocupació de les Illes Balears; d’acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i d’altres disposicions d’aplicació general, i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, havent-se informat al Consell de Direcció del SOIB en data 5 d’octubre de 2015, i d’acord amb l’informe previ de la direcció general competent en matèria de pressuposts, dict la següent

 RESOLUCIÓ

1. Aprovar les bases de la convocatòria de subvencions per a les entitats locals destinades a finançar projectes de millora de l’ocupabilitat de les persones de més edat recollits en l’annex 1 d’aquesta convocatòria.

2. La convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autonòma de les Illes Balears per a l’exercici 2015, aprovat per Acord de Consell de Govern de 23 de gener de 2015, modificat per Acord de Consell de Govern de 25 de setembre de 2015, en compliment del que disposa l’article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

3. Aplicar d’ofici la tramitació d’urgència en el procediment d’aquesta convocatòria, i per això, reduir a la meitat els terminis relatius a la instrucció del procediment, amb excepció de la presentació de les sol·licituds.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Turisme i Treball en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre), modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener (BOE núm. 12, de 14 de gener).

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

Palma, 20 d’octubre de 2015

El  conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB
Iago Negueruela i Vázquez

 

  ANNEX 1

1. Objecte

Aquesta mesura té per objecte la concessió d’ajuts públics destinats a millorar l’ocupabilitat de les persones de més edat finançant els costs salarials totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de contractar treballadors desocupats per executar obres o serveis d’interès general i social, en el marc de la col·laboració amb els ens locals, com també amb les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, en l’àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears, en el marc de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013 (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre), per la qual s’estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel SOIB.

2.   Contingut del projecte

1. El projecte es configura com un programa de foment de l’ocupació en el qual el treball que es du a terme proporciona professionalització i adquisició d’experiència als participants en activitats d’utilitat pública o interès social, i afavoreix la reinserció al mercat de treball mitjançant els itineraris individuals d’orientació laboral duts a terme pels orientadors que el SOIB posarà a l’abast dels treballadors contractats.

2. En el marc d’aquesta convocatòria es poden presentar projectes que s’adeqüin a la realitat del perfil professional dels aturats assenyalats com a prioritaris a l’apartat vuitè d’aquesta convocatòria que hi ha en l’àmbit territorial en què es desenvolupa el projecte,  i que preferentment es duguin a terme en l’àmbit d’alguna de les activitats següents:  

- Serveis d’utilitat col·lectiva, tals com millora d’habitatge, revalorització d’espais públics urbans, transports col·lectius, serveis de proximitat, així com activitats que afectin a la gestió de residus, gestió d’aigües, protecció i manteniment d’espais naturals i control de l’energia.

- Serveis d’oci i culturals, tals com promoció del turisme, desenvolupament de la cultura local, promoció de l’esport i el sector audiovisual.

- Serveis personalitzats de caràcter quotidià com la cura d’infants, prestació de serveis  a domicili a persones incapacitades o majors, suport a joves en dificultat i desarrelament social.

- En general, les activitats que es justifiquin com a facilitadores d’una ràpida inserció laboral fruit d’un nou filó d’ocupació.

3. Itineraris d’inserció laboral:

Amb l’objecte d’afavorir una posterior inserció laboral, el SOIB posarà a disposició dels treballadors contractats un/a orientador/a laboral. Així mateix, s’incentiva que les entitats locals juntament amb el projecte programin accions formatives en competències claus per facilitar que els treballadors que contracti adquireixin els requisits necessaris per accedir a un certificat de nivell 2.

4. L’import de 2.222.000 euros destinats en part per finançar el cost de les accions previstes en aquesta convocatòria es poden cofinançar en un 50 % amb càrrec al Programa Operatiu FSE 2014-2020 Illes Balears. Per aquest motiu són aplicables els reglaments d’aquests Fons: reglaments (UE) 1303/2013 i 1304/2013, ambdós del Parlament Europeu i del Consell Europeu, i el Reglament d’execució (UE) 821/2014, de 28 de juliol de 2014, de la Comissió.

5. Els contractes que s’emmarquin dins els projectes han de tenir una durada de sis mesos a jornada completa i han d’ iniciar-se entre l’1 i el 18 de desembre.

3.   Crèdit assignat

1. El crèdit assignat inicialment a aquesta mesura és de cinc milions quatre-cents vuitanta-set mil cent vuitanta-dos euros amb seixanta cèntims (5.487.182,60 €)  amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’any 2015, distribuïts de la manera següent:

-  3.265.182,60 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, capítol 4, fons finalista 76202.

-  2.222.000,00 € imputable al centre de cost 76101, subprograma 322D05, capítol 4, fons finalista 19113.

2. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import  d’aquesta convocatòria sense obrir un nou termini de presentació de sol·licituds, sempre que l’ampliació de crèdit s’aprovi en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió.

4. Distribució del crèdit

1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria s’ha de distribuir de manera    percentual per illes, d’acord amb la mitjana de persones demandants d’ocupació majors de 35 anys, segons les dades proporcionades per l’Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB), referides al primer semestre de l’exercici 2015, de la manera següent:

Illa                  Homes                       Dones                        Total

Mallorca         47,12 %                    52,88 %                      81,34 %

Menorca         45,18 %                    54,82 %                        7,50 % 

Eivissa             50,41 %                    49,59 %                      10,67 %                      

Formentera     57,13 %                   42,87 %                         0,49 %      

2. Quan el crèdit assignat a aquesta convocatòria permeti cobrir totes les sol·licituds que compleixin els requisits, no serà necessari fer la distribució de crèdit que estableix el punt anterior.

5. Beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de la subvenció objecte d’aquesta convocatòria els ens locals (corporacions locals, consells insulars, mancomunitats o consorcis locals), com també les entitats que en depenen o que hi estan vinculades, que tinguin la intenció de contractar treballadors desocupats majors de 35 anys per dur a terme obres o prestar serveis d’interès general i social i que gaudeixin de capacitat tècnica i de gestió suficients per executar-ne el projecte.

2. No poden ser beneficiaris dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats a les quals concorrin alguna de les prohibicions que estableix l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i a l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.

6. Requisits dels projectes d’interès públic

Els projectes que els treballadors contractats hagin de dur a terme en el marc d’aquesta Resolució han de complir els requisits següents:

a) Que es tracti de projectes d’interès general i social i siguin competència dels ens locals, inclosos els que es duguin a terme en els béns immobles que les entitats sol·licitants posen a disposició del SOIB.

b) Que siguin executats per les entitats sol·licitants en règim d’administració directa. No es permet la subcontractació. No es considera subcontractació contractar personal docent.

c) El projecte en la seva execució ha de facilitar als treballadors contractats un itinerari d’inserció sociolaboral personalitzat.

d) Que l’entitat sol·licitant de la subvenció disposi d’assignació pressupostària suficient per fer-se càrrec de les partides pressupostàries, tant en concepte de costs materials com salarials, no subvencionades pel SOIB per executar l’activitat de què es tracti, la qual cosa s’ha d’acreditar mitjançant un certificat de l’entitat.

e) Els contractes que es formalitzin a l’empara d’aquesta convocatòria no poden ser destinats a cobrir llocs de feina funcionarials o laborals inclosos en la relació de llocs de feina de l’entitat local beneficiària o instrument equivalent de l’entitat vinculada.

7. Accions complementàries

1. Les entitats poden presentar accions complementàries que millorin l’eficàcia del programa consistents en un pla formatiu en competències clau amb l’objecte de millorar l’ocupabilitat dels demandants d’ocupació contractats que no tinguin els requisits d’accés als certificats de professionalitat de nivell 2.

El pla de formació ha d’incloure les especialitats següents: 

FCOV22

Comunicació en llengua castellana

N2

 120 hores

FCOV24

Comunicació en llengua catalana

N2

 135 hores

FCOV23

Competència matemàtica

N2

 120 hores

Si se sol·liciten accions complementàries, s’han de sol·licitar les tres especialitats anteriors.

2. Les entitats locals han de tenir formalitzats els tràmits d’inscripció en el Registre Estatal d’Entitats de Formació en cadascuna de les especialitats que sol·licitin incloses en el Catàleg d’especialitats formatives, de conformitat amb el que estableix l’article 15 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, cinc dies abans que es publiqui la convocatòria. 

3. Totes les especialitats formatives s’han d’impartir en les aules inscrites per a l’especialitat corresponent, requisit indispensable per desenvolupar la formació.

Es poden sol·licitar tants de plans como siguin necessaris per cobrir tots els possibles beneficiaris que es pretenen contractar, sempre es disposin de centres inscrits amb els espais adients per desenvolupar la formació, dins els terminis que estableix la convocatòria.

4. L’avaluació de l’aprenentatge de l’alumnat dels ensenyaments de formació professional per a l’ocupació es du a terme de forma global i la qualificació ha de ser numèrica, entre un i deu, sense decimals. Es consideren positives les puntuacions iguals o superiors a cinc punts, en termes d’apte/a o no apte/a.

Les persones que hagin superat amb avaluació positiva les accions formatives corresponents a competències clau impartides dins el marc d’aquesta convocatòria rebran un certificat de la direcció del SOIB que tindrà validesa permanent.

5. S’han d’impartir quatre hores diàries de dilluns a divendres fins acabar les especialitats formatives, de les quals tres hores estaran dins la jornada laboral remunerada. Excepcionalment i previ informe justificatiu, el SOIB podrà autoritzar una altra programació horària.

6. Els formadors han de complir els requisits que estableixen els programes formatius corresponents.

7. El nombre màxim d’alumnes per acció formativa és de 25. La inscripció/acreditació del centre ha de ser, com a mínim, pel mateix nombre d’alumnes que participen en l’especialitat formativa. Si hi ha places sense cobrir, es podrà seleccionar un màxim del 20 % de les places amb persones desocupades amb baix nivell de qualificació que no tenguin els requisits d’accés als certificats de professionalitat de nivell 2.

8. Els treballadors contractats que no disposin dels requisits per accedir a un certificat de nivell 2 tenen l’obligació, en el supòsit que l’entitat beneficiària hagi presentat un pla formatiu, d’assistir a la formació en competències clau que faci l’entitat. 

8. Destinataris finals

1. Es poden contractar les persones majors de 35 anys, desocupades, inscrites en el SOIB al menys dotze mesos no consecutius dels divuit mesos anteriors a la contractació, que no cobrin prestació o subsidi d’atur.

2. Pel que fa a la selecció, s’han d’aplicar els criteris següents per ordre de preferència:

a) Les persones majors de 53 anys que no tenguin els requisits per accedir a un certificat de nivell 2 i amb càrregues familiars.

b) Les persones majors de 53 anys que no tenguin els requisits per accedir a un certificat de nivell 2 i sense càrregues familiars.

c) Les persones majors de 53 anys.

d) Les persones majors de 45 anys que no tenguin els requisits per accedir a un certificat de nivell 2 i amb càrregues familiars.

e) Les persones majors de 45 anys que no tenguin els requisits per accedir a un certificat de nivell 2 i sense càrregues familiars.

f) Les persones majors de 45 anys.

g) Les persones majors de 35 anys que no tenguin els requisits per accedir a un certificat de nivell 2 i amb càrregues familiars.

h) Les persones majors de 35 anys que no tenguin els requisits per accedir a un certificat de nivell 2 i sense càrregues familiars

S’entén que concorren càrregues familiars quan la treballadora o el treballador que es contracta tingui a càrrec seu el cònjuge, i/o fills menors de 26 anys o majors discapacitats, i/o menors adoptats o acollits. En qualsevol cas, i en igualtat de condicions, tindran preferència les dones.

9. Termini i model de presentació de les sol·licituds

1. El model oficial de sol·licitud i tots els annexos que s’enuncien en aquesta convocatòria són a disposició de les persones interessades a la seu del SOIB (camí Vell de Bunyola, 43, 07009 Palma), i en qualsevol de les seves oficines de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera i al web http://www.soib.es.

2. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre general del SOIB o per mitjà de qualsevol altra de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre), modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener (BOE núm. 12, de 14 de gener).

3. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, es farà amb sobre obert, perquè el treballador/a de Correus la dati i la segelli abans de ser certificada, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE 313, de 31 de desembre).

4. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB, es recomana enviar per fax el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Així mateix, si s’envia per correu certificat, també es recomana trametre per fax el full de la sol·licitud amb el segell de correus en què consti la tramesa dins termini. El número de fax és 971784939.

5. D’acord amb el que disposa l’article 71 de la Llei 30/1992, si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s’ha de requerir l’entitat sol·licitant perquè, en el termini de cinc dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa així, es considera que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que estableix l’article 42 de la Llei esmentada.

6. El termini per presentar les sol·licituds és de 15 dies naturals comptadors des de l’endemà de la publicació d’aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

7. Quan l’entitat sol·licitant inclogui en la sol·licitud el número de fax, s’entén que l’aporta perquè s’hi facin les notificacions dels actes de tràmit, a l’efecte del que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

10. Documentació  

Juntament amb la sol·licitud (annex 2), s’ha de presentar la documentació següent:

a) Per a les entitats locals: el CIF de l’entitat local sol·licitant i un certificat de l’òrgan competent de l’entitat acreditatiu de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud.

b) Per a les entitats dependents o vinculades: el CIF i la documentació acreditativa de la representació amb què actua la persona que signa la sol·licitud. I els estatuts inscrits degudament en el registre corresponent o la documentació que acrediti el caràcter d’entitat dependent o vinculada.

c) Memòria de l’activitat, juntament amb el guió de projecte segons l’annex 3.

d) Declaració responsable, d’acord amb el model establert com a annex 4, de:

- No estar sotmès en cap de les circumstàncies indicades en l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l’article 10.1 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció, ni  en l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.

- Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats i/o concedits per qualsevol institució, pública o privada.

- Complir amb les obligacions que estableix la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals (BOE núm. 269, de 10 de novembre).

- No tenir sancions fermes pendents de pagament per infraccions de la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.

- El tipus de servei de prevenció que ha constituït l’entitat.

- La titularitat del compte bancari per rebre l’ingrés de la subvenció.

- Disposar o haver sol·licitat els permisos o les llicències en els casos que l’execució de l’obra o el servei que s’ha de fer els exigeixi.  

- Quan l’objecte de l’actuació en què s’ha de dur a terme l’obra o el servei d’interès general i/o social sigui de titularitat pública, la declaració responsable d’aquesta titularitat i de la seva disponibilitat per dur a terme el projecte. Si és de titularitat privada, però l’entitat sol·licitant de l’ajut és el titular, la declaració responsable d’aquesta titularitat i de la seva disponibilitat per dur a terme el projecte, i la seva afectació a un ús públic o social. En el cas que la titularitat sigui externa al sol·licitant de l’ajut, aquest ha d’acreditar suficientment l’autorització dels titulars per dur a terme el projecte així com l’ús públic o social.

- Complir amb les obligacions que estableix l’article 14 de l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 (BOIB núm. 146,  de 24 d’octubre), per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears, i amb la resta d’obligacions que estableix aquesta convocatòria. 

e) Certificat de l’òrgan competent de l’entitat sol·licitant acreditatiu d’haver aprovat el projecte objecte de sol·licitud de la subvenció (model annex 5).

f) Certificat de la secretaria de l’entitat sol·licitant corresponent en el qual consti que hi ha finançament suficient per a les partides pressupostàries que s’hagin de finançar, d’acord amb el model establert com a annex 6.

g) Certificat de la persona competent en la matèria en el qual es faci constar l’interès general i social del projecte. 

h) De conformitat amb l’article 6 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 150, de 23 de juny), amb l’article 2 del Reial decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre) la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que l’entitat que sol·licita la subvenció està al corrent de les seves obligacions, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licituds d’ajuts. 

i) De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat (BOE núm. 277, de 18 de desembre), la sol·licitud de la subvenció implica l’autorització perquè el SOIB pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, llevat que la persona interessada s’hi manifesti expressament en contra. En aquest cas, haurà d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.

j) Conveni col·lectiu aplicable i les taules salarials vigents a la data de presentació de la sol·licitud.

D’acord amb el que estableix l’article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l’article 71 bis de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, l’Administració pot requerir al sol·licitant de l’ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva declaració responsable. 

D’acord amb el que estableix l’article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació i ha de fer servir el model que figura com a annex 8 «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l’Administració».

11. Criteris de valoració i concessió

En aplicació de l’article 17 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les sol·licituds si superen el crèdit màxim de la convocatòria es resolen en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació obtinguda, resultat d’aplicar els criteris següents:

1. Adequació del projecte o de l’activitat que s’ha de desenvolupar a les finalitats, els objectius i les prioritats marcats en la convocatòria, així com les necessitats del territori: 75 punts.

a) Percentatge d’atur en el territori: 15 punts  

Percentatge d’atur en el territori

punts

De 0 a 4,99 %          

2

De 5 a 9,99 %          

4

De 10 a 14,99 %      

6

De 15 a 19,99 %      

8

De 20 a 24,99 %      

10

De 25 a 29,99 %      

12

Més de 30 %

15

b) Obres d’interès general i social vinculades amb ocupacions relacionades  amb les activitats del punt 2.2 d’aquesta convocatòria: 10 punts

c) Els projectes que, mentre es duguin a terme, donin suport a la creació permanent d’un nombre més elevat de llocs de treball: fins a un màxim de 10 punts

Preveu contractar 30 o més treballadors

10 punts

Preveu contractar 20 o més treballadors

8 punts

Preveu contractar 10 o més treballadors

6 punts

Preveu contractar 5 o més treballadors

4 punts

Preveu contractar 2 o més treballadors

2 punts

d) Projectes que presentin accions complementàries que millorin l’eficàcia d’aquest programa: 20 punts

- Presenta accions de formació en competències clau: 15 punts

- Presenta altres accions complementàries: 5 punts

e) Els que acreditin un nivell d’inserció laboral més elevat, mitjançant la incorporació directa de treballadors a l’entitat sol·licitant o per qualsevol altra fórmula de previsió d’inserció laboral, entre d’altres, dinamització d’iniciatives d’autoocupació: fins a un màxim de 20 punts

Presenta acords amb empreses privades per contractar posteriorment els treballadors del programa

10 punts

Presenta acords amb empreses privades que mostren interès en executar el programa

5  punts

L’entitat fa captació d’ofertes de feina pels treballadors del programa

3  punts

L’entitat fa propostes d’accions de dinamització d’iniciatives d’autoocupació en el marc del programa

2  punts

2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica: 5 punts

Projectes que estan dins el marc de l’agenda Local 21, dins plans de desenvolupament territorial o plans de dinamització municipal: 5 punts

3. Capacitat tècnica o experiència desenvolupada per dur a terme el projecte o activitat: 10 punts

a) Experiència en el desenvolupament de tallers d’ocupació en els darrers 3 anys: 5 punts

b) Experiència en la gestió de CL o RIL: 5 punts

4. Quan el SOIB determini l’existència d’una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit d’actuació de l’activitat subvencionada, la incorporació de l’impacte de gènere al projecte: 10 punts

a) El projecte presenta una anàlisi de la situació d’atur del territori tenint present la situació de les dones: de 0 a 3 punts

b) Es justifica la perspectiva de gènere en el plantejament de l’obra d’interès general i social: de 0 a 2 punts

c) El projecte preveu accions positives d’igualtat efectiva entre dones i homes: de 0 a 5 punts

5. En el supòsit d’empat s’ha d’aplicar el criteri d’ordre rigorós d’entrada de les sol·licituds en el Registre General del SOIB o en el registre de qualsevol de les oficines d’Eivissa, Menorca i Formentera, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària. 

6. Tenint en compte la distribució del crèdit de la convocatòria per illes descrit a l’apartat 4 d’aquesta convocatòria, en el cas que un cop valorats els projectes hagi crèdit romanent en alguna illa, aquest s’ha d’aplicar a cobrir els projectes de les altres illes per estricte ordre de puntuació.

7. En el supòsit que l’import de les sol·licituds no superi el crèdit màxim total fixat en la convocatòria es concediran totes les sol·licituds fins al límit de l’import sol·licitat, sempre que compleixin amb tots els requisits sense necessitat de valorar els projectes presentats ni de comparar-los.

12.  Procediment

El procediment per concedir les subvencions que estableix la Resolució s’ha d’iniciar sempre d’ofici i de la manera següent:

L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució.

Una vegada revisades les sol·licituds que s’hagin presentat i un cop fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s’indiquen a continuació:

— Presidència:

  • Titular: la  cap del Servei de Seguiment Tècnic d’Orientació i Foment de l’Ocupació del SOIBm que en cas d’absència, vacant o malaltia serà substituïda per la cap del Departament d’ Assumptes Generals.

— Secretaria:

  • Titular: la cap del Servei de Seguiment Administratiu i Econòmic de Foment de l’Ocupació del SOIB.
  • Suplent: la cap de la Secció del Servei de Seguiment Administratiu i Econòmic de Foment de l’Ocupació del SOIB.

La secretària actua amb veu, però sense vot.

— Vocalies:

  • Vocals primer/a, segon/a i tercer/a: tres tècnics o tècniques del SOIB. En casos d’absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics o tècniques del SOIB.

Aquesta Comissió, si escau, ha de valorar les sol·licituds d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 11 d’aquesta Resolució, pot sol·licitar els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.

Quan l’import de la subvenció que resulti de l’informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, l’entitat beneficiària, en el tràmit d’audiència de 5 dies hàbils, que és previ a la proposta de resolució, pot modificar la sol·licitud inicial per ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament.

Transcorregut el termini del tràmit d’audiència, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora, si escau, i s’ha de redactar un informe definitiu que ha de servir de base al director del SOIB per redactar la proposta de resolució.

Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els formulats pels interessats.

Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, el director del SOIB ha de fer la proposta de resolució.

El president del SOIB, atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, i en el termini màxim d’un mes i mig ha de dictar i notificar una resolució d’aprovació o de denegació degudament motivada. En la resolució s’ha de fer menció expressa del cofinançament del Fons Social Europeu i ha d’incloure el pressupost previst i els indicadors físics que s’han d’aconseguir de conformitat amb la resolució aprovada. La concessió dels ajuts objecte d’aquesta convocatòria queda supeditada a la inclusió d’aquest programa d’ajuts al Pla Anual de Política d’Ocupació 2015 (PAPE).

El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és d’un mes i mig des de la publicació d’aquesta convocatòria en el BOIB. Les resolucions es notificaran individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.

13. Import màxim de la subvenció

L’import màxim de la subvenció es determina en funció de l’import sol·licitat per l’entitat calculat d’acord amb el pressupost que presenti i que en tot cas ha de cobrir els costos i respectar els límits següents:

1. Costs salarials dels treballadors contractats

Es subvencionen els costs salarials totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de la contractació de treballadors desocupats per executar obres o serveis d’interès general i social, i en la mateixa quantia que la fixada per al salari segons conveni col·lectiu o taula salarial vigent aplicable per a cada categoria professional, que ha de percebre el treballador o la treballadora.

S’entén com a cost salarial les percepcions econòmiques dels treballadors per prestar els seus serveis, excloses les percepcions extrasalarials. No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i les corresponents a trasllats, suspensions, acomiadaments, cessaments o finalitzacions de contracte.

L’import de la subvenció per aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador o la treballadora.

2. Costs salarials dels docents (si es finança el pla formatiu)

Se subvencionen els costs salarials totals, inclosa la cotització empresarial a la Seguretat Social, que es derivin de la contractació dels docents, i en la mateixa quantia que la fixada per al salari segons conveni col·lectiu o taula salarial vigent aplicable per a cada categoria professional, que hagin de percebre.

S’entén com a cost salarial les percepcions econòmiques dels treballadors per prestar els seus serveis, excloses les percepcions extrasalarials. No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i les corresponents a trasllats, suspensions, acomiadaments, cessaments o finalitzacions de contracte.

L’import de la subvenció per aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador o la treballadora.

Es pot imputar una jornada parcial de 4 hores diàries de docència per impartir les competències claus.

3. Costs associats (si es finança el pla formatiu)

Es poden subvencionar per aquest concepte les despeses associades a l’execució del projecte fins a un màxim del 15 % dels costs del personal docent (concepte 2 del punt anterior) a tant alçat, sense necessitat de justificació documental, d’acord amb l’article 68.1.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.  

En qualsevol cas, l’ import dels ajuts no pot superar la quantitat sol·licitada ni el cost de l’activitat que l’entitat beneficiària ha de dur a terme.

14. Contractació dels treballadors

Les entitats beneficiàries, una vegada notificada la resolució aprovatòria dels projectes que hagin obtingut la subvenció, han de contractar els treballadors de la manera següent:

 

1. Oferta d’ocupació

a) L’entitat beneficiària ha de sol·licitar a les oficines del servei públic d’ocupació corresponent els treballadors desocupats amb la suficient antelació a la data prevista d’inici de l’activitat.

b) Les ofertes d’ocupació han de tenir caràcter genèric i han de respondre als criteris de preferència que estableix el punt 8 d’aquesta resolució, de manera que no es poden especificar elements que donin lloc a cap forma de discriminació, llevat de causes excepcionals, motivades per la naturalesa social del projecte, que s’han de  justificar en el moment de presentar-lo i que han de ser autoritzades degudament pel SOIB.

c) Les entitats que sol·licitin l’exempció de l’oferta genèrica han de presentar, juntament amb la sol·licitud de subvenció, la sol·licitud de contractació directa d’usuaris (annex 7), que compleixen amb els requisits que estableix aquest convocatòria, i una vegada validats, els serveis socials corresponents han d’emetre un informe social individualitzat que acrediti la situació d’exempció.

d) L’oferta identificada amb el nombre d’expedient assignat en la resolució de concessió s’ha de presentar per cada entitat en el servei d’intermediació de l’oficina del SOIB de referència.

2. Selecció de treballadors que han d’executar el projecte i la formalització de contractes

a) Presentada l’oferta, l’oficina del servei públic d’ocupació ha de dur a terme la selecció dels demandants d’ocupació en situació d’atur inscrits al SOIB amb la demanda actualitzada per obtenir els candidats possibles per cobrir l’oferta, segons els criteris de preferència que estableix el punt 8 d’aquesta resolució.

b) Una vegada efectuada la preselecció dels candidats, l’oficina del SOIB els ha d’adreçar a l’entitat beneficiària perquè en seleccioni els treballadors i en formalitzi els contractes. En les seleccions finals, hi ha d’haver un representant (un/a tècnic/a) del  SOIB que intervindrà en la valoració de les entrevistes dels candidats, hi deixarà constància a l’acta (annex 11) i, en cas de desacord amb l’entitat, s’estimarà la contractació del candidat amb major puntuació. En cas de continuar el desacord, el tècnic o la tècnica  ha d’emetre un informe a la direcció del SOIB que ho resoldrà.

c) Per poder contractar és condició indispensable que en el moment de la contractació, el demandant tingui la demanda del SOIB en situació d’alta. Si en el moment de la contractació no es compleix aquesta condició no es pagarà la part de la subvenció que correspon a la contractació.

d) Els candidats han de ser contractats preferentment per mitjà de les modalitats de contractació que permetin un volum més gran de contractes i de treballadors, sempre que aquestes fórmules no impossibilitin o dificultin l’execució del projecte.  La modalitat del contracte de treball és «Contracte de treball de durada determinada d’interès social/foment de l’ocupació agrària» (annex 9). En el  web www.soib.es es troba el model que s’ha d’utilitzar. Tots els contractes han de reflectir el nombre de l’expedient complet.

e) En el supòsit de baixa definitiva d’algun dels treballadors contractats abans que acabi l’obra o el servei, se l’ha de substituir per un/a altre/a treballador/a de característiques similars, amb la sol·licitud prèvia a l’oficina del servei públic d’ocupació, que s’ha de formalitzar al més aviat possible.

L’entitat beneficiaria ha de comunicar al SOIB la baixa de la persona treballadora i la substitució, i hi ha d’adjuntar l’original o la còpia compulsada del contracte de la persona substituta segellat degudament per l’oficina d’ocupació.

3. Selecció del personal docent de competències claus, si escau

a) La selecció del personal docent s’ha de fer preferentment pel procediment d’oferta d’ocupació, tramitada pel SOIB, el de convocatòria pública, o ambdós.

b) L’entitat ha d’informar el SOIB sobre el procediment que utilitzarà. I en el cas que utilitzi el sistema d’oferta pública, n’ha de proposar els candidats perquè es faci la selecció final de les persones que s’han de contractar.

c) Els candidats han d’estar inscrits en el SOIB i en situació d’atur, a més han d’acreditar la competència docent per impartir concretament la formació en competència clau programada objecte de la seva contractació en el projecte subvencionat, en els termes que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.

d) El personal docent el contractaran les entitats beneficiàries segons la modalitat que considerin més adient per dur a terme les seves funcions.

4. Registre de contractes

Els contractes dels treballadors que han d’executar el projecte que han de tenir una durada de sis mesos a jornada completa, han de dur identificat el nombre d’expedient que correspon al projecte segons la resolució de concessió de la subvenció i s’han de registrar lligats al número d’oferta que proporciona el servei d’intermediació del SOIB. Les contractacions directes autoritzades pel SOIB també tenen número d’oferta per al registre.

L’ inici dels contractes s’ha d’ajustar a les dates que estableix la resolució de concessió.

El registre de contractes també es pot fer per mitjans telemàtics a través de l’aplicació “contrat@”, que es troba a disposició de les persones interessades al web www.soib.es. El registre telemàtic no eximeix del lligament amb el nombre d’oferta proporcionat. Els contractes s’han de registrar en tres exemplars. Els que no es registrin per via telemàtica s’han de registrar a les oficines del SOIB. Pel que fa als contractes del personal docent han de reflectir el nombre de l’expedient perquè puguin ser identificats com a objecte de subvenció.

15. Inici i execució de les accions

1. Les dates d'inici i de finlització del projecte són les que estableix la resolució de concessió.

2. El començament de l’activitat s’ha d’acreditar amb la presentació, en el termini màxim de  cinc dies naturals, d’un certificat d’inici d’acord amb el model facilitat pel SOIB (annex 10).

3. En el termini de 15 dies hàbils comptadors des de l’inici de l’activitat, l’entitat beneficiària n’ha de presentar l’assegurança de responsabilitat civil.

16. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de les subvencions, a més de les que es preveuen en l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions; en l’article 14 de la Llei 38/2003, general de subvencions, i en l’Ordre de 10 d’octubre de 2013 de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats per la qual s’estableixen les bases reguladores, les següents:

a) Acreditar, abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s’està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.

b) Comunicar al SOIB en el termini de quinze dies naturals qualsevol alteració o incidència en el projecte inicial o variació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia de l’ajut (annex 12).

c) Justificar davant el SOIB el fet d’haver executat l’activitat en els termes prevists en aquesta Resolució.

d) Justificar que s’han complert els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

e) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació tècniques i econòmiques que dur a terme el SOIB i la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponen a la Intervenció General de l’Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes i dels òrgans competents del Fons Social Europeu, o d’altres òrgans de control.

f) Els beneficiaris s’han de sotmetre a les actuacions de comprovació, seguiment i control que faci la Direcció General Fons Europeus com a organisme intermedi del PO FSE 2014-2020, i que en cas que es detectin irregularitats, s’han de reintegrar les quanties indegudament percebudes que hagin estat detectades com a conseqüència dels controls.

g) Comunicar al SOIB la sol·licitud o l’obtenció d’altres ajuts per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o d’ens públics o privats, nacionals o internacionals. Aquesta comunicació s’ha de fer en el termini de tres dies hàbils, comptadors des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en qualsevol cas, abans de justificar l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.

h) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control per part de les autoritats estatals o del FSE. En aquest cas, fins a l’any 2027 com a mínim, és a dir, tres anys des del moment en què la Comissió Europea tanqui definitivament el programa operatiu, d’acord amb l’article 140.1 del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell.

i) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits que estableix l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre).

j) Identificar convenientment, a l’efecte de difusió pública, les activitats, les obres i els serveis que es duguin a terme sobre la base d’aquesta Resolució, d’acord amb el que assenyala l’apartat 19 d’aquesta Resolució.

k) Les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions estan obligades a dur un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada de totes les transaccions relacionades amb aquestes operacions que permeti identificar-les clarament en els termes que assenyala l’article 125.4.b del Reglament (UE) 1303/2013, de 17 de desembre, del Parlament Europeu i del Consell, i sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional.

l) Aportar els justificants del pagament efectiu de totes les despeses mitjançant extractes bancaris o un altre document equivalent.

m) Comunicar al comitè d’empresa les previsions de les contractacions en compliment de l’article 64.2.c del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors.

n) Les entitats han d’informar als treballadors contractats del cofinançament per part del FSE en relació amb aquest programa. A aquest efecte, s’ha d’usar el model «Comunicació del cofinançament» que es troba a disposició dels beneficiaris al web del SOIB.

o) Complir amb la impartició de les accions complementàries, les prescripcions que els siguin d’aplicació amb virtut de disposició legal o reglamentària, inclosa l’obligació d’impartir la formació en els espais i amb els mitjans formatius inscrits per a aquesta finalitat.

p) Facilitar i coresponsabilitzar-se en el seguiment de la participació dels alumnes, de l’aprenentatge i l’avaluació, així com en la investigació de metodologies i eines necessàries per actualitzar el sistema.

17. Condicions per pagar la subvenció

D’acord amb la Resolució de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de data 2 d’ octubre de 2015, el pagament es farà en un pagament en concepte de bestreta corresponent al 100 % de la quantia de la subvenció concedida, sense necessitat de constituir aval, d’acord amb el que estableix l’article 25.3.b del Decret 75/2004, de desplegament de determinats aspectes de la llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm.122, de 2 de setembre), amb la presentació prèvia dels contractes de treball i del certificat d’inici com a data màxima dia 21 de desembre de 2015.

18. Justificació

1. En el termini de tres mesos comptadors des de l’acabament de l’activitat, l’entitat beneficiària ha de presentar en el SOIB el compte justificatiu d’acord amb el model que es troba a disposició dels beneficiaris en el web http://www.soib.es. 

2. El compte justificatiu es compon de la documentació següent:

a) Certificat de l’exactitud comptable i de la certesa dels imports justificats expedit per la persona responsable de la secretaria o l’òrgan equivalent de l’entitat beneficiària.

b) Un informe d’acabament del servei que detalli els resultats del projecte segons el model d’annex 13 «Memòria justificativa».

c) Memòria d’activitats dutes a terme, que ha d’incloure un dossier amb la documentació acreditativa del compliment de la normativa sobre informació i publicitat : fotos, vídeos, anuncis, notes de premsa, etc.

d) Una memòria econòmica que ha d’incloure:

  

- Una relació classificada de les despeses en què s’hagi incorregut d’acord amb l’estructura de costs establerta en el punt 13 d’aquesta convocatòria, amb indicació del creditor i el document, l’import, la data d’emissió i la data de pagament juntament amb l’aportació dels justificants de la despesa i els justificants del pagament efectiu.

- Una relació detallada d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada amb indicació de l’import i la procedència.

- Les desviacions produïdes respecte del pressupost sobre la base del qual es va concedir la subvenció.

Les despeses corresponents als costs salarials (conceptes 1 i 2) s’han de justificar amb la còpia compulsada de les nòmines i dels butlletins de cotització TC1 i TC2. Pel que fa als costs associats (concepte 3) no s’han d’aportar justificants a l’empara del que estableix l’article 68.1.b del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell.

D’acord amb l’article 19 de l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 els justificants originals de les despeses s’han de marcar amb una estampilla que indiqui la subvenció per a la justificació de la qual es presenta el document; el percentatge o la quantitat que s’imputa a la subvenció; el finançament o cofinançament, del Fons Social Europeu o d’altres organismes, si així ho requereix la normativa aplicable; la data, i la signatura de la persona beneficiària. Si la subvenció és percebuda per una administració pública la Secretaria, la Intervenció o l’òrgan equivalent és el responsable de verificar el segellat correcte dels justificants i dels criteris d’imputació.

La justificació del pagament efectiu de les despeses s’ha de fer mitjançant la còpia compulsada del pagament de les nòmines, de l’ingrés de les cotitzacions a la SS i dels ingressos a compte de l’IRPF. Es considera documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d’altres documents equivalents que permetin seguir una pista d’auditoria adequada. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per  acreditar el pagament de manera suficient:

- En el cas de que es tracti de transferències, l’ordre de transferència i l’extracte bancari en què es debiti el pagament.

- En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l’extracte bancari, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.

- En el cas que es tracti de xecs, s’ha d’incloure l’extracte bancari en què es debiti el pagament.

- No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.

El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies. 

3. Juntament al compte justificatiu l’entitat ha d’aportar la documentació següent:

a) Original o copia acarada de les nòmines abonades a les persones contractades, així com justificants bancaris de l’abonament i de l’ingrés de les retencions a l’Agència Estatal de l’Administració tributària (model 111).

b) Original o copia compulsada dels butlletins de cotització a la Seguretat Social (TC1/TC2) i els justificants d’abonament.

c) Resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social sobre el reconeixement d’alta i baixa de cada treballador/a.

4. Només són subvencionables els costos meritats i efectivament abonats amb anterioritat a la finalització del període de justificació que estableix el punt 18.1 d’aquesta Resolució de convocatòria.

5. Pel que fa a la justificació s’ha de tenir en compte la Instrucció 1/2010, de 21 de setembre, de la secretària general de la Conselleria de Turisme i Treball, organisme intermedi del Programa Operatiu de les Illes Balears pel període 2007-2013, per la qual s’aprova el Manual de justificació de les despeses en subvencions cofinançades pel FSE a través del Programa Operatiu FSE de les Illes Balears pel període 2007-2013.

19. Difusió pública de les actuacions

1. Tota la publicitat, la documentació escrita dels anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i dones.

2. Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni. S’ha de lliurar una còpia de tota la documentació i el material que s’hagi emprat durant el curs o que s’hagi facilitat a l’alumnat en què consti el cofinançament del FSE. També s’ha d’acompanyar de fotografies o retalls de diaris sobre la publicitat o la informació relatius a l’activitat objecte de subvenció, en què consti expressament el cofinançament del FSE.

3. A aquesta publicitat, també s’hi ha de fer constar la participació del SOIB i el cofinançament del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) i del Fons Social Europeu (FSE)mitjançant la incorporació d’elements identificatius d’aquests organismes d’acord amb el que estableix l’annex «Logotips», que és a disposició de les entitats al lloc web http://www.soib.es. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB, el SEPE i el FSE.

4. L’acceptació per part del beneficiari dels ajuts implica acceptar-ne la inclusió en la llista d’operacions publicada de conformitat amb l’article 115.2 i amb l’annex 12 del Reglament (CE) núm. 1303/2013.

5. Les entitats beneficiàries dels ajuts poden adoptar les mesures necessàries per fer arribar al públic la informació sobre les operacions finançades pel FSE i han de complir amb les normes sobre informació i comunicació sobre l’ajut del FSE reflectides en l’annex 12 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, de 17 de desembre de 2013, del Parlament Europeu i del Consell, i en especial les que recull l’apartat 2.2, de les que són responsables del compliment.  També és d’aplicació el Reglament d’execució (UE) 821/2014, de 28 de juliol de 2014, de la Comissió. Les entitats beneficiàries han d’informar a tots els destinataris finals que l’activitat està cofinançada pel Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE) i pel Fons Social Europeu (FSE) a través del Programa Operatiu de les Illes Balears 2014-2020, dins l’eix 1, objectiu temàtic 8 «Promoure la sostenibilitat i la qualitat en l’ocupació i afavorir la mobilitat laboral».

20. Revocació i/o reintegrament

L’incompliment total o parcial dels requisits, les condicions o les finalitats o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions, constitueix causa de revocació de la subvenció i de reintegrament de les quantitats que hagi percebut l’entitat, d’acord amb el que estableixen els articles 43 i 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La quantia que finalment ha de ser reintegrada s’ha de fixar d’acord amb el principi de proporcionalitat, tenint en compte la naturalesa i les causes de l’incompliment.

21. Compatibilitat amb altres subvencions

L’import de les subvencions que estableix aquesta Resolució no pot ser, en cap cas, d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, estatals o internacionals, superi el cost de l’activitat que desenvolupa el beneficiari.

22. Seguiment dels projectes

Amb la finalitat de comprovar l’execució correcta de les accions d’acord amb la normativa reguladora i el contingut dels projectes aprovats, se n’ha de fer el seguiment de l’execució.

El Servei d’Ocupació de les Illes Balears ha d’establir els mecanismes i la metodologia que considera més adients per avaluar els projectes. Les funcions de seguiment les duran a terme els tècnics que designi el SOIB, sense perjudici de les tasques d’inspecció i control que pugui desenvolupar el personal funcionari que les tingui atribuïdes, així com de la potestat sancionadora que puguin exercir els òrgans competents.

Les  funcions es duran a terme d’ofici o a instància de la persona interessada, d’acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

A aquest efecte, els responsables de les entitats beneficiàries han de facilitar a les persones que duguin a terme tasques de seguiment tota la informació que els sigui requerida en relació amb l’execució de les accions i l’accés a les instal·lacions on es facin.